Thursday, September 15, 2011

BERSYUKURLAH...KITA SUSAH...ADA YANG LAGI SUSAH...MEMANG SEDIKIT ORANG BERSYUKUR DAN MASUK SYURGA...KEBANYAKAN ORANG MASUK NERAKA KERANA BONGKAK DAN SOMBONG....SEDANG SOMBONG ITU SELENDANG ALLAH....

Masih berumah di atas laut





DI bawah panas terik, kelihatan Darman Shah Nurshi, 20, yang berbaju-T rona merah sedang membersihkan perahu. Kekotoran yang melekat di dinding perahu digosok menggunakan berus sabut, manakala air yang bertakung di dalamnya dikaut dan dibuang ke laut.
Selesai membersihkan perahu, dia pantas meniti tiga anak tangga dan melabuhkan punggung di bawah pondok. Di situ, jejaka tersebut beralih pula pada proses menjahit pukat sambil dibantu oleh rakannya, Tarib Jahal, 55.
“Jika tidak turun ke laut, saya banyak menghabiskan masa membaiki perahu dan menjahit pukat. Setiap masa itu berharga dan tidak boleh dipersia-siakan begitu saja. Jika ke laut dalam keadaan perahu atau pukat yang rosak ia menjejaskan hasil tangkapan pula.
“Secara tak langsung, sikap sambil lewa ini turut merugikan hasil pendapatan keluarga. Saya tidak pernah malu menjadi nelayan pada usia muda. Meskipun rakan-rakan sebaya kebanyakannya mencari rezeki di bandar Sandakan atau berhijrah ke Kuala Lumpur tetapi, saya selesa dengan punca rezeki ini. Setidak-tidaknya saya mencari rezeki halal dan paling utama meneruskan pekerjaan warisan keluarga,” tutur Darman Shah yang memulakan aktiviti menangkap ikan seawal pukul 5 pagi.
Inilah situasi biasa yang dapat dilihat di perkampungan Pulau Nunuyan Laut yang terletak 48 kilometer dari Sandakan, Sabah. Selain Darman Shah, rata-rata penduduk di kampung berkenaan merupakan nelayan tegar yang sanggup meredah laut dalam bagi menangkap ikan dan hidupan laut yang lain.
Lazimnya, ikan jenahak, ikan kerapu, ikan merah, ikan senangin, udang dan ketam antara hasil tangkapan yang menjanjikan pulangan lumayan memandangkan ia antara hidupan laut yang paling digemari oleh penduduk di Sandakan.
Keturunan Bajau Laut


PEMANDANGAN perkampungan nelayan di Pulau Nunuyan Laut yang terletak 48 km dari Sandakan, Sabah.



Menggali asal usul, perkampungan nelayan di Pulau Nunuyan Laut atau sering dipanggil Pulau Nunuyan sahaja, ketua kampungnya, Halid Abdullah, 75, tidak lokek bercerita. Ujar Halid, majoriti penduduk di situ berketurunan Bajau Laut atau Banjar.
Ironinya, etnik Bajau Laut diiktiraf sebagai penduduk asli di Sabah malah, mereka ialah salah satu etnik awal di kepulauan Borneo sejak berabad-abad lama serta sejak kewujudan bangsa Melayu di Nusantara.
“Dulu dan kini penempatan etnik Bajau terletak di tengah-tengah laut. Cuma yang membezakan, pada hari ini, kami tidak lagi tinggal di atas perahu besar dan berpindah randah berpandukan arah angin. Sebaliknya, kami membina rumah di atas air laut dengan menggunakan kayu bakau.
“Kami masih menggunakan perahu dan bot sebagai pengangkutan utama untuk ke bandar atau mencari rezeki di lautan. Bagi saya, fasa perubahan daripada rumah perahu ke rumah kayu yang didirikan di atas air menjanjikan nikmat kehidupan yang lebih baik. Paling penting, masa depan anak-anak terjamin kerana mereka berpeluang pergi ke sekolah,” jelas Halid mengenai etnik Bajau Laut yang menghuni perkampungan nelayan di Pulau Nunuyan Laut yang dipercayai berusia 300 tahun.
Terang Halid yang fasih berbahasa Melayu, pekerjaan utama penduduk di sana ialah nelayan memandangkan kehidupan mereka dikelilingi dengan laut. Biasanya, nelayan akan ke Laut Sulu, selama tiga hari untuk menangkap ikan. Paling singkat pun, mereka akan keluar mencari rezeki seawal pukul 5 pagi dan pulang pada pukul 8 malam.
Meskipun hidup ibarat kais pagi makan pagi, kais petang makan petang, tetapi Halid sentiasa berusaha meningkatkan taraf hidup warga Pulau Nunuyan Laut. Selain memastikan fasiliti asas seperti elektrik, air, sekolah dan dewan serbaguna, Halid selalu menyarankan agar hasil tangkapan di laut dijual di pasar-pasar di bandar untuk memperoleh pendapatan yang lebih tinggi.
Rindu pukulan ombak


ANAK-anak Pulau Nunuyan Laut memiliki kemahiran berenang dan tidak takut pada air laut sejak dilahirkan.



Dalam pada itu, bertentang mata bersama Earni Huran, 21, serba sedikit membuka kisah anak-anak muda di Pulau Nunuyan Laut. Jelas, anak bongsu daripada tujuh orang adik-beradik itu salah satu bakat yang diwarisi anak-anak kampung secara turun-temurun ialah berenang.
“Kami tidak memerlukan pendidikan formal untuk mahir berenang kerana tradisi ini bagaikan dimiliki sejak lahir. Malah, menetap di rumah yang dibina di atas air laut yang kebarangkalian dipukul ombak besar pada bila-bila masa saja, sedikitpun tidak melemahkan semangat kami.
“Malah, kehidupan saya tak lengkap sekiranya tidak mendengar bunyi ombak dan bermain di kaki air. Setiap pagi, sepasang mata saya ini dihidangkan dengan pemandangan laut yang begitu mendamaikan sehingga saya sukar meninggalkan kampung untuk bekerja di bandar,” katanya yang gemar bermain bermain bola jaring dan futsal di gelanggang yang berhampiran surau.
Semangat kejiranan
Sementara itu, Samsainon Mohd. Nordin, 54, yang berniaga makanan secara kecil-kecilan di pekarangan rumahnya menyatakan, menetap di pulau terpencil yang hanya didiami 140 buah keluarga cukup mendamaikan. Jumlah penduduk yang kurang daripada 1,500 membuatkan hubungan persaudaraan dan semangat kejiranan sesama mereka begitu menebal.
“Kami mengenali antara satu sama lain dan saling bantu-membantu. Lazimnya, selesai berniaga atau melunaskan kerja-kerja rumah, kami akan berkumpul di depan rumah untuk bersantai bersama.
“Saya bersyukur dilahirkan dan dibesarkan di pulau ini meskipun pulau ini tidak terkenal seperti pulau-pulau lain di Sabah,” jelas Samsainon yang mampu meraih pendapatan sebanyak RM70 setiap hari.
Menyentuh mengenai kemudahan asas dan pendidikan di Pulau Nunuyan, nenek kepada dua orang cucu itu menyatakan, sumber bekalan elektrik dan air bersih antara kemudahan asas yang paling didambakan oleh penduduk kampung.


JIKA tidak ke laut Darman (kiri) menghabiskan masa membaiki perahu dan menjahit pukat.



Bagi penduduk yang berkemampuan, mereka berpeluang menikmati sumber air bersih dengan memasang unit pam air khas di tepi atau belakang rumah. Namun kepada mereka yang hidup serba kekurangan, air di perigi menjadi sumber air bersih.
Hal yang sama juga mengenai sumber bekalan elektrik. Para penduduk hanya berpeluang menerima bekalan elektrik di antara pukul 9 pagi hingga pukul 10 malam. Ini disebabkan alat jana kuasa elektrik milik konsesi Sabah Elektrik yang berpangkalan di hujung kampung hanya mampu menghasilkan kuasa elektrik dalam jumlah yang kecil.
“Namun begitu, aspek pendidikan di sini amat dititikberatkan. Ketua kampung khususnya sentiasa memastikan anak-anak di kampung ini mendapat pendidikan yang sewajarnya. Dia enggan membiarkan anak-anak muda menjadi nelayan atau penjual ikan seperti orang tua mereka,” terang Samsainon yang memberitahu di Pulau Nunuyan Laut hanya menempatkan sekolah rendah, manakala pelajar sekolah menengah perlu bersekolah di bandar Sandakan.
Menunggu bekalan elektrik
Berbicara mengenai bekalan elektrik di perkampungan nelayan berkenaan Hanihani Majais, 67, berkongsi cerita duka. Menetap seorang diri di teratak yang dibina di atas laut, secara tidak langsung mengundang kebimbangan memandangkan rumah yang baru didiami dalam tempoh setahun itu tidak mempunyai kemudahan elektrik.
Saban hari, ibu kepada seorang cahaya mata itu akan ditemani cahaya pelita dan menikmati kedinginan angin yang masuk melalui tingkap. Jika cuaca terlalu panas dan kering, wanita berkulit hitam manis itu terpaksa menyejukkan diri di luar rumah ataupun berteduh seketika di bawah rimbunan pohon.
“Kadangkala teringin juga mempunyai kipas angin dan lampu kalimantang di rumah tetapi, saya tak mampu kerana kos pemasangan tiang elektrik amat tinggi. Lagipun saya tidak bekerja dan hanya bergantung pada kiriman wang anak setiap bulan.


Golongan orang yang masuk Syurga Firdaus

NOTA TAZKIRAH JUMAAT: SYURGA FIRDAUS
Ustaz Jazlan

Sebagaimana Firman Allah swt di dalam Surah Al-Mu’minuun:

‘Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman,
Iaitu mereka yang khusyuk dalam solatnya,
Dan mereka yang menjauhkan diri dari perbuatan dan perkataan yang sia-sia,
Dan mereka yang berusaha membersihkan hartanya (dengan menunaikan zakat harta itu),
Dan mereka yang menjaga kehormatannya,
Kecuali kepada isterinya atau hamba sahayanya maka sesungguhnya mereka tidak tercela,
Kemudian, sesiapa yang mengingini selain dari yang demikian, maka merekalah orang-orang yang melampaui batas,
Dan mereka yang menjaga amanah dan janjinya,
Dan mereka yang tetap memelihara solatnya,
Mereka itulah orang-orang yang berhak mewarisi,
Yang akan mewarisi Syurga Firdaus; mereka kekal di dalamnya.


1khalifah

Himpunan Personal Pencerahan, Bimbingan, Tarbiyah dan Dakwah Islami

Posts Tagged ‘Tazkirah Jumaat

Golongan orang yang masuk Syurga Firdaus

NOTA TAZKIRAH JUMAAT: SYURGA FIRDAUS
Ustaz Jazlan
Jumaat 06 Mei 2011
Kompleks 3c Bandar Sunway
Sebagaimana Firman Allah swt di dalam Surah Al-Mu’minuun:

‘Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman,
Iaitu mereka yang khusyuk dalam solatnya,
Dan mereka yang menjauhkan diri dari perbuatan dan perkataan yang sia-sia,
Dan mereka yang berusaha membersihkan hartanya (dengan menunaikan zakat harta itu),
Dan mereka yang menjaga kehormatannya,
Kecuali kepada isterinya atau hamba sahayanya maka sesungguhnya mereka tidak tercela,
Kemudian, sesiapa yang mengingini selain dari yang demikian, maka merekalah orang-orang yang melampaui batas,
Dan mereka yang menjaga amanah dan janjinya,
Dan mereka yang tetap memelihara solatnya,
Mereka itulah orang-orang yang berhak mewarisi,
Yang akan mewarisi Syurga Firdaus; mereka kekal di dalamnya.
Written by Live Admin

Taqwa kepada Allah

NOTA TAZKIRAH PAGI JUMAAT -BERTAQWA
Jumaat 22 April 2011
HQ, Laman Kenanga,
Allah swt berfirman: ‘Sekiranya penduduk itu beriman dan bertaqwa, maka dibuka pintu langit’.
Maka dengan keimanan dan ketaqwaan maka terjamin keselamatan dalam kehidupan manusia.
CARA MENINGKATKAN IMAN DAN TAQWA
1. Ikuti perintah dan jauhi segala larangan Allah.
2.Pendapat ulama ada mengatakan terdapat 1000 perintah untuk dipatuhi dan terdapat 1000 larangan mesti dijauhi. Berapa perintah dan larangan Allah telah kita patuhi dalam kehidupan kita sehingga kini?
3.Bersyukur kepada Allah, Bersyukurlah jangan menjadi kufur! Allah berfirman: ‘Ingatlah kepada Aku, aku ingat kepada kamu’.
4.Manusia itu akhsanul taqwim yakni yang paling baik/lawa/cantik kejadiannya. Allah beri pendengaran telinga, mata dan hati. Allah nyatakan didalam firmannya: ‘tetapi sedikit sekali orang yang bersyukur’.
BAGAIMANA CARA INGIN BERSYUKUR
1.Dengarkanlah kalam Allah selalu.
2.Dengarkanlah nasihat-nasihat yang baik dari ulama-ulama.
3.Jauhilah hiburan melalaikan dan melampau. contohnya ada yang suka mendengar muzik pagi petang siang malam, dalam rumah, dalam pejabat, waktu berehat santai. sayang sekali umur di habis pada perkara sia-sia.
4.Pandanglah dan rasakan nikmat kebesaran dan kejadian ciptaan Allah swt.
5.Pandanglah ibu bapa kita, ada pahala disana.
6.Bagi yang mngerjakan haji/umrah memandang kaabah mendapat pahala. Ada yang tidak dapat nampak kaabah yang besar itu, lantaran itu bersihkan jiwa dan anggota kita dari melakukan maksiat kecil dan besar.
HATI YANG HIDUP DAN HATI YANG MATI
Menurut Imam Hasan Al Basri dapatlah diketahui tanda-tanda bagi hati yang mati itu seperti:
1.Sentiasa melazimi melakukan dosa tetapi pada masa yang sama mengharap pula keampunan Allah swt.
2.Berilmu tetapi tidak di amalkan dalam kehidupan seharian.
3.Beramal tetapi tidak ikhlas.
4.Riya’, yakni melakukan kebaikan, kebajikan dan beramal kerana ingin di lihat orang atau di puji orang yakni amalnya ingin diperlihat kepada manusia.
5.Hari-hari makan rezki Allah tetapi tidak mahu bersyukur.
6.Mengucapkan zikir tetapi hanya di bibir tidak di hayati di dalam hatinya dan tidak di ikuti pengamalan dengan anggota tubuhnya.
BAGAIMANA ULAMA DAHULU BERSYUKUR
1.Ulama dahulu Merasa cukup dengan sedikit bekalan dunia dan memperbanyak bekalan akhirat. Tetapi kita sering mendapat rezki banyak tetapi merasa tidak pernah cukup, dan sibuk menumpuk kebendaan dan kekayaan.
2.Ulama dahulu mengamalkan konsep syukur di dalam diri dengan memandang di bawah. kita juga boleh mengikut konsep ini contohnya kalau kita memiliki kereta bersyukur kerana ada orang yang hanya bermotorsikal, kalau kita mempunyai motorsikal kita bersyukur kerana ada orang yang cuma berbasikal, jika ada basikal bersyukur kerana ada orang yang hanya berjalan kaki.
3.Ulama dahulu sering menziarahi kematian/kubur tetapi kita pergi kubur tidak mahu mengambil iktibar:
Hari ini kita menziarahi kematian orang esok orang menziarahi kematian kita,
Hari ini kita memandikan orang esok orang memandikan kita,
Hari ini kita mengafankan orang esok orang mengafankan kita,
Hari ini solatkan orang esok orang solatkan kita,
Hari ini pergi ziarah esok orang ziarah kita.
Bani Adam adalah bangsa yang mulia kerana di muliakan sampaikan di waktu mati di mandi, di beri pakaian kafan, di solat dan di tanamkan. Berilah khidmat terakhir kita sebaiknya kepada ibu dan bapa.
Saya akan mati,
kamu juga akan mati,
marilah selalu bermuhasabah diri kita sebelum ajal menjemput.
Selalulah ingati mati,
mudahan mudah membuat banyak amal bakti untuk di sana nanti,
negeri akhirat yang kekal abadi.
Ya Allah ampunilah dosa kami, dosa ibu bapa kami, dosa anak isteri kami yang kami ketahui atau tidak kami ketahui, berilah keluasan di dalam kubur kami dan jauhilah kesempitan dan himpitan kubur bagi kami, kubur itu gelap ya Allah, berilah cahaya untuk kami di dalam kubur kami. Ampunilah kami ya Allah!

Orang yang akan masuk surga

Artikel kali ini sedikit sok tau nih sobat hehe.. Lihat saja judulnya orang yang akan masuk surga. Padahal masuk surga atau tidaknya seseorang hanya allah swt yang tahu, tapi tidak apa-apa sobat saya hanya memberikan info walaupun saya bukan lulusan pesantren, dan mudah-mudahan bermanfaat info ini  karena allah swt sudah mengajarkan kepada kita melalui kitabnya agar kita menjadi orang yang selamat dunia dan akhirat. Laksanakan perintahnya dan jauhi larangannya, kan begitu sob hehe..

Nah inilah orang yang akan masuk surga itu seperti apa sobat. Tapi kalau ada yang kurang tolong di tambahkan ya sob? 

1- Orang yang berbuat baik kepada ibu bapaknya.
Ibu adalah orang yang melahirkan kita, maka pantaslah bagi kita untuk menghormati beliau, dan ayah  sebagai pencari nafkah untuk anak-anaknya menghidupi anaknya, memberikan pendidikan yang layak untuk anak-anaknya. Bahkan ada istilah surga itu di bawah telapak kaki ibu,  begitu pentingnya berbuat baik kepada orang tua sehingga ada istilah seperti ini atau agar kita masuk surga yang kita impikan.

2- Orang yang pandai bersyukur kepada allah swt atas segala nikmat yang di terimanya.
Allah swt sangat senang kepada orang yang selalu bersyukur dan menerima segala rizki yang di berikan allah swt, baik itu besar maupun kecil tanpa mengeluh. yang penting bersyukur maka nikmat akan di tambah oleh allah swt bahkan surganya nanti akan kita dapatkan, inilah ayat tentang bersyukur "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmatku) maka sesungguhnya azabku sangat pedih (QS Ibrahim 14:7).

3- Orang yang beramal shaleh dengan mengharap ridha allah swt.
Beramal shaleh itu menjahui larangannya dan melaksanakan perintahnya,, perintah dan larangan allah swt sudah ada dalam kitab suci alqur'an,  itu adalah jalan bagi kita untuk menuju surga sobat. Beramal shaleh bisa dalam bentuk rukun islam kalimat sahadat shalat, puasa, berzakat, haji bagi yang mampu atau bahkan juga poin nomor satu dan dua, yang penting kita melaksanakan segala perintah allah swt.

4- Orang yang bertaubat atas kesalahan yang pernah dia lakukan.
Allah swt maha penyayang, Allah maha pengampun, jika kita betaubat dan benar-benar menyesali dan tidak akan melakukan lagi kesalahan yang pernah kita lakukan, allah pasti mema'afkan kita dan mudah-mudahan ridha memberikan surganya kepada kita dan mudah-mudahan kita benar-benar manjadi orang yang benar bertaubat atas kesalahan yang pernah kita lakukan.

5- Orang yang berserah diri hanya kepada allah swt.
Orang yang berserah diri bukan berarti dia tidak melakukan apa-apa atau diam seperti patung, itu mah orang konyol hehe. Justru  berserah diri orang yang percaya bahwa kerja kerasnya akan di ridhai allah dan akan di kabulkan allah semua keinginannya. Berserah diri itu percaya bahwa allah lah pelindung kita dan allah lah yang patut kita sembah, allah tidak akan merubah kita jika kita tidak mau merubah diri  kita sendiri sobat.

Nah inilah sedikit info dari saya yang tentu info ini hasil dari banyak membaca juga hehe, jika ada yang hendak menasehati atau memberikan masukan  saya siap menerima karena nasehat itu tentu sangat baik dan berguna bagi saya sobat, wasalam yah sobat.
 

Darjat, pangkat bukan jaminan masuk Syurga
2011/09/13

RASULULLAH SAW bersabda bahawa orang fakir masuk syurga lebih dulu selama beberapa waktu daripada orang kaya. Boleh jadi, hal ini tidak berlaku umum kerana sebahagian orang kaya ada yang termasuk orang sentiasa bersyukur, memuji, mengabdi dan membenarkan Allah SWT. Mereka memiliki keutamaan yang besar serta konsisten dalam ketaatan dan pengabdian.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Takutlah kepada Allah dalam hal orang fakir kerana pada hari kiamat, Allah SWT berfirman: Di mana makhluk pilihan-Ku? Malaikat menjawab: Wahai Tuhanku, siapakah mereka? Allah SWT berfirman: Orang fakir yang sabar dan rela terhadap takdir-Ku. Mereka akan Aku masukkan ke dalam syurga. Rasulullah SAW melanjutkan sabdanya: Kemudian orang fakir itu masuk syurga lalu makan dan minum, sementara orang kaya masih sibuk dalam penghitungan amal mereka.”
Imam Tirmizi meriwayatkan hadis dari Abu Sa’id Al-Khudri bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Orang fakir yang berjuang di jalan Allah akan masuk syurga sebelum orang kaya, dengan jarak 500 tahun.” (Hadis riwayat Tirmizi dan Ibnu Majah)
Orang fakir akan masuk syurga lebih dulu. Dengan catatan mereka termasuk mengabdi kepada Allah, rela dan sabar terhadap kefakiran sehingga lisan mereka keluar kata pujian kepada Allah, bersyukur dan menghambakan diri kepada Allah. Mereka akan memperoleh kemuliaan pada hari kiamat, ketika mereka masuk syurga
Daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Orang fakir akan masuk syurga terlebih dulu daripada orang kaya, selama setengah hari akhirat, iaitu 500 tahun dunia.” (Hadis riwayat Tirmizi) Ia berkata hadis ini hasan sahih.

Hadis itu menunjukkan satu makna bahawa orang fakir akan masuk syurga lebih dulu. Dengan catatan mereka termasuk orang yang sabar, mengabdi kepada Allah, rela dan sabar terhadap kefakiran mereka selama hidup di dunia sehingga dari lisan mereka keluar kata-kata pujian kepada Allah bersyukur serta menghambakan diri kepada Allah.

Mereka inilah orang yang akan memperoleh kemuliaan pada hari kiamat, ketika mereka masuk syurga. Pada hari kiamat nanti Allah akan berfirman kepada orang yang sabar terhadap kefakirannya yang bermaksud: “Makan dan minumlah dengan nikmat kerana amal yang telah kamu kerjakan pada hari yang telah lalu.” (Surah Al-Haqqah, ayat 24)

Ertinya, kesusahan yang telah engkau peroleh di dunia kerana fakir, benar-benar terasa perih buat kamu. Hal itu bukan cita-cita dan keinginan kamu tetapi semata-mata kehendak Allah.
Berapa banyak ayat Allah yang mendorong orang mukmin rajin menabung dengan tabungan amal kebajikan. Allah akan melipatgandakan tabungan itu selama di dunia dan mereka dapat memetik hasilnya berupa pahala yang besar di akhirat nanti.

Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Sesiapa meminjami Allah dengan pinjaman yang baik maka Allah melipatgandakan ganti kepadanya dengan banyak. Allah menahan dan melapangkan (rezeki) dan kepada-Nya kamu dikembalikan.” (Surah Al-Baqarah, ayat 245)

Banyak ayat al-Quran yang mengisyaratkan adanya kelebihan dan perbezaan darjat dalam segala sesuatu, bahkan antara para malaikat Al-Muqarrabun, Nabi dan Rasul. Demikian juga, antara manusia pada umumnya. Ini ketentuan Allah (sunnatullah) terhadap makhluk-Nya dan kesempurnaan hikmah dari Allah.

Hakikat kelebihan dan perbezaan darjat ini tidak terletak pada ketakutan seseorang kepada Allah. Hal ini terjadi semata-mata kerana ilmu dan keutamaan dari Allah. Sedangkan, kelebihan manusia adalah kerana amal, ilmu, ijtihad dan kesabarannya.

Antara nabi, ada yang dikenali sebutan Ulul Azmi, sedangkan sebahagian lain tidak memperoleh sebutan demikian. Sebahagian manusia ada yang menjadi pejuang (mujahid), mempunyai keutamaan tetapi sebahagian tidak memiliki semua itu.

Oleh itu, antara manusia ada memperoleh darjat dan kelebihan dari Allah yang berbeza dengan yang lainnya. Hal ini berdasarkan ketinggian darjat manusia dan amal perbuatannya selama di dunia.

Buku Bidadari, Syurga dan Penghuninya

t bukan jaminan masuk Syurga


2011/09/13

RASULULLAH SAW bersabda bahawa orang fakir masuk syurga lebih dulu selama beberapa waktu daripada orang kaya. Boleh jadi, hal ini tidak berlaku umum kerana sebahagian orang kaya ada yang termasuk orang sentiasa bersyukur, memuji, mengabdi dan membenarkan Allah SWT. Mereka memiliki keutamaan yang besar serta konsisten dalam ketaatan dan pengabdian.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Takutlah kepada Allah dalam hal orang fakir kerana pada hari kiamat, Allah SWT berfirman: Di mana makhluk pilihan-Ku? Malaikat menjawab: Wahai Tuhanku, siapakah mereka? Allah SWT berfirman: Orang fakir yang sabar dan rela terhadap takdir-Ku. Mereka akan Aku masukkan ke dalam syurga. Rasulullah SAW melanjutkan sabdanya: Kemudian orang fakir itu masuk syurga lalu makan dan minum, sementara orang kaya masih sibuk dalam penghitungan amal mereka.”
Imam Tirmizi meriwayatkan hadis dari Abu Sa’id Al-Khudri bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Orang fakir yang berjuang di jalan Allah akan masuk syurga sebelum orang kaya, dengan jarak 500 tahun.” (Hadis riwayat Tirmizi dan Ibnu Majah)
Orang fakir akan masuk syurga lebih dulu. Dengan catatan mereka termasuk mengabdi kepada Allah, rela dan sabar terhadap kefakiran sehingga lisan mereka keluar kata pujian kepada Allah, bersyukur dan menghambakan diri kepada Allah. Mereka akan memperoleh kemuliaan pada hari kiamat, ketika mereka masuk syurga
Daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Orang fakir akan masuk syurga terlebih dulu daripada orang kaya, selama setengah hari akhirat, iaitu 500 tahun dunia.” (Hadis riwayat Tirmizi) Ia berkata hadis ini hasan sahih.

Hadis itu menunjukkan satu makna bahawa orang fakir akan masuk syurga lebih dulu. Dengan catatan mereka termasuk orang yang sabar, mengabdi kepada Allah, rela dan sabar terhadap kefakiran mereka selama hidup di dunia sehingga dari lisan mereka keluar kata-kata pujian kepada Allah bersyukur serta menghambakan diri kepada Allah.

Mereka inilah orang yang akan memperoleh kemuliaan pada hari kiamat, ketika mereka masuk syurga. Pada hari kiamat nanti Allah akan berfirman kepada orang yang sabar terhadap kefakirannya yang bermaksud: “Makan dan minumlah dengan nikmat kerana amal yang telah kamu kerjakan pada hari yang telah lalu.” (Surah Al-Haqqah, ayat 24)

Ertinya, kesusahan yang telah engkau peroleh di dunia kerana fakir, benar-benar terasa perih buat kamu. Hal itu bukan cita-cita dan keinginan kamu tetapi semata-mata kehendak Allah.
Berapa banyak ayat Allah yang mendorong orang mukmin rajin menabung dengan tabungan amal kebajikan. Allah akan melipatgandakan tabungan itu selama di dunia dan mereka dapat memetik hasilnya berupa pahala yang besar di akhirat nanti.

Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Sesiapa meminjami Allah dengan pinjaman yang baik maka Allah melipatgandakan ganti kepadanya dengan banyak. Allah menahan dan melapangkan (rezeki) dan kepada-Nya kamu dikembalikan.” (Surah Al-Baqarah, ayat 245)

Banyak ayat al-Quran yang mengisyaratkan adanya kelebihan dan perbezaan darjat dalam segala sesuatu, bahkan antara para malaikat Al-Muqarrabun, Nabi dan Rasul. Demikian juga, antara manusia pada umumnya. Ini ketentuan Allah (sunnatullah) terhadap makhluk-Nya dan kesempurnaan hikmah dari Allah.

Hakikat kelebihan dan perbezaan darjat ini tidak terletak pada ketakutan seseorang kepada Allah. Hal ini terjadi semata-mata kerana ilmu dan keutamaan dari Allah. Sedangkan, kelebihan manusia adalah kerana amal, ilmu, ijtihad dan kesabarannya.

Antara nabi, ada yang dikenali sebutan Ulul Azmi, sedangkan sebahagian lain tidak memperoleh sebutan demikian. Sebahagian manusia ada yang menjadi pejuang (mujahid), mempunyai keutamaan tetapi sebahagian tidak memiliki semua itu.

Oleh itu, antara manusia ada memperoleh darjat dan kelebihan dari Allah yang berbeza dengan yang lainnya. Hal ini berdasarkan ketinggian darjat manusia dan amal perbuatannya selama di dunia.

Buku Bidadari, Syurga dan Penghuninya

No comments:

Post a Comment