Sunday, December 9, 2012

FILEM DAN GAMBAR BERSEMPAH...MUDAH DITONTON...HUKUM ALLAH TAK JALAN...AKIBAT SENDIRI TANGGUNGLAH...NI KESAN JADI MAKHLUK YANG DEGIL

Surau jadi rumah

Oleh Nurasyikin Ramli
am@hmetro.com.my

BERKEMAS...Omar dan Isteri, Siti Nursyuhadah mengemas tempat tinggal mereka di Surau Al-Mujib.
BERKEMAS...Omar dan Isteri, Siti Nursyuhadah mengemas tempat tinggal mereka di Surau Al-Mujib.
KUALA LUMPUR: Dalam keadaan si isteri sarat mengandung dan hanya menunggu hari untuk melahirkan cahaya mata pertama, sepasang suami isteri yang bagai hidup merempat tinggal menumpang di sebuah surau sejak dua bulan lalu, kini semakin tertekan memikirkan masa depan mereka.
“Saya dijangka melahirkan anak pada 28 Disember ini, tapi tiada persiapan yang mampu saya dan suami buat kerana nak makan tiap-tiap hari pun kami pening,” kata Siti Nursyuhadah Syed Hasyim, 19, ketika ditemui, baru-baru ini.
Bakal ibu muda itu dan suaminya, Omar Bashri, 36, menjadikan Surau Al-Mujib berdekatan Perumahan Awam Sri Johor, Cheras, di sini, sebagai rumah mereka kerana kesempitan hidup di samping tidak mahu menyusahkan keluarga.

Setiap pagi selesai solat Subuh, Siti Nursyuhadah menanti Omar pulang membawa ulam-ulaman yang dikutip di kawasan sekitar untuk dijual di depan kedai runcit kenalannya, terletak dua kilometer dari surau tempat mereka tinggal.

Hanya itu pekerjaan yang mampu dilakukan Omar selepas dia diberhentikan kerja sebagai pengawal keselamatan berikutan penyakit sawan kronik yang dihidapinya sejak berusia dua tahun.

Balasan syak isteri curang

Oleh Zatul Iffah Zolkiply
zatuliffah@hmetro.com.my

BERSALAH...Mohd Fadli dijatuhi hukuman penjara tiga bulan.
BERSALAH...Mohd Fadli dijatuhi hukuman penjara tiga bulan.
KUALA TERENGGANU: Seorang suami yang mencederakan isterinya selepas mengesyaki mangsa menjalin hubungan sulit dengan adiknya dijatuhi hukuman penjara tiga bulan oleh Mahkamah Majistret di sini, semalam.
Majistret Abdul Hayyi Salim membuat keputusan itu selepas Mohd Fadli Che Mansor, 22, dari Kampung Paya Teluk Ketapang, Seberang Takir, di sini, mengaku bersalah terhadap tuduhan mengikut Seksyen 323 Kanun Keseksaan kerana sengaja menyebabkan kecederaan.
Mohd Fadli didakwa dengan sengaja menyebabkan kecederaan terhadap isterinya, Rohana Rosli, 22, di Kampung Paya Teluk Ketapang, Seberang Takir, di sini kira-kira jam 11 malam, 3 November lalu.

Pendakwaan dijalankan Pegawai Pendakwa, Inspektor Miky Dunstan Muda manakala tertuduh yang mempunyai seorang anak tidak diwakili peguam.

Mengikut fakta kes, mangsa berada di rumahnya sebelum Mohd Fadli tiba-tiba mengamuk dan mencederakannya di kepala.

RM1.4 juta kena kebas

Oleh Alias Abd Rani
lias@hmetro.com.my

CARI BUKTI...polis menyiasat kejadian samun di rumah mangsa.
CARI BUKTI...polis menyiasat kejadian samun di rumah mangsa.
KUCHING: Kepulangan seorang ahli perniagaan bergelar Datuk Seri dan keluarganya daripada percutian di luar negara disambut dengan kejutan apabila mendapati kediaman mereka di Matang, di sini, dimasuki pencuri dan wang serta barangan berharga bernilai RM1.4 juta dilarikan.
Kejadian disedari sebaik ahli perniagaan berusia 55 tahun itu dan keluarganya yang bercuti di Jakarta, Indonesia, sejak 30 November lalu, tiba di rumah pada jam 12.50 tengah hari semalam mendapati pintu bilik utama terbuka.
Sumber berkata, selepas melihat ada kesan umpil pada pintu bilik, mereka membuat pemeriksaan lanjut sebelum mendapati wang disimpan di dalam bilik lesap.

Menurutnya, ahli perniagaan itu kemudian meneliti rakaman kamera litar tertutup (CCTV) dan mendapati penjenayah memasuki rumah pada jam 10.15 malam, 1 Disember lalu.

Sumber itu berkata, selain wang tunai, beberapa barangan berharga lain turut hilang dan jumlah keseluruhan kerugian RM1.4 juta.

Gadis diraba rakan sekerja



GOMBAK: Seorang remaja perempuan yang baru dua minggu bekerja di sebuah pasar raya di Selayang bagi menghabiskan cuti persekolahannya dicabul rakan sekerja.
Kejadian itu menyebabkan remaja terbabit trauma sebelum menceritakan kepada ibunya.

Sumber berkata, ibu mangsa yang tidak puas hati dengan tindakan rakan sekerja anak perempuannya itu yang juga dipercayai warga asing, membuat laporan polis kelmarin. Menurut sumber itu, dalam kejadian Khamis lalu, mangsa bekerja dengan lelaki terbabit jam 11 pagi dan ditegur lelaki itu dengan perkataan lucah.
“Suspek mengajak mangsa ke rumahnya untuk melakukan hubungan seks, namun mangsa menolak ajakan suspek. “Suspek yang tidak berpuas hati meraba badan mangsa. Tindakan suspek menyebabkan mangsa takut lalu melarikan diri,” katanya.

Sumber berkata, mangsa mendakwa dia sekali lagi diganggu suspek dengan menghubunginya meminta mangsa mengirimkan SMS dan gambar bogel mangsa.

Kata sumber, mangsa yang bimbang diganggu suspek memaklumkan insiden itu kepada ibunya.
“Mangsa dibawa membuat laporan di Balai Polis Selayang untuk tindakan polis lanjut,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Gombak, Asisten Komisioner Abdul Rahim Abdullah mengesahkan menerima laporan berkenaan.

45 cari ‘klien’ kena tangkap

Oleh Na’imah Mohamed
naimah@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Seramai 45 wanita warga asing dipercayai pelacur ditahan polis ketika mencari pelanggan dalam serbuan di sebuah pusat hiburan di Jalan P Ramlee, di sini, kelmarin.
Serbuan dijalankan Bahagian Maksiat dan Perjudian (D7) Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi itu turut mencekup seorang remaja perempuan berusia 18 tahun yang asyik melayan pelanggan berhibur dalam pusat hiburan terbabit.

Ketua Operasi, Asisten Superintendan Mohd Hatta Che Din berkata, operasi yang bermula jam 1 pagi itu dibantu 13 anggota Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela).
“Wanita yang ditahan terdiri daripada warga Vietnam dan Indonesia berusia 18 hingga 30-an yang rata-rata menyalahgunakan pas lawatan sosial.

“Lebih 200 pengunjung pusat hiburan itu diperiksa dan kami menahan lima lelaki dipercayai penjawat awam dalam serbuan terbabit,” katanya.

Hatta berkata, pusat hiburan itu menjadi tumpuan pelancong asing dan anak muda untuk mendapatkan khidmat seks wanita warga asing terbabit yang menawarkan harga murah.
Katanya, semua yang ditahan dibawa ke IPD Dang Wangi untuk tujuan dokumentasi dan soal siasat.

100 jersi tiruan Harimau Malaya dirampas



RAMPAS...penguat kuasa KPDNKK memeriksa jersi Harimau Malaya tiruan dalam operasi  di sekitar Stadium Bukit Jalil, semalam.
RAMPAS...penguat kuasa KPDNKK memeriksa jersi Harimau Malaya tiruan dalam operasi di sekitar Stadium Bukit Jalil, semalam.
CHERAS: Lebih 100 jersi Harimau Malaya tiruan dirampas pihak Bahagian Penguatkuasaan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) sekitar kawasan Stadium Nasional, Bukit Jalil, di sini, semalam.
Dalam operasi bermula jam 4.30 petang itu, jersi bernilai hampir RM10,000 dirampas dari enam premis yang menjalankan perniagaan sempena perlawanan separuh akhir pertama di antara pasukan Malaysia dan Thailand.

Operasi yang diketuai Penolong Pegawai Penguat Kuasa KPDNKK, Amer Hassan itu memeriksa lebih 50 gerai jualan selama lebih sejam dengan kekuatan lima pegawai penguat kuasa termasuk seorang wakil daripada syarikat jenama jersi yang membuat aduan.
Sementara itu, Pengarah KPDNKK WPKL, Abu Samah Tajuddin ketika dihubungi berkata, pemeriksaan ke atas premis berkenaan susulan daripada operasi minggu lalu selain mendapat aduan daripada pemilik jenama jersi Harimau Malaya sendiri.

“Kami akan mengambil tindakan seumpama ini dari semasa ke semasa bagi mengelak penjualan barangan tiruan yang semakin berleluasa.

“Tindakan juga diambil terhadap penjual dan pembekal barangan jenama tiruan ini sekiranya didapati bersalah mengikut Seksyen 8 (2), Akta Perihal Dagangan 2011 dan jika sabit kesalahan bagi perseorangan, boleh didenda RM10,000 dan penjara tiga tahun, manakala syarikat boleh didenda RM500,000,” katanya.

Tak tahan sakit bongkar hamil



SERIAN: Selepas sembilan bulan menyembunyikan kehamilannya, seorang remaja bawah umur terpaksa membiarkan rahsianya terbongkar apabila meminta bapanya menghantar ke hospital kerana tidak tahan lagi sakit untuk bersalin, kelmarin.
Difahamkan, gadis berusia 16 tahun yang keciciran sekolah dari Batu 34, Jalan Kuching-Serian itu tahu dia mengandung, tetapi menyorokkan daripada pengetahuan keluarga kerana takut.

Bapa gadis terbabit yang berusia 52 tahun terkejut apabila anaknya meminta tolong membawanya ke Hospital Serian (HS) kerana tiba masa untuk bersalin.
Keluarga terbabit membawanya ke hospital sebelum membuat laporan di Balai Polis Serian untuk tindakan lanjut.

Ketua Polis Daerah Serian, Deputi Superintendan Mohd Jamali Umi berkata, berdasarkan keterangan mangsa, kejadian berlaku Mac lalu jam 3.14 petang di sebuah asrama pekerja di Pekan Serian.

Katanya, mangsa yang bekerja di sebuah pasar raya di sini, berkenalan dengan lelaki berusia awal 20-an yang baru bekerja di tempat sama.
“Pada hari kejadian, lelaki itu mengajak gadis terbabit minum minuman keras di asrama mereka hingga mangsa tidak sedarkan diri. Apabila sedar, mangsa mendapati dia tidak berpakaian dan dipercayai dirogol,” katanya ketika dihubungi.

Katanya, gadis itu bersemuka dengan lelaki terbabit meminta dia bertanggungjawab, tetapi tidak diendahkan, sebaliknya lelaki itu kini menghilangkan diri.
Menurutnya, kes disiasat mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan dan polis kini memburu lelaki terbabit yang dipercayai berasal dari Lubok Antu untuk didakwa kerana merogol gadis bawah umur.

Lelaki cemburu serang rakan isteri tepi jalan



SERIAN: Padah keluar dengan isteri orang, seorang lelaki bukan sahaja menerima malu malah turut cedera dibelasah teruk di depan orang ramai oleh suami wanita itu di persimpangan Tarat, Jalan Kuching-Serian di sini, kelmarin.
Kejadian jam 3 petang itu berlaku apabila suami yang berusia 42 tahun terserempak isterinya menaiki kereta lelaki berkenaan dipercayai dalam perjalanan ke Kuching.

Suami berkenaan yang curiga dengan kemesraan isterinya dengan lelaki berkenaan, mengekori kereta dinaiki pasangan terbabit sebelum memintasnya di satu persimpangan.
Ketua Polis Daerah Serian, Superintendan Mohd Jamali Umi berkata, sebaik memintas kereta yang dipandu lelaki berusia 30-an itu, suspek mengarahkan kedua-duanya keluar dari kenderaan.

Katanya, berlaku pertengkaran antara pasangan berkenaan dan suspek mengamuk lalu menumbuk serta memukul lelaki itu sehingga menyebabkannya cedera di kepala.

“Apabila kejadian itu menjadi perhatian pengguna jalan raya lain, suspek berhenti membelasah lelaki berkenaan dan meninggalkan tempat kejadian.
“Isteri suspek membuat laporan di Balai Polis Serian sejurus kejadian, mendakwa suaminya yang panas baran memukul rakan lelakinya kerana cemburu.

“Mangsa menerima rawatan pesakit luar di klinik berhampiran dan disahkan tidak mengalami kecederaan serius,” katanya ketika dihubungi.
Menurutnya, kes disiasat mengikut Seksyen 323 Kanun Keseksaan dan suspek dipanggil ke balai untuk memberi keterangan bagi tindakan selanjutnya.

Dalam kes berasingan, seorang lelaki kerugian lebih RM1,000 selepas cermin keretanya dipecahkan seorang lelaki dengan sebiji kelapa di Kampung Melayu Hilir di sini kelmarin. Katanya, mangsa dipercayai mabuk dan bertindak ganas dengan memecahkan cermin kereta jirannya yang diletakkan di pekarangan rumah.

Kes disiasat mengikut Seksyen 427 Kanun Keseksaan.

Guni mayat

Oleh Raja Noraina Raja Rahim
rnoraina@hmetro.com.my

KAJANG: Misteri penemuan guni berbau busuk yang tersangkut di tebing Sungai Tekali, Hulu Langat, di sini, terjawab apabila guni itu dibuka, kelmarin.
Satu mayat lelaki berusia 30-an yang sudah reput ditemui dalam guni itu dengan keadaan badannya berlipat.

Mangsa dipercayai menjadi mangsa pembunuhan kejam sebelum mayatnya disumbat ke dalam guni dan dicampak ke sungai itu.

Ketua Polis Daerah Kajang, Asisten Komisioner Ab Rashid Ab Wahab ketika dihubungi semalam berkata, seorang saksi yang melalui kawasan sungai itu kira-kira jam 6.30 petang menemui satu guni terikat di tebing sungai.

“Saksi yang mengesyaki sesuatu menghubungi bilik gerakan Balai Polis Batu 14 memaklumkan penemuan itu dan berikutan itu, sepasukan polis dihantar ke lokasi penemuan.

Penyeluk saku berselendang



KUCHING: Sekumpulan enam penyeluk saku termasuk dua wanita menggunakan selendang sebagai alat pemudah cara ketika melakukan jenayah itu dengan menyasarkan pelanggan yang sedang beratur di kaunter bayaran pusat beli-belah.
Antara menjadi mangsa kumpulan itu ialah dua sahabat yang beratur di kaunter bayaran pusat beli-belah di Batu 4 1/2 di sini, kelmarin.

Mangsa pertama, seorang kerani berusia 18 tahun kehilangan telefon bimbit iPhone apabila tiga suspek termasuk seorang wanita berselendang mendekatinya ketika membuat bayaran di kaunter jam 8.30 malam.
Difahamkan, ketika kejadian keadaan pusat membeli-belah itu sesak menyebabkan wanita dari Taman Poh Kong itu, tidak menyedari kelicikan penjenayah itu mengambil telefon bimbit dalam beg tangannya. Dia hanya menyedari telefon bimbitnya lesap ketika mahu menyimpan dompet selepas beredar dari kaunter bayaran lalu meminta bantuan pekerja premis itu untuk melihat rakaman kamera litar tertutup (CCTV).

“Rakaman menunjukkan seorang wanita berselendang mengambil telefon bimbitnya dari beg tangan dalam masa beberapa saat sahaja sebelum memberikan kepada seorang lelaki dipercayai rakan subahatnya yang berdiri di belakang mangsa,” katanya.

Mangsa bersama teman lelakinya kemudian terserempak rakannya yang turut mengalami nasib sama, kehilangan telefon bimbit dipercayai angkara kumpulan itu.
Kata sumber, mangsa kedua, gadis berusia 16 tahun dari Batu Kawah memberitahu, ketika kejadian dia berada di sebuah kedai di tingkat bawah pasar raya berkenaan untuk membeli makanan.

Luluh hati ibu

Oleh Suraya Roslan
surayaroslan@hmetro.com.my

SEREMBAN: Keseronokan tujuh sekeluarga mandi-manda di sebuah taman tema di Rembau, berakhir tragedi menyayat hati apabila seorang daripada mereka ditemui lemas dipercayai tergelincir di dalam terusan yang mengelilingi kolam, semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 2 petang itu, mangsa, Mohd Putra Syakirin Ahmad Syahir, 6, maut dalam perjalanan ke Hospital Tuanku Jaafar Seremban (HTJS), di sini.

Ibunya, Mushitah Zahari, 26, berkata, dia bersama suami, ibu serta adik-beradik lain pergi ke taman tema itu untuk mandi.
“Tiba-tiba, kami menyedari ‘Bobob’ (Mohd Putra) hilang sebelum dikejutkan dengan teriakan budak lemas oleh orang ramai. “Namun, saya tidak menjangkakan yang lemas itu anak sulung sehinggalah saya melihat petugas taman tema itu mengangkat seorang budak yang memakai seluar sama seperti anak,” katanya ketika ditemui di Unit Forensik HTJS, di sini, semalam. Mushitah yang bekerja di sebuah hotel di Port Dickson berkata, itu kali pertama dia dan suami, Ahmad Syahir Abd Aziz, 26, membawa anak mereka ke situ dan tidak menyangka percutian itu berakhir dengan tragedi.

“Hancur luluh hati sebaik melihat itu adalah anak lelaki saya dan bergegas meminta bantuan daripada pihak pengurusan taman tema itu. “Ketika itu anak saya masih bernyawa berikutan ada air terkeluar daripada mulutnya dan kedengaran nafasnya, saya terus meminta penyelamat yang berada di situ untuk membuat pernafasan mulut ke mulut, tetapi tiada siapa pun tahu melakukannya,” katanya. Menurutnya, dia percaya, anaknya berkemungkinan tergelincir ke dalam terusan kolam itu dan jarak antara tempat kejadian dengannya hanya 50 meter. “Sebaik sedar tiada bantuan dapat diberikan, saya dan suami kemudian membawa anak ke sebuah klinik, tetapi mereka tidak berani untuk merawatnya sebelum suami bergegas memecut kereta menghala ke HTJS,” katanya. Mushitah berkata, bagaimanapun, dalam perjalanan ke HTJS, anaknya sudah tidak bernyawa dan disahkan meninggal dunia kira-kira 3.30 petang.

“Saya kesal dengan pihak pengurusan taman tema itu, sepatutnya mereka menyediakan penyelamat yang tahu asas menyelamatkan orang lemas. “Malah, sekiranya rawatan awal diberikan, berkemungkinan anak saya masih dapat diselamatkan, bagaimanapun saya reda dengan kehilangannya dan menganggap ajalnya sudah tiba,” katanya. Jenazah Mohd Putra dijangka akan dikebumikan di kampung halaman Mushitah di Kedah, hari ini. Sementara itu, Ketua Polis Daerah Rembau, Deputi Superintendan Mizan Md Dom ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan kejadian kes itu.

Ditetak pencuri traktor

NILAI: Dua lelaki cedera di kepala dan hidung selepas ditetak tujuh penjenayah bersenjatakan parang sebelum traktor milik majikan mereka dilarikan dalam kejadian di sebuah kebun durian di Kampung Baru Broga, di sini, kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira jam 2 pagi itu kedua-dua mangsa yang berusia 24 dan 36 tahun itu terselamat dan hanya dirawat sebagai pesakit luar di Hospital Kajang akibat kecederaan dialami.

Ketua Polis Daerah, Superintendan Mohd Yusoff Awang, berkata ketika kejadian, kedua-dua mangsa tidur di bilik berasingan sebelum kumpulan perompak memakai topeng itu bertindak menyerbu asrama pekerja.
“Sebaik menyerbu asrama itu, dua perompak kemudian menetak mangsa pertama berusia 24 tahun sebelum mengikat tangan dan kakinya. “Sementara itu, tiga lagi perompak ‘mengerjakan’ mangsa kedua di bilik berasingan sebelum mengikat tangan dan kakinya,” katanya kepada Harian Metro, di sini, semalam.

Katanya, kedua-dua mangsa kemudian mendengar beberapa lelaki lain cuba menghidupkan enjin traktor yang diletakkan di kebun durian itu.

“Hasil siasatan awal, suspek berkemungkinan berjumlah tujuh orang dan mengetahui selok belok kebun itu berikutan jarak kebun berkenaan dengan jalan besar ialah 30 meter. “Malah, kita cuba menjejaki laluan itu dan berkemungkinan suspek mengangkut traktor itu menggunakan lori di jalan besar,” katanya. Menurutnya, selepas setengah jam, semua suspek beredar dan mangsa berjaya melepaskan diri sebelum menghubungi majikan.
Menurutnya, jumlah kerugian dianggarkan RM72,000 dan polis sedang giat memburu semua suspek.

Lelaki ditahan miliki ‘lesen terbang’



KUALA LUMPUR: Sindiket penjualan lesen memandu palsu muncul kembali dengan penangkapan seorang lelaki berusia 22 tahun yang ditahan dalam ‘Ops Samseng Jalan Raya’ di Dataran Merdeka, kelmarin, selepas mendakwa membeli lesen terbang dengan bayaran RM1,500.
Dalam operasi pada jam 10 malam itu, lelaki berkenaan baru saja setahun menggunakan lesen palsu itu yang dibeli daripada seorang lelaki yang dikenali melalui rakannya dengan bayaran sebanyak RM1,500.

Lelaki itu yang bekerja sebagai penghantar alat ganti kereta menyangka lesen terbang yang dibelinya kebal daripada dikesan pihak berkuasa berikutan terlepas dalam beberapa pemeriksaan jalan raya sebelum ini.
Namun, dia ditahan melalui operasi yang dijalankan sepasukan anggota dari Unit Kuatkuasa Khas Trafik Kuala Lumpur bersama Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) di Dataran Merdeka, ketika melepak bersama rakan-rakannya.

Jurucakap polis berkata, lelaki itu pernah gagal sekali dalam ujian komputer menyebabkannya mengambil keputusan untuk mendapatkan lesen berkenaan yang didakwa asli.

“Dalam tempoh seminggu lesen berkenaan siap dan boleh digunakan kerana ia seakan-akan lesen tulen yang dibuat pihak berkuasa,” katanya di sini, semalam.
Sementara itu, Ketua Unit Kuat Kuasa Khas Trafik Kuala Lumpur (U3K), Asisten Superintendan Azmi Wahid berkata, lelaki itu ditahan mengikut Seksyen 108 Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987 dan sekiranya sabit kesalahan, dia boleh didenda sehingga RM5,000.

Harian Metro 1 Disember lalu melaporkan, seorang lelaki mengambil jalan mudah dengan membayar RM800 kepada ejen lesen terbang untuk memiliki lesen tanpa mengikuti ujian di JPJ.
Bagaimanapun, tindakannya itu membawa padah selepas setahun memiliki lesen terbang itu apabila rahsianya terbongkar ketika ditahan dalam Ops Khas Motosikal yang dijalankan JPJ Kuala Lumpur dan Trafik Kuala Lumpur di Jalan Genting Klang.

Pada 25 Ogos lalu, seorang lelaki yang membeli lesen palsu dengan bayaran RM700 ditahan selepas tiga tahun menggunakan lesen itu melalui Ops Khas Motosikal sempena Ops Selamat di Jalan Genting Klang.

2 DJ tertekan, jalani kaunseling



MICHAEL Christian (kiri) dan MEL Greig yang bertanggungjawab membuat panggilan palsu ke hospital yang merawat Duchess of Cambridge.
MICHAEL Christian (kiri) dan MEL Greig yang bertanggungjawab membuat panggilan palsu ke hospital yang merawat Duchess of Cambridge.
JACINTHA bersama dua anaknya.
JACINTHA bersama dua anaknya.
LONDON: Dua juruhebah Australia yang bertanggungjawab membuat panggilan palsu ke hospital yang merawat Duchess of Cambridge masih bersembunyi semalam, tetapi memberitahu majikan mereka, masing-masing ingin membuat permohonan maaf secara terbuka.
Rakan kepada bekas model, Mel Greig berkata, juruhebah itu ‘amat tertekan’ dan menjalani ‘kaunseling psikologi secara intensif’ bersama rakan sejawatnya, Michael Christian.

Hari ini (semalam) ketua mereka di Southern Cross Austereo berkata, kematian jururawat yang menjawab panggilan itu ‘tidak dijangka dan sangat dikesali’ menegaskan ‘tindakan segera’ sedang diambil.
Dua juruhebah terbabit akan memberi kenyataan kepada polis tempatan selepas permintaan daripada polis London kepada rakan sejawat mereka di New South Wales. Syarikat yang memiliki stesen radio itu berkata, mereka telah menyuarakan hasrat untuk membuat kenyataan kepada media.

Jurucakap Southern Cross Austereo berkata: “kami belum dapat memastikan bila mereka sudah bersedia untuk memberi kenyataan kepada media dan bagaimana kami akan melakukannya, tetapi mereka memang mahu berbuat demikian.

“Mereka masih berdiam diri saat ini dan kami sangat prihatin dengan keadaan mereka,” katanya.
Jururawat yang ditipu, Jacintha Saldanha, 46, ibu kedapa dua anak ditemui mati Jumaat lalu di kediaman kakitangan dekat hospital, tempat Kate Middleton, 30, dirawat kerana alahan kehamilan yang teruk.

Walaupun juruhebah terbabit kelihatan tidak melanggar undang-undang, tetapi mereka bakal disoal siasat polis. Scotland Yard sedang menyiapkan laporan mengenai kematian Jacintha dan memerlukan kenyataan mereka.
Timbalan Komisioner Polis New South Wales, Nick Kaldas mengesahkan mengenai siasatan itu sambil berkata: “Belum dibuktikan lagi wujudnya salah laku dan mereka sebenarnya belum membuat sebarang permintaan.

“Mereka belum menghubungi kami, memberitahu hasrat mereka dan akan menghubungi kami semula jika mahu sesuatu dilakukan,” katanya kepada Sky. “Belum ada apa-apa permintaan lagi,” katanya.

Ketua radio stesen Sydney 2Day FM merayu simpati untuk juruhebah rancangan pagi itu ketika mereka diboikot oleh pengiklan yang tidak mahu bersekongkol dengan kelucuan mereka.

Pegawai Perhubungan Awam stesen radio itu, Sandy Kaye berkata: “Kami sangat bimbang dengan keadaan kakitangan kami yang berbakat. Mereka benar-benar tertekan. Mel bagaikan tidak bersemangat dan dia memang seorang yang mudah patah semangat. - DM

Galloway kritik larangan pakai hijab di Parlimen Britain



LONDON: Kekangan baru terhadap hijab dipakai wanita Islam di Dewan Rakyat Britain dikritik ahli Parlimen, George Galloway semalam.
Galloway yang mewakili kawasan barat Bradford dan mempunyai populasi besar pelbagai etnik berkata, peraturan itu akan mendiskriminasi wanita Islam.

Peraturan bagi setiap orang yang bekerja di Parlimen menetapkan: “Anda perlu membuka sebarang penutup yang menutup muka.” Galloway berkata: Semua orang tahu perlunya kawalan keselamatan. “Namun, peraturan ini seperti satu paksaan dan mengelirukan saya. Kita hidup dalam masyarakat berbilang agama dan perlu sensitif mengenainya,” katanya.
Bagaimanapun, seorang ahli Parlimen berkata, ia mungkin lebih baik untuk pelawat: “Ia mungkin lebih baik jika mereka disapa seseorang dengan wajah yang dapat dilihat dengan jelas,” katanya. - DM

Sorok dadah dalam kemaluan



BANGKOK: Polis semalam menahan dua suspek wanita yang menyembunyikan 5,900 pil methamphetamine dalam kemaluan dan seluar dalam mereka.
Polis berkata, dua wanita terbabit berasal dari suku kaum bukit di wilayah utara Chiang Rai. Wanita berkenaan ditahan sebaik tiba di Lapangan Terbang Don Muang dari daerah Mae Fah Luang selepas polis menerima maklumat. Kedua-dua wanita itu mengakui masing-masing diupah 30,000 baht (RM2,990) untuk menghantar methamphetamine atau pil ‘ya ba’ kepada seorang penduduk suku kaum dikenali sebagai Yi Tasampue yang kemudian turut ditahan. Dalam perkembangan lain, polis di Huai Khwang di daerah Bangkok menahan seorang remaja lelaki berusia 18 tahun selepas menemui 62 kilogram serbuk methamphetamine atau ais miliknya dalam satu serbuan.

Polis mengambil tindakan selepas menerima maklumat bahawa terdapat urusan jual beli dadah dekat kelab snooker di kawasan itu. - BP

Drebar teksi larikan barangan penumpang



MANILA: Seorang pemandu teksi dtahan dekat Lapangan Terbang Antarabangsa Ninoy Aquino semalam kerana didakwa melarikan barangan milik dua penumpangnya.
Ketua Bahagian Perisikan dan Penyiasatan Polis Lapangan Terbang, Alden Gay berkata pemandu teksi itu dikenali sebagai Michael Estolada disyaki menjadi anggota geng rompakan yang beroperasi di lapangan terbang berkenaan.

Gay berkata, Estolada melarikan barangan milik lelaki warga Australia, Michael Collin Robert dan tunangnya rakyat tempatan, Delia Ybanes, yang baru tiba dari Bangkok. Robert berkata, dia gembira Estolada berjaya ditahan dan barangan miliknya dikembalikan. - MT

21 wanita Thai diselamat daripada sindiket pelacuran



BANGKOK: Lima wanita tempatan semalam tiba ke tanah air selepas diselamatkan dari rumah pelacuran di Bahrain minggu lalu.
Ketibaan mereka disambut Pegawai Kanan Polis Divisyen Antipemerdagangan Manusia, Leftenan Kolonel Chusak Apaipak dan Presiden Yayasan Pavena Untuk Kanak-Kanak Dan Wanita, Pavena Hongsakula. Mereka antara 21 wanita negara ini yang diperdaya oleh sindiket pelacuran di Manama dan berjaya diselamatkan baru-baru ini selepas ibu kepada seorang daripada mangsa yang berusia 23 tahun mendapatkan bantuan daripada yayasan itu. Mangsa menghubungi ibunya dan memberitahu dia bersama beberapa lagi wanita Thai dikurung di Hotel Arabia dan Plaza Exhibition di Manama.

Yayasan itu kemudian menghubungi kedutaan Thailand di Bahrain yang bekerjasama dengan polis negara berkenaan untuk menyelamatkan wanita terbabit.
Daripada 21 mangsa, 12 diselamatkan dari Hotel Aarabia dan selebihnya dari Plaza Exhibition.

Ekoran daripada itu, dua suspek ditahan dan didakwa dengan tuduhan memperdagangkan manusia. - BP

No comments:

Post a Comment