Friday, January 7, 2011

JUMPA BUAYA JARANG2....JUMPA BAYI BIASA....NI KERANA APA....FIIKIR2KANLAH....TENTU KITA FIKR ZINA...SEX...ROGOL...FILEM LUCAH....PENTING SEKALI...HUKUM ALLAH DINAFIKAN

Terserempak buaya sesat

Oleh Khairulmizan Yahya

TANGKAP...anggota bomba menangkap buaya tembaga yang sesat di Lorong Permatang Cenghal, Kampung Sungai Soi, semalam.
TANGKAP...anggota bomba menangkap buaya tembaga yang sesat di Lorong Permatang Cenghal, Kampung Sungai Soi, semalam.
KUANTAN: Seorang wanita terkejut apabila objek disangkakan sampah berhampiran semak di Lorong Permatang Cenghal, Kampung Sungai Soi, di sini, sebenarnya seekor buaya tembaga sepanjang hampir tiga meter yang sesat sebelum reptilia berkenaan ditangkap, semalam.
Usaha menangkap sang bedal itu mulanya menimbulkan situasi cemas apabila terlepas daripada ikatan dan hampir lolos, namun usaha gigih anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat Kuantan serta Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) berjaya menangkap semula.

Wanita terbabit, Fauzita Othman, 25, berkata dia terserempak dengan buaya berkenaan kira-kira jam 4 pagi ketika dalam perjalanan ke tempat kerja tidak jauh dari lokasi berkenaan.

“Pada mulanya saya menyangka objek dilihat itu hanya longgokan sampah memandangkan jalan berkenaan gelap, namun hanya menyedari ia sebenarnya haiwan berbahaya selepas melalui kawasan terbabit kali kedua kira-kira jam 5 pagi.


“Ketika itu, saya melintas betul-betul di depan kepala buaya berkenaan dan selepas mendapati ia seekor buaya, saya berlari pulang memaklumkan kepada suami,” katanya ketika ditemui, semalam.

Berikutan itu, suaminya, Nazrul Azhar Nasarudin, 32, bergegas ke tempat kejadian bersama abang iparnya, Fau’ad Othman, 28, dengan menunggang motosikal.

“Ketika tiba di situ, buaya itu mula merangkak keluar dari semak, malah ketika disuluh dengan lampu motosikal, ia beberapa kali menerpa ke arah kami menyebabkan kami berundur sebelum memaklumkan kepada pihak berkuasa.

“Memang sungai di kawasan ini dihuni banyak buaya, malah penduduk pernah melihatnya dalam sungai terbabit tetapi ia kejadian pertama buaya ditemui di darat,” katanya.

Sementara itu, Penolong Penguasa Bomba dan Penyelamat, di sini, Md Jusoh Mustafa, berkata pihaknya menerima laporan jam 8.22 pagi dan tiba di lokasi jam 8.40 pagi bersama enam anggota dan pegawai.

“Kami mengambil masa kira-kira 30 minit untuk menangkap buaya berkenaan dengan bantuan anggota JPAM serta penduduk kampung dan buaya berkenaan diserahkan kepada Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) negeri ,” katanya.

Timbalan Pengarah Perhilitan negeri, Abu Zahrim Ismail berkata, buaya betina itu sudah dilepaskan di hulu Sungai Kuantan, di sini, kira-kira jam 12 tengah hari selepas pemeriksaan keadaannya dilakukan.

“Buaya sepanjang 2.7 meter dan seberat 140 kilogram itu dipercayai naik ke darat disebabkan hujan lebat dan arus sungai deras,” katanya.




Jumpa bayi dalam beg



KAJANG: Lagi bayi dibuang, kali ini seorang bayi perempuan dipercayai berusia tiga hari ditemui masih bernyawa ditinggalkan dalam sebuah beg pakaian oleh peronda lebuh raya di Kilometer 7, Lebuh raya Silk, Semenyih menghala ke Mines Resort, di sini, pagi semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 9.50 pagi itu, dua peronda lebuh raya yang sedang melakukan tugas itu terkejut apabila ternampak sebuah beg pakaian ditinggalkan di tepi jalan di kawasan berkenaan sebelum berhenti menjalankan pemeriksaan.

Mereka terkejut apabila dihampiri, terdengar bunyi bayi menangis dari dalam beg pakaian berkenaan sebelum membukanya.
Beg pakaian berkenaan turut mengandungi kain dan lampin pakai buang. Timbalan Ketua Polis Kajang, Superintendan Azman Ayob berkata, siasatan awal pihaknya tidak menolak kemungkinan ibu atau individu yang melakukan jenayah itu sengaja membuang bayi berkenaan di kawasan itu.

“Berdasarkan tali pusat yang masih melekat pada bayi itu, kemungkinan bayi itu baru dilahirkan beberapa hari lalu,” katanya.

“Bayi itu kemudian dibawa ke Hospital Kajang untuk pemeriksaan lanjut. Polis kini sedang giat mengesan individu bertanggungjawab membuang bayi itu,” katanya.

Menurutnya, kes itu disiasat mengikut Seksyen 317 Kanun Keseksaan kerana menyembunyikan kelahiran.

Selain itu, beliau turut meminta orang ramai yang mempunyai maklumat berhubung penemuan bayi itu menghubungi Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kajang atau mana-mana balai polis berhampiran bagi membantu siasatan. Sebelum ini, pada Rabu lalu, seorang bayi lelaki dipercayai berusia enam hari ditemui masih bernyawa dalam sebuah beg galas berwarna hitam ditinggalkan di bawah pokok di luar pagar sebuah sekolah rendah di Persiaran Titiwangsa berhampiran Istana Budaya di sini.
Difahamkan, bayi malang itu ditinggalkan di kawasan berkenaan lebih sejam sebelum ditemui orang awam yang kebetulan melalui kawasan berkenaan, kira-kira jam 1.30 tengah hari.

Bagaimanapun, bayi yang baru enam hari dilahirkan itu meninggalkan dunia selepas beberapa jam dirawat di HKL akibat masalah pernafasan selain dilahirkan tidak cukup bulan.


'Saya bimbangkan cucu'



AMPANG: “Semuanya berlaku sekelip mata. Saya takut dan tidak tahu apa hendak buat. Dalam fikiran saya hanya keselamatan cucu, termasuk seorang daripadanya berusia 55 hari,” kata Nyaros Ahmad, 65, mangsa ribut puting beliung di Kampung Lembah Jaya, Rabu lalu.
Katanya, dalam kejadian jam 3.30 petang itu, beliau bersama dua anak dan tiga cucu berehat sambil berbual-bual sebelum ribut kuat melanda dan menerbangkan sebahagian atap dapur rumahnya.

Menurutnya, dia menjerit sekuat hati mengarahkan anaknya ke bahagian hadapan rumahnya.
“Dalam keadaan basah kuyup, cucu saya ketakutan dan lari bersembunyi bawah meja manakala anak saya yang baru lepas pantang membawa bayinya ke atas kerana bumbung di bahagian dapur sudah diterbangkan ribut,” katanya ketika ditemui pada majlis penyerahan sumbangan bencana alam oleh Presiden Persatuan Bekas Tentera Malaysia (PBTM), Datuk Muhammad Abdul Ghani yang diterima suaminya, Mejar (B) Mohd Yusoff Manaff, di rumahnya, semalam.
Sementara itu, Muhammad berkata, sejak penubuhannya 85 tahun lalu, PBTM sentiasa mengambil berat soal kebajikan bekas tentera kerana ia sebuah persatuan mewakili bekas perajurit.


Siti Aishah tak layak terima kemudahan ATM

KUALA LUMPUR: Mangsa pukul dan cerai talak tiga, Siti Aishah Azli, 28, tidak layak menerima kemudahan disediakan pihak Angkatan Tentera Malaysia (ATM) termasuk sebagai ahli Badan Kebajikan Amal Angkatan Tentera (Bakat).
Pegawai Perhubungan Awam Kementerian Pertahanan, Faridah Hanim Abdul Ghani berkata, Bakat ATM hanya membantu ahlinya yang masih dalam perkhidmatan dalam perkara kebajikan berpandukan garis panduan disediakan.

“Kami dimaklumkan, Siti Aishah diceraikan suami beliau dan secara automatik, beliau tidak lagi layak menerima bantuan atau kemudahan dari Bakat ATM.
“Bagaimanapun, kebajikan anak beliau akan diberi perhatian dan bantuan sewajarnya jika diperlukan. Perkara ini juga dipanjangkan untuk tindakan susulan berkaitan,” katanya.

Faridah berkata, kenyataan itu susulan tuntutan Siti Aishah yang mendakwa Bakat lepas tangan daripada mahu membantu menyara kehidupan keluarganya selepas bekas suami, seorang anggota tentera menceraikannya dan tidak memberi wang nafkah.

Muka depan Harian Metro keluaran 29 November tahun lalu melaporkan seorang isteri diceraikan dengan talak tiga melalui SMS selepas mengadu kepada ketua kampung mengenai tingkah laku suaminya yang membawa pulang wanita lain ke rumah untuk melakukan maksiat.

Lebih malang, ketika membawa pulang teman wanita itu, isteri berkenaan bersama tiga anaknya berada di rumah dan melihat tingkah laku lelaki terbabit.

Berikutan tidak tahan dengan perilaku suaminya, dia membuat aduan kepada ketua kampung meminta menasihati suaminya itu.
Bagaimanapun, tindakannya itu menyebabkan suaminya berang dan tidak lama kemudian dia menerima SMS daripada suami yang menceraikannya dengan talak tiga.



Dibuang kerana cacat?



KLANG: Seorang bayi perempuan ditemui seorang lelaki dalam kotak di hadapan sebuah premis kosong di Taman Sentosa, di sini, kira-kira jam 5.30 petang semalam.
Ketua Polis Daerah Klang Selatan, Asisten Komisioner Muhamad Md Yusof berkata, sebaik tiba, pihaknya mendapati seorang bayi perempuan berusia lingkungan empat hingga lima bulan diletakkan dalam sebuah kotak. Katanya, bayi yang masih hidup itu lengkap berpakaian namun tiada sebarang dokumen pengenalan ditemui bersamanya. “Hasil pemeriksaan terhadap bayi berkenaan mendapati dia tidak mempunyai parut suntikan BCG serta tidak mengalami sebarang kecederaan.

“Namun, kami percaya bayi itu mengalami masalah kesihatan kerana kepalanya didapati berair,” katanya. Bayi itu kini sudah dihantar ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) untuk rawatan susulan. “Polis akan membuat siasatan lanjut bagi mengesan ibu bapa bayi berkenaan dan kes disiasat mengikut Seksyen 317 Kanun Keseksaan,” katanya.



Ain meninggal selepas 22 hari



JOHOR BAHRU: “Selepas 22 hari bertarung nyawa, Ain akhirnya menghembuskan nafas terakhir pagi tadi, tiada lagi tawa dan gelagatnya menceriakan kami, namun kami reda dengan pemergiannya,” kata Marlina Jemedi, 31, kakak kepada Nurul Ain Ashikin ketika ditemui di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Sultan Ismail (HSI) di sini, semalam.
Nurul Ain Ashikin, 17, mangsa yang ditikam 19 kali serta disimbah asid di rumah keluarganya di Kampung Sungai Redan, dekat Kota Tinggi, 16 Disember tahun lalu, disahkan meninggal dunia di HSI, jam 8.22 pagi.

Dalam kejadian itu, mangsa diperlakukan demikian oleh suspek berusia 42 tahun yang menceroboh rumahnya sebelum menikam dan menyimbah mangsa dengan asid sebelum akhirnya menyerah diri di Balai Polis Ulu Tiram. Menurut Marlina, beberapa hari lalu, doktor memaklumkan keadaan adiknya semakin kritikal berikutan jangkitan kuman menyebabkan buah pinggang dan jantungnya gagal berfungsi dengan baik.
“Ain mula nazak sejak malam kelmarin dan tindakan doktor memberikan ubat khas selain memasukkan darah gagal memberikan tindak balas positif.

“Sebelum disahkan meninggal dunia, doktor memberi bantuan pernafasan dalam usaha menyelamatkan Ain,” katanya.

Katanya, sebelum kejadian malang itu, perangai arwah adiknya itu berbeza apabila begitu rajin mengemas dan memasak.

Sebelum itu, menurutnya, arwah memang sering membantu di dapur tetapi tidak pernah memasak dan mengemas rumah sebelum ini.

“Kami tidak sangka perubahan itu petanda dia bakal ditimpa musibah hingga meragut nyawanya,” katanya.
Seorang lagi kakak mangsa, Suraidah, 28, berkata, keluarganya berharap polis akan membuka semula kertas siasatan dan mendakwa suspek mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh. Menurutnya, suspek perlu dikenakan hukuman setimpal kerana perbuatannya terhadap Ain begitu zalim dan tidak berperikemanusiaan.

“Kami hanya mahukan keadilan untuk Ain dan berharap hukuman setimpal itu menjadi ingatan kepada orang lain supaya tidak bertindak luar kawalan,” katanya, semalam.

Jenazah mangsa selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Sungai Redan, Ulu Tiram, semalam
 
 

Animasi 18SX



IPOH: Seorang ibu hampir pengsan apabila pemeriksaan mengejut yang dilakukannya terhadap koleksi cakera padat digital (DVD) drama dan filem animasi dari Jepun milik anak lelakinya berusia 15 tahun, mengandungi adegan lucah melampau.
Rozilawati, 40-an, dari Taman Ampang, dekat sini, berkata keseluruhan jalan cerita, gaya pemakaian dan bentuk fizikal watak serta adegan ditonjolkan dalam DVD berkenaan melebihi had adegan lucah 18SX.

“Saya sesak nafas dan rasa seperti hendak pitam sebaik memasang DVD pertama berikutan kemunculan sekumpulan wanita berpakaian seksi sebelum seorang lelaki muncul mengganggu mereka.
“Selepas menontonnya hingga habis, saya dapati cerita berkenaan bukan saja patut dilarang untuk tontonan remaja bawah 18 tahun, sebaliknya perlu diharamkan terus. Saya hairan bagaimana cerita kartun sedemikian boleh memasuki pasaran negara dan dijual kepada pelajar sekolah,” katanya ketika ditemui wartawan Harian Metro di sini, semalam.

Ibu bertudung labuh itu yang beberapa kali sebak sepanjang pertemuan berkenaan, turut membawa bersama kira-kira 15 keping DVD animasi pelbagai genre dirampas daripada anaknya.

“Saya sangka hanya DVD pertama dipasang itu mengandungi jalan cerita dan adegan berunsurkan lucah, tetapi sangkaan saya meleset kerana semua koleksi DVD animasi milik anak saya memaparkan benda sama yang tidak senonoh dan lucah melampau.

“Saya fikir tiada lagi kejutan dan sangka semua cerita DVD berkenaan hanya menampilkan watak seksi, adegan berunsurkan lucah dan dialog mengghairahkan.

“Sekali lagi jantung saya berdegup kencang apabila dua daripada koleksi DVD terbabit menampilkan 100 peratus cerita animasi lucah dengan adegan seks tanpa sebarang suntingan. Saya mengucap panjang dan beristighfar banyak kali kerana tak sangka anak saya menonton cerita seperti ini,” katanya.
Rozilawati berkata, rahsia anaknya itu berjaya dibongkar ketika pelajar tingkatan tiga berkenaan pergi ke sekolahnya pada hari pertama penggal persekolahan tahun ini, Isnin lalu.

“Saya mula rasa ada sesuatu tidak kena kerana sepanjang cuti persekolahan, dia lebih banyak menghabiskan masa berkurung dalam biliknya dan memberi alasan bermain Internet di komputer riba. Tingkah lakunya juga pelik apabila menghiasi dinding bilik tidurnya dengan poster watak animasi perempuan berpakaian menjolok mata.

“Dia juga semakin kerap tidur lewat dan bangun tengah malam untuk ke tandas. Namun perkara yang membuatkan saya nekad memeriksa biliknya ialah tindakannya menyimpan sebahagian koleksi DVD dalam laci yang dikunci.

“Selepas merampas semua DVD berkenaan, saya dan suami mengambil pendekatan berdiam diri untuk melihat reaksi anak apabila mengetahui rahsianya sudah terbongkar,” katanya.

Begitupun katanya, dia dan suami bersyukur apabila anaknya meminta maaf serta bertaubat tidak akan melihat lagi perkara seperti itu.

Katanya, selepas menyoal anaknya dari mana DVD berkenaan dibeli, dia membawanya dan suami ke deretan bangunan kedai yang terletak berdekatan sebuah restoran mamak tidak jauh dari rumahnya.

“Saya dan suami terkejut melihat terdapat bukan satu, tapi tiga premis secara terbuka menjual DVD dan VCD (video cakera padat) pelbagai jenis filem yang dipercayai cetak rompak berdasarkan harga ditawarkan iaitu sekitar RM5 hingga RM15 sekeping. “Malah, ketika berpura-pura masuk sebagai pelanggan, saya mendapati cerita animasi seperti dibeli anak saya diletakkan di bahagian terbuka.

“Suami memberitahu filem lucah turut dijual di satu sudut tersorok di bahagian belakang salah satu premis berkenaan. Saya pelik bagaimana premis yang terletak berhampiran kawasan perumahan ini boleh beroperasi secara terbuka.

“Yang pasti, ia jelas menunjukkan kecacatan dalam bidang penguatkuasaan pihak bertanggungjawab,” katanya.

Rozilawati berpendapat antara punca penularan gejala sosial di negara ini disebabkan remaja, termasuk kanak-kanak mudah terdedah kepada perkara negatif seperti melihat cerita berunsur lucah.
 
 

Wajah mangsa simbah asid dibedah hari ini



KUALA TERENGGANU: Selepas hampir lima bulan menanggung derita serta menahan kesakitan dan malu berikutan kecacatan pada muka apabila disimbah asid oleh bapa sendiri, akhirnya Nurul Dahyatul Fazlinda Mat Haizan, 9, akan menjalani pembedahan pada wajahnya hari ini.
Pengarah Jabatan Kesihatan Negeri, Dr Nordiyanah Hassan berkata, murid tahun tiga Sekolah Kebangsaan (SK) Padang Setar, Hulu Terengganu itu akan menjalani pembedahan di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) diketuai Pakar Perunding Pembedahan Plastik, Dr Najiha Syarida Zakaria.

Beliau berkata, pihak hospital tiada masalah menjalankan pembedahan bagi membaiki muka Nurul Dahyatul Fazlinda dan HSNZ mempunyai kepakaran serta peralatan lengkap untuk pembedahan itu.
“Insya-Allah, pembedahan akan dilakukan esok (hari ini). “Kami tidak menolak kemungkinan pembedahan bagi memulihkan semula muka Nurul Dahyatul Fazlinda dilakukan secara berperingkat,” katanya selepas mengiringi Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Rosnah Abdul Rashid Sirlin melawat pesakit pada program Puteri Menyusur Akar di Kuala Ibai, di sini, semalam.

Rosnah yang juga Ketua Pergerakan Puteri Umno diiringi Ketua Puteri Umno negeri, Asfalinda Anuar dan Ketua Pergerakan Puteri Umno Bahagian Kuala Terengganu, Nordiana Shafie melawat empat pesakit dalam program berkenaan.

Pada 15 Ogos lalu, Nurul Dahyatul Fazlinda terkena simbahan asid berikutan pertelingkahan antara bapanya, Mat Haizan Mat Yasin, 32, dan ibunya, Che Ku Zaimah Che Ku Awang, 29. Kejadian itu turut mencederakan ibu dan adiknya, Muhammad Irfan Firdaus, 3, serta neneknya, Minah Omar, 56.

Berikutan kejadian itu, Nurul Dahyatul Fazlinda mengalami kecederaan parah di muka menyebabkan kanak-kanak itu mengalami trauma dan malu untuk ke sekolah.
 
 

No comments:

Post a Comment