Monday, October 3, 2011

ZAMAN NI ORANG TAK MENGIRA HALAL HARAM....JANJI DAPAT DUIT...SELAIN MLM....BANYAK YANG TAK IKUT SYARIAT ISLAM...DITONTON BERJUTA MANUSIA....SUDAH MACAM TAK BERDOSA.....INI KESAN BANYAK ULAMAK BISU...ULAMAK CINTAKAN DUNIA....

Bayi dicampak masuk longkang



Keadaan mayat bayi yang ditemui dalam longkang.



SELAYANG – Bayi sendiri diperlakukan bagaikan sampah apabila seorang gadis berusia 19 tahun tergamak mencampak bayi yang baru dilahirkan ke dalam longkang dari tingkat dua Flat Taman Selayang Segar 2, Selayang Baru di sini semalam.
Mayat bayi perempuan malang itu ditemui oleh seorang lelaki pada pukul 7 pagi yang kebetulan melalui kawasan itu.
Ibu bayi itu yang mendakwa panik sebaik melahirkan anak di dalam tandas bertindak mencampak bayinya ke dalam longkang menerusi tingkap.
Ketika ditemui, bayi yang dalam keadaan bogel dan mempunyai kesan cedera di kepala itu berada dalam keadaan tertiarap di dalam longkang berkenaan.
Bayi yang cukup sifat itu dipercayai baru dilahirkan kerana masih mempunyai tali pusat.
Ketua Polis Daerah Gombak, Asisten Komisioner Abdul Rahim Abdullah berkata, susulan penemuan mayat bayi dalam keadaan menyayat hati itu, polis menahan seorang gadis berusia 19 tahun yang tinggal di flat tersebut.
Menurut beliau, gadis itu belum berkahwin dan polis mengesyaki dia mengandung angkara hubungan sulit dengan teman lelakinya.
“Suspek yang bekerja sebagai pelayan restoran itu mengaku melahirkan bayi berkenaan di dalam tandas rumahnya pada pukul 4 pagi ini (semalam).
“Suspek mendakwa ketika dilahirkan, bayi terbabit sudah tidak bernyawa menyebabkan dia membuang anaknya itu ke dalam longkang,” katanya ketika dihubungi di sini semalam.

Kembar Siam dipindah ke HKL


KEMBAR Siam Nur Shazwanie (kanan) dan adiknya, Nur Shazrinie dipindahkan ke Hospital Kuala Lumpur untuk rawatan lanjut.


KUALA TERENGGANU – Pasangan kembar Siam, Nur Shazwanie dan Nur Shahzrinie, yang ditempatkan di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) di sini akan dipindahkan ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) untuk mendapatkan rawatan susulan.
Bapa bayi itu, Zulkifli Ngah, 41, berkata, keputusan untuk memindahkan anak ketiga dan keempatnya itu dibuat bagi membolehkan mereka menjalani imbasan dan rawatan lebih rapi.
Beliau sendiri menyertai kedua-dua anaknya itu ke Kuala Lumpur untuk mengikuti perkembangan lanjut sebelum sebarang keputusan dibuat termasuk operasi pembedahan.
“Kami akan bertolak pukul 11 malam ini (malam tadi) dan saya hanya berharap agar anak saya selamat menjalani imbasan di HKL nanti,” katanya ketika ditemui di sini semalam.
Kosmo! semalam melaporkan mengenai keadaan pasangan Nur Shazwanie dan Nur Shahzrinie yang dilahirkan bercantum pada bahagian pusat hingga dada ketika dilahirkan pada 22 September lalu.
Ketika dilahirkan, anak kepada pasangan Zulkifli dan Noraini Mohammad, 32, itu mempunyai berat empat kilogram, namun pihak hospital masih belum mengesahkan sama ada percantuman itu melibatkan organ penting.
“Ketika imbasan pertama dibuat, doktor memaklumkan yang kedua-dua anak saya berkongsi hati dan jantung, namun selepas imbasan kedua, nampak macam mereka tidak berkongsi jantung,” jelasnya.

Lengan murid lebam dicubit ustazah Kelantan


ROSMAWATI (kiri) melihat kesan lebam pada lengan Sarifah Amirah akibat dicubit seorang ustazah di Kota Bharu semalam.



KOTA BHARU – Gara-gara membelek kamus bergambar dalam kelas mata pelajaran agama, seorang murid tahun dua sebuah sekolah dekat sini dikatakan dicubit sehingga lebam pada lengan kanan oleh seorang ustazah kelmarin.
Mangsa, Sarifah Amirah Muhammad Khairuddin, 8, memberitahu, kejadian berlaku ketika kelas Agama Islam kira-kira pukul 10.15 pagi.
Menurutnya, ustazah berkenaan telah memberi dua latihan kepada murid-murid untuk disiapkan di dalam kelas.
“Selepas menyudahkan satu latihan, saya membelek kamus bergambar tetapi ustazah telah memarahi saya kerana tidak membuat latihan yang diberikan. Dia merampas kamus tersebut.
“Dia mencubit lengan kanan saya dan kepala saya ditonyoh sebelum hidung ditarik menyebabkan saya menangis kerana sakit dan malu dengan rakan-rakan,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Tok Jaafar di sini semalam.
Sementara itu, ibu mangsa, Rosmawati Shaari, 32, berkata, dia menyedari kejadian tersebut selepas anaknya pulang dari sekolah kira-kira pukul 1.30 petang.
Jelasnya, abang iparnya, Muhammad Faisal Abdullah, 37, yang mengambil Sarifah Amirah memberitahu anaknya menangis kerana dicubit oleh ustazah..

Wanita mati akibat terperangkap



ANGGOTA polis mengangkat mayat Wan Ching yang ditemui mati akibat terperangkap di pejabat sebuah persatuan di Jalan Yam Tuan, Seremban semalam.



SEREMBAN – Misteri kehilangan seorang wanita sejak seminggu lalu terjawab apabila dia ditemui mati dalam keadaan mayatnya sudah berbau dan reput akibat terperangkap di antara pintu dan besi jeriji di sebuah pejabat di Jalan Yam Tuan di sini semalam.
Mayat Hue Wan Ching, 79, dijumpai di ruang luar sebuah pejabat yang terletak di tingkat tiga oleh anak saudaranya pada pukul 11 pagi.
Difahamkan, pejabat berkenaan dijadikan rumah kelab oleh sebuah persatuan. Mangsa tinggal premis itu sebagai penjaga bangunan.
Jurucakap polis berkata, berdasarkan keadaan mayat mangsa, wanita itu dipercayai telah mati kira-kira lima dan enam hari lalu akibat serangan jantung.
Katanya, wanita itu disyaki terperangkap terlalu lama di antara pintu dan jeriji besi yang berkeluasan kira-kira enam meter persegi.
“Kita percaya mangsa terperangkap kerana ketika ditemui pintu pejabat dan jeriji besi itu terkunci manakala kunci kedua-dua pintu berkenaan berada di dalam pejabat.
“Mayat mangsa dijumpai oleh seorang anak saudaranya yang bimbang dengan keadaan wanita itu selepas gagal menghubunginya sejak beberapa hari lalu,” katanya.

Kanak-kanak derita empat penyakit



NURUL Najwa Mohd. Saad (kanan) tekun belajar sambil ditemani ibunya, Rabayah Awang Kechik di Kampung Keda Bukit, Alor Setar, Kedah.



PADANG TERAP – Usianya baru 12 tahun namun pelbagai penyakit terpaksa ditanggung sehingga menggagalkannya untuk menduduki Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) baru-baru ini.
Itulah nasib Nurul Najwa Mohd. Said kerana dia bukan sahaja disahkan menghidap penyakit Systemic Lupus Erythematosus (SLE) malah bengkak hati, menghidap darah tinggi serta mengalami masalah buah pinggang.
Meskipun menderita, anak bongsu itu sentiasa berharap dia akan dapat dibenarkan menduduki UPSR tahun depan jika kesihatannya mengizinkan.
“Saya mahu ambil UPSR kerana saya bercita-cita mahu menjadi doktor. Saya selalu ulang kaji pelajaran walaupun sakit,’’ katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Keda, Bukit Ular di sini semalam.
Bagi ibu Najwa, Rabayah Awang Kechik, 43, dia amat sedih dengan pelbagai penyakit yang terpaksa ditanggung oleh anak bongsunya itu apatah lagi dia kerap pengsan.
Menurutnya, penyakit tersebut mula menyerang anaknya pada pertengahan tahun lalu dan menjadi semakin teruk baru-baru ini sehingga menyebabkan dia gagal menduduki UPSR.
“Akibat daripada penyakitnya itu, Wawa (Nurul Najwa) kerap pengsan dan perlu mendapatkan rawatan berkala di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) di Alor Setar dua minggu sekali,” katanya.

Tauke berhutang, pekerja kena



NG NAM HIN (kiri), bapa kepada Ng Chin Siang (tengah) dan Pengerusi Biro Perkhidmatan dan Aduan Awam Gerakan, Wilson Lau pada sidang akhbar di Kuala Lumpur semalam.



KUALA LUMPUR – Seorang peniaga dan bapanya kini hidup dalam keresahan apabila mendakwa mereka sering diganggu oleh lebih 20 jurujual ekoran bekas majikan bapanya melarikan diri bersama barangan jualan tanpa menjelaskan hutang sejak September lalu.
Menurut pemilik Kedai Ubat dan Pasar Mini Kong Heng Yong, Ng Chin Siang, dia dan bapanya sering diganggu oleh jurujual terbabit supaya menjelaskan hutang yang belum dilangsaikan oleh bekas majikan bapanya sebelum ini.
“Mereka sering datang ke kedai dan mencaci kami dengan perkataan yang kesat serta mengganggu pelanggan kami. Mereka juga berniat hendak mengambil barangan jualan kedai kami bagi menggantikan kerugian mereka.
“Bapa saya hanya pekerja biasa di kedai tersebut dan bukannya pemilik kedai, kenapa kami yang harus melangsaikan hutang itu?” katanya pada sidang media di Biro Perkhidmatan dan Aduan Awam Parti Gerakan Rakyat Malaysia di sini semalam.
Bekas majikan bapanya merupakan pemilik Kedai Ubat dan Runcit Wing Fatt yang merupakan bapa saudara kepada Chin Siang.

Penerbit filem dan anak dijel

KUALA LUMPUR – Seorang penerbit filem, Datuk Adzhar Sulaiman (gambar) dan dua anaknya dipenjara dan didenda oleh Mahkamah Sesyen di sini semalam selepas disabitkan bersalah atas tuduhan menerima deposit berjumlah lebih RM100 juta tanpa lesen dan 360 tuduhan aktiviti pengubahan wang haram berjumlah RM59 juta.
Hakim Rozana Ali Yusoff memerintahkan Adzhar, 56, selaku Pengurus Besar Noradz Travel & Services Sdn. Bhd. dihukum penjara dua tahun dan didenda RM1 juta atau 10 bulan penjara kerana mengambil deposit haram manakala bagi tuduhan mengubah wang haram, dia dihukum penjara tiga tahun.
Anak perempuannya, Noradzma, 35, yang turut menghadapi tuduhan serupa dipenjara tiga tahun dan denda RM500,000 atau enam bulan penjara sementara Noradz Travel & Services pula didenda RM5 juta atas tuduhan mengambil deposit tanpa lesen.
Seorang lagi anak Adzhar, Noradzrin, 26, yang bergelar penyanyi dan popular dengan lagu Pujaan Malaya dihukum penjara setahun bagi kesalahan mengubah wang haram.
Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Fahmi Abd. Moin dan pegawai pendakwa, Anthony Kularaj, kedua-duanya dari Bank Negara Malaysia serta dua Timbalan Pendakwa Raya dari Jabatan Peguam Negara, Mohd. Farez Rahman dan Mohd. Haziq Razali.
Kesemua tertuduh yang diwakili peguam, Afifudin Mohd. Hafifi didakwa menggunakan wang haram untuk membeli hartanah, produk insurans, pelaburan serta memindahkan wang ke akaun anak syarikat mereka di beberapa buah bank di sekitar Kuala Lumpur di antara 14 Ogos 2007 dan 6 Januari 2009.

Dulu buta huruf, kini dapat Ph.D



MOHAMAD MUZAMMIL menerima ciuman daripada kakaknya, Nor Kamariah selepas Istiadat Konvokesyen Universiti Malaya Ke-50 di Kuala Lumpur semalam.



KUALA LUMPUR – Biarpun tidak mampu menulis dan membaca ketika belajar di sekolah rendah suatu ketika dahulu namun, ia bukanlah penghalang kepada Dr. Mohd. Nawi Ismail untuk memperoleh ijazah doktor falsafah (Ph.D) dalam pengajian Usuluddin dan Pemikiran Islam di Universiti Malaya (UM) semalam.
Mohd. Nawi, 43, yang merupakan seorang pensyarah mengalami rabun mata dan cacat sebelah kaki sejak dilahirkan mengakui, dia adalah murid lemah ketika itu tetapi anak jati Pasir Puteh, Kelantan itu mula bangkit ketika berusia 15 tahun.
“Apabila melangkah ke sekolah menengah selepas menjalani pembedahan membuang selaput di mata, saya mula berusaha bersungguh-sungguh sehingga berjaya memperoleh Ph.D hari ini (semalam).
“Kejayaan ini juga disebabkan oleh sistem pendidikan negara yang baik di samping berkat sokongan keluarga dan Universiti Malaya sendiri,” katanya selepas istiadat konvokesyen ke-50 universiti itu di sini semalam.
Sementara itu, penerima Ph.D daripada Fakulti Sastera dan Sains Sosial, Mohamad Muzammil Mohamad Noor, 38, pula berkata, dia merupakan graduan Ph.D berkerusi roda pertama yang lulus daripada fakulti tersebut.

MLM tidak patuh syariat Islam

KUALA LUMPUR – Sebahagian besar daripada kesemua 1,411 buah syarikat sistem pemasaran berbilang tingkat (MLM) yang berdaftar di negara ini tidak menepati syariat Islam.
Kebanyakannya didapati melakukan pelbagai penyelewengan dan penipuan kepada ahli-ahlinya berdasarkan hasil penemuan Jawatankuasa Garis Panduan Perniagaan Jualan Langsung Secara Pemasaran Berbilang Tingkat di bawah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).
Antara penyelewengan yang dikenal pasti ialah mengamalkan skim piramid, mengandungi unsur penindasan, manipulasi dan eksploitasi dalam pelan pemasaran.
Selain itu, pelan pemberian insentif yang mengelirukan, mengandungi unsur-unsur paksaan, pembaziran, menjanjikan keuntungan tetap tanpa usaha, mengandungi unsur syubahah atau perkara yang tidak jelas dalam sistem yang diamalkan.
Seorang daripada ahli panel jawatankuasa tersebut yang juga merupakan Pensyarah Kuliyyah Ekonomi Islam Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Dr. Zaharuddin Abd. Rahman berkata, kebanyakan daripada operasi syarikat MLM yang terdapat di negara ini berada dalam keadaan yang meragukan.
“Kita mendapati daripada banyak sudut seperti kontrak, pelan, pemberian bonus, komisen, cara pemasaran dan melanggar adab-adab serta etika perniagaan.
“Walaupun masalah ini tidak dilakukan oleh semua syarikat MLM tetapi syarikat terbabit seharusnya bertanggungjawab untuk memastikan mereka melakukan perniagaan dengan beretika,” katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.
Justeru, katanya, pada Jun baru-baru ini, Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-95 telah bersetuju untuk memperakukan garis panduan baharu tersebut.



Hadis Keenam belas : -


ZAMAN DI MANA ORANG TIDAK PEDULIKAN
DARI MANA MENDAPATKAN HARTA



H.R. NASAK (nun..sim..alif.hamzah)



Daripada Abu Hurairah ra berkata : Bersabda Rasulullah SAW : "Akan datang suatu zaman seseorang tidak memperdulikan dari mana ia mendapatkan harta, apakah dari sumber yang halal atau pun haram."




Di zaman sekarang ini merupakan zaman ketandusan rohani dan zaman materialisme, segala sesuatu adalah bernilai dengan nilai harta. Manusia cakar mencakar untuk memperolehi sebanyak mungkin kekayaan. mereka tidak memperdulikan dari mana datangnya harta yang diperolehi, apakah dari sumber yang halal atau dari sumber yang haram. Yang penting, harta dapat dikumpulkan sebanyak-banyaknya untuk memenuhi kehendak nafsu atau pun untuk melayan kehendak isteri atau anak-anak mereka.

No comments:

Post a Comment