Friday, February 11, 2011

ZINA ITU HARAM...BIASA YG HARAM ITU SEDAP...BUAT ZINA TAK TAKUT SEBAB TAK DIREJAM SAMPAI MATI...ATAU SEBAT 100 X SEBATAN....KENAPA TAK HUKUM CARA QURAN...ADAKAH AKIDAH OK LAGI JIKA KITA MENOLAK HUKUM ALLAH...BAB ZAKAT...ZAKAT DIKUTIP JUTAAN RINGGIT...ORANG MISKIN TERBIAR...PENGUTIP ZAKAT@AMIL HANYA DAPAT SATU PERLAPAN(1/8) SAJA....JANGAN AMBIL LEBIH...JAWAB AJE DIPADANG MAHSYAR NANTI....DUIT TU ORANG BAYAR ZAKAT...JANGAN KITA SUSAH2 UNTUKNYA....BUKAN DUIT KITA....

Hubungan sulit terbongkar



SEPANG: Luluh dan hancur hati seorang suami apabila mendapat tahu isteri yang dihantar bekerja setiap hari ada hubungan lelaki lain ketika disoal siasat polis selepas suaminya itu membuat laporan kehilangannya di Balai Polis Bandar Baru Salak Tinggi, Sabtu lalu.
Difahamkan, pada hari kejadian kira-kira jam 3 petang, suami wanita terbabit berusia 36 tahun seperti biasa menghantar isterinya berusia 30-an ke tempat kerja di sebuah kilang sebelum pulang semula ke rumah.

Menurut sumber, mangsa tidak mengesyaki apa-apa terus berlalu selepas melihat isterinya masuk ke dalam tempat kerjanya.
“Bagaimanapun, lelaki terbabit cemas ketika ingin menjemput isterinya itu pulang kira-kira jam 8 malam selepas wanita terbabit tidak keluar dari tempat kerja.

“Dia yang menunggu di tempat biasa berasa pelik apabila isterinya tidak keluar dari tempat kerja lalu menghubungi telefon bimbit isterinya itu namun tidak berjawab,” katanya.

Beliau berkata, mangsa yang bimbang dengan keselamatan isterinya cuba menghubungi semula telefon bimbit isterinya itu beberapa kali, namun tidak berhasil. Dia yang tidak berputus asa menghubungi sekali lagi dan berjaya namun kali ini tiada suara kedengaran cuma kedengaran bunyi bising seperti berada di dalam bilik sebelum talian ditamatkan.


“Mangsa berjumpa penyelia tempat kerja isterinya dan terkejut apabila diberitahu isterinya itu tidak masuk kerja pada hari itu membuatkan dia bingung kerana menghantar isterinya ke tempat kerja,” katanya.



Gigit peragut

Oleh Saadiah Ismail
am@hmetro.com.my

MELAKA: “Saya bergelut hampir 10 minit dan sempat menggigit tangan peragut itu kerana mahu mempertahankan rantai leher dipakai, namun dia berjaya merentap rantai itu,” kata seorang mangsa ragut dua lelaki bermotosikal, Kamariah Salim, 52, ketika ditemui di rumahnya di Pulau Gadong, Klebang Besar, dekat sini, semalam.
Kamariah yang juga guru agama berkata, dalam kejadian kira-kira jam 9.30 pagi itu, dia sedang membersihkan pokok bunga bersama seorang rakan yang ketika itu berada di laman rumahnya.

Menurutnya, ketika sibuk mengalihkan batu untuk meletakkan pasu bunga, dia terlihat seorang lelaki dipercayai berusia 30-an melalui jalan di depan rumahnya dan jalan itu memang menjadi laluan untuk orang keluar masuk.
“Dia tiba-tiba terus menerpa ke arah saya dengan mencengkam leher dan menarik tudung bagi meragut rantai yang saya pakai,” katanya.

Menceritakan detik cemas itu, dia yang terkejut dengan tindakan itu terus mempertahankan barang kemasnya yang bernilai RM20,000 itu dengan bergelut 10 minit.

“Ketika bergelut, saya menjerit meminta tolong, namun mungkin ketika itu ramai tiada di rumah dan saya bergelut seorang diri hingga menggigit tangan peragut berkenaan.

“Tudung saya hampir terbuka dan peragut berjaya meragut rantai leher sebelum berlari ke arah rakannya yang menunggu,” katanya.


RM550 isi 7 mulut

Oleh Omar Osman
am@hmetro.com.my

SUNGAI PETANI: Seorang ibu tunggal yang bekerja sebagai tukang cuci di sebuah pasar raya dengan pendapatan tidak menentu terpaksa menyara enam anaknya termasuk seorang yang cacat anggota di Kampung Bakar Bata, Sungai Pasir, di sini.
Hindon Abdullah, 47, kini menyara enam anaknya, Mohd Zulkairi Hisyam Aziz, 19, Mohd Muhneey Syafiq,16, Mohd Qyuum Syafiq,15, Mohd Faizal Aziz, 11, Zaikiah, 8, dan Zainiah, 5, dan mereka sekeluarga tinggal di dalam sebuah rumah usang sejak tiga tahun lalu.

Dua lagi anaknya, Mohd Khairul Zasyimi, 21, tinggal berasingan dan jarang pulang ke rumah dan adiknya, Mohd Firdaus, 13, tinggal bersama ibu saudaranya di Air Itam, Alor Setar.
Hindon berkata, dia bekerja sebagai pencuci sejak dua tahun lalu dan sebelum ini melakukan pelbagai kerja kerana suaminya Aziz Putih, 78, tidak mampu bekerja dan terlantar di rumah akibat sakit sehinggalah meninggal dunia November lalu.

“Pendapatan sebagai pencuci hanya RM550 sebulan dan jika ada kerja lebih masa dapatlah lebih sedikit. Dengan wang inilah saya menyara enam anak termasuk yang cacat ini serta membayar sewa rumah.

“Untuk mengharap anak kedua saya, Mohd Zulkairi, yang bekerja di pasar malam gajinya tidak seberapa, biarpun saya mahu melihat semua anak-anak tinggal di rumah yang lebih selesa dan lengkap dengan segala kemudahan namun apakan daya kerana gaji yang dapat sekadar cukup untuk membayar sewa rumah, membeli keperluan harian dan belanja sekolah anak.


“Keperluan sekolah Mohd Qyuum Syafiq dan Zaikiah juga tidak mampu saya sedia sepenuhnya hanya sekadar membeli sepasang baju dan kasut saja manakala beg tahun lalu boleh digunakan.

“Selain itu yuran mereka berdua juga belum dibayar menyebabkan guru mereka kerap bertanya,” katanya.

Katanya, seorang anaknya, Mohd Muhneey Syafiq yang sepatutnya belajar di tingkatan empat pada tahun ini enggan meneruskan persekolahannya dengan memberi alasan tidak mahu membebankannya.

“Saya juga bernasib baik kerana Mohd Faizal yang cacat mendapat bantuan RM300 sebulan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM). Dengan wang ini dapatlah saya membeli keperluannya seperti lampin pakai buang dan makanannya yang dianggarkan RM200 setiap bulan.

“Mohd Faizal cacat selepas mengalami gangguan saraf di otaknya sejak berusia 44 hari, dia tidak mampu berjalan atau pun duduk dan hanya makan makanan bijirin yang dikisar atau bubur yang dimasukkan ke dalam botol susu,” katanya.

Hindon berkata, dia sudah beberapa kali mengisi borang permohonan bagi mendapatkan sebuah rumah, namun sehingga kini tiada sebarang jawapan diterimanya daripada pihak berkenaan menyebabkan dia tiada pilihan dengan menetap saja di rumah terbabit.


PPZ-MAIWP kutip zakat RM164j melalui skim thohir


E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel
SUMBANGAN...Mustafa (belakang tujuh dari kiri) bersama pengetua dan guru besar yang menerima sumbangan akhbar dan Buku Sejarah Malaysia, semalam.
SUMBANGAN...Mustafa (belakang tujuh dari kiri) bersama pengetua dan guru besar yang menerima sumbangan akhbar dan Buku Sejarah Malaysia, semalam.
AMPANG: Pusat Pungutan Zakat Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (PPZ- MAIWP) mengutip zakat lebih RM164 juta melalui skim thohir (potongan gaji) daripada kakitangan awam dan swasta di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (WPKL).
Pengerusi PPZ-MAIWP, Datuk Mustafa Abdul Rahman, berkata kutipan zakat melalui skim itu memberangsangkan apabila ia menunjukkan peningkatan 15 peratus berbanding tahun sebelumnya iaitu RM142 juta lebih.

Katanya, kutipan itu menunjukkan peningkatan bilangan pembayar zakat di kalangan pekerja sebanyak 17 peratus iaitu daripada 49,830 pada 2009 kepada 58,115 orang tahun lalu.
“Sebahagian daripada kutipan zakat itu, sebahagian besarnya disumbang warga pendidik iaitu RM110,000 pada tahun lalu berbanding RM88,000 yang dicatatkan pada 2009.

“Peningkatan tahap kesedaran di kalangan masyarakat untuk membayar zakat menambah jumlah kutipan, sekali gus bantuan kepada golongan memerlukan diperluaskan,” katanya ketika ditemui pada sidang media selepas Majlis Tajaan Akhbar dan Buku Sejarah kepada sekolah menengah kebangsaan dan sekolah kebangsaan terpilih sekitar Wilayah Persekutuan di Wisma PPZ, semalam.

Hadir sama, Pengurus Besar PPZ-MAIWP, Mohd Rais Alias dan Timbalan Pengarah Pejabat Pelajaran Wilayah (Bangsar/ Pudu), Jamaludin Abdullah.


Mustafa berkata, walaupun jumlah kutipan zakat melalui skim thohir meningkat, beliau percaya masih ramai yang layak membayar zakat tidak berbuat demikian.

“Kami optimis masih banyak ruang yang boleh diusahakan bagi meningkatkan dakwah zakat terutama di kalangan warga pendidik dan pekerja di Wilayah Persekutuan.


Terpaksa jual perabot rumah isi perut



SEREMBAN: “Kehidupan kami umpama ‘kais pagi makan pagi, kais petang makan petang’, malah pernah terpaksa menjual perabot rumah semata-mata untuk mengisi perut,” kata Syarifah Noor Asikin Ramlee @ Syed Mohamed, 41.
Ibu kepada dua anak dari Taman Seri Mambau berkata, berikutan kesusahan itu menyebabkan mereka sekeluarga terpaksa memakan ikan sungai yang dipancing suaminya bagi mengelak kelaparan terutama jika kehabisan bekalan makanan.

Menurutnya, dia memang mahu mengubah kehidupan keluarga termasuk teringin bekerja untuk membantu suaminya, tetapi tidak mampu berbuat demikian kerana menghidap penyakit semput dan sering kepenatan.
“Saya memang teringin untuk bekerja bagi menambah pendapatan keluarga kerana gaji yang diperoleh suami sebagai pemotong rumput cuma RM500 dan pemungut barang terpakai tidak mencukupi untuk menampung perbelanjaan harian.

“Malah, akibat kesempatan hidup, anak lelaki bongsu yang belajar di tahun empat tidak ke sekolah kerana tiada duit untuk belanja dan tidak sanggup melihat anaknya ditimpa kesusahan” katanya.



Bapa reda rahim anak dibuang



JOHOR BAHRU: “Meskipun kami sedar Shakina tidak berpeluang mempunyai zuriat pada masa depan kerana hanya memiliki satu ovari, saya dan isteri tetap mendoakan yang terbaik buat dirinya,” kata Zakil Hussain Madon, 43, semalam.
Zakil berkata, anak ketiga daripada empat beradik itu, Norshakina Najwa Zakil Hussain, 13, mengalami komplikasi usus dan rahim hingga perlu melakukan pembedahan membuang rahim bagi membolehkan aliran darah haidnya keluar secara normal.

Menurutnya, sejak dilahirkan, usus dan pundi kencing anak ketiga daripada empat beradik itu terkeluar hingga menyebabkan dia terpaksa melalui kira-kira enam pembedahan setakat ini.
Katanya, pembedahan ketujuh yang akan dilakukan pada akhir bulan ini atau awal bulan depan bertujuan membuang rahimnya.

“Pembedahan itu bagi mengelak Shakina dibedah setiap bulan bagi mengeluarkan darah haidnya yang tersumbat,” katanya.

Zakil berkata, Shakina yang belajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Kempas di sini, dijangka perlu menjalani pembedahan terakhir pada usia 19 tahun sebagai persediaan untuk berkeluarga.

Zakil berkata, kos keseluruhan pembedahan sebanyak enam kali sebelum ini mencecah perbelanjaan RM32,000. “Bagi pembedahan kali ketujuh ini, kami memerlukan bantuan kewangan sebanyak RM15,000 dan pendapatan bersih saya kira-kira RM1,700 sebulan hanya mampu menampung perbelanjaan dapur dan persekolahan empat anak.

Orang ramai yang ingin menderma boleh menghantar cek atau wang pos atas nama The New Straits Times Press dengan menulis nama penerima di belakang cek dan menghantarnya kepada Unit Juruwang, Jabatan Kewangan NSTP/ Unit Kebajikan NSTP, Balai Berita, 31, Jalan Riong, 59100, Kuala Lumpur.

Bagi maklumat lanjut, boleh menghubungi talian 03-22823131 sambungan 6659.



Sedut lemak boleh datangkan risiko kanser



KUALA LUMPUR: Kaedah menyedut lemak dari mana-mana bahagian tubuh sebelum dipindahkan ke payudara dianggap berbahaya kerana ia mendatangkan risiko kanser dan kesan negatifnya lebih tinggi berbanding kaedah pembedahan implan.
Pakar Bedah Plastik dan Rekonduktif, Hospital Ampang Puteri, Datuk Dr Abdul Jalil Jidon berkata, pembedahan membabitkan payudara memerlukan pemeriksaan teliti dan perlu dilakukan pakar.

“Pembedahan yang tidak dilakukan mengikut prosedur betul boleh menyebabkan kesan buruk sehingga mengancam nyawa pesakit.
“Biasanya wanita yang ghairah ingin membesarkan payudara enggan menjalani sesi rundingan dan nasihat dengan pakar kerana menganggap ia memakan masa serta proses rawatan yang lambat,” katanya ketika dihubungi.

Katanya, kaedah pemindahan lemak bagi membesarkan payudara sudah lama wujud, namun tidak ramai doktor pakar mahu melakukannya kerana ia memerlukan pemeriksaan teliti.

“Memang ada kaedah menyedut mana-mana lemak pada bahagian badan untuk disuntik pada payudara supaya lebih besar, anjal dan menarik.


“Bagaimanapun, kaedah ini tidak digalakkan dalam rawatan pembedahan plastik kerana ia lebih mendatangkan risiko kanser dan kesan negatif yang lebih tinggi daripada kaedah pembedahan implan,” katanya.

Selain itu, katanya, kaedah pemindahan lemak boleh menyebabkan kerosakan pada tisu payudara akibat disuntik dengan lemak, sekali gus mengundang kesan sampingan.

“Lemak yang disuntik ke dalam payudara itu akan menjadi tepu dan gagal dikesan melalui kaedah imbasan sinar-X setahun selepas pesakit menjalani rawatan berkenaan.

“Lebih teruk lagi, doktor juga tidak dapat mengenal pasti punca sebenar sekiranya wujud benjolan dan sakit yang teruk pada bahagian itu,” katanya.

No comments:

Post a Comment