Thursday, April 26, 2012

JIKA KAYA PUN CURI AIR...BAGAIMANA YANG MISKIN...KAYA NAK BERTAMBAH KAYA...YANG MISKIN TERUS MELARAT...ZAKAT DIKUTIP BERJUTA2 SETAHUN...AKHIRAT MASING2 JAWABLAH...

Libas anu penyamun

Oleh Siti Nor Hidayatidayu Razali
idayu@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Senjata makan tuan. Itu gambaran balasan segera diterima seorang lelaki apabila parang digunakannya ketika cuba menyamun dan merogol seorang wanita dirampas mangsa lalu dilibas mengenai kemaluan penjenayah terbabit.
Berikutan kejadian itu yang berlaku di kawasan rumah kedai di Jalan Pandan Indah, di sini, jam 4 petang kelmarin, suspek terbabit yang berusia 20-an mengalami kecederaan serius pada alat kelaminnya.
Sumber polis berkata, sebelum kejadian, mangsa yang berusia 20 tahun dalam perjalanan ke sebuah kedai runcit berhampiran rumahnya.

Menurutnya, mangsa dihampiri suspek yang mengacukan parang ke lehernya sebelum mangsa diheret ke kawasan gelap berdekatan sebuah stor di tingkat dua bangunan rumah kedai itu.


“Suspek menolak mangsa hingga jatuh dan meminta mangsa menyerahkan wang serta barangan berharga. Apabila mangsa enggan mengikut arahannya, suspek menyeluk kocek mangsa dan merampas wang RM100 serta satu telefon bimbit,” katanya, semalam.

Dua penjenayah mati ditembak

Oleh Gaddafi Musli dan Naimah Mohamed
am@hmetro.com.my

MATI...suspek melepaskan beberapa das tembakan ke arah anggota polis.
MATI...suspek melepaskan beberapa das tembakan ke arah anggota polis.
TEMBAK...keadaan penjenayah yang berada di dalam kereta.
TEMBAK...keadaan penjenayah yang berada di dalam kereta.
AMPANG: Dua lelaki yang disyaki dalam perjalanan ke lokasi tertentu untuk melakukan jenayah ditembak mati sepasukan polis di Jalan Ampang di sini, lewat malam tadi.
Dalam kejadian kira-kira jam 10.30 malam itu, dua penjenayah berusia 24 dan 26 tahun menaiki sebuah kereta itu dikatakan melepaskan tembakan ke arah anggota polis selepas mereka diekori pasukan peronda (MPV).

Terdahulu, penjenayah rakyat tempatan yang menaiki kereta Honda Civic itu dikesan berada dalam keadaan mencurigakan di Jalan Desa sebelum pasukan polis bertindak mengarahkan kenderaan suspek berhenti di Jalan Ampang berdekatan Stesen LRT Ampang untuk pemeriksaan.

Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Amiruddin Jamaluddin, berkata sejurus diarah berhenti, seorang daripada suspek tiba-tiba melepaskan beberapa das tembakan ke arah MPV menyebabkan anggota polis terbabit terpaksa membalas tembakan.


“Dalam kejadian tembak menembak itu, kedua-dua suspek terkena tembakan dan mati di tempat duduk akibat masing-masing manakala anggota polis tidak mengalami kecederaan,” katanya.

Menurutnya, siasatan awal mendapati seorang daripada lelaki itu mempunyai rekod jenayah namun polis masih menyiasat lokasi kegiatan jenayah yang dituju mereka.

“Suspek warga tempatan itu mati di tempat kejadian dan pemeriksaan kami menemui senjata api yang dipercayai digunakan dalam kegiatan jenayah mereka,” katanya ketika ditemui di tempat kejadian awal pagi tadi.

Beliau berkata, kes itu disiasat mengikut Seksyen 3 Akta Senjatapi 1971 (Penalti Lebih Berat) yang membawa hukuman mati.

Geram janda kahwin lain

Oleh Zaitie Satibi
am@hmetro.com.my

PETALING JAYA: Jika tidak kerana kereta penculik rosak di Kampung Sungai Kayu Ara, Damansara Utama, di sini, sepasang suami isteri warga Indonesia mungkin menemui ajal apabila diculik dua lelaki menyamar polis di rumah mereka di Sungai Chua, Kajang, awal pagi semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 1 pagi itu, pasangan suami isteri warga Indonesia berusia 30-an itu ditemui anggota polis membuat rondaan dalam keadaan tangan diikat manakala tubuh mereka cedera dalam kereta yang ditinggalkan di depan sebuah kondominium di Kampung Sungai Kayu Ara.
Menurut sumber, sebelum itu dua lelaki datang ke rumah mangsa kira-kira jam 10.30 malam dan menyamar sebagai polis sebelum menggari suami isteri itu kerana mereka kononnya akan dibawa ke balai berikutan melakukan kesalahan.

“Mangsa tidak membantah dan mereka dibawa menaiki sebuah kereta. Bagaimanapun, pasangan itu tidak dibawa ke balai polis, tetapi dibawa ke arah Damansara.


“Sejurus tiba di satu kawasan berhampiran masjid Kampung Sungai Kayu Ara, dua suspek terbabit menyerahkan kedua-dua mangsa kepada tiga lelaki lain dan seorang daripada mereka bekas suami mangsa wanita.

“Pasangan suami isteri itu dipaksa masuk ke dalam sebuah kereta lain dan gari pada tangan mereka dibuka sebelum diikat pula dengan tali. Selepas itu, mangsa wanita dibelasah manakala mangsa lelaki dicekik sehingga pengsan,” katanya.

Dituduh ceroboh rumah bekas isteri

SHAH ALAM: Seorang penganggur dihadapkan di Mahkamah Sesyen, di sini, semalam atas tuduhan menceroboh rumah bekas isterinya di sini, bulan lalu.
Tertuduh, Abdullah Mat, 40, bagaimanapun mengaku tidak bersalah dan minta dibicarakan selepas pertuduhan dibacakan di hadapan Majistret Nurul Syahida Kamal.

Mengikut pertuduhan, Abdullah didakwa melakukan perbuatan itu di No 27, Jalan Ungu U9/29, Sunway Kayangan Seksyen U9, di sini, kira-kira jam 11 pagi, pada 25 Mac lalu.
Dia didakwa mengikut Seksyen 448 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum tiga tahun atau denda atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

Nurul Syahida membenarkan tertuduh diikat jamin RM2,000 dengan seorang penjamin. Beliau juga menetapkan kes itu disebut semula pada 24 Mei depan.

Pada prosiding semalam, pendakwaan dikendalikan oleh Pegawai Pendakwa, Inspektor Zulaimi Zubir.

Contohi ketaatan sahabat Rasulullah

Oleh Ahmad Tajuddin Idris Al-Manhaji

SAHIH daripada Nabi: “Sebaik-baik umatku adalah yang hidup di kurunku, kemudian yang mengikuti zaman mereka dan kemudian yang mengikuti zaman mereka...” (Bukhari dan Muslim). Nabi Muhammad s.a.w menyatakan generasi baginda adalah terbaik kemudian generasi berikut dan generasi selepasnya. Sahabat adalah generasi terbaik dalam sejarah kehidupan manusia.
Nabi dan rasul dikasihi Allah, ditempatkan di syurga yang tertinggi dan iman mereka kepada Allah ternyata tinggi, namun mereka bukan daripada zaman sama umpama mendirikan satu generasi.

Sahabat Nabi Muhammad adalah pengikut paling luar biasa kaliber mereka selepas nabi dan rasul. Mereka hidup sezaman dengan Nabi Muhammad yang menjadikan mereka sebagai generasi terbaik.

Tidaklah mereka mempunyai identiti yang serupa. Mereka semua tidak menyerupai dalam personaliti, latar belakang, corak pemikiran, cita rasa dan penampilan.

Mereka adalah unik dan bersatu padu atas nama Islam. Kelainan mereka sebenarnya rahmat Allah buat ummah hari ini.

Seandainya mereka menyerupai antara satu sama lain atau persamaan luar biasa antara mereka, maka tiadalah keperluan mencontohi mereka semua. Bahkan, memadai hanya mencontohi seorang dan tidak perlu ada sebab untuk kita mengkaji setiap seorang daripada mereka.

Seperti kata Nabi: “Sesungguhnya sahabatku laksana bintang-bintang, apabila seorang pun yang kamu contohi akan memperoleh petunjuk.” (Hadis sahih riwayat Imam Baihaqi).

Hakikatnya, dengan mengikut sahabat bererti kita mentaati Nabi kerana mereka tidak mengambil agama Islam melainkan daripada baginda. Al-Quran dan sunnah berada dengan kita hari ini adalah melalui riwayat sahabat, merekalah yang paling memahami serta berpengetahuan secara mendalam mengenai wahyu selepas Allah dan rasul.

Mereka hadir ketika wahyu diturunkan dan antara sebab kenapa wahyu diturunkan. Bahkan mereka akan meminta penerangan lanjut daripada Nabi. Maka, sahabatlah yang paling memahami serta mempunyai kefahaman menyeluruh mengenai agama Islam berbanding selepas mereka yakni kita.

Sahabat memenuhi hati dengan rasa ketaatan, hormat dan mulia kepada Nabi sehingga mereka menaruh kemuliaan pada setiap kalimat dan panduan daripadanya kerana ia adalah satu keperluan wajib.

Ketaatan sahabat kepada Nabi diikat oleh al-Quran dan kalimat sabda baginda. Ketaatan terhadap setiap kalimat berbeza dengan ketaatan lain. Ia adalah rukun dalam iman. Tidak sempurna iman jika tiada ketaatan itu dan berkuranglah iman ketika tiada ketaatan di sisi mereka.

Di antara satu teladan ketaatan sahabat pada kalimat Rasulullah diambil dalam peristiwa Perang Badar iaitu setiap perbuatan Nabi dimuliakan melalui ketaatan:
Daripada Habab bin Mundzir yang bertanya kepada Rasulullah: “Ya Rasulullah, apakah dalam memilih tempat ini kamu menerima wahyu daripada Allah yang tak dapat diubah lagi atau berdasarkan taktik peperangan?”.

Lalu Rasulullah menjawab: “Aku memilih berdasarkan pendapat dan taktik peperangan”.

Habab mengusulkan: “Ya Rasulullah jika demikian ini bukanlah tempat yang tepat, ajaklah pasukan kita pindah ke tempat air terdekat dengan musuh. Kita membuat kubu pertahanan di sana dan menggali perigi di belakangnya kemudian kita isi air hingga penuh, kita akan berperang dalam keadaan air yang cukup sedangkan musuh tidak mempunyai air minuman”.

Rasulullah menjawab: “Pendapatmu cukup baik” (Hadis sahih riwayat Ibnu Hibban).
Ternyata Habab akan turut serta akur dengan perintah Nabi seandainya diberitahu pemilihan tapak khemah adalah wahyu daripada Allah.

Begitu juga dengan kisah Hudzaifah Al-Yaman r.a yang disebut dalam sabda Nabi yang sahih diriwayat oleh Imam Muslim mengenai keperluan ketaatan bagi setiap orang Islam ke atas pemimpin mereka.

Kisah Hudzaifah tak perlu dibahas berhubung kefahaman beliau ke atas kalimat sabda Nabi. Sahabat sudah diberi penghormatan dalam al-Quran apabila Allah memuji keperibadian mereka.

Seterusnya Nabi berpesan mentaati sahabat umpama mentaati baginda seperti hadis Nabi yang bermaksud : “...ke atas kalian adalah mengikut sunnahku dan sunnah Khulafa Ar-Rashidin (sahabat) yang diberikan petunjuk...”(Hadis sahih riwayat Abu Dawud)

Lalu, siapakah di antara umat Nabi yang wujud walau sekelumit mempersoal kefahaman Hudzaifah berhubung sabda Nabi? Adakah mereka berpendapat Hudzaifah lurus bendul apabila beliau mengambil sabda Nabi secara penuh? Apakah ada orang mempersoal mengenai kefahaman Hudzaifah lebih memahami erti kalimat sabda Nabi melangkaui pemahaman sahabat?

Dalam bicara sama, apakah Ibnu Umar r.a juga dikatakan tidak memahami kalimat sabda Nabi apabila beliau mempamerkan ketaatan terhadap Hajjaj? Bahkan Ibnu Umar adalah antara periwayat hadis Nabi kedua terbanyak selepas Abu Hurairah.

Bagaimana hendak kita perkatakan kepada mereka yang mempersoal ketaatan Ibnu Umar ketika mengetahui Hajjaj membunuh ribuan nyawa, namun beliau masih menjadi makmum di belakang Hajjaj yang menjadi imam? Apakah Ibnu Umar tidak memahami kalimat sabda Nabi sebagaimana sarjana ilmu hadis hari ini memahaminya?

“Janganlah kamu mencela sahabat aku sesungguhnya demi zat yang jiwaku di tangan-Nya, jika bersedekah seorang kamu seperti bukit Uhud daripada emas pun nescaya tidak akan dapat menandingi secupak daripada sedekah mereka atau sebahagian daripadanya.” (Hadis sahih riwayat Abu Said Al-Khudri).

Inilah tanda menghormati serta memuliakan sahabat Nabi apabila kita juga perlu meneladani mereka daripada dulu, kini dan selamanya.


Penulis lulusan Syariah Fiqh dan Usul (UM) adalah Ketua Biro Sekretariat Ilmuwan Muda Malaysia (iLMU)

Pemaju curi air RM2.1j

Oleh Norul Awatif Romli
am@hmetro.com.my

BUKTI...Abdul Halem (dua kiri) menunjukkan paip yang digunakan pemaju terbabit.
BUKTI...Abdul Halem (dua kiri) menunjukkan paip yang digunakan pemaju terbabit.
KUALA SELANGOR: Perbuatan tidak bertanggungjawab pemaju perumahan Alam Perdana, Puncak Alam, di sini, yang disyaki menjalankan kegiatan mencuri air membabitkan nilai kerugian RM2.1 juta melalui penyambungan haram sejak tiga bulan lalu terbongkar apabila diserbu, semalam.
Serbuan jam 2 petang itu dilakukan sepasukan pegawai dan anggota Unit Penguatkuasaan Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas).

Pengarah Eksekutif Bahagian Hal Ehwal Korporat Syabas, Abdul Halem Mat Som berkata, pihaknya menyerbu kawasan perumahan berkenaan selepas menerima aduan penduduk sekitar mengenai masalah tekanan air rendah.
“Pada Februari dan Mac lalu, Syabas mengesan kehilangan air yang tinggi berbanding waktu biasa di kawasan berkenaan.

“Hasil siasatan lanjut Syabas mendapati wujud satu sambungan haram tanpa melalui meter menggunakan paip bersaiz 750 milimeter dan ia dikawal dengan injap bagi membangunkan projek perumahan terbabit,” katanya ketika ditemui di tempat serbuan di sini, semalam.

Abdul Halem berkata, pemaju terbabit melakukan kesalahan mengikut Seksyen 123 Akta Industri Perkhidmatan Air Negara (AIPA) 2006 dan boleh didenda RM100,000 atau penjara tidak lebih setahun atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

“Siasatan awal mendapati air daripada penyambungan tidak sah itu dipercayai digunakan untuk kegunaan operasi harian pemaju bagi kerja pembersihan di kawasan perumahan baru yang terdiri daripada 1,116 rumah teres satu dan dua tingkat.

“Selain itu, kami menjalankan ujian klorin bagi mengenal pasti sama ada air yang digunakan air terawat milik Syabas,” katanya.
Beliau berkata, pihaknya memandang serius kes kecurian air dan menjalankan pemantauan berterusan bagi memastikan pihak tidak bertanggungjawab dihadapkan ke muka pengadilan.

“Aktiviti membanteras kegiatan curi air ini giat dijalankan Syabas dengan kerjasama Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) dan tindakan tegas akan diambil terhadap pengguna air sama ada individu atau pun syarikat yang masih gagal untuk mendaftar diri secara sah dengan kami.

“Tiada seorangpun melainkan pemegang lesen boleh membuat sambungan ke suatu sesalur utama awam atau paip air perkhidmatan.

“Sekiranya mempunyai aduan boleh melaporkan terus kepada pihak Syabas melalui talian bebas tol Pusat Perkhidmatan Pelanggan (PUSPEL) di talian 1-800-88-5252 yang beroperasi selama 24 jam atau menghantar ke khidmat pesanan ringkas (SMS) dengan menaip PUSPEL ke 39222 atau membuat laporan terus menerusi laman sesawang Twitter dengan menaip www.twitter.com/puspel”, katanya.

‘Peragut tendang saya’



PUTRAJAYA: “Saya ditumbuk di muka dan ditendang dari belakang,” kata penjawat awam, Sakinah Abdul Aziz, 32, yang menjadi mangsa ragut seorang penjenayah di kawasan parkir kereta bawah tanah Kompleks D, Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan, di sini.
Dalam kejadian pada jam 3 petang Selasa lalu itu, mangsa yang mengerang kesakitan dan terpinga-pinga selepas ditumbuk cuba bertahan serta nekad melawan mempertahankan dirinya.

Namun, katanya, penjenayah terbabit lebih cepat bertindak, malah selepas mencederakannya lelaki terbabit menyentap gelang emas dipakainya sebelum melarikan diri. “Sebelum kejadian itu saya sudah menghidupkan enjin kereta di parkir berkenaan untuk ke Klinik Kesihatan Presint 9, di sini, bagi menetapkan tarikh temu janji untuk melakukan fisioterapi. Kemudian, teringat mengenai buku temu janji, tetapi saya dapati ia tiada dalam kereta.
“Saya matikan semula enjin kerana mahu ke pejabat untuk mendapatkan buku berkenaan. Saya tinggalkan beg dalam kereta dan hanya bawa kunci serta telefon bimbit.

“Ketika menaiki tangga menuju ke laluan pintu keluar dari kawasan parkir, tiba-tiba tudung saya ditarik dari belakang. Saya ingat orang nak rogol sebab selepas tarik tudung dia raba leher. Saya tepis, tetapi muka pula ditumbuknya,” katanya ketika menceritakan kejadian itu di sini, semalam.

Ibu empat cahaya mata itu berkata, akibat kejadian berkenaan dia kerugian kira-kira RM4,000, selain cedera dan lebam di beberapa bahagian badan termasuk melecet di tangan kanan, gusi pecah, muka bengkak, gigi goyang dan lututnya bengkak.

Sementara itu, Ketua Polis Putrajaya, Asisten Komisioner Abdul Razak Abdul Majid ketika dihubungi mengesahkan kejadian berkenaan.

“Kami masih menjalankan siasatan lanjut dan setakat ini tiada tangkapan dibuat,” katanya.

Ibu ‘ghaib’ lepas bersalin



KUALA LUMPUR: Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) mencari ibu bapa kandung atau waris seorang bayi yang ditinggalkan di Hospital Ampang sebaik dilahirkan tahun lalu.
Penolong Pegawai Kebajikan Masyarakat Daerah Hulu Langat, Noor Adelin Nordin berkata, bayi berkenaan, Ahmad yang lahir pada 28 Januari tahun lalu dilahirkan wanita berusia 20-an.

Katanya, pihaknya mencari ibu bayi berkenaan, Nur Husna Mohamed Haris yang menghilangkan diri sebaik melahirkan bayi itu. “Orang ramai yang mengenali ahli keluarga bayi itu boleh menghubungi talian 03-87378007,” katanya.

Helah tumpang tidur

Oleh Arifin Salleh
am@hmetro.com.my

ALOR GAJAH: Niat murni seorang warga emas membantu warga asing menumpang tidur di rumahnya dibalas tuba apabila lelaki itu lesap bersama wang tunai mangsa berjumlah RM8,000 dalam kejadian di Kuala Sungai Baru, di sini.
Mangsa, Abd Rashid Jamal, 67, berkata, dia mengenali lelaki berusia 50-an itu pada Februari lalu melalui seorang rakannya.

“Saya mengenali lelaki itu yang mendakwa dirinya bomoh ketika menghadiri satu majlis kenduri di sebuah kampung. Dia meminta kebenaran menumpang tidur di rumah saya satu atau dua malam dan saya membenarkannya,” katanya.

Bagaimanapun, katanya, sepanjang lelaki itu menginap di rumahnya, dia berasa pelik dengan kelakuan tetamunya itu.


“Pada malam pertama, saya terhidu bau kemenyan, namun tidak mengesyaki sesuatu. Seminggu selepas itu, saya terhidu lagi bau kemenyan dan mengintip perlakuannya.

“Saya melihat dia menjampi sesuatu dengan hanya berkain pelikat dan badannya dipenuhi tatu. Malah, dia turut menghiris jari manisnya hingga luka dan darah dititiskan di atas bara itu,” katanya.

Suara bayi lapar

BALIK PULAU: Suara tangisan bayi di lorong belakang sebuah rumah membawa kepada penemuan seorang bayi lelaki di Taman Permatang Indah, Batu Maung, tengah malam kelmarin.
Kejadian dipercayai berlaku jam 12.30 tengah malam apabila seorang lelaki berusia 30-an bersama isterinya terdengar suara bayi menangis dipercayai akibat kelaparan selepas ditinggalkan.

Ketua Polis Daerah Barat Daya, Superintendan Mohd Hatta Md Zain berkata, apabila penghuni rumah berkenaan membuat pemeriksaan di kawasan lorong belakang kediaman itu, mereka menemui bayi terbabit.
Menurutnya, lelaki itu terkejut apabila melihat seorang bayi seberat 2.3 kilogram yang masih bernyawa dalam keadaan berselimut dengan kain batik dan masih bertali pusat.

Katanya, lelaki terbabit membawa bayi berkenaan ke Unit Bersalin Hospital Pulau Pinang (HPP) untuk pemeriksaan lanjut bagi mengelak bayi berkenaan menghadapi masalah kesihatan selepas ditinggalkan di kawasan itu.

“Hasil pemeriksaan hospital terhadap bayi berkenaan mendapatinya sihat, tetapi kini dirawat di wad dan keadaannya dilaporkan stabil,” katanya.

Menurutnya, siasatan lanjut dijalankan untuk mengenal pasti ibu bapa bayi berkenaan selain mendapatkan maklumat bagi membantu siasatan mengenai penemuan itu.

‘Anak saya tidak terbabit dadah’



GUA MUSANG: “Saya kenal anak saya, tidak mungkin dia terbabit dengan dadah,” tegas Che Esah Yusoff, 60, ibu kepada Nor Ain Shafnie Mohd Azizi, 16, yang dipercayai dibunuh dan dibakar sebelum tengkorak dan tulangnya ditemui di ladang sawit berdekatan rumahnya, Isnin lalu.
Menurut Che Esah, anaknya baik dan dia percaya anaknya itu tiada kaitan dengan dadah.

“Saya percaya dia tidak buat semua itu,” katanya mengulas siasatan polis yang tidak menolak kemungkinan pembunuhan anaknya ada kaitan dengan dadah dan orang dikenali.
Kelmarin, akhbar melaporkan Nor Ain dipercayai dibunuh dan dibakar dua minggu lalu selepas hilang pada 3 April lalu.

Ketua Polis Daerah Gua Musang, Superintendan Saiful Bahri Abdullah berkata, polis masih menunggu laporan bedah siasat sama ada mangsa dibakar hidup-hidup atau dibunuh sebelum dibakar dan sehingga kini, tujuh suspek ditahan termasuk seorang wanita.

“Polis masih dalam proses menahan suspek lain bagi membantu siasatan,” katanya.

Che Esah berkata, walaupun sedih mayat anaknya ditemui sedemikian rupa, dia bersyukur anaknya ditemui selepas berdoa sejak kehilangan Nor Ain.

Murid trauma didenda makan cili



TAIPING: “Saya kesal dengan tindakan guru berkenaan yang mendenda anak murid mereka dengan memakan cili,” keluh Siti Erna Izura Abd Jamil, 32, ibu kepada Ainul Aiman Hafiz Ainul Azizul Rahman, 10, murid sekolah agama di sini yang dimasukkan ke Hospital Columbia Asia Taiping akibat Acute Gastritis (gastrik) serta trauma terhadap makanan bercili.
Difahamkan, kanak-kanak berkenaan didenda gurunya selepas mengoyakkan buku sebagai tanda membantah kerana dihalang menghubungi ibunya.

Lebih teruk, kanak-kanak itu mendakwa dia didenda makan cili padi oleh gurunya itu tanpa diberikan setitik air.
Siti Erna ketika dihubungi di sini semalam berkata, guru atau pihak sekolah berkenaan seharusnya mempertimbangkan hukuman setimpal sebagai pengajaran kepada murid yang menuntut di sekolah berkenaan. Beliau berkata, lebih dikesalkan apabila pihak sekolah langsung tidak memaklumkan mengenai keadaan anaknya yang mengalami asma selepas memakan cili itu.

“Saya tidak dapat bayangkan bagaimana keadaan anak lelaki saya yang terlantar dua hari tanpa rawatan dan dibiarkan terbaring di katil asrama sambil menahan sakit. “Mujur saya dimaklumkan salah seorang bapa murid sekolah berkenaan yang kebetulan melihat Ainul Aiman terbaring sambil menekan perut ketika mengambil anaknya di asrama itu,” katanya.

Menurutnya, akibat kejadian itu, anaknya enggan kembali ke sekolah berkenaan kerana masih trauma dan bimbang perkara itu berulang.

“Hukuman demikian tidak sesuai bagi kanak-kanak.Guru berkenaan yang datang melawat ke hospital juga mengaku memberikan cili padi kepada anak saya dan memaklumkan ia hukuman biasa di sekolah itu,” katanya.

No comments:

Post a Comment