Tuesday, October 4, 2011

BILA KEMEWAHN DI IDAMKAN...MAKA TAK KIRA SUMBER...HALAL HARAM...SYIRIK ATAU SEBAGAINYA...JANJI BOLEH JADI WANG....

Amah mati jatuh kondo

Oleh Anas Hassan
am@hmetro.com.my

PETALING JAYA: Seorang pembantu rumah warga Indonesia ditemui mati akibat terjatuh dari tingkat lapan sebuah kondominium dipercayai cuba melarikan diri dari rumah majikannya di Kelana Jaya, di sini, kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira jam 8 malam itu, mangsa yang dikenali sebagai Rini, 30, nekad menyelinap keluar melalui tingkap rumah majikannya menggunakan wayar kabel televisyen sebagai bantuan untuk turun ke tingkat bawah.

Menurut sumber, mangsa yang berasal dari Medan dikatakan baru bekerja dengan majikannya sejak 29 September lalu dan mengalami masalah apabila tidak begitu gembira bekerja di tempat baru itu.
“Berikutan itu, mangsa dihantar ke rumah saudara majikannya di sini, awal pagi kelmarin sementara menunggu mereka dihubungi agensi pekerja asing yang akan menjemput mangsa pada keesokan hari.

“Bagaimanapun, mangsa menyelinap keluar melalui tingkap rumah berkenaan semalam (kelmarin) selepas mengetahui wakil agensi pekerja asing itu akan datang menjemputnya,” katanya Mangsa mati di tempat kejadian sebelum mayatnya dihantar ke Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) untuk dibedah siasat.

Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohammed ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan berhubung kejadian itu dan mengklasifikasikan kes berkenaan sebagai mati mengejut (SDR), namun siasatan lanjut masih dijalankan.

Dadah kopi segera



RAMPAS...Govinden (kiri) menunjukkan beg suspek dan bungkusan kopi yang berisi dadah.
RAMPAS...Govinden (kiri) menunjukkan beg suspek dan bungkusan kopi yang berisi dadah.
SEPANG: Taktik seorang wanita Iran menyeludup dadah ke negara ini dengan memasukkannya ke dalam 63 bungkusan kopi dan ‘Capuccino’ segera gagal mengaburi mata pihak berkuasa apabila dia ditahan Kastam Diraja Malaysia (KDRM) di pintu masuk Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), awal pagi Sabtu lalu.
Wanita yang berusia 24 tahun itu tiba menaiki pesawat Royal Jordanian, Damsyik-Amman ke Kuala Lumpur ditahan jam 1 pagi, selepas pegawai KDRM mengesyaki wujud bahan mencurigakan pada satu daripada dua beg dibawanya. Pengarah Kastam KLIA, Datuk M Govinden, berkata ketika melalui mesin pengimbas beg berkenaan tidak menunjukkan imej mencurigakan sehingga pegawai kastam mengarahkan wanita terbabit membuka kedua-dua begnya. Menurutnya, pemeriksaan pada satu bagasi berkenaan menemui 27 bungkusan kecil serbuk kristal yang dimasukkan dalam setiap peket Cappucino jenama ‘Good Day Cappucino’ dan 36 peket lagi dalam satu pek jenama ‘Supper Coffeemix’. “Selepas diuji dengan kit ujian, serbuk kristal itudisyaki positif Methamphetamine (syabu) dan beratnya 1.9 kilogram (kg) yang dianggarkan bernilai RM475,000,” katanya pada sidang media di Kompleks Kastam KLIA berhampiran Lapangan Terbang Tambang Murah (LCCT), di sini, semalam.

Hentak kepala remaja ‘buat bising’

Oleh Kalidevi Mogan Kumarappa dan Muhaamad Hafis Nawawi
am@hmetro.com.my

SERDANG: Gara-gara didakwa membuat bising, seorang remaja lelaki retak tempurung kepala manakala sepupunya cedera di tangan, kaki dan badan selepas dibelasah sekumpulan lelaki mabuk ketika mereka minum di sebuah restoran di Apartmen Suria, dekat sini, kelmarin.
Dalam kejadian jam 1.30 tengah hari itu, mangsa berusia 17 tahun singgah minum bersama sepupunya berusia 16 tahun sebelum dibelasah lima lelaki terbabit.

Akibat kejadian itu, mangsa pengsan dan parah sebelum suspek melarikan wang RM500 dan motosikal milik mangsa.

Mangsa yang parah kini dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU), Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM).


Menceritakan semula kejadian itu, sepupu mangsa, S Arvind, 16, berkata mulanya hanya dua lelaki pergi ke arah mereka dan memarahi sambil mengarahkan diam.


JKM cari waris bayi



KUALA LUMPUR: Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Petaling Jaya mengesan waris seorang bayi yang ditinggalkan di dalam bakul di Pertubuhan Kebajikan dan Pengurusan Anak-Anak Yatim di Kampung Tungku, Petaling Jaya, dekat sini, sejak 4 Ogos lalu.
Pegawai Pelindungnya, Noor Afdzan Mohd Sahandri Gani, berkata bayi terbabit, Karina berusia sebulan ditinggalkan ibunya tanpa dokumen dan kini di bawah penjagaan sepasang suami isteri.

Orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai waris Karina diminta menghubungi Noor Afdzan dengan segera di talian 03-78422584.

Suami hilang



KUALA LUMPUR: Seorang pemandu teksi yang menghilangkan diri tanpa dikesan sejak sebulan lalu dirayu pulang ke rumahnya di Taman Setapak, dekat sini.
Nazeri Ungku Idris, 46, tidak pulang ke rumahnya sejak 8 September lalu selepas kali terakhir keluar bekerja pada hari kejadian.

Isterinya, Natasha Ng, 44, berkata dia sekeluarga risau mengenai kesihatan dan keselamatan suaminya yang tidak pulang ke rumah sejak minggu kedua Syawal lalu.
“Saya tidak pasti ke mana dia menghilang, malah sudah menghubungi keluarganya di Seremban, namun mereka tidak pasti di mana suami berada kerana mereka juga gagal menghubunginya,” katanya.

Kedai baiki komputer tauke jual jin



KUALA LUMPUR: Semakan status aktiviti perniagaan penganjur laman web ilmu kebatinan yang turut mempunyai premis pusat rawatan itu didaftarkan dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) adalah sebagai perniagaan membaiki komputer dan video perkahwinan sedangkan perniagaan sebenar mereka berkaitan ilmu kebatinan.
Pengarah Kanan Bahagian Penguatkuasaan SSM, Datuk Muhammad Redzuan Abdullah, berkata mereka sudah melanggar aktiviti perniagaan seperti yang dimaklumkan kepada pihaknya dan berpendapat perkara itu satu penipuan.

“Sebelum perniagaan dijalankan, individu atau kumpulan berkenaan perlu mendaftar dengan SSM selepas itu baru mereka boleh mengemukakan permohonan lesen premis kepada pihak berkuasa tempatan (PBT).
“Jika aktiviti perniagaan mereka tidak selari seperti apa yang diisytiharkan kepada SSM ketika mendaftar, tindakan undang-undang boleh diambi,l namun biar pemantauan secara menyeluruh dapat dilakukan untuk menentukan kesahihannya,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Semalam, Harian Metro melaporkan penganjur satu laman web cuba mempromosikan ajaran khurafat dengan menawarkan pelbagai ilmu kebatinan yang boleh dipelajari melalui dalam talian tanpa melakukan latihan atau pertapaan selama bertahun-tahun dan penganjur berkenaan turut mempunyai premis perniagaan di beberapa negeri seluruh negara.

Selain itu, aktiviti perniagaan mereka turut dikatakan tidak selari aktiviti perniagaan yang didaftarkan kepada SSM melalui semakan suruhanjaya itu.

No comments:

Post a Comment