Monday, February 20, 2012

MACAM...KEGANASAN KIAN MENINGKAT..MACAM TIDAK DAPAT DIBENDUNG...ADAKAH NI BALA ALLAH TURUNKAN...DARI PERBUATAN KITA SENDIRI...MENAFIKAN HUKUM ALLAH...

Berlagak ‘suci’

Oleh Mohamad Hussin
mohamad@hmetro.com.my

SAKIT...Muhamad Hafiz menunjukkan muka isterinya, Nuramiza Ezzanie yang cedera.
SAKIT...Muhamad Hafiz menunjukkan muka isterinya, Nuramiza Ezzanie yang cedera.
ALOR SETAR: “Dia cuma berani di belakang, orang macam ini perlu diberi pengajaran,” kata Muhamad Hafiz Azizan, 23, suami mangsa ragut di Jalan Gelam-Jalan Datuk Kumbar, di sini, Jumaat lalu.
Muhamad Hafiz berkata, hatinya geram apabila menerima SMS dipercayai daripada peragut yang menggunakan telefon bimbit isteri yang berada di dalam beg diragut.
SMS berbunyi ‘Kami minta maaf, bukan niat kami benda nak jadi tak diduga, kami Mat Rempit tak diiktiraf tapi itulah salah dia (mangsa) sampai menggadai nyawa.’

Dia berharap, peragut terbabit ditangkap polis dan dihadapkan ke muka pengadilan.


SMS itu juga membuatkan, isterinya, Nuramiza Ezzanie Azmi, 21, semakin marah kerana peragut menyalahkan dirinya


Bidikan 17 peluru

Oleh Muhaamad Hafis Nawawi
mhafis@hmetro.com.my

TINJAU...Abdul Rahim  (dua dari kiri) meninjau tempat kejadian tembak di Apartmen Gardenia Court.
TINJAU...Abdul Rahim (dua dari kiri) meninjau tempat kejadian tembak di Apartmen Gardenia Court.
GOMBAK: Tiga lelaki terselamat daripada maut walaupun dihujani tembakan bertubi-tubi daripada tiga lelaki bertopeng yang menyerang mereka kerana menyangka mangsa adalah individu yang disasarkan dalam kejadian di Apartmen Gardenia Court, Taman Sri Gombak, malam kelmarin.
Malah, seorang daripada mangsa sempat naik semula ke tingkat lima kediaman berkenaan untuk berjumpa rakannya yang juga pemilik kereta dipinjam mereka bagi meminta bantuan sebelum mereka dihantar ke Hospital Selayang untuk rawatan selepas cedera terkena tembakan.
Dalam kejadian jam 9.15 malam itu, mangsa yang masing-masing berusia 18, 23 dan 29 tahun berada dalam sebuah Honda Accord di kawasan tempat letak kereta selepas menghadiri majlis hari jadi rakannya tidak sempat menyelamatkan diri apabila tiba-tiba sebuah kereta Pajero dinaiki suspek terus melepaskan 17 das tembakan ke arah mereka.

Ketua Polis Daerah Gombak, Asisten Komisioner Abdul Rahim Abdullah berkata, ketiga-tiga suspek mudah melepasi kawalan pengawal keselamatan apabila memberitahu ingin berjumpa dengan seseorang.


Menurutnya, suspek yang bertopeng kemudian menghala ke tempat letak kereta sebelum menjumpai kereta mangsa dan terus melepaskan tembakan tanpa menyedari mereka tersilap orang.


Kereta atas bumbung

Oleh Alias Abd Rani
lias@hmetro.com.my

TERBABAS...kereta tersangkut atas bumbung garaj selepas hilang kawalan.
TERBABAS...kereta tersangkut atas bumbung garaj selepas hilang kawalan.
KUCHING: “Tiba-tiba rumah bergegar dan sebaik membuka pintu, saya terkejut apabila melihat sebuah Toyota Vios tersangkut di bumbung garaj,” kata penghuni sebuah rumah yang dihempap kereta terbabas di Jalan Simpang Tiga, di sini, kelmarin.
Dalam kejadian jam 12 tengah malam itu, penghuni rumah berusia 50-an yang enggan dikenali berkata, ketika kejadian, dia dan seorang rakan menonton televisyen di ruang tamu, sebelum terdengar dentuman kuat dari depan rumah.

“Saya terkejut apabila melihat kereta tersangkut pada bumbung rumah dan ia adalah kejadian kedua, kerana beberapa tahun lalu pagar rumah pernah dilanggar kereta terbabas,” katanya.
Difahamkan, kereta dipandu seorang lelaki dikenali sebagai Robert, 30, dari Jalan Rock dipercayai hilang kawalan akibat jalan licin ketika hujan menyebabkan ia merempuh besi penghadang jalan dan kedai peralatan pengantin sebelum ‘mendarat’ di bumbung garaj rumah berkenaan.

Namun pemandunya bernasib baik apabila hanya cedera ringan sebelum dibawa ke klinik dengan bantuan rakannya.

Dalam kejadian berasingan, seorang lelaki terselamat selepas kenderaan pelbagai guna (MPV) dinaiki hilang kawalan lalu terbabas di Jalan Mendu, beberapa minit kemudian pada malam sama.

Kemalangan berlaku hanya 300 meter dari tempat kejadian pertama apabila pemandu, Lim Chin Kwong, 42, dari Jalan Arang gagal mengawal kenderaannya lalu berpusing sebelum merempuh pembahagi jalan serta tiang lampu.

Kejadian itu menyebabkan mangsa cedera ringan sebelum dihantar ke Hospital Umum Sarawak (HUS) dengan ambulans Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM).
Satu lagi kemalangan berlaku membabitkan sebuah Proton Wira apabila pemandunya, Mohammad Ali Tambi, 44, hilang kawalan lalu merempuh penghadang sebelum berhenti di tengah-tengah jambatan, di Sejingkat.

Dalam kejadian itu, mangsa dikatakan bersama seorang rakan, Mustapha Hassan, 27, dalam perjalanan ke Kampung Geobilt bertemu rakannya, pada jam 1 pagi.

Kemalangan dipercayai berpunca keadaan jalan licin menyebabkan kenderaan dinaiki berpusing beberapa kali.

No comments:

Post a Comment