Wednesday, March 14, 2012

DIDUNIA NI..ADA YANG BERGEMBIRA ADA YANG BERSEDIH...KEDUA2NYA ADA HIKMAH...ALLAH LAH YANG LEBIH MENGETAHUI NYA.....

'Objek terapung itu anak saya'

KOTA BHARU – Seorang ibu yang sedang mencari anak bongsunya berusia 15 bulan yang hilang dari rumah di Pantai Mek Mas di sini kelmarin tidak menyangka menemui bayi itu dalam keadaan terapung di kuala sungai belakang rumahnya.
Ketika ditemui pada pukul 2 petang, Nik Muhd. Iqbal Azim Nik Ruslan disahkan sudah tidak bernyawa selepas dipercayai terjatuh ke dalam sungai yang terletak kira-kira 10 meter dari rumah mangsa.
Ibu mangsa, Lini Abdullah, 27, berkata, sebelum kejadian dia sedang melakukan kerja rumah di dapur manakala Iqbal Azim pula bermain seorang diri di ruang tamu.
Wanita itu mula menyedari anak bongsu daripada tiga adik-beradik itu hilang pada pukul 1.30 petang selepas bayi itu tiada di ruang tamu sebelum dia keluar mencarinya di sekitar kawasan rumah.
“Sewaktu saya dan sepupu mencari Iqbal Azim, saya tergerak hati untuk pergi ke sungai dan terkejut apabila ternampak satu objek terapung di sungai.
“Sebaik diamati, rupa-rupanya objek terapung itu ialah anak saya,” katanya ketika ditemui di rumahnya di sini semalam.

Loji rawat air kembali beroperasi

LOJI Rawatan Air Sungai Selangor Fasa 1 di Ijok, Kuala Selangor, kembali beroperasi seperti biasa pukul 8 malam tadi setelah ditutup untuk kerja-kerja penyelenggaraan selama 12 jam semalam.


KUALA LUMPUR - Loji Rawatan Air (LRA) Sungai Selangor Fasa 1 (SSP1) kembali beroperasi seperti biasa pada pukul 8 malam tadi setelah operasinya dihentikan selama 12 jam bermula pukul 8 pagi semalam ekoran kerja-kerja penyelenggaraan loji berkenaan.
Bagaimanapun, bekalan air bersih di 153 kawasan yang diramal terjejas iaitu di daerah Petaling, Klang, Shah Alam, Kuala Lumpur, Hulu Selangor dan Kuala Langat tidak mengalami sebarang gangguan ekoran kerja-kerja penyelenggaraan tersebut.
Pengarah Eksekutif Bahagian Komunikasi Korporat dan Hal Ehwal Awam, Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (Syabas), Abdul Halem Mat Sombagaimanapun berkata, gangguan bekalan air hanya akan berlaku pada hari ini sebelum bekalan kembali pulih secara berperingkat-peringkat.
Katanya, sebahagian kawasan yang jauh atau berada di tempat tinggi dijangka mendapat bekalan paling akhir disebabkan faktor tekanan air yang rendah.

Perjalanan rakyat Malaysia ke Rusia tanpa visa


PELANCONG dari Rusia kini tidak perlukan visa untuk datang ke Malaysia selama 30 hari. - Gambar hiasan


KUALA LUMPUR - Rusia bakal memperkenalkan perjalanan tanpa visa kepada rakyat Malaysia ke negara itu, sebagai timbal balas kepada kemudahan serupa diberikan kepada pelawat Rusia ke Malaysia, kata Duta Besar Russia ke Malaysia, Lyudmilla G. Vorobyeva.
Beliau berkata, perjanjian perjalanan tanpa visa itu sedang diperincikan dan berharap perjanjian itu dapat ditandatangani tahun ini.
"Bagi rakyat Rusia, kami tidak perlukan visa untuk datang ke Malaysia selama 30 hari, dalam sistem kami pula kami tidak boleh berikan kemudahan sama kepada rakan kami (Malaysia) begitu sahaja.
"Kami perlu mempunyai perjanjian perjalanan tanpa visa dan kami sedang merumuskan perjanjian ini supaya rakyat Malaysia boleh pergi ke Rusia tanpa visa selama 30 hari," kata duta berusia 47 tahun itu yang mula berkhidmat di sini pada Ogos 2010.
Beliau berharap perjalanan tanpa visa itu akan dapat meningkatkan lagi hubungan pelancongan dan ekonomi antara kedua-dua negara.
"Pada pandangan saya penduduk di sini amat berminat untuk pergi ke Rusia, semua orang tahu mengenai St. Petersburg dan Moscow serta ramai orang melawat destinasi pelancongan utama ini.
"Terdapat banyak tempat yang berpotensi dan menarik untuk dilawati di bahagian Asia di Rusia yang mempunyai banyak destinasi pelancongan eko, taman-taman negara, tempat-tempat bersejarah dan kebudayaan," katanya semasa melakukan lawatan ke agensi berita Bernama di sini semalam.

Pencabul dibelasah


KEADAAN lelaki yang cedera dibelasah selepas didakwa mencabul seorang wanita di sebuah kafe di Taman Tunku Haminah, Sungai Petani semalam.


SUNGAI PETANI - Sebuah kafe di Taman Tunku Haminah di sini kecoh semalam apabila seorang lelaki yang dipercayai mabuk bertindak memegang dan meraba punggung seorang wanita yang sedang mengambil makanan di kafe itu.
Semasa kejadian pada pukul 1 pagi, seorang wanita Cina berusia 30-an pergi ke kafe itu bersama teman lelakinya untuk makan tengah malam.
Namun, semasa leka memilih makanan, mangsa terkejut dan berasa amat malu apabila punggungnya didakwa dipegang dan diraba oleh seorang lelaki bertubuh besar.
Sebelum mencabul mangsa, lelaki itu didakwa asyik memerhatikan wanita itu yang berdiri ketika memilih makanan.
Wanita berkenaan yang terkejut dengan kejadian itu membatalkan hajatnya mengambil makanan dan pergi ke meja sebelum mengadu kepada kekasihnya mengenai insiden tersebut.
Kekasih mangsa yang geram dengan tindakan lelaki Cina itu terus membelasahnya sebelum pelanggan lain di restoran tersebut turut memukul lelaki yang didakwa mencabul itu.
Ada antara pelanggan membelasah lelaki itu menggunakan topi keledar.
Selepas kira-kira lima minit menjadi mangsa belasahan, lelaki yang berusia 30-an itu cedera teruk di kepala, muka bengkak dan berdarah beberapa anggota badan. Dia diselamatkan oleh beberapa orang awam lain yang melihat kejadian itu.
Dia yang dipercayai berada dalam keadaan mabuk kemudian dihantar ke Hospital Sultan Abdul Halim di sini dengan ambulans.
Difahamkan, wanita itu mengenali lelaki berkenaan. Semasa kejadian wanita itu dan lelaki tersebut yang dipercayai tinggal di kawasan sama datang secara berasingan.

'Ingat aku takut nak berperang'


BAPA kandung Nurul Nadirah (gambar kecil) menyiram air di atas pusara anaknya sambil diperhatikan Roselyn (dua dari kiri) dan Alan (kanan) di Masai, Johor Bahru semalam.


JOHOR BAHRU – Pembunuhan kejam Nurul Nadirah Abdullah yang mayatnya dibakar selepas dibunuh di sebuah rumah terbengkalai di Nusa Damai, Masai di sini Isnin lalu seolah-olah menjadi ‘kunci’ untuk ibunya mengingati beberapa kejadian yang menjadi penyebab kematian kanak-kanak itu.
Roselyn Alan, 25, memberitahu, dia baru teringat salah seorang daripada tiga suspek yang pernah bertengkar dengan ibunya, Milnah Jul, 52, mengeluarkan ugutan selepas ditegur mengenai kegiatannya mencuri kabel elektrik.
Katanya, suspek giat mencuri kabel sejak mendiami rumah kosong yang terletak berhadapan dengan rumahnya di tingkat empat Flat Seri Delima, Bandar Seri Alam, Pasir Gudang.
“Saya pernah dengar suspek mengugut ibu berbunyi: ‘Siaplah engkau, ingat aku takut nak berperang’.
“Tak sangka pula mereka benar-benar maksudkannya dengan menculik dan membunuh Dirang (panggilan manja Nurul Nadirah),” rintih Roselyn yang masih bersedih.
Tambahnya, hatinya bertambah terkilan apabila Nurul Nadirah, 5, muncul dalam mimpinya malam semalam dan memberitahunya yang dia sudah okay sebelum memeluk dan menciumnya. Ketika itu Dirang muncul memakai seluar biru tanpa berbaju.
“Dalam mimpi itu, dia tanya emak cari saya? Saya kata ya... kenapa kau tidak balik dan dia kata dia sudah okay sebelum berlalu pergi,” cerita Roselyn.
Ibu Nur Suhaila bersyukur
HASLINA KAMALUDIN
15 Mac 2012
logo tabung adik  nur suhaila
SHAH ALAM - Tidak ada apa yang lebih menggembirakan Hanita Mohd Tahir daripada melihat anaknya, Nur Suhaila Tujikan, 15, sihat seperti remaja yang lain.

Ini kerana anak kesayangannya itu menghidap penyakit Congenital Disorder yang mana mempunyai dua rahim dan salah satunya tidak berfungsi serta terus membengkak.

Jika sebelum ini beliau berasa gusar kerana kos yang tinggi kerana terpaksa menjalani pembedahan Hospital Universiti Sharjah, Dubai, kini Hanita mampu mengukir sedikit senyuman kerana dana yang dikumpul melalui kempen yang dilakukan Sinar Harian mencecah RM70,000.

Beliau bersyukur kerana hajat mahu membawa anaknya menjalani pembedahan akhirnya tercapai dengan bantuan dan keprihatian rakyat Malaysia.

Malah, Lembaga Zakat Selangor (LZS) turut prihatin dengan menyumbang sebanyak RM15,000 untuk tujuan tersebut.

“Alhamdulillah, saya bersyukur di atas bantuan yang dihulurkan kepada anak saya. Semoga keikhlasan ini dapat diiringi dengan berita positif selepas pembedahan kelak. Saya ucapkan terima kasih kepada semua pihak yang membantu anak saya.

“Insya-Allah semua persiapan sudah dilakukan. Urusan pasport, tiket kapal terbang dan penginapan,” katanya ketika menerima sumbangan tersebut daripada Pengurus Komunikasi Korporat LZS, Norajun Ainun Mohd Hashim di kediamannya semalam.

Sejak kisah penderitaan Nur Suhaila, disiarkan akhbar Sinar Harian, pelbagai pihak termasuk individu tampil menghulurkan bantuan kepada pelajar tingkatan tiga Sekolah Menengah Kebangsaan Seksyen 19 di sini untuk menjalani pembedahan.

Hanita dan Nur Suhaila akan berangkat ke Dubai pada 19 Mac ini dan pembedahan pada 22 Mac. Mereka dijangka pulang pada 28 Mac.

Katanya, wang dana itu juga akan digunakan untuk rawatan susulan.

Sementara itu Norajun Ainun berkata, LZS mengetahui berita mengenai Tabung Suhaila menerusi akhbar dan terus melakukan kaji selidik mengenainya.

“Kami mendapati Suhaila layak menerima sumbangan ini kerana penyakitnya hanya boleh dirawat di luar negara.

“Dengan sumbangan yang diberikan, LZS berharap ia dapat meri­ngankan beban ditanggung. Kami berharap akan dimaklumkan menge­nai perkembangan Suhaila selepas pulang dari Dubai nanti,” katanya.

No comments:

Post a Comment