Friday, September 2, 2011

ADA YANG PILU RAYA..ADA YANG GEMBIRA DENGAN KEUNTUNGAN...JANGAN LUPA HAK ALLAH DALAM KEUNTUNGAN...JANGAN TAK DAN REBUT BERAMAL DIBULAN RAMADHAN...AGAK2LAH...HIDUP KEKAL AKHIRAT...HATI2 TIPU DAYA SYAITAN...MENENTANG ISLAM MACAM KOMUNIS...BAHAYA KENYATAAN NI...MAKA SAMALAH MANA2 PIHAK..ATAU PARTI TAK LAKSANAKAN ISLAM...TARAF SAMA MACAM KOMUNIS...HATI2...JANGAN SENJATA MAKAN TUAN....

Majikan kurung amah seminggu

Oleh Kalidevi Mogan Kumarappa
kalidevi@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Penderitaan seorang pembantu rumah warga asing yang mendakwa dikurung sejak seminggu lalu dan hanya diberikan makan mi segera berakhir selepas diselamatkan sepasukan polis di sebuah rumah teres dua tingkat di Taman Pandan Indah, di sini, semalam.
Difahamkan, mangsa warga Kemboja berusia 18 tahun itu mula bekerja di rumah terbabit sejak tiga bulan lalu dan tidak dibenarkan keluar, malah dia tidak dibekalkan kunci rumah atau nombor telefon majikannya untuk tujuan kecemasan.

Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Amiruddin Jamaluddin berkata, kira-kira jam 12 tengah hari, pihaknya menerima maklumat daripada orang awam mengenai kes dera pembantu rumah.
Katanya, selepas tiba di rumah itu, pihaknya mendapati rumah berkenaan dikunci dan hanya dapat berinteraksi dengan mangsa melalui tingkap belakang. “Anggota polis meminta nombor telefon majikan daripada mangsa, tetapi dia tidak mempunyainya dan kami terpaksa memecahkan pintu depan untuk menyelamatkan mangsa,” katanya.

Beliau berkata, selepas disoal siasat, mangsa mendakwa dikurung di rumah sejak seminggu lalu dan majikannya keluar untuk tempoh berkenaan.

“Dia hanya diberikan makan mi segera dan kadang-kala jiran akan memberikannya makanan.

“Mangsa tidak mengalami sebarang kecederaan fizikal, namun dia dibawa ke Hospital Ampang untuk pemeriksaan kesihatan,” katanya.

Amiruddin berkata, pihaknya sedang menjejaki majikan mangsa untuk siasatan lanjut dan kes berkenaan disiasat mengikut Seksyen 342 Kanun Keseksaan kerana pengurungan salah.
Menurutnya, siasatan lanjut juga sedang dijalankan mengenai rumah yang dijadikan tempat untuk menyembunyikan mangsa.

Katanya, mangsa dihantar ke pejabat Kedutaan Kemboja untuk perlindungan sementara.

‘Puding tidak sesedap air tangan Ashraf’

Oleh Zatul Iffah Zolkiply
zatuliffah@hmetro.com.my

KUALA TERENGGANU: “Walaupun sudah sebulan arwah meninggalkan kami sekeluarga, ada kalanya saya seolah-olah terasa kehadirannya terutama apabila memasak di dapur.
“Arwah seorang anak yang ringan tulang dan rajin membantu di dapur. Sudah menjadi kebiasaan dia membantu saya di dapur sejak kecil lagi,” kata ibu kepada Mohd Ashraf Hafiz Abdul Aziz, 26, lelaki yang gagal dalam permohonannya menukar nama dan status jantina dalam MyKad kepada Aleesha Farhana.

Mohd Ashraf Hafiz meninggal dunia ketika dirawat di Unit Rawatan Jantung Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) di sini, pada 30 Julai lalu selepas dimasukkan ke hospital berkenaan akibat muntah-muntah dan pitam sehingga tekanan darahnya dikatakan menurun.
Dalam nada sebak mengenangkan pemergian anaknya, wanita yang membahasakan dirinya sebagai Cik Yah, 50, itu berkata ketiadaan arwah sememangnya dirasai terutama pada Aidilfitri ini apatah lagi arwah rapat dengan keluarga.

“Setiap kali Aidilfitri, arwah antara yang paling sibuk membuat persediaan. Arwah boleh diharap kerana semua urusan memasak, mengemas dan menghias rumah diuruskannya tanpa disuruh. Jika ada tetamu pun, arwahlah yang menyiapkan air tanpa perlu saya membantunya.

“Mengenai hidangan kegemaran arwah ketika Aidilfitri, dia paling pandai memasak puding koktel dan kek coklat. Malah, hidangan berkenaan bukan saja menjadi menu wajib kami sekeluarga ketika Aidilfitri, tetapi turut digemari tetamu lain sehingga ada yang menempah kek coklat itu.

“Bukan saya hendak memuji anak sendiri, tetapi masakan arwah memang sedap. Namun, semuanya hanya tinggal kenangan. Tahun ini, saya ada menyediakan puding koktail atas permintaan adik arwah. Namun, rasanya tidak seenak air tangan arwah.

“Jika diikutkan, saya tidak mahu menyediakan puding koktel kerana hidangan itu membuatkan saya terkenangkan arwah,” katanya yang ditemui di rumahnya di Kampung Telaga Daing, Seberang Takir, di sini, semalam.
Menurutnya, arwah bagaimanapun kurang membantunya dalam kerja berat seperti memanjat atau membersihkan kipas.

“Kalau bab memasak, arwah memang cekap, tetapi kerja berat semuanya diserahkan kepada adik arwah. Sejak kecil lagi, arwah memang lebih suka membantu saya daripada bermain di luar,” katanya.

Ditanya sama ada arwah ada menunjukkan sikap pelik sebelum meninggal dunia, Cik Yah memaklumkan arwah ada memakai purdah sebelum dimasukkan ke HSNZ selain mengambil beberapa keping gambarnya sendiri ketika dirawat di hospital itu.

Terpaksa beraya di rumah bocor



TENDONG – Seorang warga emas, Harun Che Mat, 90, bukan sahaja terpaksa beraya dalam rumah bocor, malah menahan kesakitan akibat cedera terkena pokok tumbang di Kampung Hutan Cengal, sehari sebelum Aidilfitri.

Anaknya, Mohd Nasir Harun, 41, yang tinggal berdekatan terus membawanya mendapatkan rawatan susulan bagi mengelakkan sebarang jangkitan kuman di kepala dan kaki bapanya sejurus selepas kemalangan terbabit.

Mohd Nasir berkata, ketika kejadian, dia sedang berbual bersama anak dan anak saudaranya di anjung rumah.

“Tiba-tiba kami dengar dentuman kuat dari belakang rumah dan saya dapati bilik ayah terkena serpihan batang pokok durian sehingga mencederakannya.

“Namun, mujurlah sebahagian besar pokok ditahan atap zink, jika tidak, pasti ayah dihempap sepenuhnya pokok berkenaan,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Sementara itu Mohd Kamarudin Harun, 59, berkata, bapanya lebih banyak berehat dalam rumah memandangkan kesihatannya yang tidak mengizinkan.

“Bapa yang dahulunya bekerja sebagai pengayuh beca, kini tidak lagi mampu berjalan memandangkan lulutnya tidak lagi sekuat dahulu.

“Penghulu kampung dan Adun Tendong, Dr Mohamad Md Daud juga hadir bagi membantu mengurangkan kesulitan dihadapi,” katanya.

Menurutnya, mereka sekeluarga berterima kasih kepada Adun kerana sudi menghulurkan bantuan bagi membaiki bilik tidur bapa yang rosak.

Dapat RM5,000 sehari


JERTIH - Kedatangan Ramadan yang baru berlalu bukan sahaja memberi rezeki kepada peniaga juadah berbuka puasa malah menjadi bulan ‘durian runtuh’ kepada peniaga pakaian dan kuih-muih untuk Aidilfitri.

Perniagaan mereka akan mendapat sambutan berlipat kali ganda berbanding hari biasa, manakala yang ingin mencuba juga tidak terlepas menikmati rezeki ini.

Menyedari peluang keemasan itu hanya datang setahun sekali, belia di daerah ini turut bertindak bijak mencari wang hingga mencecah puluhan ribu ringgit di bazar Aidilfitri di sini dalam tempoh sebulan.

Bagi Wan Mohd Faizul Asraf Wan Mamat, 22, masa yang ada adalah lebih baik jika dimanfaatkan dengan berniaga di bazar Aidilfitri.

Menurut Wan Mohd Faizul Asraf, dia memilih untuk berniaga pakaian sejak tiga tahun lalu kerana mendapat sambutan hebat menjelang hari raya.

“Tahun ini saya menyewa empat ruang khemah (lot) untuk menjual pakaian di lokasi berbeza di bandar Jertih iaitu tiga di depan Up Town Pasaraya Econjaya dan satu di Dataran Jertih Souq, saya memperoleh pendapatan kasar bagi keempat-empat lot kedai tersebut RM5,000 sehari,” katanya.

Keuntungan jadi pembakar semangat

Wan Mohd Faizul Asraf berkata, keuntungan diperoleh dalam perniagaan pada Ramadan dua tahun lalu membakar semangatnya untuk menyewa lebih banyak gerai.

Menurutnya, pada peringkat awal Ramadan, sambutan pelanggan agak berkurangan, malah ada kalanya tidak banyak pakaian dijual.

Bagaimanapun dua minggu sebelum hari raya, semakin ramai pelanggan yang membeli dan meningkat dari hari ke hari sehinggalah hari terakhir puasa.

“Hari terakhir Ramadan adalah paling menyeronokkan kepada ribuan orang ramai khususnya perantau yang pulang ke kampung akan ‘menyerbu’ bazar Aidilfitri untuk membeli-belah dan barangan yang dijual akan jadi seperti ‘pisang panas,” katanya.

Dia yang mempunyai lapan pekerja terdiri daripada remaja setempat amat meminati bidang perniagaan walaupun pada hari biasa dia membantu berniaga di kedai makan bapanya di Medan Selera Jertih.

Katanya, bekalan pakaian terutama baju Melayu diperoleh di Kuala Lumpur, manakala seluar lelaki dan pakaian lain dibeli sendiri di China.

Menurutnya, belia patut mengambil peluang menjual pelbagai jenis produk untuk hari raya termasuk kuih-muih, perhiasan rumah dan pelbagai lagi.

Jual 31 jenis biskut raya

Sementara itu Mohd Fairuz Shaari, 24, berkata, tugas sebagai anggota keselamatan tidak menghalang dia menjalankan perniagaan menjual pelbagai biskut di bazar Aidilfitri di sini.

Anak jati Keluang, Johor itu merebut peluang mencuba nasib berniaga lebih 31 jenis biskut raya di lokasi tersebut buat kali pertama tahun ini.

“Sebelum ini saya menjalankan perniagaan sambilan ketika musim perayaan di Johor, tetapi setelah bertugas di negeri ini saya ini mencuba berniaga barangan sama di sini pula.

“Perniagaan ini tidak mengganggu tugas saya kerana saya mempunyai beberapa pekerja yang menjaga dan menguruskan kedai itu,” katanya.

Menurutnya, dia mula menceburi bidang perniagaan apabila membantu rakannya menyewa separuh daripada satu khemah dengan kadar sewa lebih RM1,000 untuk tempoh tersebut.

Ternyata usahanya mencuba nasib berniaga di bumi Besut Ulul Albab ini tidak sia-sia apabila dia memperoleh pendapatan kasar sebanyak kira-kira RM27,000 sepanjang berniaga di bulan puasa.

“Beberapa hari terakhir menjelang Aidilfitri paling seronok berniaga apabila kedai saya diserbu orang ramai yang ingin membeli biskut dan kuih pada saat akhir,” katanya.


Peniaga songkok untung berganda


ALOR TEMBESU – Songkok merupakan aksesori hiasan kepala yang melambangkan budaya orang Melayu dan bagi sesetengah individu, tidak lengkap sekiranya mengenakan baju Melayu bersama samping tanpa memakai songkok.

Bagi penduduk di daerah Dungun, nama Nusa Tahir sudah tidak asing lagi kerana individu ini merupakan pelopor perniagaan membuat songkok sejak zaman sebelum merdeka lagi.

Kini, walaupun individu bernama Nusa ini sudah tiada, namun bakat yang ada pada arwah diwarisi anak lelakinya, Ahmad Yani, 43.

Jualan cecah 300 hingga 400 unit

Ahmad Yani yang kini menjalankan perniagaan membuat serta menjual songkok dekat sini ketika ditemui berkata, budaya memakai songkok dalam kalangan orang Melayu sekarang kian berkurangan.

Menurutnya, permintaan terhadap songkok biasanya hanya meningkat pada musim perayaan sahaja.

“Pada musim perayaan khususnya ketika menjelang Aidilfitri, saya dapat menjual songkok secara runcit antara 300 hingga 400 unit berbanding hari biasa hanya mencecah tidak sampai 50 unit sebulan.

“Sempena hari raya, ramai yang nak pakai songkok baru. Sebab itu kedai saya biasanya menjadi pilihan kerana perniagaan saya ini sudah dikenali ramai sejak zaman sebelum merdeka lagi,” kata Ahmad Yani.

Ahmad Yani berkata, songkok buatannya yang menggunakan jenama ‘Songkok Malaysia’ itu menjadi pilihan individu pelbagai lapisan tidak kira sama ada pemimpin, pegawai kerajaan ataupun orang perseorangan.

“Alhamdulillah, setiap kali raya, rezeki saya meningkat kerana ramai orang nak beli atau tempah songkok baru.

“Paling banyak mendapat sambutan ialah saiz kanak-kanak kerana saiz kepala kanak-kanak cepat berubah. Sebab itu ibu bapa mereka membeli songkok baru setiap tahun,” katanya.

Bagaimanapun Ahmad Yani berharap agar budaya memakai songkok yang menjadi sebahagian daripada pakaian seharian masyarakat terdahulu diamalkan kembali kerana songkok juga melambangkan identiti orang Melayu.

Peneroka serbu kedai runcit

FELDA KERTEH TIGA - Biarpun tanpa pasar raya berpendingin hawa, namun kewujudan kedai runcit dengan pelbagai barangan keperluan harian sudah mencukupi bagi kalangan masyarakat peneroka Felda untuk membolehkan mereka mendapat bekalan secukupnya sempena sambutan Aidilfitri.

Bagi masyarakat peneroka, terutama bagi mereka yang tidak mempunyai kenderaan, kedai runcit adalah premis perniagaan yang menjadi sasaran utama.

Pengusaha kedai runcit, Suhailah Mohd, 37, berpendapat, menjalankan perniagaan kedai runcit di kawasan Tanah Rancangan Felda amat mencabar selain memberi pulangan yang lumayan jika ia diuruskan dengan baik.

Suhailah yang membuka kedai runcit di Felda Kerteh Tiga, Dungun berkata, kedai runcit miliknya menjadi tumpuan masyarakat Felda, terutama pada waktu puncak, iaitu beberapa hari sebelum ketibaan Syawal.

Menurutnya, kebanyakan anak peneroka yang pulang ke kampung halaman mereka menyerbu kedai runcit Suhailah untuk membeli barang keperluan pada saat akhir sebelum menyediakan juadah hari raya keesokan harinya.

“Biasalah berniaga musim raya ni seronok sikit sebab jualannya bertambah, masa inilah kita dapat meningkatkan keuntungan perniagaan.

“Untuk kemudahan masyarakat di sini, saya akan menyambung masa operasi perniagaan. Malah, hari raya pertama pun saya sudah buka kedai kerana ramai yang akan menyerbu kedai runcit saya untuk membeli pelbagai barangan diperlukan. Pada malam raya pula lewat malam baru tutup,” katanya.

Suhailah berkata, biarpun keadaan ekonomi di negara ini difahamkam mengalami kemerosotan, namun perniagaannya tidak terjejas kerana ia melibatkan perniagaan barangan keperluan pengguna.

Daging lembu tempatan masih jadi pilihan

DURIAN MENTANGAU - “Biarpun daging lembu mencecah RM18 sekilo, namun masih ramai menjadikan daging lembu sebagai pilihan utama menjelang Aidilfitri, sebab itu saya terpaksa menambah stok lembu agar ia tidak terjejas”, kata Yaakob Mamat, 60, seorang peniaga daging lembu tempatan.

Yaakob berkata, pada hari biasa, dia hanya menyembelih seekor lembu setiap hari, malah kadangkala bekalan itu berlarutan hingga hari kedua.

Namun katanya, menjelang Aidilfitri, tiga hari sebelum raya, dia terpaksa menyembelih sehingga tiga ekor lembu sehari.

“Untuk lembu pertama, kadang-kadang sebelum jam 11 pagi sudah habis dijual. Jadi setiap kali musim raya, saya terpaksa masuk ke kampung untuk mencari lembu penduduk untuk dijadikan stok,” katanya kepada Sinar Harian.


Peniaga nira, kuih raih pendapatan berganda


MARANG – Ramadan lalu memberi keberkatan dan rezeki kepada kalangan pengusaha makanan dan minuman kerana hasil pendapatan mereka meningkat berbanding pada hari biasa berikutan mendapat permintaan tinggi untuk dijadikan juadah berbuka puasa.

Bagi peniaga kecil hasil jualan yang meningkat itu digunakan untuk membuat persiapan Aidilfitri ini dan menampung perbelanjaan keluarga selepas ini.

Maka tidak hairanlah rata-rata peniaga yang memperoleh pendapatan agak berbaloi ini bercuti panjang selepas hari raya.

Seorang peniaga air nira, Azizah Mamat, 51, bersyukur kerana rezekinya lebih murah sepanjang Ramadan lalu sehingga mampu memperoleh RM200 hingga RM300 sehari berbanding pada hari biasa tidak sampai RM100.

Menurutnya, dia menjual dua jenis air nira iaitu nira kelapa yang diisi dalam plastik RM1.50 sebungkus sementara nira yang diisi dalam botol 500 mililiter dijual dengan harga RM3 sebotol dan RM5 bagi nira nipah.

“Sepanjang Ramadan lalu mak cik mampu menjual 100 bungkus dan 50 botol nira kelapa dan nipah setiap hari. Malah jumlah itu meningkat seminggu sebelum Aidilfitri,” katanya kepada Sinar Harian.

Azizah yang mula menjalankan perniagaan menjual air nira kelapa dan nipah sejak lima tahun lalu berkata, nira antara minuman yang paling digemari untuk berbuka puasa dan pendapatannya meningkat mendadak sepanjang seminggu lalu.

“Orang ramai sudah mula bercuti. Bagi yang melalui jalan utama di sini, sudah pasti berhenti untuk mendapatkan minuman ini, ketika itu mak cik tidak menang tangan melayan pelanggan,” katanya yang berniaga di gerai tepi jalan di Kelulut di sini.

Katanya, wang hasil jualan minuman yang dapat dikumpulkan digunakan untuk berhari raya dan membeli keperluan dapur sepanjang seminggu bercuti selepas ini.

Katanya, bekalan air nira sukar diperoleh juga mendorongnya bercuti panjang.

Bazar Ramadan lokasi strategik

Sementara itu, Ramadan lalu juga boleh diibaratkan sebagai pintu rezeki kepada peniaga kuih raya yang mengambil kesempatan melipatgandakan keuntungan mereka, baik yang berniaga tetap mahupun sambilan sepanjang bulan mulia itu.

Ada juga peniaga yang menjadikan bazar Ramadan sebagai pilihan mereka untuk memperluaskan pasaran menjual produk bagi menambah duit raya.

Lokasi tersebut dianggap strategik dan ideal untuk orang ramai membeli kelengka-pan Aidilfitri lantas tapak perniagaan sementara diuruskan oleh Majlis Daerah Marang (MDM) di seluruh daerah ini boleh diibaratkan lubuk rezeki peniaga ini.

Selain kuih raya, pakaian seperti baju kurung dan baju Melayu pelbagai jenis kelengkapan hari raya lain turut dijual seperti telekung, kopiah dan perhiasan rumah.

Menurut salah seorang pengusaha kuih raya dari Jalan Darul Falah, Bukit Payong, Hatiah Mohd Zain, 45, peluang untuknya mempromosikan produk kepada orang ramai di bazar Ramadan tidak dilepaskan dan dia meraih pendapatan berganda sepanjang seminggu lalu.

“Lokasi tersebut strategik dan pembeli sentiasa ada. Beberapa hari menjelang Aidilfitri lebih ramai akan membanjiri kawasan ini,” katanya yang mengusahakan perniagaan itu sembilan tahun lalu dan mempunyai kilang di Jalan Darul Falah.

Menurutnya, seronok berniaga di bazar apabila berpeluang bertemu dengan ramai pelanggan dan memperkenalkan produk mereka walaupun terpaksa berpanas dan berhujan namun hati puas kerana ia keperluan penting dalam menyambut Aidilfitri.

Syarikat Hatiah mengeluarkan produk makanan ringan antaranya kerepek ubi, kerepek pisang, dan kerepek udang baring serta kuih tradisional seperti kuih siput dan kuih bunga durian dengan harga antara RM10 hingga RM20 sebungkus.

“Syukurlah kerana sepanjang Ramadan tahun ini rezeki kami amat memberangsangkan dan keuntungan yang diperoleh dapatlah digunakan untuk menyediakan keperluan sepanjang seminggu menyambut hari raya,” kata ibu tunggal ini.

Hatiah ketika ini menghentikan operasi perniagaannya selama seminggu bagi menyambut kemeriahan Aidilfitri namun akan menerima tempahan semula jika ada pelanggan yang ingin mengadakan rumah terbuka.

Pengusaha penginapan ambil langkah pelbagai

Dalam pada itu menurut seorang penguasaha pusat penginapan harian di Kelulut, Muzlinah Kamarudin, 26, berkata, sepanjang seminggu Aidilfitri ini berbeza berbanding seminggu akhir pada Ramadan lalu kerana perniagaannya meraih keuntungan berganda.

Menurutnya yang mula menjalankan perniagaan dengan menggunakan nama Impiana Marang Chalet di Rhu Muda di sini, sebanyak 13 buah bilik yang disediakan penuh kerana mendapat tempahan pelanggan yang pulang untuk berhari raya bersama keluarga.

“Biasanya chalet ini penuh sepanjang 10 hari sepanjang Aidilfitri ini kerana kami menerima ramai pelanggan yang mempunyai ahli keluarga besar tinggal di sini dan mereka memberi alasan tidak tinggal bersama keluarga kerana rumah keluarga kecil,” katanya.

Bagaimanapun berbeza pula dengan seorang lagi pengusaha rumah penginapan di sini, dikenal sebagai Hamzah, 40-an yang mengusahakan sebuah pusat penginapan di Rhu Rendang, menurutnya, dia menghentikan operasi selama tiga hari.

 Beli stok pakaian raya dari negara jiran



KEMAMAN – Ketibaan bulan Ramadan disusuli dengan sambutan Aidilfitri membuatkan rata-rata peniaga tersenyum lebar.

Di sebalik senyuman itu golongan peniaga di daerah ini bersyukur kerana limpahan rezeki sepanjang bulan mulia penuh keberkatan diharungi selama sebulan.

Peniaga pakaian, Nor Azmah Mohamad, 22, berkata, sepanjang Ramadan baju kurung yang dijualnya mendapat permintaan yang sangat tinggi sekali gus meningkatkan hasil jualannya sepanjang Ramadan lalu.

“Jualan sepanjang Ramadan sangat bagus, yang paling laku ialah baju kurung kerana saya jual pada harga berpatutan, paling murah RM89 dan paling mahal RM199.

“Saya turut menjual baju Melayu, selendang, jubah, dan pakaian kanak-kanak. Semuanya mendapat permintaan tinggi,” katanya kepada Sinar Harian ketika ditemui di Pusat Beli-belah Mesra Mall, Kemasik, di sini.

Sepanjang Ramadan, Nor Azmah yang memiliki dua cawangan, iaitu di Kompleks Perniagaan Casa Limbong, Chukai dan di Kuala Lumpur turut membuka gerai jualan di Pusat Beli-belah Mesra Mall.

Menurutnya yang juga anak keenam daripada 14 beradik, bekalan baju kurung yang telah siap dijahit serta pakaian lain diambil dari Kuala Lumpur dan negara jiran termasuk Vietnam dan Indonesia bagi memenuhi permintaan menjelang Syawal.

“Saya laburkan RM100,000 untuk membeli stok jualan pakaian raya. Alhamdulillah hasil jualan juga tidak mengecewakan.

“Bagaimanapun, jika dibandingkan tahun lalu, jualan tahun ini agak merosot sedikit,” katanya yang baru mendirikan rumahtangga bersama Mohd Fazli Ahmad, 27, pada Jun tahun lalu dan tinggal di Kampung Padang, Kemasik.

Menurutnya yang bergelar usahawan sejak berumur 19 tahun, minat mendalam dalam perniagaan mendorongnya membuat pinjaman bank sebanyak RM20,000 sebagai modal awal untuk memulakan perniagaan pakaiannya di samping turut dibantu adik-beradik yang lain.

Katanya, jualan setiap hari sepanjang Ramadan yang diperolehnya mencecah lebih RM1,000 sekali gus dapat menampung kos sewa tapak dan kos lain berkaitan.

Tudung, blaus, kerongsang laris

Selain baju kurung pelbagai aksesori pakaian wanita yang dijual peniaga turut laris bagaikan ‘goreng pisang panas’.

Pekerja di Lyana Collection yang turut membuka booth jualan di Pusat Beli Belah Mesra Mall, Tengku Zayata Ain Tengku Hamad, 22, berkata, sepanjang Ramadan semua barangan yang dijual di booth mereka laku termasuk pelbagai fesyen selendang, kerongsang, seluar wanita, jubah, skirt, butang baju Melayu dan biskut raya.

Menurutnya yang juga adik pemilik gerai berkenaan, Tengku Zaizah, 37, berbeza pada bulan biasa pada Ramadan jualannya yang dicapai mencecah RM5,000 sehari pada Jumaat dan Sabtu manakala pada hari biasa hasil jualan sekitar RM3,000 sehari.

“Pada bulan biasa jualan hanya sekitar RM1,000 hingga RM2,000 sahaja. Alhamdulillah berniaga pada bulan Ramadan murah rezeki memandangkan permintaan daripada pelanggan juga tinggi.

“Selain baju kurung, kerongsang yang kami jual juga laku kerana rata-rata pelanggan membelinya untuk digayakan bersama tudung dan baju kurung mereka,” katanya.

Menurutnya, bekalan jubah yang diambil dari Indonesia dan Kuala Lumpur juga mendapat permintaan yang baik sehingga stok juga hanya tinggal sedikit.

Komunis tentang Islam


KUALA TERENGGANU – Pengerusi Tetap Pergerakan Pemuda Umno Kuala Terengganu, Othman Endut, menganggap kenyataan Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu berhubung tragedi Bukit Kepong tidak wajar.

Menurutnya, kenyataan sedemikian tidak patut dikeluarkan oleh seorang pemimpin kedua tertinggi dalam parti yang memperjuangkan dasar Islam.

Othman berkata, sama ada beliau sedar atau tidak, perjuangan komunis amat bertentangan dengan apa yang diperjuangkan Pas kerana kumpulan itu menentang dasar Islam.

“Tidak mustahil kalau mereka memerintah negara akan diacuankan sedemikian,” katanya.

Dalam laporan agensi berita, pemimpin Pas itu didakwa menyifatkan Muhammad Indera, lelaki Melayu yang bersekongkol dengan Goh Peng Tun dan 200 anggota komunis, adalah hero sebenar, bukannya 25 anggota polis serta keluarga mereka yang mempertahankan diri dalam serangan di Balai Polis Bukit Kepong.

Othman turut menyifatkan kenyataan Mat Sabu sebagai teruk kerana membela mereka yang melakukan banyak pembunuhan terhadap rakyat dalam negara untuk memastikan mereka dapat menguasai negara ini.

Beliau berkata, keadaan itu juga seolah-olah menafikan perjuangan sebenar pejuang tanah air yang bermati-matian suatu ketika dulu yang bangkit untuk menentang kegiatan komunis di negara ini.

Jelasnya, dengan jasa tentera dan polis yang bermandi darah untuk membela rakyat dan mempertahankan negara daripada dikuasai komunis, keadaan itu telah menyebabkan orang ramai mendapat keselesaan pada hari ini selain dapat keluar rumah tanpa rasa takut, tidak sebagaimana ketika komunis bermaharaja lela.

“Mereka banyak melakukan pembunuhan dalam negara dan kerajaan melalui Angkatan Tentera Malaysia (ATM) terpaksa bertarung nyawa. Kalau dia kata komunis pejuang negara ia adalah sama sekali tidak patut,” katanya.

Bagaimanapun, beliau tidak menolak kenyataan Mat Sabu berkemungki-nan mempunyai unsur politik serta dianggap membela sekumpulan tertentu yang ditahan kerana dipercayai cuba menghidupkan kegiatan komunis di dalam negara.

No comments:

Post a Comment