Tuesday, August 30, 2011

BILA TIADA SABAR...HILANG ADAB SOPAN...TIADA MEMIKIR AKHIRAT...DIMANA TEMPAT PEMBALASAN SETIMPAL DENGAN PERBUATAN KITA DIDUNIA.....BENCANA TERUS KITA DAPAT HASIL DARI MENAFIKAN HUKUM ALLAH...DISAMPING BENCANA DIAKHIRAT SEDANG MENUNGGU AKIBAT KEDEGILAN SERTA BONGKAK...MASIH TAK SEDAR DIRI BAHAWA KITA NI MAKHLUK...DAIF..LEMAH ...TIADA DAYA UPAYA...KALAU NAK DIBANDINGAN DENGAN ALLAH SWT...

Penjenayah ganas makan tak bayar

Oleh Georgie Joseph
georgie@hmetro.com.my

RAMPAS...Wan Abdul Bari (dua dari kiri) menunjukkan pistol tiruan yang dirampas daripada suspek.
RAMPAS...Wan Abdul Bari (dua dari kiri) menunjukkan pistol tiruan yang dirampas daripada suspek. 
KUALA LUMPUR: Empat lelaki berusia 30-an yang dipercayai aktif menjalankan kegiatan curi, samun, rogol dan pengedaran dadah sejak awal tahun ini ditahan polis di Jalan Maarof, di sini.
Tangkapan dilakukan pada jam kira-kira 11.30 malam, Jumaat lalu, selepas polis menerima aduan seorang pelayan restoran berusia 26 tahun yang diancam dengan pisau oleh seorang daripada suspek, sejam sebelum itu.

Ketua Polis Daerah Brickfields, Asisten Komisioner Wan Abdul Bari Wan Abdul Khalid, berkata sebelum itu pengadu mengejar dua daripada suspek yang makan di restoran berkenaan selepas mereka meninggalkan pelayan premis itu tanpa membuat bayaran.
Bagaimanapun, ketika dihampiri, seorang daripada suspek mengeluarkan pisau sambil mengugut pengadu sebelum menyerahkan telefon bimbit kepadanya.

“Selepas mendapat aduan, polis membuat rondaan di sekitar Jalan Maarof di sini dan menangkap semua suspek.

“Pemeriksaan polis mendapati tiga suspek berasal dari Kangar, Perlis, serta seorang lagi beralamat di Ampang. Masing-masing mempunyai rekod jenayah bersabit pelbagai kesalahan termasuk curi, rogol dan dadah,” katanya pada sidang media di pejabatnya semalam.

Selain itu, ujian air kencing terhadap suspek mendapati semua mereka positif dadah dan akan direman sehingga hari ini.

Menurut Wan Abdul Bari, berikutan tangkapan itu, polis juga menemui sebuah Proton Waja, peralatan menghisap dadah, satu set kunci kereta serta sepucuk pistol tiruan.
Katanya, semua suspek dipercayai terbabit 15 kes jenayah di Brickfields sejak awal tahun ini dan siasatan akan dijalankan mengikut Seksyen 36 (1) Akta Senjata 1960.

Sementara itu, dalam kes berasingan, seorang lelaki warga Nigeria berusia 29 tahun yang menetap di negara ini sejak empat bulan lalu, ditahan selepas polis menemui dadah jenis kanabis seberat 8355 gram bernilai kira-kira RM15,000 di sebuah kondominium di Sri Petaling, di sini, Sabtu lalu.

Wan Abdul Bari berkata, polis yang mendapat maklumat orang ramai membuat serbuan pada jam kira-kira 12.15 tengah malam ke rumah suspek sebelum menemui dadah berkenaan dalam satu bagasi dan sebuah beg.

“Suspek yang mempunyai dokumen sah untuk masuk ke negara ini kini direman sehingga 2 September,” katanya.

Pertahan diri guna lemang


KUALA LUMPUR: Seorang ahli jawatankuasa penduduk kampung di Hulu Klang terpaksa mempertahankan dirinya dengan sebatang lemang bagi mengelakkan terus dibelasah dua lelaki yang naik angin kerana ditegur mendirikan pondok tanpa kebenaran, kelmarin.
Difahamkan, dalam kejadian kira-kira jam 1 tengah hari itu, mangsa berusia 52 tahun terbabit bersama seorang rakannya mengadakan rondaan di kampung mereka dan mengesan sebuah pondok haram didirikan berdekatan kawasan surau.

Sumber berkata, mangsa menegur seorang lelaki yang dipercayai membina rangka pondok itu dengan memberitahu pembinaan pondok itu menyalahi undang-undang dan mengganggu penduduk kampung.
“Akibatnya, lelaki berkenaan tidak berpuas hati dengan mangsa dan mula maki hamun selain mendakwa kawasan berkenaan tanah kerajaan dan sesiapapun berhak ke atas tanah berkenaan.

“Perselisihan faham itu berlanjutan sehingga suspek menyerang mangsa dengan sebatang kayu,” katanya.

Beliau berkata, rakan mangsa yang ketakutan melarikan diri untuk meminta pertolongan penduduk kampung dan mangsa sempat menyambar sebatang lemang yang diletakkan atas para untuk dibakar bagi mempertahankan dirinya.

Menurutnya, suspek melarikan diri selepas mangsa yang cedera di tulang rusuk dan pengsan di tempat kejadian.

Mangsa dibawa ke klinik berdekatan oleh penduduk kampung sebelum membuat laporan di Balai Polis Taman Melawati.

Buang anak dalam sampah

SANDAKAN: Di mana hilangnya nilai kemanusiaan seorang ibu apabila membuang bayi di tempat pembuangan sampah ketika umat Islam membuat persiapan akhir menyambut ketibaan 1 Syawal.
Lebih malang, mayat bayi lelaki yang masih bertali pusat itu hanya dibalut plastik hitam dan dipercayai baru dilahirkan itu ditemui berhampiran bazar Ramadan di belakang sebuah pasar raya, di sini, semalam.

Mayat bayi itu ditemui tukang sapu Majlis Perbandaran Sandakan (MPS), Hajjah Kijar, 60, ketika membuang sampah di tempat pembuangan berkenaan.
Ketua Polis Daerah Sandakan, Asisten Komisioner Rowell Marung, berkata mayat bayi itu ditemui tukang sapu ketika membersihkan kawasan berkenaan, kira-kira jam 2.20 petang.

Menurutnya, pekerja terbabit terkejut apabila melihat satu plastik hitam yang mencurigakan ketika mahu membuang sampah ke dalam tong di kawasan itu.

“Lelaki terbabit memeriksa plastik itu dan terkejut apabila menemui mayat bayi lelaki yang masih bertali pusat di dalamnya,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Menurut Rowell, tukang sapu itu membuat aduan kepada dua anggota polis yang bertugas di bazar Ramadan di kawasan itu.

Rowell berkata, beberapa anggota polis bergegas ke tempat kejadian dan pemeriksaan mendapati bayi itu mempunyai kesan darah dan bertali pusat. “Bayi cukup sifat ini dibalut dengan plastik hitam, namun tiada kesan kecederaan lain ditemui pada tubuhnya dan mayat itu sudah dihantar ke Hospital Duchess of Kent untuk dibedah siasat dan usaha mengesan individu bertanggungjawab membuang bayi terbabit giat dijalankan.
“Kes ini disiasat mengikut Seksyen 318, Kanun Keseksaan kerana menyembunyikan kelahiran dan membuang bayi.

“Polis meminta orang ramai yang mempunyai maklumat berhubung kejadian terbabit menghubungi pegawai penyiasat Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Sandakan, Inspektor Joseph Anak Jumit di talian 019-8052069 bagi membantu siasatan,” katanya.

Bayi dua bulan maut dipercayai didera pengasuh



KUALA LUMPUR: Seorang bayi berusia dua bulan maut dipercayai didera pengasuhnya di pangsapuri Indah Court, PJS 11/7 Bandar Sunway, Subang Jaya, di sini, kelmarin.
Mangsa yang dijaga pengasuh warga Indonesia itu sejak sebulan lalu meninggal dunia di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) kira-kira jam 9.30 pagi kelmarin selepas dimasukkan ke hospital sejak Sabtu.

Timbalan Ketua Polis Daerah Subang Jaya, Superintendan Tan Ah Chuan, berkata pengasuh terbabit menghubungi ibu bapa mangsa pada pagi Sabtu lalu dan memaklumkan anak mereka terjatuh dan berada dalam keadaan lemah.
“Ibu bapa mangsa bergegas mengambil anak mereka dan membawa ke PPUM. Hasil pemeriksaan, doktor mendapati mangsa dipercayai didera berikutan pendarahan dalam otak dan ada beberapa kesan dera pada mangsa,” katanya.

Menurutnya, polis menahan pengasuh terbabit kira-kira jam 3 pagi itu kelmarin dan direman enam hari sehingga 3 September ini mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

Bapa empat anak mengaku perkosa gadis 14 tahun

MELAKA: Seorang bapa empat anak didakwa di Mahkamah Majistret di sini, semalam terhadap tuduhan merogol seorang gadis bawah umur di rumahnya di Kampung Bandar Kaba, di sini, 21 Ogos lalu.
Muhammad Ridzuan Omar, 21, didakwa merogol mangsa yang berusia 14 tahun di sebuah rumah di Kampung Banda Kaba, kira-kira jam 5.30 pagi.

Tertuduh mengangguk faham dan mengaku bersalah sejurus pertuduhan dibacakan di depan Pendaftar Kanan Mahkamah Majistret, V Kanasan.
Dia didakwa mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan yang jika sabit kesalahan boleh dipenjara tidak kurang lima tahun dan maksimum 20 tahun serta sebatan.

Pegawai Pendakwa, Inspektor Muhather Mohd Kudus yang menyebut bagi Timbalan Pendakwa Raya mencadangkan jaminan RM12,000 dengan seorang penjamin dan memohon tarikh baru bagi membacakan fakta kes.

Tertuduh merayu jumlah jaminan dikurangkan dengan alasan mempunyai tanggungan empat anak dan tiada pendapatan tetap.

Mahkamah menetapkan 7 September ini sebagai tarikh menjatuhkan hukuman.


Amah dari Habsyah disimbah menantu Gaddafi dengan air panas

TRIPOLI – Seorang amah, Shweyga Mullah disimbah air panas oleh menantu Muammar Gaddafi, Aline Skaf menyebabkan badannya kini melecur, lapor sebuah akhbar semalam.
Aline merupakan isteri Hannibal yang merupakan salah seorang anak Gaddafi.
Kejadian tersebut berlaku apabila Shweyga enggan memukul seorang anak perempuannya atas arahan menantu Gaddafi itu.
Amah itu kemudian disimbah dengan air panas di bahagian muka.
Menurut amah itu, Aline mengikat kaki dan tangannya manakala mulutnya ditutup dengan pita pelekat sebelum dia di simbah dengan air panas di dalam bilik mandi di rumah menantu Gaddafi tersebut di Tripoli.
Amah dari Habsyah itu berusia 30 tahun mula bekerja dengan keluarga Gaddafi pada tahun lalu.
Menurutnya, menantu Gaddafi itu mengarahkan supaya anaknya dipukul selepas dia menangis tanpa henti.
Amah itu membuat pendedahan tersebut kepada seorang wartawan stesen televisyen CNN. – Agensi

No comments:

Post a Comment