Friday, November 16, 2012

KENAPA KITA JADI MAKHLUK YANG DEGIL

Masih tutup

Oleh Sharifah Norfaezah Wan Ahmad Makki Mashor
norfaezah@ghmetro.com.my

PERIKSA...pihak JKR melakukan analisis tanah.
PERIKSA...pihak JKR melakukan analisis tanah.
BERSIH...pihak JKR melakukan pembersihan jalan.
BERSIH...pihak JKR melakukan pembersihan jalan.
AMPANG: Penutupan Jalan Ampang-Hulu Langat akan diteruskan sehingga hari ini bagi memastikan keselamatan orang awam terjamin sekali gus membolehkan kerja pembersihan tanah diteruskan berikutan runtuhan yang berlaku berdekatan susur Menara Tinjau, di sini, kelmarin.
Ia turut memberi ruang kepada pihak Majlis Perbandaran Kajang (MPKj) memastikan kawasan itu bebas lumpur sebelum dibuka semula kepada orang awam.

Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Amiruddin Jamaluddin berkata, arahan itu kekal sehingga keadaan benar-benar selamat.
“Buat masa ini pihak Jabatan Kerja Raya (JKR) masih lagi melakukan kerja pembersihan di atas jalan dengan runtuhan tanah melitupi tiga suku jalan atau 50 meter laluan dan keadaan ini berbahaya kepada tebing dan penduduk di Kampung Ampang Saujana yang terletak berhampiran.

“Oleh itu, laluan di susur berdekatan Batu 14 dan berdekatan simpang Kampung Ampang Saujana akan ditutup sehingga esok (hari ini) dan pembukaannya akan diumumkan secepat mungkin,” katanya ketika ditemui di tempat kejadian, di sini, semalam.

Beliau berkata, keadaan akan dipantau supaya tiada apa-apa kejadian tidak diingini berlaku terutama apabila keadaan cuaca kurang menentu kebelakangan ini.
“Kami akan menunggu keputusan pihak forensik JKR bagi makluman status analisis tanah dan keadaan bumi di kawasan terbabit kerana ia gagal dikenal pasti pada malam kejadian berikutan cuaca gelap,” katanya.

Amiruddin berkata, kawalan ketat dilakukan dengan menempatkan balai polis bergerak dan anggota Rela di susur jalan berkenaan.
Tinjauan Harian Metro ke tempat kejadian juga mendapati keadaan stabil dan orang awam mematuhi arahan namun kedai berhadapan persimpangan Kampung Ampang Saujana masih beroperasi seperti biasa.

Peniaga, Shapari Mat, 45, berkata dia melihat sendiri kejadian itu walaupun hanya dari jauh.

“Setiap hari saya akan berniaga bermula jam 4 petang hingga 3 pagi dan saya mendengar bunyi runtuhan walaupun berada pada jarak 1.2 kilometer dari tempat kejadian,” katanya.

Katanya, ia kejadian biasa di kawasan berkenaan terutama apabila hujan berterusan turun.

Polis belum dapat arahan tahan jurujual



SHAH ALAM: Polis masih belum mendapatkan perintah tahanan reman seorang jurujual yang melahirkan seorang bayi lelaki cukup sifat yang kemudian meninggal dunia di rumah sewanya di Jalan Haji Salleh, Meru, dekat Klang, Rabu lalu, kerana suspek masih menerima rawatan di hospital.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor, Senior Asisten Komisioner Mohd Adnan Abdullah berkata, penahanan hanya akan dibuat selepas wanita itu disahkan pulih oleh doktor.

Katanya, wanita itu kini berada di Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR), Klang, bagi mendapatkan rawatan lanjut dan pemantauan daripada pihak hospital.
Difahamkan, mayat bayi malang itu sudah dituntut keluarga wanita itu kira-kira jam 2 petang semalam untuk urusan pengebumian selepas proses bedah siasat. Namun, polis enggan mendedahkan punca kematian bayi terbabit tetapi akan mengambil keterangan daripada rakan suspek untuk melengkapkan siasatan.

Harian Metro semalam melaporkan, seorang wanita berusia 24 tahun melahirkan bayi lelaki di rumah sewanya Rabu lalu namun kejadian hanya diketahui kakaknya, kelmarin sebelum membuat laporan polis.

Suspek didapati mengandung selepas menjalinkan hubungan dengan seorang lelaki warga Bangladesh yang sudah pulang ke negara asalnya sejak Mac lalu.
Kes disiasat mengikut Seksyen 318 Kanun Keseksaan kerana menyembunyikan kelahiran.

Mayat bayi lelaki atas katil

Posted on the November 16th, 2012 under Tempatan by admin
KIRI: RUMAH di Lorong Haji Salleh, Jalan Meru, Klang inilah tempat mayat seorang bayi lelaki ditemui di atas katil semalam.
GAMBAR KANAN: Anggota polis mengiringi jurujual yang ditangkap selepas disyaki menyembunyikan kelahiran bayinya.
KLANG – Polis menangkap seorang jurujual selepas dipercayai cuba menyembunyi kelahiran bayi lelakinya yang sudah tidak bernyawa di sebuah rumah di Lorong Haji Salleh, Jalan Meru di sini semalam.
Ibu muda berusia 24 tahun itu ditangkap pada pukul 5.45 petang apabila kakaknya yang berusia 27 tahun membuat laporan polis selepas terkejut menemui mayat seorang bayi diletakkan di atas katil di rumah sewa yang didiami bersama adiknya itu.

Bayi itu dipercayai dilahirkan oleh suspek yang bekerja di sebuah kedai di Pekan Meru pada pukul 4 petang kelmarin. Semasa dilahirkan, bayi itu dipercayai sudah tidak bernyawa.
Suspek dipercayai membiarkan mayat anaknya di atas katil di dalam biliknya selepas dipercayai bimbang perkara itu diketahui keluarganya.
Ketua Polis Daerah Klang Utara, Asisten Komisioner Mohd. Shukor Sulong berkata, pasukan polis yang menerima laporan kakak suspek terus ke tempat kejadian dan menemui mayat seorang bayi lelaki yang cukup sifat di atas katil.
“Polis turut menemui tali pusat bayi dalam satu beg plastik yang dipercayai dipotong oleh si ibu selepas melahirkan anaknya itu,” kata beliau ketika dihubungi di sini.
Menurut beliau, soal siasat ke atas suspek mendapati bapa kepada bayi malang itu merupakan lelaki Bangladesh namun kekasihnya itu sudah pulang ke negara asal sejak Mac lalu.
Mohd. Shukor memberitahu, suspek bersama mayat bayinya dihantar ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) di sini untuk pemeriksaan dan bedah siasat.
Kosmo

Pengakuan Chua: BN perlu bentang hudud di parlimen

Abdul Aziz Mustafa, 05 Nov 2012
KUALA LUMPUR: Kerajaan Barisan Nasional (BN) hendaklah membentang rang undang-undang yang merangkumi hudud untuk menghentikan MCA mempolitikkan hukum itu, kata Naib Presiden PAS, Datuk Haji Mahfuz Omar.

"Oleh kerana Presiden MCA (Datuk Seri Dr Chua Soi Lek) kata pihaknya hanya menolak hudud versi PAS, (Perdana Menteri, Datuk Seri) Najib (Tun Razak) selaku ketua kerajaan BN yang diterajui oleh Umno bertanggungjawab membentangkan satu rang undang-undang di Parlimen yang merangkumi perlaksanaan hudud.

"Saya yakin MCA akan menghentikan penentangannya kerana undang-undang berkenaan digubal dan dibentangkan oleh BN dan bukan lagi hudud versi PAS.

"Saya juga yakin MCA tidak akan mempolitikkan hudud lagi jika BN yang menggubal dan membentangkannya untuk diluluskan oleh Parlimen memandangkan Chua sendiri yang menyatakan tidak ada masalah bagi MCA untuk menerima penerangan tentang hukum hudud berdasarkan sumber-sumber Islam yang sebenar," kata beliau.

Serentak dengan itu, Mahfuz meminta BN khususnya Umno dan MCA membuktikan bahawa Rang Undang-Undang Jenayah Syariah yang dibentangkan oleh PAS dan diluluskan oleh dewan undangan negeri Kelantan dan Terengganu tidak berdasarkan sumber-sumber Islam yang sebenar.

"Sekarang Chua bercakap tentang hukum hudud berdasarkan sumber-sumber Islam yang sebenar.

"Saya berharap sangat Chua dan saudara-saudara seperjuangannya di dalam Umno membuktikan tanpa sebarang keraguan berdasarkan hujjah-hujjah yang kukuh bahawa Rang Undang-Undang Jenayah Syariah yang dibentangkan oleh PAS dan diluluskan oleh dewan undangan negeri Kelantan dan Terengganu tidak berdasarkan sumber-sumber Islam yang sebenar.

"Chua dan taiko-taikonya di dalam Umno boleh mengajak (bekas Perdana Menteri, Tun) Dr Mahathir (Mohamad) untuk bersama-sama membuktikan perkara itu memandangkan bekas Presiden Umno itulah yang menjadi pencipta dan pelopor istilah hudud PAS," kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu.

Mahfuz juga berharap Umno menyatakan bahawa ia bersedia menggubal dan membentangkan undang-undang yang merangkumi undang-undang hudud bagi menjaga nama baik agama Islam.

"Di samping melaksanakan kewajipan, Umno bertanggungjawab kepada Allah untuk menggubal dan membentangkan undang-undang yang merangkumi undang-undang hudud bagi menghentikan perbuatan jahat MCA menggunakan alasan hudud versi PAS bagi meneruskan tindakannya menghina Islam dengan menyebarkan ideologi Islamofobia," katanya.

Selagi Umno tidak berbuat demikian, katanya, parti itulah yang bertanggungjawab memberikan ruang dan alasan kepada MCA menggunakan alasan hudud versi PAS bagi meneruskan tindakannya menghina Islam dengan menyebarkan ideologi Islamofobia.

Mahfuz mengingatkan, jika selepas ini MCA terus menggunakan alasan hudud versi PAS untuk menghina Islam dengan menyebarkan ideologi Islamofobia, Umnolah yang bertanggungjawab mendorong MCA berbuat demikian.

"Menggunakan alasan hudud versi PAS bukan sesuatu yang baru malah telah digunakan sejak kerajaan PAS di Kelantan membentangkan Rang Undang-Undang Jenayah Syariah.

"Presidan PAS pada masa itu lagi, Almarhum Datuk Fadzil Noor meminta Umno mengemukakan undang-undang merangkumi hudud yang parti itu yakin berdasarkan Islam sebenarnya," katanya.

Tetapi, kata Mahfuz lagi, Umno sengaja enggan berbuat demikian kerana ia tahu keengganannya itu akan membolehkan alasan hudud versi PAS terus digunakan untuk menghina Islam dan menyebarkan ideologi Islamofobia seperti yang dilakukan oleh MCA.


250,240 ANAK LUAR NIKAH 250,240 x 2 SAMA DENGAN 500,480 PASANGAN TELAH BERZINA...ITU ADA ANAK...YANG ZINA TAK DE ANAK BERAPA PULA JUMLAHNYA...ALLAH LAH YANG TAHU...ADAKAH MASIH TAK MAHU LAKSANAKAN HUDUD...JANGAN JADI MAKHLUK YANG MUNAFIKLAH..DAN PENENTANG UNDANG2 ALLAH 

 

Apa status 250,204 anak luar nikah yang berdaftar

Harakahdaily, 05 Nov 2012
KUALA LUMPUR: Siti Zailah Mohd. Yusoff [PAS-Rantau Panjang] minta Perdana Menteri menyatakan status 250,204 orang anak luar nikah yang berdaftar di Malaysia sejak tahun yang lalu.


Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat itu turut bertanya apakah usaha kerajaan menangani isu zina yang semakin merebak dan mengurangkan kadar kelahiran anak haram di Malaysia.

Beliau bertanya demikian dalam soalan bagi jawab lisan di Dewan Rakyat, hari ini.

Ahli-ahli Parlimen PAS yang turut mengemukakan soalan hari ini seperti di bawah.

Mohd Firdaus Jaafar [Jerai] minta Menteri Dalam Negeri menyatakan berapakah jumlah "Saman Postal" (Notis Pol 170A) yang dikeluarkan oleh PDRM semasa Ops Selamat sempena cuti Hari Raya Aidilfitri yang lepas.

Datuk Wan Abd Rahim Wan Abdullah [Kota Bharu] minta Menteri Penerangan, Komunikasi Dan Kebudayaan menyatakan apakah asas yang digunapakai oleh syarikat-syarikat telekomunikasi mengenakan bayaran sehingga RM2,000 satu hari ke atas Jemaah Haji dan Umrah yang menggunakan Internet Roaming.

Che Uda Che Nik [Sik] minta Menteri Kewangan menyatakan kedudukan Skim Rumah Pertamaku yang dilancarkan oleh Perdana Menteri pada 8 Mac 2011, berapa ramaikah dari kalangan golongan ini telah dapat diberi rumah, mohon data dikemukakan mengikut negeri.

Dr. Mujahid Yusof Rawa [Parit Buntar] minta Menteri Perumahan Dan Kerajaan Tempatan menyatakan usaha Kerajaan untuk memastikan kelayakan pemohon untuk mendapatkan rumah PPR (Projek Perumahan Rakyat).

Dr. Mohd Hatta Md Ramli [Kuala Krai] minta Menteri Kewangan menyatakan sama ada Syarikat MMC akan mengambil alih pengurusan atau seluruh aset Syarikat Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB).

Dr. Dzulkefly Ahmad [Kuala Selangor] minta Menteri Kewangan menyatakan terhadap penjelasan nama baik dan imej negara di kaca mata dan radar pelabur asing, bersabit pelbagai dakwaan dan kontroversi dalam pemberian kontrak LRT Ampang dengan nilai RM960 billion kepada Konsortium George Kent yang melibatkan 8 pembida internasional berwibawa bersama rakan-rakan JV local mereka.

‘Tak mahu terlanjur lagi’

Soalan SAYA, wanita berumur pertengahan 20-an, bekerja dan tinggal bersama keluarga serta masih belum berkahwin.
Sebelum ini saya mempunyai teman lelaki ketika belajar di universiti. Saya namakan dia A. Selepas beberapa lama berkawan, kami terlanjur. Saya rasa bersalah kerana itu kali pertama melakukannya.

Saya terus berkawan dengan A hinggalah saya mendapat tahu dia bertunang. Saya amat marah dan sedih kerana dia menipu saya.

Saya memutuskan perhubungan dengan A dan bertemu beberapa lelaki lain. Mulanya, saya amat menyukai dan ingin serius dengan seorang lelaki.

Saya bersikap jujur dengannya dengan memberitahu bahawa saya pernah terlanjur. Saya ingatkan dia dapat menerima dengan hati terbuka malangnya ada maksud lain.

Dia juga ingin meniduri saya. Sejak itu, saya tidak mahu serius dengan sesiapa kerana menganggap lelaki hanya mengambil kesempatan.

Saya berasa diri amat hina sekali, walaupun solat lima waktu tapi tetap melakukan zina.

Kali terakhir saya mempunyai teman lelaki, dia juga mahu meniduri saya lalu saya nekad memutuskan hubungan. Saya amat sedih.

Sejak dari itu saya berazam untuk berubah dengan menjauhkan diri daripada zina. Mujurlah saya mendapat kerja berhampiran rumah ibu bapa jadi pergerakan saya sedikit terbatas.

Namun, sejak akhir-akhir ini, hati saya teringin berkawan dengan lelaki tapi takut kerana teringat cerita lama. Saya sengaja menduga beberapa kenalan lelaki dengan mengatakan bahawa saya pernah terlanjur. Mereka juga seperti lelaki-lelaki sebelum ini, berniat jahat.

Saya tidak tahu sampai bila ia akan berterusan begini. Saya kasihankan ibu bapa yang sentiasa mendoakan saya diberikan suami yang baik.

Saya tidak tahu bagaimana harus saya luahkan. Saya tidak mahu berzina lagi, sebaliknya ingin berkawan dan bersikap jujur.

Tolong lah saya Dr.

GADIS SEDIH,

Selangor.

Jawapan

DR simpati dan dapat memahami jiwa adik. Orang yang kehilangan sesuatu yang amat disayangi (kesucian diri) berkemungkinan berasa rendah diri.

Begitu juga individu yang berasa dihina dan tidak dipunyai sering merasa kehilangan harga diri. Keperluan psikologi ialah seseorang itu akan mengalami rasa cinta dan rasa dihargai.

Individu yang tidak ada rasa dicintai akan mengalami kegagalan identiti, kurang keyakinan diri dan cepat putus asa (Glasser 1984).

Adik tidak mendapat kedua-dua perasaan tersebut (dicintai dan dihargai). Sebaliknya, bekas kekasih dan teman lelaki hanya memanipulasi adik untuk memenuhi elemen id (keseronokan) mereka saja.

Kenyataan seperti ‘saya sangat sedih dengan diri saya’ dan ‘saya berasa diri hina sekali’ dalam konteks psikologi boleh memberi kesan kepada kecenderungan untuk merasai malu yang amat mendalam.

Individu cenderung untuk memperbesarkan masalahnya atau melihatnya dengan perasaan amat sedih. Inilah yang adik sedang rasa dan alami.

Keadaan ini biasanya akan menghasilkan perasaan takut dan bimbang yang bukan-bukan. Pemikiran menjadi tidak rasional dan sifat yang tidak rasional ialah lemah semangat atau tanpa harapan hidup.

Apa yang boleh dilakukan dalam konteks permasalahan adik ialah mencabar pemikiran mengenai kepercayaan bahawa semua lelaki yang adik kenali hanya mahu meniduri adik.

Adik boleh membina kenyataan diri yang realistik dan rasional.
Usahakan menukar pemikiran tidak rasional (tiada lelaki yang ikhlas berkawan dengan adik) dengan yakin dan percaya bahawa satu hari nanti adik akan bertemu lelaki yang mencintai adik.

Lakukan latihan mencabar pemikiran adik ini berulang kali. Ia akan membantu meredakan perasaan.

Dr melihat adik mempunyai keinginan sangat tinggi untuk berubah seperti berdoa kepada Allah agar dikurniakan suami yang dapat membimbing adik ke jalan yang diredai dan berazam tidak berzina.

Berterusanlah memohon doa. Adik juga kasihankan ibu bapamengetahui mengenai diri adik.

Dr doakan apa yang adik inginkan daripada perubahan ini akan berjaya. Allah SWT sentiasa memerintahkan umat-Nya bertaubat, sebagaimana firman-Nya yang bermaksud: “Hai orang-orang yang beriman, bertaubatlah kepada Allah dengan taubat yang sebenar.” (At-Tahrim: 8)
Firman Allah: “Dan bertaubatlah kamu kepada Allah, wahai sekalian orang-orang Mukmin, semoga kamu mendapat kebenaran.” (an-Nur, 31)

Perit teringat kisah lama

SAYA suami muda yang baru mendirikan rumah tangga. Hidup saya ceria seisi keluarga, tetapi ada sesuatu yang sering membuatkan saya terganggu dan merasakan kekesalan yang amat mendalam.
Kisahnya bermula dua tahun sebelum berumah tang�ga. Saya mengenali gadis (A) yang berumur lebih tua daripada saya. Walaupun begitu, dia memiliki rupa paras menawan. Saya mengenali A pada zaman persekolahan kerana dia menjadikan saya adik angkat. Selepas tamat persekolahan, kami terpisah kerana menyambung pelajaran masing-masing.

Selepas lama terputus hubungan, kami bertemu kembali dalam laman sesawang. Di situ, bermulalah kembali hubungan adik-kakak dan ketika itu juga A sudah berumah tangga. Pada mulanya hubungan kami normal, tapi lama kelamaan menjadi serius. Timbulnya kemesraan apabila A sering berkongsi cerita mengenai kehidupannya yang bosan dan sunyi. Suami A sering keluar dan lebih banyak menghabiskan masa dengan rakan-rakannya. Mereka juga masih belum mendapat cahaya mata menyebabkan A bosan.

Mungkin disebabkan kekurangan kasih sayang dan perhatian suami, A berkongsi kasih sayang dengan saya. Pada masa itu, saya bujang dan tiada teman wanita hingga akhirnya terjebak dalam cinta songsang iaitu skandal bersama isteri orang. Mungkin disebabkan pemikiran yang belum matang, saya termakan ayat-ayat manis dan tidak dapat berfikiran secara rasional atas tindakan saya.
Sehinggalah pada suatu hari, hubungan mesra kami terbawa-bawa hingga ke kamar tidur. Kejadian itu berlaku apabila A datang ke rumah saya disebabkan bosan duduk keseorangan di rumah.

Kami terlanjur begitu jauh. Sejak itu, saya mula menjauh�kan diri walaupun A sering kali menghubungi. Akhirnya A memberitahu dia sudah mengandung menyebabkan saya bertambah runsing.

Saya menyuruhnya menggugurkan kandungan itu, tetapi A enggan. Saya cukup kesal dengan keterlanjuran itu. Kami masih berhubung, tetapi tidak berjumpa.

Saya semakin takut apabila A sering mendesak untuk melakukan lagi perbuatan terkutuk itu untuk membolehkan dia memperoleh seorang lagi cahaya mata. Saya mengelak dan memberitahunya betapa saya kesal dengan apa yang berlaku dan bertaubat tidak mahu mengulangi dosa itu lagi. Saya tidak tahu macam mana hendak berhadapan dengan suami A dan apa yang akan terjadi atas diri saya sekiranya memberitahu perkara yang sudah saya lakukan bersama isterinya.

Berilah pandangan dan jalan kepada saya supaya mampu memperbaiki diri.

Suami Gelisah
PERAK




KATA-KATA ‘di mana anda berdiri, di situlah perlumbaan kehidupan anda dan lupakan masa silam’ boleh membantu adik untuk tidak terus terperangkap dengan kisah silam yang bukan saja memeritkan, tapi berkesan� buruk terhadap jalur perkahwinan adik. Ikhlas Dr rasa adik sudah ‘celik akal’ apabila menyesali perbuatan yang lalu. Adik juga bertaubat tidak akan mengulangi dosa itu dan ia satu tindakan yang bijak.

Kata pepatah, ‘dunia ini umpama lautan luas, kita adalah kapal yang belayar
di lautan. Sudah banyak kapal karam di dalamnya. Andai muatan kita adalah iman dan layarnya takwa, nescaya kita akan selamat daripada tersesat di lautan hidup ini.’

Apa yang adik perlu lakukan ialah tidak terlalu menghukum diri dan bersifat asertif untuk tidak berhubung lagi dengan A. Dengan masih menghubungi A, adik memberi harapan yang A akan gunakan sepenuhnya untuk terus bersifat oportunis.
A cuba memperdayakan dengan meminta adik melakukann perbuatan terkutuk itu untuk dia memiliki seorang lagi cahaya mata sebagai teman anak pertamanya.

Adik bukan saja dapat memuaskan nafsu, tapi dilihat sebagai ‘alat’ untuk A mendapatkan apa yang dia tidak peroleh daripada suaminya. Adik ibarat ‘tabung uji’ untuk A mendapat seorang lagi anak.

Dengan berterusan berhubung dengan A, adik juga bersifat tidak adil kepada isteri dan perkahwinan. Tentu sekali hancur hati isteri apabila mengetahui perkara ini. Jika sayangkan perkahwinan yang baru dua tahun dibina, adik tidak boleh terus menerus memberi harapan dan hati kepada A kecualilah sebenarnya adik memang sayang dan tidak mahu melepaskan A kerana kecantikan dan faktor lain.

Adik perlu membuat keputusan terbaik dalam perkara ini. Tanya diri apakah perkara paling penting dalam hidup sekarang? Fokus kepada perkara itu. Jika tidak, adik mungkin hilang keindahan berumah tangga sedikit demi sedikit.

Ingatlah ‘akal itu menteri yang menasihati, hati itu ialah raja yang menentukan’. Semoga akal dan hati adik akan memilih jalan terbaik.


Mudahnya nak gugur!

Oleh SHAMRAN SARAHAN, ANIZA ZAINUDIN dan HIDAYATUL AKMAL AHMAD
metahad@hmetro.com.my
SIASAT... wartawan Metro Ahad menyamar berkunjung ke klinik yang disyaki menyediakan khidmat pengguguran janin.
SIASAT... wartawan Metro Ahad menyamar berkunjung ke klinik yang disyaki menyediakan khidmat pengguguran janin.
KUALA LUMPUR: Sekurang-kurangnya tiga klinik pakar wanita di ibu kota dikesan menawarkan khidmat menggugurkan janin kepada pelajar sekolah yang terbabit dalam hubungan terlarang.
Penemuan ini hasil penyamaran tiga wartawan Metro Ahad yang berkunjung ke klinik terbabit sejak dua minggu lalu. Seorang berlakon sebagai pelajar perempuan yang berpakaian seragam sekolah, seorang berlagak sebagai kekasih, manakala seorang lagi menyamar sebagai kawan baik.
Berdasarkan siasatan, pelajar yang hamil kurang tiga bulan sangat mudah melakukan pengguguran janin. Prosedurnya ringkas, hanya perlu pergi kaunter, buat temu janji dan bayaran pendaftaran RM50, seterusnya berjumpa doktor untuk proses pengguguran.

Tanpa perlu diiringi ibu bapa atau keluarga terdekat, kos keseluruhan pengguguran janin hanya antara RM1,200 hingga RM2,500 bergantung kepada saiz kandungan.

“Jumpa doktor dulu untuk periksa. Kalau okey, sediakan duit saja, kita akan buat (pengguguran). Tak perlu takut,” kata seorang jururawat ketika wartawan mengunjungi sebuah klinik di Ampang.

No comments:

Post a Comment