Tuesday, April 12, 2011

ADA YANG SUKA MENGAMAL AMALAN2 AHLI NERAKA....JAUHILAH...MUNGKIN KITA LEPAS DIDUNIA...AKHIRAT SANGKUT....PENDAKWAAN SERTA PENGHAKIMAN ALLAH ADALAH MAHA ADIL....TUNGGU....

Kencing isteri minta tolong

Oleh Mohd Firdaus Ibrahim
mfirdaus@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Berang kerana diminta membantu membuang sampah, seorang warga emas bertindak di luar kewarasan akal apabila bukan saja memukul isterinya menggunakan tongkat, malah turut kencing di muka wanita dikahwininya selama 26 tahun itu selepas mangsa terjatuh.
Kejadian mengaibkan itu berlaku di hadapan rumah pasangan terbabit di Taman Wahyu di sini, kira-kira jam 5.30 petang kelmarin.

Sumber polis berkata, lelaki warga emas terbabit yang berusia lewat 60-an panas baran dan sering memukul isterinya yang beberapa tahun muda daripadanya, terutama dalam sepanjang enam bulan lalu.
“Lelaki itu sering berkata dia benci melihat wajah isterinya yang sudah tua,” katanya Menceritakan lebih lanjut mengenai kejadian itu, sumber berkata, sebelum kejadian, mangsa menyapu sampah di hadapan rumah sebelum meminta suaminya membantu membuang sampah ke dalam tong di hadapan rumah.

“Berang dengan permintaan itu, suspek yang bertongkat menghampiri isterinya sebelum menumbuk mukanya. Tumbukan berkenaan yang tepat di muka menyebabkan wanita terbabit terjatuh.

“Selepas itu, suspek bagaikan dirasuk hantu memukul isterinya menggunakan tongkat,” katanya.

Beliau berkata, ketika itu, mangsa merayu dikasihani selain menutup kepalanya menggunakan tangan.

“Selepas puas membelasah isterinya, lelaki terbabit yang hilang pertimbangan bertindak jijik dengan kencing di muka dan tubuh mangsa.
“Lelaki terbabit kemudian meninggalkan rumah mereka dan tidak pulang sehingga kini,” katanya.

Sumber itu berkata, mangsa sebelum ini tidak membuat laporan polis kerana terlalu menyayangi suaminya itu, namun selepas lelaki terbabit kencing di muka dan tubuhnya, wanita itu nekad membuat laporan.

Sementara itu, Ketua Polis Sentul, Asisten Komisioner Zakaria Pagan ketika dihubungi, mengesahkan menerima laporan kejadian terbabit dan memberitahu siasatan lanjut dilakukan mengikut Seksyen 323 Kanun Keseksaan.


Sindiket tipu kad kredit tumpas


AMMAR SINGH menunjukkan sebahagian daripada kad kredit yang dirampas pada sidang akhbar di Cheras semalam.


KUALA LUMPUR – Satu sindiket penipuan kad kredit melibatkan kerugian mencecah RM1 juta berjaya ditumpaskan apabila 13 ahli sindiket termasuk tujuh posmen diberkas dalam satu operasi baru-baru ini.
Kegiatan sindiket yang aktif sejak 2009 itu terbongkar apabila seorang wanita membuat laporan polis mendakwa kad kredit miliknya yang dihantar oleh sebuah bank hilang dipercayai dicuri ketika berada di Pejabat Pos Taman Shamelin, Cheras pada 1 April lalu.
Sebelum itu, pihak pejabat pos menghubungi mangsa memaklumkan terdapat seorang lelaki menggunakan kad pengenalan disyaki palsu atas nama mangsa untuk menuntut surat yang berisi kad kredit di pejabat pos itu.
Timbalan Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Ammar Singh Ishar Singh berkata, suspek yang menunggu untuk mendapat sampul kad kredit itu diberkas di pejabat pos itu selepas pihak pejabat pos menghubungi polis.
“Polis yang memeriksa kereta suspek menemui 10 keping kad kredit pelbagai bank disyaki palsu,” katanya pada sidang akhbar di sini semalam.


Dalang tipu kad kredit

Oleh Asmah Rusman
asmah@hmetro.com.my

TUMPAS...Amar Singh (tengah) menunjukkan kad kredit dan telefon bimbit yang dirampas.
TUMPAS...Amar Singh (tengah) menunjukkan kad kredit dan telefon bimbit yang dirampas.
KUALA LUMPUR: Tujuh posmen dan seorang pegawai Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) yang menjadi dalang sindiket penipuan kad kredit ditahan dalam beberapa serbuan berasingan sekitar Lembah Klang pada 1 April hingga 9 April lalu.
Sindiket yang menggunakan khidmat posmen bagi memintas kad kredit mangsa itu akan membayar upah antara RM50 sehingga RM100 bagi satu kad kredit dipintas.

Difahamkan, mereka turut dibantu lima individu lain termasuk dua lelaki dan tiga wanita dipercayai sudah menjalankan kegiatan itu sejak 2009 hingga membabitkan kerugian RM1 juta.
Timbalan Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Amar Singh Ishar Singh berkata, tangkapan pertama dibuat pada 1 April lalu, kira-kira jam 5 petang, apabila seorang lelaki berumur 37 tahun ditahan di Pejabat Pos Taman Shamelin, Cheras kerana cuba mengambil bungkusan yang mengandungi kad kredit yang didaftarkan atas nama seorang wanita.

“Pejabat Pos cuba menghubungi wanita yang menjadi pemilik kad berkenaan namun dia menafikan sudah mendapat kad kredit yang dipohon.

“Hasil pemeriksaan mendapati, suspek juga menggunakan kad pengenalan palsu atas nama pelanggan yang menjadi sasaran mereka bagi menuntut bungkusan kad kredit berkenaan,” katanya dalam sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Cheras, semalam.

Beliau berkata, selepas posmen terbabit membawa keluar kad kredit yang akan dipos kepada pemiliknya, anggota sindiket bertindak menukar cip asal dengan yang palsu.

“Mereka akan mengeluarkan cip yang ada pada kad kredit asal dan meletakkan pada kad kredit lain sebelum pegawai JPN berkenaan mengesahkan identiti sebenar pemilik kad kredit itu untuk digunakan anggota mereka,” katanya.
Katanya, kad kredit asal akan ditampal dengan cip yang palsu sebelum kad kredit itu dipulangkan semula kepada pemilik secara pos sekali gus berjaya mengaburi mata mangsa yang ‘terkena’.

Susulan penahanan semua suspek itu, polis merampas 10 keping kad kredit, sebuah kereta, 19 telefon bimbit dan 11 sampul surat yang mengandungi kad kredit.

Sementara itu, tujuh posmen dilapor ditahan itu sudah ditamatkan perkhidmatan berkuatkuasa serta merta.

Pengarah Urusan Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif Pos Malaysia Bhd Datuk Syed Faisal Albar berkata Pos Malaysia kesal dan memandang serius perbuatan tidak bertanggungjawab itu walaupun ia adalah kes terpencil.

“Pos Malaysia Bhd sama sekali tidak akan bertolak ansur dengan kes-kes dan perbuatan salah laku atau merosakkan surat dan item mel dan tidak memaafkan perbuatan yang tidak bertanggungjawab di kalangan kakitangan pos,” katanya dalam kenyataan semalam.


Ameng bersalah

Oleh Mohd Nur Asnawi Daud
asnawi@hmetro.com.my

BERSALAH...Ameng bertemu isterinya sebelum dibawa masuk ke lokap.
BERSALAH...Ameng bertemu isterinya sebelum dibawa masuk ke lokap.
MELAKA: Vokalis kumpulan Spring, Ameng atau nama sebenarnya Wan Aminuddin Wan Ismail, 43, dijatuhi hukuman penjara 11 tahun dan 10 sebatan oleh Mahkamah Sesyen di sini, semalam, selepas mengaku bersalah atas tiga pertuduhan memiliki dan memasukkan dadah dalam badan di sebuah hotel di Taman Melaka Raya, di sini, Februari lalu.
Isteri Ameng, Sabariah Zakariah, 41, yang menghadapi dua tuduhan bersama suaminya, bagaimanapun dibebaskan selepas pertuduhan terhadapnya digugurkan.

Mengikut pertuduhan, Ameng dan isterinya didapati memiliki kanabis seberat 105.90 gram di bilik nombor 1, Hotel Senyum Mesra, nombor 346 A&B, Jalan Melaka Raya 3, Taman Melaka Raya, dekat sini, pada 1 Februari lalu.
Mereka dituduh melakukan kesalahan itu mengikut Seksyen 6 Akta Dadah Berbahaya 1952 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 39A (2) akta sama, dibaca sekali dengan Seksyen 34 Kanun Keseksaan membabitkan hukuman penjara seumur hidup atau tidak kurang lima tahun dan 10 sebatan jika sabit kesalahan Bagi pertuduhan kedua, pasangan itu dituduh memiliki dadah methamphetamine seberat 0.22 gram di tempat, masa dan tarikh sama.

Mereka didakwa mengikut Seksyen 12 Akta Dadah Berbahaya 1952 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 12 (3) akta sama dibaca bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan, memperuntukkan hukuman didenda maksimum RM100,000 atau penjara sehingga lima tahun atau kedua-duanya sekali.

Ameng turut menghadapi pertuduhan tambahan iaitu memasukkan dadah dalam badan kira-kira jam 6 petang hari sama di Pejabat Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik, Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Melaka Tengah.

Bagi pertuduhan itu, dia didakwa mengikut Seksyen 15 (1) (a) akta sama (pindaan 2003) dan boleh dihukum mengikut Seksyen 15 (1) (b) dibaca bersama Seksyen 38 ADB 1952 yang memperuntukkan hukuman denda tidak lebih RM5,000 atau penjara tidak lebih dua tahun dan dua tahun pengawasan.

Hakim Abu Bakar Katar menjatuhkan hukuman penjara lapan tahun dan 10 sebatan bagi pertuduhan pertama, dua tahun penjara bagi pertuduhan kedua, manakala untuk pertuduhan ketiga, Ameng dijatuhkan hukuman penjara setahun berserta pengawasan selama dua tahun.
Abu Bakar, bagaimanapun mengarahkan tertuduh menjalani hukuman penjara bagi ketiga-tiga pertuduhan itu secara serentak bermula tarikh ditangkap iaitu 1 Februari lalu. Berikutan itu, Ameng hanya perlu menjalani hukuman penjara selama lapan tahun berserta sebatan.

Ameng yang mengenakan kemeja-T berwarna biru dan berseluar jeans kelihatan tenang ketika hukuman dijatuhkan terhadapnya.

Dia sebelum ini mengaku bersalah atas dua pertuduhan memiliki dadah ketika dihadapkan ke mahkamah pada 14 Februari lalu, manakala isterinya mengaku tidak bersalah.

Terdahulu, peguam bela Azrul Zulkifli Strok yang mewakili Ameng dan isterinya meminta mahkamah menjatuhkan hukuman paling minimum terhadap anak guamnya memandangkan itu kesalahan pertamanya memiliki dadah.

“Saya merayu mahkamah menjatuhkan hukuman ringan kerana tertuduh dalam kes ini adalah penanggung keluarga yang mempunyai seorang isteri dan tiga anak berusia antara tiga hingga 15 tahun selain ibunya yang sakit tua.

Timbalan Pendakwa Raya, Ifa Sirrhu Samsudin, bagaimanapun meminta mahkamah menjatuhkan hukuman maksimum terhadap tertuduh kerana kesalahan dilakukannya serius.

Menurutnya, masalah dadah menjadi punca perpecahan dalam masyarakat sekarang dan beliau meminta mahkamah mengutamakan kepentingan awam ketika menjatuhkan hukuman.

Beberapa ahli keluarga pasangan berkenaan dilihat hadir di mahkamah untuk mengikuti perbicaraan itu.


Penyanyi tahi dadah dipenjara


AMENG dibawa keluar dari Mahkamah Sesyen Melaka selepas dijatuhi hukuman penjara lapan tahun semalam.


MELAKA - Vokalis kumpulan Spring, Ameng dijatuhi hukuman penjara lapan tahun dan 10 kali sebatan oleh Mahkamah Sesyen di sini semalam selepas mengaku bersalah atas tiga pertuduhan memiliki dadah dan memasukkan bahan itu ke dalam badannya pada awal Februari lalu.
Hakim Abu Bakar Katar memutuskan Ameng atau nama sebenarnya Wan Aminuddin Wan Ismail, 43, dipenjara lapan tahun serta hukuman sebatan maksimum 10 kali bagi pertuduhan pertama dan penjara dua tahun bagi pertuduhan kedua kerana kesalahan memiliki dadah.
Sementara itu, bagi pertuduhan ketiga iaitu memasukkan dadah ke dalam badan, Ameng dipenjara setahun serta dua tahun perlu berada di bawah pengawasan polis.
Ketiga-tiga hukuman yang diputuskan itu diarahkan berjalan serentak bermula dari tarikh tangkapan pada 1 Februari 2011.
Dalam pada itu, isteri Ameng iaitu Sabariah Zakariah, 41, yang sebelum ini turut berhadapan dua pertuduhan serupa iaitu memiliki dadah dibebaskan oleh mahkamah selepas ketua unit pendakwaan bersetuju menggugurkan pertuduhan terhadap wanita itu.


Dibebas tuduhan bunuh isteri


Mohafri memeluk ibunya selepas dibebas dan dilepaskan daripada tuduhan membunuh isteri di Mahkamah Tinggi Shah Alam, Selangor semalam.


SHAH ALAM – Kegagalan pihak pendakwaan memanggil seorang amah Indonesia dikenali sebagai Yayuk memberi keterangan menyebabkan Hakim Mahkamah Tinggi di sini semalam membuat keputusan melepas dan membebaskan seorang pengurus syarikat katering, Mohafri Mohamed daripada tuduhan membunuh isterinya, Fazlina Ahmad dua tahun lalu.
Hakim Datuk Wira Mohtarudin Baki dalam alasan ringkas penghakimannya berkata, mahkamah kesal dengan tindakan pegawai penyiasat kes itu, Asisten Supritendan Siti Nathiroh Abu Bakar, 29, yang tidak memanggil Yayuk untuk memberi keterangan.
Polis melakukan siasatan terhadap Yayuk, pembantu rumah mangsa yang tiada dokumen, malah semua fakta mengenai penahanan dan pembebasan Yayuk adalah dalam pengetahuan polis.
“Kegagalan mengambil langkah untuk memastikan Yayuk hadir memberi keterangan adalah dikesali dan kegagalan itu telah menyebabkan kelompangan dalam kes pendakwaan,” kata beliau ketika membaca keputusannya semalam.



NEGARA


Bomoh hadapi tuduhan rogol empat pesakit


MESWAN menghadapi lima tuduhan merogol empat wanita di Mahkamah Sesyen Klang semalam.


KLANG – Seorang bomoh mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini semalam atas lima tuduhan merogol empat wanita termasuk dua remaja semasa merawat mangsa sejak tahun 2008.
Meswan Tujut, 42, membuat pengakuan itu selepas kelima-lima pertuduhan dibacakan dalam dua perbicaraan berasingan di mahkamah tersebut semalam.
Di hadapan Hakim Siti Noraida Sulaiman, tertuduh didakwa merogol seorang remaja berumur 15 tahun di sebuah rumah di Sungai Udang, Klang di antara pukul 1 petang hingga 3 petang pada April 2008.
Meswan didakwa mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan dan boleh dihukum penjara sehingga 20 tahun dan sebatan jika sabit kesalahan.
Di mahkamah yang sama, Meswan juga didakwa merogol seorang wanita berumur 22 tahun sebanyak dua kali dalam sebuah rumah di Sungai Nibong, Sekinchan pada pukul 8.10 malam, 8 dan 15 Mac lalu.








No comments:

Post a Comment