Serang ayah enggan ceraikan ibu
PASIR MAS - Pekarangan kantin Mahkamah Syariah Pasir Mas di sini, kecoh semalam apabila seorang anak bergelut dengan bapanya setelah tidak berpuas hati dengan tindakan bapanya yang enggan menceraikan isterinya selepas permohonan dibuat di mahkamah tersebut.
Dalam kejadian kira-kira 10.30 pagi, lelaki berusia sekitar 50-an itu sedang minum di kantin terbabit sebelum didatangi anak lelakinya dan berlaku pertengkaran antara mereka sehingga menyebabkan berlaku pergelutan di antara mereka berdua.
Menurut peniaga kantin terbabit, Fadzilah Ismail, 52, pada mulanya kedua-dua beranak itu berbincang mengenai masalah mereka namun ia bertukar tegang apabila lelaki berusia 50-an terbabit mempersoalkan tindakan anaknya yang terlalu menyebelahi ibu.
Maka bermulalah pertelingkahan antara mereka dengan si anak mengambil jag air dan menyimbah ke arah bapanya.
Wardina beri blogger tempoh 14 hari
KUALA LUMPUR - Pengacara popular, Wardina Safiyyah Fadlullah, 32, memberi tempoh 14 hari mulai semalam kepada pengendali blog yang mengaitkan dirinya dengan Parti Keadilan Rakyat (PKR) supaya mengeluarkan gambar dan artikel berkaitan dirinya daripada blog tersebut.
Menurut Wardina, dia tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang sekiranya pengendali blog terbabit masih berdegil dan enggan berbuat demikian.
Ujar pengacara Malaysia Hari Ini (MHI) di TV3 itu, blog tersebut telah memuat naik gambarnya semasa tidak memakai tudung yang disifatkan sebagai menghina dan memalukannya.
"Saya mempunyai anak dan suami. Membuka aib saya pada masa dahulu sedikit sebanyak memberi kesan kepada mereka.
"Jadikan kisah saya sebagai tauladan dan saya berharap hal ini tidak terjadi kepada artis-artis lain (yang kini memakai tudung)," ujarnya pada sidang akhbar di sini semalam.
Petronas bayar RM594.6 bilion
KUALA LUMPUR - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, Petronas telah membuat pembayaran RM594.6 bilion kepada kerajaan Persekutuan dan kerajaan-kerajaan negeri dalam bentuk dividen, cukai, duti eksport dan perolehan petroleum semenjak penubuhannya sehingga tahun kewangan berakhir 31 Mac lepas.Daripada jumlah itu, Perdana Menteri berkata, RM65.7 bilion adalah pembayaran bagi tahun kewangan berakhir 31 Mac tahun ini.
Sehingga Jun 2011 pula, Najib berkata, jumlah sumbangan Petronas kepada Kumpulan Wang Amanah Negara (KWAN) adalah sebanyak RM3 bilion dan dilaburkan dalam pelbagai instrumen kewangan.
"Dana ini adalah aktif dan saiz dana KWAN kini berjumlah RM5.43 bilion," katanya dalam jawapan bertulis kepada Nurul Izzah Anwar (PKR-Lembah Pantai) di Dewan Rakyat di sini semalam.
Nurul Izzah ingin tahu mengenai jumlah sumbangan Petronas kepada KWAN dan kesediaan kerajaan menetapkan 30 peratus keuntungan tahunan Petronas ke dalam sebuah tabung pendidikan kebangsaan untuk pemberian biasiswa.
Dituduh gigit kemaluan isteri
KUANTAN - Seorang penoreh getah dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini semalam atas tuduhan menyebabkan kecederaan terhadap isterinya dengan menggigit kemaluan wanita itu yang enggan mengadakan hubungan seks pada April lalu.Bagaimanapun, tertuduh Mohd. Shakri Ismail, 28, dari Felda Bukit Goh di sini membuat pengakuan tidak bersalah atas dakwaan itu selepas kertas pertuduhan dibacakan di hadapan Hakim Noradidah Ahmad.
Mengikut kertas pertuduhan, Mohd. Shakri didakwa menyebabkan kecederaan terhadap isterinya, Roshapida Mat Sidik, 23, dengan menggigit kemaluan mangsa untuk mengadakan persetubuhan antara pukul 12 tengah malam hingga pukul 3.30 pagi pada 21 April lalu di sebuah rumah di Felda Bukit Goh di sini.
Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 375A Kanun Keseksaan iaitu menyebabkan kecederaan untuk mengadakan persetubuhan dan jika sabit kesalahan boleh dikenakan hukuman penjara sehingga lima tahun.
Terdahulu, selepas kertas pertuduhan dibacakan tertuduh memberitahu mahkamah bahawa dia tidak melakukan perbuatan itu dan mempersoalkan tuduhan yang dikenakan terhadapnya.
"Saya tidak mencederakan dia," kata Mohd. Shakri.
Mendengar kata-kata tertuduh itu, Noradidah menyoal semula Mohd. Shakri dengan berkata:
"Jika kamu tidak melakukan perbuatan itu mengapa ada kesan gigitan pada mangsa."
Kata-kata hakim itu menyebabkan tertuduh terus mendiamkan diri sebelum mengaku tidak bersalah terhadap pertuduhan yang dikenakan terhadapnya.
Budak mati lemas dalam tali air
ALOR SETAR – Seorang kanak-kanak lelaki berusia lima tahun mati lemas selepas terjatuh ke dalam tali air ketika bermain basikal kira-kira 10 meter dari rumahnya di Kampung Parit Buaya, Alor Janggus di sini kelmarin.Mayat Mohammad Fahmi Kamaruddin, 5, ditemui bapanya, Kamaruddin, 44, di dasar tali air kira-kira 10 minit selepas kanak-kanak itu disedari hilang pada pukul 7 petang.
Ibu mangsa, Nor Azalina Ahmad, 39, berkata, dia tidak menyangka anak bongsunya itu mengayuh basikal ke kawasan tali air kerana kanak-kanak itu biasanya hanya akan pergi ke rumah neneknya yang terletak bersebelahan rumah mereka.
“Fahmi baru pandai kayuh basikal, saya rasa dia kayuh ke sana (sungai) sebab terlalu seronok bermain bersama abangnya,” katanya ketika ditemui di rumahnya di sini semalam.
Menurut Nor Azalina, sebelum kejadian dia berada di luar rumah namun masuk semula ke dalam rumah selepas itu.
SOALAN:
Apakah hukumnya isteri selalu meminta diceraikan. Adakah seseorang suami itu dayus jika tidak mengikut permintaannya? JAWAPAN:
Hukumnya haram. Tidak wajar seorang isteri meminta dia diceraikan oleh suaminya. Seorang isteri yang meminta dirinya diceraikan tanpa sebarang alasan yang dibenarkan syarak adalah berdosa. Sedangkan si suami masih memberi nafkah, tempat tinggal, makan minum dan menjaga keselamatan. Jika dia seorang yang berpoligami dan berlaku adil dengan isterinya.
Isteri berhak meminta cerai jika kehidupan tidak ada kesefahaman, suami tidak melaksanakan tanggungjawab sebagi ketua keluarga. Sekiranya suami gagal bertanggungjawab dan segala bebanan rumahtangga ditanggung oleh si isteri maka tidak salah seorang isteri meminta agar dia diceraikan
lebih baik ialah suami isteri mesti mencari jalan penyelesaian terlebih dahulu. Sama ada berbincang dengan keluarga mertua sebelah lelaki atau berjumpa dengan kaunselor untuk mendapatkan khidmat nasihat. Islam meminta agar setiap pasangan suami isteri mencari jalan penyelesaian yang holistik yang membawa kepada pemulihan dan kemurnian rumahtangga dan bukan pula mencari jalan meruntuhkannya.
Seorang suami yang tidak mengikut permintaan isterinya untuk diceraikan tidaklah dianggap dayus. Sikap si suami bertahan dari menunaikan permintaan isterinya itu adalah demi menjaga keharmonian rumahtangga.
Jelasnya di sini hikmah Allah meletakkan kuasa talak ini di tangan suami dan bukan pula di tangan isteri. Bayangkan sahaja jika kuasa talak di tangan isteri mungkin bilangan lelaki yang menduda lebih ramai dari yang menjanda. Sebab itulah sembilan nafsu (emosi) yang ada pada orang perempuan tidak dapat mengawal perasaan, bila tertekan bertindak di luar kawalan sehingga meminta cerai.
Kesimpulannya, si isteri jangan terlalu mudah meminta dirinya diceraikan dan janganlah hendaknya si suami yang mempunyai kuasa talak bermain dengannya dengan mengugut isteri.
Bagaimana Hukum Isteri Yang Ingin Cerai Dari Suami Yang Tidak Disukainya?
Ada pertanyaan yang menghantui kebanyakan orang, yaitu, “Jika talak itu berada di tangan laki-laki sebagaimana yang kita ketahui alasan-alasannya, maka apa wewenang yang diberikan oleh syari’at Islam kepada wanita?
Dan bagaimana cara menyelamatkan dirinya dari cengkeraman suaminya jika ia tidak suka hidup bersama karena tabi’atnya yang kasar, atau akhlaqnya yang buruk, atau karena suami tidak memenuhi hak-haknya atau karena lemah fisiknya, hartanya, sehingga tidak bisa memenuhi hak-haknya atau karena sebab-sebab lainnya.”
Sebagai jawabannya adalah, “Sesungguhnya Allah SWT Yang Bijaksana telah memberikan kepada wanita beberapa jalan keluar yang dapat membantu wanita untuk menyelamatkan dirinya, antara lain sebagai berikut:
1. Wanita membuat persyaratan ketika aqad bahwa hendaknya ia diberikan wewenang untuk bercerai. Ini boleh menurut Imam Abu Hanifah dan Ahmad. Dalam hadits shahih dikatakan, “Persyaratan yang benar adalah hendaknya kamu memenuhinya selama kamu menginginkan halal kemaluannya.”
2. Khulu’, wanita yang tidak suka terhadap suaminya boleh menebus dirinya, yaitu dengan mengembalikan maskawin yang pernah ia terima atau pemberian lainnya. Karena tidaklah adil jika wanita yang cenderung untuk cerai dan merusak mahligai rumah tangga, sementara suaminya yang menanggung dan yang dirugikan. Allah SWT berfirman, “Jika kamu khawatir bahwa keduanya (suami isteri) tidak dapat menjalankan hukum-hukum Allah, maka tidak ada dosa atas keduanya tentang bayaran yang diberikan oleh isteri untuk menebus diri. . .” (AlBaqarah: 229)
Di dalam hadits diceritakan bahwa isteri Tsabit bin Qais pernah mengadu kepada Rasulullah SAW tentang kebenciannya kepada suaminya. Maka Nabi SAW bersabda kepadanya, “Apakah kamu sanggup menggembalikan kebunnya, yang dijadikan sebagai mahar”
maka wanita itu berkata, “Ya.”
Maka Nabi SAW memerintahkan Tsabit untuk mengambil kebunnya dan Tidak lebih dari itu.
3. Berpisahnya dua hakam (dari kedua belah pihak) ketika terjadi perselisihan. Allah SWT berfirman: “Dan jika kamu khawatirkan ada persengketaan antara keduanya, maka kirimkanlah seorang hakam dari keluarga laki-laki dan seorang hakam dari keluarga perempuan. Jika kedua orang hakam itu bermaksud mengadakan perbaikan, niscanya Allah memberi taufik kepada suami isteri ini.”
Penamaan Al Qur’an terhadap Majlis keluarga ini dengan nama “Hakamain” menunjukkan bahwa keduanya mempunyai hak memutuskan (untuk dilanjutkan atau tidak). Sebagian sahabat mengatakan kepada dua hakam, “Jika kamu berdua ingin mempertemukan, pertemukan kembali, dan jika kamu berdua ingin memisahkan maka pisahkanlah.
4. Memisahkan (menceraikan) karena lemah syahwat, artinya apabila seorang lelaki itu lemah dalam hubungan seksual maka diperbolehkan bagi seorang wanita untuk mengangkat permasalahannya ke hakim sehingga hakimlah yang memutuskan pisah di antara keduanya. Hal ini untuk menghindarkan wanita itu dari bahaya, karena tidak boleh saling membahayakan di dalam Islam.
5. Meminta cerai karena perlakuan suami yang membahayakan, seperti seorang suami yang mengancam isterinya, menyakitinya, dan menahan infaqnya. Maka boleh bagi isteri untuk meminta kepada qadhi untuk menceraikannya secara paksa agar bahaya dan kezhaliman itu dapat dIhindarkan dari dirinya. Allah SWT berfirman: “Janganlah kamu tahan mereka untuk memberi kemudharatan, karena dengan demikian kamu menganiaya mereka…”
(Al Baqarah: 231)
“Maka ditahan (dirujuk) dengan baik atau menceraikan dengan cara yang baik…
(Al Baqarah: 229)
Di antara bahaya yang mengancam adalah memukul isteri tanpa alasan yang benar. Bahkan sebagian imam berpendapat bolehnya menceraikan antara wanita dengan suaminya yang kesulitan, sehingga ia tidak mampu untuk memberikan nafkah dan isterinya meminta cerai. Karena hukum tidak membebani dia untuk bertahan dalam kelaparan dengan suami yang fakir. Sesuatu yang ia tidak bisa menerima sebagai realisasi kesetiaan dan akhlaq yang mulia.
Dengan solusi ini maka Islam telah membuka kesempatan bagi wanita sebagai bekal persiapan untuk menyelamatkan dirinya dari kekerasan suami dan penyelewengan kekuasaan suami yang tidak benar.
Sumber: Arief Hikmah
Gambar: Yopium’s Blog
ibnu sabil alfarizy
A. Pengantar
Pernikahan adalah sarana untuk menyatukan dua orang manusia yang berlainan jenis (laki-laki dan perempuan) dalam sebuah ikatan suci guna mencari ridho Allah swt, namun dalam realitanya, pernikahan banyak di jadikan oleh sebagian orang sebagai kedok belaka, untuk menjaga gengsi dan lain sebagainya yang pada dasarnya telah menyalahi tujuan dari di syariatkannya sebuah pernikahan, yaitu ibadah.
seorang suami adalah pemimpin dalam sebuah rumah tanga. Dia mendapat tanggung jawab yang besar untuk memimpin istri dan keluarganya, yang wajib di taati oleh seorang istri dan anak-anaknya. Namun begitu seorang suami tidak boleh berbuat semaunya terhadap keluarganya, khususnya istri sebagaimana di perintahkan oleh Allah “..dan pergaulilah mereka (para istri) dengan cara yang baik..”, dia memiliki kewajiban-kewajiban yang harus ia tunaikan kepada istrinya. Dalam sebuah haditsnya Nabi bersabda : “ sebaik-baik kalian adalah yang paling baik terhadap istrinya, dan aku adalah yang terbaik terhadap istriku”
Seorang istri diwajibkan untuk taat kepada suaminya, bahkan dalam sebuah haditsnya nabi mengatakan “ kalaulah boleh aku memerintahkan seseorang itu sujud kepada manusia, niscaya akan aku suruh para istri itu untuksujud kepada suaminya.” Seorang istri juga memiliki kewajiban-kewajiban yang harus ia tunaikan kepada suaminya.. artinya, keduanya harus saling menunaikan kewajiban nya masing-masing.
Nah, dalam berumah tangga, jika seorang suami merasa tidak sanggup untuk melaksanakan kewajibannya, atau ia merasa bahwa istrinya sudah tidak pantas/cocok dengannya, maka ia boleh menceraikannya sebagi alternative untuk menjaga diri Dari dosa-dosa yang akan terjadi anday pernikahan itu tetap berlanjut, dan si istri tidak dapat menolaknya. Begitu juga halnya jika seorang istri merasa tidak sanggup untuk melaksanakan kewajiban-kewajibannya sebagai seorang istri, maka ia diperbolehkan untuk meminta cerai kepada suaminya dengan memberikan ganti (tebusan) untuk dirinya kepada suaminya tersebut kecuali jika suaminya merelakannya.
Sejatinya, pernikahan adalah sarana untuk mendekatkan diri kepada Allah, bahkan dikatakan bahwa orang yang telah menikah berarti ia telah menyempurnakan agamanya. Namun jika ternyata pernikahan itu tidak bisa menjalankan fungsinya, maka Allah telah memberikan jalan keluar bagi setiap Muslim/ah yang telah menikah untuk keluar dari dosa-dosa yang dapat menyebabkan kepada kekufuran.
Ketahuilah tidak ada kebahagiaan dalam sesuatu yang di paksakan, karna itu Allah berfirman: “…tidak ada paksaan dalam agama” dan firman-Nya: “..Janganlah kamu menahan mereka untuk memberi kemudharatan, karena dengan demikian kamu menganiaya mereka..” QS. Al-baqoroh
B. Definisi
Kata khulu’ secara bahasa berarti menanggalkan. Sedangkan secara epistimologi berarti seorang istri meminta cerai kepada suaminya dengan membayar ganti (tebusan).
C. Hukumnya
- Boleh.
- Bahkan ada yang mewajibkannya ketika keduanya (suami-istri) atau salah satu dari keduanya (suami/istri) khawatir tidak dapat menjalankan hukum-hukum Allah.
Dengan dalil: -AlQuran : QS. Al-baqoroh ayat 229
…))وَلَا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَأْخُذُوا مِمَّا آَتَيْتُمُوهُنَّ شَيْئًا إِلَّا أَنْ يَخَافَا أَلَّا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا فِيمَا افْتَدَتْ بِهِ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَعْتَدُوهَا وَمَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ((
“…Tidak halal bagi kamu mengambil kembali sesuatu dari yang telah kamu berikan kepada mereka, kecuali kalau keduanya khawatir tidak akan dapat menjalankan hukum-hukum Allah. Jika kamu khawatir bahwa keduanya (suami isteri) tidak dapat menjalankan hukum-hukum Allah, maka tidak ada dosa atas keduanya tentang bayaran yang diberikan oleh isteri untuk menebus dirinya. Itulah hukum-hukum Allah, maka janganlah kamu melanggarnya. Barangsiapa yang melanggar hukum-hukum Allah mereka itulah orang-orang yang zalim."
Dan hadist:
عن ابن عباس رضي الله عنهما أن امرأة ثابت بن قيس أتت النبي صلى الله عليه وسلم فقالت يا رسول الله, ٍ ثابت بن قيس ما أعيب عليه في خلق ولا دين، ولكني أكره الكفر في الاسلام، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم اتردين عليه حديقته، قالت نعم، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم اقبل الحديقه وطلقها تطليقة "
Artinya:
Dari Ibnu Abbas RA, bahwasannya istri qois bin tsabit datang kepada Nabi SAW dan berkata: “ ya Rasulullah, tsabit bin qais, aku tidak mencela agama dan akhlaknya, akan tetapi aku tidak ingin kafir (karna durhaka pada suami) setelah aku masuk islam.” Maka Nabi SAW bersabda: “apakah kamu bersedia mengembalikan kebunnya (yang ia berikan sebagai mahar)?.” Dia menjawab: “ya”. Maka Nabi bersabda (kepada Qois): “ terimalah kebun itu dan ceraikanlah ia dengan satu tholaq”. HR. Bukhori
D. Keterangan ayat & hadits:
1. khulu’ boleh dilakukan ketika keduanya (suami-istri) atau salah satu dari keduanya (suami atau istri) merasa tidak sanggup untuk melaksanakan ketentuan-ketentuan (hukum) Allah dalam pernikahan.
2. khulu’ adalah hak seorang istri terhadap suaminya, sebagai mana tholaq merupakan hak seorang suami terhadap istrinya. jika seorang istri meminta khulu’ kepada suaminya maka sang suami tidak boleh menyempitkan haknya, seperti yang dilakukan Nabi kepada istri Qois, beliau menyuruh Qois untuk menceraikan istrinya setelah mengambil kembali kebun yang ia berikan sebagai mahar perkawinannya tanpa mempersulit istri Qois bin tsabit.
3. Tsabit bin qois adalah seorang sahabat anshor dari suku khazraj, dia ikut dalam perang uhud bersama nabi, dan dia merupakan khotib kaum anshor dan juga Nabi SAW. Termasuk orang yang di jamin syorga untuknya oleh Nabi SAW.
4. perkataan “kafir setelah islam” artinya “ benci untuk tinggal bersamanya sehingga menyebabkan kekufuran seperti durhaka kepada suami, tidak taat kepada suami, tidak dapat melayani suami dll.
5. imam asy-syafi’i dan abu hanifah serta kebanyakan ahli ilmu mengatakan bahwa khulu’ boleh dilakukan dengan ridho kedua belah pihak baik dalam keadaan (rumah tangga) tenang maupun tidak.
6. di dalam ayat di atas di katakan “ dan jika kalian takut..” ketakutan itu adalah dugaan dan perkiraan dimasa yang akan datang, maka ayat ini menunjukkan bahwa khulu’ itu boleh dilakukan meskipun keadaan rumah tangga sedang baik-baik saja dan keduanya bisa menjalankan ketentuan-ketentuan Allah. Atau ketika rumah tangga sudah retak, karna mereka tidak akan tahu kesanggupan mereka dalam menjalankan ketentuan-ketentuan Allah itu kecuali setelah menjalaninya.
7. seorang suami di perbolehkan mengambil lagi apa yang telah ia berikan kepada istrinya (mahar) tanpa meminta lebih.
Jumhur ulama sepakat bahwa seorang suami boleh meminta lebih dari mahar, tapi imam malik mengatakan : “..aku tidak melihat salah seorang ulama pun yang melarangnya (meminta lebih), tapi itu bukanlah akhlak yang terpuji.
Imam Atho, thowus, ahmad, ishak, hadawiyah dan yang lainnya mengatakan: “tidak boleh bagi suami meminta lebih dari mahar berdasarkan hadits di atas”
Abu bakar bin Abdullah almuzany menukil dari jumhur ulama bahwa: “ tidak halal bagi seorang suami untuk meminta apa-apa dari istrinya (yang minta cerai) dengan dalil bahwa ayat 229 dari surat albaqoroh diatas telah dihapus hukumnya oleh surat an-Nisa ayat 20.
وَإِنْ أَرَدْتُمُ اسْتِبْدَالَ زَوْجٍ مَكَانَ زَوْجٍ وَآَتَيْتُمْ إِحْدَاهُنَّ قِنْطَارًا فَلَا تَأْخُذُوا مِنْهُ شَيْئًا أَتَأْخُذُونَهُ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِينًا
“…Dan jika kamu ingin mengganti isterimu dengan isteri yang lain [280], sedang kamu telah memberikan kepada seseorang di antara mereka harta yang banyak, maka janganlah kamu mengambil kembali dari padanya barang sedikitpun. Apakah kamu akan mengambilnya kembali dengan jalan tuduhan yang dusta dan dengan (menanggung) dosa yang nyata ?”
8. perintah nabi dalam hadits diatas adalah untuk menunjukkan, bukan mewajibkan. Tetapi yang jelas adalah wajib, dengan dalil :
فَإِمْسَاكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسَانٍ
“…Setelah itu boleh menahan (rujuk lagi) dengan cara yang ma'ruf atau menceraikan dengan cara yang baik.”
Didalm ayat ini Allah memberikan dua pilihan, menahan dan melepaskan. Sementara menahan tidak mungkin lagi karna ini adalah permintaan dari si istri. Berdasarkan ayat ini, maka seorang suami wajib melepaskan (menceraikan) istrinya itu.
9. khulu’ adalah fasakh (membatalkan) bukan tholaq. Seorang istri yang minta cerai kepada suaminya maka iddahnya adalah 1 kali haidh dan setelah itu mereka tidak dapat rujuk lagi selamanya.
10. khulu’ boleh dilakukan dalam keadaan suci atau pun haidh. Tidak seperti tholaq yang boleh dilakukan hanya ketika seorang istri dalam keadaan suci.
11. sebuah qoidah ushul fiqh mengatakan :
درء المفاسد أولى من جلب المصالح
“ menolak (mencegah) keburukan harus di utamakan dari pada mencari kebaikan”
Jika kita menikah adalah untuk mencari kebaikan, tapi ternyata setelah menikah bukannya kebaikan yang kita dapatkan, melainkan dosa yang terus bertambah karna keduanya atau salah satu dari keduanya tidak mau menjalankan kewajibannya. Maka disini, menyudahi pernikahan itu (untuk menghilangkan kejelekan/dosa) itu lebih utama dari pada mempertahankannya untuk mencari kebaikan (tapi tidak mendapatkannya).
Perceraian bukanlah sesuatu yang hina di mata Agama, justru jika dengan bercerai itu seseorang bisa lebih memperbaiki diri dan menyelamatkan agamanya, tentulah itu akan lebih baik baginya daripada ia berlarut-larut dalam lumuran dosa rumah tangga.
Tetapi yang perlu diperhatikan adalah, hendaknya perceraian merupakan jalan terakhir yang ditempuh untuk mencari ridho Allah SWT.
E. REFERENSI
1. Al-Quran
2. Bidayatul Mujtahid wa Nihayatul Muqtasid
3. Kifayatul Akhyar, fil khulu’
4. Subulus Salam jilid 3, bab khulu’
5. Bulughul Marom, bab khulu’
6. Tafsir At-Thobary
Prev: Nasehat untuk kita..Pernikahan adalah sarana untuk menyatukan dua orang manusia yang berlainan jenis (laki-laki dan perempuan) dalam sebuah ikatan suci guna mencari ridho Allah swt, namun dalam realitanya, pernikahan banyak di jadikan oleh sebagian orang sebagai kedok belaka, untuk menjaga gengsi dan lain sebagainya yang pada dasarnya telah menyalahi tujuan dari di syariatkannya sebuah pernikahan, yaitu ibadah.
seorang suami adalah pemimpin dalam sebuah rumah tanga. Dia mendapat tanggung jawab yang besar untuk memimpin istri dan keluarganya, yang wajib di taati oleh seorang istri dan anak-anaknya. Namun begitu seorang suami tidak boleh berbuat semaunya terhadap keluarganya, khususnya istri sebagaimana di perintahkan oleh Allah “..dan pergaulilah mereka (para istri) dengan cara yang baik..”, dia memiliki kewajiban-kewajiban yang harus ia tunaikan kepada istrinya. Dalam sebuah haditsnya Nabi bersabda : “ sebaik-baik kalian adalah yang paling baik terhadap istrinya, dan aku adalah yang terbaik terhadap istriku”
Seorang istri diwajibkan untuk taat kepada suaminya, bahkan dalam sebuah haditsnya nabi mengatakan “ kalaulah boleh aku memerintahkan seseorang itu sujud kepada manusia, niscaya akan aku suruh para istri itu untuksujud kepada suaminya.” Seorang istri juga memiliki kewajiban-kewajiban yang harus ia tunaikan kepada suaminya.. artinya, keduanya harus saling menunaikan kewajiban nya masing-masing.
Nah, dalam berumah tangga, jika seorang suami merasa tidak sanggup untuk melaksanakan kewajibannya, atau ia merasa bahwa istrinya sudah tidak pantas/cocok dengannya, maka ia boleh menceraikannya sebagi alternative untuk menjaga diri Dari dosa-dosa yang akan terjadi anday pernikahan itu tetap berlanjut, dan si istri tidak dapat menolaknya. Begitu juga halnya jika seorang istri merasa tidak sanggup untuk melaksanakan kewajiban-kewajibannya sebagai seorang istri, maka ia diperbolehkan untuk meminta cerai kepada suaminya dengan memberikan ganti (tebusan) untuk dirinya kepada suaminya tersebut kecuali jika suaminya merelakannya.
Sejatinya, pernikahan adalah sarana untuk mendekatkan diri kepada Allah, bahkan dikatakan bahwa orang yang telah menikah berarti ia telah menyempurnakan agamanya. Namun jika ternyata pernikahan itu tidak bisa menjalankan fungsinya, maka Allah telah memberikan jalan keluar bagi setiap Muslim/ah yang telah menikah untuk keluar dari dosa-dosa yang dapat menyebabkan kepada kekufuran.
Ketahuilah tidak ada kebahagiaan dalam sesuatu yang di paksakan, karna itu Allah berfirman: “…tidak ada paksaan dalam agama” dan firman-Nya: “..Janganlah kamu menahan mereka untuk memberi kemudharatan, karena dengan demikian kamu menganiaya mereka..” QS. Al-baqoroh
B. Definisi
Kata khulu’ secara bahasa berarti menanggalkan. Sedangkan secara epistimologi berarti seorang istri meminta cerai kepada suaminya dengan membayar ganti (tebusan).
C. Hukumnya
- Boleh.
- Bahkan ada yang mewajibkannya ketika keduanya (suami-istri) atau salah satu dari keduanya (suami/istri) khawatir tidak dapat menjalankan hukum-hukum Allah.
Dengan dalil: -AlQuran : QS. Al-baqoroh ayat 229
…))وَلَا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَأْخُذُوا مِمَّا آَتَيْتُمُوهُنَّ شَيْئًا إِلَّا أَنْ يَخَافَا أَلَّا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا فِيمَا افْتَدَتْ بِهِ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَعْتَدُوهَا وَمَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ((
“…Tidak halal bagi kamu mengambil kembali sesuatu dari yang telah kamu berikan kepada mereka, kecuali kalau keduanya khawatir tidak akan dapat menjalankan hukum-hukum Allah. Jika kamu khawatir bahwa keduanya (suami isteri) tidak dapat menjalankan hukum-hukum Allah, maka tidak ada dosa atas keduanya tentang bayaran yang diberikan oleh isteri untuk menebus dirinya. Itulah hukum-hukum Allah, maka janganlah kamu melanggarnya. Barangsiapa yang melanggar hukum-hukum Allah mereka itulah orang-orang yang zalim."
Dan hadist:
عن ابن عباس رضي الله عنهما أن امرأة ثابت بن قيس أتت النبي صلى الله عليه وسلم فقالت يا رسول الله, ٍ ثابت بن قيس ما أعيب عليه في خلق ولا دين، ولكني أكره الكفر في الاسلام، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم اتردين عليه حديقته، قالت نعم، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم اقبل الحديقه وطلقها تطليقة "
Artinya:
Dari Ibnu Abbas RA, bahwasannya istri qois bin tsabit datang kepada Nabi SAW dan berkata: “ ya Rasulullah, tsabit bin qais, aku tidak mencela agama dan akhlaknya, akan tetapi aku tidak ingin kafir (karna durhaka pada suami) setelah aku masuk islam.” Maka Nabi SAW bersabda: “apakah kamu bersedia mengembalikan kebunnya (yang ia berikan sebagai mahar)?.” Dia menjawab: “ya”. Maka Nabi bersabda (kepada Qois): “ terimalah kebun itu dan ceraikanlah ia dengan satu tholaq”. HR. Bukhori
D. Keterangan ayat & hadits:
1. khulu’ boleh dilakukan ketika keduanya (suami-istri) atau salah satu dari keduanya (suami atau istri) merasa tidak sanggup untuk melaksanakan ketentuan-ketentuan (hukum) Allah dalam pernikahan.
2. khulu’ adalah hak seorang istri terhadap suaminya, sebagai mana tholaq merupakan hak seorang suami terhadap istrinya. jika seorang istri meminta khulu’ kepada suaminya maka sang suami tidak boleh menyempitkan haknya, seperti yang dilakukan Nabi kepada istri Qois, beliau menyuruh Qois untuk menceraikan istrinya setelah mengambil kembali kebun yang ia berikan sebagai mahar perkawinannya tanpa mempersulit istri Qois bin tsabit.
3. Tsabit bin qois adalah seorang sahabat anshor dari suku khazraj, dia ikut dalam perang uhud bersama nabi, dan dia merupakan khotib kaum anshor dan juga Nabi SAW. Termasuk orang yang di jamin syorga untuknya oleh Nabi SAW.
4. perkataan “kafir setelah islam” artinya “ benci untuk tinggal bersamanya sehingga menyebabkan kekufuran seperti durhaka kepada suami, tidak taat kepada suami, tidak dapat melayani suami dll.
5. imam asy-syafi’i dan abu hanifah serta kebanyakan ahli ilmu mengatakan bahwa khulu’ boleh dilakukan dengan ridho kedua belah pihak baik dalam keadaan (rumah tangga) tenang maupun tidak.
6. di dalam ayat di atas di katakan “ dan jika kalian takut..” ketakutan itu adalah dugaan dan perkiraan dimasa yang akan datang, maka ayat ini menunjukkan bahwa khulu’ itu boleh dilakukan meskipun keadaan rumah tangga sedang baik-baik saja dan keduanya bisa menjalankan ketentuan-ketentuan Allah. Atau ketika rumah tangga sudah retak, karna mereka tidak akan tahu kesanggupan mereka dalam menjalankan ketentuan-ketentuan Allah itu kecuali setelah menjalaninya.
7. seorang suami di perbolehkan mengambil lagi apa yang telah ia berikan kepada istrinya (mahar) tanpa meminta lebih.
Jumhur ulama sepakat bahwa seorang suami boleh meminta lebih dari mahar, tapi imam malik mengatakan : “..aku tidak melihat salah seorang ulama pun yang melarangnya (meminta lebih), tapi itu bukanlah akhlak yang terpuji.
Imam Atho, thowus, ahmad, ishak, hadawiyah dan yang lainnya mengatakan: “tidak boleh bagi suami meminta lebih dari mahar berdasarkan hadits di atas”
Abu bakar bin Abdullah almuzany menukil dari jumhur ulama bahwa: “ tidak halal bagi seorang suami untuk meminta apa-apa dari istrinya (yang minta cerai) dengan dalil bahwa ayat 229 dari surat albaqoroh diatas telah dihapus hukumnya oleh surat an-Nisa ayat 20.
وَإِنْ أَرَدْتُمُ اسْتِبْدَالَ زَوْجٍ مَكَانَ زَوْجٍ وَآَتَيْتُمْ إِحْدَاهُنَّ قِنْطَارًا فَلَا تَأْخُذُوا مِنْهُ شَيْئًا أَتَأْخُذُونَهُ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِينًا
“…Dan jika kamu ingin mengganti isterimu dengan isteri yang lain [280], sedang kamu telah memberikan kepada seseorang di antara mereka harta yang banyak, maka janganlah kamu mengambil kembali dari padanya barang sedikitpun. Apakah kamu akan mengambilnya kembali dengan jalan tuduhan yang dusta dan dengan (menanggung) dosa yang nyata ?”
8. perintah nabi dalam hadits diatas adalah untuk menunjukkan, bukan mewajibkan. Tetapi yang jelas adalah wajib, dengan dalil :
فَإِمْسَاكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسَانٍ
“…Setelah itu boleh menahan (rujuk lagi) dengan cara yang ma'ruf atau menceraikan dengan cara yang baik.”
Didalm ayat ini Allah memberikan dua pilihan, menahan dan melepaskan. Sementara menahan tidak mungkin lagi karna ini adalah permintaan dari si istri. Berdasarkan ayat ini, maka seorang suami wajib melepaskan (menceraikan) istrinya itu.
9. khulu’ adalah fasakh (membatalkan) bukan tholaq. Seorang istri yang minta cerai kepada suaminya maka iddahnya adalah 1 kali haidh dan setelah itu mereka tidak dapat rujuk lagi selamanya.
10. khulu’ boleh dilakukan dalam keadaan suci atau pun haidh. Tidak seperti tholaq yang boleh dilakukan hanya ketika seorang istri dalam keadaan suci.
11. sebuah qoidah ushul fiqh mengatakan :
درء المفاسد أولى من جلب المصالح
“ menolak (mencegah) keburukan harus di utamakan dari pada mencari kebaikan”
Jika kita menikah adalah untuk mencari kebaikan, tapi ternyata setelah menikah bukannya kebaikan yang kita dapatkan, melainkan dosa yang terus bertambah karna keduanya atau salah satu dari keduanya tidak mau menjalankan kewajibannya. Maka disini, menyudahi pernikahan itu (untuk menghilangkan kejelekan/dosa) itu lebih utama dari pada mempertahankannya untuk mencari kebaikan (tapi tidak mendapatkannya).
Perceraian bukanlah sesuatu yang hina di mata Agama, justru jika dengan bercerai itu seseorang bisa lebih memperbaiki diri dan menyelamatkan agamanya, tentulah itu akan lebih baik baginya daripada ia berlarut-larut dalam lumuran dosa rumah tangga.
Tetapi yang perlu diperhatikan adalah, hendaknya perceraian merupakan jalan terakhir yang ditempuh untuk mencari ridho Allah SWT.
E. REFERENSI
1. Al-Quran
2. Bidayatul Mujtahid wa Nihayatul Muqtasid
3. Kifayatul Akhyar, fil khulu’
4. Subulus Salam jilid 3, bab khulu’
5. Bulughul Marom, bab khulu’
6. Tafsir At-Thobary
Next: Air Mata Keinsafan
Bolehkah Isteri Minta Cerai Jika Tidak Puas Seks?
Bismillahirrahmanirrahim.....Soalan:
Jawapan:Assalammualaikum …Teman baik wanita saya berumur 28 tahun dan mempunyai 3 orang anak hasil perkahwinannya selama 10 tahun. Setelah 10 tahun berkahwin saya dapati kawan saya mempunyai teman lelaki dan mempunyai hubungan sulit dengan lelaki tersebut. Saya cuba mencungkil punca dia bersikap curang. Dia memberitahu yang selama usia perkahwinannya bersama suami dia tak pernah mendapat kepuasan seks bersama suami. Puas sudah dia berusaha memberitahu dan membantu suami namun tetap tidak berjaya kerana mungkin suami malu dan ego kerana kelemahan sendiri.Namun disebabkan itu isteri dalam diam2 mempunyai hubungan lain bagi memenuhi impian seks nya. Saya ada menasihatinya untuk bercerai, dan berkahwin sahaja dengan teman lelaki nya itu tapi dia mengatakan bolehkah isteri meminta cerai kerana tidak puas seks, sedangkan selama berkahwin 3 orang anak sudah dihasilkan. Malu untuk mengadu dan lebih malu pada keluarga mentua dan keluarga sendiri kerana alasan bercerai itu. Adakah contoh kes2 sebegini di Malaysia am nya ? Jika dia terus menerus begini bukankah berdosa dia selama2nya ? Bagaimana cara untuk membantu teman saya ini?
Ini bukanlah masalah pertama yang kita jumpa berkaitan sifat curang isteri kerana tidak mendapat kepuasan dalam hubungan seks. Kita sering mendengar kes-kes tangkap khalwat berhubung dengan orang-orang yang telah berkahwin samada dari pihak suami atau isteri.
Islam memandang berat kesalahan ini sehingga dijatuhkan hukuman rejam sampai mati! Adakah hukuman yang berat seperti ini tidak ada jalan penyelesaian yang baik untuk di atasi? Tentu sekali ada! Tapi sayang kerana lemahnya ilmu berkaitan soal agama dan tuntutan islam, ramai yang memilih jalan mudah dengan mencari pasangan dan memuaskan nafsu dengan cara yang salah.
Apabila sepasang lelaki dan wanita bernikah, maka kedua-duanya mempunyai hak dan tanggungjawab ke atas pasangannya. Antara tanggungjawab dan hak masing-masing ialah si isteri bertanggungjawab untuk melayan suaminya dan si suami pula bertanggungjawab untuk memberi nafkah kepada isterinya.
Dalam persoalan hubungan kelamin, ia bukan hanya hak suami yang perlu ditunaikan oleh si isteri tetapi juga hak si isteri yang wajib ditunaikan oleh si suami. Suami yang dengan sengaja tidak memberi nafkah batin dan kebendaan kepada isterinya tanpa sebab-sebab yang diterima oleh syara’ adalah berdosa.
Terdapat 2 Tuntutan Cerai Yang Boleh Di Mohon Oleh Isteri Dalam Kes Ini.
1 – Tuntutan Cerai Dengan Taklik.
Cerai taklik berdasarkan peruntukan Seksyen 50 Enakmen Undang-undang Keluarga Islam ialah lafaz perjanjian yang dibuat oleh suami selepas akad nikah mengikut hukum syarak dan peruntukan undang-undang. Lafaz taklik negeri adalah berbeza antara satu negeri dengan negeri lain. Hanya isteri boleh menuntut cerai taklik. Lafaz taklik perlu dibaca dan ditafsirkan secara keseluruhan, bukan separuh atau sekerat saja.
Lazimnya di Malaysia pernikahan dilakukan dengan lafaz perjanjian taklik oleh suami. Seandainya suami telah melafazkan taklik bahawa sekiranya beliau tidak memberikan nafkah zahir dan batin selama 3 bulan atau lebih si isteri boleh mengadu ke Mahkamah Syariah dan jika didapati benar aduannya maka jatuhlah satu talak.
Dalam kes di atas, pihak isteri telah menyatakan bahawa beliau tidak pernah mendapat kepuasan dalam hubungan kelamin selama perkahwinannya iaitu 10 tahun ini. Meskipun telah mendapat anak, namun itu bukanlah ukuran untuk membuktikan kepuasan seks isteri. Dalam keadaan yang sama juga si isteri telah berbincang dengan suami dan telah berusaha berkali-kali tetapi tiada tindakan serius oleh pihak suami. Dalam situasi ini pihak isteri boleh mengemukakan aduan kepada Mahkamah Syariah untuk tindakan lanjut.
2- Tuntutan Cerai Dengan Fasakh.
Fasakh mengikut Seksyen 2 (1) Enakmen Undang-undang Keluarga Islam didefinisikan sebagai pembubaran nikah disebabkan sesuatu hal keadaan yang diharuskan oleh hukum syarak mengikut seksyen 53.
Jika pihak lelaki mempunyai hak untuk menceraikan isteri dengan melafazkan talak, si isteri pula boleh memohon cerai dengan Fasakh. Bagaimanapun, fasakh yang boleh dituntut oleh isteri bergantung kepada beberapa keadaan yang telah ditetapkan oleh undang-undang. Untuk kes di atas, sila semak tulisan berwarna merah yang telah saya tandakan di bawah:
Semua Undang-undang Keluarga yang digubal sejak tahun 1983 mengiktiraf bahawa seorang isteri dibenarkan memohon fasakh di Mahkamah atas satu atau beberapa alasan yang telah disenaraikan dan diperuntukan dalam Undang-undang Keluarga Islam di tiap-tiap negeri. Di Negeri Perak, alasan yang disenaraikan sebagaimana yang diperuntukkan,dalam Seksyen 49, Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Perak, Bil 13, Tahun 1984,
a) Bahawa suami telah mati pucuk dan masih lagi sedemikian keadaannya dalam masa setahun setelah dibuat pengaduan.
b) Bahawa suami telah gila atau sedang mengidap penyakit kusta atau vitiligo atau sedang mengidap penyakit kelamin dalam keadaan boleh berjangkit selama tidak ada kenyataan yang terang menunjukkan relanya dengan penyakit tersebut.
c) Bahawa izin isteri terhadap perkahwinan itu telah diberi secara tidak sah samada oleh sebab paksaan, kesilapan ketidak sempurnaan akal atau pun lain-lain sebab mengikut Hukum Syarak,
d) Bahawa pada masa perkahwinan itu, suami adalah seorang yang sakit otak (samada berterusan atau berselangan) dalam erti Ordinan sakit 0tak 1952 dari jenis atau setakat yang menjadikannya tidak layak untuk berkahwin;
e) Atas apa-apa alasan lain yang diiktiraf sebagai sah bagi membubarkan perkahwinan atau bagi fasakh menurut Hukum Syarak”.Manakala dalam enakmen Undang-undang Keluarga Islam Kelantan No. 1, tahun 1983, Seksyen 38 selain dari memperuntukkan sebagaimana Undang-undang Bil.13/1984 (Perak), ia juga ada memperuntukkan alasan bahawa isteri yang telah dikahwinkan oleh bapanya atau datuknya sebelum ia cukup umur mengikut Hukum Syarak yang mana ia boleh menolak perkahwinan tersebut setelah mencapai umur 18 tahun. Penambahan kepada 3 alasan yang lain sebagaimana yang diperuntukkan dalam Seksyen 44 Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Kedah, Bil. 1/1984 iaitu :
a) Bahawa suaminya, kerana kepapaan tidak mampu menyarainya
b) Bahawa isterinya mempunyai kecacatan yang menghalang persetubuhan dilakukan,
c) Bahawa suaminya mempunyai kemaluan yang luar biasa.
Bagaimanapun bagi negeri-negeri Terengganu, Pulau Pinang, Wilayah Persekutuan, Negeri Sembilan dan Selangor 28 telah memperuntukkan alasanalasannya dengan agak luas sebagaimana:
a) Tempat di mana beradanya suami telah tidak diketahui selama tempoh lebih daripada satu tahun.
b) Bahawa suami telah cuai atau tidak mengadakan peruntukan nafkahnya selama tempoh tiga tahun.
c) Bahawa suami telah dihukum penjara selama tiga tahun atau lebih
d) Bahawa suami telah tidak menunaikan, tanpa sebab yang munasabah, kewajipan perkahwinan (nafkah batin) selama tempoh satu tahun
e) Bahawa suami menganiayainya, iaitu antara lain:
- lazim menyakiti atau menjadikan kehidupannya menderita disebabkan oleh kelakuan aniya (ketidakpuasan seks adalah satu penderitaan batin), atau
- berkawan dengan perempuan-perempuan jahat atau hidup berperangai keji mengikut pandangan Hukum Syarak, atau
- cuba memaksa isteri hidup secara lucah, atau
- melupuskan harta isteri atau melarang isteri itu dari menggunakan hak-haknya di sisi-undang-undang terhadap harta itu, atau
- menghalang isteri dari menunai atau menjalankan kewajipan atau amalan agamanya, atau
- jika ia mempunyai isteri lebih daripada seorang, dia tidak melayani isteri yang berkenaan secara adil mengikut kehendak Hukum Syarak
f) Bahawa walaupun empat bulan berlalu tetapi isteri masih belum disetubuhi oleh kerana suami bersengaja enggan menyetubuhinya.
g) Apa-apa alasan lain yang diiktiraf sebagai sah bagi membubarkan perkahwinan atau fasakh di bawah Hukum Syarak.
Dengan peruntukan undang-undang di atas, tiada alasan lagi mengapa si isteri perlu malu untuk mengadu kepada Mahkamah Syariah dan tidak sepatutnya si isteri berkelakuan curang atau mencari lelaki lain sebelum bercerai dengan suaminya. Atas sebab ini, hukuman rejam sampai mati yang dianjurkan islam kepada penzina yang telah berkahwin amatlah tepat dan bersesuaian terhadap orang yang sengaja menzalimi diri sendiri dengan perbuatan terkutuk itu!
Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina maka rejamlah tiap-tiap mereka 100 kali rejam, dan janganlah disebabkan rasa simpati menyebabkan kamu gagal melaksanakan hukum Allah, jika kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat, dan hendaklah pelaksanaan hukum Allah disaksikan oleh sekumpulan orang (An-Nuur 24;2).
Semoga dengan penerangan yang jelas dan panjang lebar ini dapat membantu saudari dalam menasihati teman saudari itu. Sama-sama kita doakan semoga Allah melindunginya dan elakkan beliau dari terus curang dan melakukan perbuatan terkutuk itu. Islam itu mudah dan sangat adil, ikutilah cara yang telah digariskan. InsyaAllah semuanya akan dapat diselamatkan dan diselesaikan dengan baik.
Saya bukan menggalakkan supaya mereka bercerai, namun jika sudah 10 tahun mengadu dan si suami tidak mengambil sebarang tindakan, perbuatan ini samalah seperti menyiksa batin si isteri. Mengadu kepada Mahkamah Syariah dan meminta tunjuk ajar dari mereka adalah jalan terbaik. Tentang hukum samada si isteri boleh menuntut cerai atau tidak, di atas itulah jawapan saya.
Wallahualam.....Ketika Sang Istri Meminta Berpisah
Pelajaran Kitab Al Mu`minat karya Asy Syaikh Sholeh Al Fauzan hafidhahullahu ta`ala.Bab apabila seorang istri melihat pada suaminya ketidaksukaan pada dirinya sementara sang istri tetap ingin tinggal bersama suaminya maka bagaimanakah dia harus memperbaiki kondisinya.
Allah berfirman, “Dan apabila seorang wanita khawatir dari sikap nusyuz (tidak bergaul, tidak memberikan hak terhadap istri) suaminya atau berpaling (tidak menghiraukan istrinya) maka tidak mengapa bagi keduanya untuk mengadakan perbaikan, dan perbaikan tersebut lebih baik.” (An Nisa : 128)Ibnu Katsir rahimahullah menjelaskan bahwa apabila seorang wanita takut suaminya akan lari darinya, atau berpaling darinya (yakni meninggalkannya, tidak memberikan haknya, mengacuhkannya) maka boleh bagi seorang istri untuk menggugurkan haknya dari suaminya, atau sebagiannya (tidak seluruhnya), yakni tidak lagi menuntut hak dari suami misalkan hak diberi nafkah, pakaian, jatah hari, dsb dari hal-hal yang termasuk hak-haknya atas suami. Dan bagi seorang suami boleh dia menerima hal ini dari istrinya. Maka apabila suami tersebut tidak lagi memberikan nafkah, pakaian, atau yang lainnya kepada istrinya maka dia tidak berdosa.
Ibnu Katsir juga menjelaskan bahwa yang dimaksud dalam ayat “dan perbaikan itu lebih baik“, yaitu lebih baik daripada perceraian. Kemudian beliau membawakan cerita Saudah Rhadiyallahu `anha istri Nabi Shalallahu `alaihi wassalam, tatkala Saudah telah memasuki usia tua, Rasulullah berkeinginan untuk menceraikannya, maka Saudah melakukan ishlah agar beliau tetap menjadikannya sebagai istri dan Saudah memberikan bagian harinya kepada Aisyah. Saudah melakukan ini karena beliau tetap ingin menjadi istri Nabi Muhammad yang merupakan keutamaan besar di dunia dan akhirat.
Pada ayat ini Allah memberikan pelajaran berharga bagi para istri untuk melakukan ishlah, selain itu Allah juga memerintahkan para suami untuk berlaku baik dalam mempergauli istrinya. Firman Allah, “Apabila kalian tidak menyukai dari istri kalian itu sesuatu, tetapi barangkali Allah menjadikan padanya kebaikan lain yang sangat banyak”. Hal ini dimaksudkan agar kita tidak terburu-buru untuk menceraikan istri kita bila kadang-kadang terjadi hal-hal yang tidak menyenangkan, karena mungkin terdapat hal lain yang disenangi dari istri kalian. Dari pembahasan ini jangan kita melihat bahwa wanita selalu dinomer-duakan, selalu diminta untuk bersabar, selalu diminta untuk mengalah dalam syariat ini, akan tetapi hal ini ditetapkan dalam syariat ini untuk maslahat bagi umat manusia. Karena Allah-lah yang lebih tahu hal-hal apa saja yang membawa manfaat bagi makhluq-Nya.
Bab apabila seorang istri benci terhadap suaminya dan tidak lagi ingin menjadi istrinya, maka apa yang harus dia perbuat ?
Allah berfirman, “Maka apabila kalian takut bahwa keduanya tidak lagi menunaikan hukum-hukum Allah, maka tidak mengapa bagi keduanya pada tebusan yang diberikan istri” (Al Baqarah : 299)
Dijelaskan oleh Al Hafidh Ibnu Katsir rahimahullah bahwa apabila kedua suami istri telah retak hubungannya, sang istri tidak lagi bisa menunaikan hak-hak suaminya, sangat membencinya, dan tidak lagi mampu untuk tetap bergaul dengan suaminya, maka boleh bagi sang istri untuk menebus dirinya dengan memberikan mahar yang telah diberikan suaminya. Hal yang demikian diperbolehkan, dan suami boleh menerima pengembalian mahar (mas kawin) nya tersebut.
Hal inilah yang dimaksud dengan Al Khulu` (perceraian). Secara bahasa berarti melepaskan, mencabut, atau menghilangkan, diambil dari makna melepaskan pakaian. Secara syariat bermakna sang suami melepaskan istrinya dengan barang ganti yang diterima sang suami. Perceraian secara umum diperbolehkan baik dengan dalil Al Quran, As Sunnah, ataupun kesepakatan ulama (ijma`). Perceraian boleh dilakukan baik ketika sang istri dalam keadaan haidh ataupun suci tapi sudah berkumpul dengan suaminya.
Isteri Boleh Minta Cerai
Soalan: Saya seorang wanita yang merasa tertipu. Atas cadangan beberapa pihak saya menerima pinangan seorang pemuda. Mereka kata dia seorang yang baik. Kami pun bernikah. Setelah bernikah baru saya tahu dia seorang penagih dadah. Sudah dua kali dia ditahan. Saya tidak sanggup lagi bersuamikan dia. Dia pernah memukul saya. Malu saya di tempat kerja.
Saya ingin minta diceraikan atau kami dipisahkan. Ramai yang beritahu saya berdosa isteri minta cerai. Keluarga dia lebih-lebihan kutuk saya, kata saya isteri yang tidak baik kerana hendak minta cerai. Allah murka kepada isteri seperti saya. Dr, kenapa saya rasa tertindas jadi perempuan dalam agama saya sendiri?
Fazlina, Kuala Terengganu.
Jawapan Dr Mohd Asri Zainul Abidin:
1. Jika benar seperti yang disebutkan, pihak yang memperkenalkan suami puan kepada puan sehingga puan menerima pinangannya itu berdosa kalau mereka tahu dia seorang penagih tetapi tidak memaklumkannya kepada puan. Mereka termasuk dalam golongan yang menipu dan melakukan penyaksian dusta. Dosa keperitan hidup yang puan tanggung akan dikenakan juga kepada mereka atas penipuan tersebut. Nabi s.a.w bersabda:
“Sesiapa yang memperdaya kami (kaum muslimin) maka dia bukan dalam kalangan kami. Tipu daya dan tipu helah itu dalam neraka” (Riwayat al-Tabarani dan Ibn Hibban, dinilai sahih oleh al-Albani).Dalam hadis ini Nabi s.a.w menyatakan mereka yang menipu orang Islam itu terkeluar dari jalan petunjuk baginda. Bahkan perbuatan itu tempatnya dalam neraka.
2. Seorang muslim hendaklah berlaku jujur apabila ditanya tentang bakal suami atau isteri yang hendak seseorang kahwini. Memberitahu perihal seseorang kepada yang ingin membuat pertimbangan untuk menerima atau menolak pinangan tidak termasuk dalam mengumpat yang diharamkan.
Cumanya, pemberitahuan itu hendaklah sekadar yang diperlukan tanpa berlebihan kepada perkara-perkara yang tiada kaitan. Dalam hadis, apabila Fatimah binti Qais bertanya pendapat Nabi s.a.w mengenai Mu’awiyah bin Abi Sufyan dan Abu Jahm yang datang meminangnya, Nabi s.a.w menjawab:
“Adapun Abu Jahm dia tidak menurunkan tongkatnya dari bahunya. Sementara Mu’awiyah seorang yang miskin tiada berharta. Kahwinilah Usamah bin Zaid” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).Dalam hadis ini Nabi s.a.w memberitahu perihal Abu Jahm dan Mu’awiyah yang menjadikan tidak sesuai untuk diterima pinangan mereka. Tidak menurunkan tongkat dalam hadis tersebut boleh jadi bermaksud sering bermusafir atau suka memukul wanita. Kemiskinan Mu’awiyah juga dimaklumkan oleh Nabi s.a.w untuk mengelakkan masalah. Bahkan Nabi s.a.w mencadangkan calon lain yang lebih baik.
3. Rumahtangga atau perkahwinan bukanlah penjara seksaan untuk seorang lelaki atau wanita. Ia sepatutnya dibina atas cinta dan kebahagiaan, bukan kebencian dan permusuhan. Jika kebencian dan permusuhan mengambil tempat, maka tiada ertinya lagi untuk sesuatu perkahwinan itu diteruskan. Ia akan lebih mengundang dosa daripada pahala. Ia akan merosakkan jiwa dan ketenteraman perasaan.
Hidup ini bukan sekadar untuk bertarung dengan masalah sebuah rumahtangga semata sehingga melupai tujuan kehidupan yang sebenar. Untuk itu, Islam mensyariatkan talak dan beberapa pintu lain seperti khulu’ dan fasakh untuk memboleh seseorang keluar dari neraka kehidupan dan mencari ketenteraman yang baru. Islam tidak seperti sesetengah agama yang menganggap perkahwinan itu semestinya abadi dan tiada jalan keluar lagi sekalipun terpaksa hidup memamah derita.
4. Pemikiran sesetengah masyarakat Islam bahawa penceraian atau talak itu semua buruk adalah tidak benar. Talak atau cerai adakalanya disuruh oleh al-Quran, jika perkahwinan sudah tidak lagi membawa kebaikan. Firman Allah: (maksudnya)
“Dan apabila kamu menceraikan isteri-isteri (kamu) kemudian mereka (hampir) habis tempoh idahnya maka bolehlah kamu pegang mereka (rujuk) dengan cara yang baik atau lepaskan mereka dengan cara yang baik, dan janganlah kamu pegang mereka (rujuk semula) dengan tujuan memberi mudarat, kerana kamu hendak melakukan kezaliman (terhadap mereka); dan sesiapa yang melakukan demikian maka sesungguhnya dia menzalimi dirinya sendiri. dan janganlah kamu menjadikan ayat-ayat (hukum) Allah itu sebagai ejek-ejekan (dan permainan), dan kenanglah nikmat Allah yang diberikan kepada kamu, (dan kenanglah) apa yang diturunkan kepada kamu iaitu Kitab (Al-Quran) dan hikmat (sunnah), untuk memberi pengajaran kepada kamu dengannya. dan bertaqwalah kepada Allah serta ketahuilah: sesungguhnya Allah Maha mengetahui segala-galanya” (Surah al-Baqarah, ayat 231). (Surah al-Baqarah, ayat 231).Maka talak itu jika membawa kebaikan seperti mengelakkan kezaliman antara suami dan isteri atau anak-anak, maka itu adalah suatu kebaikan. Jika membawa keburukan maka keburukan atau perkara negatif dibenci oleh Allah dan RasulNya. Adapun hadis riwayat Abu Daud:
“Perkara halal yang paling dibenci Allah ialah talak” merupakan sebuah hadis yang dhaif atau lemah.(lihat: al-Albani, Irwa al-Ghalil, 7/106, Beirut: al-Maktab al-Islami).Sementara hadis:
“Kahwinilah dan jangan kamu talak, kerana talak itu menggoncang Arasy” adalah sebuah hadis yang palsu. (lihat: al-Albani, al-Silsilah al-Daifah, 1/278, Riyadh: Maktabah al-Ma’arif).Hadis ini amat tidak lojik, bagaimana mungkin Arasy Allah bergegar dengan perceraian seseorang?! Sedangkan Nabi s.a.w sendiri pernah mentalakkan isteri baginda.
5. Wanita juga boleh memohon fasakh (bubar perkahwinan) atau khulu’ (tebus talak) jika dia merasakan suaminya sudah tidak sesuai dengannya dan dia tidak mampu lagi menunaikan tanggungjawab sebagai isteri. Isteri Thabit bin Qais pernah datang kepada Rasulullah s.a.d dan mengadu:
“Wahai RasululLah! Aku tidak mempertikaikan Thabit bin Qais di sudut akhlak dan agamanya. Namun aku membenci kekufuran dalam Islam. Maka RasululLah s.a.w pun bersabda: Mahukah engkau mengembalikan kebunnya? Jawabnya: “Ya”. Lalu RasululLah bersabda kepada Thabit: Ambillah kebunmu dan talakkanlah dia” (Riwayat al-Bukhari).Membenci kekufuran dalam Islam bermaksud penderhakaan terhadap suami yang akhirnya menyerupai kaum yang tidak beriman. Ada juga para ulama yang menafsirkan maksudnya dia terdesak menjadi kufur kerana ingin membebaskan diri dari suami. Kata al-Imam Ibn Qudamah al-Maqdisi (meninggal 620H):
“Sesungguhnya wanita apabila membenci suaminya disebabkan akhlak atau rupa paras atau agama atau usianya yang tua atau lemah atau seumpamanya dan dia takut tidak dapat menunaikan perintah Allah dalam mentaati suami, maka harus baginya untuk khulu’ (tebus talak) dengan bayaran gantian untuk dirinya. Ini berdasarkan firman Allah: (maksudnya): “jika kamu takut keduanya (suami isteri) tidak dapat menegakkan aturan-aturan hukum Allah, maka tidaklah mereka berdosa - mengenai bayaran (tebus talak) yang diberikan oleh isteri untuk menebus dirinya”(Surah al-Baqarah:229) (Ibn Qudamah, al-Mughni, 10/267, Kaherah: Hijr).6. Seorang suami yang menagih dadah boleh membahayakan isteri. Sama ada boleh membawa penyakit yang bahaya seperti aids atau mendorong dia berlaku kejam. Kes-kes seperti ini tidak sepatutnya ditangguhkan. Surat bukti sah suami terjebak dengan dadah sepatutnya cukup untuk memboleh perkahwinan dibatalkan oleh pihak kadi atau mahkamah. Ini jika mahkamah mempunyai kesedaran tentang keadilan melebihi kecenderungan mempertahankan kerenah birokrasi.
7. Sebenarnya, banyak perkara yang disebut oleh para ulama yang membolehkan perkahwinan dibatalkan atau dibubarkan (fasakh) apabila berlaku kezaliman kepada isteri. Dr Karim ‘Abd al-Karim Zaidan ketika mambahaskan tentang memisahkan (tafriq) suami dan isteri disebabkan mudarat menyebut dua jenis mudarat yang memboleh isteri menuntut untuk dia dipisahkan.
Satunya, mudarat dari segi fizikal seperti suami memukul, atau membuatkan sesuatu yang menyebabkan kecederaan. Kedua, segi jiwa atau psikologi seperti suami memakinya, atau tidak lagi mahu bersetubuh dengannya, atau menengkingnya atau enggan berbicara dengannya. Dr. Zaidan juga memetik apa yang disebut oleh al-Dardir dalam al-Syarh al-Kabir:
“Bagi isteri boleh menuntut dipisahkan dari suami disebabkan mudarat yang dilakukannya; iaitu apa yang tidak diizinkan oleh syarak untuk dia buat seperti meninggalkan isteri atau memukulnya tanpa sebab yang dibenarkan syarak. Atau memaki dia atau bapanya seperti menyebut: Wahai anak anjing, atau wahai anak kafir! Atau wahai anak orang yang dilaknat. Ini seperti yang berlaku dalam kalangan mereka yang tidak senonoh. Di samping itu tambahan kepada dipisahkan, dia patut dihukum untuk diadabkannya. Ini seperti jika dia meliwat isteri”. Dr Zaidan seterusnya memetik apa yang disebut oleh Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah: “Maka dianggap memberi mudarat kepada isteri yang boleh dipisah (difasakh) apabila suami meninggalkan persetubuhan dalam apa keadaan sekalipun. Samada suami sengaja atau tidak sengaja”. (Dr Zaidan, al-Mufassal fi Ahkam al-Mar’ah 8/439. Beirut: Muassasah al-Risalah).8. Jelas, Islam sama sekali tidak pernah menzalimi wanita. Apa yang berlaku dalam banyak keadaan adalah disebabkan oleh pengurusan sesetengah pihak tentang urusan wanita yang tidak menekan nilai-nilai keadilan, keselamatan wanita, perasaan mereka yang lemah dan seumpamanya. Janganlah disalahkan Islam, sebaliknya lihat keadilan Islam jendela nas-nas yang sahih.
9. Perkara yang terpenting dalam hal puan ini, berdoalah kepada Allah agar dibebaskan diri dari keadaan puan dan diberi gentian suami yang lebih baik dan soleh. Hanya Allah Yang Maha Mengetahui tentang masa depan seseorang, pohonlah masa depan yang baik daripadaNya.
Soalan Saya baru berumahtangga empat bulan. Saya seorang isteri yang bekerja. Haruskah saya melayani suami saya bila-bila sahaja dia perlukan senggama walaupun saya penat. Akan kecewakah dia jika saya selalu tidak mahu?
Saya rela dia bersatu bila saya tak kerja sahaja. Saya tidak mahu dia akan terasa kecewa atau bosan.
Jawapan
Seorang suami dikehendaki menanggung segala nafkah isteri dengan sempurna. Jika ia merasakan keperluan rumahtangganya masih belum cukup, ia boleh memberi kebenaran kepada isterinya berkerja dengan kerja-kerja yang sesuai dengan sifat fitrah semulajadi seorang wanita. Kerja itu pula tidak melibatkan percampuran bebas antara kaum lelaki dan perempuan dan dalam batas-batas menutup aurat.Memanglah seorang isteri akan mengalami kepenatan apabila berkerja disiang hari dan kepenatan ini kadang-kadang sudah cukup baginya untuk tidak dapat melayan kehendak suaminya.
Bagaimanapun seorang isterinya yang diajak oleh suaminya untuk melakukan persetubuhan tidak boleh menolak ajakan ini. Jika ia menolak bererti ia telah menderhaka kepada suaminya atau nusyuz kecuali jika ia sendiri uzur syar’i.. Berdasarkan hadis riwayat At-Tabrani isteri yang nusyuz tidak akan diterima solatnya oleh Allah SWT. Dalam hadis riwayat Abu Dawud pula menjelaskan isteri yang nusyuz akan dilaknat oleh para malaikat. Al-Imam Az-Zahabi menjelaskan sebuah hadis dalam kitabnya Al-Kabair apabila seorang suami mengajak isterinya supaya melakukan persetubuhan tetapi ia enggan berbuat demikian, ia akan dilaknat oleh malaikat sampai ke pagi.
Beliau juga mengemukakan sebuah hadis yang menjelaskan apabila seorang suami mengajak isterinya melakukan persetubuhan, hendaklah segera dipenuhi ajakan suaminya walaupun ia sedang memasak di dapur, malah jika suami mahukan isteri bersetubuh di atas belakang unta sekalipun isteri hendaklah taat. Jika tidak taat sudah pasti suami akan kecewa. Kekecewaan ini kadang-kadang membuatkan suami merasa tawar hati kepada isteri dan akhirnya mewujudkan hubungan yang renggang dalam keluarga.
Walau bagaimanapun ulama berpendapat adalah sesuatu kurang adab dan kurang wajar jika sesuatu persetubuah itu dilakukan dalam keadaan salah satu pasangan itu kepenatan berkerja dan lain-lain. Tunggulah sehingga kepenatan ini hilang dahulu.
Artikel dipetik daripada: http://www.darulnuman.com
Menolak ajakan suami
Isteri juga wajib membatalkan puasa sunat tersebut demi memenuhi kehendak suami yang satu ini...
Kita juga pernah diingatkan bahawa isteri harus melayani permintaan ini sekali pun diatas kenderaan. Tolakan yang dibuat tanpa asas kukuh hanya akan mengundang laknat daripada para malaikat. Si isteri tak seharusnya memandang remeh akan perhubungan badan dengan suami.. sekalipun suami anda itu seorang yang flexible... mudah bertolak ansur..
Nyata didunia teknologi ini..telah ramai isteri2 yang mengambil mudah akan hal ini.. dan ditambahkan dengan mereka yang berkerjaya.. ajakan suami seringkali ditolak dengan pelbagai alasan yang sebenarnya boleh diatasi, jika si isteri benar2 tahu akan tanggungjawab terhadap suami yang satu ini.
Sebagai isteri, anda harus membantu suami memahami keperluan2nya sendiri supaya dgn kefahaman tersebut...anda juga akan menerima manafaat darinya... dimana bantuan utk suami menikmati kepuasan yang mendalam setiap kali bersama.. sedikit sebanyak memberikan impak pada diri anda sendiri... Jika dilihat dari permulaan, tolakan isteri pada awalnya mungkin tak memberikan kesan yang besar... namun bila hal tersebut berlarutan, ia pasti akan menjejaskan perhubungan suami isteri dan juga kebahagiaan rumahtangga. Kita boleh lihat kesan dari beberapa sudut:-
1) *Kesihatan* - lelaki perlu menyalurkan keinginan seks mereka melalui saluran yang betul, sah dan halal. Kerana itu, mereka dituntut agar berkahwin sekiranya mereka mampu dan sudah bersedia utk menerima tanggungjawab. Dan sebaliknya jika masih tidak mampu utk beristeri,maka berpuasa itu adalah yang paling baik buatnyer. Ini kerana, dengan berpuasa (dengan sebenar2 puasa).. saluran nafsu itu dapat ditutup dengan ingatan akan azab yang bakal dihadapi sekiranya berkelakuan sumbang..
2) *Agama* - sedangkan para malaikat juga melaknati anda sehinggalah sisuami memberikan kemaafan pada anda.. ingatlah perbuatan anda menolak ajakannya mungkin akan menyinggong perasaannya. ..tolakan isteri kekadang bakal mengundang kemusnahan pada dirinya juga... sekiranya keimanan sisuami bukanlah sekuat yang disangkakan. . Mungkin ada para isteri yang menganggap suami mereka masih waras dan mampu mengawal dari melakukan perkara sumbang dan keji diluar pengetahuan mereka. Namun... jangan juga kita terlupa..bahawa disaat2 seseorang itu berkeluh kesah akan permasalahan hidupnya.. syaitan senantiasa berhampiran bagi menggoda mereka ini .. Kekadang ada yang telah tertutup mata hati kerna "iman yang tipis itu senantiasa dibiarkan berseorangan".. Kemungkinan juga ada para isteri yang lebih rela membenarkan suami mereka bermain mata diluar... kerna menyangkan hanya sekadar itu sahaja..diwaktu yang sama.. tidak ada tindakan susulan demi memperbaiki perhubungan diantara si isteri dansi suami..Apabila masalah ini tidak dirawat atau dicegah diperingkat awal...jangan salahkan sesiapa sekiranya ada yang lain ingin memberikan "Pertolongan" pada suami anda..sebaliknya salahkanla diri anda kerana mengabaikan tanggungjawab anda...
3)*Penampilan Lahiriah* - seks adalah makanan bagi jiwa seseorang.. seks yang baik dan mampu memberikan kepuasan, pasti akan mampu memberikan semangat buat empunya diri setiap hari.. Penampilan diri akan lebih yakin disamping wajah yang berseri2 kerana kepuasan yang dialami..Sekiranya permintaan suami seringkali diabaikan atau ditolak, bimbang kelak sekiranya tiba waktu anda(isteri) mengingininya, nafsunya telah hilang terhadap anda... Ini mungkin setelah sekian lama menerima tolakan anda, suami mungkin tidak lagi mahu memulakan seks kerna bimbang ditolak atau telah terlekat dikepala.. "minta pun tak dapat.. baik tak minta langsung"..
Ini boleh kita istilahkan sebagai "malas seks".. satu puncanya... kebimbangan yang berlebih2an sekiranya ajakannya akan ditolak lagi... Bila seringkali ditolak, lelaki kebiasaannya akan lama kelamaan tidak mengambil endah lagi dengan kehendaknya ini.. Secara sedar atau tidak, dia mungkin tidak mau memikirkannya apakah dia masih maukan seks...dan diwaktu ini , mungkin ada para isteri menganggap si suami sudah hilang minat terhadapnya. . atas alasan2 yang isteri fikirkan "patut" dilakukan oleh si suami.. umpamanya..adanya pengganti atau orang lain yang didampingi.. . Walhal, bagaimana hal ini boleh terjadi???
Tidak pula semestinya, setiap perubahan lelaki itu hanya kerna ada orang ketiga.. kadang kala kita tersalah tafsir.. dia mungkin sedang menunjukkan protes terhadap tindakan kita padanya.. Sisuami, mungkin akan mengalihkan pandangan mereka pada perempuan lain.. atau juga cuba mencari jalan mudah bagi memenuhi kehendaknya. ..Lelaki tidak lagi takut ajakannya ditolak, kerana bagi pelacur umpamanya... tidak ada istilah itu bagi menyara kehidupan mereka.. Si suami juga,akan memandang isterinya tidak cantik..sekalipun isterinya itu seorang bekas ratu cantik...sekiranya dia tidak dapat menikmati kepuasan seks bersama isterinya.
So fikir2 kan lah...kalo hb mintak tu..ready jer la..hatta tgh masak skali pun..ahaks
Isteri ingkar ajakan suami
jimiee
23-04-2011, 06:56 AM
Apa hukumnya isteri menolak ajakan suami untuk bersama?
astrowan
23-04-2011, 07:15 AM
seluruh malaikat dibumi dan dilangit melaknat
kalau tak silap ada ayat surah apa entah menerangkan benda ni
:D:D:D
lain macam ja soklan ni ekekekkek
kalau tak silap ada ayat surah apa entah menerangkan benda ni
:D:D:D
lain macam ja soklan ni ekekekkek
imatnor
23-04-2011, 07:28 AM
kawen la lain..pe susah..
ckama33
23-04-2011, 07:32 AM
Tanggungjawab utama seorang isteri ialah isteri perlulah taat dan patuh kepada suaminya. Kesetiaan isteri kepada suaminya perlu diutamakan terlebih dahulu lebih daripada keluarga terdekatnya sendiri. Ini berdasarkan kepada sabda Rasulullah SAW:
Sekiranya aku ini orang yang menyuruh mana-mana orang supaya sujud kepada orang lain tentu sekali aku akan menyuruh isteri sujud kepada suaminya.
(Riwayat Abu Daud dan al-Hakim)
Isteri hendaklah mematuhi perintah si suami asalkan ia tidak bertentangan dengan ajaran Islam. Andainya suami menyuruh melakukan dosa maka isteri dibenarkan membantah. Sabda Rasulullah SAW:
Tidak boleh memtaati mahluk dalam perkara menderhaka kepada Allah SWT.
(Riwayat Ahmad)
Setelah berkahwin, suami mempunyai hak ke atas isteri. Oleh sebab itu, jika isteri ingin keluar rumah atau berpuasa sunat, ia hendaklah meminta izin daripada suami. Sabda Rasulullah SAW:
Tidak halal bagi sesorang isteri yang beriman dengan Allah dan hari akhirat untuk berpuasa, sedangkan suaminya ada di sampingnya kecuali dengan keizinan suaminya itu.
(Riwayat al-Bukhari, Muslim, dan Ahmad Ibn Hanbal)
Larangan berpuasa tanpa keizinan suami ini diwujudkan kerana dikhuatiri si isteri tidak dapat melayan kemahuan si suami dengan baik. Oleh sebab itu, meminta izin adalah sangat penting.
MELAYAN SUAMI
Si isteri juga hendaklah melayan kehendak suami dengan baik pada bila-bila masa sahaja. Hubungan yang perlu dijaga ialah hubungan kelamin antara kedua-duanya. Oleh sebab itu, si isteri hendaklah memastikan bahawa ia melayan kehendak suaminya. Sabda Rasulullah SAW:
Apabila seorang suami mengajak isterinya ke tempat tidur, tetapi ia enggan melayan ajakan suaminya, maka suami tidur dengan marah pada waktu malam itu, nescaya malaikat mengutuknya sampai waktu subuh.
(Riwayat sebahagian Ahli Sunnah)
Untuk mengelakkan daripada digolongkan dalam golongan yang ingkar, maka isteri perlulah memenuhi kemahuan si suami jika tidak mempunyai alasan yang kukuh untuk menolaknya.
Sekiranya aku ini orang yang menyuruh mana-mana orang supaya sujud kepada orang lain tentu sekali aku akan menyuruh isteri sujud kepada suaminya.
(Riwayat Abu Daud dan al-Hakim)
Isteri hendaklah mematuhi perintah si suami asalkan ia tidak bertentangan dengan ajaran Islam. Andainya suami menyuruh melakukan dosa maka isteri dibenarkan membantah. Sabda Rasulullah SAW:
Tidak boleh memtaati mahluk dalam perkara menderhaka kepada Allah SWT.
(Riwayat Ahmad)
Setelah berkahwin, suami mempunyai hak ke atas isteri. Oleh sebab itu, jika isteri ingin keluar rumah atau berpuasa sunat, ia hendaklah meminta izin daripada suami. Sabda Rasulullah SAW:
Tidak halal bagi sesorang isteri yang beriman dengan Allah dan hari akhirat untuk berpuasa, sedangkan suaminya ada di sampingnya kecuali dengan keizinan suaminya itu.
(Riwayat al-Bukhari, Muslim, dan Ahmad Ibn Hanbal)
Larangan berpuasa tanpa keizinan suami ini diwujudkan kerana dikhuatiri si isteri tidak dapat melayan kemahuan si suami dengan baik. Oleh sebab itu, meminta izin adalah sangat penting.
MELAYAN SUAMI
Si isteri juga hendaklah melayan kehendak suami dengan baik pada bila-bila masa sahaja. Hubungan yang perlu dijaga ialah hubungan kelamin antara kedua-duanya. Oleh sebab itu, si isteri hendaklah memastikan bahawa ia melayan kehendak suaminya. Sabda Rasulullah SAW:
Apabila seorang suami mengajak isterinya ke tempat tidur, tetapi ia enggan melayan ajakan suaminya, maka suami tidur dengan marah pada waktu malam itu, nescaya malaikat mengutuknya sampai waktu subuh.
(Riwayat sebahagian Ahli Sunnah)
Untuk mengelakkan daripada digolongkan dalam golongan yang ingkar, maka isteri perlulah memenuhi kemahuan si suami jika tidak mempunyai alasan yang kukuh untuk menolaknya.
Isteri Nusyuz (derhaka)
1) PENGERTIAN NUSYUZ
Suatu tindakan yang dilakukan oleh isteri yang dianggap menentang kehendak suami dengan tidak ada alasan yang munasabah menurut hukum syarak. Tindakan itulah dikira derhaka.
2) TANDA-TANDA ISTERI NUSYUZ
Di bawah ini dinyatakan beberapa gambaran yang menandakan seorang isteri itu nusyuz :
1. Suami telah menyediakan rumah kediaman yang sesuai dengan keadaan suami, tiba-tiba isteri tidak mahu berpindah ke rumah itu, atau isteri meninggalkan rumah tanpa izin si suami.
2. Apabila kedua suami tinggal di rumah kepunyaan isteri dengan izin isteri kemudian suatu masa isteri mengusir atau melarang suami memasuki rumah tersebut.
3. Apabila isteri musafir tidak bersama suami ataupun bukan bersama muhramnya (orang yang haram berkahwin dengannya) walaupun perjalanan yang wajib seperti pergi menunaikan ibadat haji, kerana perempuan yang musafir tanpa diiringi suami atau muhrimnya dianggap sudah melakukan satu perkara yang salah (maksiat).
4. Apabila isteri bermuka masam atau pun ia memalingkan muka, bercakap kasar dan sebagainya sedangkan suami berkeadaan lemah lembut, bermanis muka dan sebagainya.
3) PERKARA-PERKARA YANG PERLU DILAKUKAN APABILA ISTERI NUSYUZ
Apabila suami melihat tanda-tanda yang menunjukkan isterinya itu nusyuz, hendaklah suami itu :
1. Menasihati dengan cara yang baik dan menerangkan kepadanya bahawa nusyuz itu adalah salah dan dikutuk oleh Allah serta memberitahunya bahawa isteri yang nusyuz boleh dipotong atau tidak diberi sara hidupnya, firman Allah :
Ertinya : Isteri yang kamu takuti kederhakaan mereka, maka berilah nasihat kepada mereka.
(Surah An-Nisa: ayat 34)
2. Jika nasihat itu tidak sedikitpun memberi kesan, maka hendaklah suami meninggalkan dari keseketiduran dengan isteri tersebut, sebagaimana firman Allah :
Ertinya : Dan tinggalkan dari seketiduran dengan mereka.
(sambungan ayat 34 surah An-Nisaa’)
Dari ayat ini dapat difahamkan bahawa Allah menyuruh suami-suami meninggalkan dari seketiduran sahaja, bukan meninggalkan percakapan, kerana meninggalkan percakapan lebih dari tiga hari adalah haram, bukan sahaja terhadap isteri-isteri malah terhadap orang lain juga berdasarkan sabda Rasulullah SAW:
Ertinya : Tidak halal bagi seseorang muslim tidak bercakap dengan saudaranya lebih dari tiga hari. Maksudnya, ialah bila berjumpa di antara satu sama lain, tetapi kalau tidak bertemuan, tidaklah diharamkan walaupun tidak bercakap bertahun-tahun lamanya.
3. Jika tidak seketiduran pun tidak memberi apa-apa kesan, malah isteri tersebut terus nusyuz, maka diharuskan bagi pihak suami memukul isteri tersebut dengan syarat pukulan itu tidak sampai mencederakan atau melukakan sebagaimana firman Allah :
Ertinya : Dan pukullah mereka (isteri).
(Sambngan ayat 34 surah An-Nisa)
Dalam peringkat yang akhir ini, harus dilakukan oleh suami sekiranya difikirkan dengan cara ini akan memberi kesan. Sebaliknya kalau difikirkan tidak akan memberi kesan, maka tidaklah harus dilakukan. Dalam hal ini, suami mestilah berhati-hati , supaya tidak terpukul di tempat-tempat yang mendatangkan bahaya seperti muka, perut dan sebagainya.
Wallahua’lam
Sumber : 1. http://www.unitagamakmb.com
No comments:
Post a Comment