Thursday, January 6, 2011

BAHAYANYA INTERNET....SISTEM DICIPTA OLEH MANUSIA...MAKA SUDAH TENTU SISTEM ITU BOLEH DICEROBOH DENGAN KEPAKARAN MASING2...CUMA KITA KENA BERHATI2LAH.....

Edar dadah dekat surau

Oleh Mohd Nasif Badruddin

RAMPAS...Roslan (tengah) menunjukkan heroin dan pil kuda yang dirampas dalam serbuan, Selasa lalu.
RAMPAS...Roslan (tengah) menunjukkan heroin dan pil kuda yang dirampas dalam serbuan, Selasa lalu.
KUALA TERENGGANU: Perwatakan alim seorang lelaki sering dilihat di sebuah surau di Kampung Losong Haji Awang, di sini, terbongkar apabila dia sebenarnya menjadikannya sebagai lokasi mengedar dadah disimpan dalam kereta di parkir di kawasan berdekatan.
Taktik licik lelaki berusia 36 tahun dari Bachok, Kelantan itu berakhir apabila ditahan sepasukan pegawai dan anggota Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik, Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Terengganu kira-kira jam 9.45 malam Selasa lalu.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) negeri, Superintendan Roslan Abd Wahid berkata, ketika serbuan, suspek cuba melarikan diri dengan melawan anggota polis hingga berlaku pergelutan.

“Sebaik ditahan, suspek membawa polis ke Proton Perdana diletak berhampiran surau kira-kira 50 meter dari rumahnya sebelum menemui 67 botol dadah jenis heroin seberat 311.6 gram bernilai RM100,500.


“Polis turut merampas wang tunai RM3,165 disyaki hasil kegiatan penjualan dadah. Suspek kini direman seminggu hingga 11 Januari ini untuk siasatan lanjut mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952 yang jika sabit kesalahan boleh dihukum gantung sampai mati mandatori,” katanya pada sidang media di pejabatnya, di sini, semalam.

Beliau berkata, suspek dipercayai pengedar dan penagih yang aktif mengedar bahan terlarang itu sejak 10 tahun lalu dan mempunyai enam rekod kesalahan lampau berkaitan dadah serta pernah dihukum mahkamah.

Katanya, suspek pernah dihukum dan ditahan di Pusat Pemulihan Akhlak mengikut Seksyen 12(2), Seksyen 6, Seksyen 7(1), Seksyen 12(2) dan Langkah-Langkah Pencegahan Khas 11(A)(1) ADB 1952 dan Seksyen 379(A) Kanun Keseksaan.

“Susulan penahanan suspek, polis menyerbu sebuah rumah lain berhampiran dan berlaku pergelutan sebelum pihak polis menahan lima lelaki dan seorang wanita dalam premis berkenaan berusia antara 20 hingga 36 tahun.

“Ujian saringan awal air kencing terhadap semua suspek mendapati kelima-lima lelaki yang tidak bekerja itu positif dadah jenis methamphetamine dan opiate.

“Tiga suspek mempunyai rekod kesalahan lampau berkaitan kes dadah dan masih lagi dalam pengawasan,” katanya.

Menurutnya, polis turut merampas 800 pil kuda bernilai RM24,000 manakala semua suspek direman seminggu hingga 11 Januari ini untuk siasatan lanjut mengikut Seksyen 39A(2) ADB 1952.

“Polis percaya dengan tertangkapnya lelaki berkenaan yang dipercayai perancang utama, dapat menumpaskan sindiket pengedaran dadah yang aktif sekitar daerah ini,” katanya.



NEGARA


Mangsa sula menderita sakit


JAMILAH terpaksa menanggung kos perubatan Mohd. Shah yang tinggi berikutan keuzurannya ketika ditemui di Bandar Tenggara, Kulaijaya semalam.


KULAIJAYA – Walaupun telah 11 tahun berlalu, mangsa sula, Mohd. Shah Abdul Razak, 23, dari Bandar Tenggara di sini masih menanggung azab kesakitan tanpa ada mana-mana pihak yang tampil untuk membantu membiayai kos perubatannya.
Lebih menyedihkan, bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) yang diterima sebanyak RM70 sebulan pada tahun 1999 itu pun telah dihentikan tanpa sebab pada 2002.
“Saya tidak diberitahu kenapa bantuan itu dihentikan tetapi sebagai ibu, saya sanggup ikat perut demi membiayai kos perubatannya.
“Sejak suami meninggal dunia empat tahun lalu, saya hilang punca kerana saya ada lima orang anak lagi yang masih bersekolah dan perlu ditanggung,” kata Jamilah Daud, 49, ketika ditemui di rumahnya di sini semalam.
Setiap bulan, kata Jamilah, dia terpaksa mengeluarkan kira-kira RM500 bagi membiayai rawatan Mohd. Shah bagi memulihkan kecederaan pada dubur dan kos membeli beg takungan najis.






NEGARA


Enam syarikat seleweng minyak


PENGARAH Urusan Golden Palm Oil, Ali Abu Bakar (kanan) menunjukkan minyak masak dibotol syarikat itu kepada Ismail Sabri yang melawat kilang tersebut di Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR – Kemelut kekurangan minyak masak yang berlaku di seluruh negara rupa-rupanya berpunca daripada penyelewengan enam buah syarikat pembungkusan minyak masak.
Enam syarikat itu dikesan menghentikan pengeluaran minyak dan sebuah daripadanya merupakan syarikat terbesar di Malaysia.
Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Datuk Seri Ismail Sabri Yaacob berkata, syarikat pembungkusan minyak masak terbesar itu didapati menghentikan pengeluaran sebanyak 5,000 tan metrik pada awal Disember lalu dan jumlah itu boleh digunakan untuk sebuah negeri selama sebulan.
“Kementerian memandang serius perkara ini kerana tindakan mereka ini mengakibatkan kekurangan minyak masak sehingga menyusahkan orang ramai,” ujarnya selepas mengadakan lawatan ke kilang pembungkusan minyak Golden Palm Oil Industri Sdn. Bhd. di Bandar Tun Razak di sini semalam.
Namun begitu, beliau belum dapat mengenal pasti punca mengapa syarikat tersebut menghentikan pengeluaran.




Janda dihumban dari tingkat 10

Oleh Mohd Jamilul Anbia Md Denin dan Raja Noraina Raja Rahim

SIASAT...anggota polis melakukan siasatan di tempat kejadian, semalam.
SIASAT...anggota polis melakukan siasatan di tempat kejadian, semalam. 
 
AMPANG: Seorang janda maut disyaki dihumban dari tingkat 10 Kondominium Bukit Pandan, Pandan Perdana, di sini, selepas bertengkar dengan kekasihnya, awal pagi semalam.
Wanita berusia 28 tahun itu mati di tempat kejadian akibat parah pada seluruh badan. Mayatnya ditemui dalam keadaan terbaring di tempat letak kereta kondominium berkenaan, jam 3.10 pagi.

Mayat mangsa ditemui seorang pengawal keselamatan sebelum melaporkan kepada polis.

Berdasarkan siasatan awal, mangsa bekerja sebagai kerani dan tinggal di Setapak Jaya, Sentul.


Difahamkan, mangsa, Lai Puai Sern, 28, yang bercerai tiga tahun lalu mempunyai dua anak perempuan berusia enam dan lapan tahun. Bagaimanapun, kedua-dua anak mangsa kini dijaga bekas suami.

Seorang ahli keluarga mangsa yang enggan dikenali berkata, Lai menjalin hubungan cinta dengan seorang lelaki tempatan berusia 25 tahun selepas bercerai.

Dia yang ditemui di luar perkarangan Bilik Mayat Pusat Perubatan Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (PPHUKM) berkata, mangsa pergi ke kondominium berkenaan untuk bertemu kekasihnya itu, awal pagi semalam.

“Mangsa yang ditemani seorang rakan naik ke tingkat atas kondominium itu bersendirian, manakala rakannya hanya menunggu di dalam kereta. Bagaimanapun, tidak lama kemudian mangsa ditemui jatuh berlumuran darah,” katanya.

Menurutnya, mangsa sebelum ini pernah mengadu menghadapi masalah dengan kekasihnya berikutan hubungan cinta itu dihalang keluarga teman lelakinya.

“Malah, mangsa sebelum ini turut memadamkan semua SMS dihantar kekasihnya berikutan kecewa dengan apa yang berlaku. Bagaimanapun, kami terkejut kerana mangsa ditemui mati dalam keadaan tragis,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Ampang Jaya, Asisten Komisioner Amiruddin Jamaluddin yang dihubungi mengesahkan penemuan mayat wanita itu yang ditemui terjatuh dari kondominium berkenaan.

Menurutnya, polis tidak menolak andaian mangsa dicampak dari kondominium itu berpunca daripada pertengkaran dengan individu yang dikenali.

“Berdasarkan siasatan, ada penduduk mendakwa mendengar bunyi pertengkaran dari tingkat atas kondominium berkenaan. Polis sudah mengenal pasti identiti lelaki yang mempunyai hubungan dengan mangsa dan tindakan lanjut akan diambil,” katanya.

Ditanya sama ada kematian mangsa berunsurkan kes pembunuhan, beliau bagaimanapun enggan mendedahkan perkara itu sehingga siasatan lengkap dilakukan.



NEGARA


Dua pencuri kabel dibelasah


DUA pemuda yang cedera dibelasah penduduk kerana mencuri kabel telefon di Kampung Mentera, Binjai semalam.


KOTA BHARU – Angkara mencari wang cara mudah, dua daripada tiga sahabat cedera teruk dibelasah penduduk kampung ketika mereka leka mencuri kabel pada tiang Telekom Malaysia (TM) di Kampung Mentera, Binjai dekat sini semalam.
Dalam kejadian pada pukul 4.30 pagi, kedua-dua suspek yang berusia 16 dan 18 tahun terpaksa dihantar ke Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian untuk mendapatkan rawatan selepas mereka mengalami luka-luka di kepala dan badan ekoran dibelasah lebih lima penduduk kampung.
Namun, seorang rakan suspek sempat melarikan diri.
Kejadian mencuri kabel pada tiang telefon itu pada mulanya disedari oleh seorang penduduk kampung selepas dia ternampak dua lelaki sedang memanjat tiang manakala seorang lagi menunggu di dalam kereta.




Penipuan RM5.2j

Oleh Syah Rul Aswari Abdullah

SHAH ALAM: Seorang bekas eksekutif akaun sebuah bank di Seksyen 14 di sini, dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini, semalam, atas lapan pertuduhan memalsukan dokumen bagi memindahkan wang menerusi transaksi Internet membabitkan nilai RM5.2 juta, dua tahun lalu.
Bagaimanapun, Yusma Norul Yusob, 31, dari Taman Sri Mentari, Petaling Jaya yang menangis teresak-esak sejak dibawa masuk ke kandang pesalah, mengaku tidak bersalah selepas pertuduhan dibacakan di hadapan Hakim Wan Mohd Norisham Wan Yaakob.

Mengikut pertuduhan pertama, wanita yang sudah berkahwin itu didakwa menggunakan cek CIMB Bank Berhad palsu bernilai RM30,000 bertarikh 31 Mac 2009 pada 1 April 2009.

Tertuduh didakwa menggunakan dua lagi cek palsu bank sama bertarikh 1 dan 2 April 2009, masing-masing bernilai RM10,000 dan RM18,5000 pada keesokan harinya.


Bagi lima pertuduhan lain, dia didakwa menggunakan borang permohonan kiriman wang pada 1, 7, 15, 21 dan 24 April 2009.

Wanita itu didakwa melakukan semua perbuatan itu tempatnya bertugas di CIMB Bank Berhad cawangan Menara MRCB di Seksyen 14.

Bagi setiap pertuduhan, dia didakwa mengikut Seksyen 471 Kanun Keseksaan dan boleh dihukum mengikut Seksyen 465 kanun sama.

Ia memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan denda jika sabit kesalahan.

Terdahulu, Timbalan Pendakwa Raya, S Lavainyamalar menawarkan ikat jamin RM1 juta terhadapnya memandangkan kesalahan itu serius dan jawatan dipegang tertuduh ketika di bank ketika melakukan kesalahan itu.

Bagaimanapun, peguam bela mewakili tertuduh, Saleh Ahmad, memohon ikat jamin itu dikurangkan memandangkan anak guamnya langsung tidak mendapat faedah daripada nilai RM5.2 juta itu.

“Pertuduhan adalah transaksi Internet tetapi wang itu tidak pernah diperoleh tertuduh,” katanya.

Beliau berkata, jumlah RM1 juta adalah terlalu besar memandangkan wanita itu tidak berkerja manakala ibu bapanya melakukan kerja kampung sebagai sumber pendapatan.

Wan Mohd Norisham membenarkan ikat jamin RM100,000 dengan dua penjamin dan memerintahkan tertuduh melaporkan diri ke balai polis berhampiran sebulan sekali dan menyerahkan pasport kepada mahkamah.

Mahkamah menetapkan 19 Januari ini sebagai tarikh sebutan semula kes bagi tujuan penyerahan dokumen.





NEGARA


Bicara kes hartanah Khir Toyo Jun


RUMAH Mohamad Khir di Seksyen 7 di Shah Alam yang turut mencetuskan kontroversi.


SHAH ALAM - Kontroversi kes bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo yang didakwa memperoleh dua lot tanah dan sebuah rumah yang bernilai RM6.5 juta dengan harga RM3.5 juta daripada sebuah syarikat akan dibicara di Mahkamah Tinggi di sini pada Jun ini.
Hakim Datuk Wira Mohtarudin Baki semalam menetapkan perbicaraan kes itu selama tiga minggu bermula 6 hingga 24 Jun ini.
Beliau juga menetapkan supaya Mohamad Khir, 45, dibicarakan bersama dengan Pengarah Ditamas Sdn. Bhd., Datuk Shamsuddin Hayroni, 52, yang didakwa bersubahat atas tuduhan itu.
Mohtarudin turut melanjutkan ikat jamin berjumlah RM750,000 yang ditetapkan ke atas Mohamad Khir dan Shamsuddin oleh Mahkamah Sesyen Shah Alam pada 6 Disember lalu.



NEGARA


Murid sambung cuti, sekolah masih banjir


IBU BAPA dan murid SK Bukit Puteri Jertih, Besut mengharungi banjir selepas diarahkan pulang semalam.


KUALA TERENGGANU - Kira-kira 750 murid dari dua buah sekolah di daerah Jerteh, Besut dekat sini terpaksa diarahkan pulang apabila sekolah mereka ditenggelami air sedalam hampir satu meter sejak semalam.
Dua sekolah terbabit iaitu Sekolah Rendah (SK) Bukit Puteri yang melibatkan seramai 568 orang murid dan selebihnya SK Tok Raja selebihnya.
Timbalan Pegawai Pelajaran Daerah Besut, Abd. Halim Hassan berkata, pihak sekolah telah membenarkan semua pelajar pulang ke rumah masing-masing atas faktor keselamatan memandangkan paras air yang semakin meningkat.
Katanya, beberapa lagi buah sekolah termasuk SK Kampung Baru Tok Dor, Jabi mengambil langkah berjaga-jaga dengan menempatkan semua murid di tingkat atas bangunan sekolah.



NEGARA


Buruh baru bekerja mati ditikam

ALOR GAJAH - Baru enam hari bekerja di sini, seorang pekerja syarikat pembinaan menemui ajal setelah ditikam tiga lelaki yang tidak dikenali di sebuah restoran di Taman Perindustrian Kelemak di sini semalam.
Dalam kejadian pukul 2.30 petang itu, mangsa, V. Parassu, 38, maut selepas mengalami cedera parah akibat ditikam bertubi-tubi di pipi kanan oleh tiga lelaki tidak dikenali ketika sedang makan tengah hari di restoran tersebut.
Ketua Polis Daerah Alor Gajah, Supritendan Umar Ali Saifuddin Shaharudin berkata, kejadian bermula apabila salah seorang suspek tiba-tiba meluru ke arah mangsa lalu terus menikam pipi kanannya dengan menggunakan sebilah pisau.
"Selepas ditikam, mangsa cuba menyelamatkan diri untuk meminta bantuan dengan berlari ke sebuah kedai gunting rambut kira-kira 200 meter dari restoran tersebut.
"Bagaimanapun belum sempat mangsa diselamatkan, dia rebah lalu meninggal dunia akibat kecederaan parah," katanya ketika ditemui pemberita semalam.



Katering diarah bayar RM9,505


KAMARUDDIN (tengah) menunjukkan surat tuntutan ganti rugi dan gambar-gambar menu makanan sambil ditemani anaknya, Faizal (kanan) dan bapa saudaranya, Harun Ahmad di Melaka semalam.


MELAKA – Akibat melakukan kerja umpama ‘melepaskan batuk di tangga’, sebuah syarikat katering diarah membayar ganti rugi kepada seorang pelanggannya kerana makanan yang disajikan untuk satu majlis perkahwinan bukan sahaja tidak cukup malah ada yang basi.
Razak Catering & Events Servis diarah membayar RM9,505 kepada pelanggannya, Kamaruddin Husin, 54, seorang Setiausaha Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Pinang, Tanjung Kling dekat sini.
Presiden Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM), Mohd. Nasrim Mohd. Salleh ketika membuat keputusan itu berkata, sebagai pelanggan, Kamaruddin berhak mendapat haknya semula lebih-lebih lagi ia melibatkan makanan yang dihidang kepada tetamu.
“Dua hidangan iaitu dalca dan pajeri nanas didapati telah basi dan Kamaruddin terpaksa menggantikan hidangan itu dengan belanjanya sendiri.
“Oleh itu, TTPM mengarahkan pihak penentang membayar sebanyak RM9,505 iaitu sebahagian nilai yang terpaksa ditanggung oleh penuntut,” katanya di Mahkamah TTPM di sini semalam.
Sementara itu, pihak penentang tidak menghantar sebarang wakil ketika keputusan dibacakan.

No comments:

Post a Comment