Friday, September 2, 2011

WARTAWAN TELAH BERJAYA JEJAK ORANG MISKIN...MUNGKIN FAKIR...APA TINDAKAN PUSAT ZAKAT....TAK KAN BUAT BODOH AJE....TIPU...CURI DLL DAH JADI TREND CARI DUIT CARA MUDAH...BILA AGAMA JAUH DARI DIPELAJARI...AMAL TENTULAH TIDAK SEBAB TAK BELAJAR...MAKAN REZEKI TAK KIRA LAGI HALAL ATAU TAK...KADANG2 ORANG ADA ILMU PUN SAMA JUGA TAK KIRA HALAL ATAU HARAM...BILA ZAMAN MANUSIA HANYA MEMANDANG DUNIA...HARTA BENDA DARI TAKWA....

Tipu guna nombor Bukit Aman


Ahli sindiket Macau Scam akan membuat panggilan secara rambang untuk mencari mangsa.



KUALA LUMPUR – Kes-kes penipuan tidak pernah surut. Saban hari pasti ada individu yang menjadi mangsa penipuan sama ada oleh sindiket yang berpangkalan dalam negara mahupun di seberang laut.
Pelbagai modus operandi digunakan oleh sindiket-sindiket terbabit untuk meraih wang daripada mangsa-mangsa. Tren paling mudah kebelakangan ini ialah ahli sindiket terbabit membuat panggilan telefon dengan menyamar sama ada sebagai pegawai polis atau pegawai bank.
Macau Scam merupakan salah satu sindiket yang berpangkalan di Taiwan dan Hong Kong, Sindiket itu dikesan paling aktif melakukan penipuan dengan membuat panggilan secara rambang kepada mangsa-mangsa termasuk rakyat negara ini.
Ketua Unit Keselamatan Siber, Bahagian Siasatan Jenayah Siber, Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman, Supritendan Victor Sanjos berkata, berdasarkan laporan diterima, suspek-suspek yang menyamar sebagai pegawai polis kebiasaannya akan mendakwa mangsa mempunyai waran tangkap dan boleh ditahan.

Rugi RM10 juta dalam tempoh enam bulan

KUALA LUMPUR – Polis menerima sebanyak 454 laporan berhubung kes panggilan telefon dengan menyamar sama ada sebagai pegawai polis atau pegawai bank dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini yang melibatkan kerugian mencecah RM10 juta.
Ketua Unit Keselamatan Siber, Bahagian Siasatan Jenayah Siber, Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman, Supritendan Victor Sanjos berkata, dalam tempoh sama polis menahan seramai 39 orang dan ada dalam kalangan suspek telah dituduh di mahkamah.
“Kegiatan sindiket Macau Scam ini dikesan aktif memperdaya rakyat negara ini sejak tahun 2008. Jumlah laporan diterima pada tahun tersebut sebanyak 21 kes,” kata beliau.
Menurut beliau, jumlah kes tersebut kemudian bertambah pada tahun 2009 sebanyak 333 kes dan pada 2010 sebanyak 1,201 kes.
“Mengikut aduan dalam tempoh dua tahun itu kerugian mangsa-mangsa mencecah RM24 juta,” kata beliau.


Masih menunggu kepulangan Sharlinie



MOHD. NASHAR dan Suraya membelek baju raya Sharlinie yang masih disimpan di Kampung Padang Pulut, Dungun baru-baru ini.



DUNGUN – “Kalaulah Sharlinie ada, dia pasti seronok menyambut Aidilfitri bersama kami sekeluarga.’’ Begitulah rintihan Mohd. Nashar Mat Hussein, 32, yang masih menaruh harapan untuk menemui semula anak ketiganya itu yang hilang sejak 9 Januari 2008.
Katanya, naluri seorang bapa dalam dirinya tetap merasakan kanak-kanak itu yang kini sepatutnya berusia lapan tahun masih hidup.
Malah, baju raya yang dibeli untuk Sharlinie pada tahun 2008 dan 2009 masih disimpan rapi.
Mohd. Nashar yakin bahawa suatu hari nanti Sharlinie akan ditemui semula.
Menurut Mohd. Nashar, dia dan isterinya, Suraya Ahmad, 31, masih diulit rasa sebak setiap kali melihat wajah anaknya terpampang di mana-mana.
“Saya sudah berhenti mencarinya sebab saya sudah tidak tahu ke mana lagi harus mencarinya. Tetapi, kami yakin Sharlinie masih hidup,” kata Mohd. Nashar ketika ditemui di rumahnya di Kampung Padang Pulut dekat sini baru-baru ini.

Pemandu teksi asing cetus masalah



PERBUATAN warga asing meminjamkan teksi kepada rakan yang tiada permit boleh menjejaskan imej perkhidmatan teksi negara di mata pelancong. – Gambar hiasan



KUALA LUMPUR – Masalah yang melibatkan teksi yang dipandu warga asing didakwa kian meruncing apabila kira-kira 7,200 pemandu di sekitar Lembah Klang terdiri daripada golongan berkenaan.
Jumlah tersebut mewakili 20 peratus daripada kira-kira 36,000 pemandu teksi di seluruh Lembah Klang.
Timbalan Presiden Pertubuhan Pemandu dan Pengusaha Teksi/ Limosin dan Kereta Sewa Malaysia (Petekma), Mohd. Syahrir Abdul Aziz berkata, walaupun pihaknya percaya majoriti pemandu teksi warga asing itu berstatus Penduduk Tetap (PR) dan memiliki permit, mereka mungkin memajak atau meminjamkan teksi kepada rakan senegara yang tiada permit untuk mencari duit poket.
“Kita bukan sahaja bercakap pasal perbezaan budaya serta imej negara tetapi juga soal keselamatan menaiki teksi yang dibawa oleh pemandu haram.
“Apabila ada segelintir dalam kalangan mereka yang membuat masalah, tempiasnya terkena kepada semua pemandu teksi yang lain,’’ katanya ketika dihubungi Kosmo! di sini semalam.
Jelasnya, amalan meminjamkan teksi kepada rakan itu mendorong sesebuah syarikat teksi mengaut keuntungan berlipat kali ganda kerana teksi tersebut beroperasi selama 24 jam sehari, berbeza daripada 12 jam yang disarankan kepada pemandu teksi warga tempatan.

Balai polis dibaling bom petrol



GHEE LYE (kanan) melihat kesan kebakaran akibat bom petrol di Ibu Pejabat Polis Daerah Melaka Tengah, Banda Hilir kelmarin.



MELAKA – Selepas kejadian dibaling bom petrol pada April lalu, Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Melaka Tengah, Banda Hilir di sini sekali lagi menjadi sasaran dibaling bom petrol kelmarin.
Dalam kejadian pada pukul 10.05 malam itu, bom petrol tersebut dikatakan dibaling oleh seorang lelaki yang berjalan kaki.
Ketua Polis negeri, Datuk Chuah Ghee Lye berkata, anggota polis yang bertugas di pondok keselamatan pintu masuk IPD hanya menyedari kejadian tersebut selepas bom petrol itu dibaling kira-kira beberapa meter dari pondok keselamatan.
“Bom petrol itu telah dinyalakan dan pecah serta terbakar selepas terjatuh berhampiran sebuah kereta Proton Waja yang diletakkan di kawasan letak kereta IPD,” kata beliau.
Menurut beliau, kereta Proton Waja tersebut tidak rosak kerana anggota polis yang bertugas sempat memadamkan api tersebut.
Bagaimanapun, pejalan kaki yang dipercayai membalingkan bom petrol itu gagal ditahan walaupun dikejar polis.
“Suspek hilang selepas dia menyusup ke kawasan tumpuan orang ramai tidak jauh dari balai polis,” kata beliau.

Dua beradik dicari kes tembak lembu



KAMARUZZAMAN menunjukkan gambar Suhaimi dan adiknya, Mustaki yang dicari pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah Kuantan semalam.



KUANTAN – Dua beradik dikehendaki polis bagi membantu siasatan berhubung kes menembak mati dua ekor lembu yang dipercayai cuba dicuri di Kampung Tanjung Putus dekat Bukit Rangin di sini kelmarin.
Dua beradik berkenaan ialah Suhaimi Mat Yaacob, 47, yang beralamat di Kampung Cherang Hangus Bekelam, Bachok, Kelantan manakala adiknya, Mustaki Mat Yaacob, 44, dari Kampung Bugis dekat Beserah, Kuantan.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuantan, Deputi Supritendan Kamaruzzaman Jaafar berkata, kedua-dua beradik itu dicari selepas polis menerima satu aduan daripada penternak lembu berusia 25 tahun yang memaklumkan dua ekor haiwan ternakannya ditembak mati sebelum disyaki cuba dicuri.
“Kejadian itu berlaku pada pukul 1.30 pagi semalam (kelmarin) dan kebetulan pengadu berada di tempat peliharaan lembunya bagi menghalau kira-kira 25 haiwan yang dilepaskan supaya masuk semula ke kandang.
“Tiba-tiba pengadu mendakwa dia ternampak seekor lembunya telah rebah sebelum dikejutkan pula dengan bunyi satu das tembakan yang disusuli seekor lagi lembunya rebah,” kata beliau pada sidang akhbar di pejabatnya di sini semalam.
Menurut beliau, pengadu kemudian ternampak dua buah kereta Proton Satria berada di kawasan ladang ternakan lembu miliknya menyebabkan pengadu mengejar kedua-dua buah kereta tersebut.
Pengadu mengejar kereta Proton Satria itu dengan menaiki kenderaan pacuan empat roda. Turut menemani abang pengadu.
Selepas dikejar kira-kira dua kilometer, salah sebuah daripada kereta Proton Satria itu tiba-tiba mengalami kerosakan.

Kereta tersebut kemudian terbabas ke dalam longkang.
Sebuah lagi kenderaan tidak menghiraukan kereta Proton Satria yang terbabas itu dan terus memecut laju.
“Pengadu kemudian melihat dua lelaki keluar dari kereta tersebut dan melarikan diri meninggalkan keretanya,” kata beliau.

Taman jadi lubuk pelajar ponteng



Tiga remaja perempuan berpakaian sekolah disyaki ponteng dan melepak di Taman Pengkalan Batu, Klang baru-baru ini.



KLANG – Ketika ibu bapa sibuk mencari rezeki, terdapat segelintir anak-anak yang sanggup ponteng sekolah dan melepak membuang masa di Taman Pengkalan Batu di sini.
Gejala tidak bertanggungjawab itu sudah menjadi budaya dan lebih menyedihkan lagi apabila para pelajar itu langsung tidak rasa bersalah walaupun kehadiran mereka mencuri tumpuan orang ramai.
Tinjauan Kosmo! di kawasan itu baru-baru ini mendapati, dua kumpulan pelajar yang terdiri daripada tiga hingga lima orang termasuk beberapa orang perempuan berkeliaran di taman tersebut.
Sebahagian daripada mereka masih berani berpakaian seragam, manakala selebihnya sudah menukar baju biasa terlebih dahulu sebelum pergi ke situ.
Selama hampir tiga jam tinjauan dilakukan, segelintir daripada mereka dilihat menghisap rokok.
Lebih membimbangkan, kebanyakan mereka menggunakan jalan pintas ke taman terbabit dengan melintasi rel kereta api tanpa menggunakan jejantas yang telah disediakan.
Seorang penduduk taman berdekatan, Sulaiman Mohd. Ismail, 35, mendakwa taman rekreasi tersebut menjadi tempat tumpuan pelajar ponteng.

Budak mangsa asid ingin baju kurung hijau



NURUL DAHYATUL (tiga dari kiri) bersama ibu dan adik-beradiknya selepas menziarahi bapanya di Penjara Marang, Marang semalam.



HULU TERENGGANU – Kanak-kanak mangsa simbahan asid, Nurul Dahyatul Fazlinda Mat Haizan, 9, merayu agar bapanya membelikannya sepasang baju kurung hijau corak batik dan upah RM50 kerana berpuasa penuh pada tahun ini.
Permintaan tersebut diluahkannya semasa melawat bapanya, Mat Haizan Mat Yasin, 34, yang menjalani hukuman penjara 10 tahun di Penjara Marang kerana menyimbah asid pada ahli keluarganya sendiri Ogos tahun lalu.
Menurut ibu kanak-kanak itu, Che Ku Huzaimah Che Ku Awang, 29, bekas suaminya itu hanya menahan sebak kerana tidak dapat menunaikan permintaan anaknya yang lebih mesra dipanggil Lin itu.
“Sebaliknya, dia menyuruh Lin supaya meminta apa yang diinginkannya kepada saya.
“Hati saya sedih apabila mendengar Lin cakap macam itu sedangkan dia tahu abahnya tidak boleh tunaikan permintaannya,” kata Che Ku Huzaimah ketika ditemui di rumahnya di kampung Sekayu dekat sini baru-baru ini.
Sementara itu, Lin yang merupakan anak kedua daripada empat beradik memberitahu, dia tetap rindukan bapanya walaupun lelaki tersebut bertanggungjawab mencederakan mukanya dengan asid.

Peniaga jual asid perlu daftar

KUALA LUMPUR – Para peniaga yang menjual asid wajib didaftarkan supaya ia dapat direkodkan bagi memudahkan pihak berkuasa mengesan sekiranya bahan kimia itu digunakan bagi tujuan jenayah.
Pengerusi Biro Aduan Komuniti UMNO, Datuk Muhammad Khairun Aseh (gambar) menggesa peraturan baharu dikuatkuasakan memandangkan orang ramai boleh membelinya dengan mudah di premis- premis menjual perkakasan dan kedai runcit.
“Setiap butir diri pembeli, alamat dan tujuan kegunaan asid tersebut harus direkodkan oleh peniaga. Melalui cara ini, pihak berkuasa boleh mengesan penyalahgunaan,” ujarnya kepada Kosmo! baru-baru ini.
Beliau berkata demikian ketika mengulas kes mangsa simbahan asid termasuk kes terbaharu melibatkan Mohd. Rafi Abdul Latiff, 28, baru-baru ini.

Malu punca tidak balik raya

KUALA LUMPUR – “Bukan saya tidak mahu balik beraya di kampung tetapi kerana tiada wang hendak beli tiket serta malu, baik tidak payah balik.”
Itu alasan Marzuki Ali, 37, yang kini hidup sebagai insan gelandangan di ibu kota ketika ditanya kenapa dia tidak menyambut hari lebaran di kampung halaman.
Menurutnya, dia tidak mahu pulang ke kampungnya di Bachok, Kelantan kerana dia hidup sebatang kara selepas kematian isterinya akibat sakit paru-paru pada tahun 2004.
Selepas itu, dia bekerja sebagai tukang paip di sebuah syarikat swasta di Shah Alam tetapi sikap majikan yang suka menindas pula menyebabkan dia berhenti dan berhijrah ke Kuala Lumpur.
“Saya datang Kuala Lumpur pun kerana sudah tiada tempat lain yang boleh saya pergi. Duit tiada, malah hendak hubungi ahli keluarga yang lain pula takut menyusahkan mereka.
“Sudah lebih dari sebulan saya hidup merempat dan menerima bantuan makanan daripada NGO (pertubuhan bukan kerajaan) serta makan percuma di masjid, terutamanya pada bulan Ramadan,” jelasnya kepada Kosmo! baru-baru ini.
Marzuki merupakan salah seorang daripada belasan orang gelandangan yang merempat di kawasan sekitar Masjid Negara dan Kompleks Dayabumi.
Mereka menjadikan siar kaki dan pondok perhentian bas sebagai tempat tinggal mereka.
Menurut seorang lelaki yang hidup gelandangan, Mukhris Harun, 52, hari raya sudah tidak bermakna lagi kepadanya sejak isterinya meninggal dunia lima tahun lalu.

Ubat tiruan kian berleluasa



SEBAHAGIAN ubat tiruan yang dirampas oleh Bahagian Penguat Kuasa Farmasi, Kementerian Kesihatan di ibu negara baru-baru ini.



KUALA LUMPUR – Senario penjualan ubat-ubatan tidak berdaftar atau tiruan di pasaran cukup membimbangkan pengguna di negara ini.
Buktinya sepanjang tahun lalu Kementerian Kesihatan merampas sebanyak 12,408 ubat tersebut dengan nilai hampir RM20 juta.
Antara ubat-ubatan itu ialah pelangsing badan, perangsang seks, pemutih kulit serta beberapa ubat berjenama palsu termasuk ubat demam, batuk, dan minyak angin.
Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr. Hasan Abdul Rahman menjelaskan, jumlah rampasan itu merupakan yang tertinggi sejak dua tahun kebelakangan ini ekoran permintaan daripada pengguna, sikap peniaga yang tidak bertanggungjawab selain peranan sindiket terancang.
“Kita dapati kewujudan ubat seperti ini juga disebabkan oleh pengaruh gaya hidup orang ramai, contohnya mahu kurus dengan cepat serta mempunyai kekuatan seks tanpa memikirkan kesan sampingan,” katanya ketika ditemui Kosmo! baru-baru ini.

Tulang kuda, pedati 3,000 tahun ditemui


LIMA pedati kayu dan 12 rangka tulang kuda ditemui di dalam sebuah makam di Luoyang, China.



LUOYANG, China – Beberapa ahli arkeologi telah menemui rangka tulang kuda dan pedati kayu di sebuah makam Dinasti Zhou di sini, lapor sebuah akhbar semalam. Usia rangka tulang kuda dan pedati itu dipercayai hampir 3,000 tahun.
Sebanyak lima pedati kayu dan 12 rangka tulang ditemui di dalam makam tersebut.
Ahli-ahli arkeologi percaya makam itu milik seorang pegawai terkenal pada zaman itu. – Agensi





Hadis Ke Tiga Puluh Tiga : -


ISLAM NAMA SAHAJA



H.R. AL-BAIHAQI




Daripada Ali bin Abi Thalib r.a. berkata: Telah bersabda Rasulullah SAW; "Sudah hampir sampai suatu masa di mana tidak tinggal lagi daripada Islam ini kecuali hanya namanya, dan tidak tinggal daripada Al-Quran itu kecuali hanya tulisannya. Masjid-masjid mereka tersergam indah, tetapi ia kosong daripada hidayah. Ulama mereka adalah sejahat-jahat makhluk yang ada di bawah kolong (naungan) langit. Dari mereka berpunca fitnah, dan kepada mereka fitnah ini akan kembali".




Kalau kita perhatikan dunia Islam pada hari ini, keadaannya tidak begitu jauh dari gambaran yang telah dinyatakan oleh Rasulullah SAW ini. Kalau belum sampai pun, ianya sudah mendekati ke sana. Ulama yang dimaksudkan dalam hadis ini ialah ulama su' yang menjual agama mereka dengan mata benda dunia, bukan ulama akhirat yang mewarisi tugas para Nabi dan yang meneruskan penyebaran dakwah dari masa ke semasa.


Hadis Ke Tiga Puluh Lapan : -


BERMEGAH-MEGAH DENGAN MASJID


H.R. ABU DAUD


Dari Anas bin Malik r.a. bahawasanya Rasulullah SAW bersabda: "Tidak berlaku (terjadi) hari qiamat sehingga umat ku bermegah-megah (dengan binaan) masjid".




Di antara tanda hampirnya hari qiamat, ialah umat Islam berbangga dan bermegah-megah dengan masjid yang mereka bina. Masing-masing negara berbangga dan merasa megah dengan bangunan masjid.

Perhatian mereka hanya kepada keindahan masjid sahaja, tidak kepada pengisian masjid dengan ibadat dan solat berjamaah. Banyak masjid-masjid yang indah, besar dan cantik, tetapi yang datang bersembahyang di dalamnya hanya segelintir manusia sahaja.



Hadis Kelapan : -


PENYAKIT UMAT-UMAT DAHULU


H.R.HAKIM



Daripada Abu Hurairah ra katanya : Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda :"Umat ku akan ditimpa penyakit-penyakit yang pernah menimpa umat-umat dahulu". Sahabat bertanya, "Apakah penyakit-penyakit umat-umat terdahulu itu?" Nabi SAW menjawab, " Penyakit-penyakit itu ialah (1) terlalu banyak seronok 
(2) terlalu mewah 
(3) menghimpun harta sebanyak mungkin 
(4) tipu menipu dalam merebut harta benda dunia 
5) saling memarahi 
(6) hasud menghasud sehingga zalim menzalim".


Penyakit-penyakit yang disebutkan oleh Rasulullah SAW tadi telah banyak kita lihat di kalangan kaum Muslimin di hari ini.

Disana sini kita melihat penyakit ini merebak dan menjalar dalam masyarakat dengan ganasnya. Dunia Islam di landa krisis rohani yang sangat tajam dan meruncing. Dengan kekosongan rohani itulah mereka terpaksa mencari dan menimbun harta benda sebanyak-banyak nya untuk memuaskan hawa nafsu. Maka apabila hawa nafsu diperturutkan tentunya mereka terpaksa menggunakan segala macam cara dan tipu helah. Di saat itu, hilanglah nilai-nilai akhlak dan yang wujud hanyalah kecurangan, khianat, hasud-menghasud dan sebagainya.

Marilah kita merenung maksud hadis ini, dan marilah kita bermuhasabah!!!!!




Hadis Kesepuluh : -


BAHAYA KEMEWAHAN


H.R. TIRMIZI



Daripada Ali Bin Abi Thalib ra ;"Bahawasanya kami sedang duduk bersama Rasulullah SAW di dalam masjid. Tiba-tiba datang Mus'ab Bin Umair ra dan tiada di atas badannya kecuali hanya selendang yang bertampung dengan kulit. Rasulullah SAW melihat kepadanya. Baginda menangis dan menitiskan air mata kerana mengenangkan kemewahan Mus'ab ketika berada di Mekah dahulu (kerana sangat dimanjakan oleh ibunya) dan kerana memandang nasib Mus'ab sekarang (ketika berada di Madinah sebagai seorang Muhajirin yang terpaksa meninggalkan segala harta benda dan kekayaan di Mekah). Kemudian Nabi Muhammad SAW bersabda, "Bagaimanakah keadaan kamu pada suatu saat nanti, pergi di waktu pagi dengan satu pakaian, dan pergi di waktu petang dengan pakaian yang lain pula. Dan bila diangkatkan satu hidangan diletakkan pula satu hidangan yang lain. Dan kamu menutupi (menghias) rumah kamu seperti mana kamu memasang kelambu Kaabah?". Maka jawab sahabat, "Wahai Rasulullah, tentunya di waktu itu kami lebih baik daripada di hari ini. Kami akan memberikan penumpuan kepada masalah ibadat sahaja dan tidak usah mencari rezeki". Lalu Nabi SAW bersabda, "Tidak! Keadaan kamu di hari ini adalah lebih baik daripada keadaan kamu di hari itu".


Dalam hadis ini Nabi Muhammad SAW menerangkan bahawa umatnya pada suatu masa kelak akan mendapat kekayaan dan kelapangan dalam kehidupan. Pagi-petang pakaian bersilih ganti. Hidangan makanan tidak putus-putus. Rumah-rumah mereka tersergam indah dan dihias dengan bermacam-macam perhiasan. Dalam keadaan demikian kita juga mungkin akan berkata seperti perkataan sahabat. Dimana, kalau semuanya sudah ada, maka senanglah hendak membuat ibadat. Tetapi Nabi kita Muhammad SAW mengatakan, "Keadaan serba kekurangan itu adalah lebih baik untuk kita", ertinya lebih memungkinkan kita untuk beribadat.

Kemewahan hidup banyak menghalang seseorang itu dari berbuat ibadat kepada Allah SWT, sepertimana yang berlaku di hari ini. Segala yang kita miliki kalaupun tidak melebihi keperluan, namun ianya sudah mencukupi. Tetapi, bila dibanding dengan kehidupan para sahabat, kita jauh lebih mewah daripada mereka, sedangkan ibadat kita sangat jauh ketinggalan. Kekayaan dan kemewahan yang ada, selalu menyibukkan kita dan menghalang dari membuat ibadat. Kita sibuk menghimpun harta dan juga sibuk menjaganya serta sibuk untuk menambah lebih banyak harta lagi. Tidak ubah seperti apa yang pernah disabdakan oleh Rasulullah SAW, "Seandainya seorang anak Adam itu telah mempunyai satu jurang emas, dia berhasrat untuk mencari jurang yang kedua, sehinggalah ia dimasukkan ke dalam tanah (menemui kematian)".

Begitulah gambaran yang sebenar terhadap kehalobaan manusia dalam menghimpun harta kekayaan. Ia sentiasa mencari dan menambah, sehinggalah ia menemui kematian. Maka ketika itu, barulah ia sedarkan dirinya dengan seribu satu penyesalan. Oleh itu, janganlah kita lupa daratan dalam mencari harta kekayaan. Tidak kira halal atau haram, yang penting dapat harta. Tidak kira waktu sembahyang, bahkan semua waktu digunakan untuk menimbun kekayaan.

Biarlah kita mencari mata benda dunia pada batas-batas keperluan. kalau berlebihan bolehlah digunakan untuk menolong orang lain yang kurang bernasib baik, suka menderma dan suka bersedekah, sebagai simpanan untuk hari akhirat kelak.

Orang yang bijak adalah orang yang mempunyai perhitungan untuk masa akhiratnya dan ia menjadikan dunia ini tempat bertanam dan akhirat tempat memetik buahnya.



Hadis Keduabelas : -


SIFAT AMANAH AKAN HILANG SEDIKIT DEMI SEDIKIT


H.R. BUKHARI MUSLIM


Daripada Huzaifah bin Al-Yaman ra katanya :"Rasulullah SAW pernah memberitahu kami dua buah hadis (mengenai dua kejadian yang akan berlaku). Yang pertama sudah saya lihat sedang yang kedua saya menanti-nantikannya. Rasulullah SAW memberitahu bahawasanya amanat itu turun ke dalam lubuk hati orang-orang yang tertentu. Kemudian turunlah al-Quran. Maka orang-orang itu lalu mengetahuinya melalui panduan al-Quran dan mengetahuinya melalui panduan as-Sunnah. Selanjutnya Rasulullah SAW menceritakan kepada kami tentang hilangnya amanah, lalu baginda bersabda, "Seseorang itu tidur sekali tidur, lalu diambillah amanah itu dari dalam hatinya, kemudian tertinggallah bekasnya seperti bekas yang ringan sahaja. Kemudian ia tertidur pula, lalu diambillah amanah itu dari dalam hatinya, maka tinggallah bekasnya seperti lepuh di tangan (menggelembung di tangan dari bekas bekerja berat seperti menggunakan kapak atau cangkul). Jadi seperti bara api yang kau gilingkan dengan kaki mu, kemudian menggelembunglah ia dan engkau melihat ia meninggi, padahal tidak ada apa-apa". Di ketika Rasulullah SAW menceritakan hadis ini baginda mengambil sebiji batu kecil (batu kerikil) lalu menggilingkannya dengan kaki baginda.

"Kemudian berpagi-pagi (jadilah) orang ramai berjual beli, maka hampir sahaja tiada ada seorang juga pun yang suka menunaikan amanah, sampai dikatakan orang bahawasanya di kalangan Bani Fulan (di kampung yang tertentu) itu ada seorang yang sangat baik memegang amanah, sangat terpercaya dan orang ramai mengatakan, "Alangkah tekunnya dalam bekerja, alangkah indahnya pekerjaannya, alangkah pula cerdik otaknya. Padahal di dalam hatinya sudah tiada lagi keimanan sekalipun hanya seberat timbangan biji sawi".



"Maka sesungguhnya telah sampai masanya, saya pun tidak memperdulikan manakah di antara kamu semua yang saya hendak bermuhaya'ah (berjual beli). Jikalau ia seorang Islam, maka agamanyalah yang akan mengembalikan kepada ku (maksud agamanyalah yang dapat menahannya dari khianat). Dan jikalau dia seorang Nasrani atau Yahudi, maka pihak yang bertugaslah yang akan mengembalikannya kepada ku (maksudnya jika dia seorang Nasrani atau Yahudi maka orang yang memegang kekuasaan/pemerintahlah yang dapat membantu aku untuk mendapatkan semua hak-hak ku daripadanya). Ada pun pada hari ini maka saya tidak pernah berjual beli dengan kamu semua kecuali dengan Fulan dan Fulan (orang-orang tertentu sahaja)".



Hadis ini menunjukkan bahawa sifata amanah akan hilang secara beransur-ansur dari kalangan kaum Muslimin, sehinggalah sampai suatu saat nanti orang yang dianggap baik untuk menjaga amanah pun telah khianat juga.

Begitulah gambaran masyarakat kita hari ini. Ramai daripada kita terpedaya oleh seseorang yang pada zahirnya nampak boleh memikul amanah, tetapi sebenarnya ia juga telah berlaku curang.



Hadis Ketigabelas : -



ORANG YANG BAIK BERKURANGAN SEDANG
YANG JAHAT BERTAMBAH BANYAK



H.R. THABRANI


Daripada Aisyah ra berkata : "Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda : "Tidak akan berlaku hari kiamat sehingga anak seseorang menjadi punca kemarahan (bagi ibubapanya) dan hujan akan menjadi panas (hujan akan berkurang dan cuaca akan menjadi panas) dan akan bertambah ramai orang yang tercela dan akan berkurangan orang yang baik, dan anak-anak menjadi berani melawan orang-orang tua dan orang yang jahat berani melawan orang-orang baik".




Diantara tanda-tanda kiamat ialah : -

1. Bila anak-anak merupakan punca kemarahan orang tuanya.

2. Bila hujan berkurangan, cuaca menjadi panas dan udara telah tercemar.

3. Orang jahat bertambah ramai dan galakan untuk membuat kejahatan sangat banyak.

4. Orang yang berbuat baik sedikit dan tidak mendapat kemudahan yang sewajarnya.

5. Anak-anak sudah berani melawan orang tua.

6. Orang-orang yang jahat berani melawan orang-orang baik dan tidak segan terhadap mereka.



Nampaknya corak masyarakat kita pada hari ini tidak banyak bezanya dari apa yang disebutkan oleh Rasulullah SAW tadi. Setiap hari kita melihat kebenaran daripada apa yang disabdakan oleh Rasulullah SAW.

Kita berdoa, mudah-mudahan Allah SWT menyelamatkan kita dan anak cucu kita dari tergolong di kalangan mereka yang disebutkan tadi.



Hadis Kelima belas : -


DUA GOLONGAN YANG AKAN MENJADI PENGHUNI NERAKA


H.R. MUSLIM


Daripada Abu Hurairah ra berkata : Rasulullah SAW bersabda:"Ada dua golongan yang akan menjadi penghuni Neraka yang belum lagi aku melihat mereka. 
Pertama, golongan (penguasa) yang mempunyai cemeti-cemeti bagaikan ekor lembu yang digunakan untuk memukul orang. 
Kedua, perempuan yang berpakaian tetapi bertelanjang, berlenggang-lenggok waktu berjalan, menghayun-hayunkan bahu. Kepala mereka (sanggul di atas kepala mereka) bagaikan bonggol (goh) unta yang senget. Kedua-dua golongan ini tidak akan masuk syurga dan tidak akan dapat mencium bau wanginya. Sesungguhnya bau wangi syurga itu sudah tercium dari perjalanan yang sangat jauh daripadanya".




Kebenaran sabdaan Rasulullah SAW ini dapat kita lihat dari realiti mayarakat yng ada pada hari ini. Ada golongan yang suka memukul orang dengan cemeti tanpa soal-siasat, bertindak kepada manusia dengan hukum rimba. Dan ramai perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi bertelanjang. Maksudnya, kalau kita hendak katakan berpakaian pun boleh, hendak kata bertelanjang pun boleh, kerana walaupun berpakaian tetapi hanya dengan secarik kain sahaja, maka samalah dengan bertelanjang. Ataupun ia berpakaian dengan pakaian yang sangat tipis sehingga menampakkan warna kulit dan mencorakkan bentuk aurat. Kemudian berjalan sambil menghayun-hayunkan badan dengan sanggul yang besar, seperti goh unta.

Kedua-dua golongan ini tidak akan masuk ke dalam syurga dan tidak akan dapat mencium bau wanginya, walaupun semerbak wanginya telah tercium dari jarak perjalanan selama 500 tahun sebelum sampai kepadanya.



Hadis Keenam belas : -


ZAMAN DI MANA ORANG TIDAK PEDULIKAN
DARI MANA MENDAPATKAN HARTA



H.R. NASAK (nun..sim..alif.hamzah)



Daripada Abu Hurairah ra berkata : Bersabda Rasulullah SAW : "Akan datang suatu zaman seseorang tidak memperdulikan dari mana ia mendapatkan harta, apakah dari sumber yang halal atau pun haram."





Di zaman sekarang ini merupakan zaman ketandusan rohani dan zaman materialisme, segala sesuatu adalah bernilai dengan nilai harta. Manusia cakar mencakar untuk memperolehi sebanyak mungkin kekayaan. mereka tidak memperdulikan dari mana datangnya harta yang diperolehi, apakah dari sumber yang halal atau dari sumber yang haram. Yang penting, harta dapat dikumpulkan sebanyak-banyaknya untuk memenuhi kehendak nafsu atau pun untuk melayan kehendak isteri atau anak-anak mereka.

No comments:

Post a Comment