Wednesday, September 14, 2011

ZAMAN TAK KIRA HALAL HARAM..TAK KIRA MASUK NERAKA...JANJI KAYA...BERDUIT DAN MEWAH...SYAITAN KETAWA...

Rumah berdarah

Oleh Junaidi Ladjana
djuns@hmetro.com.my

TRAGEDI...rumah keluarga terbabit di Batu 1 1/2, Jalan Utara, Sandakan.
TRAGEDI...rumah keluarga terbabit di Batu 1 1/2, Jalan Utara, Sandakan.
SANDAKAN: Berang permintaannya supaya menjual rumah yang didiami untuk mendapat modal perniagaan tidak dilayan, seorang anak berusia 31 tahun menikam hingga mati ibu bapanya manakala kakaknya cedera, kelmarin.
Kejadian berlaku di rumah keluarga itu di Batu 1 1/2, Jalan Utara di sini, pada kira-kira jam 10.45 malam.
Yew Hiap Foh, 70, ditemui seorang lagi anak perempuannya dalam keadaan terbaring di bilik tidur dengan kesan tikaman di dada manakala isterinya, Chu Ching Moi, 62, ditemui tidak bernyawa di atas sofa di ruang tamu juga dengan kesan tikaman di dada.

Anak perempuan pasangan itu yang juga kakak suspek, Yew Pui Lin, 37, parah akibat tikaman di perut dan kini menerima rawatan di Hospital Duchess of Kent, di sini.


Difahamkan, selepas amukan suspek, Pui Lin yang parah sempat menghubungi adik perempuannya berusia 30 tahun yang menetap di Taman Indah Jaya di sini, memberitahu kejadian menimpanya.

Bapa terjun tangki najis

Oleh Shahrul Nizam Mohamad
am@hmetro.com.my

ROMPIN: Seorang bapa nekad terjun ke dalam tangki najis semata-mata mahu menyelamatkan anaknya yang terjatuh.
Malangnya, usaha itu gagal apabila anaknya yang berusia tiga tahun disahkan meninggal dunia di dalam tangki berkenaan di Bangunan Arked Mara, Bandar Baru, Kuala Rompin, dekat sini, petang kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 6 petang, mangsa dikenali sebagai Mohd Izwan Jusoh, dari Endau, Mersing, Johor disahkan meninggal dunia akibat lemas.
Sebelum kejadian, mangsa yang mengikut bapanya, Jusoh Muda, 50, berniaga di pasar malam, ditemani seorang lagi rakan sebaya bermain berhampiran tangki najis berkenaan.

Bagaimanapun, ketika leka bermain, mangsa tergelincir ketika memijak tangki itu yang hanya ditutup dengan papan sebelum terjatuh ke dalamnya.

Ketua Polis Daerah Rompin, Deputi Superintendan Johari Jahaya berkata, kejadian itu hanya disedari bapa mangsa selepas terdengar jeritan peniaga lain yang meminta pertolongan.

Menurutnya, pada masa sama, bapa mangsa yang berniaga pakaian di kawasan itu nekad terjun ke dalam tangki berkenaan selepas dimaklumkan anaknya terjatuh.

Katanya, siasatan mendapati, bapa mangsa mengambil masa kira-kira lima minit untuk mencari anaknya dengan meraba-raba di dalam tangki berkenaan.
“Selepas berjaya menemui anaknya, bapa mangsa menghantar kanak-kanak malang itu ke Hospital Muadzam Shah (HMS) di sini, namun doktor mengesahkan mangsa sudah meninggal dunia.

“Hasil bedah siasat mendapati mangsa meninggal dunia akibat lemas,” katanya di sini, semalam.

Menurutnya, siasatan turut mendapati, tangki najis berkenaan hanya ditutup dengan papan selepas penutupnya hilang dipercayai dicuri individu tidak bertanggungjawab.

Katanya, polis mengesahkan kejadian itu tidak mempunyai unsur jenayah dan mengklasifikasikan sebagai mati mengejut.

Johari berkata, jenazah mangsa sudah dituntut dan dibawa pulang ahli keluarganya, malam kelmarin.

Godam kad SIM curi duit

Oleh Kalidevi Mogan dan Asmah Rusman
am@hmetro.com.my

TUMPAS...antara kad SIM asal yang ditemui dalam simpanan suspek.
TUMPAS...antara kad SIM asal yang ditemui dalam simpanan suspek.
KUALA LUMPUR: Ilmu dimiliki graduan pengkomputeran warga negara Sierra Leonne disalahgunakan apabila dia menjadi dalang menggodam kad modul pengenalan pengguna (SIM) telefon bimbit bagi menjalankan kegiatan penipuan kewangan melalui Internet.
Difahamkan, suspek yang menamatkan pengajiannya di kolej swasta di negara ini sangat licik ‘mencuri’ maklumat peribadi mangsa melalui mesin kios yang disediakan di bank sebaik saja mangsa menggunakannya bagi mendapatkan butiran lengkap peribadi mangsa.
Ketua Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman, Datuk Wira Syed Ismail Syed Azizan berkata, anggota sindiket berusia 20 hingga 27 tahun itu juga membabitkan lelaki Jordan dan Pakistan serta empat warga tempatan ditahan di rumah mereka di Petaling Jaya, 10 dan 12 September lalu.

Menurut Syed Ismail, sindiket berkenaan mendapatkan maklumat perbankan Internet mangsa seperti nama pengguna, kata laluan dan nombor telefon menggunakan teknik ‘phising’ sebelum memuat turun maklumat daripada kios ke dalam pemacu pena (pendrive) atau komputer riba mereka menerusi satu perisian khas.


“Selepas memperoleh semua maklumat berkenaan, sindiket menyamar pekerja syarikat telekomunikasi dan memberitahu kononnya talian mangsa terganggu beberapa jam bagi kerja naik taraf,” katanya dalam sidang media di sini, semalam.

No comments:

Post a Comment