Thursday, September 15, 2011

BILA SAMPAI AJAL...KITA TETAP MATI...DAN TAK BOLEH LARI...BERTAQWALAH....SEBAT HINGGA CEDERA MEMANG SALAH...TU BARU TINGKATAN 6..BARU TAHU SUSAH MENGENDALI PELAJAR@MURID..KITA SEBAGAI BAPA PUN SUSAH MENGENDALI ANAK2...YANG SATU BAPA...SATU EMAK...SATU BANGSA@KETURUNAN...BAGAIMANA GURU MENGENDALI 35 ORANG PELAJAR LAIN EMAK BAPAK...LAIN KAUM@KETURUNAN...LAGILAH SUSAH...TENGOK MACAM SENANG...CUBA CEBUR DIRI..BARU TAHU AZABNYA....

Belasah majikan guna rantai besi



AMPANG: Seorang majikan cedera di bahagian badan selepas dipukul dengan rantai besi oleh bekas pekerjanya yang menuntut wang gaji dalam kejadian di Pandan Mewah, kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira jam 8 malam itu, mangsa yang berusia 36 tahun kerugian RM5,000 apabila bekas pekerjanya memecah cermin kereta Honda CRV menggunakan rantai pengunci motosikal.

Mangsa, Wong, 36, berkata, lelaki berusia 25 tahun itu juga cuba mencederakannya menggunakan parang, namun sempat mengelak dan melarikan diri.
Katanya, dia terkejut lelaki terbabit tiba-tiba menyerangnya dengan rantai besi tanpa berbincang.

“Saya terkejut dengan kedatangannya, tetapi cuba menenangkan dirinya dan mahu berbincang, namun tiba-tiba dia mengamuk mengambil rantai besi lalu melibas ke cermin kereta sebelum memukul badan saya.

“Nasib baik saya sempat melarikan diri, kalau tidak mungkin cedera teruk di bahagian badan,” katanya di sini, semalam.

Menurutnya, lelaki itu mengamuk kerana mahu menuntut wang gajinya, padahal dia melarikan diri dengan berhenti kerja secara tiba-tiba tanpa memberi notis.

“Saya cuba menghubunginya untuk bertanya hal itu, namun dia menutup telefon dan muncul di rumah saya sambil marah-marah kepada isteri sebelum memukul saya,” katanya yang membuat laporan di Balai Polis Pandan Indah.

Mimpi nenek petanda ajal



KOTA BHARU: “Ibu beritahu dia bermimpi patah gigi. Tak sangka rupa-rupanya itu petanda anak saya akan pergi buat selama-lamanya,” kata Latifah Mohd Nor, 47, ibu Mohd Amirul Faiz Zamri, 19, yang maut dalam kemalangan, kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira jam 11.45 malam di Kampung Badak Mati, dekat sini, Mohd Amirul Faiz, meninggal dunia di tempat kejadian akibat parah di kepala selepas motosikal ditunggangnya gagal dikawal dan merempuh tiang elektrik.

Jenazah Mohd Amirul Faiz selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Pasir Tumboh, selepas solat Zuhur, semalam.
Menurut Latifah, ibunya, Mek Limah Isa, 67, bermimpi patah gigi dua hari lalu dan memaklumkan mimpi itu semalam sebaik mengetahui cucunya meninggal dunia akibat kemalangan.

“Ibu memberitahu mimpinya itu, bagaimanapun, kami sekeluarga reda.

“Saya mengetahui anak saya terbabit kemalangan sebaik dimaklumkan penduduk kampung dan bergegas bersama keluarga ke tempat kejadian kira-kira dua kilometer dari rumah di Pondok Pasir Tumboh. Ketika itu, anak saya sudah meninggal dunia,” katanya ketika ditemui di Rumah Mayat Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian, dekat sini, semalam.

Latifah berkata, sebelum kejadian, anaknya memberitahu mahu keluar ke rumah bapa saudaranya di Kampung Bukit Marak, dekat sini, kira-kira jam 8.40 malam.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah Kota Bharu, Superintendan Idris Abd Rafar, ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan kemalangan itu.
“Mangsa parah di kepala dan meninggal dunia di tempat kejadian. Mayatnya dihantar ke HUSM untuk bedah siasat dan kemalangan disiasat mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987,” katanya.

Maut selepas nahas ketiga

Oleh Suraya Roslan
surayaroslan@hmetro.com.my

MANTIN: “Walaupun tiga kali suami kemalangan, tidak sangka kali ketiga ini dia pergi meninggalkan saya selama-lamanya,” kata Hamidah Ahmad, 54, isteri mangsa kemalangan maut selepas dilanggar sebuah kereta, di Jalan Mantin- Nilai, Kampung Gebok, di sini, kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira jam 5 petang itu, mangsa, Mohd Khalid Abd Rani, 53, maut di tempat kejadian selepas motosikal yang ditunggang dirempuh Perodua Myvi dinaiki tiga penuntut asing sebuah kolej swasta di sini.

Hamidah berkata, ketika itu suaminya dalam perjalanan pulang ke rumah di Kampung Rawa Tengah, Lenggeng, di sini, untuk makan malam sebelum memulakan syif baru jam 7 malam sebagai pengawal keselamatan di Batang Benar, Nilai.
Katanya, dia mengetahui mengenai kejadian itu kira-kira 15 minit selepas kejadian apabila seorang jiran ternampak motosikal suaminya tersadai di bahu jalan.

“Saya dimaklumkan suami kemalangan dan meninggal dunia di tempat kejadian, tidak sangka dia pergi meninggalkan saya dan dua anak dalam keadaan menyayat hati.

“Makin sebak hati ini, apabila mengetahui suami turut diseret beberapa kilometer berikutan kereta itu dipandu laju oleh warga asing berkenaan,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Menurutnya, pada hari raya pertama lalu, suaminya turut kemalangan di Nilai menyebabkan bahunya terseliuh.

“Malah, sebelum kemalangan itu, beberapa hari sebelumnya, suami terjatuh daripada motosikal Honda EX5 ketika awal puasa lalu, namun tidak cedera.
“Tidak sangka kali ketiga ini, ajal menjemputnya dan tidak sempat untuk makan ayam goreng yang dimintanya sebelum kemalangan,” katanya yang juga seorang pengawal keselamatan di tempat suaminya bekerja.

Sementara itu, jurucakap polis berkata, kejadian berlaku selepas mangsa dipercayai mahu membuat pusingan U dan menyeberangi jalan dari arah Nilai ke Mantin.

“Perodua Myvi dinaiki tiga lelaki Afrika dari sebuah kolej swasta, Mantin berusia 18 hingga 21 tahun itu bagaimanapun tidak sempat membrek lalu merempuh belakang kiri motor.

“Perlanggaran itu menyebabkan mangsa terjatuh serta diseret, dan meninggal dunia di tempat kejadian akibat kecederaan teruk di kepala,” katanya kepada Harian Metro, di sini, semalam.

Katanya, selepas kemalangan itu, pemandu kereta berusia 21 tahun itu melarikan diri dan meninggalkan dua rakannya yang lain di dalam kereta itu.

“Namun, menyedari kami (polis) menahan dua rakannya, pemandu itu menyerah diri di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Seremban pagi tadi (semalam),” katanya.

Semua mereka kini ditahan dan disiasat mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Ketua Polis Daerah Seremban, Asisten Komisioner Saiful Azly Kamaruddin mengesahkan menerima laporan kejadian itu.

Pengawas digantung sekolah seminggu



GEORGETOWN: Pengawas yang didakwa membelasah dan merotan 20 pelajar sebuah sekolah di Tasek Gelugor, dekat sini, pada 11 September lalu akan disiasat Jabatan Pelajaran Negeri.
Mereka itu yang dikenal pasti adalah Ahli Jawatankuasa Disiplin Sekolah akan disiasat berikutan mengambil tindakan di luar pengetahuan warden asrama sekolah terbabit.

Pengarah Jabatan Pelajaran Pulau Pinang, Ahmad Tarmizi Kamaruddin berkata, pihaknya juga akan menyiasat sama ada kejadian itu berlaku disebabkan kumpulan pelajar terbabit melakukan kesalahan merokok atau berpunca sebab lain hingga menyebabkan ahli jawatankuasa bertindak di luar kawalan.
Menurutnya, jika benar kumpulan pelajar berkenaan melakukan kesalahan merokok, ia juga bukan menjadi alasan bagi pengawas berkenaan menjatuhkan hukuman sendiri terhadap mereka itu.

“Jika kumpulan pelajar terbabit melakukan kesalahan, ia tanggungjawab sekolah bagi menentukan hukuman sewajarnya. “Buat masa ini, mereka (pengawas) sudah digantung dari persekolahan selama seminggu sementara siasatan dijalankan,” katanya ketika melancarkan majlis Penutup Bulan Kemerdekaan Peringkat Negeri di Jabatan Pelajaran Negeri (JPN), Bukit Gambir, semalam.

Selasa lalu, akhbar ini melaporkan 20 pelajar tingkatan satu hingga lima sebuah sekolah menengah di Seberang Prai Utara (SPU) mendakwa empat pengawas mengambil alih kuasa guru disiplin dengan merotan mereka atas kesalahan merokok di luar sekolah. Selain itu, beberapa pelajar juga turut mendakwa ditumbuk serta diarahkan memakan tembakau sebaik dipanggil ke sebuah bilik dalam asrama sekolah.

Kebanyakan mereka juga disebat dengan rotan buluh oleh ketua pengawas yang juga pelajar tingkatan enam sekolah berkenaan.

No comments:

Post a Comment