Sunday, January 1, 2012

DAH JADI TAKDIR..REDALAH..ALFATIHAH...PERBUATAN MEREKA JADI KENANGAN DAN SEBUTAN BAGI YANG TINGGAL@HIDUP..MATI ITU SATU KEPASTIAN...

Pisau dalam beg kekasih

Oleh Kalidevi Mogan Kumarappa
kalidevi@hmetro.com.my

SIASAT...pasangan kekasih yang ditahan. Gambar kecil, senjata berbahaya yang dirampas polis.
SIASAT...pasangan kekasih yang ditahan. Gambar kecil, senjata berbahaya yang dirampas polis.
pix_topright
KUALA LUMPUR: Dua pisau lipat dan seutas rantai besi berukuran 104 sentimeter yang disimpan di dalam beg tangan dan motosikal membawa malang kepada sepasang kekasih yang dicekup ketika sambutan tahun baru 2011 di Jalan Ipoh, di sini, awal pagi semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 1 pagi itu, pasangan berkenaan sedang leka bergembira di kawasan belakang sebuah stesen minyak di kawasan itu bersama beberapa pasangan kekasih lain.

Ketua Unit Penguatkuasaan Khas Trafik Kuala Lumpur, Asisten Superintendan Azmi Wahid, berkata pasangan terbabit yang berusia 20-an ditahan sepasukan anggota Unit Kuat Kuasa Khas (U3K) Trafik Kuala Lumpur yang menjalankan pemeriksaan Ops Samseng Jalan Raya di kawasan itu.
Menurutnya, ketika pemeriksaan, pasangan itu berada dalam keadaan mencurigakan dan pemeriksaan badan ke atas mereka menemui senjata berbahaya iaitu sebilah pisau berukuran 11 sentimeter di dalam beg tangan milik pasangan wanita.

“Pemeriksaan lanjut ke atas motosikal jenis Yamaha 125Z yang ditunggang pasangan itu pula membawa kepada penemuan sebuah pisau lipat berukuran 20 sentimeter dan seutas rantai besi berukuran 104 sentimeter yang dipercayai digunakan untuk tujuan jenayah.

“Selepas disoal siasat, pasangan itu mendakwa senjata berbahaya itu bukan milik mereka. Bagaimanapun mereka ditahan dan dibawa ke balai,” katanya.

Beliau berkata, mereka ditahan di Balai Polis Dang Wangi untuk siasatan lanjut mengikut Seksyen 6(1) Akta Bahan Kakisan, Letupan dan Senjata Berbahaya.


Ajal lepas rai 2012

MANJUNG: Mayat enam remaja belasan tahun bertaburan di sepanjang 30 meter jalan raya apabila kenderaan Honda Stream yang dinaiki mereka bertembung dengan sebuah treler dalam kejadian di Batu 6, Jalan Sitiawan - Lekir, di sini, malam kelmarin.
Dalam kejadian jam 10.30 malam kelmarin, semua mangsa baru pulang meraikan sambutan Tahun Baru 2012 di bandar Sitiawan.

Difahamkan ketika kejadian, seramai 10 orang menaiki kenderaan pelbagai guna (MPV) berkenaan sebelum bertembung sebuah treler membawa muatan tong gas memasak LPG yang dalam perjalanan dari arah Teluk Intan.
Rempuhan kuat itu menyebabkan enam mangsa yang duduk di belakang MPV berkenaan dikenali Mohamad Kamil Samsuri, 15, Ahmad Faizal Mohd Termizi, 15, Mohamad Shadan Mohd Arshad, 15, Muhammad Shafik Redzuan Yusof, 16, Mohamad Hadi Sulaiman, 17, dan Badrul Isa Sulaiman, 19, mati di lokasi kejadian.

Pemandu kenderaan MPV itu, Mohd Hisam Mat Zaki, 22, yang cedera parah di kepala bagaimanapun meninggal dunia kira jam 8 pagi semalam di Hospital Seri Manjung (HSM), di sini, selepas menerima rawatan kecemasan.

Timbalan Ketua Polis Daerah Manjung, Deputi Superintendan Shaharudin Abdullah, berkata kemalangan itu turut membabitkan sebuah lagi kereta model Honda Civic dipandu seorang lelaki.

Treler berkenaan turut melanggar kedai keropok lekor dan buah-buahan.

Menurutnya, semua penumpang MPV terbabit yang baru menyambut tahun baru dengan keluar minum di bandar Sitiawan dalam perjalanan pulang ke rumah mereka di Batu 15, Lekir di sini.


Arwah anak mahu beli alat sekolah

MANJUNG: Hasrat seorang pelajar mahu membeli krim pencuci muka tidak kesampaian apabila mangsa, Ahmad Faizal Ahmad Termizi, 16, turut maut dalam kemalangan ngeri itu.
Ibu mangsa, Siti Khatijah Abd Kader, 47, berkata, anaknya yang menuntut dalam tingkatan tiga ada menyatakan keinginan mahu membeli krim pencuci muka selain peralatan sekolah bagi menyambut sesi baru persekolahan Rabu ini.

Menurutnya, anaknya itu meminta kebenaran untuk ke bandar Manjung bagi membeli perkakas sekolah kira-kira jam 2 petang kelmarin bersama kumpulan rakan karibnya itu.
Dia tidak menyangka sesuatu buruk berlaku hanya sempat memberikan wang sambil meminta anaknya itu pulang awal ke rumah.

“Namun, saya hanya mengetahui kejadian nahas kira-kira jam 11 malam apabila dimaklumkan jiran tetangga ketika ingin tidur.

“Jantung saya hampir gugur apabila dimaklumkan anak saya mati akibat kemalangan ngeri itu,” katanya sambil menitiskan air mata.

Sementara itu, saksi kejadian yang juga pemandu kereta Honda Civic di belakang kenderaan dinaiki semua mangsa mendakwa tergamam apabila melihat mangsa melayang tercampak di depan matanya.

Saksi itu yang mahu dikenali sebagai Osman, 39, berkata, dia dalam perjalanan pulang ke rumahnya di Lekir selepas menghadiri jamuan di Teluk Senangin, di sini.
“Sebaik kemalangan berlaku membabitkan MPV di depan mata, saya sempat melihat seorang mangsa melayang jatuh di atas kereta saya,” katanya.


‘Arwah tidak mahu pakaian seragam baru’



MANJUNG: “Arwah pernah menolak apabila mahu dibelikan seragam baru. Rupa-rupanya, dia (arwah) sudah tahu dia takkan sempat meneruskan persekolahan tahun ini,” kata Yusuf Said, 46, bapa kepada arwah, Muhammad Shafik Redzuan Yusof, 16, mangsa kemalangan maut.
Muhammad Shafik Redzuan yang juga pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Batu Sepuluh, Lekir, di sini, maut apabila kenderaan pelbagai guna (MPV) jenis Honda Stream dinaiki bersama sembilan rakan lain merempuh sebuah treler membawa muatan tong gas.

Yusuf yang juga seorang nelayan berkata, beberapa hari lalu, dia pernah menawarkan pakaian sekolah baru kepada arwah, namun anaknya menolak.
Dia berkata, arwah juga dilihat tidak begitu bersemangat untuk memulakan sesi persekolahan baru tahun ini selain banyak mendiamkan diri.

“Malah, arwah hanya mahu saya membelikannya pakaian sukan baru. Dia (arwah) turut memaklumkan baju seragam sekolahnya yang lama masih elok dan tidak perlu membazir wang untuk membeli yang baru.

“Saya akur dengan permintaan itu, namun tidak menyangka ia petanda arwah pergi selama-lamanya,” katanya ketika ditemui di perkarangan Bilik Forensik Hospital Seri Manjung (HSM) di sini, semalam.

Katanya, kali terakhir dia bertemu anaknya itu kira-kira jam 8 malam kelmarin sebelum dia keluar minum bersama rakan-rakan di Pekan Lekir.

Yusuf berkata, kira-kira jam 12.30 malam, dia mendapat panggilan daripada seorang rakan yang memaklumkan anaknya terbabit dalam kemalangan.
“Saya terkejut dan tidak menyangka kejadian itu boleh berlaku kerana arwah tidak meminta izinnya untuk keluar ke mana-mana malam semalam (kelmarin).

“Kebiasaannya, arwah akan memaklumkan kepada saya setiap kali mahu keluar rumah terutama pada waktu malam,” katanya.


Tak sempat lepas rindu



MANJUNG: “Kami tidak menyangka akan menyambut kepulangan jenazahnya sedangkan baru semalam (kelmarin), dia memberitahu rindukan kami semua,” kata Mat Zaki Abdul Rahman, 58, bapa kepada arwah Mohd Hisam, 22, mangsa kemalangan yang juga pemandu kenderaan MPV Honda Stream.
Sebelum itu, arwah Mohd Hisam yang juga duda anak satu dikejarkan ke Unit Rawatan Rapi Hospital Seri Manjung (HSM) selepas tidak sedarkan diri dan mengalami kecederaan parah di kepala dan beberapa anggota tubuh.

Bagaimanapun, selepas hampir tujuh jam bertarung nyawa, penuntut Universiti Al-Iman, Yaman itu gagal diselamatkan apabila menghembuskan nafas terakhir, kira-kira jam 7 pagi, semalam.
Mat Zaki yang juga seorang ahli perniagaan berkata, dia menerima panggilan daripada arwah dan memaklumkan ingin pulang ke kampung selepas hampir dua bulan bekerja di sebuah kilang di Lumut.

Beliau berkata, dia sekeluarga gembira kerana arwah akhirnya membuat keputusan untuk pulang ke kampung halaman di Kampung Sungai Mekong, Jeli, Kelantan selepas hampir setahun menetap di daerah ini.

“Selepas dia (arwah) berpisah dengan bekas isterinya sejak Februari lalu lalu, arwah menginap sementara bersama ibu angkatnya di Batu 15, Lekir dan bekerja di sebuah kilang.

“Kami pernah mengajaknya supaya pulang ke kampung, namun dia berkeras mahu terus tinggal di Lekir kerana anak lelakinya yang berusia setahun masih tinggal dengan bekas isterinya di kampung itu,” katanya ketika ditemui di pekarangan Bilik Forensik HSM di sini semalam.

Katanya, arwah masih mempunyai baki dua tahun pengajian dalam bidang usuluddin di Uinversiti Al -Iman, dan terpaksa menangguhkan pengajian itu buat sementara waktu selepas mendirikan perkahwinan dengan teman sekuliahnya dua tahun lalu.
Mat Zaki berkata, arwah adalah anak bongsu daripada enam beradik dan dia menjadi harapan keluarga, malah sering menjadi imam solat tarawih setiap kali bulan Ramadan.

“Sejak arwah berusia 12 tahun, saya dan isteri, Che Azizah Mat Noor, 54, menghantarnya untuk belajar agama di sebuah sekolah pondok moden di Pasir Mas sebelum menyambung pengajian di Yaman ketika berusia 16 tahun,” katanya.

Mat Zaki berkata, jenazah arwah disembahyangkan di Masjid Batu 14, Lekir bersama enam mangsa lain sebelum dibawa pulang ke kampung halamannya di Jeli, Kelantan, untuk dikebumikan.

Sementara itu, Che Azizah berkata, dia turut dimaklumkan ibu angkat Mohd Hisam bahawa arwah menunjukkan perilaku yang pelik sebelum keluar dari rumah pada malam kejadian.

No comments:

Post a Comment