Thursday, September 15, 2011

ZAMAN LA NI...ZAMAN PENUH KEMUNGKARAN...HINGGA TIADA NAMPAK KEMUNGKARAN LAGI...SEBAB SUDAH JADI BIASA...ULAMAK BANYAK MENCARI KEKAYAAN...MENDIAMKAN KEMUNGKARAN...ORANG YANG FASIK DAN ZALIM SUDAH TIDAK MENDENGAR TEGURAN ULAMAK...MAKA KEHANCURAN MASYARAKAT AKAN KITA TERIMA......

Biskut coklat lipas



KESAL...Mohd Syahmi menunjukkan biskut yang mengandungi telur lipas.
KESAL...Mohd Syahmi menunjukkan biskut yang mengandungi telur lipas.
KLANG: Terkejut, jijik dan meloyakan. Itu perasaan seorang pekerja swasta apabila mendapati biskut coklat yang dimakan selepas membelinya di sebuah kedai runcit, di sini, mengandungi telur lipas.
Malah, lebih menjijikkan, Mohd Syahmi Saad, 36, berkata apabila diperiksa di dalam tin biskut itu turut menemui bangkai seekor lipas.

Menceritakan kembali, Mohd Syahmi menyatakan dia bersama beberapa rakan sekerja mengisi masa rehat dengan berbual kosong sambil makan biskut itu.
“Ketika bersembang, saya tertarik melihat bijian coklat yang terdapat pada biskut berkenaan kerana agak pelik dan mengambil pen untuk memecahkan bijian coklat itu.

“Saya dan rakan hampir termuntah apabila melihat beberapa anak lipas yang masih putih keluar dari bijian coklat itu dan terdapat beberapa ulat yang bergerak-gerak,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Lebih memeranjatkan, apabila Syahmi dan rakan yang memeriksa kandungan di dalam tin biskut berkenaan menjumpai seekor lipas yang sudah mati.

“Syarikat biskut terbabit sepatutnya memeriksa tahap kebersihan lebih-lebih lagi syarikat mereka mempunyai nama besar sepatutnya tidak mempunyai masalah dari segi kebersihan.

“Apapun, mana-mana syarikat perlu menjaga kebersihan kerana ia memberi kesan kepada kesihatan pengguna dan pembeli,” katanya.
Menurutnya, dia sudah menghabiskan hampir 70 peratus daripada tin biskut coklat bertarikh luput pada 2013 itu sebelum menyedari kejadian itu kerana biskut yang mempunyai telur lipas itu berada di lapisan bawah.

Sementara itu, wakil syarikat pengeluaran biskut terbabit, ketika dihubungi, berkata cara penutupan yang tidak rapat boleh menjadi punca lipas memasuki tin biskut itu.

“Bagi telur lipas yang menyerupai bijian coklat itu, saya menolak sekiranya ada yang menganggap kami menggunakan telur lipas bagi mengurangkan modal.

“Kebersihan syarikat kami tidak perlu dipertikaikan kerana berada pada tahap amat memuaskan dan pemeriksaan kebersihan dilakukan dengan kerap,” katanya.

Ibu ugut bunuh tak restui kahwin

Oleh Raja Noraina Raja Rahim
rnoraina@hmetro.com.my

AMPANG: Hanya kerana percaya bomoh, seorang ibu memukul, menendang perut dan memijak kaki selain mengugut mahu membunuh anak gadisnya yang berusia 23 tahun kerana tidak mahu gadis itu berkahwin dengan lelaki pilihannya, kelmarin.
Difahamkan, teman lelaki mangsa yang berusia lewat 20-an itu pilihan ibu mangsa yang menyatukan mereka, namun disebabkan terlalu percaya kepada bomoh, si ibu menghalang pula hubungan mereka.

Menurut sumber, mangsa dipercayai melarikan diri dari rumah mereka di Pandan Mewah, di sini, selepas bengkak dan lebam pada badan akibat tindakan ibunya sebelum membuat laporan di Balai Polis Pandan Indah, di sini.
Katanya, ibu gadis terbabit yang berusia 50-an bertindak sedemikian selepas mendapat perkhidmatan seorang bomoh untuk menilik nasib mangsa dan teman lelakinya.

“Malangnya, keputusan tilikan nasib itu kononnya mangsa dan teman lelakinya tidak boleh berkahwin kerana akan berlaku perceraian menyebabkan si ibu mahu dia memutuskan hubungan dengan lelaki itu.

“Bagaimanapun, hari perkahwinan mereka semakin hampir menyebabkan mangsa enggan berbuat demikian dan mengundang kemarahan ibunya,” katanya.

Menurutnya, dalam kejadian kira-kira jam 10 malam itu, mangsa tidak dapat menerima hakikat apabila ibunya menyuruh dia memutuskan hubungan dengan lelaki terbabit menyebabkan berlaku pertengkaran.

“Ketika pertengkaran itu, ibu saudara mangsa masuk campur dengan memukul, menampar dan menarik rambut mangsa menyebabkan dia terjatuh.
“Malah, ibu saudara memukul kepala mangsa beberapa kali. Mangsa cuba bangun, namun tidak berdaya,” katanya.

Tidak cukup dengan itu, sumber mendakwa mangsa menerima ‘habuan’ lebih teruk apabila ibunya menendang perut dan memijak kakinya.

Selain itu, mereka dipercayai mengugut mahu membunuh mangsa sekiranya mangsa keluar berjumpa teman lelakinya.

Berikutan itu, mangsa melarikan diri dari rumahnya dan membuat laporan polis.


Dipanggil keluar sebelum ditetak



CHUKAI: Suasana di sebuah kedai makan di Bukit Kuang, di sini, gempar seketika apabila seorang lelaki masuk semula ke dalam kedai berkenaan dengan keadaan berlumuran darah selepas belakangnya ditetak menggunakan senjata tajam dipercayai parang, semalam.
Dalam kejadian jam 11.45 pagi itu, mangsa seorang ahli perniagaan berusia 40-an menikmati hidangan tengah hari di kedai berkenaan sebelum keluar untuk menemui seseorang.

Ketua Polis Daerah Kemaman, Superintendan Abdullah Sani Salat, berkata mangsa yang makan di kedai berkenaan dipercayai dihampiri seorang suspek bertanyakan namanya.
Katanya, sebaik saja mengaku dirinya orang dicari, mangsa dimaklumkan ada individu mahu menemuinya di belakang kedai itu sebelum mangsa bergegas keluar.

“Mangsa keluar mengikut suspek ke bahagian belakang kedai berkenaan sejauh lima meter sebelum dia berlari masuk semula ke dalam kedai itu dengan berlumuran darah.

“Difahamkan, mangsa parah di bahagian belakang dengan luka sepanjang 15 sentimeter. Malah, suspek yang dipercayai menetak mangsa turut memegang sebilah parang yang berlumuran darah sebelum menaiki Proton Waja dan meninggalkan tempat kejadian,” katanya.

Susulan itu, sepasukan polis bergegas ke tempat kejadian sebaik saja bilik gerakan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kemaman menerima panggilan daripada orang awam sebelum menghubungi pemilik kedai makan terbabit bagi mendapatkan gambaran awal mengenai kejadian berkenaan.

Menurut Abdullah Sani, mangsa dikejarkan ke Hospital Daerah Kemaman untuk rawatan lanjut.
Katanya, keterangan mangsa yang memiliki kedai kenderaan berat dan berasal dari Bukit Kuang, di sini, belum diperoleh memandangkan mangsa masih tidak sedarkan diri selepas pembedahan itu.

“Ketika ini, kami masih tidak dapat menentukan motif serangan berkenaan berikutan keadaan mangsa yang tidak sedarkan diri,” katanya.


Bayi 2 bulan tak cedera walaupun kereta remuk



PASIR PUTEH: Seorang bayi lelaki berusia dua bulan boleh disifatkan sebagai ‘bayi ajaib’ apabila langsung tidak cedera walaupun kereta dinaikinya remuk dalam kemalangan membabitkan tiga kenderaan di Kilometer 3, Jalan Pasir Puteh-Telosan di Kampung Saring, di sini, petang kelmarin.
Dalam kejadian jam 6.30 petang, bayi itu, Mohamad Syafik Azri Mohd Saidi, bersama ibunya, Azlina Idris, 30; bapanya, Mohd Saidi Sapiai, 36; dan neneknya, Zainab Samat, 54 serta dua abangnya dalam perjalanan pulang ke rumah mereka di Kampung Permatang Pasir, Gunong, Bachok.

Kemalangan dipercayai berlaku apabila Proton Iswara dipandu Mohd Saidi dirempuh sebuah Perodua Kancil dipandu Mohd Suhaimi Che Mahmood, 23, yang terbabas di laluan bertentangan dan turut bertembung sebuah Toyota Corolla GL yang dipandu Nik Well Nik Man, 54.
Ketua Polis Daerah Pasir Puteh, Deputi Superintendan Mohd Kamal Zainal berkata, siasatan mendapati, kemalangan itu dipercayai berpunca apabila kereta yang dipandu Mohd Suhaimi dari Pasir Puteh menuju Telosan terbabas ke jalan bertentangan. Katanya, selepas merempuh kereta dinaiki Mohd Saidi sehingga remuk, kereta Mohd Suhaimi yang turut dinaiki dua anak perempuannya, adik ipar lelaki dan juga rakannya, Mohd Ramy Zaki, 24, bertembung pula dengan kereta dipandu Nik Well.

“Akibat rempuhan kuat itu, isteri Mohd Saidi, Azlina yang duduk di bahagian depan penumpang, cedera di muka terkena serpihan cermin kereta, manakala ibunya, Zainab cedera di b mulut.

“Mohd Saidi dan dua lagi anak lelakinya tidak cedera, namun paling mengejutkan, Mohd Syafik Azri langsung tidak mengalami sebarang kecederaan walaupun ibunya yang memangkunya cedera,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Menurut Mohd Kamal, selain Azlina dan Zainab, turut mengalami kecederaan dalam kemalangan itu ialah Mohd Suhaimi yang retak tulang tumit kaki, manakala Mohd Ramy cedera di bahagian leher.

“Semua yang cedera menerima rawatan sebagai pesakit luar di Hospital Tengku Anis, di sini,” katanya.

Ibu sarat hamil berjalan kaki 10 hari cari makanan



SEPANG: Penderitaan seorang ibu sarat mengandung yang terpaksa berjalan kaki ratusan kilometer sebelum melahirkan anak sebaik tiba kem pelarian antara pengalaman sukar dilupakan anggota misi bantuan kemanusiaan Pertubuhan Himpunan Lepasan Institusi-Institusi Pengajian Tinggi Malaysia (Haluan) yang pulang ke tanah air, semalam.
Seorang daripada sukarelawan, Dr Baharudin Suri berkata, sukar dibayangkannya bagaimana penderitaan ibu muda itu berjalan kaki beratus kilometer semata-mata nak dapatkan makanan bagi meneruskan kehidupan.

“Wanita baru berusia 18 tahun itu berjalan kaki selama 10 hari dari tempat tinggalnya di Somalia hingga ke Kem Pelarian Dadaab, Kenya.
“Dia sampai dalam keadaan letih dan tak bermaya kerana sudah beberapa hari tak menjamah makanan. Paling menyedihkan suaminya meninggalkannya tanpa khabar berita. “Selepas sampai di kem, dia melahirkan bayi perempuan yang hanya dibantu pelarian lain di kem itu dalam keadaan khemah yang sangat daif,” katanya kepada pemberita selepas tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), di sini, semalam.

Beliau tiba di KLIA jam 6.40 petang menaiki pesawat Egypt Air bersama dua sukarelawan lain, Yusman Nawazir, 51, dan Mohd Akhir Ahmad, 29. Misi Talian Hayat Pelarian Somalia anjuran Haluan dianggotai tiga sukarelawan itu bermula sejak 1 September lalu bertujuan membantu rakyat Somalia di kem pelarian berkenaan dari aspek perubatan dan makanan. Baharudin berkata, rakyat Somalia memang mengharapkan bantuan dari negara luar memandangkan masalah kebuluran yang sangat teruk di sana.

‘Tunang saya selamat tak?’

Oleh Azlan Hafeedz
am@hmetro.com.my

MACHANG: “Mana tunang saya? Dia selamat tak?,” tanya Mariam Husin, 27, kepada beberapa jururawat wad kecemasan Hospital Machang selepas dia dan tunangnya, Noor Iskandar Yusop, 25, terbabit dalam nahas ngeri di Kilometer 32.7, Jalan Kota Bharu-Kuala Krai di Tok Bok, di sini, kelmarin.
Pertanyaan spontan itu menimbulkan suasana pilu di kalangan jururawat bertugas menyebabkan ada yang memalingkan muka ke arah lain sebelum Mariam menangis sebaik seorang kenalan rapatnya memaklumkan tunangnya itu meninggal dunia.

Dalam kejadian kira-kira jam 11.30 malam itu, Noor Iskandar yang memandu kereta Perodua Myvi milik Mariam meninggal dunia di tempat kejadian, manakala Mariam pula cedera parah di leher apabila kenderaan dinaiki berlanggar dengan sebuah lori.
Pemandu dan kelindan lori itu tidak mengalami sebarang kecederaan sebelum kedua-duanya membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Machang.

Difahamkan, sebelum kejadian, mangsa yang berasal dari Gemas, Negeri Sembilan dikatakan dalam perjalanan pulang ke Kuala Lumpur selepas menjemput Mariam di rumah bakal mentuanya di Kampung Kuchelong, Jelawat, Bachok.

Sebaik tiba di Machang, mereka dipercayai ingin berpatah balik ke Bachok selepas Mariam tertinggal beberapa dokumen penting di rumah keluarganya.

Bagaimanapun, malang buat pasangan ‘berdarah manis’ yang bertunang pada Mei lalu dan dijangka berkahwin pada hujung tahun ini apabila kereta dipandu berlanggar dengan sebuah lori yang datang dari arah Kota Bharu.

Akibat perlanggaran berkenaan, Perodua Myvi yang baru dua tahun dibeli hampir putus dua, selain bumbung tercabut, manakala bahagian depan kereta remuk.
Bapa saudara Mariam, Abdul Aziz Harun, 39, berkata, anak saudaranya itu pulang ke kampung Sabtu lalu bersama seorang lagi bapa saudaranya dengan menaiki kenderaan lain bagi menziarahi neneknya, Fauziah Ismail, 70, yang terlantar sakit di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM), Kubang Kerian.

Katanya, Noor Iskandar yang bekerja sebagai juruteknik di sebuah syarikat swasta di KL pula baru tiba awal pagi kelmarin, menaiki kereta Mariam semata-mata ingin mengambil Mariam yang dijangka meneruskan tugasnya semula sebagai pembantu pengurusan murid di Sekolah Rendah Bukit Bandaraya, KL hari ini.

“Noor Iskandar peramah dan mudah mesra dengan ahli keluarga kami dan kali terakhir saya berbual dengannya ialah ketika dia bersama Mariam menziarahi Fauziah di HUSM, kira-kira 7 malam kelmarin.

“Saya tidak tahu jam berapa mereka bertolak ke KL, namun saya sempat menasihati Noor Iskandar supaya berhati-hati memandu kereta,” katanya.

Menurut Abdul Aziz, dia pernah menasihati Mariam supaya bekerja di negeri kelahirannya sendiri, namun anak saudaranya itu memberi alasan sukar mendapat peluang pekerjaan di Kelantan, selain gaji ditawarkan murah.

Katanya, Mariam bertunang dengan Noor Iskandar Mei lalu dan dijangka melangsungkan perkahwinan sempena cuti persekolahan pada hujung tahun ini.

“Saya terkilan kerana hasrat anak saudara saya untuk mendirikan ‘mahligai’ bersama Noor Iskandar tidak kesampaian apabila tunang kesayangannya menemui ajal dalam kemalangan itu.

“Namun, saya bersyukur ke kerana Mariam terselamat,” katanya ketika ditemui di pekarangan Hospital Machang, awal pagi semalam.

Jenazah Noor Iskandar dibawa ke kampung halamannya di Kampung Melayu Bukit Masjid, Gemas selepas dituntut ahli keluarganya yang tiba dari Negeri Sembilan, awal pagi semalam untuk dikebumikan. Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Deputi Superintendan Malik Bedot ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan kejadian itu dan nahas disiasat mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Kod nafsu songsang

Oleh Azlan Hafeedz
am@hmetro.com.my

BACHOK: Perkataan seperti lolipop dan mikrofon antara kod berahi digunakan golongan gay di negeri ini untuk mempelawa pasangan masing-masing bermesra, sekali gus melampiaskan nafsu songsang.
Perkara itu didedahkan Kaunselor Pertubuhan Masyarakat Prihatin (Prihatin), Zaimah Hussin, berdasarkan pengakuan beberapa golongan gay di negeri itu yang menemuinya bagi mendapatkan kaunseling selepas insaf akibat terjebak dengan kegiatan songsang itu.

Menurutnya, selain menggunakan kod berkenaan, golongan gay di negeri itu turut mempunyai kumpulan tersendiri dinamakan ‘Kelab Malam Mesra’ bagi tujuan berkumpul pada setiap malam Jumaat.
“Ramai golongan gay menemui saya, termasuk gay yang menghidap HIV gara-gara terjebak hubungan songsang. Mereka mahu mendapatkan kaunseling dan banyak rahsia golongan gay di negeri ini dibongkarkan.

“Antaranya, mereka ada kod sendiri seperti menggunakan perkataan lolipop dan mikrofon sebagai mukadimah mempelawa melampiaskan nafsu. Turut diceritakan, mereka ada kelab sendiri dinamakan Kelab Malam Mesra dan berkumpul pada setiap malam Jumaat untuk melakukan pelbagai aktiviti, termasuk bermesra,” katanya.

Zaimah berkata, majoriti ahli Kelab Malam Mesra adalah mereka yang berkelulusan tinggi dan berjaya dalam karier masing-masing.

“Paling mengejutkan, kebanyakan mereka yang terbabit dalam aktiviti itu sudah berumah tangga, namun terpaksa abaikan batin isteri masing-masing kerana lebih terdorong untuk melakukan seks dengan kaum sejenis.

“Saya turut difahamkan, kelab terbabit turut memiliki laman sosial facebook sendiri bagi memudahkan mereka mencari ahli baru,” katanya.
Menurut Zaimah, tidak dinafikan pasangan yang suka melakukan seks luar tabii itu adalah golongan berisiko lebih tinggi untuk dijangkiti HIV berbanding mereka yang berkongsi jarum atau suka bertukar pasangan.

Seorang bekas gay yang dijangkiti HIV mengakui kewujudan kod dan kelab berkenaan selepas terjebak menjadi gay di negeri ini sejak lebih setahun lalu.

Menurut lelaki berusia 27 tahun yang mahu dikenali sebagai Jack, dia dan pasangannya menggunakan beberapa perkataan sebagai kod untuk memulakan hubungan songsang.

“Perkataan lolipop dan mikrofon itu biasa digunakan. Ada juga yang menggunakan perkataan gula-gula Hacks dan Mints,” katanya.

Jack berkata, dia mempunyai isteri, tetapi bercerai selepas rahsianya terbongkar.

“Paras rupa isteri saya memang cantik dan ayu, namun nafsu saya lebih terdorong kepada kaum sejenis menyebabkan saya hanya melayan isteri dua bulan sekali saja,” katanya.

Menurut Jack yang juga bekas arkitek di sebuah firma swasta, sebelum bercerai dia dan isteri hidup penuh bahagia.

Katanya, segala-galanya berubah selepas dia berkenalan dengan seorang lelaki kacak tiga tahun lebih muda melalui facebook.

No comments:

Post a Comment