Thursday, January 6, 2011

BILA NAFSU TAK BOLEH DIKAWAL...HILANG RASA MANUSIA....MASUK NAFSU BINATANG....DITAMBAH HUKUM LANGSUNG TAK MENAKUTKAN......HUKUMLAH DIPERENDAHKAN DARI HUKUM MANUSIA...MANA TAUHID KITA...

Lari bogel lepas dinoda



KOTA MARUDU: Seorang gadis lembam bawah umur dipercayai terpaksa berlari pulang ke rumah dalam keadaan tidak berbaju selepas dirogol jiran dajal di dalam pondok usang di sebuah kebun kelapa di sini, Isnin lalu.
Gadis orang kurang upaya (OKU) berusia 14 tahun itu dikatakan termakan pujukan suspek yang mengajaknya ke kebun ketika pulang dari sekolah dalam kejadian kira-kira jam 7 malam itu.

Keluarga mangsa hanya menyedari kejadian malang menimpa gadis berkenaan apabila mendapati dia berkurung di dalam biliknya sambil menangis selepas pulang ke rumah kira-kira jam 1 pagi, kelmarin.
Ketua Polis Daerah Kota Marudu, Deputi Superintendan Mohd Isa Yusof berkata, ibunya pelik apabila mendapati anaknya lewat pulang dari sekolah dan rasa curiganya memuncak apabila melihat gadis berkenaan menangis teresak-esak di dalam bilik.

Mohd Isa berkata, hairan melihat keadaan anaknya itu, wanita berkenaan kemudian bertanya apa yang berlaku dan selepas beberapa kali dipujuk, mangsa memberitahu dia dirogol jiran di dalam sebuah pondok di kebun kelapa berdekatan rumahnya.

“Terkejut dengan pendedahan anak gadisnya itu, wanita berkenaan kemudian membuat laporan di Balai Polis Kota Marudu pada jam 8.30 pagi keesokan harinya,” katanya. Katanya, sepasukan anggota polis dihantar ke lokasi kejadian untuk menjalankan siasatan dan menahan seorang lelaki berusia 21 tahun bagi membantu siasatan.

“Siasatan mendapati suspek adalah jiran yang dimaksudkan mangsa dan dia ditahan di rumahnya yang terletak tidak jauh dari rumah gadis berkenaan.

“Suspek dikatakan memujuk mangsa supaya mengikutnya ke sebuah pondok di dalam kebun kelapa yang terletak kira-kira satu kilometer dari rumahnya ketika gadis itu dalam perjalanan pulang dari sekolah,” katanya.
Menurutnya, beberapa barang bukti termasuk baju yang dipakai mangsa turut ditemui di tempat kejadian dan dihantar ke makmal untuk siasatan manakala mangsa ke Hospital Kota Marudu untuk pemeriksaan lanjut.

"Suspek kini ditahan reman selama seminggu bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan kerana merogol," katanya.



Bukan dibunuh atau bunuh diri



SHAH ALAM: Mahkamah Koroner di sini, semalam, memutuskan punca kematian Setiausaha Politik Exco Selangor, mendiang Teoh Beng Hock dua tahun lalu, bukan disebabkan dibunuh atau membunuh diri.
Koroner Azmil Muntapha Abas ketika membacakan penghakimannya pada akhir inkues itu berkata, pihaknya berpendapat bahawa ia adalah keputusan terbuka.

Beliau berkata, keputusan itu berdasarkan keterangan 37 saksi termasuk 12 pakar dalam inkues kematian Teoh.

Azmil berkata, pihaknya berpendapat, nota dikemukakan di mahkamah ditulis oleh Teoh, tetapi tidak dapat mengesahkan sama ada ia adalah nota bunuh diri.


Bagaimanapun katanya, bukti itu tidak disertakan dengan laporan pakar berhubung keadaan kesihatan mendiang sebelum dia ditemui mati.




'Fitnah jelek, jahat'



KUALA LUMPUR: Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim (gambar) semalam menafikan alegasi kononnya beliau terbabit dalam satu kes jenayah memperkosa pada 2007 dan semua dakwaan lain dilemparkan penulis blog di Internet dan parti pembangkang terhadapnya.
“Saya menafikan sebarang alegasi itu sama ada yang berkaitan alegasi memperkosa mana-mana individu empat tahun dahulu atau dakwaan dicetuskan penulis liar blog di Internet atau mana-mana entiti politik,” katanya dalam kenyataan di sini.

Beliau berkata, alegasi liar ditujukan terhadap dirinya susulan laporan blog dan parti politik pembangkang adalah longgokan fitnah dan pendustaan yang dahsyat, jelek dan jahat.
“Saya menyatakan dengan kerelaan bahawa apa-apa laporan diperbuat mana-mana pihak setakat ini berkaitan perkara ini wajar disiasat mengikut lunas undang-undang negara,” katanya.

Rais dan anggota keluarganya bersedia memberi sepenuh kerjasama dalam siasatan itu dan apa-apa keputusan siasatan rasmi itu diterima dan dipatuhi.
Beliau berkata, sementara siasatan dijalankan pihak berkuasa, demi keadilan dan kemanusiaan, pihak yang rakus mengamalkan politik kotor melalui Internet atau media lain diminta menghentikan sebarang spekulasi, cemuhan atau berbuat sesuatu yang mencabul budaya berpekerti baik.

“Semua tulisan, laporan, picisan, spekulasi termasuk ilustrasi foto atau gambar disiarkan di bawah mana-mana pojok blog, laman web di Internet setakat ini berkaitan alegasi salah laku atau jenayah memperkosa mana-mana individu sedemikian adalah bertujuan jelek, berniat jahat dan memfitnah secara fabrikasi atau rekaan tanpa lunas sahih di sisi undang-undang,” katanya.

Rais berkata, sehubungan itu, perkara ini mainan politik jahat dan kotor yang sengaja digembar-gemburkan bagi tujuan memperoleh dividen politik pembangkang.
“Laporan polis oleh PAS dan sekutunya di Kuala Klawang, Jelebu, Negeri Sembilan pada Selasa lalu susulan spekulasi blogger bukti bahawa alegasi ini bermotifkan politik kotor dengan tujuan supaya rakyat di Jelebu memihak kepada pembangkang sedangkan mereka tiada kesahihan hak untuk membuat laporan sedemikian dari sudut perundangan,” kata anggota Parlimen Jelebu itu.

Rais berkata, alegasi pemerkosaan seperti yang dikarang penulis blog tiada kaitan langsung dengan dedahan kononnya dipanggil wikileaks.”
Beliau berkata tindakan mengaitkan mantan Perdana Menteri Tun Abdullah Badawi dan bekas Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan sebagai tidak melayani aduan pada 2007 berkaitan kes terbabit suatu perbuatan politik licik murahan yang semata-mata bertujuan mengelirukan fakta di mata rakyat kerana perkara itu tidak pernah dibawa ke perhatian Abdullah dan Musa.
“Apa-apa yang disebut sebagai laporan dari luar atau dalam negara yang mengisahkan alegasi memperkosa individu tertentu di dalam media blog, laman web atau lain-lain di Internet adalah manifestasi politik bagi tujuan merosakkan peribadi saya selaku Anggota Pentadbiran Kerajaan Malaysia yang rekod khidmat saya tidak pernah tercela dengan sebarang salah laku dalam tempoh hampir 40 tahun,” katanya.

Rais berkata tujuan merosakkan nama dan imej beliau itu jelas supaya perjuangannya di Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan (KPKK) terencat dan menggagalkan dasar kerajaan Barisan Nasional. - Bernama



Minta 'bapa haruan' terima hukuman berat



MELAKA: “Fakta kes adalah jelas, kesalahan dilakukan tertuduh iaitu merogol mangsa yang masih kecil berusia sembilan tahun adalah kesalahan jijik. Paling memeranjatkan dalam kes ini, tertuduh boleh membayangkan mangsa sebagai isterinya lalu terangsang dan merogolnya.”
Begitu kata Timbalan Pendakwa Raya, Ifa Sirrhu Samsudin ketika berhujah memohon mahkamah menjatuhkan hukuman berat terhadap seorang pengawal keselamatan berusia 53 tahun dari Kampung Tanjung Bidara, Masjid Tanah, yang mengaku bersalah atas dua pertuduhan iaitu merogol dan mencabul kehormatan anak tirinya pada penghujung 2008 dan pertengahan November lalu.

Ifa yang dibantu Timbalan Pendakwa Raya, Mohd Asri Abd Rahman Sidik berkata, kedua-dua kesalahan dilakukan tertuduh adalah serius dan boleh membawa hukuman berat.
Katanya, walaupun tertuduh bukan bapa kandung, tanggungjawabnya tetap sama untuk melindungi mangsa.

“Apa dilakukan sebaliknya, tertuduh mengulangi kesalahan pada November lalu. Jelas kejadian berlaku tanpa pengetahuan ibu mangsa dan tertuduh mengambil kesempatan ketika ketiadaannya.

“Impak bukan saja kepada mangsa tetapi masyarakat terutama mangsa yang masih kecil mengalami trauma kekal sebagai pengalaman pahit sepanjang hidupnya.

“Saya pohon budi bicara mahkamah memberikan hukuman yang berat kepada tertuduh atas dua kesalahan dan merujuk fakta kes diakui tertuduh,” katanya.

Pada prosiding itu, tertuduh mengaku bersalah merogol mangsa yang ketika kejadian berusia sembilan tahun 11 bulan di sebuah rumah di Jalan BKP 3 Taman Bukit Katil Permai, dekat sini, kira-kira jam 2 pagi pada penghujung 2008.
Dia dituduh mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan yang jika disabitkan boleh dipenjara tidak kurang lima tahun dan maksimum 20 tahun serta sebatan.

Bagi pertuduhan kedua, tertuduh didakwa mencabul kehormatan mangsa sama yang ketika kejadian berusia 11 tahun empat bulan iaitu memasukkan jari ke dalam kemaluannya kira-kira jam 4 petang pada pertengahan November lalu.

Kesalahan didakwa mengikut Seksyen 354 Kanun keseksaan, jika disabitkan boleh dipenjara 10 tahun atau denda atau sebatan atau mana-mana dua seksaan itu.

Hakim Mahkamah Sesyen, Abu Bakar Katar selepas meneliti keseluruhan fakta kes, rayuan tertuduh dan hujah pendakwa raya, menjatuhkan hukuman penjara 18 tahun dan enam sebatan bagi pertuduhan pertama dan penjara enam tahun bagi kesalahan kedua.

No comments:

Post a Comment