Saturday, September 15, 2012

WANITA PENTING BUKAN SAJA MENDIDIK ANAK2 TAPI MEREKA PERLU DILINDUNGI SEBAGAI SEORANG WANITA...YANG DIJADIKAN DARI TULANG RUSUK NABI ADAM AS...TENTU ADA PENGAJARAN@HIKMAH YANG TERSIRAT...

Pentingnya peranan wanita Pakatan Rakyat

Abd Shukur Harun, 15 Sep 2012
Menurut satu tinjauan mendapati jumlah pengundi wanita di negara ini sudah mencecah 50%, iaitu sama dengan jumlah pengundi lelaki. Ini adalah isyarat paling jelas dan mencabar bagi wanita Pakatan Rakyat untuk lebih bekerja keras bagi mendepani cabaran ini.
Dalam keadaan begini, menghadapi pengundi wanita di luar bandar jauh lebih sukar dan begitu mencabar, justeru seperti diketahui umum  mereka ini kebanyakannya pengundi tegar Umno/BN sejak puluhan tahun.

Sebab itu saya merasakan bahawa usaha wanita Pakatan Rakyat mengadakan Majlis pelancaran Agenda Wanita Malaysia malam semalam kelmarin di Shah Alam sangat tepat pada waktunya. Majis tersebut dilancarkan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Dalam hal ini, muslimat PASlah yang paling mengetahui dan berpengalaman dalam menghadapi pengundi wanita, khususnya di luar bandar dalam sepanjang sejarah pilihan raya di negara ini. Ini kerana kebanyakan kerusi yang ditandingi oleh PAS ialah di luar bandar, sedikit di kawasan bandar dan semi bandar.

Tanyalah pimpinan muslimat PAS sejak dulu hingga kini – yang masih hidup -seperti Ustazah Jamilah Ibrahim, Ustazah Fatimah Zaharah dan kini Ustazah Siti Zailah Mohd Yusoff.

Adapun pimpinan muslimat yang telah meninggal dunia – Ustaza Wan Asma dan Ustazah Kalthum Othman.

Mereka inilah yang benar-benar mengetahui betapa sukarnya menghadapi pengundi wanita, terutama di pedalaman, namun betapapun sukarnya mereka terus juga menjalankan tugas dengan sangat berkesan.

Mereka meredah jalan di tengah sawah, jalan berlumpur, melalui kampung terpencil di tengah panas dan hujah.

Ada yang berdepan dengan pelbagai ancaman – lelaki memegang kayu, malah ada yang memegang parang di tengah simpang untuk menghalang mereka masuk di lorong-lorong rumah kampung dan sebagainya. Dalam masa yang sama ada tuan rumah menutup pintu apabila melihat muslimat datang, malah ada yang menerima maki hamun dan dihalau ketika muslimat PAS ini sampai di halaman rumah orang.

Dulu tidak ada telefon tangan menyebablam sukar berkomunikasi dengan pengawal (Pemuda PAS) yang menjaga keselamatan mereka di tepi jalan.
Semasa menjalankan tugas berkempen ini mereka tidak menghiraukan makan minum dan keselesaan, asalkan dapat bertemu pengundi. Demikianlah cabaran yang mereka hadapi dan inilah sumbangan tidak ternilai harganya dari muslimat PAS.

Sebab itu, saya yakin Ketua Dewan Muslimat PAS, Ustazah Siti Zailah Mohd Yusoff  yang duduk di barisan depan di Majlis Pelancaran Agenda Wanita Malaysia itu sangat menyedari tanggungjawab ini.

Agenda tersebut menjanjikan pembaharuan dalam dasar wanita, memperkasakan dan kesaksamaan jantina sebagai sebahagian daripada rancangan mereka untuk menawan Putrajaya.

Dalam ucapan perasmian pelancaran tersebut, Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata Agenda Wanita Malaysia menerima sokongan penuh kepimpinan Pakatan Rakyat dan menggesa wanita Pakatan Rakyat supaya turun ke bawah dan mempromosikan kepada wanita di kawasan luar Bandar akan agenda Pakatan Rakyat.

“Cabaran bagi kita terletak terutamanya dalam mendekati wanita luar bandar dan kita memerlukan semua orang dalam Pakatan untuk bekerja bersama-sama jika kita mahu menguasai Putrajaya.

“Saya mempunyai keyakinan bahawa kita boleh mencapai matlamat ini jika kita membuat sedikit dorongan untuknya,” kata Anwar.

Agenda Wanita Pakatan Rakyat itu mengandungi tujuh bidang tumpuan utama yang termasuk perubahan dalam dasar-dasar kerajaan dan pendidikan yang hanya boleh dilaksanakan jika Pakatan Rakyat bejaya membentuk Kerajaan Pusat nanti.

Dalam ucapan mereka, ketua wanita dari PKR, PAS dan DAP menekankan perlunya kuasa, mengakui besarnya cabaran dan menangani masalah jurang gender yang mendiskriminasikan wanita di negara ini.

“Kita mesti bukan saja membantu wanita, tetapi juga datang dengan cara-cara untuk memberi kuasa kepada mereka untuk menggerakkan negara ke depan,” kata Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin.

Ketua Dewan Muslimat PAS Siti Zailah Mohd Yusoff berkata bahawa agenda yang ditawarkan adalah untuk ‘menyelamatkan Malaysia’.

“Ia adalah untuk membangkitkan wanita kepada standard yang lebih tinggi, untuk menegakkan dan mengakui peranan mereka dalam kemakmuran berterusan Malaysia,” tambah beliau.

Ketua Wanita DAP, Chong Eng berkata, walaupun lelaki dan wanita mempunyai perbezaan, sepatutnya tidak ada sebarang jurang dalam kesaksamaan.

“Kini terdapat lebih wanita daripada lelaki di universiti, tetapi kurang wanita dalam tenaga kerja, mereka menerima gaji lebih rendah untuk pekerjaan yang sama dan adalah terhad lebih tinggi anda melihat tangga korporat,” katanya.

Rakannya, pemimpin parlimen DAP, Lim Kit Siang, berkata bahawa kerajaan telah tidak menunaikan janji-janji mereka kepada wanita.

Selepas majlis tersebut, Zuraida  Kamarudin kemudian memberitahu pemberita semasa sidang akhbar bahawa wanita Pakatan Rakyat akan bermula berkongsi agenda ini kepada orang ramai pada 23 September, bermula dengan negeri Selangor.

Dalam PRU Ke-13 ini, Wanita Pakatan Rakyat juga akan menghadapi cabaran yang sangat besar, lebih-lebih lagi memandangkan kira-kira 50% adalah pengundi wanita. Sementara itu PRU akan datang inipun penuh sengit dan tidak dapat diduga.

Bagi Muslimat PAS yang sekali lagi akan menghadapi pengundi wanita, terutamanya di laur bandar, maka berdasarkan pengalaman, kematangan, berani, sabar dan istiqamah mereka, saya yakin – dengan izin Allah – akan mencapai kemenangan seperti masa lalu.

Wanita bertudung dan lelaki berkopiah dicekup berzina

By klpost - Sat Sep 15, 11:50 am


Seorang bekas ustazah dicekup berkhalwat oleh sepasukan penguat kuasa Jabatan Agama Islam bersama teman lelakinya di sebuah bilik hotel bajet di Jalan Tun Ali, awal pagi. Dalam kejadian jam 1 pagi itu, Jaim menunggu 15 minit sebelum pintu bilik hotel berkenaan dibuka lelaki berusia 36 tahun terbabit.
Ketika pemeriksaan, bekas guru agama berusia 24 tahun ditemui lengkap bertudung labuh dan jubah duduk di katil, manakala teman lelakinya iaitu seorang peniaga berbaju kemeja, seluar panjang dan berkopiah. Lelaki berstatus duda tanpa anak itu turut berperwatakan sebagai lelaki warak dengan berjanggut.
Soal siasat pegawai Jaim turut mendapati wanita berkenaan seorang hafizah yang menuntut di sebuah pusat tahfiz di selatan tanah air sebelum bergelar ustazah. Ketua Pegawai Penguat kuasa Agama. Rahimin Bani, berkata ketika ditahan kedua-dua pasangan terbabit mendiamkan diri.
Katanya, apabila keluarga wanita itu dihubungi pihaknya bagi memaklumkan mengenai tangkapan itu, Jab Agama mendapat maklumat mengejutkan apabila diberitahu tujuannya anaknya datang ke sini untuk menziarahi neneknya.
“Mereka tiba di negeri ini dengan menaiki bas pada lewat petang semalam (kelmarin) sebelum bermalam di hotel berkenaan,” katanya, di sini, semalam. Pasangan terbabit antara tiga pasangan yang dicekup dalam operasi bersepadu membabitkan Majlis Bandaraya, polis, Jabatan Imigresen, Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK), Suruhanjaya Pencegahan Rasuah dan Malaysia (SPRM).
Operasi selama enam jam bermula 11 malam itu disertai 50 pegawai dan anggota daripada agensi kerajaan berkenaan dengan memeriksa menyerbu tiga lokasi. Rahimin berkata, pasangan terbabit ditahan untuk diambil keterangan lanjut dan wanita itu sudah dijamin keluarganya tengah hari, semalam, dan lelaki terbabit masih menunggu warisnya sehingga petang.
Sementara itu, katanya, dalam tangkapan di hotel bajet sama, dua lagi pasangan berusia 25 dan 51 tahun dicekup kerana berkhalwat. Katanya, pasangan membabitkan lelaki berusia 51 tahun dan pasangannya berusia 35 tahun yang juga ibu tunggal itu singgah di negeri ini untuk bermalam sebelum meneruskan perjalanan.
“Pasangan berkenaan membawa dua sepupu perempuan kepada wanita berkenaan, bagaimanapun lelaki terbabit tidur bersama temannya itu. “Manakala, satu pasangan membabitkan lelaki berusia 29 tahun dan wanita 25 tahun ialah warga Indonesia yang bekerja secara sah di negeri ini, mendakwa sudah berkahwin dengan dinikahkan oleh rakan mereka baru-baru ini. “Dakwaan lelaki itu tidak dapat diterima kerana dia gagal membuktikan pernikahan mereka,” katanya. – aakj.hotspot

Wanita di Jadikan dari Tulang Rusuk Lelaki?

by admin on October 20, 2011

Dalam sebuah hadis yang sahih yang direkodkan oleh Bukhari dan Muslim, nabi berkata,
“Aku berwasiat kepada kamu supaya menjaga wanita dengan sebaik-baiknya kerana mereka dijadikan daripada tulang rusuk dan sebengkok-bengkok tulang rusuk adalah yang di bahagian teratas. Sekiranya kamu cuba meluruskannya, kamu akan mematahkannya dan sekiranya kamu membiarkannya akan terus bengkok selama-lamanya. Jesteru, berpesan-pesanlah tentang wanita (dengan kebaikan).”

Adakah ayat ini bermaksud bahawa wanita secara umumnya dijadikan oleh Allah daripada tulang rusuk lelaki? Sebenarnya,di dalam A-Quran Allah menyatakan dengan jelas manusia sebenarnya berasal dari nutfah (iaitu air mani yang sedikit) yang bercampur dengan benih wanita, kecuali nabi Adam yang berasal daripada tanah. Berhubung dengan ini dalam surah Al-Haj ayat 5 Allah menjelaskan
“Wahai manusia apabila kamu meragui hari kebangkitan (maka ingatlah) kami menciptamu dari tanah , dan kemudian daripada nutfah.”
Oleh kerana kenyataan Al-Quran berhubung dengan kejadian manusia begitu jelas sekali, hadis tidak dapat mencanggahinya. Jesteru hadis ini, yang menyatakan wanita berasal dari tulang rusuk lelaki, tidak dapat ditafsirkan dari bentuk yang mencanggahi Al-Quran. Sebenarnya, fokus hadis ini bukannya berkenaan asal-usul kejadian wanita sebaliknya berkenaan kepentingan menghormati dan menjaga wanita dengan baik. Jesteru, di dalam kitab Riadus Solihin, Imam Nawawi meletakkan hadis ini di dalam bab ‘Wasiat Untuk Menjaga Kaum Wanita Dengan Baik’.
Di dalam kitab Dalilul Falihin, diriwayatkan bahawa Imam Qurtubi berkata,
“Wanita dicipta dalam batas dan keadaan seperti tulang rusuk,”
dan bukan dicipta dari tulang rusuk. Dalam bentuk kiasan ia bermaksud, tulang rusuk dalam bengkok adalah berbeza daripada tulang yang lain sebagaimana wanita berbeza dari kaum lelaki. Perbezaan ini mempunyai kepentingannya jesteru tulang rusuk tidak boleh dicaci kerana berkeadaan seperti itu kerana tanpanya manusia menghadapi masalah. Begitu juga dengan wanita, tanpanya kehidupan tidak sempurna. Kaum wanita adalah cantik dalam keadaan semulajadinya walaupun dalam aspek-aspek tertentu mereka berbeza dari kaum lelaki. Pihak lelaki perlu menerima wanita dengan sifat semulajadinya dan tidak boleh bersikap keras terhadap mereka. Mereka disuruh menghormati wanita dan bekerjasama bagi mencapai matlamat yang Allah tetapkan. Wanita ada peranannya dan kadang kala peranan itu berbeza daripada kaum lelaki. Perbezaan peranan tidak melambangkan kehinaan.
Berbalik kepad isu berkaitan kejadian kaum hawa daripada tulang rusuk kaum lelaki, sebahagian ulama berpendapat hadis ini membicarakan berkenaan hawa secara khusus. Mengikut pandangan mereka, hawa berasal daripada tulang rusuk Adam. Antara ulama yang berpegang dengan pandangan ini ialah sahabat Abdullah Bin Abbas, Abdullah Bin Mas’ud, Imam Mujahid, Ibnu Al-Munzir, Ibnu Humaid dan ramai lagi. Namun, apabila Al-Quran dirujuk mengenai perkara ini, kita tidak menemui sebarang dalil yang menyokong pandangan ini. Sebagai contoh, berhubung dengan kejadian Hawa, dalam surah An-Nisa’ ayat 1 Allah menjelaskan dengan bermaksud,
“Wahai manusia, bertakwalah kepada Tuhanmu yang mencipta kamu dari diri yang satu (iaitu Adam) dan daripadanya Allah menciptakan isterinya (iaitu Hawa) dan daripada kedua-duanya Allah mengembangbiakkan lelaki dan perempuan yang banyak.”
Dalam ayat ini dan yang seumpamanya kejadian hawa tidak langsung dikaitkan dengan tulang rusuk Nabi Adam.
Sebenarnya, Al-Quran lebih mementingkan supaya kualiti dan maruah wanita dipelihara dan tidak diperkotak-katikkan oleh mana-mana pihak. Dalam islam wanita dan lelaki adalah sama di sisi Allah sebagai hamba-hamba Allah. Sekiranya seorang wanita beriman dan beramal soleh dia diberi ganjaran yang tinggi dan diletakkan di tempat yang tinggi. Dalam surah Al-Imran ayat 195, Allah menyatakan yang bermaksud,
“Sesungguhnya aku tidak mensia-siakan amalan orang yang beramal antara kamu baik dia lelaki ataupun wanita kerana sebahagian kamu adalah keturunan daripada sebahagian yang lain.”
Tambahan daripada itu, Allah tidak pernah menghina ataup un memuliakan makhluk-makhluknya berdasarkan jantinanya. Sebaliknya kemuliaan seseorang adalah berdasarkan ketakwaannya. Berhubung dengan ini, dalam surah Al-Hujurat ayat 13 Allah menjelaskan,
“Sesungguhnya yang paling mulia di kalangan kamu di sisi Allah adalah yang paling bertakwa antara kamu,”
Hal ini adalah utama untuk difahami dan dihayati.

Tulang Rusuk-Bukti Kebesaran Allah

Assalamualaikum dan salam 1Malaysia.Saudara - saudara sekalian. Hari ini saya terfikir sejenak selepas membaca mengenai kejadian manusia yang dicipta Allah S.W.T dalam tafsir Al-Qur'an Nur Qarim. Sesungguhnya Kebesaran Allah S.W.T memang diluar jangkaan manusia yang tidak memikirkan mengenainya.
Dikatakan dalam Al-Qur'an, bahawa Nabi Adam A.S, bapa kepada semua manusia di dunia ini dibentuk dengan tanah liat dari tujuh lapisan tanah dan dari tujuh jenis tanah yang berbeza. Setelah kewujudan Nabi Adam A.S, Maha Suci Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Mengasihani telah mencipta Hawa A.S, ibu kepada semua manusia. Hawa A.S telah dicipta dari tulang rusuk kiri Nabi Adam A.S sendiri. Hawa A.S tercipta untuk menemani Nabi Adam dalam kehidupannya seharian dan hari-hari yang mendatang.
Apa yang saya renungkan adalah, betapa besarnya erti yang tersirat disebalik kejadian ini. Maha Besar Allah S.W.T juga Maha Mengetahui akan setiap sesuatu dan perancanganNya cukup teliti. Perlaksanaan ciptaan Nya sangat-sangat membawa makna jika kita fikirkan.
Apa yang saya cuba terangkan ialah persoalan yang mula-mula muncul dari pemiikiran saya. Kenapa Hawa A.S dicipta dari tulang rusuk Nabi Adam A.S.? Kenapa tidak dicipta dari tanah seperti Nabi Adam? Dan kenapa pula dari rusuk kira dan bukan dari rusuk kanan?
Hakikat sebenar menyatakan bahawa jawapan kepada soalan-soalan saya ini sangat mudah dan ianya bole difikir secara logik. Kenapa Hawa dicipta dari tulang rusuk dan tidak dari tanah hakikatnya ialah kerana perbezaan. Lelaki dan perempuan bukan dari kelompok yang sama, mereka berbeza diantara satu sama lain. Selain itu kejadian ini juga cukup untuk membuktikan Kekuasaan Allah S.W.T itu Maha Besar dan Maha Agung. 'Kun Fayakun' maka jadilah ia. Subhanallah.
Perkara kedua mengenai kenapa rusuk kiri dan bukan rusuk kanan boleh kita fikirkan secara logik kerana di sebelah kiri terletaknya aset paling penting bagi seseorang manusia. Tugas tulang rusuk ini selain menguguhkan bentuk badan manusia, ia juga berfungsi untuk melindungi organ-organ dalaman manusia dari sebarang tekanan. Organ yang paling hampir ialah jantung manusia itu sendiri. Jantung manusia terletak disebelah kiri.
Sekali lagi, fenomena ini membuktikan bahawa Kekuasaan Allah dan KebesaranNya sangat luas. Biarpun kejadian Adam dan Hawa berlaku sejak berjuta-juta tahun yang lalu, tetapi hakikatnya ia sangat hampir dengan kita. Hubungan antara manusia itu juga sangat dekat dengan kita. Dan hubungan antara lelaki dan perempuan itu umpama tulang rusuk kiri dengan jantung sahaja. Masya Allah, Subhanallah.
Dan secara logiknya, Islam turut menaikkan martabat kaum wanita juga dengan kesedaran ini. Betapa pentingnya jantung itu kepada manusia, begitu jugalah pentingnya kaum Wanita dalam kehidupan seorang yang bergelar lelaki. Wanita melahirkan zuriat untuk lelaki dan mencambah biakkan generasi-generasi mereka diserata dunia. Mereka menjadi teman kepada suami dan menjadi ibu kepada anak-anak. Mereka diberi hak menjaga amanah suami dan juga amanah Allah. Mereka juga diberi keutamaan untuk menyediakan makanan serta keperluan suami serta anak-anak. Betapa besarnya pengorbanan seorang wanita yang asalnya dibentuk dari tulang rusuk sahaja.
Oleh yang demikian, atas kesedaran ini, sepatutnya kaum lelaki harus menghargai kaum wanita seperti yang sepatutnya. Mereka adalah sebahagian dari kehidupan lelaki sama ada secara sedar ataupun tidak. Kewujudan mereka diatas muka bumi ini sama pentingnya dengan kaum lelaki. Malah tugas dan tanggungjawab mereka juga cukup besar dan cukup mencabar. Hargailah wanita dalam hidup kita seperti Ibu, Isteri dan anak-anak perempuan kita sebagaimana kita sayangkan jantung kita. Sedarilah bahawa tanpa Jantung, kita akan menghadapi kesukaran untuk hidup..
Fikir-fikirkanlah.

Hawa Dicipta Dari Tulang Rusuk Adam a.s Hanya Sekadar Cerita?


Perbincangan mengenai kejadian Hawa amat meluas. Sebahagian ulama berpendapat, Hawa dicipta daripada tulang rusuk Nabi Adam berdasarkan Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:

"Aku berwasiat kepada kamu supaya menjaga wanita dengan sebaik-baiknya kerana mereka dijadikan daripada tulang rusuk dan sebengkok-bengkok tulang rusuk adalah yang dibahagian teratas"

(Bukhari & Muslim) 

Antara ulama yang berpegang dengan pendapat ini adalah Abdullah Bin Abbas, Abdullah Bin Mas’ud, Imam Mujahid, Ibn Munzir, ibn Humaid dan ramai lagi.

Manakala Imam Al-Qurtubi menyatakan didalam kitab Dalilul Falihin : "Wanita dicipta dalam batas dan keadaan seperti tulang rusuk"

Dapat kita fahami bahawa wanita bukan dicipta daripada tulang rusuk. Ianya berbentuk kiasan iaitu tulang rusuk itu berbentuk bengkok berbeza dengan tulang lain yang berbentuk lurus sebagaimana keadaan kaum wanita berbeza dengan keadaan kaum lelaki.

Pendapat ini juga boleh dikaikan dengan sambungan lafaz hadith diatas yang bermaksud :

"Sekiranya kamu cuba meluruskannya, kamu akan mematahkannya dan sekiranya kamu biarkan sahaja dia akan terus bengkok buat selama-lamanya. Justeru itu berpesan-pesanlah tentang wanita (dengan kebaikan)"

Sambungan hadith membawa maksud tulang rusuk ini tidak boleh dicaci kerana keadaannya yang sedia bengkok kerana tanpanya jasad manusia pasti bermasalah.

Begitu juga dengan wanita. Tanpa mereka kehidupan lelaki tidak sempurna. Kaum lelaki perlu memahami keadaan mereka dan jangan bersikap keras terhadap mereka. Berhemahlah dalam menghadapi kaum wanita.

Apabila dirujuk di Al-quran tentang perkara ini,

Allah menyatakan dalam surah An-Nisa’ ayat 1 :

"Wahai sekalian manusia, bertakwalah kepada Tuhan-mu yang Telah menciptakan kamu dari seorang diri (Adam), dan daripadanya Allah menciptakan isterinya (Hawa); dan daripada keduanya Allah memperkembang biakkan laki-laki dan perempuan yang banyak" 

Ayat ini tidak mengaitkan kejadian Hawa dengan tulang rusuk Nabi Adam.

Dr Hamka dalam Tafsir al-azhar menyatakan : “Ahli-ahli ijtihad tidak membantah hadith yang sahih ini (hadith yang mengatakan bahawa wanita tercipta daripada tulang rusuk lelaki), namun ia tidak boleh menjadikan alasan yang tepat bagi mengatakan Hawa terjadi daripada tulang rusuk kiri Nabi Adam. Yang jelas sekali, kaum wanita kesemuanya bukan terjadi daripada tulang rusuk suaminya. Yang menjadi pertikaian adalah mengenai Hawa (samada ia terjadi daripada tulang rusuk Nabi Adam atau tidak). Oleh kerana islam adalah agama yang memberi kebebasan berijtihad mereka yang ahli (mampu). Maka tidak salah sekiranya terdapat perbezaan pendapat (dalam hal ini). Justeru itu, tidak dihukum keluar daripada Islam sekiranya seseorang berkeyakina
n, berdasarkan penyelidikannya, bahawa Hawa tidak terjadi daripada tulang rusuk Nabi Adam. Tidak ada salahnya sekiranya umat islam turut memberikan perhatian bagi menyelidiki teori-teori yang berkaitan (dengan persoalan ini) berapa tahunkah manusia sudah berada didunia ini” 

Maka lakukan kajian selagi terdaya sebagaimana perintah Allah dalam surah Al-Ankabut ayat 20 :

"Katakanlah: "Berjalanlah di (muka) bumi, Maka perhatikanlah bagaimana Allah menciptakan (manusia) dari permulaannya"

 Mengapa Wanita Diciptakan daripada Tulang Rusuk?
Cikgu moon
Siti Hawa dicipta daripada tulang rusuk.
Mengapa tidak diambil dari kepala?
Mengapa tidak diambil dari kaki atau anggota tubuh yang lain?
 Mengapa Hawa tidak diciptakan daripada tanah seperti kejadian Nabi Adam?
Dan untuk apa Siti Hawa dicipta?

Wanita tidak dicipta daripada kepala lelaki (Adam), supaya tidak melebihi atau mengungguli kudrat lelaki. Wanita tidak dicipta daripada kaki, supaya wanita tidak dihina oleh lelaki atau dipijak laki-laki, kerana dia adalah sebahagian daripada tubuhnya. Wanita tidak diciptakan daripada tanah, kerana wanita memang kudratnya tidak sama dengan lelaki. Wanita dicipta daripada tulang rusuk lelaki, kerana memang untuk dijadikan pasangan kepada lelaki, menjadi pendamping lelaki, menjadi kesenangan lelaki, memperkuat dada lelaki dan sekaligus mengimbangi hidup laki-laki.

Rasulullah Saw menjelaskan dalam hadits-nya:

Artinya:
Sesungguhnya wanita itu dicipta dari tulang rusuk. Dan tulang rusuk yang paling bengkok adalah bahagian atas. Jika Anda meluruskannya, sama artinya Anda memecahkannya. Jika Anda biarkan, dia akan tetap bengkok. Kerana itulah, Anda harus selalu memberikan nasihat-nasihat kebaikan. (HR. Muslim)
Tulang tersebut adalah tulang yang bengkok dan letaknya sangat dekat dengan jantung hati. Fungsi tulang ini adalah memperkuat dada dan melindungi hati. Dari sini kita mendapat hikmah dan pelajaran bahwa wanita yang sudah menjadi isteri, dia mempunyai 2 tugas, aitu:

1.    Membuat suami kuat dadanya.
Dada adalah lambang keberanian dan keberanian. Kerananya, orang yang berani akan menantang lawannya dengan menepuk dada. Dada adalah tempat bercampurnya segala rasa, ada rasa benci dan senang, ada rasa kesal dan kecewa. Maka dada harus luas dan tidak sempit, agar boleh menjadi tempat untuk menyelesaikan segala pertengkaran. Orang yang dadanya sempit akan sukar menyelesaikan masalah. Orang yang dadanya sempit mudah berputus asa, tidak positif, tidak punya semangat dan mudah sakit. Itu sebabnya, Nabi Musa ketika mendapatkan perintah untuk menyampaikan kebenaran di hadapan Fir’aun dan orang-orang bodoh, beliau berdoa kepada Allah:

Berkata Musa: “Ya Tuhanku, lapangkanlah untukku dadaku, dan mudahkanlah untukku urusanku, dan lepaskanlah kekakuan dari lidahku, supaya mereka mengerti perkataan-ku”. (QS. Thaha:  25-28)

Seorang isteri harus menambahkan kekuatan suami, sehingga potensinya bertambah dan berkembang menjadi berlipat ganda. Seorang isteri tidak hanya sekadar memberikan dorongan, tetapi dia menjadi sebahagian daripada kekuatan dada suami. Jadi sesungguhnya wanita adalah dada suami.

Dada adalah kebanggaan, dan di dalam dada ada keberanian dan kekuatan yang sangat dahsyat. Dada bagi wanita adalah kebanggaannya, dan menjadi kebanggaan suami.

2.    Menjaga hati suami.
Hati adalah inti kehidupan. Di dalam hati ada keimanan. Di dalam hati ada kebahagiaan. Isteri seharusnya meningkatkan keimanan suami dan seharusnya memberikan kedamaian dan kebahagiaan suami. Isteri seharusnya menyenangkan hati suami. Isteri seharusnya menjaga hati suami agar tidak berpaling ke lain hati. Orang yang sudah mempunyai isteri seharusnya hidupnya bahagia dan imannya semakin mantap.

No comments:

Post a Comment