Thursday, April 26, 2012

BILA KEADAAN NEGARA TAK TENTERAM DISEBAB BANYAKNYA JENAYAH..PENIPUAN DLL

Siang comot, malam kemas

Oleh Muhammad Apendy Issahak
apendy@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Pada siang hari berpakaian koyak rabak dan berjalan seperti orang kelainan upaya (OKU) untuk meraih simpati orang ramai menghulurkan sedekah, namun pada sebelah malam berpakaian cantik serta boleh berjalan dengan baik tanpa sebarang kecacatan.
Itulah lagak beberapa lelaki warga China dipercayai sindiket pengemis warga asing yang bergiat aktif mengemis di sekitar ibu negara.

Bagaimanapun, kegiatan penipuan itu berjaya dihidu pihak berkuasa dan hasil aduan orang ramai yang berasa curiga dengan gelagat warga asing berkenaan, tiga daripada 'pengemis tipu' itu berjaya dicekup ketika sedang leka mengira 'hasil' mereka di sebuah premis di Jalan Sultan Abdul Samad, Brickfields, di sini, Isnin lalu.
Serbuan dilakukan sepasukan anggota penguat kuasa Jabatan Imigresen Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (JIMWPKL) kira-kira jam 11.30 malam selepas intipan dan pemantauan selama seminggu terhadap pergerakan kumpulan pengemis warga asing terbabit.

Penolong Pengarah JIMWPKL, James Musa Singa, berkata maklumat mengenai kegiatan kumpulan pengemis warga asing itu diperoleh daripada orang awam yang mendapati kumpulan terbabit hanya berlakon menjadi orang gelandangan dan OKU ketika keluar mengemis, sedangkan ketika berada di kediaman mereka berpakaian elok serta tidak cacat.

“Ketika serbuan dijalankan di premis kediaman mereka, penjaga premis enggan membenarkan penguat kuasa Imigresen masuk dan kami terpaksa memohon bantuan polis barulah penjaga premis yang juga seorang wanita tempatan membuka pintu.

“Ketika pemeriksaan di premis terbabit dilakukan, terdapat tiga lelaki warga China berpakaian comot dan separuh bogel didapati sedang leka mengira wang syiling hasil mengemis sekitar kawasan Brickfields, seorang wanita tempatan dipercayai penjaga premis turut berada di situ, namun dia tidak ditahan tetapi diberi notis untuk hadir ke pejabat JIMWPKL untuk membantu siasatan,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Menurutnya, ketiga-tiga lelaki warga China termasuk seorang kudung tangan kiri yang berusia 31 hingga 71 tahun itu, didapati memasuki negara ini menggunakan pas lawatan sosial, namun sudah tamat tempoh dan tinggal lebih masa.
Katanya, kumpulan pengemis berkenaan dipercayai didalangi individu tertentu atau sindiket yang bertanggungjawab membawa masuk 'pengemis tipu' itu bagi tujuan mengemis dan mendapatkan wang mudah hingga mencecah puluhan ribu sebulan.

“Jika benar warga asing berkenaan adalah pengemis, tidak mungkin mereka mampu datang ke Malaysia. Pihak Imigresen percaya kumpulan pengemis warga asing terbabit dibawa masuk ke negara ini oleh sindiket tertentu yang mungkin terdiri dari warga tempatan dan kumpulan ini beroperasi di beberapa lokasi sekitar Lembah Klang,” katanya.

Malang ‘Pak Tua’

Oleh Kalidevi Mogan Kumarappa
kalidevi@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Dari perkenalan untuk tujuan perniagaan, seorang lelaki warga emas menjadi mangsa nafsu songsang rakan barunya apabila dia bukan saja dipaksa untuk mengurut kemaluan lelaki berkenaan malah dia turut diliwat dalam kejadian di Taman Maluri, dekat sini, kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira jam 6.30 petang, mangsa berusia 65 tahun sedang minum di sebuah restoran berdekatan Jalan Peel, di sini, sebelum berkenalan dengan seorang lelaki berusia 20-an yang mengajaknya untuk menyertai perniagaan yang dijalankannya.

Mangsa yang tidak mahu dikenali berkata, selepas berbincang lama mengenai perniagaan jualan langsung yang dijalankannya itu, lelaki berkenaan mengajaknya untuk ke rumahnya di Taman Maluri untuk menunjukkan pelan perniagaan.
Katanya, tanpa syak dia menuruti lelaki berkenaan ke rumahnya, namun selepas berbincang seketika di ruang tamu, dia berasa pelik apabila lelaki itu mengajaknya masuk ke dalam bilik.

“Apabila saya enggan menuruti kehendaknya, dia menarik saya masuk ke dalam bilik sebelum menolak saya ke arah katil dan saya yang sudah ketakutan ketika itu, merayu kepadanya agar melepaskan saya, namun tidak diendahkan.

“Dia kemudian membuka seluarnya sebelum meminta saya melayan nafsunya, apabila saya berdegil untuk mengikut kehendaknya, saya ditampar sebelum dipaksa untuk mengurut kemaluannya,” katanya kepada Harian Metro, semalam.

Menurutnya, selepas itu dia menyangka akan dilepaskan, namun sangkaannya meleset apabila dia diminta untuk menonton video seks yang dirakam suspek bersama seorang lagi rakan hubungan songsang sebelum dia dipaksa untuk meniru aksi yang sama.

Katanya, berang dengan tindakannya yang tidak mahu melayan nafsu songsangnya, lelaki itu kemudian menolaknya ke katil semula sebelum meliwatnya dan sebagai balasan, dia diberikan RM50.

Ustazah hilang ketika sidai pakaian



BACHOK: “Kalau Ti pergi, jangan cari,” kata bekas guru kelas al-Quran dan Fardhu Ain (Kafa) kepada ibunya sebelum dia gagal dikesan selepas ketika menyidai pakaian di hadapan rumahnya di Kampung Cherang Hangus, Bachok, 18 April lalu.
Romlah Mohd Noor, 61, berkata, kata-kata itu diucapkan anaknya, Norhayati Mat Rifin, 39, berulang kali tiga hari sebelum dia hilang.

“Kali terakhir saya lihat dia sedang menyidai pakaian di hadapan rumah pada 18 April lalu. Kira-kira jam 10 pagi, apabila saya pulang selepas selesai menyiapkan kerja di belakang rumah, saya lihat dia sudah tiada.
“Saya membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Bachok keesokan harinya,” katanya.

Menurutnya, Norhayati menghidap penyakit skizofrenia sejak berusia 17 tahun dan semakin serius selepas bercerai dengan suaminya sembilan tahun lalu.

“Saya merayu orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai anak saya itu supaya menghubungi kami di talian 019-9946080 dan 013-6403038,” katanya.

10 anak kebulur, ibu pula bersolek



JOHOR BAHRU: Seorang ibu tunggal yang kerap bertukar kerja termasuk menjadi pelayan di pusat karaoke di daerah ini tergamak membiarkan 10 anak kebuluran sedangkan dia menggunakan wang bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) untuk membeli alat solek.
Wanita yang kematian suami pada Februari 2011 akibat batuk kering itu galak bekerja dan sering pulang lewat pagi menyebabkan anaknya terabai.

Mendedahkan perkara itu, ibu saudara mangsa yang hanya mahu dikenali sebagai Aminah, 49, berkata, selepas kematian suami, adik perempuannya menggalas tanggungjawab menyara keluarga.
“Adik perempuan saya, Ain, 37, berasal dari Indonesia, melakukan pelbagai jenis pekerjaan termasuk pembantu kedai makan.

“Selepas bekerja, sikap Ain berubah termasuk gemar bersosial sebelum menerima tawaran bekerja di sebuah pusat karaoke sebagai pelayan tetamu.

“Dia hanya pulang sesekali dan akibat boros membeli alat solek dan pakaian berjenama, Ain gagal melunaskan sewa rumah mahu pun membeli makanan untuk anak hingga mereka kebuluran.

“Pada masa sama, Ain turut menggunakan wang RM450 diberi JKM untuk belanja anak bagi membeli barangan keperluan peribadinya,” katanya.

Menurut Aminah, Ain turut mengarahkan anak sulungnya melakukan kerja rumah seperti memasak, membasuh serta menjaga sembilan adik.
Aminah berkata, perkara itu menimbulkan gangguan mental kepada anak sulung Ain yang dikenali sebagai Diah, 16.

“Keadaan Diah semakin teruk apabila ibunya kerap membawa lelaki berlainan pulang ke rumah. Akibatnya, Diah melarikan diri ke rumah saya.

“Bimbang banyak perkara negatif membabitkan keluarga Ain, saya dan beberapa jiran mengadukan perkara itu kepada JKM,” katanya.

Sementara itu, Pengarah JKM Negeri Johor, Khatijah Abdullah berkata, anak wanita terbabit berusia antara empat hingga 16 tahun diselamatkan pihaknya pada pertengahan November lalu.

“Pada perbicaraan dijalankan, Ain memaklumkan dia tidak mampu memelihara anaknya lagi dan mahkamah memutuskan lapan beradik daripada 10 anaknya dihantar ke sebuah rumah perlindungan kanak-kanak di Pahang pada Disember lalu,” katanya.

Pelajar korban kereta api

Oleh Mahaizura Abd Malik dan Ahmad Ismail
am@hmetro.com.my

SEGAMAT: Seorang pelajar tingkatan tiga Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Paduka Tuan meninggal dunia digilis kereta api penumpang ketika menyeberangi landasan kereta api di Kilometer 592, Landasan Segamat dan Genuang di sini, semalam.
Tragedi menyayat hati itu berlaku pada jam 1.20 tengah hari ketika Ahmad Iltizam Khalid, 15, yang juga anak sulung daripada empat beradik melintas landasan melalui pintasan haram.

Lokasi kejadian hanya 200 meter dari sekolah mangsa.
Ahmad Iltizam dipercayai berjalan sendirian menggunakan jalan pintas dengan menyeberangi Jalan Genuang untuk pulang ke rumahnya di Jalan West, Bukit Siput selepas tamat sesi persekolahan.

Ketika melintas landasan itu, kereta api Ekspres Sinaran yang dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Woodland, Singapura melalui laluan sama.

Iltizam diseret sejauh 50 meter dan meninggal dunia di lokasi kejadian akibat parah di kepala dan badan manakala buku sekolah pelajar itu bertaburan di sekitar landasan. Kereta api itu turut berhenti berhampiran lokasi kejadian, tetapi perlu mengambil jarak 800 meter sebelum berhenti sepenuhnya sejurus kemalangan. Ia meneruskan perjalanan selepas polis menyelesaikan siasatan di lokasi kejadian.

Ketua Polis Daerah, Superintendan Hanafi Daud ketika dihubungi mengesahkan kejadian.

“Mangsa menggunakan pintasan di landasan kereta api itu untuk pergi dan pulang dari sekolah setiap hari. “Laluan sama turut digunakan penduduk untuk melintas setiap hari. Jenazah mangsa dihantar ke Hospital Segamat untuk dibedah siasat sebelum diserahkan kepada keluarganya,” katanya.
Sementara itu, Pengurus Kanan Komunikasi Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB), Fazil Ismail berkata, pihaknya menerima maklumat berkaitan kejadian pada jam 1.30 tengah hari.

“Kejadian seumpama ini boleh dielak jika orang ramai tidak menggunakan pintasan haram untuk melintas landasan kereta api. “KTMB sudah banyak mengeluarkan peringatan berkaitan bahaya menyeberangi landasan kereta api serta mengadakan pelbagai kempen kesedaran.

“Ini kerana, sebaik dilanggar kereta api, kesannya boleh membawa maut. Walaupun mangsa hidup, kecederaan dialami pula teruk. KTMB menasihati orang ramai supaya menggunakan jejantas di sepanjang landasan kereta api,” katanya.

Menurut Fazil, KTMB berkuasa mendenda mereka yang ingkar sehingga RM500 mengikut Akta Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat 2011.

Cemas lepas keluar wang RM47,000



SEREMBAN: Perjalanan seorang ahli perniagaan selepas mengeluarkan wang RM47,000 bertukar detik menakutkan apabila menjadi mangsa langgar dan samun sekumpulan penjenayah bertopeng di Kilometer 259, Lebuhraya Utara-Selatan arah selatan berdekatan Plaza Tol Port Dickson, di sini, kelmarin.
Difahamkan, dalam kejadian jam 1.50 tengah hari itu, lelaki berusia 47 tahun terbabit dipercayai baru mengeluarkan wang di sebuah bank di Rasah dalam perjalanan ke Senawang memandu kereta Nissan.

Sumber berkata, siasatan awal mendapati sejurus tiba di tempat kejadian, mangsa yang memandu bersendirian dilanggar dua kereta masing-masing Toyota dan Mercedes dinaiki tiga lelaki.
“Bagaimanapun, mangsa tidak memberhentikan kenderaan dan meneruskan perjalanan sebelum suspek menghalang keretanya di hadapan dan belakang di tempat kejadian.

“Berikutan itu, mangsa yang tidak dapat melarikan diri terkejut sejurus melihat tiga suspek bertopeng meluru ke arahnya dipercayai membawa pisau dan memecahkan cermin kereta bahagian penumpang hadapan,” katanya, semalam.

Sumber berkata, suspek mengambil wang RM47,000 yang berada di bahagian tempat duduk penumpang hadapan dan menoreh tayar kereta mangsa menggunakan pisau.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Saiful Azly Kamaruddin ketika dihubungi mengesahkan menerima kejadian itu.

Anak lari ikut jejaka Lombok



TAIPING: Seorang ibu tidak menyangka sikap peramah seorang ‘jejaka Lombok’ yang sering membantunya di gerai makan miliknya di sebuah tapak pasar malam, di sini, sejak enam bulan lalu mempunyai niat jahat apabila lelaki itu bertindak melarikan anak gadisnya pada 18 April lalu.
Dalam kejadian jam 11.45 malam itu, Nur Afifah Mohd Zuhari, 16, (gambar) dilarikan lelaki berkenaan dengan sebuah motosikal. Bimbang sesuatu yang buruk menimpa anaknya, ibu remaja berkenaan, Hasliza Ismail, 45, membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Taiping, sehari selepas kejadian itu apabila mendapati anaknya tidak pulang pada malam kejadian.

Ketua Polis Daerah Taiping, Asisten Komisioner Yusuf Mohd Diah berkata, berdasarkan laporan polis, ibu mangsa mendakwa anaknya dilihat keluar dari rumah mereka di Taman Panglima di sini, dengan memakai baju kemeja putih berbunga coklat dan seluar trek berwarna biru sebelum menaiki motosikal ditunggang seorang lelaki.
Beliau berkata, daripada maklumat yang diterima pengadu, mangsa dilarikan seorang lelaki warga Indonesia yang dikenali Mohamad Yani, 30.

“Lelaki itu didakwa sering membantu keluarga berkenaan mengendalikan gerai makanan di tapak pasar malam di Taman Panglima, di sini,” katanya.

Menurutnya, orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai Nur Afifah boleh menghubungi IPD Taiping di talian 05-8082222 atau Inspektor Suhaimi Mohamad di 05-8080222.

Pencabul kena RM6,000

KUALA TERENGGANU: Seorang pemandu van ‘prebet sapu’ didenda RM6,000 atau empat bulan penjara jika gagal menjelaskan denda itu oleh Mahkamah Majistret di sini, semalam selepas mengaku bersalah mencabul penumpangnya yang juga pelajar tingkatan empat pada 2 April tahun lalu.
Majistret Noradila Ab Latif membuat keputusan itu selepas Mohd Sahabuddin Razali, 27, dari Kampung Baru, Pusu 3, di sini, mengaku salah terhadap tuduhan mengikut Seksyen 354 Kanun Keseksaan kerana mencabul kehormatan pelajar perempuan berusia 16 tahun itu dengan meraba buah dada dan paha mangsa di tempat letak kereta berhampiran Stadium Gong Badak di sini, antara jam 1.30 hingga 1.45 tengah hari pada 2 April 2011.

Pendakwaan dijalankan Pegawai Pegawai Pendakwa, Inspektor V Ravi.
Mengikut fakta kes, mangsa yang mahu pulang ke asrama sekolahnya di daerah ini, menaiki van sapu dipandu tertuduh di hadapan Sekolah Menengah Sains Sultan Mahmud, di sini.

Bagaimanapun, tertuduh tidak menghantar mangsa ke sekolah sebaliknya membawa pelajar itu ke arah jalan Stadium Sultan Mizan Gong Badak dan memberhentikan kenderaannya di depan Stadium Tertutup Gong Badak kira-kira jam 1.30 petang.

Ketika itu, mangsa dipaksa memegang kemaluannya dan pada masa sama tertuduh meraba mangsa.

Mati trauma harimau

Oleh Mohd Husni Mohd Noor dan Mohamad Hairi Azmi Tham
am@hmetro.com.my

KUALA KANGSAR: Seorang remaja perempuan yang berdepan detik ngeri apabila ‘disergah’ dua harimau ketika mengikuti ibunya menoreh getah pada 15 Januari lalu, meninggal dunia di Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) Ipoh, petang kelmarin dipercayai akibat trauma melampau.
Mastura Kamaruddin, 16, sebelum ini dikatakan mengalami trauma berpanjangan sejak kejadian itu hingga dia gagal menghadiri sesi persekolahan.

Sejak insiden itu, arwah yang juga pelajar tingkatan empat Sekolah Menengah Kebangsaan Temenggong Kati, Kati, di sini, dikatakan sering termenung, sukar tidur dan hilang selera makan.
Kedua-dua kakinya dijangkiti kuman akibat terpijak duri rotan ketika lari menyelamatkan diri daripada dikejar harimau berkenaan.

Arwah juga hanya bersekolah seminggu selepas kejadian itu sebelum terlantar sakit di rumah keluarganya di Kampung Chuar Hilir, di sini.

Dalam kejadian itu, arwah bersama ibunya, Rohani Osman, 50 terpaksa melalui pengalaman menakutkan apabila terserempak dengan dua harimau dewasa ketika menoreh getah berhampiran kawasan jirat Cina lama berdekatan Hutan Simpan Bintang Hijau, di sini.

Dua beranak itu terpaksa berjalan mengundur hampir dua kilometer selepas diekori dan cuba dibaham dua harimau dewasa berkenaan sebelum diselamatkan penduduk kampung dua jam kemudian selepas bersembunyi di atas pokok.

Rohani berkata, hampir 10 pakar perubatan tradisional dan Islam yang dirujuk mengatakan arwah anaknya berdepan gangguan makhluk halus atau terkena ‘badi’ harimau selepas kejadian itu.
Rohani yang ditemui semalam berkata, dia tidak menyangka perubahan sikap dan trauma melampau dialami arwah sebelum ini menjadi petanda pemergiannya.

Beliau berkata, dia bersama suaminya, Kamaruddin Jene, 52, reda dengan apa yang berlaku biarpun dia sendiri masih ‘dibayangi’ wajah pak belang yang cuba membahamnya itu.

“Beberapa minggu sebelum kematiannya, arwah pernah berpesan kepada saya dan suami supaya tidak lagi keluar menoreh kerana bimbang menerima nasib sepertinya.

“Seminggu selepas kejadian ngeri itu, arwah menunjukkan perubahan sikap yang ketara selain banyak menyendiri dan kurang bercakap. Arwah mungkin terkena ‘badi’ pak belang itu selain dirinya yang mudah lemah semangat,” katanya.

Menurutnya, pada Februari lalu, tahap kesihatannya bertambah teruk sehingga terpaksa berulang-alik ke Hospital Kuala Kangsar dan Hospital Taiping mendapatkan rawatan lanjut.

Katanya, selepas menerima rawatan di dua hospital berkenaan, keadaan arwah tidak banyak berubah dan doktor mengesahkan darahnya dicemari kuman serta merebak ke bahagian pinggang ke bawah.

Rohani berkata, arwah terpaksa dikejarkan ke HRPB pada 13 April lalu selepas demam panas sebelum doktor mengesahkan kuman berkenaan merebak ke bahagian otaknya.

“Beberapa hari sebelum meninggal dunia, arwah langsung tidak boleh bercakap malah, doktor mengesahkan sebahagian tubuhnya dari pinggang ke bawah lumpuh,” katanya.

Jenazah Mastura dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Chuar Hulu, di sini, semalam.

Rampas patung seks



KLANG: Sebuah patung getah yang menyerupai tubuh perempuan yang dijual pada harga RM50 dan menjadi kegemaran lelaki untuk melepaskan nafsu antara pelbagai produk berahi yang dirampas penguat kuasa Majlis Perbandaran Klang (MPK) dalam tujuh siri serbuan di sini, 18 April lalu.
Pengarah Jabatan Penguatkuasa MPK, Andry Arman Masrom berkata, pihaknya merampas pelbagai peralatan dan ubat seks yang dianggarkan bernilai RM10,000 kerana dijual secara terbuka.

“Antara kawasan yang terbabit dalam operasi ini ialah Taman Klang Jaya, Taman Bayu Perdana, Persiaran Raja Muda Muda, Jalan Kapar, Lorong Cungah, Taman Klang Utama dan Taman Sentosa.
“Serbuan dijalankan pada jam 4 petang di tujuh kawasan secara serentak selepas kami melakukan risikan dan hasil aduan awam,” katanya ketika ditemui di sini, kelmarin.

Andry Arman berkata, peniaga terbabit menjadikan pelanggan di premis nombor ekor berhampiran sebagai sasaran utama berikutan premis berkenaan tumpuan orang ramai.

Katanya, rungutan orang awam yang melalui kawasan itu terutama ibu bapa disalurkan kepada MPK yang kemudian membuat serbuan dan merampas hampir 300 produk berahi termasuk barang perhiasan wanita selain menyita peralatan berniaga.

Mayat tempat sampah

PETALING JAYA: Seorang pengawal keselamatan yang melakukan rondaan terkejut apabila menemui mayat seorang lelaki dengan tangannya diikat dipercayai mangsa bunuh di kawasan pembuangan sampah berhampiran Masjid Lapangan Terbang Subang, di sini, semalam.
Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed berkata, polis menerima laporan berhubung penemuan mayat itu jam 8 pagi sebelum sepasukan Unit Forensik dari Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Selangor bergegas ke tempat kejadian.

Menurutnya, mayat itu yang dipercayai warga asing ditemui terbaring di tepi timbunan sampah dengan kesan kecederaan pada leher, perut dan badan.
“Ketika ditemui, mayat itu berpakaian lengkap seluar panjang dan baju-T, namun tiada pengenalan diri ditemui pada mangsa.

“Siasatan awal polis mendapati mangsa dibunuh di tempat lain sebelum dicampak di kawasan pembuangan sampah berkenaan,” katanya.

Rakan kongsi ‘makan kawan’



KUALA LUMPUR: Gara-gara terlalu percayakan rakan baik untuk menjadi rakan kongsi perniagaan komputer, seorang peniaga mengalami kerugian RM150,000 selepas ditipu rakannya itu dalam kejadian di Taman Cheras, di sini.
Mangsa membuat laporan laporan di Balai Polis Pandan Indah, kelmarin selepas untung yang dijanjikan rakannya tidak diterima sejak lima bulan lalu, malah modalnya turut dilarikan.

Mangsa yang hanya mahu dikenali sebagai Wong, 30, berkata, dia memberi modal kepada rakannya pada Oktober 2010 dan dijanjikan untung RM20,000 setiap bulan.
Katanya, dia menerima untung lima kali sehingga Oktober tahun lalu dan hingga sekarang tidak menerima keuntungan tunggakan yang dijanjikan sebanyak RM100,000.

Sementara itu, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Izany Abdul Ghani mengesahkan menerima laporan kejadian dan siasatan masih dijalankan.

Katanya, kes diklasifikasikan sebagai bunuh dan disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

Tiga kali banjir sebulan

Oleh Ardyhansah Amat
ardyhansah@hmetro.com.my

HALANG...saliran longkang yang dihalang beberapa paip menyebabkan banjir.
HALANG...saliran longkang yang dihalang beberapa paip menyebabkan banjir.
KUALA LUMPUR: Nama saja Kampung Segambut Bahagia, namun ia tidak menggambarkan kehidupan bahagia penduduknya apabila kerap berdepan masalah banjir.
Timbalan Pengerusi Masjid Tarbuyyatul Islamiah, Hassan Kassim berkata, dalam tempoh tidak sampai tiga minggu, tiga kejadian banjir kilat berlaku di kampung berkenaan sepanjang bulan ini.

“Ia bukan satu perkara baru kerana ia berlaku sejak beberapa tahun lalu. Setiap kali hujan lebat, rumah kami dinaiki air.
“Sudah banyak kerugian harta benda sehingga kami tidak sanggup membeli perabot dan membiarkan rumah kosong kerana tahu ia rosak jika banjir,” katanya di sini, semalam.

Dianggarkan lebih 200 rumah di kampung berkenaan dinaiki banjir, namun sehingga kini belum ada penyelesaian kekal dilakukan pihak berwajib khususnya Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).

“Malah, bantuan daripada DBKL juga jarang diterima. Hanya sekali DBKL memberikan RM300 setiap rumah yang terjejas, itupun beberapa tahun lalu,” katanya.

Difahamkan, antara kawasan yang terjejas teruk ialah Jalan Kelapa Hijau, Kelapa Muda, Kelapa Gading dan Lenggok Kelapa.

Selain itu, Kampung Segambut Tengah mengalami masalah sama. Pengerusi persatuan penduduknya, Razali Mohammad berkata, lebih 12 rumah di situ ditenggelami air setiap kali banjir.
“Semuanya berpunca daripada keadaan longkang yang kecil berhampiran Sungai Keroh berbanding saiz longkang yang besar di bahagian atas.

“Disebabkan aliran air yang banyak, longkang kecil itu tidak mampu mengalirkan air seterusnya menyebabkan air melimpah ke atas Jalan 1/38, berhampiran Wisma Suhati dan di jalan utama Lang Emas.

“Malah, tindakan kontraktor membuat longkang menutupnya dengan tar menyebabkan longkang berkenaan tidak boleh diselenggara dan tersumbat,” katanya.

Namun, hasil pemeriksaan kontraktor pembinaan jejambat dari arah Segambut ke Mont Kiara mendapati beberapa saluran longkang dalam tanah di situ dihalang beberapa utiliti seperti paip air Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas), Tenaga Nasional Berhad (TNB) dan saluran gas.

No comments:

Post a Comment