Thursday, December 29, 2011

BILA ISTERI DERHAKA...SUAMI DAYUS TELAH JADI BIASA...HASIL PEMODENAN HIDUP...AGAMA DIKIRA PADA SOLAT..PUASA..ZAKAT..PERGI HAJI...NIKAH KAHWIN SERTA KEMATIAN..

Ibu memang terjun tasik

Oleh Maiamalina Mohamed Amin dan Nur Arina Mohd Ramlan
am@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Impian empat anak untuk menemui ibu mereka yang hilang selepas keluar dari rumah di Kelana Jaya, dekat sini, seminggu lalu berkecai apabila hanya jasad wanita itu yang ditemui.
Lebih malang lagi, baru sehari berita kehilangannya dilaporkan semalam, keluarga itu menerima panggilan ‘sayu’ daripada pihak polis yang meminta pengecaman mayat mangsa dilakukan di Hospital Kuala Lumpur (HKL).

Mohamad Khalid Johari, 28, berkata, dia mengambil keputusan melaporkan kehilangan ibu, Wan Jaliah Wan Harun, 56, dalam akhbar selepas ibunya hilang 22 Disember lalu dan gagal ditemui walaupun pelbagai usaha dibuat.
“Saya mengharapkan ada pihak akan hubungi sekiranya terjumpa ibu di mana-mana, tapi lain pula yang jadi apabila polis yang mohon kami datang membuat pengecaman mayat.

“Memang tersangat sedih dan tak boleh digambarkan perasaan ini. Polis daripada Balai Polis HS Lee memberitahu mayat ibu ditemui di Taman Tasik Perdana pada 22 Disember iaitu hari kehilangannya, sekitar jam 8 pagi, namun mereka sukar mencari waris ibu.

“Ini kerana tiada pengenalan diri bersamanya, cuma sekeping resit pembelian Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) Kelana Jaya yang menjadi petunjuk,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Apapun katanya, mereka sekeluarga bersyukur kerana akhirnya menemui ibu walaupun dia sudah kembali menyahut seruan Illahi. “Kami redha dengan pemergiannya walaupun dengan cara yang menyedihkan,” katanya.

Mohamad Khalid berkata, arwah menghidap penyakit gangguan mental sejak dua tahun lalu dan kini masih meneruskan rawatan di Hospital Serdang.
Katanya, kebiasaannya mereka adik-beradik akan bergilir-gilir menghantar ibu untuk rawatan di hospital, malah sepatutnya Wan Jaliah mempunyai temu janji pada 23 Disember, jam 9.30 pagi.

“Kami sekeluarga terima seadanya. Cuma selepas ini saya akan sentiasa ingat pesannya supaya sentiasa dekatkan diri dengan Allah dan jangan tinggalkan solat,” katanya.

Jenazah Wan Jaliah akan dikebumikan hari ini di Tanah Perkuburan Cheras selepas di mandikan dan dikafankan di HKL.

Berbasikal samun RM120,000



KLANG: Hanya dengan menaiki basikal, tiga penjenayah melarikan pelbagai mata wang asing bernilai RM120,000 dalam kejadian samun di sebuah premis pengurup wang di Jalan Pelabuhan, Pelabuhan Klang, dekat sini, kelmarin.
Kejadian tidak sampai lima minit itu berlaku jam 10.30 pagi ketika hanya seorang pekerja di dalam premis.

Difahamkan, kedai berkenaan tidak dilengkapkan kamera litar tertutup (CCTV).
Ketua Polis Daerah Klang Selatan, Asisten Komisioner Mohamad Md Yusof berkata, siasatan awal mendapati seorang daripada tiga lelaki terbabit membawa pistol mengugut pekerja menyerahkan semua mata wang yang ada.

Beliau berkata, mangsa yang ketakutan terpaksa mengikut arahan ketiga-tiga suspek sebelum mereka melarikan diri dengan hasil samun.

“Mangsa membuat laporan polis dan hasil siasatan, ada saksi yang nampak ketiga-tiga suspek berlari keluar daripada premis tersebut dan melarikan diri dengan basikal.

“Bagaimanapun, kami masih belum dapat memastikan sama ada maklumat tersebut benar atau tidak,’’ katanya ketika dihubungi, di sini, semalam.

Menurut Mohamad, pihaknya kini sedang menyiasat kejadian itu dan setakat ini belum membuat sebarang tangkapan.

Padah tak dengar cakap ibu

Oleh Shamsul Munir Safini
shamsulmunir@hmetro.com.my

KANGAR: Tindakan seorang remaja enggan mendengar nasihat ibunya agar tidak keluar pada waktu senja mengundang padah apabila dia maut selepas terbabit dalam kemalangan ngeri di Jalan Pesisiran Pantai, Kuala Sungai Padang, di sini, kelmarin.
Kemalangan dipercayai berlaku kira-kira jam 6.30 petang apabila motosikal ditunggang mangsa, Mohd Faiz Chenat, 15, merempuh sebuah motosikal lain di hadapan menyebabkan dia terjatuh dan mati akibat cedera parah.

Bapa mangsa, Chenat Jusoh, 51, berkata sebelum kejadian, isterinya, Rohana Mustafa, 44, melarang Mohd Faiz keluar rumah dengan menunggang motosikal tetapi langsung tidak diendahkan.
Menurutnya, anak ketiga daripada lima beradik itu keluar kira-kira jam 6 petang mahu bertemu rrakannya sebelum mereka dikatakan bersiar-siar di sekitar kawasan berhampiran.

Katanya, dia tidak menyangka perasaan tidak sedap hati isterinya itu ternyata benar selepas anaknya maut dalam kemalangan selang beberapa minit kemudian.

“Ketika kejadian itu, saya baru pulang dari kerja mendapat panggilan telefon mengenai kejadian.

“Saya terus bergegas ke kawasan kejadian bagi melihat keadaan anak saya. Hancur luluh hati melihat Mohd Faiz sudah tidak bernyawa lagi,” katanya ketika ditemui, di sini, semalam.

Katanya, dia sedih melihat mayat anaknya terbaring tidak bernyawa dengan kecederaan parah di dada, manakala topi keledar dipakainya hancur.
“Meskipun kejadian ini amat mengejutkan, namun kami reda dengan pemergian arwah buat selama-lamanya,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kangar, Superintendan Abdul Rahman Mohd Noordin berkata, kejadian berlaku apabila mangsa bersama tiga rakannya yang menunggang motosikal berasingan secara laju dipercayai merempuh sebuah motosikal lain yang membelok ke kanan.

Katanya, mangsa yang gagal mengawal motosikalnya merempuh motosikal di hadapan lalu jatuh tersembam ke atas jalan menyebabkan tulang rusuk kirinya patah.

“Mangsa maut di tempat kejadian sebelum tiga lagi rakannya melarikan diri kerana takut dengan kejadian yang menimpa rakan mereka.

“Motosikal yang dirempuh mangsa ditunggangi seorang remaja berusia 14 tahun yang turut mengalami kecederaan ringan dirawat di Hospital Tuanku Fauziah (HTF) di sini,” katanya.

Isteri tidak jadi mati

Oleh Shahrul Nizam Mohamad
am@hmetro.com.my

KUALA LIPIS: Cubaan seorang suri rumah menggantung diri, gagal apabila tergelincir ketika berdiri di atas kerusi dan akibatnya, dia kini menghadapi kesukaran bercakap selepas lehernya cedera dijerut kain.
Difahamkan, wanita berusia 29 tahun dan menetap di Kampung Baru Cina, Padang Tengku, di sini, mengambil keputusan nekad membunuh diri jam 9 malam kelmarin selepas terlalu kecewa dan sedih kerana dimarahi suami.

Bagaimanapun, cubaan ibu kepada dua anak lelaki itu menggantung dirinya pada kipas siling di rumahnya tidak menjadi apabila secara tiba-tiba, dia tergelincir daripada kerusi mengakibatkan lehernya cedera parah kerana dililit kain sari digunakannya itu.

Ketua Polis Daerah, Superintendan Abdul Razak Hassan berkata, sebelum kejadian, suri rumah terbabit pulang lewat dari kedai runcit berdekatan dan dimarahi suaminya.


Menurutnya, siasatan awal mendapati suri rumah terbabit tidak bertengkar dengan suaminya sebaliknya hanya mendiamkan diri sambil menundukkan kepala sebelum masuk ke bilik.

Menurutnya, kemalangan berkenaan disiasat mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 kerana memandu dengan cuai sehingga menyebabkan kematian.

Katanya, orang ramai yang mempunyai maklumat diminta menghubungi Pegawai Penyiasat Trafik, Inspektor Tengku Mohd Farid Tengku Ibrahim di talian 04-9781079 bagi membantu siasatan.

Dituduh cedera suami

Oleh Siti A’isyah Sukaimi
sitiaisyah@hmetro.com.my

DITUDUH...Kamaliah dan  suaminya, Zaihan di luar mahkamah, semalam.

NSTP
DITUDUH...Kamaliah dan suaminya, Zaihan di luar mahkamah, semalam. NSTP
SEPANG: Seorang pegawai tadbir dan diplomatik (PTD) di sebuah kementerian mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret, di sini, semalam atas tuduhan mendatangkan kecederaan ringan terhadap suaminya dengan menggunakan fail pejabat.
Tertuduh, Kamaliah Basir, 35, didakwa melakukan kesalahan itu terhadap mangsa, Zaihan Md Lani, 49, yang juga seorang perunding di sebuah syarikat swasta.

Pendakwaan dilakukan Timbalan Pendakwa Raya, Aqeeb Lizalman Nordin Zamery, di depan Hakim Zuhrina Mohamed Nor.

Kamaliah yang hadir dengan memakai tudung gelap serta berbaju kurung warna putih berbunga kelabu tidak diwakili peguam membuat pengakuan itu selepas pertuduhan dibaca jurubahasa mahkamah.


Mengikut fakta kes, Kamaliah didakwa mendatangkan kecederaan dengan memukul menggunakan fail pejabat pada bahagian badan suaminya.

Mek Long nenek super

Oleh Zaid Salim
am@hmetro.com.my

BUTA...Mek Long tidak boleh melihat sejak  berusia 27 tahun.
BUTA...Mek Long tidak boleh melihat sejak berusia 27 tahun.
KEMAS...Mek Long mengemas rumah sambil ditemani Hassan.
KEMAS...Mek Long mengemas rumah sambil ditemani Hassan.
BESUT: Seorang wanita cacat penglihatan, Mek Long Salim, 79, layak digelar ‘warga emas super’ apabila masih mampu melakukan rutin harian tanpa mengharapkan bantuan.
Warga emas itu bukan saja mampu memasak, membasuh dan mengemas rumah, malah boleh melakukan kerja berat yang tidak terdaya dilakukan orang celik seperti memanjat pokok kelapa.

Keistimewaan Mek Long itu menjadikannya kebanggaan penduduk yang menganggapnya wanita luar biasa.

Mek Long yang tinggal bersama suami ketiga, Hassan Awang, 69, di Kampung La, Hulu Besut, di sini, berkata, dia tidak memiliki rahsia atau mengamalkan petua, sebaliknya menganggap ia anugerah Allah.

“Kita kena kuat semangat dan rajin usaha. Seumur hidup, saya tak pernah minta bantuan orang. Saya bersyukur Allah beri saya hati yang terang.

“Sejak muda hingga sekarang, saya buat kerja termasuk jual sayur dan pucuk paku di Pasar Jertih, berkebun dan cari kayu api di hutan. Semuanya buat sendiri.


“Cuma sejak diserang asma, saya tak buat kerja itu lagi dan banyak berehat di rumah,” katanya ketika ditemui di rumahnya, di sini, kelmarin.

Mek Long yang menghidap asma sejak tujuh bulan lalu berkata, walaupun tidak boleh melihat, namun dia boleh membezakan antara siang dan malam, malah mengetahui tiba waktu solat hanya berpandukan suara ayam berkokok.

“Biasanya jika masuk waktu Subuh, ayam berkokok sekali manakala jika waktu Zuhur, ayam berkokok dua kali berturut-turut.

“Jika waktu Asar pula, ayam berkokok tiga kali berturut-turut. Jika waktu Maghrib, ayam berkokok di bawah rumah,” katanya.

Sementara itu, adik Mek Long, Azizah Salim, 66, berkata, dia bangga mempunyai kakak luar biasa dan menganggap semua itu anugerah Allah yang tidak ternilai.

“Hati dia terang walaupun tidak nampak, tetapi kehidupannya sama seperti orang celik. Tidak hairan kerana apa yang berlaku kuasa Allah,” katanya.

Azizah yang tinggal bersebelahan rumah Mek Long berkata, kakaknya itu tidak pernah meminta bantuannya, sebaliknya melakukan semua kerja sendiri termasuk menguruskan keperluan suami yang juga buta.

“Tanggungjawab terhadap suami dilakukannya sama seperti wanita celik lain. Dia bukan saja memasak, mencuci atau mengemas rumah, tetapi boleh membeli barangan keperluan harian sendiri.

“Orang kampung sudah biasa dengannya, tetapi kalau orang tak biasa tengok, mesti ingat dia celik. Dia berjalan laju, tak macam orang buta.

“Jika terlajak lorong rumah penduduk kampung yang dia nak pergi, dia akan berhenti dua atau tiga saat dan berpatah semula sebelum masuk ke lorong rumah berkenaan,” katanya.

Menurutnya, kakaknya seorang yang kuat bekerja dan tidak pernah mengabaikan solat sejak kanak-kanak hingga sekarang selain penyabar.

“Walaupun tidak nampak tetapi boleh membezakan antara malam dengan siang.

“Pernah ketika bersembang bersama jiran, tiba-tiba dia memberitahu kami ketika itu sudah masuk waktu sembahyang sama ada Zuhur, Asar atau Maghrib. Biasanya selepas dia kata begitu, selang beberapa minit kemudian azan berkumandang.

“Pernah juga pada Ramadan, dia mengejutkan saya untuk bersahur,” katanya.

Azizah berkata, Mek Long ketika kanak-kanak seorang yang celik, tetapi penglihatannya kabur sedikit demi sedikit sebaik memasuki zaman remaja.

Katanya, penglihatan wanita berkenaan hilang sepenuhnya selepas beberapa bulan berkahwin dengan lelaki celik dari kampung sama ketika berusia 27 tahun.

“Masa baru kahwin, dia ‘buta ayam’ tetapi beberapa bulan selepas itu terus tidak nampak,” katanya.

Azizah berkata, Mek Long dan suami mendapat bantuan bulanan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) RM200 seorang bagi menampung kehidupan mereka.

“Sejak sakit, saya bimbang terjadi apa-apa kepadanya dan sentiasa berdoa semoga Allah melindunginya dan suami,” katanya.

No comments:

Post a Comment