Sunday, January 2, 2011

BAGAIMANA PULA...MASALAH PERGAULAN BEBAS BUKAN MUHRAM....PEGANG ATAU PELUK BUKAN MUHRAM....BAGAIMANA MASALAH AURAT...TAK SALAHKE....TAK BERDOSAKE....MENUNJUIK BENTUK TUBUH BADAN YANG MENGAIRAH MENONTONNYA TAK BERDOSAKE....BUKAN SEMUA RAKYAT MALAYSIA NI JAHIL HUKUM AGAMA...SENDIRI MAU INGATLAH....HABIS TAK BAHAYA KE....REMAJA MENGIKUT AJARAN MAKSIAT YANG ADA DALAM FILEM DAN DRAMA TU....SEPERTI BERGAUL BEBAS....BUKA AURAT YANG SEPATUT WAJIB DITUTUP....JAWAB AJE BESOK DIAKHIRAT NANTI...

Penerbit Filem Dan Drama Pastikan Karyanya Tidak Pesongkan Akidah

KUALA LUMPUR: Penerbit filem atau drama perlu memastikan karyanya tidak memesongkan akidah masyarakat walaupun mereka tidak dihalang daripada menghasilkan karya berunsur tahyul atau khurafat, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom.
"Kita tidak tolak (filem atau drama) sebab kita perlu juga terangkan kepada orang ramai hal-hal begini, sejauh mana kewujudannya dan bagaimana sepatutnya kita tak terlibat (dalam tahyul dan khurafat)," kata beliau ketika ditanya pemberita berhubung lambakan filem dan drama tempatan yang berunsur sedemikian.
Katanya penerbit hendaklah merujuk pada garis panduan yang ditetapkan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) selain mengadakan perbincangan dengan Lembaga Penapisan Filem mengenai karya mereka.
Filem-filem di beberapa negara seperti Iran, Turki dan Indonesia mempunyai panel syariah yang memberikan panduan agar karya tidak terkeluar daripada garis panduan, katanya selepas melepaskan lebih 2,000 peserta pelbagai kaum dalam program Larian Hijrah 1Malaysia 1Ummah peringkat Wilayah Persekutuan 1432H di perkarangan Kompleks Pusat Islam di sini, Ahad.
"Penerbit filem ada yang meletakkan peringatan kepada penonton agar tidak terpengaruh dengan filem yang ditonton namun berharap agar usaha tersebut dapat ditingkatkan lagi," katanya.
Dalam pada itu, Jamil Khir mengingatkan artis wanita terutamanya yang beragama Islam agar menjaga ketertiban pemakaian ketika menghadiri majlis anugerah serta tidak menggunakan publisiti murahan demi mengejar populariti dalam bidang seni.
"Para penganjur juga harus memberi peringatan kepada mereka. Kita tak fikir seseorang individu itu hanya kejar glamor semata-mata sebab ada orang rasa apabila dia berbeza itu merupakan publisiti. Tapi kita tak harapkan publisiti murahan," katanya ketika diminta mengulas pemakaian artis-artis wanita tempatan yang dikatakan tidak sopan etika menghadiri majlis-majlis anugerah seni termasuk Majlis Anugerah Skrin TV3 2010 yang berlangsung 24 Disember lepas.
Ia turut menimbulkan rasa kurang senang masyarakat termasuk Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim yang membuat teguran dan meminta Media Prima melalui anak syarikatnya, TV3 menilai semula perkara itu supaya tidak berulang pada anugerah akan datang. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment