Saturday, December 15, 2012

TEMAN LELAKINYA MANA...TAK DIDAKWA KE..BERSERONOK BERSAMA...MALU...SAKIT...HUKUM TANGGUNG SORANG2...MANA HUKUM ALLAH

Deejay radio terima ancaman bunuh

GAMBAR fail menunjukkan Christian (kiri) dan Greig meninggalkan sebuah studio televisyen di Sydney pada Isnin lalu.- REUTERS


SYDNEY, Australia – Dua penyampai stesen radio 2Day FM, Mel Greig dan Michael Christian menerima ancaman bunuh selepas mereka menyamar sebagai pemerintah Britain, Ratu Elizabeth II dan anakanda baginda, Putera Charles, kata polis semalam.
Sebagai reaksi segera, pihak pengurusan stesen itu dilaporkan telah memindahkan beberapa orang kakitangan ke tempat yang lebih selamat.
Ugutan itu diterima selepas inkues bagi menyiasat kematian jururawat yang menyambung panggilan kedua-dua penyampai radio itu, Jacintha Saldanha, 46, diberitahu kelmarin bahawa dia ditemui menggantung diri di kediaman Hospital King Edward VII di London.
Inkues yang berlangsung di Mahkamah Koroner London itu tidak dihadiri oleh suami Saldanha dan dua anaknya tetapi perbicaraan kes berkenaan disambung pada tahun depan.
Saldanha ditemui mati pada 7 Disember lalu, tiga hari selepas menyambung panggilan kepada rakan setugasnya yang mendedahkan berita mengenai tahap kesihatan isteri Putera William, Kate Middleton.
Kate sebelum ini dilaporkan loya ekoran kehamilannya dan di dirawat di hospital tersebut selama empat hari.
William ialah cucunda ratu tersebut.
Saldanha yang berketurunan India turut mempunyai kecederaan di pergelangan tangan dan meninggalkan tiga keping nota.
Polis Australia telah melancarkan siasatan ke atas ugutan bunuh itu selepas kandungan sepucuk surat menyatakan terdapat sebutir peluru ditujukan kepada Christian diperoleh.
Surat ugutan itu diperolehi akhbar Daily Telegraph.
Perbadanan Penyiaran Australia menyatakan kakitangan syarikat induk stesen radio 2Day FM, Southern Cross Austereo telah menerima pelbagai ugutan sepanjang minggu ini.
“Polis sedang melakukan siasatan berhubung ugutan yang dibuat terhadap kedua-dua penyampai radio itu,” kata jurucakap polis New South Wales.
“Para detektif polis merampas beberapa pucuk surat ugutan. Mereka sedang menjalankan siasatan dan sedang cuba mengenal pasti dari mana datangnya surat-surat itu,” tambahnya.
Akhbar tersebut melaporkan, berpuluh-puluh kakitangan di syarikat penyiaran itu telah dipindahkan ke sebuah hotel disebabkan faktor keselamatan dan kira-kira 10 eksekutif dikawal seorang pengawal peribadi.
Kedua-dua penyampai radio itu kini menjalani sesi kaunseling selepas kejadian tragis itu.
Stesen radio itu sebelum ini turut berjanji untuk menyumbang wang sebanyak AS$523,600 (RM1.6 juta) bagi membantu keluarga jururawat tersebut.
Bagaimanapun, seorang ahli parlimen Britain, Keith Vaz menyatakan bahawa pihak radio tersebut masih belum memberi bantuan yang secukupnya untuk membantu keluarga jururawat berkenaan. – Agensi

Ikan paus terdampar di beting pasir


BAHAGIAN depan ikan paus itu.- AFP


THE HAGUE, Belanda - Beberapa anggota penyelamat haiwan akhirnya menyerah kalah untuk menyelamatkan seekor ikan paus humpback sepanjang 12 meter yang terdampar di utara negara ini, kata seorang jurucakap kumpulan Ecomare.
"Kami memutuskan pada malam kelmarin (untuk tidak menyelamatkan ikan itu) selepas mengadakan perbincangan," kata jurucakap kumpulan itu, Henriette de Waal.
Ikan tersebut ditemui terdampar di beting pasir pada Rabu lalu dekat Pulau Texel.
Pada kebiasaannya, air pasang akan membolehkan ikan tersebut keluar dari kawasan berpasir itu.
Bagaimanapun, menurut Ecomare yang merupakan kumpulan pemuliharaan alam semula jadi, ikan tersebut yang diberi nama Johannes terdampar buat kali kedua.
Beberapa anggota penyelamat cuba untuk menolak ikan tersebut ke kawasan air dalam dengan percubaan terakhir dibuat pada petang kelmarin yang menemui kegagalan setelah jaring di sekitar haiwan berkenaan koyak manakala sebuah helikopter penyelamat mengalami masalah teknikal.
"Ikan itu terdampar di sebuah kawasan berbahaya dengan angin dan arus kuat," kata Waal. - AFP

Bangkai gajah mati diracun kerana gading ditemui


BEBERAPA penduduk kampung menyaksikan bangkai seekor gajah yang diracun di Indra Makmur, Aceh semalam.


BANDA ACEH - Bangkai seekor gajah jantan yang mati diracun oleh pemburu haram ditemui di Indra Makmur, wilayah Aceh semalam.
Gajah jantan berusia antara empat hingga lima tahun itu ditemui dengan gadingnya dilarikan oleh sekumpulan pemburu haram.
Setakat ini terdapat kurang daripada 3,000 ekor gajah Sumatera yang dipercayai masih hidup dalam hutan. - Agensi

Datuk K tidak boleh bergerak

KELUARGA bahagia Datuk K dan Siti Nurhaliza bersama tiga anaknya Muhammad Adib (kanan), Muhammad Anas (depan) dan Muhammad Azief.


KUALA LUMPUR – Seorang kenalan rapat Datuk Seri Khalid Mohamad Jiwa memaklumkan suami penyanyi terkenal Datuk Siti Nurhaliza Taruddin yang mengalami kemalangan motosikal kelmarin mungkin terlantar selama 10 hari di Hospital Southland, Invercargill, New Zealand.
Beliau yang enggan dikenali bagaimanapun berkata, keputusan untuk membawa pulang Datuk K bagi menjalani rawatan di Malaysia bergantung kepada keluarga ahli perniagaan itu sendiri.
Keputusan tersebut juga bergantung kepada tahap terkini kesihatan Datuk K.
Yang pasti, katanya, Datuk K yang patah bahu, tangan dan kaki akibat kemalangan tersebut perlu menjalani rawatan rapi.
“Alhamdulillah, keadaan Datuk K stabil tetapi dia mungkin ditahan hospital selama 10 hari sebelum dia dibenarkan pulang ke Malaysia,” katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

15,000 penjawat awam muda kerap sakit

KANGAR – Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) mendedahkan kira-kira 14,700 penjawat awam muda yang berusia 30 tahun ke bawah kerap mengambil cuti sakit walaupun mereka sebenarnya sihat.
Presidennya, Datuk Omar Osman berkata, pihaknya memandang serius gejala tersebut walaupun jumlah itu membabitkan sekitar tiga peratus daripada jumlah keseluruhan kakitangan awam iaitu seramai 1.4 juta orang.
Malaysia kini mempunyai kakitangan awam seramai 1.4 juta orang dan daripada jumlah itu, 490,000 orang atau 35 peratus terdiri daripada golongan muda berusia 30 tahun ke bawah.
“Mereka sepatutnya ambil sijil cuti sakit jika betul-betul tidak mampu bekerja atau jika bekerja penyakitnya itu akan berjangkit kepada rakan sekerja.
“Kalau sekadar selesema, cukuplah dengan pelepasan masa bekerja satu atau dua jam, tidak perlu beri cuti sakit walaupun diminta,” katanya kepada pemberita di sini semalam.

Kastam rampas dadah RM3.2 juta


ABDUL WAHABI (dua dari kanan) bersama pegawainya menunjukkan sebahagian dadah yang dirampas daripada seorang lelaki pada sidang akhbar di Pelabuhan Klang semalam.


PELABUHAN KLANG – Tembelang seorang lelaki yang menjadikan sebuah unit kondominium di sini sebagai tempat untuk membungkus dadah terbongkar apabila dia diberkas bersama pelbagai jenis bahan terlarang itu yang bernilai RM3.2 juta kelmarin.
Suspek yang berusia 40 tahun itu diberkas ketika kenderaan pelbagai guna (MPV) jenis Toyota Estima yang dipandunya ditahan sepasukan anggota kastam di persimpangan lampu isyarat di Jalan Dutamas, Kuala Lumpur pada pukul 1.30 petang.
Timbalan Pengarah (Penguatkuasaan) Kastam Selangor, Abdul Wahabi Abdullah berkata, hasil pemeriksaan pihaknya menemui 500 gram dadah disorok di bawah tempat duduk penumpang hadapan kenderaan tersebut.
“Hasil soal siasat kemudian membawa kami ke kondominium yang terletak di Jalan Dutamas Raya dan pemeriksaan menemui pelbagai jenis dadah seperti syabu seberat lima kilogram, 35,000 biji pil ekstasi, 1,700 biji pil eramin 5, ketamin dan wang hampir RM30,000.
“Kesemua dadah itu termasuk kenderaan tersebut dianggarkan bernilai RM3.2 juta. Siasatan awal mendapati kesemua dadah itu untuk pasaran tempatan,” katanya pada sidang akhbar semalam.
Suspek yang juga seorang rakyat tempatan dipercayai bergiat mengedar dadah sejak sebulan lalu.

Habis RM85,350, tiada jamuan

SAWIYA meninggalkan Mahkamah Sesyen Kuching semalam selepas didakwa melakukan pecah amanah.


KUCHING – Seorang bekas Penolong Pegawai Tadbir di Jabatan Filem Negara Malaysia (FNM) dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini semalam atas 22 pertuduhan pecah amanah membabitkan wang berjumlah RM85,350.
Sawiya Salim, 29, bagaimanapun mengaku tidak bersalah terhadap kesemua pertuduhan yang dibacakan di hadapan Hakim Alwi Abdul Wahab.
Sawiya didakwa menggunakan kad Sistem Perancangan dan Kawalan Belanjawan Elektronik (eSPKB) milik dua pegawai FNM iaitu Zainuddin Hamid dan Ghazali Yaman untuk membuat pembayaran berjumlah RM85,350 kepada Rahada Catering bagi tempahan makanan dan minuman yang sebenarnya tidak wujud.
Kesemua wang tersebut kemudian dipindahkan ke akaun bank miliknya tanpa ada apa-apa bekalan makanan atau minuman dibuat di pejabat FNM cawangan Sarawak.
Kesemua 22 pertuduhan tersebut didakwa dilakukan bermula dari tarikh 17 November 2008 hingga 1 Julai 2009 di Pejabat FNM di sini.
Bagi setiap pertuduhan, Sawiya yang kini bertugas di Jabatan Laut Sarawak didakwa mengikut Seksyen 409 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara minimum dua tahun dan maksimum 20 tahun, sebat dan boleh dikenakan denda jika sabit kesalahan.
Tertuduh yang berasal dari Kuala Lumpur diwakili peguam Fabian Sigar manakala pendakwaan dijalankan oleh Othman Anyan.
Sawiya dibebaskan dengan jaminan mahkamah berjumlah RM10,000 bagi kesemua pertuduhan. Kes tersebut akan disebut semula pada 15 Februari depan.

Dua beradik ditemui lemas


ANGGOTA bomba membungkus mayat dua beradik yang ditemui lemas ketika mandi-manda di Sungai Langat, Dusun Nanding, Kajang semalam.


KUALA LUMPUR – Selepas tiga hari usaha mencari dan menyelamat dijalankan, dua beradik yang dilaporkan hilang ketika mandi-manda di Sungai Langat, Dusun Nanding, Kajang ditemui lemas semalam.
Mayat Mohammad Syawal Azhari, 17, dan Mohammad Tarmizi, 13, masing-masing ditemui pada pukul 7.45 pagi dan 20 minit kemudian oleh anggota bomba. Jarak antara kedua-dua mangsa ketika ditemui kira-kira 1.4 kilometer.
Ketua Operasi dan Penyelamat Balai Bomba Kajang, Ariss Mohamed Kassim berkata, mayat adik ditemui lengkap dengan pakaian dan seluar manakala mayat abang pula ditemui hanya memakai seluar panjang.
“Ketika ditemui, keadaan fizikal mayat dua beradik itu telah mengalami perubahan kerana telah berada di dalam air selama tiga hari,” katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.
Kata Ariss, mayat Mohammad Syawal ditemui terapung dekat dengan tebing Sungai Langat iaitu satu kilometer dari lokasi mereka lemas, manakala mayat Mohammad Tarmizi ditemui terapung dekat dengan loji penapisan air Syabas. Mayat dibawa ke Hospital Serdang untuk bedah siasat.
Khamis lalu, Kosmo! melaporkan, dua beradik itu dikhuatiri lemas apabila Mohammad Syawal terjun ke dalam sungai untuk menyelamatkan Mohammad Tarmizi yang dibawa arus ke tengah ketika sedang mandi-manda bersama tujuh lagi rakan mereka pada pukul 3 petang.

Pelajar buang bayi gagal bayar ikat jamin RM4,000


SEORANG pelajar (berbaju kurung) yang merupakan ibu kepada bayi perempuan yang dibuang ke dalam sungai Oktober lalu dituduh menyebabkan kematian anak tersebut di Mahkamah Majistret Kangar, Perlis semalam.


KANGAR – Seorang pelajar yang merupakan ibu kepada bayi perempuan yang dibuang ke dalam Sungai Berembang di Kampung Behor Rotan Pahit, Simpang Empat di sini pada Oktober lalu didakwa di Mahkamah Majistret di sini semalam atas tuduhan menyebabkan kematian anaknya itu.
Tertuduh yang berusia 17 tahun itu didakwa melakukan perbuatan itu di dalam tandas di sebuah rumah tidak bernombor di sebuah kampung di sini antara pukul 12.30 tengah hari sehingga pukul 5.30 petang pada 24 Oktober lalu.
Semasa kejadian, pelajar itu baru melahirkan anaknya itu.
Pelajar itu bagaimanapun mengaku tidak bersalah dan meminta dibicarakan selepas pertuduhan dibacakan ke atasnya di hadapan Majistret Zuhair Rosli.
Dia dituduh mengikut Seksyen 309A Kanun Keseksaan dan boleh dihukum mengikut Seksyen 309B akta sama yang membawa hukuman penjara sehingga 20 tahun dan denda jika sabit kesalahan.
Zuhair membenarkan tertuduh diikat jamin sebanyak RM4,000 dan seorang penjamin yang hanya terdiri sama ada ibu atau bapa pelajar itu sahaja.

Air pasang besar di Tanjung Piai


BEBERAPA orang kanak-kanak bermain air pasang besar yang melimpah hingga ke tangga untuk ke Dataran Pelanggan di Taman Negara Johor Tanjung Piai, Pontian semalam.


PONTIAN – Taman Negara Johor Tanjung Piai (TNJTP) di sini mula menjadi tumpuan ramai sejak kelmarin berikutan fenomena air pasang besar setinggi 3.6 meter di kawasan tersebut.
Pengunjung dari kampung berhampiran dan pelancong luar mengunjungi taman negara terbabit semalam untuk menyaksikan fenomena tersebut selain mengambil kesempatan bermain air deras yang melimpah ke halaman Dataran Pelanggan.
Seorang pengunjung, Julia Mustafa, 36, berkata, setiap tahun apabila berlaku fenomena terbabit, dia dan suami serta lima anaknya tidak melepaskan peluang berkunjung ke situ.
“Dahulu saya tidak berani datang atas faktor keselamatan tetapi sejak dataran ini dibina, saya lihat keselamatan anak-anak bermain air terjamin,” katanya.

Wajibkan pensyarah IPT tulis buku




KUALA LUMPUR – Langkah mewajibkan pensyarah institusi pengajian tinggi (IPT) menulis buku sebagai syarat kenaikan pangkat perlu dilaksanakan sekiranya mahu melihat industri buku Malaysia berkembang.
Presiden Yayasan Pembangunan Buku Negara (YPBN), Hasan Hamzah (gambar) berkata, sebagai galakan, kerajaan perlu memberi insentif kepada mereka.
“Contoh insentif ialah mengarahkan Perpustakaan Negara Malaysia membeli 2,000 buku yang ditulis dan pensyarah pula diberi cuti bergaji sepanjang menulis sesebuah buku ilmiah,” katanya kepada Kosmo! semalam.

No comments:

Post a Comment