Friday, September 2, 2011

DAH TAKDIR...MUNGKIN SEPATUTNYA IA TAK BERKELAH...ADA BAIK BERKUNJUNG RUMAH SAUDARA MARA....TAPI TAKDIR DAH SAMPAI IA PERGI JUA.....ADA MEROMPAK GERUDI...PECAH RUMAH...ROMPAK BANK..RAGUT..CURI KERETA DLL...ADA JUGA CURI DAN ROMPAK CARA KUASA DAN PENGARUH...NI LEBIH HALUS DAN TERHORMAT...TAPI SALAH TETAP SALAH...AKHIRAT PENCURI2 NI ....KAKI KEBAS NI JAWAB AJE LAH....SABIT SALAH NERAKA LAH JAWABNYA....NI BALASAN KERJA MAIN BELASAH....YANG HARAM PUN ANGGAP REZEKI....

2 korban ombak besar

Oleh Rudy Syareme Sheriffudin
am@hmetro.com.my

LOKASI...kawasan tragedi yang meragut nyawa dua saudara di Pantai Pasir Panjang.
LOKASI...kawasan tragedi yang meragut nyawa dua saudara di Pantai Pasir Panjang.
SAYU...jenazah Abdullah Mukmin dibawa keluar  hospital.
SAYU...jenazah Abdullah Mukmin dibawa keluar hospital. 
BALIK PULAU: “Abang Chik nak manja dengan ayah boleh tak?” Itulah kata-kata yang terngiang-ngiang di telinga Ahmad Nasir Osman, 42, bapa kepada Abdullah Mukmin, 12, yang lemas ketika berkelah di pantai Kampung Pasir Panjang di sini, semalam.
Mengenang semula detik pada malam menjelang 1 Syawal, Ahmad Nasir berkata, anak keempatnya itu tiba-tiba mengungkapkan kata sedemikian kepadanya. Menurutnya, dia tidak menyangka anak lelaki yang mahu bermanja dengannya itu pergi meninggalkan keluarga selepas lemas ditelan ombak bersama bapa saudaranya, Abdul Razak Osman, 32.

“Arwah juga kelihatan gembira menyambut Aidilfitri bersama sepupu dan keluarga,” katanya ketika ditemui di Jabatan Forensik Hospital Balik Pulau, semalam.
Kejadian berlaku jam 11 pagi ketika Abdullah Mukmin dan Abdul Razak sedang duduk bersama Ahmad Nasir dan abangnya, Abdul Latif Osman, 43, di atas batu sebelum ombak besar menghanyutkan mereka ke laut.

Abdul Latif dan Ahmad Nasir berjaya menyelamatkan diri tetapi turun semula ke laut mencari mangsa, namun terlambat apabila mereka ditemui tidak bernyawa.

Menceritakan kejadian itu, Abdul Latif berkata, ombak besar tiba-tiba menghempas batu tempat mereka berehat selepas mandi. “Hanya saya dan Ahmad Nasir berjaya kembali ke pantai, manakala Abdul Razak dan anak saudara saya tiada,” katanya.

Menurutnya, dia kembali semula ke laut sebelum menemui Abdul Razak yang sudah lemas dan menariknya ke pantai sebelum orang ramai mula tiba untuk memberikan bantuan.

Katanya, dia dan Ahmad Nasir turun semula ke laut mencari Abdullah Mukmin sebelum menemuinya 100 meter dari pantai.
Jenazah Abdullah Mukmin, dikebumikan bersama Abdul Razak di Tanah Perkuburan Islam Kampung Pulau Betong, di sini, kira-kira jam 10 pagi ini.

Allahyarham meninggalkan isteri, Hamidah Ramli, 30-an dan dua anak berusia empat tahun dan lapan bulan.


Dicekup ketika menggerudi

Oleh Siti Nor Hidayatidayu Razali
idayu@hmetro.com.my

KESAN...pasukan forensik meneliti cap jari pada kenderaan suspek kes rompak kedai pajak gadai.
KESAN...pasukan forensik meneliti cap jari pada kenderaan suspek kes rompak kedai pajak gadai.
PETALING JAYA: Tindakan enam penjenayah cuba merompak sebuah kedai pajak gadai pada cuti Aidilfitri gagal apabila mereka diberkas polis dalam kejadian di Seri Setia, Sungai Way, di sini, semalam.
Kejadian kira-kira jam 2 pagi itu disedari seorang lelaki yang juga peniaga di premis berdekatan sebelum memaklumkan kepada polis.

Saksi yang hanya dikenali sebagai Siva berkata, dia menyedari selepas mendengar bunyi bising termasuk bunyi alat penggera dari arah kedai itu sebelum menghubungi polis.

Katanya, anggota dari Balai Polis Sungai Way yang terletak kira-kira 50 meter dari tempat kejadian bergegas ke lokasi dan menahan enam lelaki yang leka menebuk dinding kedai kasut bersebelahan kedai pajak gadai untuk memasuki premis berkenaan.


Difahamkan, enam suspek menggunakan tiga kenderaan termasuk dua MPV jenis Naza dan sebuah jenis Mercedes.

No comments:

Post a Comment