Tuesday, September 11, 2012

HUDUD JUGA DAPAT MERAWAT PENYAKIT ZINA...ROGOL DLL

Demi nyawa ibu

Oleh Wan Asrudi Wan Hasan
wanasr@hmetro.com.my

SIASAT...anggota Unit Forensik polis menjalankan siasatan di tempat kejadian.
SIASAT...anggota Unit Forensik polis menjalankan siasatan di tempat kejadian.
IPOH: Demi menyelamatkan nyawa ibunya, seorang remaja lelaki menggadai nyawa apabila bergelut dengan bapa kandungnya sebelum ditembak dengan pistol sebanyak dua das oleh lelaki itu dalam kejadian petang semalam.
Dalam kejadian 4.30 petang di Laluan Panorama Rapat Indah, Gunung Rapat, di sini, mangsa, R Hariharen, 15, parah di kaki kirinya selepas ditembak dari dekat di pekarangan rumah mereka.
Sumber polis berkata, kejadian berlaku selepas suspek yang berusia 40-an datang ke rumah yang didiami isteri dan empat anaknya itu dengan menaiki kereta.

Menurutnya, pasangan itu yang tidak lagi tinggal sebumbung bertengkar di hadapan rumah berkenaan dipercayai akibat perselisihan faham.

Hancur hingga ke bahu

Oleh Rabi ‘Atul ‘Adawiyah Ismail
rabiatul@hmetro.com.my

PARAH...kakitangan HUS memberi rawatan kepada mangsa, semalam.
PARAH...kakitangan HUS memberi rawatan kepada mangsa, semalam.
KUCHING: Malang tidak berbau bagi seorang pengusaha kedai kek dan roti di Simunjan, dekat sini, apabila tangan kanannya hancur hingga ke bahu selepas tersepit dalam mesin pengisar tepung di kedainya, semalam.
Difahamkan, wanita dikenali sebagai Alice, 40-an yang mengendalikan perniagaan berkenaan sejak 10 tahun lalu ditimpa musibah ketika memproses tepung, jam 6 pagi.
Kejadian hanya disedari beberapa pekerja mendengar jeritan mangsa yang mengerang kesakitan.

Menurut pekerjanya yang enggan dikenali, ketika kejadian mereka dalam proses menyiapkan roti sebaik memulakan operasi seawal jam 5.45 pagi.

Tunang lari ikut janda

Oleh Aininulniza Mohd Yusof
am@hmetro.com.my

HILANG...Zainab menunjukkan gambar Harun dan tunangnya.
HILANG...Zainab menunjukkan gambar Harun dan tunangnya.
KANGAR: Seorang ibu langsung tidak menyangka bahawa kata-kata anak bongsunya agar tidak mengedarkan kad perkahwinan dengan pasangannya, Nur Mazera Mansor, 22, sebenarnya membawa makna dia ingin melarikan diri.
Lebih mengejutkan, lelaki berkenaan, Harun Aris, 24, yang membantu perniagaan keluarganya dikatakan menghilangkan diri bersama seorang wanita berstatus janda berusia 40-an yang baru dikenalinya sejak sebulan lalu.
Ibunya, Zainab Arop, 59, berkata biarpun Harun bersikap agak pelik sebelum menghilangkan diri, dia dan suaminya tidak menyangka tindakan anak mereka itu.

‘Ini kali terakhir abang telefon’



KUALA KEDAH: “Ini kali terakhir abang telefon.” Itulah kata-kata terakhir Harun Aris, 24, sebelum dia menghilangkan diri dengan meninggalkan tunangnya, Nur Mazera Mansor, 22, tertanya-tanya, sekali gus melenyapkan impian mereka untuk disatukan pada 1 September lalu.
Difahamkan, pasangan Harun dan Nur Mazera dijangka dinikahkan pada 31 Ogos lalu, dengan majlis perkahwinan mereka dilangsungkan pada hari berikutnya dengan jumlah wang hantaran dan mas kahwin RM12,000.

Nur Mazera berkata, pada mulanya dia agak pelik apabila menerima panggilan daripada tunangnya itu pada 6 Ogos lalu kerana sebelum ini dia tidak pernah berbuat demikian, namun lelaki berkenaan menegaskan mahu tidur sebaik pulang menunaikan solat sunat Tarawih Ramadan lalu.
“Tidak dinafikan saya memang pelik dengan kata-katanya itu, namun apabila bertanyakan kenapa berkata demikian, dia hanya menegaskan bahawa itu kali terakhir dia menelefon saya untuk hari berkenaan kerana terlalu penat dan ingin tidur.

“Selepas mendengar penjelasannya, saya langsung tidak mengesyaki apa-apa, tetapi sebaik dimaklumkan keluarga bakal mentua anak bongsu mereka sudah tiada di rumah dan melarikan diri, saya terkejut,” katanya ketika ditemui Harian Metro di rumah keluarganya di Kuala Kedah, di sini, semalam.

Diseksa kekasih

KUALA LUMPUR: Seorang wanita berusia 30 tahun dan anak perempuannya berusia 10 tahun diperlakukan seperti hamba oleh teman lelakinya yang bukan sahaja menyeksa secara fizikal dan batin sejak hujung tahun lalu, malah segala barangan berharga milik mangsa turut dirampas.
Sumber polis berkata, mangsa berpendapatan lebih RM5,000 sebulan itu tidak mampu merasai pendapatannya itu kerana teman lelakinya yang berusia 30-an menyimpan kad pengeluaran wang automatik (ATM), kad kredit dan barang kemas miliknya sejak perkenalan mereka.

Beliau berkata, pendapatan mangsa turut dijadikan modal lelaki itu untuk dipinjamkan kepada orang lain dan jika tidak memberikan wang pada masa ditetapkan, anaknya akan menjadi mangsa.
“Mangsa pernah dibelasah dengan kayu besbol dan tidak diberikan makanan serta minuman selama dua hari selepas wanita itu cuba membuat laporan polis.

“Mangsa membuat laporan di Balai Polis Pantai, di sini, kelmarin hasil bantuan rakannya,” katanya.

Jumpa mayat rentung dalam kereta dijilat api



KLANG: Seorang pengawal keselamatan sebuah sekolah terkejut apabila menemui mayat rentung dalam api marak yang membakar sebuah kereta di ladang kelapa sawit berhampiran Kem Bina Negara, Kampung Cherakah, di sini, petang kelmarin.
Menurut saksi yang enggan dikenali, kejadian disedari jam 6.30 petang sejurus didatangi seorang lelaki yang melalui kawasan berkenaan memberitahu ternampak kepulan asap hitam dan api marak dalam kawasan ladang sebelum bergegas ke tempat berkenaan untuk melakukan pemeriksaan.

Setibanya di kawasan itu, beliau ternampak sebuah kereta hangus dijilat api dan lebih mengejutkan apabila terdapat tubuh manusia di tempat duduk belakang kereta berkenaan yang terbakar.
Ketua Polis Daerah Klang Utara, Asisten Komisioner Mohamad Shukor Sulong berkata, pihaknya menerima laporan pada jam 7 malam sebelum sepasukan polis dan forensik dikejarkan ke tempat kejadian.

Katanya, selepas diperiksa, pasukan forensik mengesahkan ia mayat manusia yang sudah hangus namun jantina mayat berkenaan belum dapat dikenal pasti. “Hasil siasatan awal polis mendapati kereta berkenaan adalah Proton Iswara yang dilaporkan hilang di Brickfields pada 10 Ogos lalu,” katanya.

Shukor berkata, pihaknya juga tidak menemui dokumen pengenalan diri dan mayat mangsa dihantar ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) Klang untuk bedah siasat.
Katanya, motif dan punca pembunuhan masih dalam siasatan dan kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh. Beliau berkata, orang ramai yang mempunyai maklumat berhubung kejadian diminta tampil ke balai berhampiran bagi membantu siasatan.

Penyamun sewa teksi

Oleh Nurul Ekhwan Haque Fazlul Haque
ekhwan@hmetro.com.my

RAMPAS...Mohamad menunjukkan parang yang dirampas daripada suspek.
RAMPAS...Mohamad menunjukkan parang yang dirampas daripada suspek.
KLANG: Kegiatan sekumpulan lelaki menggunakan teksi untuk menyamun tumpas dengan tertangkapnya empat lelaki di sebuah pangsapuri di Bandar Puteri Puchong, di sini, Ahad lalu.
Kejayaan itu hasil laporan polis dibuat seorang suri rumah berusia 40-an yang kerugian RM10,000 selepas disamun kumpulan terbabit yang datang ke rumahnya di Taman Sungai Jati, di sini, Khamis lalu.

Ketua Polis Daerah Klang Selatan, Asisten Komisioner Mohamad Mat Yusop berkata, ketika kejadian jam 10 pagi itu, mangsa yang berada di rumahnya bersama tiga lagi anggota keluarga didatangi suspek dengan menaiki teksi.
Beliau berkata, tanpa berasa curiga, mangsa keluar dari rumahnya selepas melihat seorang lelaki membunyikan loceng dan memanggil tuan rumah.

“Sebaik keluar dan menghampiri suspek, mangsa diacukan parang sebelum tiga lagi rakan suspek yang berada dalam teksi keluar untuk menyamun.

“Bimbang dicederakan, mangsa membiarkan suspek melarikan beberapa barangan kemas miliknya dan sebuah komputer riba,” katanya dalam sidang media di IPD Klang Selatan, di sini, semalam.
Katanya, siasatan lanjut menahan semua suspek berusia 18 hingga 27 tahun dan merampas pelbagai barangan yang dipercayai disamun termasuk sebahagian barang milik suri rumah terbabit.

Antara barang yang dirampas termasuk lima telefon bimbit, rantai emas, loket emas, rantai tangan, rantai leher, komputer riba, kunci dan sebilah pisau.
Menurutnya, polis turut menemui teksi yang digunakan suspek untuk melakukan kegiatan samun dan siasatan awal mendapati suspek menyewa teksi berkenaan daripada individu lain.

“Modus operandi suspek adalah datang ke rumah mangsa yang mahu disamun sebelum keluar dan membunyikan loceng rumah dan memanggil tuan rumah.

“Mangsa yang tidak mengesyaki niat suspek keluar dari rumah dan menghampiri suspek sebelum diacukan parang.

“Sebaik mengacukan parang, rakan suspek yang berada dalam teksi menyerbu ke dalam rumah mangsa selain merampas barangan berharga sebelum melarikan diri,” katanya.

Mohamad berkata, polis akan menjalankan siasatan sama ada suspek mempunyai kaitan dengan tiga kes samun menggunakan teksi yang dilaporkan di daerah ini beberapa bulan lalu.

Semua suspek kini direman untuk siasatan lanjut sehingga 16 September ini dan kes disiasat mengikut Seksyen 395 dan 397 Kanun Keseksaan kerana samun berkawan dan menggunakan senjata.

Serang guna pisau pencukur



GOMBAK: Keceriaan seorang penghantar surat menghadiri majlis perkahwinan rakannya bertukar tragedi apabila diserang dua lelaki dikenali menggunakan pisau pencukur gara-gara berlaku perselisihan faham antara mereka dalam kejadian di Batu Caves, di sini, Sabtu lalu.
Kejadian itu menyebabkan mangsa menerima beberapa jahitan di kepala.

Dalam kejadian jam 2 petang itu, mangsa berusia 31 tahun terkejut apabila didatangi lelaki dikenalinya itu yang memarahi dan menghamburkan kata-kata kesat.
Sumber berkata, tidak cukup dengan itu, lelaki terbabit turut mengeluar pisau pencukur dan menoreh kepala mangsa beberapa kali.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Gombak, Asisten Komisioner Abdul Rahim Abdullah mengesahkan menerima laporan dan siasatan lanjut dijalankan.

Ahli perniagaan terselamat dua das tembakan



IPOH: Nyawa seorang ahli perniagaan masih panjang apabila dua das tembakan yang dilepaskan seorang suspek dipercayai ‘pembunuh upahan’ tidak mengena sebaik mangsa keluar dari sebuah pusat hiburan di Jalan Datuk Lau Phak Khuan, Ipoh Garden, di sini, awal pagi semalam, tersasar.
Dalam kejadian kira-kira jam 3.30 pagi itu, mangsa yang berusia 40-an terselamat apabila peluru itu hanya menembusi dinding kereta mangsa sebelum suspek melarikan diri.

Sumber polis berkata, kejadian berlaku ketika mangsa sedang berjalan menuju ke tempat letak kenderaan berhampiran pusat hiburan berkenaan.
Menurutnya, seorang lelaki tiba-tiba muncul sebelum mengacu pistol dan melepaskan tembakan bertalu-talu ke arah mangsa dari jarak dekat.

“Mangsa yang terkejut dengan kejadian itu sempat lari dan berlindung di belakang kereta sejurus mendengar bunyi tembakan. “Difahamkan, suspek melarikan diri dari kawasan kejadian dengan menaiki motosikal selepas melepaskan tembakan. Pada masa sama, mangsa turut berlari masuk ke dalam pusat hiburan berhampiran untuk mendapatkan bantuan.

“Mangsa yang tidak mengalami sebarang kecederaan kemudian memeriksa keadaan keretanya dan mendapati ada kesan lubang tembakan pada bahagian sebelah kiri hadapan kenderaan,” katanya.
Sementara itu, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Perak, Datuk Dzuraidi Ibrahim berkata, mangsa sudah membuat laporan di Balai Polis Sungai Senam, di sini, beberapa jam selepas kejadian.

Tiga dara gedik dicekup khalwat



MELAKA: Kehadiran tiga dara gedik yang hanya berseluar pendek dan bersinglet ke kediaman lelaki yang juga rakan sepengajian mereka di Taman Casa Height, Alor Gajah, dekat sini, hanya mengundang padah apabila dicekup sepasukan anggota penguat kuasa Jabatan Agama Islam Melaka (Jaim), semalam.
Dalam kejadian jam 12.45 tengah hari, tiga remaja perempuan dan enam lelaki berusia antara 19 hingga 23 tahun itu dicekup selepas didapati berkurung dalam rumah sewa berkenaan.

Ketua Pegawai Penguat Kuasa Agama Jaim, Rahimin Bani berkata, serbuan dilakukan selepas pihaknya menerima aduan tiga remaja perempuan berkenaan dikatakan masuk ke rumah lelaki terbabit dan didapati masih tidak keluar dari kediaman berkenaan selepas beberapa jam.

Pelatih guru jatuh tingkat 3



JOHOR BAHRU: Seorang pelatih perempuan Institut Pendidikan Guru Kampus Temenggong Ibrahim (IPG-KTI) di sini, yang dikatakan tertekan akibat masalah peribadi ditemui parah selepas dipercayai terjatuh dari tingkat tiga bangunan asramanya, dalam kejadian malam Sabtu lalu.
Dalam kejadian jam 9 malam itu, penuntut berusia 18 tahun dan baru mendaftar di institut pengajian berkenaan Jun lalu cedera parah di tulang belakangnya dan ditemui terbaring oleh pengawal keselamatan di situ.

Pengawal keselamatan dan pengurusan IPG-KTI kemudiannya menghubungi ambulans dan polis sebelum mangsa dihantar ke Hospital Sultanah Aminah (HSA) Johor Bahru untuk diberikan rawatan.
Timbalan Ketua Polis Daerah Johor Bahru Selatan, Superintendan Abdul Samad Salleh ketika dihubungi berkata, kejadian disedari pengawal keselamatan sebelum menghubungi pihaknya.

“Berdasarkan laporan awal, mangsa dikatakan terjatuh dari tingkat tiga asramanya menyebabkan dia mengalami kecederaan serius pada tulang belakang.

“Selain itu, keterangan seorang saksi pula mendakwa, mangsa dilihat berlegar-legar di tingkat berkenaan sebelum ditemui dalam keadaan terbaring di bahagian bawah bangunan terbabit,” katanya, semalam.
Menurutnya, sejurus ditemui, mangsa dibawa ke HSA dan kini dilaporkan dalam keadaan stabil.

Wanita maut jatuh kondo



KUALA LUMPUR: Seorang wanita dipercayai terjatuh dari tingkat 23 Kondominium PV13, Danau Kota, Setapak, di sini, awal pagi semalam.
Difahamkan, mangsa yang berusia 24 tahun mengalami kemurungan selepas dipercayai putus cinta dengan kekasihnya yang baru dikenali melalui satu laman sosial.

Ketua Polis Daerah Sentul, Asisten Komisioner Zakaria Pagan berkata, kejadian jam 4 pagi itu disedari penghuni blok berkenaan sebaik terdengar bunyi objek terjatuh.
“Penghuni itu cuba melihat keluar sebelum menemui mayat mangsa dalam keadaan tertiarap dan berlumuran darah di kaki lima. Beliau kemudian menghubungi polis.

“Sepasukan polis dan unit forensik tiba di tempat kejadian jam 4.30 pagi untuk memeriksa mayat mangsa. Hasil pemeriksaan awal mendapati mangsa maut akibat kecederaan parah di seluruh badan,” katanya.

Air ketum ubat nyamuk

Oleh Shahrul Nizam Mohamad
am@hmetro.com.my

BANDAR TUN ABDUL RAZAK: Lingkaran ubat nyamuk serta beberapa pil kuda gred A yang direbus bersama daun ketum dikesan menjadi ‘resipi’ pilihan utama bagi segelintir tukang masak air ketum konon didakwa mengeluarkan aroma harum selain didakwa tonik terbaik meningkatkan tenaga batin.
Kedua-dua bahan itu yang dikatakan luar biasa akan dicampur bersama timbunan daun ketum dalam periuk sebelum dikacau selama tiga jam hingga mendidih sebelum api dapur gas dikecilkan bagi menjaga kualiti air ketum berkenaan.

Difahamkan, bagi penggemar ‘air racun’ itu, mereka dikatakan lebih suka kepada daun ketum yang mempunyai urat merah berbanding urat putih, sekali gus mendapat permintaan tinggi di kalangan penagih tegar.
Bagaimanapun, kegiatan haram itu terbongkar apabila sepasukan anggota Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik, Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Pahang dan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Maran menyerbu sebuah rumah yang turut dijadikan sebagai makmal memproses air daun ketum di Felda Jengka 17, dekat sini, semalam.

Dalam serbuan jam 9 pagi diketuai Pegawai Risikan, Operasi dan Tahanan IPK, Asisten Superintendan Azli Mohd Noor bersama anggotanya mendapati tukang masak air daun ketum itu dipercayai melarikan diri.

Azli berkata, ketika serbuan dilakukan, ibu kepada tukang masak terbabit berada di rumah sebelum polis menjalankan siasatan.
Menurutnya, siasatan awal mendapati wanita berusia lingkungan 50-an itu dikatakan memberi alasan suspek pulang ke kampung di Kedah sejak tiga hari lalu bersama saudaranya kerana menyelesaikan urusan peribadi.

Katanya, hasil pemeriksaan di belakang rumah, polis menemui tiga batang pokok ketum sebesar pemeluk yang ditanam sejak beberapa tahun lalu menyebabkan sebatang daripadanya terpaksa diikat dengan tali kerana senget.
“Bagaimanapun, kita meragui dakwaan ibu suspek mengatakan anaknya berada di Kedah sejak tiga hari lalu sedangkan beberapa daun ketum ditemui di belakang rumah itu masih basah seperti baru selesai direbus.

“Siasatan turut mendapati suspek berusia lingkungan 30-an dipercayai menjalankan operasi merebus air daun ketum seawal jam 1 pagi dan berhenti sebelum Subuh,” katanya.

Beliau berkata, suspek kemudian akan membungkus mengikut sukatan sebelum menjualnya kepada pelanggan dengan harga RM5 untuk dua bungkus.

Menurutnya, suspek dipercayai penagih tegar menjalankan kegiatan haram berkenaan sejak beberapa tahun lalu selepas dikatakan menanam anak pokok daun ketum dibawanya dari Kedah.

Katanya, polis sudah memotong sebelum membakar pokok ketum berkenaan dengan bantuan kakitangan Majlis Daerah Maran (MDM).

4 beradik terbiar

Oleh Mohd Jamilul Anbia Md Denin
anbia@hmetro.com.my

SUNGAI SIPUT: Empat beradik ditemui hidup terbiar dan kelaparan selepas ditinggalkan ibu kandung mereka yang tidak pulang ke rumah di Taman Makmur, di sini, sejak beberapa bulan lalu.
Lebih malang apabila tiga daripada empat beradik itu tidak bersekolah berikutan tidak diberikan wang saku selain dibiarkan hidup tanpa jagaan sempurna oleh bapa mereka yang ditahan polis selepas disyaki terbabit jenayah.

Nasib malang empat beradik itu mendapat perhatian Ketua MIC Bahagian Sungai Siput, R Ganesan dan pegawai Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Sungai Siput yang melawat rumah mereka pagi semalam.
Ketika lawatan mengejut dilakukan, empat beradik itu, Nor Hidayah Abdullah, tiga tahun, Nor Iman Abdullah, lapan tahun, Nor Ain Abdullah, 10, dan Norr Effa Abdullah, 14, tidak bersekolah dan sekadar berkeliaran di sekeliling rumah.

Jiran mangsa yang enggan namanya didedahkan berkata, rata-rata penduduk di kawasan perumahan itu simpati nasib empat beradik itu.

Menurutnya, mereka mula menyedari ibu kanak-kanak itu tidak pulang ke rumah sejak lebih tiga bulan lalu, manakala bapa mereka bersikap ‘lepas tangan’.
“Penduduk bergilir-gilir memberikan makanan dan bantuan bagi memastikan empat beradik itu tidak kelaparan.

“Saya memastikan kanak-kanak itu diberikan roti atau nasi setiap hari. Saya tidak sampai hati melihat mereka kelaparan,” katanya.
Menurutnya, penduduk di kawasan itu beberapa kali membawa Nor Hidayah mendapatkan rawatan kecemasan di Hospital Sungai Siput selepas kanak-kanak malang itu diserang penyakit sawan.

“Ada penduduk memberikan wang saku kepada Norr Effa bagi memastikan kanak-kanak itu dapat ke sekolah,” katanya.

Seorang lagi jiran yang enggan namanya didedahkan mendakwa sering melihat Nor Hidayah merayau dan dihantar pulang orang ramai yang prihatin.

Sementara itu, Norr Effa yang disoal pegawai JKM gagal memberi maklumat jelas berhubung lokasi ibu dan bapanya berada.

“Ibu sudah lama tidak balik dan ayah ada di hospital kerana sakit,” katanya sambil menitis air mata.

Sementara itu, ibu kanak-kanak itu yang berjaya dihubungi Ganesan menggunakan telefon bimbit berjanji untuk pulang menziarahi anak-anaknya.

Bagaimanapun, pihak JKM meminta ibu kanak-kanak itu yang kini menetap di Sitiawan datang ke pejabat JKM bagi memberikan laporan sebelum tindakan susulan diambil.

Ganesan berkata, ibu kanak-kanak malang itu sebelum ini pernah bekerja di sebuah kedai judi di pekan Sungai Siput sebelum berhijrah ke lokasi lain.

“Walaupun berlainan agama, rata-rata jiran berbangsa India di kawasan ini amat simpati terhadap nasib empat beradik itu. Pihak JKM mungkin akan menempatkan empat beradik itu di rumah kebajikan sekiranya penjaga atau waris mereka gagal mengambil tindakan sewajarnya.

“Agak menyedihkan apabila semua kanak-kanak itu dibiarkan bersendirian di rumah selain tidak diambil tahu ibu bapa soal kesihatan, persekolahan dan kebajikan,” katanya.

2 remaja curi bas dicekup

Oleh Nurul Ekhwan Haque Fazlul Haque
ekhwan@hmetro.com.my

KLANG: Dua remaja lelaki yang dipercayai hanya ‘suka-suka’ mencuri sebuah bas kilang ditahan polis ketika menunggu pesanan tomyam di gerai makanan di Taman Sentosa, Sabtu lalu.
Bas kilang berkenaan dilaporkan hilang oleh pemiliknya selepas diletakkan di hadapan stesen minyak di Jalan Kim Chuan, di sini, pagi, Jumaat lalu.

Ketua Polis Daerah Klang Selatan, Asisten Komisoner Mohamad Mat Yusop berkata, suspek yang berusia 18 dan 19 tahun bekerja di sebuah kilang ditahan jam 11 malam selepas polis menerima maklumat bas dilaporkan hilang sebelum ini.

Sewaktu ditahan, seorang suspek sedang menunggu tomyam dipesannya manakala seorang lagi baru keluar dari tandas.

Lelaki masih dibicara rogol tiga lagi gadis



KLANG: Gara-gara tidak dapat menahan gelora nafsu, seorang lelaki yang sedang dalam proses perbicaraan membabitkan satu kes rogol, masih melakukan kesalahan sama terhadap tiga lagi mangsa sejak Mac lalu.
Difahamkan, tiga remaja perempuan yang menjadi mangsa kepada suspek adalah pelajar sekolah yang dikenali melalui laman sosial facebook sebelum menjalinkan hubungan dengannya.

Ketua Polis Daerah Klang Selatan, Asisten Komisioner Mohamad Mat Yusop berkata, sebelum ini, suspek berusia 20 tahun pernah didakwa Mac lalu membabitkan satu kes merogol seorang gadis bawah umur pada 2011 namun dilepaskan dengan ikat jamin RM10,000 sementara menunggu perbicaraan.
Menurutnya, walaupun masih dalam tempoh jaminan, lelaki terbabit masih meneruskan aktiviti terkutuknya dengan merogol tiga lagi gadis masing-masing berusia 13 dan 15 tahun.

Kejadian terakhir dilaporkan berlaku dua minggu lalu dan polis menerima maklumat selepas semua mangsa bersama ahli keluarga membuat laporan polis.

“Semua mangsa adalah pelajar sekolah menengah di daerah ini dan berkenalan dengan suspek menggunakan facebook sebelum mereka berjumpa dan suspek mengajak mangsa untuk pergi ke rumahnya yang terletak di Kampung Sungai Udang, di sini,” katanya.
Bagaimanapun, tembelang suspek pecah apabila ahli keluarga semua mangsa curiga kerana mangsa sering pulang lewat ke rumah dan memaksa mangsa menceritakan kejadian sebenar.

Simbah air panas

Oleh Mohd Firdaus Ibrahim dan Muhaamad Hafis Nawawi
am@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Sepasang kekasih nekad membawa kayu panjang dan sebaldi air panas sebelum menyerang serta menyamun seorang guru yang sedang mengajar puluhan anak muridnya di sebuah sekolah rendah di Petaling Jaya, di sini.
Dalam kejadian jam 8 malam Ahad lalu, mangsa, seorang wanita berusia 22 tahun sedang mengajar tuisyen sempena persediaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR).

Akibat serangan berkenaan, mangsa melecur di tangan dan sebelah kanan badan selepas disimbah air panas.
Menurut sumber, mangsa yang sedang mengajar didatangi seorang wanita dan seorang lelaki tidak dikenalinya dipercayai pasangan kekasih.

“Suspek (wanita) meluru masuk ke dalam bilik darjah sebelum memarahi mangsa. Mangsa yang tidak mengetahui punca sebenar kemudian mempersoalkan tindakan wanita terbabit.

“Belum sempat mangsa berkata apa-apa, lelaki yang menemani wanita itu terus meluru masuk dengan memegang kayu panjang dan sebaldi air panas,” katanya.
Sumber berkata, lelaki terbabit cuba menyimbah air panas dibawanya itu kepada mangsa.

“Tindakan guru berkenaan yang cuba menghalang perbuatan lelaki terbabit menyebabkan tercetusnya pergelutan antara mangsa dan suspek sambil disaksikan puluhan murid dalam bilik darjah berkenaan,” katanya.
Menurutnya, selepas bergelut mangsa sempat menolak kedua-dua pasangan terbabit keluar dari bilik darjah selain merampas baldi yang digunakan sebelum mengunci pintu.

“Bagaimanapun, mangsa melecur di badan dan tangan sebelah kanan akibat terkena air panas dibawa pasangan berusia 20-an itu,” katanya ketika ditemui.

Pasangan terbabit sempat melarikan telefon bimbit dan wang tunai milik mangsa yang dianggarkan bernilai lebih RM5,000.

Sumber berkata, mangsa yang cedera kemudian dibawa ke Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) untuk rawatan lanjut.

Difahamkan, mangsa melecur lebih 30 peratus di badan dan tangan sebelah kanan namun keadaannya dilaporkan stabil.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed ketika dihubungi, mengesahkan menerima laporan berhubung kejadian itu dan memberitahu kes disiasat mengikut Seksyen 395 Kanun Keseksaan (KK).

Menurut Arjunaidi, sehingga kini masih belum ada tangkapan dilakukan pihak polis, namun usaha mengesan dua suspek sedang giat dijalankan.

Kawan ‘makan’ kawan cacat



ALDOUS (kiri) membantu Stringer di majlis perkahwinan bekas tentera itu baru-baru ini
ALDOUS (kiri) membantu Stringer di majlis perkahwinan bekas tentera itu baru-baru ini
STRINGER bersama isteri dan anaknya, Millie yang berusia empat tahun.
STRINGER bersama isteri dan anaknya, Millie yang berusia empat tahun.
LONDON: Seorang pengapit pengantin ditahan kerana disyaki mencuri �85,000 (RM 420,843) daripada rakannya - seorang bekas tentera kurang upaya - yang baru berkahwin.
Connor Aldous, 21, menjadi pengapit ketika Alex Stringer dikahwinkan dengan wanita yang menjadi temannya sejak kecil.
Stringer adalah veteran tentera Britain yang pernah berkhidmat di Afghanistan, tetapi kehilangan kedua-dua kaki dan tangan kirinya akibat terkena jerangkap samar Taliban.

Dia menggunakan anggota palsu dan terpaksa dipapah Aldous di majlis perkahwinannya.

Di sebalik ‘kebaikan’ itu, Aldous disyaki mengeluarkan dari bank �35,000 (RM173,288) daripada �800,000 (RM3.9 juta) pampasan diterima Stringer akibat kecacatan kekal dialaminya.

Tidak cukup dengan itu, Aldous juga meminjam �50,000 (RM247,555) wang Stringer dan ia tidak pernah dibayar semula.

Stringer yang menganggur mengenali Aldous sejak mereka bersekolah dan dia menumpang di rumah bekas tentera itu yang tinggal bersama isterinya, Danielle, 20, di Canvey Island, Essex.

Jurucakap polis berkata, Aldous ditangkap Jumaat lalu dan akan ditahan sehingga Oktober untuk membolehkan siasatan dijalankan, Sementara itu, Stringer berkata, dia menganggap Aldous seperti saudara kandung sendiri dan memberikan segala yang diperlukannya.

“Kami mempercayai Aldous dan menyediakan tempat tinggal untuknya,” katanya. Stringer berkhidmat dengan Kor Logistik Rejimen Pioneer Ke-23 ditimpa kemalangan di Afghanistan pada Januari tahun lalu. Hasil hubungannya dengan Danielle, mereka mendapat dua anak, masing-masing berusia empat dan satu tahun.

Pasangan itu bakal mendapat anak ketiga musim panas ini.

Tindak-tanduk Aldous disedari apabila Stringer mengesan rakannya itu membuat banyak pengeluaran dari akaun banknya dalam tempoh 12 bulan.

Katanya, pada hari tertentu, Aldous membuat sehingga lapan pengeluaran wang sehari. - DM

Lelaki paling tua di Russia meninggal dunia



MOSCOW: Lelaki paling tua di Russia meninggal dunia ketika berusia 122 tahun, kata jurucakap kerajaan Dagestan, semalam.
Pesara buruh dan menetap di Serebryakovka, Magomed Labazanov menghembus nafas terakhirnya pada awal Jumaat lalu. Magomed dilaporkan lahir di Dagestan dan bekerja di kilang papan sebelum berpindah ke sebuah syarikat perladangan.

Dia tidak pernah belajar membaca dan menulis. Tarikh lahirnya tidak pernah disahkan kerana dia tidak memiliki sijil lahir asal. Menurut Buku Rekod Guinness, lelaki paling tua di dunia ialah Besse Cooper dari Amerika Syarikat yang berusia 116 tahun, bulan lalu. Kawasan bergunung-ganang di Utara Caucasus memang terkenal didiami penduduk yang berusia lanjut walaupun mereka tidak memiliki dokumen membuktikannya kerana situasi di situ ketika pemerintahan Soviet Union. Magomed adalah seorang daripada ribuan penduduk republik di wilayah Caucasus Utara yang menjadi mangsa Perang Dunia Kedua.
Dia pernah dihantar ke Asia Tengah oleh pemimpin Soviet Union, Joseph Stalin, sebelum dibenarkan pulang ke kampungnya pada 1950-an. Akhbar tabloid Russia, Komsomolskaya Pravda, melaporkan Magomed mengambil diet yang mudah seperti roti jagung, buah-buahan dan sayur-sayuran. Magomed juga tidak merokok atau meminum arak. Dia meraikan ulang tahun kelahiran ke-122 pada 1 Mei lalu. - AFP

No comments:

Post a Comment