Wednesday, April 13, 2011

API JANGAN MAIN2...ALLAH SAJA YANG TAHU DAHSYATNYA API NERAKA....KENA JAGA API DIDUNIA DAN KENA JAGA API DIAKHIRAT....SENTIASA BERHATI2....DAN TENANGKAN FIKIRAN...DENGAN MENDEKATKAN DIRI DENGAN ALLAH

Suri rumah Salmah Saad, 47, (kiri) ketika ditemuramah wartawan selepas keluar dari bilik Unit Rawatan Kebakaran (Burn Unit) Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Setar selepas melihat dua anaknya Badrul Amin Zinol, 14, dan adiknya Amirul Hadi Zinol, 12, yang mengalami kecederaan parah akibat terbakar ketika cuba menyelamat bapa mereka Zinol Ismail, 51, yang cuba membakar diri, di Kampung Ruat, Yan pada Rabu. Zinol masih dirawat di Hospital Yan. - Foto BERNAMA


Tiga beranak melecur terbakar


ZINOL yang melecur dirawat di Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Setar semalam.


ALOR SETAR – Tidak diketahui apa puncanya seorang lelaki dari Kampung Raut, Yan dekat sini yang didakwa mengalami kemurungan bertindak membakar diri sehingga menyebabkan dua anak lelakinya yang cuba membantunya turut melecur.
Dalam kejadian pada pukul 7.30 pagi semalam, mangsa seorang pesawah, Zinol Ismail, 51, melecur di seluruh bahagian badannya dan berada dalam keadaan kritikal di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) di sini.
Dua anak mangsa yang turut melecur ialah Badrul Amin Zinol, 14, dan adiknya, Amirul Hadi, 12. Badrul Amin melecur 44 peratus bahagian badan manakala Amirul Hadi melecur 32 peratus. Kedua-dua remaja itu melecur di bahagian kaki sehingga tangan.
Amirul Hadi dan Badrul Hadi dirawat di HSB dan mereka berada dalam keadaan stabil.
Mengimbau sebelum kejadian itu, isteri Zinol, Salma Saad, 47, berkata, sebelum kejadian suaminya yang sebelum ini selalu menghantar anak kelimanya, Nurul Ain Farhana, 9, ke sekolah meminta supaya dia yang menghantar Nurul Ain ke sekolah semalam.
“Saya tidak mengesyaki apa-apa kerana suami mengadu letih dan mahu tidur,” ceritanya semasa ditemui di rumah di HSB di sini semalam.
Sebaik pulang dari menghantar Nurul Ain, Salma memberitahu, dia terkejut apabila ternampak suaminya terbaring di atas katil dengan hanya memakai kain pelikat dengan bahagian belakangnya masih ada sedikit api.
“Suami saya tidak mengerang kesakitan sebaliknya tidak membenarkan saya masuk ke dalam bilik.
“Saya terus menghampirinya dan terkejut melihat keseluruhan badannya melecur manakala tangannya dalam keadaan kejang,” kata Salma lagi.

Dua terbakar selamat bapa

Oleh Riadz Radzi
riadz@hmetro.com.my

YAN: Tindakan berani dua beradik menyelamatkan bapa mereka yang nekad membakar diri di rumah keluarga mereka di Kampung Ruat semalam, membawa padah apabila kedua-duanya parah akibat melecur disambar api.
Dalam kejadian jam 7.30 pagi itu, Badrul Amin Zinol, 14, bersama adiknya, Amirul Hadi, 12, masing-masing melecur antara 30 hingga 40 peratus di bahagian tangan, kaki dan punggung, manakala bapa mereka, Zinol Ismail, 51, parah apabila melecur 100 peratus.

Difahamkan, Zinol dipercayai mengalami tekanan perasaan sejak Mac lalu mencurah petrol diambil dari motosikalnya sebelum membakar dirinya dalam bilik di rumah Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) milik mereka itu.
Adik ipar Zinol, Mohd Rozali Saad, 40, berkata, ketika kejadian dia hendak ke kedai sebelum terdengar bunyi bising dan asap keluar dari rumah mangsa yang terletak bersebelahan rumah.

“Saya terkejut apabila melihat Badrul Amin dan Amirul Hadi berlari keluar dari rumah mereka sambil meraung kesakitan dengan kesan terbakar pada badan.

“Apabila masuk ke dalam bilik di rumah itu, saya dapati Zinol yang hampir seluruh tubuhnya terbakar terbaring dalam keadaan mengiring di tepi katil, manakala sebahagian bilik itu terbakar.

“Saya segera mengambil air di telaga berhampiran untuk memadam api bagi mengelak kejadian lebih buruk,” katanya.

Difahamkan, ketika kejadian Zinol yang juga petani, berseorangan di dalam bilik, manakala dua anaknya tidur di ruang tamu rumah.
Bagaimanapun, Badrul Amin yang bersekolah petang menyedari kejadian itu meluru ke dalam bilik cuba menyelamatkan bapanya sebelum berlaku pergelutan antara mereka menyebabkan pintu bilik berkenaan terkunci.

Keadaan itu menyebabkan Amirul Hadi yang berada di luar bertindak menendang pintu bilik berkenaan. Bagaimanapun, tindakan kedua beradik terbabit menyelamatkan Zinol akhirnya disambar api.

Ketika kejadian, anak bongsu mangsa, Nurul Amani Syuhadah, tiga tahun, turut berada di rumah berkenaan tetapi sempat menyelamatkan diri dengan berlari ke rumah nenek mereka.

Dalam pada itu, ibu dua beradik terbabit, Salma Saad, 47, berkata, ketika kejadian dia keluar menghantar anak kelimanya, Nurul Ain Farhanah, 9, ke sekolah terletak berhampiran rumah mereka.

“Kebiasaannya suami yang akan menghantar anak ke sekolah, tetapi pagi tadi (semalam) dia meminta saya menghantar anak kerana hendak tidur.

“Namun, selepas saya pulang ke rumah kira-kira 10 minit kemudian, saya terkejut mendapati dia dalam keadaan berdiri dengan seluruh tubuh berasap akibat kesan terbakar sebelum rebah di dalam bilik itu,” katanya.

Katanya, ketika itu Badrul Amin dan Amirul Hadi lari ke rumah nenek mereka yang terletak bersebelahan.

Salma, seorang suri rumah berkata, suaminya mengalami masalah mental sejak mereka berkahwin 20 tahun lalu, tetapi penyakit berkenaan serius sejak awal Mac lalu.

Malah, katanya, suaminya pernah cuba menggantung diri pada minggu lalu dan pernah membakar motosikal miliknya di rumah mereka.

“Sepanjang berkahwin, kami tidak ada masalah. Malah, Zinol juga adalah bapa yang penyayang dan tidak pernah memukul anak-anak,” katanya.

Katanya, sepanjang perjalanan ke hospital, suaminya itu juga meminta maaf dan tidak berniat untuk mencederakan Badrul Amin dan Amirul Hadi.

Sementara itu, Pemangku Ketua Polis Daerah Yan, Asisten Superintendan Syed Mohd Nasir Syed Darus ketika dihubungi mengesahkan kejadian.

“Mangsa memang mengalami masalah mental dan pernah dua kali menerima rawatan di hospital akibat masalah itu,” katanya.

Katanya, kes disiasat mengikut Seksyen 309 Kanun Keseksaan kerana cubaan membunuh diri.



Bapa selamatkan nyawa 2 anak



EIKRAM bersama dua anaknya melihat keadaan rumah mereka yang musnah dalam kebakaran di Kampung Dusun Muda, Kota Bharu semalam.



KOTA BHARU – Tindakan pantas seorang bapa yang bergegas membawa dua anak lelakinya keluar dari rumah berjaya menyelamatkan mereka daripada rentung dalam kebakaran di Kampung Dusun Muda di sini pagi semalam.
Dalam kejadian kira-kira pukul 10.45 pagi itu, Eikram Ibrahim, 39, sedang tidur bersama dua anaknya apabila dia dikejutkan oleh jeritan jiran-jiran yang memberitahu rumahnya terbakar.
Dia yang kematian isteri kira-kira setahun lalu kemudian mendukung kedua-dua anak lelakinya, Amirul Eikram, 2, dan Amirul Hakim, 4, untuk menyelamatkan diri.
“Pada mulanya saya cuba keluar melalui pintu hadapan rumah namun api sudah marak menyebabkan saya gagal berbuat demikian.
“Mujurlah pada masa itu saya tidak panik dan berjaya keluar melalui pintu dapur rumah,” katanya ketika ditemui di tempat kejadian semalam.
Menurut Eikram, sebaik sahaja keluar dari rumah, api sudah marak dan dia tidak sempat menyelamatkan barang-barang berharga.
“Walaupun kini tinggal sehelai sepinggang, tetapi saya bersyukur kerana saya dan dua anak lelaki terselamat dalam kejadian tersebut,” ujarnya.


No comments:

Post a Comment