Thursday, September 15, 2011

APA SAJA..IKLAN...DLL HUKUM ALLAH DINAFIKAN...AURAT DAN LARANGAN ALLAH TAK DIINDAHKAN...ULAMAK TERUS MEMBISU....MUSIBAH SENDIRI TANGGUNGLAH...

Kelar telinga bekas kekasih

Oleh Raja Noraina Raja Rahim
rnoraina@hmetro.com.my

AMPANG: Seorang remaja berusia 19 tahun mengelar telinga bekas kekasihnya selepas berang hubungan cinta mereka putus di tengah jalan.
Kejadian di sebuah restoran di Pandan Indah di sini pada jam 3 pagi Ahad lalu menyebabkan telinga kanan gadis 19 tahun itu hampir putus dan pipi kanannya turut cedera.
Sumber polis berkata, sebelum kejadian, mangsa menerima SMS daripada teman lelakinya meminta dia pergi ke sebuah restoran untuk berbincang mengenai masalah hubungan cinta mereka.

Bimbang sesuatu yang buruk berlaku ke atasnya, mangsa mengajak rakan baiknya menemaninya dan sebaik tiba di restoran berkenaan, mereka melihat bekas teman lelaki mangsa meracau seorang diri di luar restoran.


“Mangsa dan rakannya masuk dan duduk di salah satu meja di dalam restoran berkenaan. Menyedari kehadiran mangsa, suspek terus menghampirinya dan memaki-hamun mangsa,” katanya.

Putih mata lesap RM10 juta



KHAIRUL ANWAR (kiri) menerangkan sesuatu kepada mangsa tipu, Rosnani (tengah) sambil diperhatikan anaknya, Nurul Syakila Mohd. Imran di Kuala Lumpur semalam.



KUALA LUMPUR – Sepuluh usahawan mendakwa mengalami kerugian kira-kira RM10 juta akibat ditipu seorang wanita yang mendakwa dirinya pegawai kanan polis. Pengerusi Sukarelawan Peguam (Sukaguam), Datuk Khairul Anwar Rahmat berkata, mangsa mendakwa ditipu tahun lalu oleh wanita itu yang memperkenalkan nama sebagai Kak Su.
“Usahawan-usahawan ini pada mulanya ditawarkan tender kerajaan yang boleh memberi keuntungan antara RM1 juta dan RM6 juta oleh Kak Su sehingga mereka sanggup melabur ribuan ringgit kepadanya,” ujarnya pada sidang akhbar di sini semalam. Justeru, katanya, pihaknya menggesa kes berkenaan disiasat segera kerana ia menjatuhkan nama baik jabatan kerajaan. Salah seorang mangsa, Rosnani Sengari @ Basar, 46, berkata, pada awalnya, dia sendiri tidak mempercayai kata-kata Kak Su dan bimbang ditipu.
“Bagaimanapun, setelah dibawa ke premis kerajaan di Kuala Lumpur dan diperkenalkan dengan pegawai polis bertugas, saya mula yakin kontrak yang ditawarkan kepada Kak Su sah. “Jadi saya bersetuju membekalkan modal untuk membeli barangan dan peralatan untuk pertukangan, pameran dan pakaian seragam polis,” katanya.

Koperal tembak mati remaja dijel



NORSIAH (kanan) bersama seorang ahli keluarga selepas mendengar keputusan kematian Aminulrasyid yang ditembak polis tahun lalu.



SHAH ALAM - Mahkamah Sesyen di sini semalam menjatuhi hukuman penjara lima tahun terhadap Koperal Jenain Subi selepas didapati bersalah menyebabkan kematian Aminulrasyid Amzah, 15, pada 2010.
Hakim Latifah Mohd. Tahar bagaimanapun membenarkan penangguhan hukuman yang diarahkan berkuat kuasa semalam bagi membolehkan Jenain membuat rayuan berhubung keputusan itu.
Latifah mengekalkan jumlah jaminan RM10,000 sementara menunggu keputusan rayuan tertuduh.
Dalam penghakimannya, Latifah berkata, mahkamah membuat keputusan Jenain bersalah selepas mengambil kira keterangan tertuduh di akhir kes pembelaan yang mengaku melepaskan 21 das tembakan dalam kejadian itu.
Selain itu, tertuduh juga bersetuju bahawa kelajuan kereta Proton Iswara bernombor pendaftaran BET 5023 dipandu remaja itu semasa memasuki Jalan Tarian 11/2 pada 26 April 2010 semakin perlahan dan kereta itu tidak membahayakan mana-mana pihak termasuk terhadap diri tertuduh.


JENAIN dijatuhi hukuman penjara lima tahun di Mahkamah Sesyen Shah Alam semalam.


"Disebabkan keadaan tidak membahayakan tertuduh tidak perlu melepaskan tembakan lebih-lebih lagi 21 das," kata Latifah.
Jenain, 49, dari Unit Kereta Peronda, Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Shah Alam didakwa menyebabkan kematian Aminulrasyid di Jalan Tarian 11/2, Seksyen 11 di sini antara pukul 1.10 hingga 2 pagi pada 26 April 2010 selepas melepaskan tembakan ke arah kereta dipandu remaja itu.
Bapa kepada empat orang anak berumur antara 15 hingga tiga tahun itu dibicarakan mengikut Seksyen 304(a) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 30 tahun dan boleh dikenakan denda jika sabit kesalahan.


AMINULRASYID


Selain itu, Latifah dalam hujahnya turut berkata, selepas meneliti keterangan saksi-saksi dalam perbicaraan itu, jelas tiada keraguan bahawa peluru yang terkena pada bahagian kepala Aminulrasyid yang menyebabkan kematiannya datang daripada senjata tertuduh.
Berikutan itu, kata beliau, pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes melampaui keraguan munasabah dan dengan itu tertuduh dijatuhi hukuman penjara lima tahun.
"Mahkamah bukan sahaja simpati kepada keluarga mangsa tetapi juga kepada tertuduh namun perlu diingatkan penggunaan senjata bagi polis ada had dan perlu digunakan secara munasabah," kata Latifah ketika membacakan keputusannya.
Jenain yang berdiri di kandang tertuduh mengalirkan air mata dan tunduk ke lantai mendengar keputusan itu.
Ibu Aminulrasyid, Norsiah Mohamad, 61, dan dua kakaknya Nor Azura Amzah, 40, dan Tuty Shaninza Anom Amzah, 37, turut mengesat air mata masing-masing.
Sepanjang bicara, 39 saksi dipanggil memberi keterangan bagi pihak pendakwaan manakala pembelaan mengemukakan tiga saksi termasuk Jenain.
Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan-Timbalan - Pendakwa Raya, Mohd. Dusuki Mokhtar, Idham Abd. Ghani dan Adilla Ahmad manakala Jenain diwakili peguam bela, M. Athimulan, Salim Bashir dan Halim Ashgar.

Padah serang polis



ANGGOTA polis mengangkat mayat suspek yang mati terkena tembakan ketika cuba merompak sebuah pub di Jalan Mustapha Al-Bakri, Ipoh semalam.



IPOH - Tindakan empat lelaki yang cuba menyerang seorang anggota polis selepas diarahkan menyerah diri mengundang padah apabila salah seorang mati ditembak manakala bakinya dapat ditahan dalam kejadian di Jalan Mustapha Al-Bakri di sini semalam.
Kejadian pukul 12.30 tengah malam itu berlaku ketika suspek berusia di antara 20 dan 31 tahun itu sedang merompak sebuah pub.
Anggota polis tersebut yang berada di kawasan berdekatan kemudian bergegas ke tempat kejadian sebaik terdengar jeritan meminta tolong oleh seorang wanita.
Ketua Polis Perak, Datuk Mohd. Shukri Dahlan berkata, suspek terus menyerang anggota polis itu dengan parang dan besi selepas mangsa memperkenalkan dirinya sebagai anggota keselamatan.

Disangka babi



ANGGOTA polis melihat mayat Chamren yang mati ketika berburu babi hutan di Baling kelmarin.


BALING – Hobi seorang lelaki yang gemar berburu babi hutan pada setiap minggu memakan diri apabila dia maut selepas terkena tembakan yang disyaki dilepaskan oleh rakannya di kebun getah di Kampung Sungai Limau, Mukim Kupang dekat sini kelmarin.
Kejadian pukul 5.30 petang itu mengakibatkan lelaki berketurunan Thailand, Chamren Duroon, 56, dari Kampung Pegang, Mukim Pulai mati di tempat kejadian.
Difahamkan, rakan mangsa bertindak melepaskan tembakan selepas menyangka Chamren ialah haiwan buruan.
Ketua Polis Daerah Baling, Supritendan Mat Daud Mat Hasan berkata, siasatan awal mendapati mangsa dan rakannya sering berburu setiap minggu dan mereka telah berpecah sebaik sampai di kebun getah tersebut.
Katanya, rakan mangsa yang mungkin ternampak objek bergerak dan disangka babi hutan kemudian telah melepaskan tembakan menggunakan senapang patah sebelum terkejut melihat mangsa berlumuran darah.
“Mungkin keadaan di situ gelap disusuli dengan hujan menyebabkan rakan mangsa tidak perasan lalu melepaskan tembakan. Tempat kejadian kira-kira 800 meter dari jalan utama.
“Rakan mangsa berusia lingkungan 50-an ditahan ketika dia datang untuk membuat laporan di Balai Polis Kupang mengenai kejadian tersebut,” katanya yang memberitahu mayat mangsa dihantar ke Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) Alor Setar untuk bedah siasat.
Tambahnya, selain lelaki itu, polis turut merampas selaras senapang. Suspek kini direman bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 304A Kanun Keseksaan iaitu membunuh tanpa niat.
Sementara itu, adik mangsa, Rakwi, 52, berkata, tiada apa-apa perubahan yang dilihat pada abangnya ketika mereka bertemu pada pukul 3 petang
“Abang tidak banyak cakap dan hanya memberitahu yang dia hendak pergi berburu dengan rakan. Tiga jam kemudian, saya terima panggilan mengenai kejadian itu,” ceritanya.
Mayat mangsa dituntut keluarganya tengah hari semalam sebelum dibakar.


Dua penyamun dipenjara 12 tahun

SHAH ALAM - Dua lelaki warga Indonesia dihukum penjara 12 tahun dan dua sebatan oleh Mahkamah Sesyen di sini semalam kerana menyamun dan mengelar seorang suri rumah, Raja Noriana Raja Ahmad (gambar), 41, sehingga menyebabkan kematiannya tiga tahun lalu.
Hakim Aslam Zainuddin menjatuhkan hukuman itu terhadap Gatut Prastiyo, 26, dan Rotab Mohamad, 23, selepas tertuduh menukar pengakuan kepada bersalah bagi pertuduhan pindaan kerana merompak.
Kedua-dua tertuduh didakwa mengikut Seksyen 395 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan boleh dikenakan sebat jika sabit kesalahan.
Mereka sebelum itu didakwa di bawah Seksyen 4 Akta Senjata 1960.
Gatut dan Rotab didakwa bersama-sama dua orang lain yang telah meninggal dunia, melakukan rompakan secara berkumpulan ke atas harta milik Yusof Abdul, 69, dan isteri, Raja Noriana di antara pukul 4.15 pagi hingga 5.30 pagi di rumah No. 6 Jalan Akuatik 13/66, Seksyen 13, Shah Alam pada 9 September 2008.
Antara barang-barang yang dicuri termasuklah sebuah telefon bimbit jenama Nokia, kamera Sony, barang kemas berupa lapan bentuk cincin, tiga pasang subang, lima utas rantai emas, dua buah loket, dua gelang emas dan sebuah jam tangan.
Pendakwaan telah dilakukan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Faten Hadni Khairuddin manakala tertuduh diwakili Ram Karpal Singh.
Kosmo! pernah melaporkan keluarga mangsa yang ketika itu ingin bersahur mendapati rumah mereka yang baru diduduki kurang dua minggu di Seksyen 13 di sini dipecah masuk oleh sekumpulan penyamun warga Indonesia.
Dalam kejadian itu, Raja Noriana, ibu kepada dua orang anak yang dijadikan tebusan terbunuh akibat cedera parah selepas ditikam di leher, belakang serta dikelar di rusuk kiri.


Myvi SE, Extreme dapat sambutan



KAKITANGAN Perodua bersama kereta model Myvi 1.5 di Kuala Lumpur semalam.



KUALA LUMPUR - Perusahaan Otomobil Kedua Sdn. Bhd. (Perodua) menjangkakan jualan varian terbaharu model Myvi iaitu Edisi Khas Myvi (SE) dan Extreme dengan enjin berkuasa 1.5 liter akan mendapat sambutan memberangsangkan daripada pengguna.
Ketua Pengarah Perodua, Datuk Aminar Rashid Salleh berkata, varian terbaharu yang turut menggandingkan kuasa, gaya dan keselesaan itu diunjurkan menyumbang di antara 45 sehingga 55 peratus kepada keseluruhan jualan bulanan model Myvi baharu.
"Pengenalan model ini adalah susulan daripada permintaan pengguna yang inginkan model Myvi dengan enjin lebih berkuasa daripada yang ditawarkan sebelum ini iaitu 1.3 liter.
"Dengan pelancaran ini, kami yakin sasaran jualan keseluruhan tahun ini iaitu 190,000 unit bakal dicapai di samping momentum jualan kedua-dua model Myvi 1.3 liter dan 1.5 liter berterusan sehingga tahun depan," katanya kepada pemberita selepas majlis pelancaran model terbaharu itu di sini semalam.
Aminar Rashid menjelaskan, model Myvi SE sebelum ini telah menyumbang kira-kira 30 peratus kepada jumlah jualan Myvi.
Selain itu, varian Myvi 1.3 liter baharu juga telah menerima sebanyak 35,000 tempahan dengan sebanyak 19,000 unit telah diserahkan sehingga kini.
Tambah beliau, sehingga kini sebanyak 2,000 unit varian Myvi 1.5 liter telah ditempah yang mana 80 peratus daripadanya untuk model Myvi SE.
Model Myvi SE 1.5 liter dan Myvi Extreme 1.5 liter itu didatangkan dalam transmisi manual dan automatik.
Model Myvi SE menampilkan lima warna iaitu Majestic Yellow, Ivory White, Mystical Purple, Ebony Black dan Glittering Silver, sementara Extreme menawarkan warna Majestic Yellow, Ivory White dan Ebony Black.
Bergantung kepada spesifikasi, varian terbaharu itu dijual pada harga antara RM50,900 sehingga RM61,700 seunit.

No comments:

Post a Comment