Tuesday, March 13, 2012

KEJAM MEMANG KEJAM...HUDUD PATUT DIPERKENAL...DAN DILAKSANAKAN..HUKUM ALLAH..ORANG ISLAM TAK PERLU RAGU2...

Motif dendam



KUALA LUMPUR: Polis tidak menolak kemungkinan dendam peribadi terhadap keluarga Nurul Nadirah Abdullah, 5, atau Dirang menjadi motif di sebalik penculikan dan pembunuhan kejam kanak-kanak berkenaan.
Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Bakri Zinin berkata, setakat ini, empat suspek termasuk tiga ditahan beberapa jam selepas laporan kehilangan Nur Nadirah dibuat neneknya pada 1 Mac lalu.

Katanya, suspek keempat yang juga bapa Dirang ditahan beberapa hari lalu.
“Bantuan segera daripada masyarakat membolehkan polis menangkap tiga suspek beberapa jam selepas laporan kehilangan Dirang dibuat. Suspek keempat ditahan beberapa hari kemudian. Dengan empat penangkapan ini, kami percaya polis berada di landasan yang betul untuk menyelesaikan kes ini.

“Kami menyiasat dari semua sudut untuk memastikan motif di sebalik penculikan dan pembunuhan kanak-kanak ini dapat dikenal pasti,” katanya dalam satu kenyataan yang dibuat dalam facebook Polis Diraja Malaysia (PDRM), semalam.

Katanya, polis juga ingin menyampaikan ucapan setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih kepada orang ramai yang membantu polis dalam kes ini, terutama dalam memberikan maklumat yang membawa kepada penangkapan suspek dan penemuan mayat.

“Sekali lagi pihak polis mengingatkan ibu bapa untuk mengawasi anak mereka terutama yang masih kecil pada setiap masa dan tidak meninggalkan mereka tanpa pengawasan,” katanya.

Dirang dibunuh pada hari hilang


Milnah (baju putih) bersama ahli keluarga sedih melihat lubang tempat mayat Dirang (gambar kecil) dibakar di Nusa Damai, Masai, Johor Bahru semalam.


JOHOR BAHRU – Nyawa Nurul Nadirah Abdullah yang lebih mesra dipanggil Dirang, diragut secara kejam apabila mangsa dipercayai dicekik sampai mati sebelum mayat kanak-kanak malang itu dimasukkan ke dalam lubang dan dibakar di kawasan perumahan terbengkalai di Nusa Damai, Masai di sini.
Satu sumber berkata, seorang daripada empat suspek yang ditahan mengaku membunuh Dirang, 5, dengan cara mencekik mangsa sebaik sahaja kanak-kanak itu diculik ketika keluar dari rumah seorang diri di Flat Seri Delima, Bandar Seri Alam, Pasir Gudang di sini. Ketika itu mangsa hendak pergi ke kedai.
Selepas mangsa sudah tidak bernyawa, mayat Dirang dibawa ke kawasan rumah terbengkalai kira-kira lima kilometer dari rumah mangsa dan dibakar.
Sumber itu memberitahu, suspek yang tinggal tidak jauh dari rumah mangsa mendakwa dia bertindak demikian kerana dendam selepas pernah dihina dan dipandang rendah oleh nenek mangsa.
“Dirang terus dibunuh dan dibakar pada hari dia hilang pada 1 Mac,” kata sumber itu.
Bapa kandung Dirang dibawa ke rumah mayat HSA
Norshikin Mohd Salleh
14 Mac 2012
Siasatan kes bunuh Dirang siap waktu terdekat
JOHOR BAHRU - Seorang lelaki berusia lingkungan 30-an, dipercayai bapa kandung kanak-kanak yang mati dibunuh sebelum mayatnya dibakar, Nurul Nadirah Abdullah, 5, dibawa ke rumah mayat Hospital Sultanah Aminah (HSA) di sini, pagi tadi.

Suspek, yang berpakaian baju lokap dan bergari, tiba di pekarangan rumah mayat HSA dengan diiringi tiga anggota polis kira-kira jam 10 pagi.

Jenazah Nurul Nadirah atau panggilan manja Dirang, disembahyangkan di rumah mayat itu dan dibawa menaiki van jenazah untuk dikebumikan di tanah perkuburan Islam Masai, kira-kira jam 11.45 pagi.

Jenazah diiringi ibunya Roselyn Alan, datuk, bapa tiri dan abang Dirang.
Seperti separuh nyawa disedut
Wartawan Sinar Harian
14 Mac 2012
Seperti separuh nyawa disedut
“SAYA dapat tahu Dirang disahkan mati melalui jiran yang mendengar berita itu di TV. Saya tiba-tiba jadi geram. Perasaan marah membelenggu fikiran bila menerima khabar tentang nasib yang menimpa Dirang.

Betapa tergamak si pembunuh bertindak kejam. Memanglah hati si pembunuh sudah hitam! Sampai sanggup membakar anak sekecil itu.

Hari ini (semalam) apabila baca akhbar untuk mendapatkan cerita yang lebih jelas, air mata saya menitis. Entahlah... saya seperti sudah tidak tahu untuk berkata apa-apa.

Saya sudah kering perkataan untuk menzahirkan rasa simpati kepada ibu bapa yang senasib de­ngan saya. Itu sebenarnya.

Cuma apa yang mampu saya luahkan hanyalah selaut kasihan. Pasangan Roselyn Alan dan Lima Medeng memang menerima tamparan hebat lantaran anak disayangi­ diperlakukan sebegitu rupa oleh manusia yang tidak berhati perut.

Kasihan... saya harap mereka tabah menerima dugaan ini. Ingatlah, Dirang seorang kanak-kanak yang tidak berdosa. Yakinlah dengan janji ALLAH, tempat Dirang adalah di syurga.

Dulu anak saya, Awie (Asmawi) hilang ketika pulang dari sebuah kafe siber.

Bermula saat itu kehidupan kami seisi keluarga diselubungi mendung. Sedih. Sehingga kini awan keperitan masih belum berarak pergi dari hati.

9 Mac lalu genap empat tahun Awie lenyap tiada khabar. Perbagai persoalan bermain di fikiran bila mengenang di mana dan apakah nasib Awie.

Pencarian dan penantian keluarga Dirang berakhir juga walau takdirnya begini. Tapi nasib Awie tidak diketahui sehingga kini. Entah hidup, entahkan mati.

Kalau Awie masih hidup tentu sudah besar. Dia hilang waktu berusia 11 tahun. Kini sudah 15.

Kehilangan anak sememangnya seperti separuh nyawa disedut. Apatah lagi dengan kejadian seperti menimpa Dirang itu.

Kepada ibu bapa Dirang... bersabarlah. Jaga kesihatan. Jaga diri, fizikal dan mental. Ingat kepada ALLAH. Berdo­alah semoga pembunuh itu mendapat pembalasan.”
‘Mak sayang Dirang tak?’
Wartawan Sinar Harian
14 Mac 2012
'Hati saya menangis'
PASIR GUDANG - Kehilangan Nurul Nadirah Abdullah (Dirang), yang berusia 5 tahun, 1 Mac lalu sudah terjawab. Kelmarin polis mengesahkan serpihan rangka manusia hangus yang ditemui di Ladang Kelapa Sawit Nusa Damai, Masai, 8 Mac lalu adalah milik Dirang.

Lalu, berita malang ini disampaikan kepada ibu Dirang, Roselyn Alan, 25. Sedih, geram segala keruan bergabung mengakibatkan Roseylin pengsan beberapa kali selepas mendapat perkhabaran yang disampaikan polis kepadanya itu.

Suasana kesedihan yang membelenggu dan keadaan Roseylin yang tidak mengizinkan, menggagalkan misi wartawan Sinar Harian untuk mendekatinya pada hari tersebut. Tetapi semalam, Roseylin tampil mencurah rasa. Ikuti suara hati ibu muda ini.

“Mak sayang Dirang tak?” Ibu mana yang tidak sayangkan anaknya Dirang? Walau DNA sudah mengesahkan mayat rentung itu anak mak, buah hati mak... mak seperti tidak percaya. Jauh di sudut hati mak masih mengharap itu bukan mayat Dirang. Bukan anak mak. Mak mahu Dirang pulang. Mahu peluk Dirang. Cium Dirang.

Dirang tahu...Hangat rangkulan Dirang, kucupan Dirang sebelum keluar dari rumah dan kemudian hilang, bagai masih terasa. Dirang...Dirang ingat tak? Setiap kali kita tidur bersama, Dirang tidak pernah tidak memeluk mak. Erat. Kejap!

Tapi selepas ini mak tidak dapat lagi merasainya. Tiada Dirang yang akan membelai rambut mak. Tiada Dirang yang merengek-rengek kecil di telinga mak. Tiada Dirang yang melontarkan ucapan manja “Mak sayang Dirang tak?’ Mak akan merindui segalanya.

Dirang...Sebelum kehilangan Dirang 1 Mac lalu, itu jugalah ucapan terakhir yang keluar dari mulut Dirang untuk mak. Mak sayang Dirang! Amat sayang! Terlalu sayang! Kasih mak pada Dirang tidak ada galang gantinya. Mak yakin Dirang tahu semuanya itu.

Dirang...Sejak Dirang lahir seingat mak, Dirang tidak pernah menyusahkan keluarga. Dirang anak yang baik. Tidak cerewet. Pandai berdikari. Dirang selalu bantu mak. Tolong mak jaga adik. Kalau adik Ainul Suhada nangis, Dirang cepat menghampir. Pujuk adik. Cium adik. Kalau mak nak mandikan adik, Dirang pantas pilih baju warna merah jambu untuk adik pakai. Tidak payah disuruh, Dirang melakukannya dengan segera.

Dirang...Pasti adik pun rindukan Dirang. Pasti adik tercari-cari mana kakak kesayangannya...

Dirang... anak mak suka melukis kan? Hari tu Dirang ada minta mak belikan buku untuk Dirang melakar. Maafkan mak sayang... mak belum sempat memenuhi permintaan Dirang itu. Maafkan mak nak!
Namun mak yakin... di sana, di sisi TUHAN, Dirang akan dapat yang lebih baik. Yang lebih hebat daripada apa yang Dirang harap.

Dirang tahu? Bila Dirang hilang, mak pergi cari Dirang di sana sini. Pagi, petang, siang dan malam mak keliling bandar cari Dirang. Berharap Dirang muncul segera. Sejak Dirang hilang, mak tidak lalu makan. Mak tidak dapat tidur. Hati mak terlalu bimbang. Mak takut Dirang diapa-apakan. Terlalu takut. Apalah yang dilakukan pembunuh itu pada Dirang? Mak tak sanggup memikirkannya.

Maafkan mak Dirang. Waktu Dirang disakiti mak tidak mampu membantu. Jeritan Dirang melaung nama mak tidak sampai ke telinga ini. Gagal memukul gegendang memberi syarat. Tidak dapat mak sahut.
Membayangkannya mak terasa terlalu sakit, Dirang. Badan mak seperti sama didera. Tubuh mak seperti sama dibakar.

TUHAN, kenapa begitu kejam pembunuh itu? Kenapa mesti dia sakiti anak saya? Kenapa dia mesti bunuh Dirang? Jika dia minta duit, saya bukan kaya. Malah tidak bekerja. Musuh pun tiada.
Polis mahu cekup wanita ugut ibu Dirang
Wartawan Sinar Harian
13 Mac 2012
sms
PASIR GUDANG - Polis Johor mahu mendapatkan kerjasama rakan mereka dari Kelantan untuk "mencekup" seorang wanita yang menghubungi ibu kanak-kanak Nurul Nadhirah Abdullah, yang diculik dan semalam disahkan dibakar, dengan menelefon dan menghantar SMS berbaur ugutan meminta wang tebusan.

Perkara itu disahkan oleh Ketua Polis Johor, Datuk Mohd Mokhtar Mohd Shariff di sini, hari ini.

Ibu mangsa, Roselyn Alan, 25, dilaporkan menerima panggilan dan SMS daripada seorang wanita tidak dikenali dari Kelantan, semalam.

Mohd Mokhtar berkata, pihaknya telah berhubung dengan polis negeri itu bagi membantu menyiasat kes tersebut.

"Kita minta bantuan polis Kelantan untuk cekup individu itu, kesan dia dan bawak dia ke Johor," katanya.

Roselyn sebelum ini dilaporkan menerima panggilan telefon dan SMS daripada seorang yang tidak dikenali mengugut untuk membunuh Dirang jika tidak dibayar wang tebusan sebanyak RM30,000.

Polis semalam mengesahkan mayat rentung yang ditemui di ladang kelapa sawit di Nusa Damai, Masai dekat sini pada Khamis lalu sebagai Nurul Nadhirah setelah mendapat keputusan hasil ujian asid Deoksiribonukleik (DNA) daripada Jabatan Kimia.

Nurul Nadhirah hilang pada 1 Mac lalu ketika keluar membeli mi segera dan telur di kedai runcit di kawasan kediamannya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika mengunjungi keluarga Nurul Nadhirah atau lebih dikenali sebagai Dirang di Flat Seri Delima, Bandar Seri Alam Pasir Gudang di sini hari ini.

Sambil menyifatkan individu yang terlibat dalam kes bunuh dan bakar kanak-kanak itu sebagai penjenayah kejam, berhati binatang dan tidak berperikemanusian menyiksa insan kerdil yang tidak berdosa, beliau menegaskan
suspek yang terlibat akan dihadapkan ke muka pengadilan secepat mungkin.

Katanya, tiga daripada empat suspek termasuk seorang wanita berumur 30 hingga 40 tahun itu didapati positif dadah jenis metamphetamine dan ice manakala dua daripada suspek mempunyai rekod jenayah lampau bagi kesalahan dadah dan curi.

AKAN MENYUSUL
Ibu Dirang tidak akan maafkan pembunuh
MOHD FIRDAUS YON, HAFIDZUL HILMI MOHD NOOR & AZLINA OTHMAN
13 Mac 2012
dirang ibu
PASIR GUDANG - “Saya mahu hukuman yang setimpal dikenakan ke atas orang yang melakukan sebegitu rupa kepada anak saya,” kata ibu Nurul Nadhirah Abdullah atau Dirang sambil gagal menahan rasa sebak di dada.
Menurutnya, dia tidak mengetahui sebab suspek yang membunuh Dirang berbuat sedemikian malah menuntut keadilan supaya suspek terbabit merasai kesakitan seperti dirasai anak perempuannya itu.
“Saya seakan dapat merasai kesakitan yang amat sangat dialami oleh Dirang. Anak saya masih kecil. Saya tidak tahu apa yang Dirang sudah buat sampai diperlaku sebegitu rupa.
“Jika dia minta duit, saya bukannya kaya, malah tidak berkerja. Musuh pun tiada. Saya tidak akan memaafkan mereka yang melakukan perbuatan ini ke atas Dirang. Biar mereka rasa apa yang anak saya rasakan,” katanya kepada pemberita ketika ditemui selepas menerima kunjungan Ketua Polis Johor, Datuk Mohd Mokhtar Mohd Shariff di rumahnya di Flet Seri Delima, Bandar Seri Alam di sini, hari ini.
Roselyn berkata, Allahyarhamah Nurul Nadhirah sempat menikmati sebungkus roti selain memeluk dan menciumnya sebelum hilang selepas pergi ke kedai untuk membeli mi segera.
“Dia ada peluk dan mencium saya sambil bertanya sama ada saya sayang atau tidak kepadanya. Sebelum ini, Dirang pernah meminta saya membelikannya buku tulis kerana dia suka melukis, namun saya tidak sempat memenuhi permintaannya,” katanya.
Roselyn turut mengakui tidak dapat tidur dan tidak lalu makan sejak Nurul Nadhirah yang mesra dipanggil Dirang, didapati hilang dan telah berusaha mencarinya dari pukul 8 pagi setiap hari sehingga malam dengan menaiki kereta di sekitar bandar.
Menyifatkan Dirang sebagai seorang anak yang baik dan tidak cerewet, katanya, dia pasti teringatkan Nurul Nadhirah setiap kali mahu membancuhkan susu untuk anak bongsunya, Ainul Suhada Abdullah, yang baru berusia dua bulan.
Katanya, sebagai kakak, Nurul Nadhirah sangat menyayangi adik perempuannnya dengan sentiasa memberikan ciuman serta memilihkan pakaian berwarna merah jambu.
“Nurul Nadhirah turut gemar mewarnai buku dan bercita-cita untuk menjadi seorang doktor," katanya.
Bapa tiri Dirang, Lima Medeng, 25, berkata, hubungan bersama Allahyarhamah Nurul Nadhirah amat rapat dan anak tiri perempuannya itu gemar untuk mengikut ke mana jua dia pergi.
Katanya, dia sangat berharap supaya orang yang melakukan perbuatan kejam ke atas Dirang akan menerima hukuman sewajarnya.
“Saya dengan Dirang amat rapat. Saya amat terasa kehilangan dan pemergiannya. Dia (Dirang) selalu sahaja mahu ikut ke mana sahaja saya mahu pergi.
“Mula terima berita daripada isteri memberitahu Dirang sudah mati, saya tidak percaya malah cuba menghubungi polis bagi mendapatkan pengesahan semula.
“Selepas sekali lagi polis mengesahkan serpihan rangka manusia hangus yang ditemui di Ladang Nusa Damai, Masai, tempoh hari, adalah Dirang, mula-mula saya rasa takut, namun kemudiannya sedih dengan pemergian Dirang,” katanya.
Sementara itu, datuk Dirang, Alan Alip, 49, berkata, jenazah Dirang akan dituntut keluarga pada hari esok sekitar jam 9 pagi untuk disembahyang dan dikebumikan di tanah perkuburan Islam di Masai.
“Saya tidak sangka, serpihan rangka manusia yang ditemui di ladang terbabit adalah Dirang. Kami menemui serpihan mayat itu ketika berusaha menjejaki cucu saya sehingga ke ladang berkenaan selepas bersama menunaikan Solat Fardhu Subuh berjemaah.
“Serpihan rangka manusia hangus yang juga merupakan cucu saya ditemui berdekatan sebuah rumah terbengkalai di ladang terbabit. Satu panggilan kepada pihak polis segera dibuat dengan penemuan itu, namun tidak menyangka ia adalah milik cucu saya sehinggalah  polis mengesahkan perkara ini,” katanya.
Siasatan kes bunuh Dirang siap waktu terdekat

13 Mac 2012
Siasatan kes bunuh Dirang siap waktu terdekat
PASIR GUDANG - Ketua Polis Johor Datuk Mohd Mokhtar Mohd Shariff berkata polis sedang berusaha menyiapkan kertas siasatan kes bunuh dan bakar kanak-kanak malang Nurul Nadhirah Abdullah, 5, secepat mungkin bagi membolehkan suspek kes itu dihadapkan ke mahkamah dengan segera.

Beliau berkata, polis sedang menunggu beberapa lagi laporan daripada Jabatan Kimia untuk menyiapkan kertas siasatan itu sebelum dikemukakan kepada pihak Pendakwa Raya untuk tindakan.

"Saya telah pun mengarahkan timbalan saya Datuk Ismail Yatim yang mempengerusikan pasukan khas bagi menyiasat kes ini untuk siapkan kertas siasatan secepat mungkin," katanya kepada pemberita ketika mengunjungi keluarga Nurul Nadhirah atau lebih dikenali sebagai Dirang di Flat Seri Delima, Bandar Seri Alam Pasir Gudang di sini hari ini.

Sambil menyifatkan individu yang terlibat dalam kes bunuh dan bakar kanak-kanak itu sebagai penjenayah kejam, berhati binatang dan tidak berperikemanusian menyiksa insan kerdil yang tidak berdosa, beliau menegaskan suspek yang terlibat akan dihadapkan ke muka pengadilan secepat mungkin.

Katanya tiga daripada empat suspek termasuk seorang wanita berumur 30 hingga 40 tahun itu didapati positif dadah jenis metamphetamine dan ice manakala dua daripada suspek mempunyai rekod jenayah lampau bagi kesalahan dadah dan curi.

Dalam kunjungan yang turut disertai oleh isterinya, Datin Bibi Zakiah Meraslam itu, Mohd Mokhtar turut merakamkan ucapan takziah kepada keluarga mangsa atas kejadian tragis dan menyayat hati itu.
 Beliau berkata kejadian itu harus dijadikan iktibar dan masyarakat digesa supaya mengawasi anak-anak supaya tidak terdedah kepada ancaman keselamatan.

"Saya juga minta masyarakat berwaspada jika terlihat karektor mencurigakan," katanya.

Mengenai panggilan telefon dan khidmat pesanan ringkas (SMS) berbaur ugutan yang diterima oleh ibu mangsa, Roselyn Alan, 25 daripada seorang wanita tidak dikenali dari Kelantan semalam, Mohd Mokhtar berkata pihaknya telah berhubung dengan polis negeri itu bagi membantu menyiasat kes tersebut.

"Kita minta bantuan polis Kelantan untuk cekup individu itu, kesan dia dan bawak dia ke Johor," katanya.

Roselyn sebelum ini dilaporkan menerima panggilan telefon dan SMS daripada seorang yang tidak dikenali mengugut untuk membunuh Dirang jika tidak dibayar wang tebusan sebanyak RM30,000.

Polis semalam mengesahkan mayat rentung yang ditemui di ladang kelapa sawit di Nusa Damai, Masai dekat sini pada Khamis lalu sebagai Nurul Nadhirah setelah mendapat keputusan hasil ujian asid Deoksiribonukleik (DNA) daripada Jabatan Kimia.

Nurul Nadhirah atau lebih dikenali sebagai Dirang hilang pada 1 Mac lalu ketika keluar membeli mee segera dan telur di kedai runcit di kawasan kediamannya. - Bernama

No comments:

Post a Comment