Sunday, October 2, 2011

DAH ROGOL GADIS BAWAH UMUR...MASUK RUMAH ORANG@BILIK...KENA PUKUL...REPOT ...PELIK...TAK TAHU DIRI SALAH ROGOL ANAK ORANG...BAGAIMANA KALAU ROGOL ANAKNYA ATAU ADIKNYA...NI KESAN HUKUM ALLAH...TIDAK DILAKSANAKAN...

Semua harta disita

Oleh Muhd Izawan Baharin, Mior Azlan Kamarulbaid dan Sharifah Norfaezah Wan Ahmad Makki Mashor
am@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Kira-kira 10 tahun lalu, dia layak dilabelkan usahawan bertaraf jutawan kerana mampu memiliki kilang sendiri, namun kini yang tinggal pada dirinya hanya air mata selepas diisytiharkan muflis akibat muslihat suami.
Wanita itu pada mulanya menjadi penjamin suami yang membuat pinjaman bank berjumlah hampir RM5 juta, tetapi disebabkan suaminya gagal menjelaskan hutang, dia menjadi buruan institusi kewangan sehingga semua hartanya disita selepas diisytiharkan muflis.
Ketika hidupnya terumbang-ambing, dia diceraikan hanya dengan SMS dan pada masa sama bekas suaminya membina hidup baru dengan membuka perniagaan serta akan berkahwin lain.

Wanita itu yang mahu dikenali sebagai Sofia, 40, berkata sepanjang 20 tahun usia perkahwinan mereka, dia jarang merasai kebahagiaan kerana bekas suaminya yang berusia 50-an itu sering menjadikan dirinya tempat melepaskan marah.


“Saya kerap menjadi mangsa maki hamun dan dipukul suami yang panas baran, namun saya bersabar serta tetap bekerja keras membaiki taraf hidup dan membesarkan anak-anak.

“Walaupun suami saya itu seorang yang pemarah, namun dari sudut keusahawanan dia memiliki jaringan perniagaan yang luas sehingga kami berdua mampu membina karier serta memiliki kilang sendiri,” katanya

‘Terkejut nampak muka bayi’

Oleh Siti Fatimah Hassan
sfhassan@hmetro.com.my

KEJAM...anggota polis memeriksa mayat bayi perempuan yang ditemui di dalam perigi. Gambar kecil, Tuan Mat.
KEJAM...anggota polis memeriksa mayat bayi perempuan yang ditemui di dalam perigi. Gambar kecil, Tuan Mat.
KOTA BHARU: Mayat bayi perempuan yang masih bertali pusat bukan saja dihumban ke dalam perigi sedalam lima meter, malah disumbat di dalam beg sebelum ditemui di kawasan kebun getah, Kampung Belimbing dekat Limbat, di sini, pagi semalam.
Mayat bayi yang dipercayai dilahirkan beberapa hari lalu ditemui pada jam 8 pagi oleh seorang penoreh getah, Tuan Mat Tuan Lunik, 64, sebelum dia menghubungi polis.

Menurut Tuan Mat, dia dan isterinya, Siti Fatimah Awang, 60, seperti biasa mahu memulakan kerja menoreh getah di kebun mereka.
Katanya, ketika mahu mengambil air di sebuah perigi , dia ternampak sebuah beg sebelum menaikkan beg itu menggunakan galah.

“Saya buka beg itu sedikit dan terkejut apabila ternampak muka bayi. Saya terus memaklumkan kepada penghulu kampung, Zakaria Awang Teh sebelum menghubungi polis,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Kelantan, Datuk Jalaluddin Abdul Rahman berkata, polis tiba di tempat kejadian pada jam 10 pagi dan bayi itu dipercayai dilahirkan antara dua hingga tiga hari lalu.

Katanya, polis turut menemui sebuah bungkusan berisi pakaian dalam wanita dan kain tuala dipenuhi darah yang ditinggalkan kira-kira 20 meter dari perigi berkenaan.

“Mayat bayi ditemui cukup sifat itu dicampak ke dalam perigi. Kita sedang mengesan suspek dan kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan,” katanya.
Menurut Jalaluddin, mayat bayi itu dihantar ke Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II) untuk dibedah siasat.

“Orang ramai yang mempunyai maklumat berhubung kejadian itu diminta menghubungi polis dengan segera bagi membantu siasatan,” katanya.

Peragut 5 pagi

Oleh Kalidevi Mogan Kumarappa
kalidevi@hmetro.com.my

TUMPAS...dua peragut yang ditahan polis selepas meragut pelajar di ibu negara, pagi semalam.
TUMPAS...dua peragut yang ditahan polis selepas meragut pelajar di ibu negara, pagi semalam.
KUALA LUMPUR: Dua peragut bermotosikal yang kebiasaannya mencari mangsa pada awal pagi sekitar ibu negara dicekup polis, awal pagi semalam.
Difahamkan, dalam kejadian jam 5 pagi itu, mangsa seorang penuntut institusi pengajian tinggi (IPT) awam melintas jalan di stesen minyak di Jalan Sultan Ismail sebelum dua lelaki yang menunggang motosikal jenis Yamaha 125z meragut begnya.

“Mangsa cuba melawan dengan tidak melepaskan beg tangannya, menyebabkan dia diheret lebih 50 meter hingga cedera di siku, bahu dan lutut kanan.
“Bagaimanapun, kejadian itu disedari anggota Unit Kuatkuasa Khas, Trafik Kuala Lumpur yang melakukan Ops Cegah Lumba Haram di kawasan berhampiran diketuai Asisten Superintendan Azmi Wahid dan mengejar suspek,” katanya di sini, semalam.

Menurutnya, suspek dikejar lima kilometer hingga ke Jalan Kuching sebelum ditahan.

Siasatan lanjut mendapati kedua-dua suspek yang berusia 20 dan 23 tahun itu disyaki terbabit empat kes ragut sebelum ini dan ketika disoal siasat, kedua-duanya memberikan alasan tidak mempunyai wang serta pekerjaan kerana baru menamatkan pengajian di kolej swasta.

Kelibat pocong atas bukit

POCONG...imej makhluk  didakwa pocong oleh penduduk  dirakam di sebuah rumah yang terbiar.
POCONG...imej makhluk didakwa pocong oleh penduduk dirakam di sebuah rumah yang terbiar.
SENAWANG: Beberapa penduduk di Taman Jasmin Indah, di sini, dikejutkan dengan kemunculan kelibat makhluk berbalut kain kapan dipercayai pocong di atas sebuah bukit di kawasan perumahan berkenaan, di sini, baru-baru ini.
Dalam kejadian itu, kemunculan lembaga itu disedari seorang penduduk, Ahmad Surathi, 41, yang mendakwa melihat kelibat makhluk itu sekitar jam 12 tengah hari.

Menceritakan detik menakutkan itu, Ahmad berkata, kelibat pocong yang berdiri tanpa bergerak di kawasan atas bukit berhampiran rumahnya sering dilihat sedang ‘bermain’ dan merenung tajam ke arahnya.

Menurutnya, dia tidak dapat melihat dengan jelas wajah pocong itu yang gelap selain ia didakwa hanya merenungnya saja.

“Sejak saya pindah di kawasan perumahan itu sejak enam tahun lalu, ini bukan kali pertama saya melihatnya, malah sudah lali hingga menganggapnya seolah-olah ‘penduduk’ kawasan perumahan ini juga,” katanya kepada Harian Metro, di sini, semalam.

Katanya, pernah dia membawa rakannya pulang ke rumah kira-kira jam 12 tengah malam semata-mata untuk melihat pocong itu.


“Pocong itu menunjukkan diri hingga menyebabkan rakan saya itu serik untuk datang ke rumah saya lagi dan demam selepas melihat makhluk itu,” katanya.

Ahmad berkata, dia sebenarnya seorang yang sukar mempercayai benda pelik sebegitu tetapi selepas melihat dengan mata sendiri berasa ada kebenarannya.

“Malah, beberapa penduduk di sini, selalu melihat kelibat berkenaan sedang meloncat di kawasan bukit itu dan tangki air,” katanya.

Katanya, sebelum ini, rakan sering mengusik dan bercerita mengenai pocong biarpun mereka sendiri tidak pernah melihat sebelum dia menyaksikan secara terbuka.

Malah dakwanya, anak saudaranya berusia tujuh tahun pernah merakamkan gambar pocong sedang berdiri di pekarangan rumah tinggal yang terbiar di kampungnya di Tampoi, Johor, baru-baru ini.

“Ketika itu, anak saudara saya bermain menangkap gambar menggunakan kamera telefon bimbit ibunya, dan secara kebetulan menangkap gambar makhluk itu sedang berdiri merenung rumah tinggal itu,” katanya.

“Kebetulan, rumah itu sudah lama ditinggalkan dan berdekatan dengan kawasan perkuburan, terkejut anak saudara saya dan terus demam apabila melihat makhluk itu,” katanya.

Ahmad berkata, dia melihat semula rakaman gambar itu dengan jelas sebelum terlihat tubuh putih memandang ke arah rumah lalu menunjukkan rakaman gambar itu kepada keluarga dan jiran.

“Namun, tidak dapat dipastikan sama ada makhluk berkenaan adalah betul atau ia perbuatan segelintir remaja nakal,” katanya.

Sementara itu, Mufti Negeri Sembilan, Sohibus Samahah Datuk Mohd Yusof Ahmad menyifatkan penemuan pocong didakwa muncul di Taman Jasmin Indah, di sini, sebagai makhluk Allah Taala.

“Makhluk ditemui lelaki itu mungkin golongan jin yang boleh ghaib serta bertukar rupa bentuk. Bagaimanapun, saya menasihatkan umat Islam tidak mudah tergoda makhluk sedemikian mungkin boleh menyesatkan,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Jurujual mati tersepit

Oleh Sitie Nurhajatulziemah Mohd Nor
am@hmetro.com.my

REMBAU: Seorang jurujual kereta maut apabila kereta dipandunya bertembung dengan sebuah bas dan motosikal di Kilometer 19, Jalan Seremban-Tampin, semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 11.50 pagi itu, mangsa, B Manivanan, 32, dari Taman Sri Serdang, Selangor, yang memandu seorang diri meninggal dunia di tempat kejadian akibat tersepit dan cedera parah di kepala serta badan.

Difahamkan, penunggang dan pembonceng motosikal Honda EX5 dalam perjalanan dari Melaka ke Jelebu mengalami kecederaan parah dan dikejarkan ke Hospital Tuanku Jaafar Seremban (HTJS) untuk mendapatkan rawatan lanjut.

Pemandu bas, Low Kam Sang, 55, berkata ketika itu dia sedang memandu bas dari Tampin menghala ke Seremban dengan membawa 25 penumpang terkejut apabila sebuah kereta datang dari arah bertentangan merempuh bahagian depan bas.

Menurutnya, kejadian berlaku terlalu pantas menyebabkan bas yang dipandunya terbabas ke laluan bertentangan selepas perlanggaran itu, menyebabkan semua penumpang di dalam bas panik dan menjerit ketakutan.

“Sudah 30 tahun saya memandu bas dan ini kali pertama saya terbabit dalam kemalangan, malah kejadian kali ini membuatkan saya terkejut dan tidak menyangka akan berdepan dengan keadaan seperti ini,” katanya.


Jurucakap polis berkata, siasatan awal mendapati kereta Proton Wira dipandu mangsa hilang kawalan ketika cuba memotong sebuah kenderaan lain dan memasuki laluan bertentangan lalu bertembung dengan bas itu.

“Pada masa sama, penunggang motosikal yang mengekori dari belakang bas turut terbabit dalam kemalangan dan mengalami kecederaan. Bagaimanapun punca kejadian sebenar masih disiasat,” katanya.

Katanya, anggota bomba dari Balai Bomba dan Penyelamat Rembau turut dikejarkan ke tempat kejadian untuk mengeluarkan mangsa tersepit dan mayat mangsa dihantar ke Hospital Tampin untuk dibedah siasat.

Lelaki tak jawab panggilan ditemui mati ditembak

LANGKAWI: Misteri panggilan telefon tidak berjawab membawa kepada penemuan mayat seorang lelaki berlumuran darah dengan kesan tembakan di kepala di sebuah bilik apartmen di Kampung Padang Lalang, Mukim Ayer Hangat, di sini, semalam.
Mayat lelaki berusia 30-an itu ditemui kakitangan apartmen berkenaan jam 9.30 pagi ketika membuat pemeriksaan di bilik terbabit sebelum memaklumkan kepada pengurusan untuk membuat laporan polis.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Asisten Komisioner Mohd Zakaria Ahmad berkata, pekerja terbabit yang membuka pintu bilik berkenaan terkejut melihat mayat seorang lelaki terlentang berlumuran darah dan sudah berbau.
Menurutnya, mangsa dari Kamunting, Perak mendaftar masuk ke apartmen itu pada Khamis lalu dan pekerja terbabit turut membuat beberapa panggilan untuk mengemas bilik berkenaan, bagaimanapun tiada jawapan.

Katanya, akibat tidak sedap hati, pekerja terbabit membuat pemeriksaan sebelum menemui mayat mangsa di dalam bilik sebelum menghubungi polis.

“Sepasukan anggota polis bergegas ke tempat kejadian dan menemui mayat lelaki terbabit dalam keadaan berseluar tanpa baju, selain kakinya berlipat dengan kesan satu das tembakan di kepala.

“Berikutan penemuan mayat pagi tadi (semalam), seorang wanita berusia 69 tahun datang ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Langkawi membawa beg hitam mengandungi pakaian dan sepucuk pistol jam 4 petang ini (semalam).

“Pemeriksaan lanjut menemui beberapa telefon bimbit, sebuah komputer riba dipercayai milik mangsa dan cermin mata yang boleh membantu siasatan dan mengenal pasti suspek,” katanya pada sidang media di IPD Langkawi, di sini.
Hadir sama, Ketua Polis Daerah Langkawi, Superintendan Harith Kam Abdullah dan Timbalannya, Deputi Superintendan Mat Akhir Jaafar.

Menurutnya, polis kini memburu dua pasangan warga tempatan termasuk satu pasangan suami isteri semuanya berusia 30-an yang juga suspek utama dalam kes pembunuhan dipercayai bermotifkan dadah.

Katanya, polis sudah mengenal pasti suspek terbabit adalah pasangan suami isteri manakala dua lagi pasangan kekasih yang juga kenalan kepada mangsa.

“Operasi memburu keempat-empat suspek kini dipergiatkan dengan pemantauan berterusan di semua laluan keluar dari pulau ini di jeti Kuah dan Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi di Padang Matsirat,” katanya.

Katanya, kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan dan Seksyen 8 Akta Senjata Api (Penalti Lebih Berat).

Lelaki maut bergaduh



KUALA LUMPUR: Seorang lelaki maut, manakala rakannya cedera akibat bergaduh dengan beberapa individu di depan sebuah pusat beli-belah berhampiran perhentian bas Pudu Sentral, di sini, petang semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 4 petang itu, mangsa warga Indonesia berusia 30-an bersama rakannya bergaduh dengan beberapa lelaki senegara sebelum kejadian dilaporkan kepada polis oleh orang awam.

Ketua Polis Daerah Dang Wangi, Asisten Komisioner Zulkarnain Abdul Rahman, berkata sebaik polis tiba di tempat kejadian, dua lelaki itu ditemui cedera teruk dan berlumuran darah.

Parah dibelasah bapa kekasih



MELAKA: Akibat menjalin hubungan terlarang dan tergamak menodai rakan perempuannya, seorang pelajar sebuah sekolah menengah di Sungai Udang, dekat sini, menerima padah apabila dibelasah hingga parah oleh bapa mangsa yang menemuinya di dalam bilik tidur anak gadisnya itu.
Dalam kejadian antara jam 10.30 malam hingga 11.30 malam itu, pelajar berusia 16 tahun itu cedera hampir di seluruh badan terutama di perut, muka, leher selain kaki dan tangan lebam serta bengkak akibat dibelasah termasuk menggunakan kayu.

Difahamkan, pelajar itu kini masih dirawat di Hospital Melaka (HM) akibat kecederaan dialaminya.
Menurut sumber polis, kejadian berpunca apabila dia menjalin hubungan cinta dengan anak seorang pegawai anggota keselamatan berusia 13 tahun tanpa pengetahuan keluarganya.

Katanya, kemuncaknya, pelajar terbabit memperkosa kekasihnya di belakang tangga rumah mangsa di sebuah taman di Sungai Udang pertengahan September lalu, kira-kira jam 2 pagi.

Sumber itu berkata, pelajar terbabit kerap menyelinap ke dalam rumah kekasihnya tanpa pengetahuan ibu bapanya.

Begitupun katanya, bapa gadis itu berusia 40-an akhirnya menghidu perbuatan terkutuk itu.

“Pada jam 10.30 malam, 27 September lalu, pelajar lelaki itu sekali lagi menyelinap masuk ke bilik tidur kekasihnya.
“Tindakan itu disedari bapa mangsa yang berang melihat pelajar itu berselimut di atas katil anak gadisnya lalu berlaku pertelingkahan antara mereka sebelum lelaki itu memukul pelajar terbabit.

“Dia turut menghubungi tiga rakannya yang turut membelasah mangsa hingga parah,” katanya.

Sumber itu berkata, pelajar terbabit membuat laporan di Balai Polis Sungai Udang berhubung kejadian itu.

Sementara itu, Ketua Polis negeri, Datuk Chuah Ghee Lye yang dihubungi di sini mengesahkan menerima laporan kejadian berkenaan, namun tidak dapat mengulas lanjut kerana kes masih dalam siasatan.


No comments:

Post a Comment