Thursday, March 15, 2012

KALAU SIHAT PUN TAK SOLAT...SAKIT PE LAH LAGI...MEMANG DARI KECIL TIDAK ASUH SOLAT...SEPATUT 7 TAHUN SURUH...10 TAHUN KALAU ENGGAN PUKUL...INI HADIS...TAPI TAK BUAT...KHUATIR IBUBAPA PUN TAK SOLAT...NI KESAN TIDAK MAJLIS ILMU...ASYIK CARI DUIT@DUNIA AJE

Skuad Jejak Asnaf berkesan

Oleh Yusliza Yakimir Abd Talib
yusliza@hmetro.com.my

SIMPATI...(dari kanan) Jamil, Syed Ali dan Dr Muhammad Yamin melihat keadaan Ibrahim yang terlantar sakit.
SIMPATI...(dari kanan) Jamil, Syed Ali dan Dr Muhammad Yamin melihat keadaan Ibrahim yang terlantar sakit.
KUALA LUMPUR: Penderitaan seorang warga emas yang mengalami pendarahan otak selepas terbabit dalam kemalangan September lalu mendapat perhatian Baitulmal Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) yang membantu membiayai kos rawatan dan keperluannya.
Ibrahim Mohd Taib, 84, yang kini terlantar di rumahnya memerlukan kira-kira RM1,500 sebulan untuk membeli ubat-ubatan, barang keperluan harian termasuk lampin pakai buang, susu dan kos rawatan yang sebelum ini ditanggung anak-anaknya serta bantuan jiran dan Umno Bahagian Cheras.

Anak kelapan Ibrahim, Badrul Hisham, 30, berkata, keluarganya bersyukur kerana penderitaan ayahnya mendapat perhatian Baitulmal memandangkan adik-beradiknya tidak mampu membiayai kos ubat-ubatan, rawatan dan keperluan harian ayahnya yang tinggi.
“Adik-beradik saya kebanyakannya sudah berkeluarga dan mempunyai tanggungan sendiri manakala dua adik yang tinggal bersama ayah hilang tempat bergantung selepas ayah terbabit kemalangan dan ibu pula meninggal dunia lapan tahun lalu.

“Malah, dua adik kami itu, Siti Hajar, 14, masih bersekolah manakala Salman, 24, mengalami masalah pada tulang pinggul hingga tidak mampu bekerja,” katanya ketika ditemui di rumah bapanya di Kampung Tangki Bukit Air, Cheras di sini, semalam.

Ibrahim antara 10 isi rumah kampung itu dijejaki Skuad Jejak Asnaf Baitulmal MAIWP yang ditubuhkan sejak 16 Februari lalu bagi membantu golongan asnaf yang masih belum mendapat sebarang bantuan Baitulmal.

Majlis Jejak Asnaf Baitulmal MAIWP itu turut dihadiri Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom yang turun padang menemui tiga daripada 10 penerima di kampung berkenaan.

Turut hadir, Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Datuk Othman Mustapha; Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi), Datuk Che Mat Che Ali; Ketua Pegawai Eksekutif MAIWP, Dr Muhammad Yamin Ismail; dan Pengerusi Yayasan Pendidikan Cheras, Datuk Wira Syed Ali Al-Habshee.
Sementara itu, Jamil Khir berkata, usaha MAIWP memperkenalkan Skuad Jejak Asnaf Baitulmal MAIWP sejak sebulan lalu berhasil menjejaki 287 golongan asnaf, fakir miskin dan orang kelainan upaya (OKU) yang memerlukan bantuan. “Langkah proaktif Baitulmal MAIWP dengan mengambil pendekatan turun padang itu bagi memastikan nasib golongan berkenaan sentiasa terbela dan mendapat perhatian. “Kami dapati ramai di kalangan mereka yang berkelayakan tidak membuat permohonan kerana beberapa kekangan termasuk tidak memahami maklumat berkaitan bantuan dengan jelas dan ada antaranya tidak tahu di mana hendak dapatkan bantuan.

“Justeru, kami mengambil langkah turun padang dan menjejaki sendiri golongan ini bagi membolehkan pelbagai bantuan berbentuk barangan serta wang tunai disalurkan,” katanya.
Suspek pernah ugut nenek Dirang
Wartawan Sinar Harian
15 Mac 2012
Suspek pernah ugut nenek Dirang
PASIR GUDANG – “Siap la kau nanti.. ingat aku takut berperang dengan kau...!”

Itu antara jeritan dan ugutan salah seorang daripada empat suspek yang ditahan kepada nenek mangsa bunuh dan bakar, Nurul Nadirah Abdullah, 5.

Ibu mangsa, Roselyn Alan, 25, memberitahu ibunya, Milnah Jul, 56, pernah bergaduh dengan salah seorang suspek yang ditahan kerana menegur tentang kecurian kabel dan tindakan suspek memukul seorang budak yang tinggal di sini, Disember tahun lepas.

“Selepas pergaduhan itu, kami hidup macam biasa dan bertegur sapa apabila berjumpa, tetapi tidak menyangka dia tergamak melakukan tindakan sekejam itu.

“Saya mahu suspek (yang membunuh anaknya) dikenakan hukuman yang setimpal kerana saya yakin dia adalah pelakunya kerana ramai penduduk di sini yang nampak perbuatannya melarikan Dirang,” katanya.

Roselyn percaya bekas suaminya tidak terlibat langsung dalam perkara itu kerana mereka berpisah cara baik dan bekas suaminya terlalu sayangkan anak-anaknya.

“Saya berterima kasih kepada semua pihak termasuk pihak polis dan jiran-jiran yang membantu sehingga anak saya ditemui semula walaupun dalam keadaan seperti itu.

 “Sebagai ibu, saya reda dan menerima takdir ALLAH yang menetapkan dia meninggal dalam keadaan begitu,” katanya.

Zara tidak hadir mengajar

KUALA LUMPUR: Pensyarah kolej swasta, Zara Eleena Omar Peter, 23, yang ditemui mati bersama bapanya, Omar Peter Abdullah, 56, di rumah mereka di Taman Kinrara 1, Puchong, dekat sini Ahad lalu dilaporkan sudah tidak hadir mengajar di kolej beberapa hari sebelum dia dipercayai hilang.
Difahamkan, pensyarah bahasa Inggeris yang hampir setahun berkhidmat itu, jarang tidak hadir mengajar kecuali cuti sakit, namun minggu lalu, dia gagal menghadiri kelas.

Rakan sekerja dan majikannya turut mengambil pelbagai usaha untuk mengesannya termasuk menghubungi telefon bimbit Zara bagi mengetahui sebab ketidakhadiran ke kolej, namun gagal sebelum dimaklumkan mangsa ditemui mati.
Menurut pengurusan kolej, mereka tidak mengesyaki sebarang kejadian tidak diingini menimpa pensyarah muda berkenaan dan beranggapan mungkin dia mengalami masalah peribadi ataupun sakit, namun tidak menyangka dia bersama bapanya menjadi mangsa pembunuhan.

“Zara bertugas sebagai pengajar Bahasa Inggeris hampir setahun lalu. Dia seorang yang sangat komited terhadap kerja dan antara tenaga pengajar yang disenangi pelajar kolej serta rakan sekerja,” katanya ketika ditemui semalam.

“Bagaimanapun, beberapa hari sebelum ditemui mati, dia tidak hadir ke kolej tanpa memaklumkan sebarang alasan, dipercayai mempunyai masalah peribadi,” katanya ketika ditemui semalam.

Menurut pegawai pengurusan kolej yang tidak mahu mendedahkan nama kerana bimbang menjejaskan siasatan polis, dua lelaki yang ditahan polis bagi membantu siasatan sehari selepas penemuan mangsa adalah pelajar kolej berkenaan.

“Kedua-dua pelajar itu antara individu yang rapat dengan mangsa. Bagaimanapun, kami menyerahkan sepenuhnya kepada polis untuk menjalankan siasatan,” katanya.

‘Jangan terus hukum Roselyn’



SERI ALAM: “Semua itu tidak benar,” tegas Milnah Jul, 52, yang menolak cemuhan dan hukuman dijatuhi segelintir pihak kononnya kelalaian anaknya, Roselyn Alan, 25, melayari laman sosial facebook (fb) sebagai punca cucunya dilarikan sebelum dibunuh.
Milnah yang bersedih dengan kematian Nurul Nadirah Abdullah, 5, atau Dirang berkata, masyarakat tidak sepatutnya menghukum atau menyalahkan Roselyn yang trauma dengan kejadian itu, sebaliknya mendapatkan maklumat sebenar berkaitan apa yang berlaku.

Dia turut menafikan dakwaan Roselyn mengabaikan Dirang apabila asyik melayari fb sehingga tidak menyedari kehilangan cucunya.
“Ketika Dirang ke kedai, saya sedang membasuh pakaian, manakala Roselyn sibuk menguruskan bayinya, Ainul Suhada Abdullah yang berusia dua bulan. Dia hanya melayari fb melalui telefon bimbitnya sambil menyusukan Ainul.

“Saya kesal kerana ada pihak yang menyalahkan Roselyn seolah-olah tidak menjaga Dirang,” katanya ketika ditemui di kediamannya di Flat Seri Delima, Bandar Seri Alam di sini, semalam.

Sebagai individu yang turut mengasuh dan menjaga Dirang, Milnah menerima kejadian itu sebagai suratan takdir kerana memang tidak menyangka ada individu yang sanggup memperlakukan cucunya sekejam itu.

Katanya, keluarganya tinggal di flat berkenaan sejak 2003 dan mereka merasakan tidak ubah seperti berada di kampung sendiri berikutan majoriti penghuninya berasal dari Sabah.

Bapa siram dengan tangan bergari



SERI ALAM: Jenazah kanak-kanak berusia lima tahun yang dibunuh sebelum dibakar, Nurul Nadirah Abdullah atau Dirang, selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Pertanian Masai di sini, dalam keadaan hujan renyai dan cuaca mendung pada jam 1.20 tengah hari, semalam.
Suasana hiba menyelubungi tanah perkuburan itu selepas bapa kandung Dirang, juga antara empat individu direman bagi membantu siasatan kes terbabit, menyiram air ke pusara anaknya dalam keadaan tangan bergari serta diawasi beberapa anggota polis.

Lelaki berusia 30-an itu hanya berkemeja-T putih, berkain pelikat serta berselipar, terus dibawa pergi polis sejurus pengebumian Dirang selesai.
Ibu Dirang, Roselyn Alan, 25, neneknya Milnah Jul, 52, datuknya, Alan Alip, 49, bapa tirinya, Lima Medang, 25, keluarga serta lebih 150 yang hadir.

Roselyn menitiskan air mata ketika talkin dibacakan imam kampung berkenaan, Abdul Rahman Ismail, manakala Alan yang sebak terduduk sejurus jenazah cucunya itu dimasukkan ke liang lahad.

Terdahulu, keluarga Dirang menuntut jenazahnya di Hospital Sultanah Aminah (HSA) Johor Bahru kira-kira pada jam 11.45 pagi selepas dimandi dan dikafankan pegawai Majlis Agama Islam Johor (Maij).

Turut hadir di HSA untuk menatap kali terakhir wajah Dirang ialah bapa kandungnya yang tiba dengan memakai baju lokap dan tangan bergari sambil dikawal tiga anggota polis.

Lelaki berkenaan dilihat tiba lebih awal, namun menunggu di dalam kenderaan polis sementara menanti giliran untuk menziarah jenazah anaknya itu.
Roselyn dan Milnah pula meluangkan masa kira-kira 20 minit di Unit Forensik HSA sebelum bapa kandung Dirang dibenar menatap buat kali terakhir jenazah anaknya itu.

Suasana pilu mula terasa apabila Milnah memeluk bekas menantunya itu ketika dia sampai di pintu masuk bangunan berkenaan, manakala Roselyn yang tidak dapat menahan kesedihan terpaksa ditenangkan saudaranya. Bapa kandung Dirang itu terus dibawa masuk ke dalam bangunan berkenaan sebelum keluar kira-kira 10 minit kemudian dalam keadaan sugul dan beredar bersama anggota polis yang mengiringinya.

Jenazah Dirang dibawa ke Masjid Nurhidayah, Jalan Tasek, Bandar Seri Alam, untuk disembahyangkan sebelum dihantar ke tanah perkuburan dengan van jenazah.

Pada 1 Mac lalu, Dirang dilaporkan hilang ketika ke kedai runcit di flat kediamannya untuk membeli mi segera dan telur.

Seminggu kemudian, satu rangka seorang dewasa ditemui dalam keadaan rentung di ladang kelapa sawit di Nusa Damai dan ujian deoxyribonucleic asid (DNA) dijalankan terhadapnya mendapati ia sepadan dengan DNA Roselyn

Bukti cukup

Oleh Muhammad Apendy Issahak
apendy@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Kes pembunuhan kejam, Nurul Nadirah Abdullah atau Dirang, 5, yang diculik sebelum dibunuh dan dibakar akan diselesaikan segera, sekali gus mereka yang bertanggungjawab melakukan perbuatan keji itu akan dihadapkan ke muka pengadilan secepat mungkin.
Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar memberi jaminan kes itu akan diselesaikan secepat mungkin dan beliau sendiri memantau perkembangan kes pembunuhan itu.

Menurutnya, Ketua Polis Johor, Datuk Mohd Mokhtar Mohd Shariff memaklumkan polis mempunyai bukti yang cukup bagi membolehkan kes diselesai dalam masa terdekat ini.
Bagaimanapun, beliau menolak wujudnya trend baru penjenayah yang menggunakan taktik kejam membakar mangsa bagi melupuskan bukti sejak kebelakangan ini, sebaliknya kejadian menimpa kanak-kanak malang itu disifatkan sebagai kes berasingan.

“Jangan kata banyak atau trend, apa yang berlaku pada Nurul Nadirah adalah kes berasingan. PDRM kesal kerana pembunuhan kejam itu dilakukan terhadap seorang kanak-kanak tidak berdosa serta tidak mengerti apa-apa.

“Apapun, saya bangga kerana pasukan yang terbabit dalam penyiasatan kes ini bertindak cepat sebaik kehilangan Dirang dilaporkan sehingga tertangkapnya empat suspek dan Ketua Polis Johor sudah memaklumkan kes ini boleh diselesaikan,” katanya selepas Majlis Membudayakan Amalan Integriti Dalam Polis Diraja Malaysia (PDRM) di sini, semalam.

Dalam pada itu, Ismail enggan mengulas apabila ditanya sama ada mangsa turut dirogol sebelum dibunuh dan dibakar kerana siasatan sedang dijalankan dan polis masih menunggu laporan penuh Jabatan Kimia.

Sementara itu, mengenai ugutan diterima ibu mangsa menerusi SMS daripada individu tidak dikenali yang meminta keluarga membayar wang tebusan, beliau memberitahu siasatan sedang dijalankan bagi mengenal pasti mereka yang terbabit.
“Bila jadi insiden macam ni...masyarakat bukan saja hanya menyatakan simpati, malah mereka kena bantu...bukan memburukkan lagi keadaan dengan mengambil kesempatan melakukan perkara tidak sihat (ugut) seperti ini.

“Kita akan siasat mengenai ugutan itu dan tengoklah nanti hasil siasatan serta tindakan yang wajar dikenakan kepada pihak tidak bertanggungjawab berkenaan,” katanya.

Pesakit culas solat

Oleh Mohd Sabran Md Sani
sab@hmetro.com.my

SUNGAI BULOH: Tidak tahu cara menunaikan solat ketika sakit termasuk kaedah bertayamum dengan betul menyebabkan hanya 15 peratus daripada pesakit Muslim yang dirawat di wad hospital di negara ini menunaikan tanggungjawab itu.
Pensyarah Kolej Universiti Islam Zulkifli Muhammad, Azhar Yahya, berkata lebih ‘parah’ apabila mereka yang terlantar sakit hanya menaruh ‘pengharapan’ tinggi kepada Allah untuk sembuh, sedangkan tidak berusaha mendekatkan diri kepada penciptaNya.

“Pengalaman ini saya lihat ketika berada lama di hospital selepas anak menghidap meningitis (radang lapisan otak). Bila sampai di wad, saya lihat orang lain dalam keadaan tekanan, tetapi dia mengharap pada Allah dan pengharapannya tidak sempurna...dia tidak solat, tapi berharap.
“Bila saya kaji mengenai senario berkenaan, hampir 15 peratus pesakit ditempatkan di wad hospital saja yang solat dan 85 peratus pula tidak berbuat demikian,” katanya selepas Majlis Pelancaran buku Pedoman Pesakit di Auditorium Hospital Sungai Buloh, di sini, semalam.

Buku edisi khas penulisan Azhar bersama isterinya, Fadilah Yaacob bertajuk ‘Panduan Bersuci, Solat, Puasa dan Motivasi Pesakit’ dihasilkan dengan kerjasama Masjid Kota Damansara merangkumi enam bab termasuk wuduk, tayamum, solat, puasa, ubat dan motivasi pesakit.

Pada majlis berkenaan, 20 naskhah buku terbabit diedarkan secara percuma kepada pesakit Muslim yang ditempatkan di Wad 5A, Wad Ortopedik, dalam usaha memberi kesedaran kepada golongan berkenaan untuk melakukan solat dalam kaedah paling mudah.

Hadir sama merasmikan program berkenaan, Ketua Penolong Pengarah Penguatkuasa Jabatan Agama Islam Selangor (Jais), Mohd Rais Rasid; Pengarah Hospital Sungai Buloh, Dr Khalid Ibrahim dan Nazir Masjid Kota Damansara, Ustaz Taib Pa.

Menurutnya, kejahilan mengenai bab bersolat menjadi faktor ramai pesakit yang ditempatkan di wad hospital tidak menunaikan kewajipan bersolat lima waktu, sedangkan Islam memberikan banyak kemudahan kepada golongan berkenaan untuk melaksanakannya.
“Mungkin mereka (pesakit) jahil dan tidak tahu cara yang sebenar, pada hal Islam memberikan suatu keringanan yang amat besar kepada mereka yang sakit ini untuk bersolat dengan cara yang mudah dan sehubungan itu perlu dipaparkan kemudahan terbabit.

“Islam tawarkan kepada pesakit dari segi sembahyang paling mudah dalam mazhab Shafie terutama ‘Kitab Al-Muktamad’, menyebut kita boleh solat duduk, dan jika tak boleh duduk boleh baring, menggunakan badan, suara, mata dan hati, manakala tahap paling rendah sekali adalah mata dan hati,” katanya.

Mengulas mengenai senario berlaku di hospital, beliau berkata, perasaan ceria ketika mula dimasukkan ke dalam wad menyebabkan emosi berkenaan bertukar kepada tahap marahkan Allah hingga akhirnya tidak reda menghadapi penyakit.

“Di situlah nanti maki-hamun keluar dari mulut mereka serta menyalahkan doktor dan jururawat. Mereka perlu tahu, sakit dihadapi sebenarnya menghilangkan dosa. Orang yang sakit adalah mereka yang paling mudah untuk beribadat. “Bab tayamum juga ramai tidak tahu, sedangkan ada caranya untuk melaksanakannya walaupun keutamaan kepada pandangan mazhab Shafie, tetapi pandangan kontemporari digunakan untuk memudahkan amalan,” katanya.

Sementara itu, Dr Khalid berkata, 500 naskhah buku ‘Pedoman Pesakit’ akan ditempatkan di wad hospital berkenaan bagi dijadikan bahan bacaan dan rujukan kepada pesakit Muslim untuk mengetahui kemudahan bersolat ketika di hospital.

Suspek kes Dirang warga tempatan



DATUK Seri Hishammuddin Hussein berkata, suspek yang ditahan bagi membantu siasatan berhubung pembunuhan Nurul Nadirah Abdullah atau Dirang adalah warga tempatan.
Menteri Dalam Negeri berkata, berikutan penangkapan itu, Kementerian Dalam Negeri (KDN) yakin polis dapat menyelesaikan kes pembunuhan kejam dan mengejutkan negara itu.

Beliau berkata, suspek yang ditahan itu juga tidak mempunyai sebarang pertalian saudara dengan keluarga mangsa.
“Dalam kes Nurul, saya mahu mengesahkan beberapa suspek ditahan polis dan semua suspek warga negara itu kini disiasat polis.

“Polis pastikan pelaku kes ini diheret ke muka pengadilan dan tiada siapa pun terlepas,” katanya pada sidang media di lobi Parlimen, semalam.

Mengulas lanjut, Hishammuddin yang menghargai kerjasama semua pihak berkata, kejadian itu ternyata mencetuskan kemarahan orang ramai dan menyifatkan masyarakat negara ini mampu mencapai perpaduan dengan mengenepikan kepentingan politik dan pertimbangan peribadi.

“Ada beberapa perkara pokok kita tidak boleh kompromi berlandaskan politik, kaum atau agama dan dalam kes ini kami lihat kemarahan orang ramai terhadap apa yang berlaku.

“Semua pihak tanpa mengira latar belakang atau ideologi politik menyalurkan kerjasama menyalurkan maklumat kepada polis sehingga tertangkapnya beberapa suspek,” katanya.
Beliau pada masa sama berharap lebih banyak kerjasama sama seumpama itu ditingkatkan, sekali gus membantu kerajaan menurunkan kadar jenayah.

Harian Metro semalam melaporkan, Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Bakri Zinin berkata, polis tidak menolak kemungkinan dendam peribadi terhadap keluarga Dirang menjadi motif di sebalik penculikan dan pembunuhan kejam kanak-kanak berkenaan. Beliau berkata, setakat ini, empat suspek termasuk tiga ditahan beberapa jam selepas laporan kehilangan Dirang dibuat neneknya, 1 Mac lalu. Dirang dilaporkan hilang selepas ke kedai runcit di tingkat bawah blok perumahan bersebelahan dengan kediamannya untuk membeli mi segera dan telur dengan membawa RM4 dalam kejadian jam 10 pagi.

Mati GPS curi kereta

Oleh Suraya Roslan
surayaroslan@hmetro.com.my

PORT DICKSON: Berbekalkan tiga peralatan canggih dibeli dari China, satu sindiket dianggotai tujuh individu termasuk ‘pakar elektronik’ dikesan melarikan pelbagai jenis kenderaan mewah di empat negeri sebelum dijual semula dengan harga lebih murah.
Difahamkan, kumpulan itu menggunakan alat dinamakan ‘Signal Jammer’ yang berfungsi menyahaktifkan frekuensi penggera keselamatan dan alat sistem pengesanan global (GPS) kereta sasaran.

Mereka kemudian mengumpil pintu kereta itu lalu melarikannya dan rata-rata mangsa tidak sedar berikutan sistem keselamatan berkenaan sudah ‘dipadamkan’. Selepas melarikan kereta, suspek menggunakan peralatan digelar ‘Key Programming System’ untuk meneutralkan semula sistem keselamatan berkenaan termasuk kunci. Bagi menghidupkan kenderaan curi itu, mereka turut menggunakan ‘Electronic Control Unit (ECU)’ dengan semua peralatan itu dianggarkan bernilai RM50,000.
Ketua Polis Negeri Sembilan, Datuk Osman Salleh berkata, taktik kumpulan itu dibongkar apabila tujuh anggota sindiket curi kereta mewah itu diberkas di negeri ini, Johor, Selangor dan Kuala Lumpur dalam tempoh dua bulan bermula Januari lalu.

“Dalam tangkapan pertama, kita menahan dua anggota kumpulan itu di sekitar Kluang, Johor, pada 28 Januari lalu. “Hasil soal siasat membawa kepada penahanan dua lagi rakan mereka di sebuah kedai makan di sekitar daerah ini pada 12 Februari lalu.

“Kita kemudian memberkas seorang lagi individu di Puchong, Selangor dan turut menemui semula sebuah Toyota Wish dipercayai dicuri di sekitar Selangor,” katanya ketika ditemui pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Port Dickson di sini, semalam. Menurut beliau, polis turut melakukan beberapa siri tangkapan dan rampasan di sekitar negeri ini dan Selangor. “Selain menahan dua lelaki dan merampas beberapa peralatan dipercayai digunakan untuk mencuri kenderaan di Kepong, kita merampas lapan kereta mewah dianggarkan bernilai RM500,00 di empat negeri berasingan.

“Pemeriksaan mendapati semua kereta berkenaan masing-masing lima jenis Honda dan tiga Toyota termasuk yang turut menggunakan nombor pendaftaran serta cukai jalan palsu,” katanya. Kata Osman, semua suspek berusia 25 hingga 38 tahun ditahan bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 379A dan 411 Kanun Keseksaan.

Tauke kain nafi cabul

Oleh Nor Azura Abdul Jalil
zura@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Gara-gara mencabul kehormatan seorang jurujual di sebuah pusat hiburan akhir tahun lalu, seorang peniaga kain dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini, semalam.
Tertuduh, Zakeria Kader, 50, bagaimanapun mengaku tidak bersalah dan minta dibicarakan terhadap pertuduhan dibacakan di hadapan Majistret Parvin Hameedah Natchiar.

Mengikut pertuduhan, tertuduh didakwa melakukan perbuatan itu terhadap mangsa berusia 25 tahun dengan niat hendak mencabul kehormatannya di depan kaunter bayaran The Beach Club Cafe, 97 Jalan P Ramlee, dekat sini, jam 11.55 malam pada 24 Disember 2011.
Bagi perbuatan itu, dia yang ditangkap sehari selepas kejadian didakwa mengikut Seksyen 354 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara 10 tahun dan denda atau sebat, jika sabit kesalahan.

Terdahulu, peguam M Mathavan mewakili tertuduh memohon supaya ikat jamin RM6,000 ditawarkan Timbalan Pendakwa Raya, Tan Siew Ping dikurangkan kerana tertuduh sudah berkahwin dan menanggung isteri yang tidak bekerja serta dua anak.

Mahkamah membenarkan Zakeria dijamin RM4,000 dan menetapkan 2 Mei ini untuk sebutan kes.
'Kembalikan dompet saya'
Wartawan Sinar Harian
15 Mac 2012
'Kembalikan dompet saya'
UMBAI- Gara-gara tertinggal dompet di sebuah kedai runcit, seorang pelajar Universiti Al-Azhar Kaherah Mesir kerugian RM1,100 setelah dompetnya yang diletakkan di atas kaunter pembayaran dipercayai dicuri individu yang tidak bertanggungjawab.
Pelajar Jurusan Usuluddin, Mohd Azrul Azuan Idris, 25, berkata, dia tertinggal dompet di kedai runcit milik bapanya di Umbai dan terlupa mengambilnya selepas membuat pembayaran.
Menurutnya, lebih kurang tiga minit dia kembali semula ke kedai itu untuk mengambil dompetnya, namun malangnya telah diambil seorang individu dipercayai penduduk tempatan melalui Kamera Litar Tertutup (CCTV) yang terdapat di kedai berkenaan.
Katanya, lebih dikesalkan wang sebanyak RM1,100 itu sepatutnya diberikan kepada seorang sahabatnya di Mesir, namun gagal berbuat demikian setelah wang berkenaan dicuri suspek yang dianggarkan mempunyai ketinggian lebih kurang 5 kaki 2 inci.
“Memang ini kecuaian saya namun terkilan dan kecewa dengan sikap individu yang tidak amanah seharusnya dia memulangkan semula atau memberi kepada pekerja kedai terbabit setelah menjumpainya, lagipun dompet saya tidak jauh dari juruwang. Suspek dipercayai kerap membeli barang di kedai ini dan saya mengharapkan bantuan orang ramai yang pernah melihat atau mengenalinya supaya dapat menghubungi balai polis berdekatan,” katanya.
Tambahnya, disebabkan masalah itu dia juga kehilangan beberapa kad penting termasuk kad pelajar universiti, simkad telefon Mesir, kad nikah, kad bank dan kad pengenalan diri.
Menurutnya, dia yang sepatutnya kembali ke Mesir pada 22 Mac ini bimbang tidak dapat kembali pada tarikh yang ditetapkan disebabkan kesulitan yang dihadapi.
“Saya merayu dan berharap orang ramai yang mengenali lelaki ini supaya dapat membantu dengan melaporkan kepada pihak berkuasa,” katanya.
Menurutnya, dia juga berhasrat memberi saguhati kepada sesiapa yang dapat membantu menyelesaikan kes ini dan sebarang maklumat boleh menghubunginya di talian 019-6902307 atau Balai Polis Merlimau, di talian 06-2631222.

No comments:

Post a Comment