Friday, November 16, 2012

AKHIR2 ZAMAN NI KAKI AUTA NI DAH BANYAK...MEREKA NI TAK TAKUT HUKUM ALLAH SWT

Buat perangai lepas popular

Oleh Elrafaei Sapi dan Yusmizal Dolah Aling
am@hmetro.com.my

KAJANG: Dia digelar ustaz selepas diangkat menerusi sebuah rancangan realiti TV berkonsepkan agama yang popular di Malaysia dan di peringkat antarabangsa.
Namun perwatakan sebagai suami penyayang dan menantu yang paling disayangi ibu mentua kini berubah sekelip mata apabila dikatakan tergamak mengugut mahu melakukan sesuatu yang buruk terhadap ibu mentua sehingga wanita itu kini bersembunyi di tempat lain.
Ustaz yang berjawatan tinggi dalam sebuah syarikat petroleum terkemuka negara itu dikatakan mengugut isteri dan keluarga mentua apabila menuntut wang RM140,000 daripada isterinya atas alasan membayar kembali kos sara hidup dia bersama isterinya, termasuk perbelanjaan ketika membawa anak saudara keluar bersiar-siar.

Kemuncak drama gila lelaki terbabit berlaku apabila dia memberanikan diri pergi ke rumah ibu mentuanya di Pahang, pada Isnin lalu.

Dia menunggu di luar rumah untuk menuntut wang berkenaan.

Terbantut curi haiwan

Oleh Wan Asrudi Wan Hasan
wanasr@hmetro.com.my

MAHAL...Chung bersama kucing baka benggal yang nyaris dicuri dalam kejadian pecah kedainya.
MAHAL...Chung bersama kucing baka benggal yang nyaris dicuri dalam kejadian pecah kedainya.
KESAN PECAH...Chung menunjukkan siling yang ditembusi pencuri untuk melarikan binatang.
KESAN PECAH...Chung menunjukkan siling yang ditembusi pencuri untuk melarikan binatang.
IPOH: Cubaan tiga lelaki melarikan beberapa ekor kucing, arnab dan anak beruk dari sebuah kedai menjual haiwan peliharaan di sini, awal pagi kelmarin, terbantut apabila usaha mereka digagalkan polis.
Dalam kejadian jam 3 pagi itu, tiga lelaki berusia 17 hingga 28 tahun dikesan menceroboh premis berkenaan di Gunung Rapat sebelum disedari orang ramai.

Ketiga-tiga suspek dicekup ketika membawa bersama masing-masing seekor kucing bengal dan kucing siam selain beberapa ekor arnab dan seekor anak beruk bernilai lebih RM3,000.
Polis turut merampas beberapa barangan berharga lain termasuk wang tunai RM300, sebuah komputer riba, dua tabung duit, dua beg makanan kucing seberat 1.5 kilogram dan dua sangkar kucing yang dilarikan dari premis berkenaan.

Pemilik premis, Chung Weng Kee, 45, ketika ditemui berkata, dia menerima maklumat kejadian itu selepas dimaklumkan rakan yang tinggal berhampiran premisnya.

Beliau berkata, sejurus tiba, dia terus menghubungi polis sebelum ketiga-tiga suspek berjaya diberkas tidak jauh dari premisnya.
“Sebaik memeriksa di dalam premis, beberapa haiwan didapati hilang dari sangkar pameran sebelum mendapati siling premis pecah dipercayai dilakukan suspek untuk menyusup masuk ke premis ini.

“Ia kejadian samun pertama di premis ini sejak saya menjalankan perniagaan ini 14 tahun lalu,” katanya.
Menurutnya, seorang suspek pernah datang ke premisnya Isnin lalu sebelum membeli seekor arnab bernilai RM60.

Chung berkata, sebelum ini, ada beberapa kes pecah kedai di kawasan ini namun ia hanya membabitkan kecurian wang tunai namun kali ini berbeza kerana pencuri mensasarkan haiwan peliharaan yang bernilai tinggi di pasaran.

Saksi kejadian, Frankie Chin, 36, berkata, dia dikejutkan dengan bunyi bising anjingnya yang menyalak kuat sebelum melihat beberapa suspek memasuki premis menerusi siling.

“Saya terus menghubungi pemilik premis dan polis bagi memaklumkan kejadian itu,” katanya.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah, Superintendan Anuar Osman ketika dihubungi berkata, kejayaan itu hasil kerjasama orang awam yang melaporkan kepada polis selepas melihat kejadian.

“Ketiga-tiga suspek berasal dari Ipoh dan mereka akan direman sehingga esok (hari ini),” katanya.

Katanya, kes berkenaan disiasat di bawah Seksyen 457 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 14 tahun dan denda, jika sabit kesalahan.

Kepala disyaki dimakan biawak

Oleh Riaty Abada
am@hmetro.com.my

SIASAT...Rowell (tengah) ketika berjumpa  ibu mangsa, Samsimar.
SIASAT...Rowell (tengah) ketika berjumpa ibu mangsa, Samsimar.
SANDAKAN: Kanak-kanak berusia dua tahun dilaporkan hilang pada 10 November lalu ketika menghadiri majlis perkahwinan ibu saudaranya di Kampung Garinono, Batu 25, dekat sini, ditemui dalam keadaan menyayat hati apabila badannya terputus dua dan hampir reput dipercayai angkara binatang buas.
Difahamkan, mayat mangsa, Haziq Hassan, ditemui jam 4 petang kelmarin, tiga kilometer dari rumah ibu saudaranya oleh seorang juruukur.
Hanya bahagian pinggang dan kaki yang ditemui, manakala bahagian atas termasuk badan dan kepalanya gagal ditemui dipercayai dimakan biawak.

Saksi yang melakukan kerja mengukur tanah terkejut melihat sepasang kaki manusia sebelum menghubungi polis memaklumkan perkara itu.

Ketua Polis Daerah Sandakan, Asisten Komisioner Rowell Marong, ketika dihubungi mengesahkan perkara itu dan mayat mangsa ditemui berhampiran kolam di ladang berkenaan.

Awas helah bomoh auta

Posted on the November 16th, 2012 under Tempatan by admin


SESETENGAH individu sanggup melakukan apa sahaja asalkan hajat di hati dapat ditunaikan walaupun dengan cara menyekutukan Allah.
KES bomoh memanipulasi mangsa nampaknya bukanlah perkara baharu dalam masyarakat kita.
Pesakit bukan sahaja adakalanya diberitahu punca penyakit yang tidak masuk akal, bahkan mereka perlu pula membayar kos rawatan yang tinggi.

Lebih malang, ada bomoh yang telah mempergunakan pesakit, khususnya wanita sebagai objek memuaskan nafsu seksual mereka.
Ada pesakit yang dicabul dan ada pula menerima nasib lebih buruk termasuk dirogol.
Walaupun berita seperti ini sering dilaporkan di media massa, ia seperti tidak memberikan peringatan atau kesan kepada ahli masyarakat agar lebih berhati-hati.
Pesakit sering kali menjadi hamba seks bomoh, kononnya ia merupakan sebahagian daripada upacara membuang sial.
Sangat malang, ‘sial’ yang kononnya ada dalam diri pesakit itu bukan sahaja tidak dapat dibuang, pesakit ditambah pula dengan sial yang baharu.
Mengapa ahli masyarakat mudah terpedaya dengan bomoh seperti ini?
Kemungkinan hal ini berlaku kerana dua sebab. Pertamanya manusia sering diperdayakan oleh persepsi. Kita selalu mengandaikan bahawa manusia yang mempunyai perwatakan baik seperti berkopiah atau berimej kemas sebagai manusia yang boleh dipercayai.
Orang mungkin tidak sembarangan mudah terpedaya sekiranya bomoh tadi mempunyai penampilan yang selekeh atau berimej buruk.
Apatah lagi, kalau bomoh tersebut membahasakan diri mereka sebagai ustaz walaupun mungkin sekadar menghafal beberapa patah kata bahasa Arab.
Bagaimanapun, kerana persepsi baik yang mereka lakonkan, ramai manusia tertipu. Peliknya bukan hanya orang yang kurang berpendidikan menjadi mangsa, sebaliknya golongan profesional turut tertipu.
Kehebatan bomoh untuk mengungkapkan mantera dalam bahasa Arab dan beberapa patah kata yang tidak difahami maksudnya telah menjadikan mereka kelihatan hebat.
Hilang keyakinan diri
Keduanya, dalam banyak keadaan, mangsa yang menemui bomoh biasanya ialah mereka yang ditimpa musibah, baik penyakit fizikal atau masalah kehidupan yang lain.
Secara psikologinya, mereka yang menderita musibah itu akan lebih mudah kehilangan self esteem atau dalam bahasa yang mudah, mereka kehilangan keyakinan diri.
Mereka ‘hilang’ identiti diri yang sebenar menyebabkan dengan mudahnya diperdayakan. Apatah apabila dijanjikan bahawa rawatan tertentu itu mampu mengembalikan mereka kepada keadaan asal.
Mangsa biasanya akan terpedaya pula dengan cerita-cerita bomoh tadi bahawa mereka pernah menyembuhkan banyak pesakit termasuk individu terkenal. Ini menjadikan bomoh tadi diyakini sangat hebat dan tahu segala-galanya.
Itu belum lagi apabila bomoh menunjukkan kehebatan kononnya tahu pelbagai perkara tentang pesakit.
Contohnya bomoh tahu asal usul pesakit, kisah-kisah lama pesakit atau latar belakang keluarga.
Rawatan tidak logik
Pernah kita terfikir bahawa maklumat tersebut boleh diperoleh bomoh berkenaan daripada orang yang mungkin mengenali pesakit.
Hakikat yang jarang diambil peduli masyarakat ialah persoalan etika dan logik dalam rawatan itu. Sangat janggal jika seseorang itu dikatakan alim kalau mereka mula mengajak mangsa yang berlainan jantina ke dalam bilik yang tidak ada orang lain di dalamnya.
Kalau hal seumpama itu berlaku, pesakit seharusnya bertanya kepada diri sendiri, adakah mereka sedang dirawat oleh seorang bomoh atau sedang menjadi mangsa untuk diperdayakan?
Walaupun dalam dunia adakalanya tidak semua perkara mampu dihuraikan dengan kemampuan logik, pesakit harus berhati-hati kalau ada prosedur rawatan di luar kewarasan manusia.
Ada mangsa yang diminta oleh bomoh untuk membekalkan dengan seluar dalam yang telah dipakai oleh pesakit atau mengambil bahan yang tersangkut di sarang labah-labah dengan mulut.
Secara logiknya, apakah ini boleh dianggap sebagai satu prosedur rawatan yang mampu menyembuhkan penyakit?
Bagaimanapun, dalam banyak kes, manusia sanggup berbuat apa sahaja demi memenuhi permintaan bomoh kerana ia dianggap sebagai salah satu bentuk upacara.
Oleh yang demikian, berhati-hatilah. Sesekali kita patut menggunakan logik akal dan pertimbangan rasional untuk mengelak diperdaya sekali pun kita mungkin sedang ditimpa musibah yang teruk.
Ia mungkin membantu menghindar kecelakaan yang lebih menyakitkan.
Kosmo

4 beranak ditemui mati berulat

Posted on the November 17th, 2012 under Tempatan by admin


Generator jenis Motoyama model MPG3800 yang dipercayai menjadi punca empat sekeluarga maut.
BETONG – Empat sekeluarga yang ditemui dalam keadaan sudah berulat dan masing-masing mulut berair di sebuah rumah di Jalan Kolam, Lubuk Chepung, Pusa dekat sini kelmarin dipercayai mati akibat terhidu asap generator yang membekal tenaga elektrik di rumah tersebut.
Mereka yang terkorban ialah Zaidi Pandi, 62; isteri, Tiah Sauti, 53, dan dua anak mereka iaitu Atikah, 27, serta Kazil, 20. Semasa ditemui, keempat-empat mangsa itu dipercayai sudah meninggal dunia lebih daripada 48 jam.

Atikah dan Kazil merupakan orang kelainan upaya (OKU) iaitu lembam.
Penemuan mayat empat beranak itu terbongkar apabila adik kepada Zaidi, Omar, 39, pergi ke rumah itu pukul 5 petang dan terhidu bau busuk dari arah rumah kayu tersebut.
Keadaan keempat-empat mayat itu amat memilukan dengan Zaidi ditemui dalam keadaan memakai baju Melayu, kain pelekat serta berkopiah terlentang atas sejadah di ruang tamu.
Di sisi mayat pengusaha kantin itu pula, mayat Atikah. Atikah yang memakai baju-T semasa dijumpai dalam keadaan terbaring dengan kepala di atas bantal. Bersebelahan mayat Atikah ditemui sehelai telekung berwarna putih.
Mayat Kazil yang memakai baju-T dan seluar panjang turut ditemui di ruang tamu dan dalam keadaan terlentang di atas tilam.
Sementara itu, isteri Zaidi, Tiah dijumpai di dalam bilik tidur dengan keadaan terlentang di atas tilam. Tiah semasa itu memakai baju kuning dan berkain batik.
Ketua Polis Daerah Betong, Deputi Superintendan Saifuddin Mustafa berkata, polis percaya kematian keempat-empat mangsa dipercayai berpunca daripada gas karbon monoksida daripada asap generator Motoyama model MPG3800 yang menggunakan minyak tanah.
Menurut beliau, polis menemui generator itu di dapur rumah dan sudah kehabisan minyak.
“Semasa mayat ditemui, pintu dan tingkap rumah mangsa dalam keadaan bertutup rapat. Polis terpaksa memecah pintu dapur untuk masuk ke dalam rumah,” kata beliau ketika dihubungi Kosmo!.
Menurut beliau, seluruh badan mayat empat beranak itu semasa ditemui berwarna hijau kehitaman, mulut berair dengan lidah terjelir.
Selain itu, terdapat beberapa tompokan darah dan air berwarna kekuningan berhampiran keempat-empat mayat mangsa.
“Punca sebenar kematian akan diketahui hujung minggu ini selepas keputusan bedah siasat yang dilakukan oleh doktor pakar Hospital Umum Sarawak (HUS), Kuching bermula pagi esok (hari ini) diketahui,” katanya.
Difahamkan generator tersebut kebiasaannya akan diangkat ke belakang rumah menjelang waktu malam namun pada hari kejadian generator itu ditemui masih berada di dalam dapur.
Keluarga itu menggunakan generator itu kerana masih menunggu kelulusan mendapat bekalan elektrik.
Zaidi dikenali dalam kalangan penduduk setempat sebagai seorang yang kuat agama dan disenangi oleh masyarakat tempatan.
Kosmo

Hisham pangku tugas KP Kesihatan

Posted on the November 17th, 2012 under Tempatan by admin


KUALA LUMPUR – Timbalan Ketua Pengarah Kesihatan (Perubatan), Datuk Dr. Noor Hisham Abdullah (gambar) akan menjalankan tugas-tugas Datuk Seri Dr. Hasan Abdul Rahman sebagai Ketua Pengarah (KP) Kesihatan untuk sementara waktu sehingga satu keputusan rasmi dibuat mengenainya.
Ketua Setiausaha Kementerian Kesihatan, Datuk Kamarul Zaman Md. Isa berkata, pelantikan Noor Hisham dibuat ekoran penggantungan tugas Hasan selepas beliau terlibat dalam kes khalwat baru-baru ini.
Menurutnya, pihak kementerian telah menerima secara rasmi keputusan yang dikeluarkan oleh Mahkamah Tinggi Syariah Putrajaya berhubung kes khalwat yang melibatkan Hasan pada 16 November lalu.

“Pelantikan itu selari dengan peruntukan yang digariskan di bawah Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) P.U(A) 395/1993 terhadap mana-mana pegawai awam yang telah disabitkan kesalahan oleh mahkamah,” ujarnya dalam satu kenyataan di sini semalam.
Kosmo! pada Khamis lalu melaporkan bahawa Hasan yang ditangkap berkhalwat dengan seorang jururawat berstatus isteri orang dan diarahkan membayar denda sebanyak RM3,000 oleh Mahkamah Tinggi Syariah Putrajaya selepas mengaku bersalah atas pertuduhan tersebut.
Hasan telah didakwa berkhalwat dengan seorang pegawai wanita di kementerian sama, Wan Syarifah Nooraazmanita Wan Hassan, 36, di sebuah bilik Hotel Pullman di sini pada pukul 2.18 pagi Rabu lalu.
Wan Syarifah pula didenda sebanyak RM2,900 selepas kedua-dua mereka mengaku salah atas tuduhan tersebut.
Sementara itu, Pengerusi Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia (SPA), Tan Sri Mahmood Adam berkata, sebarang bentuk tindakan yang akan dikenakan ke atas Hasan bergantung kepada laporan yang dikemuka kementerian tersebut.
“Sehingga waktu ini, kami belum menerima apa-apa daripada kementerian itu,” katanya pada sidang media sebelum menandatangani memorandum persefahaman antara SPA dan agensi pekerjaan Kayell Sdn. Bhd. di sini semalam.
Kosmo

No comments:

Post a Comment