Thursday, March 8, 2012

PADAHNYA ..DIHUKUM DIPENJARA...PADAH KITA MENERIMA BANJIR KILAT...MUNGKIN KITA RUGI RATUSAN RIBU...MUNGKIN JUGA MENCECAH JUTAAN RINGGIT...AKHIRAT AKAN DIADILI LAGI...KITA SAMA2 TUNGGU...ALHAMDULLILLAH ALLAH TAMBAHKAN REZEKI...MALANGLAH JIKA KITA MATI...MAKNA TIADA REZEKI LAGI...HAKIKAT ALLAH YANG MEMBERINYA...ADAKAH KITA TAK MAU BERFIKIR...

Padah keangkuhan bekas imam


HOSLAN pernah dilantik sebagai imam ratib di Masjid Ar-Rahimah, Kampung Pandan, Kuala Lumpur.



PUTRAJAYA - Seorang bekas imam yang bertindak membaling sepasang selipar ke arah tiga hakim dihukum penjara selama setahun oleh Mahkamah Persekutuan semalam setelah didapati bersalah menghina mahkamah.
Hakim Besar Malaya, Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinudin yang mempengerusikan tiga panel hakim itu berkata, hukuman berkenaan adalah setimpal dengan tindakan Hoslan Hussin, 46, yang menjatuhkan maruah institusi kehakiman.
Beliau berkata, kesalahan yang dilakukan Hoslan adalah serius, tidak boleh dibiarkan serta perlu dibendung.
"Kamu sebagai pesalah, jika tidak dikenakan tindakan akan boleh menggugat kuasa mahkamah dan boleh menjatuhkan maruah mahkamah. Apa-apa kritikan yang hendak dibuat terhadap hakim hendaklah dibuat dengan munasabah dan baik, bukan dengan cara mengugut dan maki hamun.
"Mahkamah yang ada bidang kuasa perlu dihormati oleh semua pihak. Perlu dinyatakan bahawa tindakan prosiding yang diambil dalam kes ini (menghina mahkamah) bukan untuk melindungi maruah kami secara peribadi tetapi adalah untuk melindungi maruah dan kewibawaan mahkamah yang mulia ini dalam sistem kehakiman di negara ini.
"Mahkamah perlu menjatuhkan hukuman setimpal dan berbentuk pencegahan untuk kepentingan awam," kata Hakim Zulkefli.
Hoslan yang pernah menjadi imam ratib Masjid Ar-Rahimah, Kampung Pandan dekat Kuala Lumpur bertindak membaling selipar ke arah ketiga-tiga panel hakim ketika mahkamah bersidang di Mahkamah Persekutuan I, Istana Kehakiman di sini antara pukul 10.15 pagi dan pukul 10.30 pagi pada 22 Februari lalu.
Sementara itu, Hakim Mahkamah Persekutuan, Datuk Suriyadi Halim Omar menyifatkan tindakan Hoslan sebagai angkuh, biadap, riak, ganas dan langsung tidak menghormati mahkamah.

Banjir terburuk sejak 30 tahun



KEADAAN sebuah teksi yang dihanyutkan banjir di Kampung Bukit Sungai Puteh, Ampang Jaya semalam.



AMPANG JAYA – Penduduk di Kampung Bukit Sungai Puteh dan Kampung Lembah Jaya Utara di sini menyifatkan banjir yang melanda kawasan tersebut malam kelmarin sebagai yang terburuk sejak 30 tahun lalu.
Penduduk mendakwa, banjir yang turut membawa lumpur itu berlaku ekoran empangan takungan air di Hutan Rekreasi Rimba Ampang tidak mampu menampung lebihan air hujan yang melanda hampir tujuh jam malam kelmarin.
Dalam kejadian bermula kira-kira 7.30 malam itu, hampir 230 buah rumah terjejas menyebabkan sebanyak 425 mangsa terpaksa berpindah ke pusat pemindahan sementara di Surau Ehsaniah yang terletak berdekatan kampung berkenaan.
Menurut seorang mangsa, Julia Mohd. Yusoff, 31, semasa kejadian dia bersama 10 ahli keluarganya sedang menikmati makan malam.
“Air naik dengan begitu mendadak, tidak sampai lima minit sudah mencecah paras leher.
“Keadaan itu menyebabkan kami hanya sempat menyelamatkan diri sahaja,” katanya yang memberitahu mengalami kerugian lebih RM25,000 akibat banjir tersebut.
Seorang lagi mangsa, Nur Ainn Burhan Aris, 23, berkata, tembok rumahnya roboh berikutan kediamannya yang terletak bersebelahan dengan sungai.

Rumah runtuh dilanda arus deras banjir



AMPANG: “Saya sedih apabila tempat berteduh selama ini runtuh dilanda arus yang begitu deras tetapi apakan daya, mungkin itu takdir kami sekeluarga,” kata mangsa banjir di Kampung Lembah Jaya Utara, Ramli Abu Kassim, 62.
Menurutnya, dia menganggarkan kerugian hampir RM80,000 selepas sebahagian rumahnya runtuh dilanda arus deras termasuk kesemua peralatan dalam rumah tidak dapat digunakan.

Katanya, ketika kejadian, dia bersama isteri serta dua anak sudah berpindah ke bilik gerakan banjir dan bersyukur kerana kesemua ahli keluarganya selamat.
“Walaupun saya kerugian besar, namun nyawa lebih penting. Kini, saya bersama keluarga tinggal sehelai sepinggang selepas tidak dapat menyelamatkan sebarang barangan dari dalam rumah.

“Kejadian ini yang paling teruk dan kami tidak menyangka banjir yang berlaku begitu pantas menyebabkan sebahagian rumah kami runtuh,” katanya.

Sengsara 12 jam

Oleh Mohd Helmi Irwadi Mohd Nor
mohdhelmi@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: “Kami terpaksa memanjat lori pasir untuk menyelamatkan diri berikutan kereta ditenggelami air. Biarpun dalam kesejukan, lapar dan berhimpit-himpit, Alhamdulillah, kami terselamat selepas 12 jam terperangkap dalam banjir,” kata penyanyi, Shila Amzah, 22, yang terperangkap bersama rakannya yang juga pelakon, Sharnaaz Basir Ahmad, 27, dalam kejadian banjir kilat yang berlaku di Batu 12, dekat Hulu Langat, kelmarin.
Menurut Shila, sebelum kejadian, dia bersama ibunya dan Sharnaaz menikmati makan malam di sebuah restoran di Batu 12, namun ibunya terlebih dulu pulang ke rumah di Batu 9 selepas hujan.

“Sebelum pulang ke rumah, kami berhenti di sebuah stesen minyak dan ketika itu hujan begitu lebat hingga menenggelamkan jalan,” katanya.
Katanya, ketika itu, keadaan jalan tidak begitu teruk dan masih boleh dilalui menyebabkan mereka bertekad meneruskan perjalanan pulang.

“Namun, ketika melalui jalan curam, kami terperangkap dalam kesesakan luar biasa akibat banjir di sepanjang jalan hingga menenggelamkan kereta Proton Waja yang kami naiki,” katanya.

Menurutnya, berikutan tidak tahu berbuat apa-apa tambahan pula banjir semakin menenggelamkan keseluruhan kereta, mereka akhirnya bertekad memanjat lori pasir untuk menyelamatkan diri.

“Ketika itu, saya hanya berdoa kepada Allah semoga kami terselamat. Kami begitu sedih melihat anak kecil serta ratusan keluarga lain menerima nasib sama apabila terperangkap dalam banjir,” katanya.

Katanya, biarpun jarak perjalanan pulang ke rumahnya hanya kira-kira tiga kilometer tetapi disebabkan banjir yang begitu teruk, mereka tersadai selama hampir 12 jam bermula kira-kira jam 10 malam.
“Alhamdulillah, jam 10 pagi tadi (semalam) baru kami selamat tiba ke rumah dan syukur tiada kemalangan jiwa berlaku,” katanya.

Menurutnya, biarpun terselamat, kereta milik Sharnaaz mengalami kerosakan teruk dan terpaksa dihantar ke bengkel, semalam.

‘Selagi banjir belum surut kita akan bantu’



KUALA LUMPUR: Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil ‘turun padang’ bagi melawat dan melihat lebih dekat mangsa banjir kilat di daerah Hulu Langat di sini, selain menghulurkan bantuan segera berbentuk makanan, minuman dan keperluan asas, semalam.
Kejadian banjir yang bermula jam 6 petang kelmarin itu menyebabkan seramai 1,350 mangsa dipindahkan ke tujuh pusat pemindahan sementara termasuk di Dewan Datuk Ahmad Razali menempatkan 40 mangsa, surau Lembah Jaya Ampang (230), Balai Penghulu Batu 10 (30), Masjid Batu 14 (20), Balai Raya Indah Jaya (15), Surau Taman Seri Nanding (350) dan Sekolah Kebangsaan Sungai Serai (666 mangsa).

Shahrizat berkata, semua pusat pemindahan berkenaan dibuka bermula jam 9 malam selepas rumah penduduk di kawasan berkenaan dinaiki air dan mereka dibantu anggota keselamatan serta sukarela yang bertugas 24 jam.
“Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) terus menghulurkan pelbagai bantuan makanan, pakaian dan tempat tinggal sementara yang diuruskan secara sistematik dan urusan pendaftaran dilakukan dengan lancar.

“Selagi banjir belum surut, kita akan memberi bantuan berterusan bagi meringankan bebanan yang ditanggung mangsa,” katanya dalam sidang media di Pusat Pemindahan Banjir Sementara di SK Sg Serai, di sini, semalam.

Beliau berkata, kerjasama anggota keselamatan dan sukarela diperlukan dalam menyelamatkan mangsa serta memastikan keperluan mereka dipenuhi.

Hujan berterusan 4 jam 45 minit



KUALA LUMPUR: Banjir kilat di sekitar ibu negara kelmarin berpunca daripada jumlah hujan yang tinggi berikutan hujan turun selama empat jam 45 minit mulai jam 6.45 petang, kata Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin.
Beliau berkata, laporan Jabatan Meteorologi Malaysia menunjukkan hujan berterusan sehingga 11.30 malam itu menyebabkan paras air di beberapa kawasan di sepanjang Sungai Klang mencecah paras amaran.

“Kesan hujan lebat itu mengakibatkan 15 kawasan dilanda banjir kilat apabila dinaiki air antara 0.3m dan 1.2m, kecuali di Kampung Periuk, Kampung Baru yang mencatat paras air sehingga 2.1m,” katanya dalam kenyataan semalam.
Antara kawasan terbabit ialah Lorong Rhu Pertama dan Persiaran Madge di Ampang Hilir; Projek Perumahan Rakyat Hiliran Ampang, Lorong Kiri 14 dan 15 serta Jalan Keramat 1 dan 2 di Datuk Keramat; Jalan Limau Kasturi, Bangsar; Jalan Liew Weng Chee Off Jalan Yap Kwan Seng; Jalan Melaka; dan Kampung Pasir Baru, Jalan Klang Lama.

Kawasan lain yang terjejas ialah Jalan Travers, Brickfields, Jalan Bandar, Jalan Loke Yew, Jalan Sultan Salahuddin dan Jalan Munshi Abdullah.

Raja Nong Chik berkata, hanya satu kawasan membabitkan pemindahan sementara iaitu di Kampung Periuk, Kampung Baru yang dinaiki air sedalam 2.1 meter, dengan 784 penduduk membabitkan 174 keluarga dipindahkan ke dewan Kelab Sultan Sulaiman.

Mereka dibenar pulang pada jam 12.30 tengah malam selepas banjir mulai surut.

“Tinjauan dan bancian petugas Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) mendapati lebih 16 kenderaan terperangkap dan rosak akibat banjir kilat berkenaan,” katanya. - Bernama
Hujan lebih 12 jam, Lembah Klang banjir dan satu maut
NURUL RIDUAN NOR ASHAHA & AHMAD ISMADI ISMAIL
8 Mac 2012
Banjir
Banjir
SHAH ALAM – Hujan yang berlarutan lebih 12 jam di Lembah Klang sejak petang semalam menyebabkan sebahagian besar kawasan dinaiki air manakala seramai 661 mangsa banjir di kawasan Hulu Langat terpaksa dipindahkan ke pusat pemindahan sementara.

Malah hujan lebat juga menyebabkan seorang remaja 13 tahun terbunuh selepas terperangkap dalam runtuhan tanah apabila tebing setinggi lima meter belakang rumahnya runtuh.

Hulu Langat adalah antara kawasan dinaiki air. Kawasan-kawasna lain termasuklah Lembah Jaya di Ampang; Kampung Attap dan Kampung Baru di ibu negara.

Jalan-jalan yang turut dinaiki air ialah Jalan Lingkaran Tengah (MRR2) berhampiran Tesco Ampang dan Hotel Flamingo, Jalan Tuanku Abdul Rahman (kawasan Chowkit), Jalan Tun Razak, Jalan Duta, Pasar Seni.

Banjir juga mengakibatkan kesesakan lalu lintas yang teruk sejak awal pagi tadi dan banyak kenderaan terkandas.

Sementara itu, mangsa-mangsa banjir di kawasan Hulu Lanat dipindahkan ke Sekolah Kebangsaan Sungai Serai, hari ini.
Banjir di kawasan Hulu Langat menghala ke Bukit Belacan, Ampang dipercayai berpunca daripada limpahan air sungai.
Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Amiruddin Jamaluddin berkata, beberapa rumah di Kampung Sungai Putih ditenggalami air.
 
"Kejadian banjir di Lembah Jaya Utara berlaku kira-kira jam 8 malam tadi, kami menerima panggilan kecemasan daripada orang awam.
 
"Setibanya di lokasi kejadian, sebahagian mangsa diarah berpindah dan mereka ditempatkan di kawasan yang selamat," katanya.
 
Beliau berkata, seramai 28 orang mangsa telah dipindahkan ke sebuah surau di Lembah Jaya Utara oleh Pasukan Penyelamat dari Balai Bomba Dan Penyelamat dari Balai Bomba Dan Penyelamat Serdang, Ampang, Selayang, Pandan Indah, Cheras, Hang Tuah dan Bangi.
"Polis akan mengawal di lokasi kejadian sehingga keadaan kembali pulih serta mengelak kejadian kecurian daripada berlaku," katanya.
Penolong Pengarah Opererasi Negeri, Mohd Sani Harul berkata, mangsa yang terlibat tinggal di Batu 11, 14 dan 18.

"Air mula surut tetapi hujan masih tidak berhenti. Kita mula memindahkan mangsa yang terlibat sejak malam tadi," katanya kepada Sinar Harian.

Mohd Sani berkata, enam bot digunakan bagi membawa mangsa ke tempat perpindahan sementara.

Katanya, kawasan lain yang terlibat dalam banjir adalah kawasan Lembah Jaya dan Bukit Belacan tetapi air mula surut.

Beliau berkata, seramai 82 anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Selangor, Kuala Lumpur, dan Putrajaya ditugaskan ke lokasi kejadian.

Lapan keluarga yang tinggal di kuarters kerani polis di Jalan Belfield, berhampiran Kampung Attap, diarah berpindah ke penempatan sementara di Dewan Flet Sri Sarawak sejak jam 12 tengah malam tadi.

Polis juga menutup laluan di hadapan rumah berkenaan sejak malam tadi. Tinjauan mendapati runtuhan tebing setinggi lebih lima meter jelas kelihatan.

Di Lembah Jaya, Ampang, lebih 400 mangsa melibatkan 150 rumah, yang tinggal berhampiran sungai di Taman Rima dipindahkan sejak malam tadi.

Mereka terdiri daripada  penduduk Kampung Melayu Ampang, Kampung Pinggir Tiga dan Perumahan PKNS di Lembah Jaya Utara.

PEMBINAAN TEROWONG "SMART" RM1.8BILLION MEMBAZIR WANG RAKYAT DAN LANGSUNG TIDAK SMART!!!!..









Jangan kaitkan dengan saya - Tengku Abdullah

KUANTAN – Tengku Mahkota Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah mahu semua pihak berhenti daripada mengaitkan nama baginda dengan kes khalwat yang dihadapi Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Parti Keadilan Rakyat (PKR), Dr. Badrulamin Bahron.
Tengku Abdullah bertitah, kenyataan Badrulamin dan beberapa buah blog yang mengaitkan nama baginda sebagai kononnya akan campur tangan dalam kes tersebut adalah satu perkara yang tidak benar dan mengejutkan.
“Saya tidak berada di dalam negara pada ketika itu. Saya harap hentikanlah mengaitkan nama saya. Saya tidak pernah terlibat dalam hal ini dan saya hanya ingin tahu siapa yang terlibat, tidak lebih daripada itu,” titah baginda kepada pemberita semalam selepas melawat persiapan stadium menjelang Sukan Malaysia Pahang yang bakal berlangsung Julai ini.
Tengku Abdullah bertitah demikian semasa diminta mengulas kenyataan Badrulamin yang mendakwa baginda akan campur tangan dalam kes khalwat pemimpin PKR itu bersama seorang wanita berstatus isteri orang di sebuah bilik hotel di Pantai Balok di sini pada 25 Februari lalu kira-kira pukul 3 pagi.


Nasib Pathmanabhan ditentu 30 April

SHAH ALAM - Mahkamah Tinggi di sini semalam menetapkan 30 April ini untuk memutuskan sama ada bekas peguam N. Pathmanabhan dan tiga pekerja ladangnya dibebaskan atau dipanggil membela diri terhadap tuduhan membunuh jutawan kosmetik Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga individu lain dua tahun lepas.
Hakim Datuk Akhtar Tahir juga menetapkan 4 dan 5 April ini untuk pihak pendakwaan dan pembelaan mengemukakan hujah masing-masing.
Akhtar menetapkan kesemua tarikh itu selepas dimaklumkan Timbalan Pendakwa Raya, Ishak Mohd. Yusoff bahawa pihak pendakwaan menutup kes setelah 108 saksi pendakwaan selesai memberi keterangan.
Ishak juga memaklumkan kepada mahkamah bahawa pihaknya menawarkan 78 saksi termasuk Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah, Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Datuk Seri Mohd. Bakri Mohd. Zinin kepada pihak pembelaan.
Sebanyak 713 eksibit dikemukakan sepanjang perbicaraan selama 71 hari mulai 4 Julai tahun lepas.
Pathmanabhan serta tiga pekerja ladang iaitu T. Thilaiyangan, R. Matan dan R. Khatavarayan dibicarakan atas tuduhan membunuh Sosilawati, 47; pegawai bank Noorhisham Mohamad, 38; peguam Ahmad Kamil Abdul Karim, 32, dan pemandu Sosilawati, Kamaruddin Shamsuddin, 44.

Tembakan cemburu bekas kekasih



DUA pegawai polis menunjukkan kayu besbol dan pistol bebola besi yang dirampas daripada tiga lelaki pada sidang akhbar di Serdang semalam.



SERDANG – Seorang pereka grafik yang cemburu melihat bekas teman wanitanya berpacaran dengan seorang peniaga telefon bimbit bertindak menyerang lelaki itu dengan melepaskan tembakan menggunakan pistol bebola besi Selasa lalu.
Bagaimanapun, kejadian pukul 11.45 malam itu di Taman Bukit Serdang, Seri Kembangan di sini tidak mencederakan sesiapa sebaliknya menyebabkan cermin depan sebelah kiri kereta mangsa pecah.
Kejadian berlaku ketika mangsa yang sedang menunggu di dalam kereta di depan rumah wanita berusia 24 tahun itu didatangi suspek dan dua rakannya yang menaiki sebuah kereta jenis Honda Civic.
Difahamkan, suspek dan bekas teman wanitanya telah bercinta selama 12 tahun sebelum hubungan mereka putus dua bulan lalu. Wanita itu berusia 28 tahun.
Ketua Polis Daerah Serdang, Superintendan Abd. Razak Elias berkata, suspek berusia 25 tahun itu kemudian telah keluar dari kereta lalu melepaskan tembakan ke arah kenderaan mangsa.

Lelaki Afrika maut jatuh tingkat 12 kondominium

SUBANG JAYA - Seorang lelaki warga Afrika maut ekoran terjatuh dari tingkat 12 sebuah kondominium di Taman Desa Millinea dekat Puchong Perdana di sini selepas dipercayai cuba melarikan diri dari serbuan polis semalam.
Sebelum kejadian pada pukul 2.30 petang itu, sepasukan anggota Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik Subang menyerbu sebuah unit rumah di tingkat 12 yang dihuni oleh mangsa bersama tujuh lagi warga Afrika.
Ketika serbuan, polis terpaksa memecahkan pintu gril rumah kerana kesemua warga asing itu enggan membuka pintu.
Sebaik anggota polis masuk, salah seorang lelaki Afrika dilihat menuju ke balkoni dan cuba memanjatnya namun tergelincir lalu terjatuh.
Mangsa yang mati dikenali sebagai Eddy berusia sekitar 20-an dan tidak memiliki sebarang dokumen perjalanan.
Pemeriksaan mendapati seramai lapan warga Afrika yang berusia antara 25 hingga 30 tahun tinggal di rumah tersebut.

1.4 juta penjawat awam naik gaji




NAJIB berucap di hadapan penjawat awam di PICC, Putrajaya semalam.


PUTRAJAYA - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan pelarasan gaji tujuh hingga 13 peratus bagi sektor awam serta pembatalan struktur skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) yang mencetuskan kontroversi.
Keputusan itu dibuat selepas beliau meneliti cadangan yang dikemukakan oleh Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) serta implikasi kewangan.
"Pelaksanaan skim SBPA yang diperkenalkan pada 1 Januari lalu dibatalkan dan kembali kepada Sistem Saraan Malaysia (SSM) yang akan ditambah baik. Ekoran pembatalan SBPA maka pelarasan gaji penjawat awam yang diumumkan itu akan dibuat berdasarkan Jadual Gaji Matriks SSM," katanya.
Beliau mengumumkan perkara tersebut semasa berucap pada majlis perjumpaan khas bersama lebih 15,000 penjawat awam di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini semalam.

No comments:

Post a Comment