Sunday, September 11, 2011

BILA HUKUM ISLAM DIABAIKAN...ROSAK AKHLAK DIDUNIA...AKHIRAT HUKUM LAGI

Mengisi jiwa kosong

Oleh FIRDAUS SAHAT
firdaussahat@hmetro.com.my

pix_middle
KUALA LUMPUR: Mereka sudah bersuami dan ada anak, malah boleh dikategorikan dalam golongan berada. Namun kerana ingin mencari kepuasan nafsu, mereka sanggup menggunakan kecantikan dan ‘aset’ dimiliki bagi mencari hiburan di luar.
Mencari lelaki bujang mahupun yang berkeluarga untuk dijadikan teman dan tempat melepaskan nafsu sentiasa menjadi keutamaan. Tidak kira waktu terluang, mereka yang seakan-akan bernaung di bawah kelab ‘Hot Mama’ ligat mencari teman.
Di rumah, merekalah isteri, ibu dan suri rumah tangga, tetapi apabila di luar bersama rakan, mereka seolah-olah gadis remaja yang sentiasa mencari teman untuk bersosial.

Menerusi penyamaran, wartawan Metro Ahad (MA) berjaya menjejaki kumpulan berkenaan, sekali gus membongkar aktiviti sulit golongan ini.


Tanpa berselindung, beberapa wanita berusia dalam lingkungan 30-an yang ditemui menceritakan kisah hidup yang sentiasa sepi tanpa belaian lelaki.


Menurut Linda, 31, dia mencari hiburan di luar bagi mengisi kekosongan diri kerana sering diabaikan suami yang sentiasa sibuk dengan perniagaan.


Isteri tidak boleh curang



KUALA LUMPUR: “Apa juga alasan, sama ada kesunyian, diabaikan suami atau kurang kasih sayang, ia bukan sebab yang membolehkan seseorang wanita itu berlaku curang di belakang suami.
“Namun bila perkara ini terjadi, seorang isteri harus meminta maaf daripada suaminya dan bertaubat bersungguh-sungguh meminta keampunan daripada Allah SWT.

“Jangan pandang mudah perkara ini. Apabila seorang isteri melangkaui batasnya, dia menggadaikan maruahnya, suami dan keluarga. Jadi, wanita yang berbuat sedemikian harus segera bertaubat,” kata Naib Presiden Pertubuhan Jemaah Islah Malaysia, (JIM) Prof Madya Dr Harlina Haliza Siraj.
Menurut Harlina, menjadi lumrah ada manusia tidak cukup dengan satu pasangan, namun ia bukan faktor mengapa seseorang itu harus berlaku curang terhadap pasangan.

“Lelaki dan perempuan sama saja. Masing-masing tidak puas dengan pasangan mereka, lebih-lebih lagi apabila berlaku masalah rumah tangga.

“Bagaimanapun, jika sesuatu masalah terjadi seperti diabaikan suami dan tidak diberi kasih sayang yang sepatutnya, seseorang wanita atau isteri tidak harus mengambil jalan mudah dengan mencari hiburan di luar.

“Dalam Islam ada pelbagai cara untuk menyelesaikan kemelut rumah tangga, antaranya mengadakan perbincangan suami isteri dan kaunseling. Malah, kita ada tempat untuk golongan wanita dan isteri yang mengalami masalah,” katanya.

Harlina berkata, pengetahuan dalam bidang agama sangat penting bagi membentuk diri dan keluarga, oleh itu apabila agama diketepikan, masalah sebegini pasti muncul.
“Mengikut sunnah nabi, seorang lelaki harus mencari wanita yang tahu agamanya. Jika tidak, masalah ini antara yang terjadi apabila wanita itu tidak mengetahui batasnya.

“Dalam apa juga perkara, agama harus menjadi pandu arah setiap insan. Jika agama dipandang ringan, kehidupan seseorang itu pasti terkeluar daripada landasan sebenar,” katanya.

Meninggal di sisi ayah

Oleh MOHD HUSNI MOHD NOOR
mhusni@hmetro.com.my

DETIK AKHIR... Che Tom  bersama Samsudin menyiram dan menabur bunga mawar di pusara arwah anaknya.
DETIK AKHIR... Che Tom bersama Samsudin menyiram dan menabur bunga mawar di pusara arwah anaknya.
KAMUNTING: “Adik penat... penat sangat, tolong ayah... tolong adik,” itu kata-kata terakhir penghidap barah tulang kronik, Nurul Atikah Bazilah Samsudin, 14, sebelum menghembuskan nafas terakhir di sisi bapanya, Samsudin Hasbullah, 50, di kediaman mereka di Taman Mewah, di sini, malam kelmarin.
Anak bongsu pasangan Samsudin dan Che Tom Osman, 45, itu meninggal dunia jam 11.05 malam selepas menderita barah berkenaan sejak tiga tahun lalu.

Kisah penderitaan arwah mendapat perhatian meluas media pada pertengahan Ramadan lalu apabila impiannya untuk berbual dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak berjaya ditunaikan hasil usaha pertubuhan bukan kerajaan, Persatuan Impian Kanak-Kanak Malaysia (CWS).
Perbualan menerusi telefon bimbit selama lima minit dengan pemimpin negara itu sedikit sebanyak memberi ‘kelegaan’ kepada perit derita ditanggung remaja berkenaan biarpun pakar perubatan menjangkakan hayatnya tidak begitu panjang serta tidak sempat menyambut Aidilfitri.

Bagaimanapun, berkat doa orang ramai membolehkan Nurul Atikah merasai kemeriahan Aidilfitri buat kali terakhir dalam hidupnya sebelum meninggal dunia.

Samsudin berkata, dia sekeluarga bersedia dengan pemergian arwah memandangkan anaknya sudah lama menderita, malah barah dihidapi tidak menunjukkan pemulihan.

“Saya menerima kehilangannya sejak tiga tahun lalu selepas dia disahkan menghidap barah itu. Namun, berkat doa dan rawatan diberi, dia mampu bertahan seketika sebelum menghembuskan nafas terakhir semalam (kelmarin),” katanya ketika ditemui Tanah Perkuburan Islam Kampung Pinang Seberang, di sini, pagi semalam.

Bagaimanapun, katanya, arwah menunjukkan tahap kesihatan memberangsangkan sepanjang 10 hari lalu selepas mengambil beberapa ubat-ubatan, malah anaknya juga semakin kurang bergantung kepada ubat tahan sakit.
Menurutnya, dia juga gembira dengan perkembangan itu memandangkan selera makan arwah bertambah, banyak bercakap dan kurang mengadu sakit.

“Namun, episod gembira itu hanya seketika sebelum arwah pergi meninggalkan kami sekeluarga. Malah, sejak seminggu lalu arwah sangat rapat dengan saya. Kami sering berbual dan makan bersama selain menonton bersama rancangan televisyen diminatinya iaitu Mr Bean,” katanya.

Sementara itu, Che Tom berkata, dia tiada di sisi ketika arwah menghembuskan nyawa terakhir kerana keluar mendapatkan bekalan ubat di pekan Taiping.

Beliau berkata, dalam perjalanan pulang ke rumah, suami menghubunginya memaklumkan arwah mengadu kepenatan sebelum menghubunginya semula beberapa minit kemudian untuk memaklumkan arwah sudah meninggal dunia.

“Selama ini saya tidak pernah berenggang dengan arwah, malah sentiasa di sisinya sepanjang masa kerana kami sangat rapat.

“Sebelum keluar rumah jam 9.30 malam semalam (kelmarin), saya mandikannya serta menyiapkannya dengan pakaian tidur. Itu kali terakhir saya melihatnya,” katanya sedih.


Kayu teras rebutan VIP

Oleh HADZLAN HASSAN, RAJA NORAIN HIDAYAH RAJA ABDUL AZIZ dan AHMAD RABIUL ZUILKIFLI
metahad@hmetro.com.my

KEBAL... Zubadeli, anak Sayuti mencelup jari ke dalam asid getah sambil memegang teras gemungga.
KEBAL... Zubadeli, anak Sayuti mencelup jari ke dalam asid getah sambil memegang teras gemungga.
HULU TERENGGANU: Sejenis kayu dikenali sebagai teras gemungga didapati menjadi rebutan golongan kenamaan berstatus VIP serta artis tempatan bertujuan menjadikannya sebagai pelindung diri daripada terkena sihir mahupun kecederaan pada kulit secara tidak sengaja.
Selain itu, kecenderungan perbuatan khianat masyarakat kini yang gemar menggunakan asid sebagai bahan melepaskan geram berbanding sihir yang biasanya dapat dipatahkan pengamal perubatan tradisional menyebabkan teras itu terus dicari individu tertentu, termasuk nama besar.
Pelakon, penyanyi baru dan veteran, pengacara televisyen, ahli majlis perbandaran atau ahli dewan undangan negeri (Adun) antara individu yang mendapatkan kayu itu untuk kegunaan diri kerana dikatakan mampu menangkis ilmu pukau.

Pengumpul teras gemungga, Sayuti Harun, 72, berkata setakat ini beberapa individu berstatus VIP dari dalam dan luar Terengganu menemuinya bagi mendapatkan teras itu untuk kegunaan sendiri.


Menurutnya, dia tidak berniat menjual teras itu, namun ada antara mereka sanggup memberikannya sehingga RM2,000 bagi mendapatkan teras asli.

No comments:

Post a Comment