Wednesday, October 5, 2011

BILA HIDUP TIDAK RASA AMAN DAN TENTERAM...KEJAYAAN DAN KEMEWAHAN MENJADIKAN KITA SUSAH...MUNGKIN DAMPINGAN KITA PADA ALLAH TERLALU JAUH....

Lebih rela humban bayi

Oleh Fardy Bungga
fardy@hmetro.com.my

TERSELAMAT...bayi berusia enam bulan diselamatkan penguat kuasa JKM manakala ibunya ditahan, semalam.
TERSELAMAT...bayi berusia enam bulan diselamatkan penguat kuasa JKM manakala ibunya ditahan, semalam.
TAWAU: Panik dan terlalu takut dicekup pihak berkuasa, seorang ibu hilang pertimbangan sehingga sanggup mencampakkan bayi lelakinya berusia enam bulan ke laut semata-mata untuk menyelamatkan diri apabila diserbu pegawai Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) kerana disyaki mengemis di pesisiran Pantai Sabindo, di sini, semalam.
Bagaimanapun, bayi itu diselamatkan penguat kuasa JKM yang bertindak spontan terjun ke laut sebaik menyaksikan kejadian menyayat hati itu jam 10 pagi.
Difahamkan, wanita berusia 30-an terbabit mengemis di kawasan itu sambil membawa bayi dan dua lagi anaknya masing-masing berusia enam dan tujuh tahun.

Bagaimanapun, kedua-dua anak pengemis terbabit melarikan diri apabila terjun dan berenang hingga ke tengah laut bagi mengelak ditahan penguat kuasa.


Penolong Pengarah JKM Tawau, Asnah Kassim, berkata operasi dua jam itu berjaya menahan 23 individu termasuk 13 kanak-kanak yang berusia enam sehingga 60 tahun.

Geng bocor tayar tumpas

Oleh Muhammad Apendy Issahak
apendy@hmetro.com.my

RAMPAS...Ku (kanan) melihat barangan yang dirampas.
RAMPAS...Ku (kanan) melihat barangan yang dirampas.
KUALA LUMPUR: Hanya menggunakan paku khas bagi membocorkan tayar kenderaan mangsa yang baru mengeluarkan wang di bank, sekumpulan lima penjenayah warga Amerika Latin dikatakan mampu meraih hasil samun melebihi RM600,000.
Taktik baru kumpulan penyamun itu mula dikesan sekitar ibu negara sejak Ogos lalu yang didalangi beberapa warga Peru dan Guatemala berusia antara 40 hingga 50-an yang memasuki negara ini dengan menggunakan pas lawatan sosial.

Selain di Malaysia, kumpulan itu juga dipercayai aktif di negara lain seperti Singapura, Hong Kong, Vietnam, Jepun dan Korea.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah berkata, sejak beberapa bulan lalu terima laporan mangsa yang baru keluar dari bank dan membawa wang tunai mendakwa tayar kereta mereka pancit dan ketika membaiki kerosakan itu, disamun yang disyaki dilakukan warga asing. “Dua wanita ahli kumpulan berkenaan dipercayai memainkan peranan sebagai pemerhati dalam kawasan bank bagi mengenal pasti mangsa sebelum menyalurkan maklumat kepada rakan yang menunggu di luar.

“Selepas mangsa dikenal pasti, anggota kumpulan di luar akan meletak paku khas pada tayar kenderaan mangsa dan sebaik mangsa pergi ke arah kenderaannya, suspek terus menghampiri dan berpura-pura menawarkan bantuan,” katanya, semalam.

Menurutnya, setakat ini, polis mengenal pasti lima kes samun menggunakan taktik sama sekitar ibu negara dan menahan lima suspek hasil pemantauan pasukan khas ditubuhkan Bahagian Siasatan Jenayah Berat (D9), Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur, Jumaat lalu dan kelmarin.

Katanya, tangkapan pertama membabitkan dua suspek yang berlegar-legar sekitar kawasan bank di Batu 3, Jalan Ipoh dan menemui beberapa peralatan termasuk paku khas dipercayai digunakan bagi membocorkan tayar kenderaan

Raja Lawak kena tahan

Oleh Johary Indan
hmkk@hmetro.com.my

TUARAN: Seorang pelawak berkumpulan yang pernah menjuarai program Raja Lawak ditahan polis kerana disyaki terbabit dalam penyalahgunaan dadah selepas ditemui ‘merayau tanpa tujuan’ di pekan ini, kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira jam 10 malam itu, artis berusia lingkungan 20-an terbabit dilihat berjalan seorang diri di kaki lima bangunan dalam keadaan mencurigakan, menyebabkan dia ditahan anggota Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Tuaran.

Difahamkan, selepas ditahan pelawak itu dibawa ke IPD Tuaran untuk siasatan lanjut dan sumber mengesahkan ujian air kencing terhadap artis yang masih aktif berlawak itu didapati positif mengambil dadah.
Berikutan itu, artis terbabit yang masih bujang ditahan reman selama empat hari di IPD Tuaran bagi membantu siasatan. Sabit kesalahan, dia boleh dihadapkan ke mahkamah mengikut Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Tuaran, Deputi Superintendan Zaharudin Rasip, ketika dihubungi enggan memberi sebarang ulasan kerana masih belum menerima laporan daripada pihak bawahannya.

Maut dada tertusuk besi

Oleh Asmah Rusman
asmah@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Seorang pengawal keselamatan Hospital Kuala Lumpur (HKL) terbunuh dalam kemalangan jalan raya di Jalan Kuching, kelmarin dengan dadanya tertusuk besi hentian bas.
Dalam kejadian kira-kira jam 11.30 malam, mangsa, Mohd Yusof Mat Isa, 52, dalam perjalanan pulang ke rumah selepas selesai bertugas.

Pegawai Turus Siasatan dan Perundangan Trafik Kuala Lumpur, Deputi Superintendan Abdullah Roning berkata, siasatan awal mendapati motosikal mangsa terbabas ke kiri jalan menyebabkan mangsa tercampak ke arah besi penghadang sebuah hentian bas.

“Akibat kemalangan itu, dada mangsa ditembusi besi menyebabkan mayatnya tergantung,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Difahamkan, kemalangan itu menyebabkan laluan ke arah Selayang sesak sejauh kira-kira tiga kilometer.

Dalam kejadian berasingan, beliau berkata, seorang pekerja penghantar makanan segera maut selepas terbabit dalam kemalangan di Jalan Kampung Pandan berhampiran Bulatan Kampung Pandan.


Katanya, kejadian berlaku kira-kira jam 11 malam apabila motosikal ditunggangi mangsa, Wan Mohd Zaini Wan Mohd Zin, 28, hilang kawalan lalu merempuh tiang lampu sebelum tercampak beberapa meter.

“Mangsa dalam perjalanan pulang dari Bukit Bintang sebelum motosikalnya dipercayai hilang kawalan dan terbabas ke pembahagi jalan lalu merempuh sebatang tiang lampu,” katanya.

Rakan mangsa yang ditemui, Norzulhelmi Abu, 28 berkata, dia tidak menyangka pertemuan pada majlis pernikahan seorang teman menjadi pertemuan terakhir mereka.

“Arwah tidak henti-henti bergurau senda dengan rakan-rakan dan lebih ceria berbanding biasa, malah ada memberitahu kami niatnya yang mahu mencari kerja lebih baik,” katanya.

Mayat kedua-dua mangsa dihantar ke HKL untuk dibedah siasat dan saksi kejadian itu diminta menghubungi polis bagi membantu siasatan.

Neelofa kena ancam

Oleh Rudy Imran Shamsudin
imran@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Pelakon jelita Noor Neelofa Mohd Nor atau Neelofa, 22, trauma selepas diugut lelaki misteri yang meminta wang menyebabkan dia kini terpaksa ditemani dua pengawal peribadi sebagai langkah berjaga-jaga.
Ditemui di majlis pelancaran mini album sepupunya Qalisha di sini, semalam, Neelofa menjelaskan perkara itu berlaku awal September lalu menyebabkan dia mengupah pengawal peribadi secara serta-merta.

Menurut Neelofa, dia menerima ugutan menerusi telefon dan si pemanggil mengancam mencederakannya jika dia tidak dapat menyediakan wang seperti diminta.

“Saya tidak kenal individu yang melakukan ugutan itu tetapi saya percaya dia lelaki. Laporan polis mengenainya sudah dibuat. Maklum balas yang saya terima setakat ini ialah polis sudah mengesan di mana individu yang mengugut saya itu tinggal dan dia sedang diawasi,” katanya.

Pelakon yang membintangi filem Azura 2011 dan drama Lara & Jiwa itu berkata, sejak dia melaporkan ugutan diterimanya kepada polis, tiada lagi ugutan baru diterima.

“Walaupun tidak lagi menerima ugutan, apa yang berlaku tetap membuatkan saya dalam ketakutan. “Apatah lagi sekarang ini saya tinggal sendirian kerana keluarga menetap di Pasir Mas, Kelantan dan hanya sesekali datang ke Kuala Lumpur.


“Ibu bapa saya juga risau dengan apa yang berlaku menyebabkan mereka mengupah dua pengawal peribadi menemani ke mana saja saya pergi,” katanya. Neelofa menafikan pengawal peribadi diupahnya menimbulkan kesukaran untuk berurusan dengannya.

“Setakat ini perkara seperti itu tidak pernah berlaku. Pengawal terbabit tidak duduk sebelah jika saya lakukan urusan di tempat awam, sebaliknya mereka berada di kawasan sama tanpa disedari orang ramai. Saya juga bebas ke mana saja tanpa rasa terganggu,” katanya.

Sebelum ini kata, Neelofa, dia biasa berdikari serta bergerak sendiri. Menurutnya, sejak menerima ugutan berkenaan dia berasa perlu ada pengawal peribadi bersamanya bagi memastikan perkara sama tidak berlaku.

No comments:

Post a Comment