Sunday, March 11, 2012

KEMALANGAN2 NGERI SERING BERLAKU...PATUHI UNDANG2...TIDAK GOPOH GAPAH...GOPAH GAPAH PERBUATAN SYAITAN....

Kepala hancur tembus besi
HAMIZAH BASIR
11 Mac 2012
Kemalangan
SEREMBAN – Seorang wanita maut dalam keadaan tragis apabila kepalanya hancur ditembusi besi pengadang dalam kemalangan ngeri di Kilometer 14.7, Lebuhraya Kajang – Seremban Sdn Bhd (Lekas), arah selatan berhampiran Pajam, di sini, kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira 6.15 petang, wanita dipercayai warga China itu mati di tempat kejadian akibat cedera parah di kepala.

Jurucakap polis berkata, mangsa bersama rakannya, Thai Yin Sei, 25, yang memandu kereta jenis Proton Saga BLM itu dipercayai dalam perjalanan ke Seremban dari arah Kajang.

“Kereta yang dipandu Yin Sei dipercayai hilang kawalan lalu terbabas sebelum merempuh pengadang besi di kiri lebuh raya.

“Rempuhan kuat menyebabkan besi pengadang jalan menembusi cermin depan kereta sebelah pemandu hingga ke belakang kereta,” katanya, semalam.

Menurutnya, rakan mangsa yang parah di kepala di hantar ke Hospital Tuanku Ja’afar untuk rawatan.

Sementara itu, Ketua Operasi Balai Bomba dan Penyelamat Mantin, Abd Manan Munaji berkata, pihaknya mengambil masa kira-kira 20 minit untuk mengeluarkan wanita terbabit.

“Sejurus tiba, kami mendapati seorang lelaki yang juga pemandu kereta sudah dikeluarkan dan dihantar ke Hospital Tuanku Ja'afar.

“Bagaimanapun, anggota Balai Bomba dan Penyelamat Mantin dibantu Balai Bomba dan Penyelamat Bangi terpaksa ambil masa kira-kira 20 minit untuk memotong pe­ngadang besi berkenaan untuk mengeluarkan mayat wanita terbabit,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Nilai, Superintendan Mohd Yusoff Awang mengesahkan menerima laporan kemalangan.

Saksi kejadian diminta hubungi pegawai penyiasat, Inspektor Mohd Najib Zamuri di talian 06-7991222 atau balai polis berhampiran.
Pemandu maut, rakan cedera
Wartawan Sinar Harian
11 Mac 2012
Kemalangan
ROMPIN- Seorang lelaki maut, manakala rakannya pula mengalami cedera parah apabila kereta Proton Saga yang dinaiki mereka terbabas di Kilometer 14 Jalan Bahau-Rompin, di sini, lewat petang kelmarin.
Kejadian kira-kira jam 7 petang itu dipercayai berlaku apabila kereta yang dinaiki mangsa, M Preboo, 28 bersama rakannya, M Sivabalan, 21, hilang kawalan sebelum kenderaan masuk ke laluan berten­tangan.

Ketua Polis daerah, Superintendan Mohd Sabri Muhamad berkata, ketika itu kedua-dua mangsa dipercayai dalam perjalanan menuju ke Pekan Bahau.

“Kereta mangsa bertembung dengan kereta jenis Toyota Unser yang dinaiki pasangan suami isteri berumur lingkungan 50-an di laluan bertentangan.

“Pasangan berkenaan cuba mengelak daripada dirempuh kereta mangsa bagaimanapun gagal lalu terbabas di bahu kiri jalan,” katanya ketika mengesahkan kejadian itu, semalam.

Mohd Sabri berkata, mangsa tersepit di bahagian tempat duduk pemandu dan meninggal dunia di tempat kejadian.

“Rakannya pula, kini dirawat di Hospital Jempol. Manakala pasangan suami isteri terbabit hanya terkejut tetapi tidak mengalami cedera parah.

“Mayat mangsa kemu­dian­nya dibawa ke Hospital Jempol untuk dibedah siasat sebelum dituntut oleh keluarganya tengah hari semalam,” katanya.

Sinar Harian difahamkan, mangsa yang berasal dari Taman Melor, Rompin, meninggalkan seorang balu dan anak perempuan berusia 4 tahun.
Remaja terdedah risiko jenayah menerusi Internet
Wartawan Sinar Harian
10 Mac 2012
SEREMBAN - Keghairahan generasi muda terhadap penggunaan Internet membuat mereka tidak menyedari risiko dan ancaman diterima setiap hari.

Ahli Dewan Negara, Senator Datuk Mohammed Najeeb Abdullah berkata, risiko dan ancaman berkenaan adalah seperti buli siber, pengintip siber, pencuri identiti, pornografi kanak-kanak dan belaian siber.

“Internet adalah suatu keperluan seharian dengan lebih banyak capaian dilakukan oleh generasi muda.

“Justeru penting bagi ibu bapa mencipta satu persekitaran perkomputeran selamat bagi kegunaan anak-anak,” katanya ketika merasmikan Program DiGi CyberSAFE di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Seremban 2, di sini, semalam.

Hadir sama, Pengarah Hal Ehwal Korporat DiGi, Zaiton Idrus.

Seramai kira-kira 500 pelajar dari 30 sekolah serta kira-kira 100 ibu bapa dan guru di seluruh negeri menyertai bengkel berkenaan.

Selain itu, Mohammad Najeeb berkata, sektor awam dan swasta perlu berganding bahu untuk melindungi kepentingan anak-anak muda ketika ini.
Hilang tayar, rim depan rumah
Wartawan Sinar Harian
10 Mac 2012
tayar rim hilang
ALOR GAJAH - Seorang bapa menyangka motosikal anaknya yang diletakkan di luar rumah tetapi hilang kedua-dua tayar serta rim, sedang diperbaiki.

Namun, akhirnya dia menyedari motosikal jenis Yamaha LC135 itu sebenarnya jadi mangsa pencuri tayar dan rim motosikal.

Kejadian berlaku di Taman Pisang Emas Jaya, Gadek, dekat sini, awal pagi kelmarin apabila Azhar Abd Aziz, 43, mendapati motosikal milik anak sulungnya, Saiful Azan, 17, itu diletakkan atas batu-bata, sementara kedua-dua tayar dan rim hilang.

Kejadian disedari kira-kira 7 pagi ketika Azhar mahu keluar pergi ke tempat kerja, bagaimanapun menyangkakan tayar hadapan motosikal itu rosak serta ditanggalkan anaknya untuk diperbaiki.

“Sebaik terpandang motosikal itu, saya tanya kepada anak saya, tetapi anak saya menafikan dia membaiki motosikalnya itu.

“Ketika itu baru saya sedar tayar dan rim motosikal anak saya sudah dikebas pencuri,” katanya ketika ditemui Sinar Harian di rumahnya, semalam.

Azhar berkata, pencuri berkenaan dipercayai melakukan kegiatannya sekitar 1 dan 2 pagi kerana dia dan isteri, Eda Murni Mochtar, 40, terdengar bunyi sesuatu dari luar rumah pada waktu itu.

“Ketika itu, saya dan isteri tidur bersama tiga anak saya di ruang tamu. Isteri saya terjaga dalam keadaan mamai selepas terdengar bunyi di luar, namun hanya menyangkakan kucing,” katanya.

Selain itu, katanya, terdapat beberapa kesan minyak hitam yang terdapat pada dinding luar rumahnya.

“Malah, terdapat kesan minyak pada tembok rumah dipercayai kesan seseorang memanjat,” katanya.

Menurutnya, motosikal berkenaan digunakan anaknya untuk pergi ke sekolah setiap hari.
Penduduk resah bau busuk
Wartawan Sinar Harian
11 Mac 2012
Busuk
TANJUNG IPOH – Rata-rata penduduk di Taman Pemarak resah apabila terpaksa berhadapan dengan masalah bau busuk yang berpunca dari tong sampah berhampiran.
Tinjauan Sinar Harian mendapati keadaan tong sampah itu sudah bocor dan usang menyebabkan kawasan sekitar kotor.

Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Taman Pemarak, Zainudin Adam berkata, keadaan itu sudah berlarutan sejak setahun lalu.

Menurutnya, masalah itu boleh menimbulkan kurang selesa dalam kalangan penduduk terutama pelawat yang keluar masuk ke taman itu.

“Dahulu sampah tidak banyak tetapi akibat penambahan penduduk, taman ini perlu mempunyai tong sampah yang besar dan baru untuk keselesaan­ penduduk,” katanya.

Zainudin berkata, tong sampah itu perlu diganti baru supaya sampah tidak lagi bertaburan.

“Masalah ini sudah dimaklumkan kepada pihak Majlis Daerah Kuala Pilah (MDKP) melalui surat bertarikh 8 Disember 2011. Kemudian, saya menerima maklum balas daripada pihak mereka pada 13 Disember lalu.

“Surat itu menyatakan pihak Majlis sudah mengarahkan SWM Kuala Pilah menggantikan tong sampah tersebut dan perkhidmatan kutipan sampah serta pembersihan awam diambil alih Perbadanan Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam (PPSPPA),” katanya.

Katanya, sekiranya tanggungjawab tersebut digalas PPSPPA, diharap masalah ini akan diselesaikan sebaik mungkin.

“Saya tidak mahu menuding jari kepada mana-mana pihak. Saya hanya harapkan pihak berkaitan dapat menjalankan tugas dengan baik dan menerima rungutan penduduk kampung secara rasional.

“Aduan saya berasas kerana tong sampah ini sememangnya perlu diganti baru supaya tidak berlaku lambakan sampah selain bau kurang menyenangkan,” katanya.
Cemas lori terbakar
Wartawan Sinar Harian
11 Mac 2012
Lori
PERAI – Tindakan pantas seorang pemandu lori kontena yang memberhentikan kenderaan di tepi jalan menyelamatkan nyawanya, selepas lori itu tiba-tiba terbakar dalam satu kejadian berhampiran Bulatan Perusahaan Perai, kira-kira jam 2.45 petang kelmarin.
Zainol Omar, 43, berkata, dia terlebih dahulu mendengar bunyi pelik ketika memandu lori berkenaan.

Menurutnya, tidak sedap hati dengan bunyi itu, dia kemudiannya memberhentikan kenderaan ketika menghampiri bulatan dan belum pun sempat mematikan enjin, lorinya itu sudah terbakar.

“Saya dalam perjalanan pulang ke depot kontena syarikat selepas menghantar barangan alat ganti kenderaan di sebuah kilang di Kulim, Kedah.

“Saya kemudiannya melompat keluar dari lori bagi menyelamatkan diri kerana bimbang sesuatu yang buruk berlaku. Lima minit kemudian, kepala lori terbakar. 

“Mujur sempat keluar, jika tidak tak tahu apa yang akan jadi,” katanya.

Sementara itu, Pegawai Bomba Kanan Dua Balai Bomba dan Penyelamat Perai, Mohd Asri Abdul Wahab, berkata, sebuah jentera dengan kekuatan lima anggota bergegas ke lokasi kejadian sejurus menerima panggilan. 

Menurutnya, masa selama 10 minit diambil untuk memadam kebakaran dari terus merebak ke bahagian lain kenderaan.

Begitupun katanya, punca dan jumlah kerugian masih dalam siasatan.
Tumpas ditangan mangsa sendiri
Wartawan Sinar Harian
11 Mac 2012
Tumpas ditangan mangsa sendiri
BATU PAHAT – Aktif mencuri dan licik melepaskan diri bersama habuan. Namun, selicik mana sekalipun, ianya pasti akan terbongkar jua akhirnya.

Itu yang berlaku kepada Geng Warek yang bergiat aktif mencuri kenderaan, akhirnya tersungkur juga di tangan mangsanya sendiri.

Kejadian bermula apabila ketua kumpulan terbabit yang mengumpil dan melarikan motosikal jenis Honda EX5 di kawasan parkir di premis snuker, Ayer Hitam, pada jam 1.40 pagi, 26 Februari lalu, disedari mangsa melalui tayangan kamera litar tertutup (CCTV).

Mangsa yang juga pekerja premis snuker bersama rakan dan pelanggan kemudiannya bertindak mengejar suspek terbabit dengan menaiki kereta.

Kira-kira 10 minit kemudian, suspek berkenaan berjaya ditangkap di Kilometer 77.2, Lebuhraya Utara-Selatan, berdekatan Machap dan Ayer Hitam menghala ke selatan.

Mereka kemudiannya menghubungi polis dan hasil pemeriksaan, polis menemui allen key yang diasah tajam, spanar, pemutar skru dan pisau lipat.

Ketua Polis Daerah Batu Pahat, Asistan Komisioner Din Ahmad berkata, dengan penahanan suspek itu, ia seterusnya membantu polis dengan menahan lima lagi Geng Warek di lokasi berlainan iaitu di Rengit, Benut, Simpang Renggam dan Kota Tinggi.

Katanya, enam suspek itu berusia antara 25 hingga 46 tahun didapati aktif melakukan jenayah curi kenderaan terutamanya motosikal dan lori di sekitar Ayer Hitam, Kulai dan Simpang Renggam sejak Ogos tahun lalu.

“Polis turut merampas empat lori jenis Ford dan Super Delta Daihatsu dengan nombor pendaftaran palsu atau nombor casis diganggu; dua kepala lori jenis Ford dan Daihatsu; enjin lori dan peralatan mencuri kenderaan.

“Kami yakin, sekurang-kurangnya tujuh kes kecurian kenderaan dapat diselesaikan menerusi kejayaan menumpaskan Geng Warek dan suspek masih ditahan di Kluang berhubung kes curi kenderaan di Simpang Renggam," katanya kepada Sinar Harian.

Din berkata, kes terbabit disiasat mengikut Seksyen 379A Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga tujuh tahun dan denda jika disabit kesalahan.
Mayat anak ditemui
Wartawan Sinar Harian
11 Mac 2012
Mayat anak ditemui
BATU GAJAH - “Saya terkilan kerana hajat anak saya untuk menyertai kelab taekwondo di sekolahnya tidak kesampaian,” luah Mazlinah Rintan, 30, ibu kepada Yushahiriezal Jidun, 9, yang ditemui lemas di Sungai Kinta di sini, semalam.

Murid tahun tiga Sekolah Kebangsaan (SK) Wira Jaya hilang empat hari lalu dipercayai tergelincir ketika bermain berhampiran longkang di kuarters Kem Syed Putra, Jalan Tambun, di Ipoh, 45 kilometer dari tempat dia ditemui.

Lebih memilukan, adik bongsu mangsa, Yusaidatul Adawiyah Jidun, 4, masih tertanya-tanya ke mana abangnya pergi kerana mereka sangat rapat sejak dari kecil.

Ibunya ketika ditemui di pekarangan Jabatan Forensik Hospital Batu Gajah (HBG) berkata, walaupun terkejut, dia reda dan menerima kehendak Ilahi dengan hati terbuka.

Menyentuh tentang hajat si anak sebelum ini, bukan niatnya tidak membenarkan Yushahiriezal menyertai kelab tersebut tetapi atas faktor kewangan perkara itu terpaksa diketepikan terlebih dahulu.

“Setiap hari saya berdoa agar dia (Yushahiriezal) ditemui dalam keadaan selamat, tapi apakan daya ALLAH lebih menyayanginya. Namun saya bersyukur kerana doa saya dimakbulkan dan jasadnya telah ditemui walaupun terpaksa menunggu selama empat hari dengan penuh debaran,” ujarnya dengan air mata tak putus-putus.

Ketika melakukan pengecaman mayat Mazlinah akui tidak percaya tubuh kaku kanak-kanak yang ditemui itu adalah anak lelaki tunggalnya.

“Selepas melihat baju kelabu yang masih berada di tubuhnya, saya yakin mayat kanak-kanak itu memang anak saya,” katanya dengan nada sebak.


Orang awam beri maklumat

KUMPULAN tentera yang menjalankan operasi mencari dan menyelamat yang diketuai Kapten Mohamad Anas Emran mendapat maklumat berhubung penemuan mayat mangsa oleh orang awam kira-kira jam 11.30 pagi.

Mohamad Anas berkata, seramai 10 anggota tentera terbabit dalam operasi itu yang bermula sejak pagi semalam.

Katanya, seorang lelaki yang merupakan penduduk setempat ternampak mayat seorang budak lelaki dalam keadaan separuh bogel terapung berhampiran dahan pokok di tebing sebelah kiri Sungai Kinta yang terletak di antara sempadan Malim Nawar dan Tanjung Tualang.

“Sejurus menerima maklumat tersebut, saya bersama dua anggota lain menaiki bot yang dikemudi orang awam terbabit untuk ke lokasi berkenaan.

“Kami segera mengangkat mayat itu dan menghantarnya ke Balai Polis Tanjung Tualang untuk membuat laporan sebelum dibawa ke Jabatan Forensik HBG,” katanya.

Mayat Yushahiriezal ditemui dalam keadaan menyayat hati akibat berendam empat hari di dalam air.

“Tubuh mangsa kelihatan kembung selain muka dan bahagian tubuhnya mula membengkak mungkin disebabkan arus deras selain berlanggar dengan batu yang berada di dalam sungai,” katanya.

Tinjauan Sinar Harian mendapati kakak sulung mangsa, Yusmieyirah Jidun, 14, dan bapa mereka Jidun Muktar, 33, turut berada di Jabatan Forensik hospital berkenaan.

Malah, Jidun turut memandikan dan mengapankan jenazah anak lelakinya itu sebelum dibawa pulang ke Kem Syed Putra untuk disembahyangkan di sana.

Jenazah Yushahiriezal dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Tambun, malam semalam.
Ah long cuba taktik baru
Nik Amirulmu’Min Nik Min
11 Mac 2012
Ah long
KUANTAN - Pemberi pinjaman wang haram (ah long) tidak pernah kering idea memikirkan taktik terbaru untuk meneruskan kegiatan haram mereka walaupun pelbagai usaha termasuk tindakan penguatkuasaan sentiasa dijalankan pihak berkuasa termasuk polis dan Majlis Perbandaran Kuantan (MPK) bagi membendung aktiviti itu di sini.
Selepas iklan secara terbuka mereka digempur pihak berkuasa, sindiket itu kini lebih cermat mengedar risalah dan iklan pinjaman wang itu untuk terus memerangkap mangsa.

Mereka kini menggunakan surat yang lengkap dengan alamat syarikat tertentu untuk mengedar iklan perkhidmatan melalui pos.

Sindiket juga dipercayai menawarkan pinjaman mudah dengan menyasarkan golongan peniaga dan pemilik syarikat sebagai sasaran.

Seorang pengurus sebuah syarikat di Jalan Beserah di sini yang mahu dikenali sebagai Shima, 36 berkata, dia menerima sepucuk surat berisi iklan pinjaman wang mudah yang dialamatkan ke pejabatnya itu beberapa hari lalu.

Menurutnya, surat bersampul putih itu sama dengan surat-surat lain yang diterima pejabatnya bagaimanapun atas nama ‘pengurus’ dan bukan namanya.

“Saya dapati kandungan surat itu adalah iklan pinjaman wang mudah yang dihantar seorang agen lengkap dengan nombor telefon untuk dihubungi.

“Saya terus asingkan surat ‘sampah’ itu bagaimanapun tiba-tiba terdetik untuk mencuba menghubungi nombor yang tertera bagi mengetahui secara lebih lanjut muslihat mereka,” katanya.

Shima berkata, seperti kandungan iklan yang tertera, lelaki yang menjawab panggilan memberitahu syarikatnya sedia untuk membantu pemilik syarikat dan peniaga dengan menawarkan pinjaman mudah bagi membesarkan peniagaan masing-masing.

“Lelaki itu memberitahu mereka dari syarikat perunding kewangan namun turut menyediakan perkhidmatan pinjaman wang atau modal kepada peniaga yang berminat untuk membuka atau membesarkan perniagaan.

“Pada masa yang sama, saya diberitahu, syarikat itu telah berjaya membantu ramai peniaga dan pengusaha syarikat mengembangkan perniagaan dalam pelbagai bidang,” katanya.

Dia berkata, antara tawaran yang dijanjikan termasuk, kadar faedah yang rendah dan boleh dirundingkan, mudah, kelulusan segera, tidak memerlukan banyak dokumen, perkhidmatan dari pintu ke pintu dan banyak faedah lain yang akan dinikmati peminjam.

“Saya cuba mendapatkan alamat syarikat tersebut tetapi lelaki itu mengelak namun mendakwa perkhidmatan yang disediakan itu sah dan berlesen.

“Saya agak curiga memandangkan iklan dalam bahasa Inggeris dan Cina itu hanya dicetak atas kertas A4 tanpa sebarang nama atau nombor pendaftaran syarikat,” katanya.

Menurutnya, dia terpanggil untuk berkongsi isu itu kerana percaya ramai lagi yang turut menerima iklan tersebut.

“Tawaran pinjaman yang disediakan amat menarik dan boleh memperdaya peminjam terutama bagi mereka yang menghadapi masalah untuk membuat pinjaman dengan institusi kewangan yang sah,” katanya.
Pekerja teknikal mati ditikam
AHMAD ISMADI ISMAIL
11 Mac 2012
juruteknik_mati
AMPANG - Seorang pekerja teknikal ditemui mati dengan satu kesan tikaman pada badannya, dipercayai dibunuh selepas bertengkar dengan rakan sekerjanya di sebuah pusat siber di Jalan Bunga Tanjong 10, petang ini.
Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Amiruddin Jamaluddin berkata, mayat mangsa yang berusia 20-an itu ditemui oleh rakannya dalam keadaan berlumuran darah di lantai premis berkenaan.
Katanya, mangsa bergaduh dengan suspek, yang dipercayai berusia dalam lingkungan 30 hingga 40-an pada jam 5 petang.
"Polis yang menerima  maklumat bergegas ke tempat kejadian dan  menemui sebilah pisau dapur di dada mangsa, dipercayai digunakan untuk membunuh," katanya.
Beliau berkata, polis telah memeriksa kamera litar tertutup di premis berkenaan untuk mengenal pasti suspek.
"Ketika kejadian hanya mangsa dan suspek berada di premis berkenaan. Mayat dibawa ke Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM) untuk bedah siasat," katanya.
Isteri kelar suami, bunuh diri
SITI KHAIRULNISAH
11 Mac 2012
TELUK INTAN - Seorang isteri tergamak mengelar leher suaminya yang terlantar sakit akibat angin ahmar sebelum bertindak membunuh diri, di rumahnya di Taman Easter Garden di sini, awal pagi ini.
 
AKAN MENYUSUL
Polis gempur judi ayam, 29 ditahan
MOHD FAZLI ZAINUL ABIDIN
11 Mac 2012
SHAH ALAM - Polis menahan 29 lelaki warga asing dan tempatan ketika sedang leka melaga  ayam di belakang sebuah kuil Hindu di Seksyen 17 di sini, hari ini.

Pegawai Turus Bahagian Kongsi Gelap, Judi dan Maksiat (D7) Ibu Pejabat Kontinjen (IPK) Selangor, Deputi Supritendan Izwan Abd Karim berkata, polis berjaya menahan kesemua daripada mereka walaupun sebahagian daripada mereka cuba meloloskan diri.

Katanya, turut ditahan semasa serbuan ialah seorang wanita warga asing yang menjual minuman kepada pelanggan.

"Serbuan dilakukan selepas intipan dilakukan yang mendapati mereka sering berkumpul dan mengadakan perlawanan pada hujung minggu,” katanya.

"Kita percaya, mereka meletakkan wang pertarungan sehingga RM1,000 setiap kali perlawanan," katanya kepada Sinar Harian.
Dua terbunuh, 10 cedera dalam kemalangan

11 Mac 2012
IPOH - Dua terbunuh, manakala sepuluh cedera apabila dua kenderaan pelbagai guna (MPV) terbabit dalam kemalangan di Km 181. 5 Lebuh Raya Utara-Selatan dekat Parit Buntar hari ini.

Ketua Polis Daerah Kerian, Supt Mat Fauzi Nayan berkata, dua penumpang dalam kenderaan yang sama, yang dikatakan berhenti di lorong kecemasan, mati di tempat kejadian dan mayat mereka dihantar ke Hospital Parit Buntar untuk dibedah siasat.

Sepuluh lagi penumpung kedua-dua buah kenderaan termasuk seorang pemandu salah sebuah kenderaan itu cedera dan dirawat di hospital yang sama, katanya ketika dihubungi hari ini.

Beliau berkata, kejadian berlaku pada 7.10 pagi apabila kereta jenis Toyota Estima yang dikatakan berhenti di lorong kecemasan dirempuh dari arah belakang oleh sebuah kereta jenis Toyota Alphard.

Ketika kejadian kedua-dua kenderaan itu dalam perjalanan dari Selatan ke Utara.

Katanya identiti mangsa yang meninggal dunia dan yang masih dirawat masih belum diketahui dan polis sedang menyiasat. - Bernama
Buang bayi dalam baldi
Wartawan Sinar Harian
11 Mac 2012
ALOR SETAR - Seorang bayi perempuan berusia tujuh bulan ditemui mati dalam sebuah baldi di sebuah rumah di Felda Lubuk Merbau, Kuala Nerang, Sabtu lalu.
Ketua Polis Daerah Padang Terap, Deputi Superintendan Ku Yaacob Ku Hamad berkata, polis menerima laporan berhubung kejadian itu daripada seorang ahli keluarga suspek yang dipercayai sengaja membuang bayi tersebut.

“Polis sudah menahan suspek wanita berusia 22 tahun itu yang masih belum berkahwin. Rahsia wanita itu terbongkar apabila dia mengadu pada abang kandungnya bahawa dia sakit perut, pada Sabtu lalu,” katanya ketika dihubungi, semalam

Menurutnya, abang kepada suspek itu yang tidak mengesyaki adiknya hamil, kemudian telah membawa suspek ke Klinik Kesihatan Felda Lubuk Merbau tetapi suspek dirujuk ke Hospital Sultanah Bahiyah (HSB).

“Hasil pemeriksaan doktor mendapati suspek baru sahaja melahirkan anak dan abang suspek terus membuat laporan polis berhubung kejadian itu, semalam,” katanya.

Ku Yaacob berkata, suspek yang masih dirawat di HSB dibawa ke rumahnya semalam untuk menunjukkan lokasi di mana dia membuang bayi berkenaan.

“Mengikut keterangan suspek, dia buang bayi itu dalam baldi di rumahnya. Dia kemudian tutup baldi itu dengan menggunakan kain. Malangnya, sebaik sahaja dijumpai pihak polis, bayi itu sudah meninggal dunia,” katanya.

Menurutnya, pihaknya akan menahan wanita itu untuk siasatan lanjut dan kes itu disiasat di bawah Seksyen 318 Kanun Keseksaan.
Nur Diana belum diberitahu kematian ibu bapa, abang

10 Mac 2012
kereta kemalangan
KUANTAN - Keluarga kepada kanak-kanak yang kematian ibu, bapa dan abang dalam kemalangan di Lebuh Raya Pantai Timur berhampiran Gambang awal pagi semalam, akan memberitahu perkara tersebut kepadanya selepas dia benar-benar pulih.
Nur Diana Norazam, 12, turut cedera dalam kemalangan itu dan dirawat di Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan sebelum dipindahkan ke Hospital Kuala Terengganu tengah hari tadi.
"Mungkin kami akan terus membawanya menziarahi pusara ibu bapa dan abangnya sebelum menceritakan hal yang sebenar kepadanya nanti. Apapun bergantung pada tahap kesihatannya," kata ibu saudaranya, Nordinal Ibrahim.
Dalam kejadian 1.30 pagi itu, bapanya Norazman Ibrahim, 43, ibunya Norhayati Ibrahim, 42, serta abangnya Akif Iskandar, 17, maut selepas kereta yang mereka naiki dipercayai terbabas sebelum melanggar belakang sebuah lori membawa bijih besi.
Mereka dikebumikan di Kuala Berang pada 10.30 malam tadi.
Nordinal, 49, berkata anak saudaranya itu asyik bertanyakan ibu bapanya selepas sedarkan diri di Hospital Tengku Ampuan Afzan.
"Saya terpaksa menipu Nur Diana yang keluarganya yang lain sedang dirawat di hospital juga. Doktor yang merawatnya menasihatkan kami agar tidak memaklumkan berita kematian keluarganya kerana bimbang dengan keadaannya," katanya kepada Bernama.
Beliau berkata, Nur Diana dipindahkan ke Hospital Kuala Terengganu supaya lebih mudah untuk menjaganya kerana keluarganya yang lain termasuk datuk dan neneknya juga menetap di sana.
Warga China maut kepala ditembusi besi penghadang lebuh raya

10 Mac 2012
nahas lebuh raya
NILAI - Seorang wanita dipercayai warga China maut dalam kemalangan di Km 14.7 Lebuh Raya Kajang-Seremban (Lekas) arah selatan berhampiran Pajam semalam.

Dalam kejadian 6.15 petang itu, mangsa yang belum dikenal pasti identitinya maut di tempat kejadian akibat kecederaan parah di kepala selepas kereta Proton Saga BLM yang dinaikinya hilang kawalan dan merempuh penghadang jalan.

Menurut jurucakap polis, kereta tersebut dipandu rakan lelaki mangsa yang dkenali sebagai Thai Yin Sei, 25, yang mengalami kecederaan parah di kepala.

"Mereka dikatakan dalam perjalanan dari arah Kajang menghala ke Seremban sebelum kereta mereka dipercayai hilang kawalan dan terbabas serta merempuh penghadang di sebelah kiri lebuh raya.

"Akibat rempuhan kuat, penghadang besi jalan menembusi cermin depan kereta sebelah penumpang hingga ke belakang kereta dan wanita tersebut mati dalam keadaan menyayat hati dengan kepalanya hancur ditembusi penghadang besi itu," katanya.

Ketua Operasi Balai Bomba dan Penyelamat Mantin, Abd Manan Munaji berkata pihaknya mengambil masa kira-kira 20 minit untuk mengeluarkan mayat wanita tersebut yang tersepit di tempat duduk.

"Semasa kami tiba, rakan lelaki mangsa telah dihantar ke Hospital Tuanku Ja'afar, Seremban untuk rawatan, sementara mangsa yang berjaya dikeluarkan tidak lama selepas itu turut dihantar ke hospital yang sama," katanya.

Ketua Polis Daerah Nilai, Supt Mohd Yusoff Awang mengesahkan laporan kemalangan berkenaan yang kesnya disiasat mengikut Seksyen 42(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987. - Bernama
Wanita nekad terjun pangsapuri
Wartawan Sinar Harian
10 Mac 2012
Wanita nekad terjun pangsapuri
KUALA LUMPUR - Tertekan dengan penderi­taan penyakit barah yang dialami, seorang wanita terjun dari tingkat sembilan pang­sapuri di Jalan Metro Perdana 1, Kepong di sini, awal pagi semalam.

Mayat mangsa ditemui pengawal keselamatan di pekarangan pangsapuri itu jam 6.50 pagi.

Ketua Polis Daerah Sentul, Asisten Komisioner Zakaria Pagan berkata, mangsa dikatakan tertekan dengan penyakit kronik dialami sejak enam bulan lalu, sebelum me­ngambil keputusan terjun dari pangsapuri terbabit.

“Wanita berusia 34 tahun itu adalah ibu kepada dua anak,” katanya.

Beliau berkata, mayat dihantar ke Hospital Kuala Lumpur untuk bedah siasat.
Doktor tunjuk hebat Ferrari di YouTube bawa padah
Wartawan Sinar Harian
11 Mac 2012
Ferrari
TOKYO - Gara-gara hendak menunjukkan 'kehebatan dan keindahan' Ferrari berharga sekitar RM800,000, seorang doktor Jepun berhadapan dengan kontroversi apabila rakaman dia memandu laju kereta mewah itu, yang dimuatkan di YouTube, mencetuskan kemarahan orang ramai.

Doktor itu kini berhadapan dengan tuduhan memandu terlalu laju di kawasan larangan.

Rakaman YouTube menunjukkan dia memandu pada kelajuan 124km/j (77mpj) di zon yang hanya membenarkan 40km/j (25mpj).

Pengguna YouTube yang marah dengan sikap doktor berusia 50 tahun, dari Okawa, ini membuat laporan polis.

Laporan media memetik dia sebagai berkata, dia hanya mahu orang ramai mengetahui keindahan sebuah Ferrari.

Klip video enam minit dengan tajuk "Ferrari 458 Italia Drive in Japan 2011" dirakamkan menggunakan kamera yang dipasang di belakang kereta.

Rakaman pada pagi 24 April 2011 menunjukkan kereta itu meninggalkan tempat letak kereta bawah tanah dan kemudian menggunakan lebuh raya dan melalui jalan tepi pantai.

Laporan BBC menyebut seramai 84 memberi isyarat tidak menyukai klip itu berbanding hanya 19 orang menerimanya dengan baik.

Menurut laporan itu yang memetik AFP, pihak polis memulakan siasatan sebaik mendapat aduan orang ramai pada Mei lalu.

Pemandu yang telah dikenal pasti itu boleh dikenakan hukuman penjara enam bulan atau denda sekitar RM3,600 jika sabit kesalahan.

No comments:

Post a Comment