Monday, April 11, 2011

RESTUILAH...DAH KAWIN PUN...TAK KAN LEBIH RELA BERLAKU PERZINAAN...KERANA MEREKA SUKA SAMA SUKA...JODOH ITU TAKDIR...KENA REDA TAKDIR...TAK REDA ROSAK IMAN KITA....

Upah pukul menantu

Oleh Mohd Firdaus Ibrahim dan Georgie Joseph
am@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Kerana mementingkan darjat seorang wanita berusia 50-an didakwa sanggup mengupah sekumpulan tiga samseng bagi membelasah menantunya di Wangsa Maju, di sini, kelmarin.
Lebih kejam, wanita terbabit turut mengarahkan kumpulan samseng itu untuk memaksa lelaki berkenaan berusia lewat 20-an supaya menceraikan isteri yang juga anak kandungnya berusia awal 20-an.

Difahamkan, tindakan itu dilakukan wanita terbabit kerana tidak merestui hubungan perkahwinan pasangan berkenaan sejak enam bulan lalu kerana hanya bekerja sebagai operator di sebuah kilang di ibu kota dan tidak mampu memberikan kemewahan kepada anaknya itu, selain tidak setaraf dengannya.

Dalam kejadian kira-kira jam 10 malam itu, mangsa cedera pada kepala dan badan selepas dibelasah lebih 30 minit.


Tidak berpuas hati dengan tindakan itu selain yakin ibu mentuanya menjadi dalang insiden terbabit, mangsa tampil membuat laporan di Balai Polis Wangsa Maju, di sini.

Menceritakan semula kejadian itu, sumber polis berkata, mangsa yang menaiki motosikal dan dalam perjalanan pulang ke rumah selepas bekerja mendakwa tiba-tiba dihalang sebuah kereta.

“Selepas itu, tiga lelaki masing-masing berusia lewat 30-an turun daripada kenderaan itu sebelum mengarahkannya menceraikan isterinya.

“Tersentak dengan itu, mangsa mempersoalkan tindakan kumpulan terbabit sebelum cuba untuk meninggalkan kawasan berkenaan,” katanya.

Sumber itu berkata, tindakan mangsa menyebabkan seorang daripada suspek memaki-hamunnya menyebabkan berlaku pertengkaran lebih 10 minit di kawasan berkenaan.

“Pertengkaran itu yang tidak menemui penghujungnya bertukar pergelutan apabila seorang daripada suspek gagal mengawal kemarahannya sebelum menumbuk muka mangsa.

“Mangsa yang terjatuh mendakwa bukan saja ditendang, malah turut dipijak ketiga-tiga suspek. Ketika itu, mangsa hanya menahan kesakitan dengan menutup kepalanya menggunakan tangan,” katanya.

Sumber itu berkata, selepas membelasah mangsa lebih 30 minit, seorang daripada suspek mengarahkan mangsa menceraikan isterinya selain mengugut untuk membelasahnya jika enggan berbuat demikian.

Mangsa yang sudah melangsungkan perkahwinan dengan anak wanita terbabit sejak enam bulan lalu mendapatkan rawatan di sebuah hospital berhampiran kawasan berkenaan.

Bagaimanapun, dia dirawat sebagai pesakit luar di hospital berkenaan.

Sebaik pulang ke rumah dan berbincang dengan isteri serta ahli keluarga lain, mangsa tampil membuat laporan insiden itu kerana yakin ibu mentuanya menjadi dalang.

Difahamkan, ibu mentua mangsa tidak merestui hubungan perkahwinan itu sebaliknya terpaksa bersetuju untuk melangsungkan majlis berkenaan kerana didesak anaknya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Sentul, Asisten Komisioner Zakaria Pagan ketika dihubungi, mengesahkan menerima laporan kejadian terbabit dan memberitahu siasatan lanjut dilakukan.


Juruterbang terkorban

Oleh Muhd Izawan Baharin
izawan@hmetro.com.my

LAWAT...Muhyiddin (tiga dari kanan) melihat Kapten Shamimi yang menjalani pembedahan di Dewan Bedah Hospital Sibu, malam tadi.
LAWAT...Muhyiddin (tiga dari kanan) melihat Kapten Shamimi yang menjalani pembedahan di Dewan Bedah Hospital Sibu, malam tadi.
SIBU: “Helikopter itu terhoyong-hayang sebelum terhempas,” kata seorang saksi yang melihat kejadian helikopter jenis Bell 206 Jet Ranger yang membawa anggota rombongan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dari Bintangor, Sarikei terhempas di Dataran Sibu berhadapan Wisma Sanyan, di sini, semalam.
Dalam kejadian jam 1.50 tengah hari itu, pesawat milik Sabah Air itu dalam penerbangan pulang ke Lapangan Terbang Sibu selepas menurunkan penumpang di tempat kejadian.

Sebelum kejadian, helikopter itu menerbangkan anggota rombongan Timbalan Perdana Menteri pulang ke Sibu selepas menghadiri Majlis Mesra Bersama Rakyat, masing-masing di Sarikei dan Kanowit.

Difahamkan, helikopter itu terhempas beberapa minit selepas menurunkan Setiausaha Akhbar Menteri Pelajaran, Hafiz Abdul Halim bersama dua pengawal pengiring Timbalan Perdana Menteri untuk menghadiri Program Pemantapan Profesion Perguruan Bersama Warga Guru Bahagian Sibu yang bakal dirasmikan Muhyiddin di sebuah hotel di sini.


Akibat kemalangan itu, juruterbang pesawat itu, Kapten Sahaimi Ghazali, 38, yang parah pada hati dan paru-paru kanan akibat hentakan kuat disahkan meninggal dunia jam 8.36 malam di Hospital Sibu selepas menjalani pembedahan.

Saksi yang enggan namanya disiarkan berkata, ketika kejadian, angin bertiup kencang.

“Melihat helikopter itu terhempas, saya bersama tiga rakan bergegas membantu mengeluarkan juruterbang dengan memecahkan cermin dan membuka pintu pesawat dari dalam,” katanya.

Kejadian itu turut menarik perhatian ramai kerana berlaku di depan sebuah hotel terkemuka di bandar ini menyebabkan lokasi kejadian dikerumuni orang ramai.

Anggota polis terpaksa mengawal lokasi kejadian bagi mengelak proses siasatan terganggu.

Ketua Polis Daerah Sibu, Asisten Komisioner Shafie Ismail berkata, kejadian dipercayai berlaku ketika pesawat itu cuba berlepas dari tempat kejadian dalam cuaca buruk dan angin kencang.

“Siasatan mendapati helikopter itu hilang kawalan akibat angin kencang sebelum terhempas.

“Juruterbangnya yang cedera parah dikejarkan ke Hospital Sibu, tetapi disahkan meninggal dunia jam 8.36 malam tadi, kira-kira tujuh jam selepas kejadian itu,” katanya.

Beliau berkata, siasatan lanjut masih dijalankan bagi mengenal pasti punca sebenar kejadian.

Muhyiddin turut melawat mangsa yang menjalani pembedahan di Hospital Sibu, petang semalam.

Beliau mengucapkan takziah kepada keluarga mangsa dan berdoa semoga roh arwah ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman.

“Jasa arwah perlu dikenang kerana meninggal dunia ketika menjalankan tugas untuk negara.

“Saya secara peribadi sudah menyampaikan bantuan awal kepada keluarga mangsa, manakala bantuan yang lain yang bersesuaian akan diberikan kemudian kepada keluarga mangsa,” katanya ketika ditemui pada majlis penyampaian cek bantuan modal sekolah bantuan kerajaan (Sekolah Jenis Kebangsaan Cina) dan sekolah Conforming di Sekolah Menengah Kebangsaan Sacred Heart di sini, malam tadi.


Bakar rumah kerana RM200



MOHD. NOOR melihat keadaan rumah yang rosak selepas adiknya bertindak membakar rumah ibunya di Kampung Alor Madi, Alor Setar semalam.



ALOR SETAR - Gara-gara permintaan RM200 tidak ditunaikan, seorang pemuda naik berang hingga sanggup membakar rumah pusaka peninggalan arwah bapanya berusia puluhan tahun di Kampung Alor Madi di sini kelmarin.
Kejadian pada pukul 6 petang itu didakwa mula tercetus apabila Mohd. Khairi Mahmud, 28, meminta wang daripada ibunya, Halimah Abdullah, 50-an.
Wanita tersebut bagaimanapun enggan menyerahkan wang tersebut menyebabkan Mohd. Khairi berang.
Selepas melihat Mohd. Khairi berang, abangnya, Mohd. Noor, 33, membawa ibu mereka pulang ke rumahnya di Kepala Batas di sini kerana bimbang diapa-apakan oleh lelaki itu.
Difahamkan, dua bulan lalu, Mohd. Khairi yang bekerja sebagai pembantu am rendah di sebuah pejabat kerajaan di sini pernah mengugut untuk membakar rumah ibunya itu.
"Selepas hantar ibu (di Kepala Batas), saya datang balik ke rumah emak saya dan lihat Mohd. Khairi ada di dalam biliknya.
"Pada masa itu saya terhidu bau hangit dari tong gas yang diletakkan di ruang tamu rumah," ceritanya ketika ditemui di sini semalam.


Bakar rumah ibu

Oleh Mohamad Hussin dan Shahful Bakri Abd Razak
mohamad@hmetro.com.my

MUSNAH...keadaan rumah yang dibakar seorang lelaki, kelmarin.
MUSNAH...keadaan rumah yang dibakar seorang lelaki, kelmarin.
ALOR SETAR: Bagaikan aksi dalam filem apabila kakitangan awam yang murung gara-gara kecewa permintaan untuk mendapatkan wang serta berkahwin tidak diendahkan keluarganya, bertindak memanjat bumbung lalu membakar rumah ibunya di Kampung Alor Madi, Anak Bukit, di sini, malam kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira jam 11.30 malam, lelaki berusia 28 tahun itu dikatakan hilang pertimbangan berpunca daripada permintaannya untuk mendapatkan RM200 daripada ibunya, Halimah Abdullah, 50, pada jam 6 petang tidak dilayan.

Berikutan itu suspek dikatakan mengurung diri dalam bilik rumah itu kerana kecewa.

Difahamkan, suspek sebelum ini pernah berkelakuan pelik apabila membakar semua pakaian kerjanya kira-kira dua hari sebelum majlis pertunangannya.


Abangnya, Mohd Noor Mahmud, 33, berkata adik bongsu daripada tiga beradik itu menunjukkan sikap pelik sejak dua tiga bulan lalu dan selalu mendiamkan diri.

“Sebelum ini, dia pernah mengugut untuk membakar rumah mak saya tetapi dia tidak buat. Bagaimanapun, dua hari sebelum majlis pertunangannya beberapa bulan lalu dia tiba-tiba membakar semua pakaian kerjanya termasuk kasut tanpa diketahui puncanya.

“Kami terpaksa menangguhkan majlis pertunangan adik saya kerana bimbang melihat keadaan dia yang tidak terurus. Sejak itu dia kelihatan murung dan selalu mengurungkan diri dalam bilik,” katanya yang ditemui di Kampung Alor Madi, Anak Bukit, di sini, semalam.

Menceritakan kejadian itu, beliau berkata, sikap pelik adiknya yang tidak mengedahkan orang lain dan mengurung diri dalam bilik selepas permintaannya tidak dilayan, menyebabkan dia membawa ibu ke rumahnya di Kepala Batas kerana risau adiknya bertindak ganas terhadap ibunya.

“Saya kemudian melaporkan kejadian itu kepada polis pada kira-kira jam 9 malam dan anggota polis datang untuk memujuknya keluar, namun dia memberitahu tidak mahu berunding dengan sesiapa termasuk ibu.

“Kami cuba memecahkan pintu rumah tetapi dia menyerang kami dengan parang menyebabkan kami hanya menunggu di luar rumah,” katanya.

Menurutnya, adiknya kemudian mengunci pintu rumah, dan bertindak mengambil tong gas di dapur dan membawanya ke tingkat atas rumah itu.

“Sejurus membuka kepala gas itu dia memanjat bumbung dan berdiri di atasnya sebelum mencucuh dengan api hingga menyebabkan kebakaran.

“Kemudian dia terus terjun ke bawah dan melarikan diri di belakang rumah kira-kira jam 11.30 malam,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kota Setar, Asisten Komisioner Azaman Mohd Jan, berkata polis cuba menahan pemuda berkenaan kira-kira jam 11 malam kelmarin, namun tidak berjaya kerana dia enggan berunding dengan sesiapa.

Katanya, berdasarkan maklumat awal, polis percaya lelaki itu mengalami tekanan jiwa namun tidak dapat dikenal pasti puncanya.

“Buat masa ini kita masih mencari lelaki berkenaan untuk membantu siasatan. Kes disiasat mengikut Seksyen 435 Kanun Keseksaan kerana mencetuskan bencana dengan api,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Jurucakap Jabatan Bomba dan Penyelamat pula berkata, pihaknya menerima panggilan mengenai kejadian itu pada kira jam 12.15 tengah malam kelmarin sebelum bergegas ke tempat kejadian bersama dua jentera dan 12 anggota.

Katanya, keadaan rumah berkenaan rentung namun tidak ada kemalangan jiwa dilaporkan.

“Kita juga masih menyiasat punca kebakaran dan anggaran kerugian akibat kejadian itu,” katanya.


Perkara Yang Merosakkan Iman



Oleh : Ustaz Zamri bin Mat Isa


Perkara asas yang membawa kepada kerosakan aqidah ialah melalui tiga cara:
 
1. Iktiqad
 
Iktiqad kepada yang selain dari Allah sebagai Tuhan. Akidah yang salah seperti akidah penganut agama kristian, akidah orang yahudi dan sebagainya. Konsep bertuhankan kepada dewa-dewa dan penunggu.
 
2. Perbuatan
 
Perbuatan yang merosakkan akidah seperti rukuk (dengan niat membesarkan makhluk) atau sujud kepada makhluk yang selain dari Allah. Melakukan upacara pemujaan seperti menyembelih kerbau balar kepada dewa atau penunggu dan sebagainya.
 
3. Perkataan
 
Mengatakan dengan tidak wujud Allah. Termasuk di dalam pengucapan yang merosakkan akidah seperti mengatakan tuhan kepada Fir’aun, atau melalui penghinaan terhadap agama Islam.
 
  • Dari tiga perkara tersebut kerosakan akidah akan terhasil pada rukun iman:
 
a)      Akidah bertentangan terhadap Allah
 
Seperti tidak percaya kepada kewujudan Allah, sepertimana pegangan ethiesisme dan komunisme. Percaya kepada sesuatu dari makhluk seperti busut, pohon besar dan lain-lain, seperti kepercayaan animesisme. Percaya kepada kekuasaan batu berhala, patung dan sebagainya, seperti kaum hindu, buddha dan sekutunya. Berpegang kepada konsep berbilangnya Allah, seperti kepercayaan penganut kristian dengan konsep trinity. Berpegang dengan konsep Qadimnya alam, atau tiada pencipta alam ini. 

b)      Akidah bertentangan terhadap Malaikat
 
Akidah bertentangan terhadap malaikat seperti menafikan kewujudan mereka. Menafikan sikap kepatuhan mereka di dalam menjalankan tugasan. Menafikan kebenaran tugasan para malaikat, seperti pegangan sesetangah puak syiah, bahawa malaikat Jibril tersalah menurunkan wahyu Allah kepada Nabi Muhammad, yang sebenar kepada Syaidina Ali.
 
c)      Akidah bertentangan terhadap Rasul
 
Berpegang kepada kepercayaan yang menyalahi dari sifat-sifat wajib bagi rasul. Seperti beriktikad nabi atau rasul dari kalangan pendusta, penipu, si hidung belang atau sebagainya. Adanya dibangkitkan nabi selepas dari nabi Muhammad, atau membenarkan dakwaan nabi palu tersebut.
 
d)      Akidah bertentangan terhadap Kitab
 
Tidak percaya dengan kebenaran kitab-kitab Allah. Tidak percaya dengan al-Qur’an, Taurat, Injil dan Zabur (yang asli, sebenar dari Allah).
Menolak al-Qur’an atau hukuman di dalamnya.
 
e)      Akidah bertentangan terhadap hari akhirat
 
Tidak percaya kepada kebangkitan semula selepas kematian. Menafikan syurga dan neraka. Menafi dosa dan pahala. Menafi hari kiamat. Menafikan perhitungan segala amalan
 
f)       Akidah bertentangan terhadap qada’ dan qadar
 
Tidak percaya dengan ketetapan baik atau buruk semua dari Allah.
 
Tidak tetap hati dengan Islam iaitu berpapah hati antara menjadi Islam dengan menjadi kafir (penganut agama lain) atau bercita-cita untuk menjadi penganut agama lain pada suatu masa akan datang, juga menjadi perkara yang merosakkan iman.


No comments:

Post a Comment