Wednesday, January 5, 2011

HATI2.....KANAK2 NI FIKIRANNYA TERHAD@TERBATAS....BELUM TAHU SESUATU ITU KADANG2 MEMBAHAYAKAN DIRI....KADANG2 KITA SENDIRI PUN TAK MENJANGKAKAN AKAN BERLAKU SESUATU YANG BURUK....JADI MENCEGAH AWAL SERTA BERHATI2 ITU LEBIH BAIK...JIKA DAH DIUSAHAKAN...TERJADI JUGA...MAKA ITU NAMANYA TAKDIR YANG TELAH ALLAH TENTUKAN....JIKA BEGINI KITA KENA REDALAH....

Ditikam gagal lunas sewa rumah

Oleh Mohd Firdaus Ibrahim; Shamsul Munir Safini dan Noozieyantie ‘Alia Adnan

KUALA LUMPUR: Hanya kerana gagal melunaskan tunggakan sewa rumah selama sebulan, seorang lelaki berusia 35 tahun cedera parah akibat ditikam tiga kali di bahagian belakang badan, leher dan pipi oleh pemilik rumah terbabit di rumahnya di Jalan Ipoh di sini, pagi semalam.
Difahamkan, mangsa yang kini dirawat di Hospital Kuala Lumpur (HKL) di sini, masih tidak sedarkan diri namun keadaannya dilaporkan stabil.

Dalam kejadian kira-kira jam 6.30 pagi itu, berlaku pertengkaran antara mangsa dan suspek berusia 41 tahun ketika pemilik rumah terbabit datang memungut duit sewa.

Menurut sumber, mangsa sudah menyewa rumah milik suspek berusia 41 tahun itu sejak setahun lalu.


“Disebabkan dia kini menganggur, mangsa tidak dapat melunaskan bayaran sewa terkini lebih RM400 menyebabkan tuan rumahnya berang sebelum berlaku pertengkaran dan pergelutan antara mereka,” katanya.

Timbalan Ketua Polis Sentul, Superintendan Zainuddin Ahmad ketika dihubungi, berkata kejadian itu disedari rakan mangsa berusia awal 30-an yang menumpang bermalam di rumah seorang lagi rakan mereka di bawah rumah mangsa sebaik terdengar bunyi bising.

“Disebabkan bimbang sesuatu berlaku, rakan mangsa (pengadu) segera naik ke rumah rakannya untuk melakukan pemeriksaan.

“Dia terkejut apabila mendapati mangsa terbaring di kawasan ruang tamu rumah berkenaan dalam keadaan berlumuran darah,” katanya.

Zainuddin berkata, rakan mangsa segera menghubungi pihak berkuasa melaporkan kejadian berkenaan sebelum sekumpulan anggota polis bergegas ke lokasi kejadian bersama sebuah ambulans.

“Mangsa dikejarkan ke HKL untuk mendapatkan rawatan susulan. Mangsa cedera akibat ditikam di belakang badan, leher dan pipi namun keadaannya kini dilaporkan stabil,” katanya.

Menurutnya, gerakan memburu suspek akhirnya membuahkan hasil apabila dia berjaya ditahan kira-kira sejam kemudian berhampiran kawasan berkenaan namun senjata yang digunakannya masih belum ditemui.

“Pemeriksaan awal mendapati suspek mempunyai dua rekod jenayah lampau membabitkan kes dadah. Kita percaya ketika bergelut dengan mangsa, suspek berada di bawah pengaruh dadah.

“Dia (suspek) akan di bawa ke mahkamah esok (hari ini) untuk mendapatkan reman. Kes disiasat mengikut Seksyen 324 Kanun Keseksaan,” katanya



NEGARA


Maut terjerut kain pengikat langsir


SEORANG anggota keluarga Yin Sheng menunjukkan tali pengikat langsir yang menyebabkan kematian kanak-kanak itu di Taman Timah, Mergong, Alor Setar semalam.


ALOR SETAR – “Saya ingatkan cucu saya tertidur ketika bermain di ruang tamu, rupa-rupanya leher dia sudah terkulai pada kain pengikat langsir.”
Demikian cerita Cheah Siew Eng, 71, nenek kepada seorang kanak-kanak lelaki berusia lima tahun, Tan Yin Sheng yang maut selepas lehernya terjerut pada kain pengikat langsir di rumahnya di Taman Timah, Mergong di sini kelmarin.
Sebelum kejadian pada pukul 9.30 malam itu, kanak-kanak malang itu dikatakan sedang bermain seorang diri di ruang tamu rumahnya manakala nenek, ibu serta adik perempuan mangsa yang berusia tujuh bulan pula berada di dapur.
Pada mulanya, menurut Siew Eng, dia terdengar bunyi Yin Sheng bermain di ruang tamu.







'Saya ingat dia dah tidur'

Oleh Mohamad Hussin

TUTUP...polis membawa mayat Yin Sheng ke HSB, kelmarin.
TUTUP...polis membawa mayat Yin Sheng ke HSB, kelmarin.
PILU...ahli keluarga mangsa tidak dapat menahan kesedihan.
PILU...ahli keluarga mangsa tidak dapat menahan kesedihan. 
ALOR SETAR: “Saya ingatkan cucu sudah tidur kerana tak dengar suara dia bermain di ruang tamu, tapi saya sangat terkejut apabila melihat dia dalam keadaan nyawa-nyawa ikan,” kata Chia Sew Heng, 71, nenek Tan Yin Sheng, 5, yang mati dipercayai akibat terjerut pada kain penyangkut langsir rumahnya di Taman Timah Mergong, di sini, malam kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira jam 9.30 malam, budak lelaki itu dipercayai bermain seorang diri di ruang tamu rumahnya, manakala nenek dan ibunya berada di dapur, sementara bapanya keluar bekerja.
Chia berkata, ketika kejadian, dia bersama ibu mangsa berada di dapur sambil melayan cucu keduanya iaitu adik perempuan mangsa yang berusia tujuh bulan.

“Ketika di dapur, saya dengar suara cucu bermain sambil melompat-lompat di atas sofa. Beberapa minit kemudian saya tak dengar suara dia lagi dan menganggap Yin Sheng sudah tidur di sofa berkenaan.


“Saya rasa tak sedap hati dan cuba jenguknya di ruang tamu sama ada dia tidur atau bermain.

“Alangkah terkejutnya saya melihat dia terkapai-kapai dalam kain penyangkut langsir dalam keadaan nyawa-nyawa ikan.

“Saya menjerit sambil memanggil anak perempuan di dapur sebelum kami membuka ikatan kain penyangkut itu di lehernya,” katanya ketika ditemui di rumahnya, malam kelmarin.

Menurutnya, dia dan anak perempuannya membawa Yin Sheng ke sebuah hospital swasta di sini, bagaimanapun doktor mengesahkan cucunya itu sudah meninggal dunia.

“Yin Sheng seorang yang hiperaktif dan selalu bermain seorang diri di ruang tamu,” katanya sedih.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kota Setar, Asisten Komisioner Adzaman Mohd Jan, berkata polis menerima maklumat kejadian terbabit pada jam 10.40 malam dan insiden itu dipercayai berlaku kira-kira jam 9.30 malam.

“Siasatan mendapati mangsa dipercayai duduk di atas sofa berdekatan kain penyangkut langsir itu sebelum bermain dengan kain berkenaan sebelum terbelit pada lehernya.

“Polis percaya mangsa mati akibat terjerut,” katanya di sini, semalam.

Menurutnya, ketika kejadian mangsa tinggal bersama ibu, nenek dan adiknya berusia tujuh bulan, manakala bapa mangsa yang bekerja sebagai penjual sayur tiada di rumah kerana keluar bekerja sebelum dimaklumkan mengenai kejadian itu.

“Nenek mangsa yang tidak sedap hati selepas tidak mendengar suara mangsa menjenguk cucunya di ruang tamu rumah dan terkejut apabila mendapati mangsa terkulai di atas sofa dengan lehernya terjerut.

“Keluarga mangsa membawanya ke Pusat Perubatan Putra (PMC) untuk rawatan, bagaimanapun doktor mengesahkan mangsa sudah meninggal dunia sebelum mayatnya dibawa pulang ke rumahnya,” katanya.

Beliau berkata, siasatan awal polis mendapati tiada unsur jenayah dalam kes berkenaan dan mengklasifikasikan kes sebagai kematian mengejut.

“Mayat mangsa dihantar ke Hospital Sultanah Bahiyah (HSB), di sini. Hasil bedah siasat mendapati mangsa mati tergantung dan tiada unsur jenayah,” katanya.

NEGARA


Sindiket buat penyata akaun bank

KUALA LUMPUR – Persatuan Bank-Bank Malaysia (ABM) tidak menolak kemungkinan berlakunya kes pemalsuan penyata akaun bank yang didalangi sindiket tertentu bagi membuat pinjaman wang.
Ketua Bahagian Media dan Komunikasi Korporatnya, Sharen Cheah berkata, pihaknya sedang meneliti laporan terperinci berhubung dakwaan tersebut.
“Kami menyedari perkara itu (pemalsuan penyata akaun bank) dan akan memberikan maklum balas secepat mungkin,” katanya ringkas semasa dihubungi semalam.
Kosmo! semalam melaporkan kegiatan sebuah sindiket yang dipercayai bergiat aktif memalsukan penyata akaun bank bagi membuat pinjaman wang.


NEGARA


Kecoh ular tedung melintas depan TV


ANGGOTA JPAM Perlis menunjukkan ular tedung selar sepanjang lima meter yang ditangkap dalam sebuah rumah penduduk kampung di Ulu Pauh, Arau semalam.



ARAU - Ketenangan sebuah keluarga di Kampung Tengah, Ulu Pauh dekat sini yang sedang berehat di ruang tamu bertukar kecoh apabila seekor ular tedung selar sepanjang lima meter muncul ketika mereka menonton televisyen semalam.
Kejadian tersebut menyebabkan penghuni di rumah berkenaan bertempiaran lari keluar dari rumah bagi menyelamatkan diri sebelum menghubungi Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) Perlis kira-kira pukul 7 malam.
Ketua Operasi JPAM, Mohd. Farhan Abdul Aziz berkata, pihaknya mengambil masa 10 minit untuk menangkap reptilia tersebut yang bersembunyi di belakang rak televisyen rumah itu.
"Pemeriksaan dilakukan di seluruh sudut rumah penduduk itu dan akhirnya kami menemui ular itu di belakang rak tersebut.
"Kami terpaksa menggunakan cangkuk besi untuk menangkap ular itu sebelum dimasukkan ke dalam sangkar besi," katanya.
Jelasnya, ular tersebut yang berwarna kuning dipercayai datang dari arah bukit berhampiran bagi mencari tempat yang lebih panas untuk bersembunyi.
"Ular itu adalah spesies reptilia berbisa yang paling besar pernah kami tangkap setakat ini," ujarnya.


NEGARA


Kampung Baru berusia 111 tahun


PEMANDANGAN Kampung Baru, Kuala Lumpur yang akan berusia 111 tahun pada hari ini.



KUALA LUMPUR - Ramai yang tidak menyedari bahawa Kampung Baru di sini yang merupakan penempatan utama masyarakat Melayu di tengah-tengah ibu kota akan berusia 111 tahun hari ini.
Sehubungan itu, pelbagai program bakal dianjurkan oleh Centrepro Sdn. Bhd. bersama Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar serta Dewan Bandaraya Kuala Lumpur. Ia akan turut diraikan kira-kira 35,000 penduduknya.
Menurut Pengarah Urusan Centrepro Sdn. Bhd., Ishak Abdul Kadir, acara akan bermula hari ini dengan majlis tahlil dan kesyukuran di Masjid Jamek dan beberapa buah surau di kawasan itu.
"Acara kemuncak sambutan ialah majlis makan malam yang dijangka dihadiri Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada bulan depan atau bulan berikutnya," katanya yang merupakan Penyelaras Acara Kampung Baru Warisan di sini semalam.
Kampung Baru berkeluasan 122.93 hektar mula dibuka pada tahun 1899 dan merupakan sebuah perkampungan rizab Melayu tunggal di tengah-tengah Kuala Lumpur.



NEGARA

Tun Mahathir janggal diinterviu Siti Nurhaliza


TUN Dr. Mahathir ketika ditemu bual Siti Nurhaliza di Petaling Jaya semalam.



PETALING JAYA – Mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad mengaku berasa janggal apabila ditemu bual oleh penyanyi nombor satu negara, Datuk Siti Nurhaliza Tarudin sebagai salah seorang tetamu dalam program bual bicara pertama artis itu yang diberi nama Siti.
Tokoh negarawan berusia 85 tahun itu berkata, beliau sebelum ini hanya mendengar Siti Nurhaliza menyanyi ketika mengadakan persembahan pentas.
“Ini merupakan kali pertama saya ditemu bual oleh Siti. Saya rasa ganjil sikit. Namun, saya dapati dia sangat fasih sewaktu mengendalikan program pertamanya ini.
“Malah, saya nampak dia cepat dan mahir menjadi seorang pengacara dengan melontarkan soalan-soalan yang bernas,” jelasnya ketika ditemui pada rakaman episod pertama Siti di Filem Negara Malaysia di sini semalam.

 komen ...susah sangat ke pakai tudung....kan tahu menutup aurat itu wajib

NEGARA


Serangan api misteri masih ekori keluarga Sidek


MOHD. SIDEK menunjukkan pakaian yang terbakar kepada Ahmad Fadzly di rumah sewanya di Bandar Baharu, Kulim semalam.



KULIM - Walaupun telah berpindah ke rumah baru, serangan api misteri masih berlaku dalam kehidupan keluarga seorang penoreh getah, Mohd. Sidek Hamid, 51, sejak 30 November lalu.
"Saya tidak tahu ke mana hendak pergi lagi setelah rumah lama kami di Kampung Cerok Meranti, Mukim Sungai Batu, Serdang diserang api misteri.
"Saya ingat segalanya akan berakhir apabila pindah ke rumah lain tetapi nampaknya api misteri itu masih mengekori kami sekeluarga," kata Mohd. Sidek ketika ditemui di rumah sewanya di Taman Kelisa Emas, Bandar Baharu semalam.
Menurut Mohd. Sidek, api misteri yang muncul berulang lagi di rumahnya telah menyebabkan banyak barangannya musnah.
Antara barang yang terbakar ialah baju, seluar dan kasut sekolah milik dia dan anaknya.
"Serangan api misteri ini kerap berlaku ke atas diri saya dan anak perempuan saya, Zuraidah, 17, pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Selama.



Adik tak puas hati

SEDIH...Lee (kanan) bersama Teng menahan kepiluan sambil mengepit gambar mendiang Teoh.
SEDIH...Lee (kanan) bersama Teng menahan kepiluan sambil mengepit gambar mendiang Teoh.
SHAH ALAM: “Selepas terlalu lama menunggu, ini saja keputusannya? Saya tidak berpuas hati,” kata Teoh Lee Lian, 31, adik mendiang Teoh Beng Hock, di luar Mahkamah Koroner, semalam.
Dia yang bertindak sebagai jurucakap keluarga, dilihat sungguh emosional sehingga menangis teresak-esak dan kadangkala seperti meraung apabila ditanya media mengenai reaksinya terhadap keputusan itu.

Malah, wanita itu yang hadir bersama ahli keluarganya dilihat mula mengalirkan air mata sebaik memasuki galeri awam di Mahkamah Koroner, jam 2.15 petang.
Lee Lian yang terlampau kecewa dengan keputusan itu berkata, dia akan mengadakan program jelajah ke seluruh negara sehingga Suruhanjaya Diraja ditubuhkan bagi menyiasat punca kematian abangnya.
“Keputusan ini tidak membawa apa-apa makna,” katanya.
Ibu Teoh, Teng Shuw Hor, 57, yang cuba mengelak daripada dikerumuni media hanya berkata: “Siapa menyebabkan kematian anak saya, dia patut beri jawapan kenapa anak saya mati.”
Seperti prosiding terdahulu, Teng membawa bersama bingkai gambar dengan foto Teoh, 30.
Terdahulu, keputusan inkues yang sudah berlangsung lebih setahun setengah itu menarik perhatian ratusan wakil media tempatan dan antarabangsa, yang membanjiri pekarangan kompleks mahkamah sejak 11 pagi.
Sementara itu, peguam mewakili keluarga mangsa, Gobind Singh Deo berkata, keluarga mendiang Teoh akan memfailkan permohonan bagi menyemak semula keputusan inkues yang mendapati kematian mangsa bukan disebabkan bunuh diri, homisid atau penglibatan pihak ketiga.

“Kami berpendapat keputusan ini tidak dapat diterima. Walaupun tiada elemen jenayah, tetapi mahkamah bersetuju bahawa wujudnya kecederaan di bahagian leher mangsa sebelum mendiang jatuh dari bangunan itu.

“Persoalan tentang bagaimana Teoh mendapat kecederaan itu dan menemui ajalnya, masih menjadi tanda tanya dan mengganggu fikiran keluarganya. Kami perlu mendapat jawapan daripada SPRM,” katanya.

No comments:

Post a Comment