Friday, February 24, 2012

TAK MENGENANG BUDI KEPADA AYAH...BAGAIMANA MANUSIA TIDAK MENGENANG BUDI KEPADA ALLAH...NIKMAT DIKURNIAKAN TAK TERHITUNG...TAPI TAK TAAT PADA ALLAH MALAH DERHAKA LAGI

‘Pinjam’ ayah untuk harta

Oleh Mary Victoria Dass dan Mahaizura Abd Malik
am@hmetro.com.my
AMBIL BERAT...Norijah melayan Wak di Pusat Jagaan Warga Emas Nur Ehsan, Kempas.

AMBIL BERAT...Norijah melayan Wak di Pusat Jagaan Warga Emas Nur Ehsan, Kempas.
JOHOR BAHRU: Amat menyedihkan apabila lima anak seorang warga emas hanya ‘meminjam’ ayah mereka beberapa jam bagi menyelesaikan urusan pembahagian harta sebelum lelaki berusia 75 tahun itu dipulangkan semula ke rumah kebajikan.
Ketika mahu mengambil ayah mereka dari Pusat Jagaan Warga Emas Nur Ehsan, Kempas, di sini, pertengahan bulan lalu, dua anaknya bersungguh-sungguh memberitahu mereka dan adik-beradik lain sudah insaf.
Justeru, mereka meyakinkan pengurus pusat kebajikan itu, Norijah Bidin, bahawa warga emas yang mesra dengan panggilan Wak itu mereka jaga dengan baik.

“Bagaimanapun, saya terkejut apabila kerana selepas beberapa jam, mereka datang dan menyerahkan semula Wak kepada kami untuk dijaga.


“Apabila ditanya, kelima-lima mereka memberi alasan konon kehadiran bapa mereka mencetuskan pelbagai masalah dalam keluarga,” kata Norijah.

Maut kena renjatan

Oleh Suraya Roslan
surayaroslan@hmetro.com.my

PERIKSA...anggota polis memeriksa mayat lelaki yang  dipercayai maut akibat renjatan elektrik, semalam.
PERIKSA...anggota polis memeriksa mayat lelaki yang dipercayai maut akibat renjatan elektrik, semalam.
SEREMBAN: Tindakan seorang lelaki yang dipercayai mahu mencuri kabel milik Tenaga Nasional Berhad (TNB) di bilik bawah tanah sebuah pusat perniagaan pakaian di Jalan Tuanku Munawir di sini, mengundang padah apabila dia maut akibat terkena renjatan elektrik berkuasa 415 voltan, semalam.
Ketua Polis Daerah Seremban, Asisten Komisioner Saiful Azly Kamaruddin berkata lelaki berusia 40-an itu yang melecur teruk di muka, mati di tempat kejadian.
Menurutnya, polis menerima maklumat kejadian itu kira-kira jam 11.30 pagi dan menghantar sepasukan anggota untuk menyiasat.

“Sebaik tiba di tempat kejadian, polis menemui lelaki yang hanya berseluar panjang, terbaring tidak sedarkan diri.


“Bagaimanapun, lelaki itu dipercayai sudah meninggal dunia dan mayatnya dihantar ke Hospital Tuanku Ja’afar Seremban (HTJS) untuk bedah siasat.

Terbalik dalam rumah

Oleh Suraya Roslan
surayaroslan@hmetro.com.my

TERBALIK...anggota bomba memeriksa Toyota Camry yang terbalik di ruang tamu.
TERBALIK...anggota bomba memeriksa Toyota Camry yang terbalik di ruang tamu.
ROBOH...keadaan rumah mangsa selepas dirempuh kereta, kelmarin.
ROBOH...keadaan rumah mangsa selepas dirempuh kereta, kelmarin.
SEREMBAN: “Jantung saya bagaikan terhenti apabila terdengar dentuman kuat sebelum rumah bergegar,” kata Ahmad Yusof, 48, yang rumahnya di Taman Tiroi, Labu, di sini, dilanggar sebuah kereta, malam kelmarin.
Bagaimanapun, dalam kejadian kira-kira jam 8.45 malam itu, Ahmad dan anak perempuannya, Khairul Baiyinah, 11, terselamat.

Kejadian dipercayai berlaku apabila sebuah Toyota Camry dipandu seorang lelaki berusia 40-an hilang kawalan dan merempuh rumah Ahmad.
Pemandu berkenaan cedera parah dan dikejarkan ke Hospital Tuanku Ja’afar Seremban (HTJS) untuk rawatan lanjut.

Menurut Ahmad, ketika kejadian dia dan anak bongsunya sedang menunaikan solat Isyak berjemaah dalam sebuah bilik apabila dikejutkan dengan dentuman kuat.

“Rumah bergegar kuat dan pada masa itu saya hanya fikirkan keselamatan diri dan anak. Saya segera menjenguk keluar untuk memeriksa apa yang berlaku.

“Saya terkejut melihat sebuah Toyota Camry putih di ruang tamu rumah dengan empat tayar ke atas,” katanya ketika ditemui di sini, malam kelmarin. Ahmad berkata, beberapa penduduk yang menyedari kejadian segera ke rumahnya untuk membantu.

Menurutnya, pemandu kereta yang cedera dan tidak sedarkan diri dikeluarkan orang ramai sebelum dikejarkan ke hospital oleh Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM).
“Saya turut menghubungi pasukan bomba dan penyelamat kerana khuatir berlaku tumpahan minyak apabila kereta itu terbalik,” katanya.

Menurutnya, dua motosikal dan empat basikal yang diletakkan di depan rumah rosak teruk akibat rempuhan itu.

“Walaupun rumah saya rosak, saya bersyukur kerana saya dan anak tidak mengalami sebarang kecederaan,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Nilai, Superintendan Mohd Yusoff Awang yang dihubungi mengesahkan kejadian berkenaan dan siasatan masih dilakukan untuk mengetahui punca kemalangan.

No comments:

Post a Comment