Wednesday, December 28, 2011

ADAKAH CERITA@BERITA INI TIDAK DIBIMBANGKAN LAGI..NAMPAK GAWAT KES2 ZINA...APA LAGI ALASAN NAK BERI...HUKUM TIDAK DILAKSANAKAN...

Mati terjun kereta

Oleh Arifin Salleh
am@hmetro.com.my

SEDIH...Yu bersama anak tunggalnya Eee.  Gambar kecil Huynh.
SEDIH...Yu bersama anak tunggalnya Eee. Gambar kecil Huynh.
ALOR GAJAH: Seorang wanita warga Vietnam terpaksa bertarung nyawa hampir 24 jam sebelum menemui ajal akibat pendarahan di kepala selepas terjun dari kenderaan pacuan empat roda dipandu teman lelakinya berhampiran sebuah pondok bas di Pekan Rembia, malam Rabu lalu.
Dalam kejadian jam 10.45 malam itu, Huynh Anh Nguyet, 29, dikatakan terjun secara tiba-tiba menyebabkannya parah di kepala.
Mangsa mati ketika mendapatkan rawatan di Hospital Melaka jam 10.30 malam Khamis lalu.

Suami mangsa, Yu Boon Seng, 49, berkata dia tidak tinggal bersama isterinya (mangsa) sejak empat bulan lalu selepas mendakwa marah dengan perbuatan isterinya yang pernah menipu sebelum ini.


“Sebelum ini, dia pernah tipu saya apabila mendakwa keluar berjumpa kawan, namun selepas menunggu lama isteri hanya pulang keesokan hari membuatkan saya marah kerana kami mempunyai anak masih kecil yang ditinggalkan di rumah.

Wanita merajuk sampai mati


BULATAN menunjukkan lokasi Ann Nyuyut terjun dari pacuan empat roda di Lebuh AMJ berhampiran Rembia, Alor Gajah pada Rabu lalu.


MELAKA – Seorang wanita Vietnam yang merajuk bertindak nekad terjun dari pacuan empat roda dipandu kekasihnya di Lebuh AMJ berhampiran Rembia, Alor Gajah di sini pada Rabu lalu.
Mangsa yang cedera di kepala meninggal dunia pada Jumaat lalu selepas tiga hari bertarung nyawa.
Dalam kejadian pada pukul 10.45 malam itu, mangsa, Hyunh Ann Nyuyut, 29, terjun dari kenderaan Mitsubishi Triton yang sedang bergerak.
Teman lelaki mangsa yang hanya mahu dikenali sebagai Yong, 35, berkata, ketika kejadian, dia dan mangsa dalam perjalanan dari rumahnya di Rembia ke sebuah bank di Pekan Alor Gajah.
“Selepas kira-kira dua minit kenderaan bergerak, Ann Nyuyut yang membebel sejak mula menaiki kenderaan bertindak membuka pintu Mitsubisihi Triton lalu terjun.
“Sebelum keluar rumah, kami tidak bergaduh atau bertengkar namun Ann Nyuyut tiba-tiba merajuk sejak mula menaiki kenderaan tanpa diketahui puncanya,” cerita Yong warga tempatan ketika ditemui di Rumah Mayat Hospital Melaka di sini semalam.
Yong yang merupakan seorang kontraktor berkata, dia yang terkejut melihat tindakan mangsa segera memberhentikan kenderaan bagi membantu mangsa.
Namun sebaik dia memangku Ann Nyuyut, wanita itu sudah tidak sedarkan diri menyebabkan dia segera membawa mangsa ke Hospital Alor Gajah.

Terkejut rumah pindah tangan

REMBAU: “Saya bercadang mahu membuat pengubahsuaian rumah awal tahun depan tetapi terkejut diberitahu rumah dibeli secara tunai lebih 10 tahun lalu sudah dilelong dan kini mempunyai pemilik lain,” kata kakitangan kerajaan, Normala Hashim, 48, yang terkejut apabila rumah teres setingkat dibelinya di Taman Rembau Utama, di sini, dilelong tanpa pengetahuannya.
Menurutnya, tiga minggu lalu, dia didatangi pembida yang mengatakan sudah membeli rumahnya dengan bayaran RM6,300 sebagai deposit melalui Kontrak Lelongan Awam di Mahkamah Tinggi Seremban.

Normala berkata, masalah itu bukan saja menghimpit dirinya tetapi lapan lagi pemilik rumah yang sudah membeli rumah secara tunai juga dimaklumkan kediaman mereka turut tersenarai dalam lelongan itu.
“Perkara ini sudah tentu memeranjatkan kerana sudah 11 tahun kami mendiami rumah itu namun awal bulan lalu didatangi broker mengatakan rumah ini akan dilelong,” katanya ketika ditemui di Taman Rembau Utama, di sini, semalam.

Katanya, ketiadaan geran tanah juga menyebabkannya berdepan dengan situasi sukar apabila timbul masalah seperti itu.

“Sebelum ini kami cuba mendapatkan geran tanah rumah untuk menuntut hak milik kekal namun pelbagai alasan diberikan pihak berkaitan sehinggalah tiba waktu rumah kami dilelong.

“Kami berasa tidak puas hati dan tertipu apabila tidak menerima sebarang notis mengatakan rumah dilelong sedangkan bayaran pembelian rumah sudah lama langsai,” katanya. Seorang lagi pemilik rumah yang baru kematian suami, Aminah Jahan, 39, berkata, dia terkejut dimaklumkan rumah diduduki lebih 10 tahun lalu sudah dilelong.

“Lebih menyedihkan, rumah ini dihadiahkan oleh ayah kepada saya dan kakak, malah rumah ini sudah habis dibayar cuma sehingga kini kami tidak memperoleh geran rumah,” katanya.


Penyamun lakon terbabit nahas

Oleh Siti Nor Hidayatidayu Razali
idayu@hmetro.com.my

SERDANG: Melakukan lagak aksi terbabit dalam kemalangan jalan raya dan mengalami kecederaan. Itu taktik terbaru digunakan dua lelaki untuk menyamun mangsa mereka dalam kejadian di Bandar Puchong Jaya, di sini, semalam.
Kejadian kira-kira jam 3.30 pagi di depan sebuah restoran itu menyebabkan lelaki berkenaan kerugian sebanyak RM2,000 selepas wang tunai dan barangan berharga di rampas.

Mangsa, Wong Chu Woo, 20, berkata dia dalam perjalanan ke kereta dikejutkan dengan bunyi rempuhan kuat di hadapan restoran. Katanya, dia melihat dua lelaki berusia 20-an telentang dan mengerang kesakitan sebelum dia berlari untuk membantu. “Saya lihat dua lelaki itu menahan kesakitan dan meminta bantuan supaya mengangkat mereka. Sebaik saja saya memegang badan salah seorang daripada mereka, rakannya serta-merta mengeluarkan pisau dan diacukan ke dada.
“Saya terkejut melihat tindakan lelaki itu terus melepaskan dari pegangan. Mereka kemudian mengugut mahu mencederakan sekiranya tidak mahu menyerahkan barangan berharga dan wang tunai,” katanya, semalam.

Menurutnya, takut dengan ugutan itu, dia terus mengeluarkan barangan yang diminta.

Katanya, dua penyamun yang berpura-pura sakit itu terus melarikan diri selepas mendapat barangan berharga.



Terkejut jumpa mayat rakan ditetak


E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel
KUALA LUMPUR: Tiga warga Bangladesh yang bekerja sebagai buruh binaan dikejutkan dengan penemuan mayat rakan senegara mereka berhampiran tempat menyimpan barang di tempat kerja mereka di Manjalara, di sini, semalam.
Dalam kejadian jam 8.30 pagi itu, tiga lelaki berkenaan baru saja selesai menghadiri taklimat keselamatan mengenai tempat kerja mereka dan menuju ke tempat penyimpanan barang sebelum memulakan tugas.

Bagaimanapun, beberapa meter sebelum sampai ke tempat yang dituju, mereka mendapati seorang lelaki berada dalam keadaan terbaring di atas jalan dan berlumuran darah.
Menurut sumber, setelah memeriksa keadaan rakan mereka, mereka mendapati mangsa sudah tidak bernyawa dan terus menghubungi polis.

“Mangsa dipercayai ditetak dengan menggunakan senjata tajam berdasarkan kecederaan di muka dan kepalanya,” katanya.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah Brickfields, Superintendan Aida Abd Hamid ketika dihubungi berkata, mangsa berusia 31 tahun, bekerja sebagai buruh binaan di kawasan pembinaan di situ dan sudah bekerja selama setahun setengah.

“Mangsa dipercayai ditetak di kepalanya dengan menggunakan senjata tajam. Bagaimanapun, suspek serta motif kejadian masih dalam siasatan,” katanya.

Aida berkata, siasatan dijalankan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan (KK) kerana membunuh.


Sukar berhenti kerana wang, ketagihan seks



GEORGETOWN: “Memang sukar untuk gadis seperti Aida dan Mimi berhenti daripada kegiatan keji mereka. Selain sudah kelabu mata dengan wang ringgit, aktiviti seksual yang keterlaluan menyebabkan mereka kini menjadi ketagih.”
Demikian komen Koordinator Urusetia Menangani Gejala Sosial (Unggas) Pulau Pinang, Nur Fitri Amir Muhammad mengenai kegiatan ‘Geli Girl’ dilakukan Aida dan Mimi.

Nur Fitri berkata, pihaknya pernah beberapa kali didatangi ‘Geli Girl’ yang meminta bantuan untuk keluar daripada gejala itu.
“Antara nasihat kami ialah menggalakkan mereka berpuasa kerana dengan puasa menyebabkan tubuh menjadi lemah. Tubuh lemah akan membuatkan nafsu seseorang turut menjadi lemah.

“Ini sekali gus dapat membantu mereka mengekang nafsu daripada melakukan aktiviti maksiat,” katanya.

Nur Fitri turut menasihati golongan itu supaya lebih berfikir panjang diri mereka kerana kemewahan yang diperolehi sebenarnya tidak memberi sebarang maka jika mereka dilaknat Allah, bukan saja di akhirat kelak, malah ada yang mendapat balasan ketika masih hidup.

“Contoh paling muda, mereka yang mengamalkan aktiviti seks bebas amat terdedah kepada penyakit Aids dan virus HIV. Kalau sudah dijangkiti penyakit maut itu baru nak menyesal, mungkin ia sudah terlambat,” katanya.

Guru agama dicekup khalwat



KANGAR: Seorang guru sebuah sekolah rendah, di sini, memberi alasan daripada sudut agama apabila ditahan bersama pasangan perempuannya kerana disyaki berkhalwat di Sungai Batu Pahat, di sini, awal pagi Sabtu lalu.
Dalam pemeriksaan kira-kira jam 1.30 pagi itu, suspek berusia 30-an cuba berdolak-dalih dengan mengeluarkan alasan tidak masuk akal bagi mengelak dicekup sekumpulan penduduk kerana berkelakuan mencurigakan di kawasan gelap di situ.

Difahamkan, suspek yang juga guru Pendidikan Islam ditahan kerana disyaki melakukan perbuatan sumbang dengan seorang wanita yang juga isteri orang.
Jurucakap Jabatan Agama Islam Perlis (Jaips) berkata, lelaki berkenaan ditahan bersama pasangannya berusia 30-an selepas dilihat berada dalam keadaan mencurigakan di dalam sebuah kereta di kawasan itu.

Menurutnya, kereta berkenaan diletakkan di kawasan gelap sebelum disedari beberapa anggota Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela) yang membuat rondaan lalu melakukan pemeriksaan dengan bantuan penduduk.

“Kedua-dua mereka dicekup sebelum dibawa ke balai polis berhampiran,” katanya.


Jiran ceroboh minta seks



KUALA KUBU BHARU: Gila seks. Itulah perkataan sesuai untuk menggambarkan tindakan seorang lelaki yang menceroboh masuk rumah jirannya dan meminta untuk melakukan hubungan seks dengan wanita terbabit.
Bagaimanapun, tindakan lelaki berusia 28 tahun itu membawa padah apabila dia ditahan polis selepas wanita berusia 37 tahun terbabit membuat laporan polis berhubung insiden berkenaan, kelmarin.

Menurut sumber, dalam kejadian kira-kira jam 5.30 petang itu mangsa bersendirian dalam rumahnya di Kerling, di sini, manakala suaminya seorang pekerja ladang keluar bekerja.
“Mangsa yang baru saja pulang dari bekerja masuk ke dalam bilik untuk berehat dengan pintu belakang rumahnya dalam keadaan terbuka.

“Ketika di dalam biliknya, dia menyedari kehadiran jirannya yang sedang berbual melalui telefon bimbit di bahagian belakang rumah,” katanya.

Sumber berkata, suspek terbabit kemudiannya menceroboh masuk ke dalam rumah mangsa dan menghampiri mangsa yang sedang tidur.

“Suspek kemudiannya mengajak mangsa melakukan hubungan seks dengannya. Mangsa yang terkejut dengan ajakan berkenaan bertindak memarahinya supaya keluar dari rumah berkenaan.

“Namun, suspek dikatakan tidak mengendahkan amaran mangsa sebaliknya terus mengajak melakukan perbuatan terkutuk itu. Mangsa yang ketakutan terpaksa berlari keluar,” katanya.
Sumber itu berkata, mangsa pergi ke rumah salah seorang jiran meminta pertolongan jiran berkenaan dan menghubungi suaminya memaklumkan kejadian itu.

Katanya, suspek kemudian bertindak melarikan diri sebelum mangsa pergi ke Balai Polis Kerling membuat laporan berhubung insiden berkenaan.


Bapa diperintah bela diri perkosa anak sulung



SHAH ALAM: Seorang pekerja kilang kenderaan diperintah membela diri atas tiga tuduhan merogol anak sulungnya yang berusia 11 tahun, selepas mangsa pulang dari sekolah, di Bukit Beruntung, dekat sini, tahun lalu.
Hakim Slamat Yahya membuat keputusan itu terhadap bapa kepada tiga anak itu selepas berpuas hati pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie terhadap tertuduh.

Mahkamah juga memerintahkan tertuduh membela diri mulai semalam. Lelaki itu didakwa melakukan sumbang mahram terhadap mangsa yang juga murid darjah lima itu di rumahnya, jam 2 petang pada 14, 15 dan 17 April 2010.
Bagi setiap pertuduhan, dia didakwa mengikut Seksyen 376(3) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 30 tahun dan sebatan jika sabit kesalahan.

Sepanjang kes pada peringkat pendakwaan, seramai 10 saksi tampil memberi keterangan. Pada prosiding semalam, pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Siti Syakimah Ibrahim.

Manakala, tertuduh tidak diwakili peguam bela.

Berdasarkan keterangan saksi pendakwaan, tertuduh bertindak merogol anak kandungnya pada kali pertama selepas menonton video lucah.

Ketika kejadian, lelaki itu berada di rumah kerana bekerja petang.
Manakala isterinya bekerja pada siang hari. Tembelang tertuduh pecah apabila anaknya itu terpaksa memberitahu rakan baik di sekolah kerana takut akan mengandung akibat perbuatan bapanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Hulu Selangor, Superintendan Norell Azmi Yahya Afendy berkata, suspek berjaya ditahan polis di rumahnya yang terletak berhampiran.

Menurutnya, suspek kini ditahan reman selama empat hari dan kes disiasat mengikut Seksyen 448 Kanun Keseksaan kerana pencerobohan jenayah.


Surat rahsia jual zuriat

Oleh Michelle Gun
michellegun@hmetro.com.my

KUCHING: Sekeping surat yang ditemui dalam bakul sampah menyelamatkan seorang bayi tidak sah taraf daripada dijual bapa kandungnya sendiri dengan harga RM7,000 dipercayai kepada sindiket menjual bayi.
Bayi perempuan berusia lapan hari itu diselamatkan selepas tiga individu ditahan polis dalam beberapa serbuan berasingan di sekitar bandar raya ini, Jumaat lalu.

Difahamkan, bayi itu dilahirkan ibunya yang berusia 31 tahun berasal dari Kuala Lumpur di sebuah hospital di bandar raya ini, pada 19 Disember lalu.

Menurut sumber, sebaik melahirkan bayi berkenaan, wanita berkenaan mendakwa dia dibawa seorang wanita lain yang tidak dikenali pulang ke rumahnya di Jalan Keranji, di sini, pada keesokannya, kononnya untuk berehat.


“Tanpa mengesyaki sesuatu tidak diingini, mangsa bersama anaknya dibawa seorang wanita tidak dikenali dipercayai berasal dari Sibu ke rumah terbabit untuk berehat.

“Ketika berada di rumah itu, wanita terbabit ternampak sekeping surat dalam bakul sampah dan hatinya tiba-tiba tergerak untuk membaca kandungan surat berkenaan.

“Wanita itu terkejut apabila mendapati surat dibacanya menyatakan bayinya akan dijual dengan harga RM7,000 dan mengesyaki teman lelakinya berusia 30-an berasal dari Sibu turut terbabit dalam rancangan bagi menjual anak mereka,” katanya.


Wanita kelar tangan rakan akibat cemburu



KUALA LUMPUR: Gara-gara cemburu, seorang peniaga wanita warga Thailand berusia 37 tahun cedera selepas lengannya dikelar jiran juga rakan senegaranya di luar sebuah hotel di Jalan Thamby Pillay, di sini, kelmarin.
Difahamkan, sebelum kejadian kira-kira jam 12.30 tengah malam itu, berlaku pergaduhan antara mereka selepas suspek wanita berkenaan menuduh mangsa menjalinkan hubungan dengan suaminya.

Perselisihan faham yang mulanya hanya perang mulut pada kira-kira jam 7.30 malam berlanjutan sehingga tengah malam sambil disaksikan beberapa orang awam di kawasan berkenaan.
Menurut sumber, suspek yang gagal mengawal diri bertindak di luar jangkaan apabila mengambil sebilah pisau pemotong sayur dan menyerang mangsa.

“Akibat serangan itu, lengan mangsa luka dan mengalami pendarahan selepas suspek mengelarnya menggunakan pisau itu,” katanya.

“Orang ramai yang menyaksikan kejadian berkenaan kemudian menghubungi polis sebelum anggota polis peronda sampai,” katanya.

Bagaimanapun, suspek sempat melarikan diri sebelum polis berkenaan tiba di tempat kejadian.

Sumber berkata, mangsa yang risau akan keselamatan dirinya kemudian membuat laporan di Balai Polis Brickfields.
Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah Brickfields, Superintendan Aida Abd Hamid mengesahkan menerima laporan kejadian itu.


Dituduh pecah amanah

SHAH ALAM: Bekas Timbalan Rektor pertama Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Prof Emeritus Datuk Dr Ariffin Suhaimi dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini atas tuduhan pecah amanah wang dana Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (Perkim) membabitkan RM3.7 juta.
Beliau yang dituduh bersama-sama dua lagi ahli Perkim cawangan Damansara Utama, Datuk Baharin Baba dan Abas Adam bagaimanapun mengaku tidak bersalah dan minta dibicarakan selepas pertuduhan terhadapnya dibacakan di hadapan Hakim Asmadi Hussin.

Dr Ariffin, 74, yang juga Naib Yang Dipertua II Perkim bersama-sama dengan Baharin, 58 dan Abas, 60 sebagai pemegang amanah Perkim cawangan Damansara Utama didakwa pecah amanah dana projek menaik taraf laluan B9/FT105 dari Lapangan Terbang Subang ke Hospital Sungai Buloh (Fasa A) membabitkan RM3.7 juta. Ketiga-tiganya didakwa melakukan perbuatan itu di Pejabat Perkim Cawangan Damansara Utama antara 1 April 2002 dan 22 April 2004.
Bagi pertuduhan itu, mereka didakwa mengikut Seksyen 409 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan sebatan serta boleh dikenakan denda, jika sabit kesalahan. Timbalan Pendakwa Raya dari Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, Muhammad Sinti menawarkan jaminan RM20,000 terhadap semua tertuduh.

Asmadi membenarkan setiap tertuduh diikat jamin RM10,000 dengan seorang penjamin.

No comments:

Post a Comment