Thursday, June 21, 2012

BAHAYA MENGAKU ISLAM...TAPI TAK SOLAT...TAK MENGAMAL AJARAN ISLAM......KADANG2 BERCAKAP MENENTANG ISLAM...PERLEKEH ISLAM...PAKAIAN PUN TAK JELAS MACAM ORANG BUKAN ISLAM.....

Rugi RM27,000

Oleh Asmah Rusman
asmah@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Percutian seorang guru bersama keluarga di ibu negara awal bulan lalu bertukar menjadi detik hitam selepas ditipu sindiket peraduan gores dan menang hingga terpaksa menanggung kerugian RM27,000.
Guru wanita berusia 30-an yang berasal dari Sarawak itu ditawarkan hadiah cabutan pertama sebuah tilam manakala sebuah kereta mewah pula dijanjikan sebagai hadiah utama.

Difahamkan, dia yang tidak mengesyaki akan ditipu, membuat bayaran tunai kepada individu yang membuat cabutan itu berjumlah RM19,000 sebelum bakinya diselesaikan melalui bayaran kad kredit.
Bagaimanapun, guru itu menyedari ditipu selepas hadiah yang dijanjikan tidak diterima malah talian telefon yang diberikan gagal dihubungi sebelum membuat aduan kepada Tribunal Tuntutan Pengguna, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK).

Perkara itu didedahkan Pengarah KPDNKK Wilayah, Abu Samah Shabudin dalam sidang media di pejabatnya semalam selepas berjaya menahan dua wanita berusia 19 dan 27 tahun dalam operasi gores dan menang di Terminal Bersepadu Tasik Selatan, kelmarin.

Dalam operasi yang disertai enam pegawai jam 2 petang itu, pihaknya turut merampas 40 keping kad gores dan menang termasuk 27 keping yang sudah digores.

“Kedua-dua suspek ini pernah ditahan April lalu, bagaimanapun mereka dibebaskan selepas keterangan diambil dan diberi amaran, namun kali ini tindakan undang-undang akan diambil terhadap mereka.

“Setakat ini, siasatan lanjut masih dijalankan bagi mengenal pasti rakan mereka dalam kumpulan berkenaan yang sering bertukar lokasi kerana kegiatan itu dijalankan secara bergerak,” katanya.
Menurut Abu Samah, pihaknya sudah mengenal pasti 10 lokasi panas termasuk stesen komuter, Transit Aliran Ringan (LRT) dan monorail yang dijadikan tumpuan kumpulan berkenaan.

Katanya, pihaknya sudah menerima 62 aduan berhubung penipuan peraduan gores dan menang bagi tahun ini membabitkan kerugian mencecah RM400,000.

“Mangsa terbaru seorang warga Singapura berusia 47 tahun yang ditipu sebanyak RM8,200 dan tampil membuat aduan kelmarin,” katanya.

Lagi khianat kaki bakar

Oleh Siti Nor Hidayatidayu Razali
idayu@hmetro.com.my

RUGI...Nawer melihat motosikalnya yang hangus dibakar awal pagi semalam.
RUGI...Nawer melihat motosikalnya yang hangus dibakar awal pagi semalam.
KUALA LUMPUR: Perbuatan khianat membakar kenderaan berlaku lagi apabila 17 kenderaan termasuk 16 motosikal dan sebuah kereta jenis Nissan Grand Livina hangus dalam kejadian di flat Projek Perumahan Rakyat (PPR) Sungai Bonus, Setapak, di sini awal pagi semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 3.30 pagi itu, kebanyakan penghuni sedang tidur sebelum dikejutkan dengan bunyi letupan dan panggilan daripada jiran tetangga. Mangsa, Nawer Abdul Razak, 56, berkata ketika kejadian dia sedang tidur sebelum terkejut sebaik mendengar jeritan penduduk dari tingkat bawah.

Katanya, dia kemudian keluar melihat apa yang berlaku sebelum mendapati api sedang marak membakar kenderaan yang diletakkan di kawasan flat itu sebelum berlari turun.
“Saya cuba mengalihkan beberapa motosikal berhampiran tempat kebakaran namun tidak berjaya selepas api marak dengan cepat membakar kenderaan yang diletakkan dalam jarak dekat.

“Bagi mengelakkan api merebak ke kenderaan lain, penduduk berusaha memadamkan api namun tidak berjaya kerana api begitu marak,” katanya ketika ditemui di tempat kejadian, semalam.

Nawer yang bekerja sebagai tukang sapu di sebuah syarikat swasta berkata, motosikalnya turut terbakar dalam kejadian itu. Ini menyebabkan dia kini buntu selepas tidak mempunyai kenderaan untuk berulang-alik ke tempat kerja.

Dia berharap individu yang bertanggungjawab melakukan perbuatan khianat itu ditangkap kerana ia telah menyusahkan banyak orang.

Seorang lagi mangsa, Shaik Khusairi Shaik Daud, 29, berkata, dia kehilangan dua motosikal iaitu jenis Yamaha Lagenda dan Honda Wave.
Katanya, ketika kejadian, dia baru pulang dari Downtown Danau Kota.

“Saya tidak mampu berbuat apa-apa melainkan melihat motosikal saya hangus,” katanya.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Kuala Lumpur, Khirudin Drahman berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan kebakaran motosikal itu pada jam 3.43 pagi.

Katanya, jentera pertama tiba pada jam 3.51 pagi dan mendapati sebanyak 16 motosikal terbabit dalam kebakaran itu.

“Kita dapat mengawal api sepenuhnya pada jam 5.21 pagi dan seramai enam anggota daripada balai Setapak bergegas ke tempat kejadian,” katanya perbuatan itu berpunca daripada khianat.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah (Operasi dan Risikan) Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Khairi Ahrasa berkata, kebakaran itu berpunca daripada perbuatan khianat.

Katanya, sebanyak 17 kenderaan terbabit dalam kebakaran termasuk 16 motosikal dan satu kereta jenis Nissan Grand Livina. Sebanyak 13 kenderaan hangus sama sekali manakala empat kenderaan lagi termasuk sebuah kereta terbakar 30 peratus.

“Setakat ini, tiada tangkapan dibuat dan polis akan menubuhkan pasukan khas untuk menyiasat kejadian itu sama ada mempunyai kaitan dengan kes sebelum ini atau tidak.

“Kes ini disiasat mengikut Seksyen 435 Kanun Keseksaan,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Harian Metro 7 Jun lalu melaporkan enam motosikal milik penduduk Pangsapuri Seri Puteri di Seri Petaling, hangus terbakar, dalam kejadian jam 3.30 pagi ketika penghuni pangsapuri berkenaan sedang tidur.

Panik lori keranda mewah lesap



PETALING JAYA: Seorang pemandu lori panik apabila kenderaan berat memuatkan 18 keranda mewah bernilai hampir RM200,000 yang baru tiga jam diletakkan di kawasan parkir berhampiran rumah kakaknya di Pangsapuri Damai, Jalan PJS 8/9, Bandar Sunway, di sini, lesap dipercayai dilarikan pencuri, awal pagi kelmarin.
Pemandu berusia 35 tahun itu mendakwa meninggalkan lori seberat tiga tan itu dalam keadaan berkunci di tempat letak kenderaan berhampiran pangsapuri berkenaan untuk menumpang berehat di rumah kakaknya sebelum meneruskan perjalanan menghantar keranda itu ke Taiping, Perak.

Menurut sumber, mangsa meninggalkan lori berkenaan kira-kira jam 10.30 malam, Selasa lalu, dan mengawasi kenderaan berat itu menerusi tingkap rumah kakaknya.
“Kali terakhir mangsa melihat lorinya di tempat letak kenderaan kira-kira jam 12.30 tengah malam, namun setengah jam kemudian apabila menoleh sekali lagi dia terkejut apabila kenderaan berat itu sudah tiada.

“Mangsa kemudian bergegas ke tempat letak kenderaan pangsapuri itu bagi memastikan lorinya benar-benar hilang sebelum menghubungi talian 999,” katanya.

Sumber berkata, mangsa turut membuat laporan kejadian itu di Balai Polis Sungai Way.

Selain hilang lori, mangsa turut kehilangan dompet berisi lesen memandu dan kad bank yang ditinggalkan dalam lori berkenaan.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed, mengesahkan menerima laporan kejadian dan kes sedang disiasat mengikut Seksyen 379 Kanun Keseksaan kerana curi kenderaan.

‘Suamiku, wiraku’

Oleh Amir Abd Hamid
amir@hmetro.com.my

SEREMBAN: “Saya nampak seorang lelaki tak dikenali mengejar isteri saya, ingatkan dia nak raba. Bengang melihat kejadian itu saya kejar sampai dapat sebelum tahu sebenarnya lelaki itu nak meragut beg tangan isteri,” kata Mohamad Khairul Ismail, 24.
Dalam kejadian di Terminal 2 kira-kira 4.30 petang Selasa lalu, Mohamad Khairul menyelamatkan isterinya, Siti Norlaila Aswar, 17, daripada menjadi mangsa ragut.

Menceritakan kejadian, Mohamad Khairul berkata, ketika itu dia berjalan keluar melalui pintu belakang Terminal 2, sementara menunggu isteri yang pergi ke tandas. Tak lama kemudian tiba-tiba saya nampak ada lelaki sedang mengejar isteri.

“Saya kejar dan dapat tangkap dia, menahannya di bahagian tiang bucu terminal dan meminta pengawal keselamatan tolong jaga sementara menunggu polis tiba. Tetapi lelaki itu bingkas lari ke arah pasar raya pula,” katanya.

Pengsan 40 minit

Oleh Rosliza Mohamed
amhmetro.com.my

KOTA BHARU: Dua anggota polis pengsan 40 minit dan cedera di badan apabila motosikal yang mereka tunggang dilanggar Perodua Kenari ketika melakukan rondaan cegah jenayah di Kampung Sungai Gali, Beris Lalang, Bachok, kelmarin.
Dalam kejadian jam 10 malam itu, mangsa, Koperal Roslizan Mad Nor, 45, dan Konstabel Mohd Isa Zubir, 24, yang bertugas di Balai Polis Bachok, pada mulanya terserempak dengan kereta berkenaan dalam keadaan mencurigakan.

Belum sempat dua anggota polis itu melakukan pemeriksaan lanjut, mereka dilanggar kenderaan itu yang dipandu laju seorang lelaki.
Roslizan disahkan patah tulang selangka dan rusuk kiri selain cedera di muka, manakala Mohd Isa calar di bahagian kaki kiri dan bengkak di pinggang.

Kedua-dua anggota polis itu dibantu dua lagi rakan setugas yang kebetulan melalui tempat kejadian sebelum meminta bantuan penduduk kampung menghantar mereka ke Klinik Kesihatan Bachok.

Mereka dirujuk ke hospital Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II) untuk rawatan lanjut dan kini dilaporkan stabil.

Roslizan ketika ditemui berkata, sebelum kejadian, dia menunggang motosikal bersama Mohd Isa dan terserempak dengan kereta berhenti di tepi jalan dalam keadaan lampu menyala.

“Ketika itu, saya ingatkan dia penduduk kampung menjalankan tugas meronda kampung, tetapi sebelum sempat berbuat apa-apa saya dan rakan dilanggar,” katanya ketika ditemui di HRPZ II, dekat sini, semalam.
Sementara itu, Ketua Polis Kelantan, Datuk Jalaluddin Abdul Rahman mengesahkan menerima laporan kejadian itu dan usaha mengesan suspek dilakukan.

Selongkar cara masuk

Oleh Yusliza Yakimir Abd Talib
yusliza@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF) menggesa pihak berkuasa mengenal pasti dan menyiasat bagaimana pistol renjatan elektrik yang digunakan untuk kegiatan jenayah boleh diperoleh dan dibawa masuk ke negara ini.
Naib Pengerusinya, Tan Sri Lee Lam Thye berkata, penggunaan alat berkenaan sebagai senjata tidak boleh dipandang remeh apatah lagi hingga mengancam keselamatan dan nyawa orang awam.

“Nampaknya penjenayah semakin berani menggunakan pelbagai jenis alat untuk melakukan jenayah dan jika dulu mereka hanya menggunakan pisau, parang atau pistol tapi kini mereka beralih kepada pistol renjatan elektrik. Ia sesuatu yang harus dipandang serius.
“Jika alat seperti ini begitu mudah didapati maka makin mudahlah penjenayah melakukan kegiatan mereka, justeru, pihak berkuasa perlu siasat di mana alat ini diperoleh. “Kita juga tidak menolak kemungkinan barangan ini diseludup masuk ke negara ini dan digunakan orang tertentu untuk tujuan yang tidak baik,” katanya, semalam.

Beliau mengulas laporan muka depan Harian Metro semalam mengenai seorang wanita yang hamil empat bulan menggelupur sebelum pengsan apabila dicucuh dengan pistol renjatan elektrik oleh dua lelaki yang kemudian melarikan kenderaan pikap dinaiki mangsa dalam kejadian berhampiran Mahkamah Jalan Duta, di sini. Ketika kejadian kira-kira jam 10.15 pagi Isnin lalu, Hanee Ahmad Daud, 20, yang tidak sihat kerana alahan mengandung berbaring dalam pacuan empat roda Toyota Hilux itu sambil menunggu suaminya bekerja. Hanee berkata, ketika itu suaminya, Yusdi Ismail, 25, yang bekerja sebagai pekerja landskap Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) sedang memotong dahan pokok berhampiran tempat kejadian.

Menurutnya, tiba-tiba sebuah kereta Toyota Vios berwarna hitam dinaiki tiga lelaki berhenti di sebelah kenderaannya dan dua daripada mereka keluar lalu meluru masuk ke tempat duduk hadapan pikap berkenaan sebelum mencucuh alat itu di kakinya.

Lee berkata, pihak berkuasa perlu menentukan sama ada alat berkenaan dibenarkan dijual di negara ini sekiranya didapati ia terdapat di pasaran.

Pesakit kanser leher terjun tingkat 3 wad

GEORGETOWN: Tidak tahan menanggung penderitaan kerana barah leher dialaminya, seorang lelaki warga emas nekad terjun dari tingkat tiga Wad C 15, Hospital Pulau Pinang (HPP) di sini, awal pagi semalam.
Tan Jit Wan, 68, sudah seminggu berada di HPP untuk menjalani rawatan penyakit dialaminya itu dan dia dikatakan pernah mengadu kepada doktor serta jururawat kerana tidak tahan menanggung sakit.

Bagaimanapun, kira-kira jam 2.30 pagi semalam, mangsa yang dilihat murung dan termenung di tepi tingkap berhampiran katilnya, terjun melalui tingkap itu.
Pengawal keselamatan, Sarina Maidin, 50-an berkata, dia terdengar bunyi objek terhempas sebelum meninjau di lokasi kejadian.

“Saya terkejut mendapati tubuh seorang lelaki dengan kesan darah di kepalanya sebelum menghubungi polis,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Timur Laut, Asisten Komsioner Gan Kong Meng ketika dihubungi berkata, siasatan awal mendapati mangsa terjun kerana tidak tahan menanggung penderitaan akibat penyakit dialaminya itu.

“Mangsa sebelum ini pernah menceritakan kepada doktor serta jururawat yang dia tidak dapat menahan penderitaan akibat kanser leher dialaminya itu.

“Selain itu, mangsa juga dilihat kerap termenung di tepi tingkap dan semalam, dia akhirnya nekad terjun dari tingkat tiga dan mangsa maut di lokasi kejadian akibat kecederaan parah di kepala,” katanya.
Difahamkan, ketika itu ada beberapa pesakit ternampak mangsa yang cuba terjun namun mereka tidak sempat menghalangnya kerana kejadian berlaku dengan pantas.

Kes itu adalah kejadian kali kedua membabitkan pesakit terjun di tingkat tiga wad C15 kerana tidak tahan menanggung azab penyakit dialami.

Mei lalu, seorang penghidap penyakit batuk kering yang juga seorang lelaki warga emas, R Tanchavarnam, 68, turut mengambil jalan mudah menamatkan riwayatnya dengan terjun dari tingkap.

Dosa syirik tak diampun

Oleh Ahmad Tajuddin Idris al-Manhaji

ALAM ghaib seperti jin, syaitan dan roh adalah ‘public interest’ tidak kira dalam umat Melayu mahupun masyarakat barat. Di barat, kepercayaan khurafat dan tahyul diberi jenama baru dengan paranormal dan mistik. Di dalam akidah dan keyakinan umat Islam, tiada yang mengetahui alam ghaib, mistik mahupun paranormal melainkan hanya Allah SWT. Ini berdasarkan firman Allah yang bermaksud:
“Katakanlah (wahai Muhammad): Aku tidak kuasa mendatangkan manfaat bagi diriku dan tidak pula kuasa menolak mudarat kecuali yang dikehendaki Allah. Dan andai kata aku mengetahui yang ghaib, tentulah aku membuat kebajikan sebanyak-banyaknya dan aku tidak akan ditimpa mudarat. Aku tidak lain hanyalah pemberi peringatan, dan pembawa berita gembira bagi orang-orang yang beriman.” (surah al-A’raf, ayat 188)

Satu daripada dosa paling besar ialah meminta pertolongan daripada jin dan syaitan. Kebanyakan masyarakat hari ini gemar meminta pertolongan selain Allah. Mereka meminta daripada jin dan syaitan. Contoh mudah ialah mengajar anak supaya meminta izin kepada penunggu sesuatu kawasan ataupun hutan apabila melalui di tempat tersebut. Lafaz yang biasa diajarkan seperti, “Datuk nenek, cucu minta tumpang lalu.”

Na’udzubillah. Ini syirik kepada Allah. Diajarkan anak takutkan hantu syaitan sejak kecil. Bukan takut kepada Allah. Disebabkan takut perkara itu berlakulah perkara yang boleh menyebabkan syirik dan mengeluarkan seseorang daripada ajaran Islam.


Nabi mengajar andai pergi ke satu tempat dan berasa takut, maka bacalah doa yang bermaksud: “Aku berlindung dengan kalimat-kalimat Allah yang sempurna daripada kejahatan apa yang diciptakan.” (riwayat Imam Muslim, no. 2708)
Kata Nabi kalau dibacakan ayat ini pada suatu tempat, seseorang tidak akan diganggu sehingga keluar dari tempat itu. (lihat; Syarah Hisnul Muslim oleh Dr Said bin Ali bin Wahf al-Qahthani).

Nabi mengajarkan doa yang ringkas, doa yang boleh dihafal dan boleh diamalkan bahkan wajib beriman mempercayainya dengan sebenar-benar kepercayaan bahawa apabila membacanya maka tidak perlu kepada yang lain, tidak perlu takut dan tidak perlu meminta kepada selain-Nya.


Meminta pertolongan daripada orang mati

Kemudiannya pula meminta pertolongan daripada orang yang mati. Ini barangkali sensitif pada sebahagian orang tetapi demi Islam wajar diperkatakan yakni perbuatan berdoa kepada selain daripada Allah meminta pertolongan daripada orang yang mati. Siapa orang mati yang mereka mohon dan berdoa ini ialah orang alim atau wali.

Mereka berdoa dengan doa seperti “Ya Ghauts..Aghitsni – Wahai Ghauts, bantulah aku..” Mereka meminta pada kuburan, akhirnya menyembah kubur itu dan memohon keberkatan daripada kubur itu, tidak kepada Allah.

Perkara ini dapat dilihat dalam sesuatu ajaran melalui Internet. Lihatlah bagaimana mereka pergi ke kuburan tokoh-tokoh mereka, menyembah dan meminta segala-galanya terus kepada kubur bahkan berpaling daripada kiblat.

Begitu juga dengan kelompok tarikat yang melampau dan sesat yang berdoa meminta daripada Allah dan akhirnya mereka tidak sedar apa yang dilakukan itu sudah mensyirikkan Allah.

“Tawassul yang ditegah” ialah memohon kepada roh orang mati supaya roh itu menolong menunaikan hajat keperluannya atau memohon supaya roh itu melepas atau menolak sesuatu bala bencana yang menimpanya atau memohon secara bernazar dengan katanya “wahai syeikh si anu...” dengan disebut namanya dan lain-lain lagi. (lihat: Penjelasan Istilah Yang Boleh Membawa Penyelewengan Akidah terbitan Jakim)


Bahaya syirik

Allah berfirman maksudnya: “Sesungguhnya Allah tidak akan mengampuni dosa syirik dan Dia mengampuni segala dosa selain daripada (syirik) bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya.” (surah An-Nisaa, 4: 48)

Inilah perbuatan syirik dan bahayanya dosa syirik yang perlu diketahui supaya ditinggalkan.

Sesungguhnya di antara ancaman Allah mengenai bahayanya syirik ini menerusi firmannya memberikan peringatan kepada Nabi kita di dalam surah Az-Zumar, maksudnya: “Dan sesungguhnya diwahyukan kepadamu dan kepada (nabi-nabi) yang sebelummu. ‘Jika kamu syirik kepada-Ku (Allah), nescaya akan Kami hapuskan amalmu dan termasuklah kamu daripada kalangan orang-orang yang rugi.” (surah Az-Zumar, ayat 65)

Kerugian yang sebenar apabila berjumpa dengan Allah di akhirat kelak dan dicampakkan ke dalam neraka. Seperti mana ayat yang disebutkan tadi bahawa, dosa syirik tidak akan Allah ampunkan. Dan jika kita syirik sehingga tidak sempat bertaubat kepada Allah, maka akan rugi selama-lamanya, kerana dosa syirik satu-satunya dosa yang api neraka tidak akan dapat menghapuskannya.

Kalau ada antara kita melakukan perkara tersebut hendaklah segera bertaubat kepada Allah. Sesungguhnya pintu taubat masih terbuka dan Nabi berkata kepada kita, maksudnya: “Semua anak Adam melakukan kesalahan, dan sebaik-baik orang yang melakukan kesalahan adalah orang yang bertaubat.” (riwayat Imam al-Tirmizi)


Bagaimana menghindari syirik

Untuk mengetahui perkara syirik dan apakah yang bahaya, tidak dapat tidak perlu mempelajari ilmu agama, mempelajari ilmu tauhid, mengetahui amalan syirik supaya terhindar daripada melakukannya.

Menuntut ilmu akidah yang benar. Yakni ilmu akidah yang didasari daripada dalil al-Quran dan hadis sahih. Tidak perlu bersusah-payah menyelak lembaran al-Quran dan kitab hadis kerana ulama terdahulu sudah pun melakukannya untuk kita.

Antara kitab akidah yang terbaik, termasuk Akidah Wasitiyah oleh Syaikul Islam Ibnu Taimiyah, Lum’atul I’tiqod oleh Ibnu Qudamah al-Maqdisi, Aqidah Tahawiyah oleh Imam Abu Jaafar Tahawi.

Selepas itu, beramal dengan doa yang sahih daripada Nabi untuk menghindari gangguan jin dan syaitan. Antara doa yang Nabi ajarkan untuk menyingkir gangguan daripada jin dan sebagainya seperti doa bermaksud: “Aku berlindung dengan kalimat-kalimat Allah yang sempurna dari keburukan syaitan dan binatang berbisa, dan daripada segala keburukan mata (’ain) yang jahat.” (riwayat Imam al-Bukhari, no. 3191)


Penulis lulusan Syariah Fiqh dan Usul (UM) adalah Ketua Biro Sekretariat ILMU




MEMPERCAYAI KUBUR SEBAGAI KERAMAT
(Bilangan 103 Siri Akhir) 

Bismillah, Walhamdulillah Wassalatu Wassalamu
`Ala Rasulillah, Wa'ala Aalihie Wasahbihie Waman Walaah

DEMIKIAN juga halnya dalam urusan memberi rezeki. Tidak ada satu kuasa pun yang dapat memberikan rezeki kecuali kuasa Allah. Firman Allah Subhanahu Wataala.
Tafsirnya: "Dan tiadalah sesuatu pun daripada makhluk yang bergerak di bumi melainkan Allah jualah yang menanggung rezekinya dan mengetahui tempat kediamannya dan tempat ia disimpan. Semuanya itu tersebut dalam kitab (Luh Mahfuz) yang nyata (kepada Malaikat yang berkenaan)." (Surah Huud: 6).
Berdasarkan ayat dan hadis di atas, memelihara atau memuja kubur, pungsu dan seumpamanya dengan kepercayaan ia mempunyai keramat atau kuasa yang boleh membawa tuah dan memberi rezeki, maka adalah ia suatu perbuatan syirik dan hukum syirik itu adalah dosa yang paling besar.
Kita hanya dituntut supaya bermohon kepada Allah bukan kepada yang lain-lain sepertimana yang disebut oleh hadis Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam. Maksudnya: "Apabila engkau meminta, maka mintalah kepada Allah. Dan apabila engkau memohon pertolongan, maka pohonlah pertolongan itu dengan Allah." (Hadis riwayat At-Tirmizi).
Meminta atau memohon kepada Allah merupakan doa, dan doa itu pula suatu ibadat. Ibadat tidak boleh dilakukan melainkan kepada Allah semata-mata, bukan kepada yang lain yang terdiri daripada makhluk-makhluk Allah, lebih-lebih lagi jika benda-benda itu tidak bernyawa seperti batu, kayu, kubur, pungsu dan lain-lain yang tidak dapat memberi manfaat atau mudarat, sebagaimana patung-patung tidak dapat memberi manfaat atau mudarat. Kepercayaan kepada benda-benda seperti ini adalah karut dan wajib ditolak.
Wajib pula diketahui bahawa meminta atau memohon pertolongan kepada Allah atau berdoa kepada Allah itu mestilah dengan cara langsung bukan melalui sesiapa seperti melalui manusia, melalui pungsu, kubur, batu atau kayu. Maka sesiapa yang berbuat demikian adalah dia berbuat bida'ah dalam agama dan tidak mengikut jalan orang-orang yang beriman, bahkan ditakuti mati dalam keadaan syirik jika tidak bertaubat.
Oleh yang demikian memuja kubur, pungsu dan seumpamanya dengan meletakkan barang di atasnya seperti wang, lilin dan kain kuning, dengan kepercayaan bahawa benda-benda tersebut mempunyai kuasa yang boleh membawa tuah atau menambah rezeki atau mempercayainya mempunyai keramat adalah perbuatan sesat yang boleh membawa syirik, kerana dia menafikan kuasa Allah yang Maha Pengurnia, sebaliknya mempercayai kepada benda-benda tersebut sebagai mempunyai kuasa.
Satu perkara penting yang wajib dijaga serta dipelihara dalam mencari kesenangan hidup di dunia ialah segala usaha kita ke arah itu mestilah tidak bertentangan dengan ajaran agama Islam. Kita hendaklah menjauhkan diri daripada melakukan perbuatan-perbuatan syirik atau melafazkan perkataan yang boleh membawa kepada syirik. Perlumbaan mencari kesenangan kadang-kadang menjadi fitnah jika ianya tidak disertai dengan iman yang kuat, kerana iman yang lemah akan mudah dipengaruhi walaupun dengan hanya sedikit kesenangan yang diperolehi itu. Hal ini dijelaskan oleh Rasululah Sallallahu Alaihi Wasallam dalam sabdanya:
Maksudnya: "Bersegeralah kamu mengerjakan amal-amal (yang berkebajikan) sebelum muncul pelbagai fitnah yang bagaikan bahagian-bahagian malam yang gelap- gelita, di mana pada waktu pagi seseorang itu beriman tetapi pada waktu petangnya dia menjadi kafir, atau pada waktu petang dia beriman tetapi pada waktu paginya dia menjadi kafir, dia menjual agamanya dengan harta benda dunia." (Hadis riwayat Muslim).
Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam juga mengingatkan kepada umatnya supaya sentiasa berlindung daripada perbuatan atau perkataan yang boleh membawa kepada syirik (menyekutukan Allah). Hal ini disebutkan dalam sabda Baginda yang bermaksud : "Pada suatu hari Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam menyampaikan khutbah kepada kami: "Wahai manusia takutlah kamu mengenai syirik, kerana syirik itu lebih tersembunyi daripada rayapan perjalanan semut." (Abu Musa) berkata kepada Baginda: "Sesiapa dengan kehendak Allah, dengan berkata bagaimana kita menjauhi syirik dalam keadaan ia lebih tersembunyi daripada rayapan perjalanan semut? Baginda bersabda: "Kamu ucapkan :"Ya Allah, sesungguhnya kami berlindung dengan engkau daripada sesuatu yang boleh menyekutukan- Mu sedangkan ianya kami tidak mengetahui." (Hadis riwayat Ahmad).
Maka adalah menjadi kewajipan kepada setiap individu Muslim supaya berhati-hati terhadap perkara yang boleh membawa syirik, dengan apa jua sebabnya lebih-lebih lagi untuk mengaut keuntungan harta atau dunia jika dibandingkan dengan akibat yang ditanggung kemudian hari.

Pembedahan Batin Boleh Membawa Syirik

(Biro IT)

Pendirian Liqa' Asatizah berkenaan pembedahan batin

Selepas meneliti unsur-unsur yang terdapat dalam pembedahan batin yang diamalkan sesetengah perawat seperti membedah tubuh badan dengan tangan kosong atau tanpa peralatan moden, membetulkan tulang tanpa sentuhan fizikal, menggunakan peralatan ghaib, pengubatan jarak jauh dan seumpamanya, dapat disimpulkan seperti berikut :

1) Pembedahan batin adalah suatu hakikat yang kabur kerana tidak boleh dibuktikan dengan naql, aql dan sains.

2) Pembedahan batin tidak mempunyai sandaran hukum daripada Kitab dan Sunnah Nabi SAW mahupun amalan salafussoleh.

3) Hujah mengaitkan pembedahan batin dgn pembelahan dada Nabi SAW sebelum diangkat menjadi nabi dan Isra' adalah batil kerana perkara tersebut adalah irhas/mu'jizat yg tidak boleh dikiaskan kepada bukan nabi.

4) Pembedahan batin telah diamalkan dalam agama lain dengan begitu berleluasa seperti Kristian atas nama spiritual healing, psychic surgery @ operation, jirahah gharbiyyah atau jirahah ruhaniyyah. Ini menunjukkan, Islam, iman dan taqwa bukanlah syarat utama pembedahan batin boleh dilakukan seperti dakwaan sesetengah pihak.

5) Tokoh-tokoh awal perubatan alopati Islam seperti Ibn Sina, al-Zahrawi, Ibn al-Haytham, al-Razi, Ibn Rusyd dll menunjukkan perubatan moden adalah sebahagian daripada perubatan Islam (bukan sahaja al-tibb al-nabawi) sekaligus menafikan jenis-jenis perubatan yang mencarik adat.

6) Pembedahan batin diyakini menggunakan khidmat jin @ qarin yang dikhuatiri boleh membawa kepada syirik berdasarkan nas-nas al-Qur'an dalam surah al-Jin ayat 6 dan surah al-Zukhruf ayat 36.

7) Pembedahan batin termasuk perkara mencarik adat yang mampu dipelajari dan boleh dilakukan secara berterusan, ini menunjukkan ia bukan karamah atau ma'unah sebaliknya lebih dekat kepada unsur-unsur sihir dan sya'wazah.

8) Masyarakat Islam dinasihatkan meninggalkan rawatan syubhah seperti pembedahan batin dan kembali kepada al-tibb al-nabawi spt menggunakan ayat-ayat syifa', doa ma'thur dll atau kembali kepada perubatan alopati (moden) yang tidak bercanggah dengan hukum syara'.


21 Julai 2011


Ahli liqa':

Ustaz Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri ( Mursyid Liqa’)
Ustaz Dr. Zaharuddin Abd Rahman (Pengerusi/ Moderator)
Ustaz Dr Abdul Basit Abdul Rahman,
Ustaz Dr Zahazan Muhammad,
Ustaz Hj Mohammad Nidzam Abdul Kadir,
Ustaz Hj Aizam Mas’ud,
Ustaz Hj Hasrizal Abdul Jamil,
Ustaz Dr. Khairuddin Aman Razali,
Ustaz Imam Muda Asyraf Mohd Ridzuan, (Tidak Hadir)
Ustaz Ramadhan Fitri Elias, (Tidak hadir)
Ustaz Dr. Maszlee Malik,
Ustaz Dr.Ahmad Wifaq Mokhtar,
Ustaz Syed Mohd Norhisyam
Ustaz Zamri Zainuldin 'Mantop'
Ustaz Abdullah Bukhari Al-hafiz
Ustaz Ahmad Husni Abd Rahman
Ustaz Shauqi Othman

Disahkan dalam liqa' pada 18 Ramadhan 1432




Kurafat Adalah Syirik dan Sesat


Islam adalah agama tauhid iaitu agama yang berasakan iman kepada keesaan Allah yang Maha Kuasa, maka ukuran sempurna atau tidaknya Islam seseorang adalah bergantung kepada kesempurnaan tauhidnya.

Namun demikian, masih terdapat di kalangan sesetengah umat Islam yang belum benar-benar sempurna tauhid mereka. Ini adalah kerana mereka mencampur adukkan fahaman khurafat dalam akidah mereka yang bertentangan dengan dasar tauhid. Perlu difahami bahawa syirik ialah mempersekutukan sesuatu dengan Allah SWT pada sifat Uluhiyyiah atau sifat Rububyyiah Allah. Sifat Uluhiyyiah Allah ialah sifat yang berhak disembah, dipatuhi perintah-Nya, dicintai, diberi tumpuan dan dipohonkan untuk mendapat segala kebaikan dan menolak segala keburukan.

Manakala Sifat Rububiyah Allah pula ialah sifat Allah dalam mentadbir, mengurus, mendidik dan mengasuh makhluk-makhluk ciptaan-Nya. Oleh kerana itu, amatlah sesat dan syirik jika kita mendewa-dewakan sebarang makhluk dengan mengasihi, mencintai dan mentaati perintah-Nya sebagaimana layaknya mencintai dan mentaati Allah atau meminta dan mengharapkan sesuatu hajat dari sebarang makhluk.

Firman Allah SWT di dalam surah An-Nisa’ ayat 48 yang bermaksud : “ Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa syirik dan akan mengampunkan dosa lain dari itu bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya. Dan sesiapa yang mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), maka sesungguh-Nya ia telah melakukan dosa yang besar. “

Berdasarkan kajian oleh pihak-pihak tertentu, dilaporkan bahawa kepercayaan dan amalan-amalan khurafat masih subur dalam masyarakat kita. Antara amalan dan kepercayaan tersebut ialah pertama, mempercayai bomoh dan dukun dapat memenuhi sesuatu hajat.

Sesetengah masyarakat kita di dapati ada yang menjadikan bomoh dan dukun sebagai tempat memohon dalam memenuhi sesuatu hajat. Hajat-hajat tersebut antaranya ialah seperti ingin mendapat pangkat, kedudukan dan pengaruh atau untuk mendapatkan calon isteri atau suami dan tidak kurang juga untuk menghilangkan penyakit.

Demi cita-cita tersebut sesetengahnya telah meletakkan kepercayaan dan harapan kepada dukun dan bomoh. Keyakinan yang sebegini sebenarnya tergolong dalam pengertian menyekutukan Allah dari sudut sifat rububiyah dan sifat uluhiyah Allah SWT kerana memohon keperluan kepada makhluk. Lebih malang lagi ada segelintir bomoh yang mengambil kesempatan merogol, mencabul kehormatan dan melakukan jenayah kekerasan. Dalam hal ini Nabi SAW telah mengingatkan kita dengan sabdanya yang diriwayatkan oleh Abdullah yang bermaksud : “ Barangsiapa yang menemui tukang tilik atau ahli sihir atau bomoh dan bertanya sesuatu kepada mereka lalu dia mempercayainya akan apa yang dikatakan oleh mereka itu, maka sesungguhnya dia telah menggerunkan apa yang telah diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW “. (Musnad Abi Ya’la)

Amalan kedua ialah memakai tangkal azimat dengan keyakinan tertentu seperti menjadi kebal, pelaris perniagaan, penolak bahaya, penyembuh penyakit, penggerun, penunduk musuh dan sebagainya. Keyakinan kepada azimat yang sedemikian boleh membawa kepada syirik terhadap Allah. Rasulullah SAW melarang keras amalan memakai tangkal azimat. Di dalam sebuah hadith baginda yang bermaksud :“ Sesungguhnya jampi mantera, tangkal azimat dan ilmu pengasih adalah syirik “. (Sunan Abu Daud)

Kepercayaan khurafat yang lain ialah mempercayai hari-hari tertentu contohnya hari Rabu boleh mendatangkan keburukan kepada sesuatu pekerjaan seperti majlis kahwin, majlis pelancaran atau perasmian sesuatu program. Disebabkan yakin kepada kesialan hari-hari tersebut, maka terdapat di kalangan sesetengah masyarakat kita terpaksa menangguh atau melewatkan sesuatu pekerjaan. Sesungguhnya semua hari adalah baik dan boleh dilaksanakan apa juga pekerjaan. Adapun kegagalan, kemalangan dan keburukan yang berlaku adalah berpunca daripada kecuaian dan kelalaian kita sendiri.

Mutakhir ini kita dapati segelintir masyarakat mula mempercayai bintang dan angka-angka tertentu yang didakwa boleh membawa tuah dan keberkatan. Justeru, ada yang sanggup membelanjakan puluhan ribu ringgit membeli nombor-nombor tertentu seperti nombor pendaftaran kenderaan yang diyakini boleh membawa tuah. Demikian juga kepercayaan kepada bintang-bintang yang dihubungkan dengan tarikh kelahiran seseorang sehingga dijadikan ukuran untuk memilih pasangan hidup. Kesemua ini adalah kepercayaan karut marut yang jelas bertentangan dengan akidah tauhid uluhiyah dan rububiyah iaitu ketetapan buruk dan baik kehidupan dunia adalah hak mutlak Allah yang tidak ada kaitan langsung dengan pengaruh sebarang makhluk.

Firman Allah SWT dalam surah Yunus ayat 106: “ Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) menyembah atau memuja yang lain dari Allah yang tidak dapat mendatangkan manfaat kepadamu dan juga tidak dapat mendatangkan mudharat kepadamu. Oleh itu, sekiranya engkau mengerjakan yang demikian, maka pada saat itu menjadilah engkau dari orang-orang yang berlaku zalim (terhadap diri sendiri dengan perbuatan syirik itu).“

Ingin saya ingatkan bahawa, perkara-perkara khurafat akan mendatangkan kesan yang buruk kepada kehidupan di dunia dan di akhirat antaranya :
  1. Merosakkan akidah dan membatalkan amal ibadah.
  2. Pembaziran masa kerana menunggu hari yang membawa berkat atau tuah.
  3. Pembaziran wang ringgit kerana membayar pengeras atau upah dukun dan bomoh.
  4. Permusuhan atau pembunuhan kerana terlalu mempercayai ramalan yang tidak benar.
  5. Wujud kegelisahan dan ketidaktenteraman jiwa kerana bergantung kepada kuasa selain dari Allah.
  6. Menjadi mangsa jenayah seks golongan yang tidak bertanggungjawab.
Marilah kita memurnikan akidah dengan membudayakan hidup sebagai muslim yang berilmu. Berilmu dalam akidah, berilmu dalam syariat dan berilmu dalam tasauf. Semoga dengan ilmu kita terselamat daripada segala tipu-daya dan pengaruh khurafat dan ajaran sesat.

Kayu Kokka & Mengenali Perkara Yang Membawa Kepada Syirik

By | April 18, 2012 at 11:48 am | No comments | Aqidah
Oleh: Dr Abdul Basit

Apakah dia kayu Kokka yang telah mencuri perhatian ramai di kala ini?
Kononnya kayu Kokka merupakan kayu yang paling tinggi mutunya antara semua kayu di atas muka bumi dan hanya terdapat di negara tertentu seperti Turki dan Mesir. Ianya telah digunakan sejak zaman nabi-nabi lagi. Bahan asas bahtera nabi Nuh adalah kayu Kokka, tongkat nabi Musa dan nabi Syuaib juga di ambil daripada kayu Kokka!!
Kini Kokka menjadi buruan orang ramai di Malaysia. Ia boleh di dapati di kedai-kedai yang menjual buku agama, minyak atar dan kaset agama dalam pelbagai bentuk seperti loket, mata cincin, cincin belah rotan, untaian tasbih ataupun butiran tasbih bahkan krim dan minyak.
Antara khasiat dan keajaiban yang dihebah-hebahkan ialah ia boleh menjadi penawar, penyembuh dan pelindung. Lebih melampau dari itu terdapat kisah-kisah pelik dan ajaib yang terang-terang merupakan cerita yang direka-reka bagi melariskan barangan ataupun mainan serta tipu daya syaitan yang berbentuk khayalan. Tujuannya tidak lain dan tidak bukan hanyalah untuk menyesatkan orang beriman serta melalaikan mereka dari bergantung serta bermohon kepada Allah.
Dalil bahawa ianya tipu daya syaitan ialah satu athar (riwayat) daripada Abdullah bin Mas’ud RA bahawasanya dia memotong pintalan tali yang telah dijampi yang dipakai oleh isterinya. Lalu isterinya berkata, “Mataku sakit, sekiranya aku mengenakan jampi aku merasa lega dan jika aku tinggalkannya sakitku menyeksa.” Ibnu Mas’ud menjawab, “Yang sebenarnya ini adalah kerja syaitan. Sekiranya engkau mengingkarinya ia menyakitkanmu dan jika engkau taatinya ia membiarkanmu”. [lihat Sunan Ibn Majah (no.3530].
Persoalan yang kita bincangkan ini melibatkan kepercayaan dalam soal agama. Perkara agama mestilah berpaksikan dalil yang sahih untuk diamalkan. Dalil dalam perkara agama mestilah dari Quran, hadith yang sahih dan hasan, serta ijmak. Jika tidak amalan hanya akan menjadi sia-sia dan mungkin mengundang dosa sahaja.
Justeru, kita wajib percaya bahawa nabi Nuh alaihissalam membina bahtera kerana ia disebut oleh al-Quran dan hadith. Kedua-duanya adalah asas yang sahih. Namun tidak pula disebut di dalam kedua-duanya bahawa bahtera itu daripada Kokka!! Jadi bagaimanakah dapat kita mengetahui bahawa ianya daripada Kokka?
Sumber cerita Israiliyyat (jikalau ada) ia hanyalah khabar dan bukanlah hujah yang membolehkan kita memakai Kokka untuk berlindung daripada bala atau musuh serta makhluk halus sebagaimana terdapat dalam kisah ajaib kayu Kokka.
Seterusnya, kalaulah benar kayu Kokka adalah bahan bahtera nabi Nuh, siapakah yang pernah melihat bahtera tersebut ataupun menjumpainya? Ataupun sekurang-kurangnya serpihan bahtera baginda untuk kita katakan sebagai sumber arkeologi.
Menurut sesetengah orang bahwa bahtera nabi Nuh daripada kayu pine. Ini adalah nas Taurat. [Lihat al-Bidayah wa an-Nihayah (1/124), lihat juga Torakh: Genesis chapter 6:14, kayu itu disebut sebagai gopher wood. Penafsir Injil menyatakannya sebagai pokok cypruss. Lihat (www.keyway.com)]
Begitulah halnya dengan tongkat nabi Musa dan nabi Syuaib alaihimassalam. Bahkan Imam Abdur Razzaq telah menukilkan di dalam tafsirnya bahawa al-Kalby (seorang perawi yang dhaif) telah berkata, “Tongkat nabi Musa diperbuat daripada kayu Ausaj” [sejenis pokok berduri dari spesis terung. Buahnya bulat dan hitam menyerupai batu aqiq. Lihat: Mu'jam al-Wasit (m.s 600)] . Begitu juga disebut oleh Imam at-Thabari dari Imam Qatadah [Lihat Tafsir as-San'ani (3/91) dan Tafsir at- Thabari (20/17)]
Jelaslah bahawa Israiliyyat (riwayat yang dibawa oleh ahli kitab) sendiri tidak menyebut perihal Kokka. Jadi dari mana datangnya cerita kokka?!
Kenapakah nabi Sulaiman alaihissalam tidak disebut bersama? Adakah kerana tongkat baginda telah dimakan anai-anai? (serangga perosak mungkin tidak dapat mendekati Kokka) ataupun baginda tidak tahu tentang kayu Kokka? Mustahil!!
Saya tertarik dengan hujah ringkas seorang jemaah Haji yang pintar dalam mengulas pamphlet khasiat kokka yang banyak tersebar yang menyebut (dengan izin Allah seperti yang berlaku di negeri Syam para soldadu telah memakainya dan tubuh mereka menjadi kebal…) Ujarnya: “Kalaulah Kokka ni macam yang disebut-sebut kenapa Nabi Muhammad SAW tak pakai kayu kokka semasa berperang kat Uhud. Kan senang musuh terus cabut!!”
Tiada siapa yang pernah menjumpai bahtera dan tongkat tersebut namun ramai yang tahu ianya diperbuat daripada kayu Kokka. Inilah sebenarnya keajaiban Kokka.

Mensyukuri nikmat Iman
Iman adalah nikmat Allah yang agung yang dikurniakan bagi hamba-Nya yang Dia kehendaki. Memeliharanya adalah kewajiban yang sangat penting memandangkan nilainya yang amat tinggi bahkan ia tidak ternilai. Ia mudah terhakis dari hati mukmin sekiranya dia melakukan dosa samada besar maupun kecil. Ia adalah satu-satunya barang dagangan sang insan apabila dia dihadapkan di hadapan Allah pada hari kiamat.
Oleh itu, janganlah sampai barang dagangan kita tergadai di dunia lagi dengan melakukan syirik. Sesungguhnya syirik menafikan iman dan menghapuskannya. Serta ketahuilah bahawa pintu-pintu syirik kadangkala amatlah halus dan sukar dilihat mata kasar sehingga disebut bahawa ia lebih sukar dilihat daripada kaki semut hitam yang merayap di atas batu yang legam pada malam yang amat kelam.
Mengetahui perkara-perkara yang boleh membawa kepada kesyirikan adalah penyebab yang boleh menyelamatkan kita dari bahaya syirik. Jesteru, kita hendaklah bersyukur dengan sebenar-benarnya pada Allah SWT yang telah mengurniakan nikmat iman serta memberikan kita ilmu yang mampu menjadi benteng pemelihara iman.

Syirik dalam ‘Kokka’
Syirik di sisi syariat Islam bermaksud meletakkan sesuatu yang merupakan hak-hak Allah yang khas bagi-Nya atau sebahagian daripada hak-hak tersebut pada yang selain dari Allah. Pendekatan menyekutukan Allah dengan yang lain pada hak-hak yang khas bagi Allah.
Antara hak Allah ialah hak mencipta, mentadbir, dan memberi rezeki. Oleh yang demikian orang yang berkata, “Rezeki saya di tangan fulan,” telah melakukan syirik kerana dia telah meletakkan hak Allah iaitu memberi rezeki pada selain dari Allah.
Firman Allah SWT bermaksud:
”(Katakanlah (wahai Muhammad) siapakah yang mengurniakan rezeki kepadamu dari langit dan bumi dan siapakah yang berkuasa (menciptakan) pendengaran dan penglihatan atau siapakah yang mengeluarkan yang hidup dari yang mati dan mengeluarkan yang mati dari yang hidup atau siapakah yang mengatur segala urusan? Lalu mereka menjawab ‘Allah’, maka katakanlah (kepada mereka) mengapa kamu tidak bertaqwa.)” [Yunus: 31]
Antara hak Allah yang lain ialah sifat Allah, perbuatan-Nya serta nama-Nya. Semuanya adalah khusus bagi Allah dan tidak boleh dibandingkan dengan makhluk. Maka kita tidak boleh mengatakan Allah mempunyai tangan seperti tangan kita, Allah melihat sebagaimana penglihatan makhluk ataupun kita menamakan anak dengan nama Allah. Semua yang di atas adalah kufur dan syirik yang mesti di jauhi.
Firman Allah yang bermaksud:
”(Tiada sesuatu yang menyerupai dengan-Nya (Allah) dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Melihat.) [Syura: 11]
Syirik yang berlaku dalam penggunaan Kokka dan seumpamanya seperti tangkal, pendinding, tulang duyong adalah syirik dalam ibadat. Ibadat adalah hak Allah yang khas baginya.
Mungkin orang yang menggunakan Kokka akan berkata, “Saya tak sembah selain daripada Allah! Saya sembahyang lima waktu, berpuasa, berzakat dan menunaikan haji…semuanya kerana Allah. Bagaimana dengan hanya memakai kayu Kokka kamu kata saya telah melakukan syirik? Ini tuduhan yang berat!”
Seorang Muslim perlu memahami dan mengetahui bahawa skop ibadat tidak hanya meliputi rukun Islam yang lima sahaja. Bahkan amalan ibadat merangkumi amalan lisan seperti syahadah dan zikir, amalan zahir seperti rukun Islam yang lain serta lain-lain amalan anggota seperti tolong menolong dan berpakaian, dan yang paling hebat dan agung ialah amalan hati. Contoh amalan hati ialah ikhlas, khusyu’, takut, berharap dan tawakal. Semua ini adalah ibadat yang menjadi hak Allah secara mutlak dan kita diharamkan menyekutukan Allah padanya.

Di manakah syiriknya?
Secara amnya orang yang memakai tasbih Kokka, cincin Kokka, atau apa-apa sahaja yang seumpamanya (dengan anggapan bahawa perkara-perkara tersebut mempunyai keupayaan tertentu: Nota penyunting) telah melakukan syirik dalam tawakal. Tawakal bermaksud pergantungan kepada Allah dengan melakukan sebab yang menyampaikan kepada tujuan. Allahlah satu-satunya yang mampu memberi manfaat dan menolak bencana, bukannya kayu atau tangkal atau sebarang jampi serapah yang menyalahi syara’ dan sunnah Rasulullah SAW.
Dalam hadith yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan Imam Tirmizi Rasullullah SAW bersabda, maksudnya: (Barangsiapa menggantungkan sesuatu [dengan tujuan berlindung daripada bencana atau memohon manfaat] maka pergantungannya adalah pada benda itu). [lihat Sunan Tarmizi (no 2072)]
Dalam hadith yang lain baginda telah bersabda, maksudnya: (Barangsiapa yang mengenakan tangkal, sesungguhnya ia telah melakukan syirik.). [lihat Musnad Imam Ahmad (4/154)]
Syirik yang dilakukan oleh pengguna Kokka, tangkal dan seumpamanya ada beberapa peringkat. Ia bergantung pada sejauh mana pergantungan pemakai terhadap benda-benda ini.

Peringkat pertama.
Sekiranya dia beri’tiqad bahawa benda-benda ini mempunyai kuasa yang mampu memberi manfaat atau menolak bencana dengan sendirinya maka dia telah terjerumus ke jurang syirik besar yang membatalkan iman dan syahadah. Perbuatannya juga telah membatalkan seluruh amalan baik yang telah dilakukan. Ini kerana ia telah bertawakal pada yang lain selain daripada Allah. Lebih teruk daripada itu ia bertawakal pada benda yang langsung tidak mampu memberi manfaat padanya mahupun menolak sebarang bencana baik secara logik akal apatah lagi di sisi syarak yang telah menafikannya dari awal lagi.

Peringkat kedua.
Sekiranya dia beri’tiqad bahawa Allah sahajalah yang mampu memberi manfaat dan menolak bala bencana, namun dia menggunakan benda-benda ini sebagai sebab atau alat untuk mendatangkan manfaat daripada Allah dan menolak bala -sebagaimana orang sakit memakan ubat sebagai penyebab untuk sembuh atau pemburu menggunakan senapang untuk membunuh-, sesungguhnya dia telah tergelincir ke dalam lembah syirik kecil. Yang demikian kerana dia telah mereka-reka perkara dalam agama yang tidak diizinkan oleh Allah di samping mendakwa bahawa Allah menyukai perkara yang ia lakukan. [lihat: Fath al-Majid (m.s 104)]
Terdapat perbezaan antara Kokka dan seumpamanya dengan ubat dan senapang. Ubat dan senapang, sebab dan akibatnya adalah zahir, sementara Kokka sebab dan akibatnya tidak zahir. Kalau seseorang berkata, “Bawalah senapang ini. Musuh akan takut.” Kata-katanya diterima akal. Inilah maksud zahir. Lantas ianya dibenarkan. Namun kalau disebut, “Jika anda membawa tasbih ini musuh akan takut,” orang yang berkata tadi mestilah membawa dalil yang lain bagi menyokong dakwaannya kerana sebabnya tidak zahir.
Dalam sebuah hadith yang diriwayatkan daripada Imran bin Husoin bahawasanya Rasulullah SAW terlihat seorang lelaki yang mengenakan kalung dari besi kuning di tangannya. Lalu baginda bertanya, (Apakah ini?) Lelaki itu menjawab, “Penangkal Wahinah” [sejenis penyakit pada lengan] Baginda lantas bersabda, (Tanggalkannya! Sesungguhnya ia takkan menambahkan apa-apa kepada kamu melainkan kelemahan. Sesungguhnya sekiranya kamu mati dan kamu masih memakainya nescaya kamu tidak akan selamat selama-lamanya.) Hadith ini diriwayatkan oleh Imam Ahmad dengan sanad yang hasan. [lihat Musnad Imam Ahmad (4/445)]
Syirik yang kecil tidak bererti dosa yang kecil. Bahkan sebesar-besar dosa selepas syirik yang besar adalah syirik kecil kerana ia boleh membawa kepada syirik yang besar.
Kafarah bagi orang yang melakukan syirik yang kecil ialah dengan bertaubat dengan taubat nasuha. Taubat sahajalah yang mampu menyucikan dosa syirik. Kendatipun telah melakukan syirik, pelaku syirik yang kecil tidak akan kekal di dalam neraka. Setelah dosanya dibersihkan dengan azab dan seksa yang maha pedih, dia akan dikeluarkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga.
Berhubung dengan pemakaian kayu Kokka atau seumpamanya dengan tujuan saja-saja seperti melawa atau seumpamanya, perkara ini mesti ditinggalkan. Ini kerana ia merupakan perbuatan ahli bid’ah dan kita dilarang dari menyerupai mereka kerana peniruan gaya hidup menunjukkan keredhaan dan kesukaan kita pada perkara tersebut. Apatah lagi para pelajar agama dan para Hujaj (Haji dan Hajah) yang menjadi teladan di tanah air.
Dalam sebuah hadith daripada Ruwaife’ bahawasanya Rasulullah SAW telah bersabda kepadanya, Maksudnya: (Wahai Ruwaife’, engkau mungkin akan hidup lama. Khabarkanlah kepada sekelian orang bahawasanya barangsiapa yang mengikat janggutnya atau menggantungkan tali panah pada haiwannya [untuk mengelak 'ain] atau beristinja’ dengan tahi binatang sesungguhnya Muhammad SAW berlepas diri daripadanya.). [lihat Musnad Imam Ahmad (4/108-109)]
Sebab larangan mengikat janggut adalah kerana ia perbuatan ahli majusi. Ianya merupakan simbol serta gaya hidup mereka dan kini ia dipopularkan oleh trend muzik global seperti hiphop dan alternatif. Rasulullah SAW melarang dari meniru mereka dan berlepas diri daripada orang yang meniru mereka walaupun ia tidak memasuki agama majusi .[lihat Fath Majid (m.s 152)]
Contoh yang lain ialah serban. Hukum asal memakai serban adalah harus bahkan ada yang mengatakan sunnah. Namun jika ia dililit seperti lilitan penganut agama sikh hukumnya menjadi haram kerana menyamai perkara yang menjadi simbol mereka begitu juga jika dipakai seperti gaya kumpulan sufi penyembah kubur yang banyak di India. Ia adalah simbol ahli bid’ah yang tidak harus ditiru walaupun dengan tujuan saja-saja.
Menurut ulama, tiada suatu bid’ahpun yang dilakukan melainkan suatu sunnah (yang bertujuan seumpama bid’ah tadi) telah dimatikan.
Tanyakanlah pemakai kayu kokka, adakah dia mengamalkan zikir pagi dan petang seperti sunnah Nabi SAW sebagai pelindung untuk setiap hari? Adakah dia tahu doa yang Nabi SAW baca untuk melindungi cucu baginda SAW Hasan dan Husin dari terkena ‘ain dan syaitan ataupun dia menggolekkan butir kokka pada dahi anaknya sahaja? Adakah dia mengamalkan doa sebelum tidur yang boleh menjauhkannya dari sihir ataupun dia hanya meletakkan butir Kokka di bawah bantal? Lihatlah sunnah Nabi SAW yang ditinggalkan akibat bid’ah Kokka!
Untuk bersikap insaf saya akui kemungkinan Kokka mengandungi zat dan khasiat perubatan (meskipun belum pernah dikemukakan secara klinikal) untuk mengubati sesetengah penyakit. Mungkin!! Namun pegangan karut seperti penangkal, pelemah musuh, anak menangis, penghalau hantu dan sihir amatlah tidak dapat diterima.
Akhir kata saya memohon taufik daripada Allah Taala buat kita semua, moga-moga kita akan selamat dari fitnah dan ujian-Nya.
Ingatlah, tawakal atau pergantungan adalah bentuk ibadat yang sangat hebat dan tinggi darjatnya. Allah berjanji akan memasukkan hamba-Nya yang benar dalam tawakalnya kepada Allah ke dalam syurga tanpa perlu dihisab apatah lagi diazab. Wa Allahu a`lam.

About the Author

Fathullah Al-Haq
Muhammad Fathullah Al-Haq Bin Muhamad Asni, sekarang sedang mengikuti pengajian dalam bidang Syariah di Universiti Yarmouk, Jordan. Beliau aktif menulis bahan ilmiyah dan dakwah di laman web fikrahhalaqah.com, memberi penyampaian mingguan di Radio Halaqah fm. Beliau juga banyak memenuhi jemputan ceramah agama dan motivasi di seluruh Malaysia.


Jun 28, '07 6:52 AM
for everyone
Category:Other
1. MAKSUD IMAN

- DARI SEGI BAHASA :

§ percaya

- DARI SEGI ISTILAH :

§ Membenarkan di hati, mengakui dengan lidah dan beramal dengan anggota



2. KEPENTINGAN IMAN DALAM KEHIDUPAN SEORANG MUSLIM

- membentuk insan muslim sejati

- supaya istiqamah dalam ibadat

- melahirkan generasi berakhlak mulia







3. PERKARA-PERKARA YANG BOLEH MEMBATALKAN IMAN

· SYIRIK

· MAKSUD : menyekutukan Allah dengan sesuatu pada zat, sifat dan af'alnya

· JENIS-JENIS SYIRIK :

1. Syirik Jali

- Maksud :

§ perlakuan syirik secara terang-terangan

- Contoh :

§ menyembah patung dan berhala

§ menyembah bulan atau matahari

§ mengaku nabi Isa sebagai anak tuhan

- Akibat :

§ rosak akidah, berdosa besar, mendapat azab di akhirat



2. Syirik Khafi

- Maksud :

§ tidak meletakkan Allah sebagai yang mutlak dalam niat terutama dalam ibadat

- Contoh :

§ riak (menunjuk-nunjuk kehebatan diri),

§ ujub (mengagumi diri sendiri),

§ takbur (membangga diri)

- Akibat :

§ dibenci masyarakat, hilang kawan dan sahabat

§ sukar menerima pandangan orang lain



3. Perbuatan mensyirikkan Allah haram kerana :

· Ia membatalkan iman seseorang

· Orang yang mengamalkan perbuatan itu dengan sendirinya menafikan kekuasaan Allah

· Masyarakat menjadi bimbang dan seterusnya terikut-ikut terhadap pantang larang kesan dari kepercayaan syirik

· Mencemarkan kesucian agama Islam



4. Cara mengelak perbuatan syirik

· Masyarakat Islam hendaklah didedahkan dengan ajaran Islam secara meluas

· Tanamkan keyakinan yang teguh terhadap kekuasaan Allah bermula dari kanak-kanak lagi

· Masyarakat Islam hendaklah didedahkan dengan pengetahuan bahaya syirik



5. Kesan syirik

· Membatalkan iman

· Hilang keyakinan terhadap kekuasaan Allah

· Dimurkai Allah





· KUFUR

· MAKSUD :

- tidak percaya kepada Allah serta mengingkari ajaran yang disampaikan oleh Nabi Muhammad S.A.W



· JENIS-JENIS KUFUR :

1. Kufur Hakikat :

- Maksud :

§ ingkar atau menafikan rukun iman dan menolak syariat yang dibawa oleh Rasulullah

- Contoh :

§ tidak mengakui balasan diakhirat

§ menolak hukum yang terdapat dalam al-quran

§ menyatakan solat fardhu merugikan masa

§ menyatakan berpuasa ramadhan melemahkan ekonomi

2. Kufur Nikmat :

- Maksud :

§ mengingkari Allah sebagai pemberi nikmat kepada manusia dan makhluk ciptaan

- Contoh :

§ menggunakan nikmat kejalan maksiat

§ enggan mengeluarkan zakat / sedekah

§ boros membelanjakan harta



· FAKTOR-FAKTOR YANG MENYEBABKAN SESORANG ITU BOLEH MENJADI KUFUR :

§ pegangan agama yang lemah menyebabkan seseorang tidak dapat membezakan antara perbuatan yang membawa dosa atau pahala

§ terpengaruh dengan hawa nafsu yang inginkan keseronokan dan kebebasan

§ kesempitan hidup menyebabkan seseorang sanggup melakukan kufur untuk memenuhi keperluan hidup



· KESAN PERBUATAN KUFUR ….





· RIDDAH

· MAKSUD :

- berpaling atau keluar daripada agama islam



· SESORANG ITU BOLEH DIANGGAP MURTAD MELALUI 3 CARA

- Iktikad, apabila berniat hendak meninggalkan agama islam

- Perkataan, apabila mengisytiharkan dirinya keluar daripada agama islam

- Perbuatan, menganut agama selain daripada agama islam



· SEBAB / FAKTOR YANG MENYEBABKAN RIDDAH

- lemah pegangan agama

- jahil tentang akidah dan hukum-hukum islam

- terpengaruh dengan tawaran kebendaan



· AKIBAT BURUK SETELAH MURTAD

- hubungan suami isteri terfasakh

- haram menerima harta pusaka daripada waris beragama islam

- haram dikebumikan diperkuburan Islam

- menjadi penghuni neraka selama-selamanya



· CARA BERHADAPAN DENGAN ORANG MURTAD

- memberi nasihat supaya dia bertaubat dan kembali kepada agama Islam

- memberi perlindungan atau bantuan sekiranya dia golongan muallaf

- pemerintah hendaklah menguatkuasakan hukum



· TINDAKAN YANG PERLU DILAKSANAKAN KEPADA ORANG MURTAD

- menasihati dan memintanya bertaubat ( sebanyak 3 kali ) supaya kembali kepada Islam

- sekiranya masih berdegil, ia wajib dibunuh



· HIKMAH ISLAM MENGANJURKAN HUKUMAN BUNUH TERHADAP ORANG MURTAD

- memberi amaran bahawa agama islam tidak boleh dipermain-mainkan

- mengelakkan perbuatan riddah yang mencemar kesucian agama islam

- menghindarkan masyarakat islam daripada berpecah belah dan huru-hara



· LANGKAH MENGELAKKAN DIRI DARIPADA MURTAD

- berpegang teguh dengan ajaran islam

- menghindari daripada sebarang perbuatan, fahaman dan percakapan yang boleh membawa kepada riddah

- mendalami ilmu-ilmu agama



· LANGKAH UNTUK MENGATASI MASALAH MURTAD

- memberi pendidikan agama dengan sebaiknya kepada setiap orang Islam

- memberi kefahaman kepada orang Islam tentang akibat buruk perbuatan murtad

- mengambil tindakan tegas terhadap mereka yang murtad



· KESAN PERBUATAN MURTAD …





· KHURAFAT

· MAKSUD

- Kepercayaan dan perbuatan karut yang dianggap mempunyai hubungan dengan agama islam sedangkan pada hakikatnya bertentangan dengan konsep tauhid dan syariat



· CONTOH-CONTOH PERBUATAN KHURAFAT YANG MASIH DIAMALKAN

- mempercayai azimat yang boleh menahan sesuatu bahaya kepada seseorang

- mempercayai binatang seperti burung boleh membawa tuah atau sial

- membuang ancak bagi menghalau hantu

- mengunjungi kubur yang dianggap keramat



· FAKTOR PERBUATAN KHURAFAT MASIH LAGI WUJUD DIKALANGAN UMAT ISLAM

- iman yang kurang mantap kepada Allah menyebabkan sukar membezakan amalan benar dan khurafat

- terpengaruh dengan masyarakat yang bebas mengamalkan perkara khurafat

- ingin mencari jalan mudah untuk menjadi kaya dan terkenal



· CARA MENANGANI & MEMBENTERAS PERBUATAN / AKTIVITI KHURAFAT DIKALANGAN MASYARAKAT ISLAM

- menggiatkan usaha-usaha dakwah dan majlis-majlis ilmu di semua lapisan masyarakat

- mengenakan hukuman berat kepada mereka yang terlibat mempengaruhi orang ramai dengan perkara khurafat

- mengawasi tempat-tempat yang dianggap keramat oleh masyarakat



· AKIBAT BURUK JIKA MEMPERCAYAI / MENGAMALKAN PERBUATAN KHURAFAT

- menyebabkan syirik dan batal iman

- membazir masa, tenaga dan harta dengan perkara sia-sia

- menyekat akal berfikir secara logik dan sistematik





· SIHIR

· MAKSUD

- ilmu yang berkaitan perbuatan secara halus melalui pertolongan makhluk ghaib, iaitu dengan bantuan syaitan atau jin bertujuan memudharatkan atau mengelirukan manusia



· CONTOH

- menggunakan jin atau syaitan melalui santau / guna-guna

- mengamalkan perubatan dengan mendekatkan diri kepada jin disertai dengan penyembelihan haiwan

- pertunjukan silap mata yang menggunakan kuasa makhluk-makhluk halus



· PUNCA BERLAKUNYA PERBUATAN SIHIR

- perasaan dendam seseorang terhadap orang lain

AKIDAH

1. PERKARA YANG MEMBATALKAN IMAN

1.       MAKSUD IMAN
-          DARI SEGI BAHASA :
§         percaya
-          DARI SEGI ISTILAH :
§         Membenarkan di hati, mengakui dengan lidah dan beramal dengan anggota
2.       KEPENTINGAN IMAN DALAM KEHIDUPAN SEORANG MUSLIM
-          membentuk insan muslim sejati
-          supaya istiqamah dalam ibadat
-          melahirkan generasi berakhlak mulia

3.       PERKARA-PERKARA YANG BOLEH MEMBATALKAN IMAN
·         SYIRIK
·         MAKSUD : menyekutukan Allah dengan sesuatu pada zat, sifat dan af'alnya
·         JENIS-JENIS SYIRIK :
1.         Syirik Jali
-    Maksud :
§         perlakuan syirik secara terang-terangan
-    Contoh :
§         menyembah patung dan berhala
§         menyembah bulan atau matahari
§         mengaku nabi Isa sebagai anak tuhan
-    Akibat :
§         rosak akidah, berdosa besar, mendapat azab di akhirat
2.         Syirik Khafi 
-    Maksud :
§         tidak meletakkan Allah sebagai yang mutlak dalam niat terutama dalam ibadat
-    Contoh :
§         riak (menunjuk-nunjuk kehebatan diri),
§         ujub (mengagumi diri sendiri),
§         takbur (membangga diri)
-    Akibat       :
§         dibenci masyarakat, hilang kawan dan sahabat
§         sukar menerima pandangan orang lain
3.       Perbuatan mensyirikkan Allah haram kerana :
·         Ia membatalkan iman seseorang
·         Orang yang mengamalkan perbuatan itu dengan sendirinya menafikan kekuasaan Allah
·         Masyarakat menjadi bimbang dan seterusnya terikut-ikut terhadap pantang larang kesan dari kepercayaan syirik
·         Mencemarkan kesucian agama Islam
4.       Cara mengelak perbuatan syirik
·         Masyarakat Islam hendaklah didedahkan dengan ajaran Islam secara meluas
·         Tanamkan keyakinan yang teguh terhadap kekuasaan Allah bermula dari kanak-kanak lagi
·         Masyarakat Islam hendaklah didedahkan dengan pengetahuan bahaya syirik
5.       Kesan syirik
·         Membatalkan iman
·         Hilang keyakinan terhadap kekuasaan Allah
·         Dimurkai Allah

·         KUFUR
·         MAKSUD :
-          tidak percaya kepada Allah serta mengingkari ajaran yang disampaikan oleh Nabi Muhammad S.A.W

·         JENIS-JENIS KUFUR :
1.       Kufur Hakikat :
-    Maksud :
§          ingkar atau menafikan rukun iman dan menolak syariat yang dibawa oleh Rasulullah
-    Contoh :   
§          tidak mengakui balasan diakhirat
§          menolak hukum yang terdapat dalam al-quran
§          menyatakan solat fardhu merugikan masa
§          menyatakan berpuasa ramadhan melemahkan ekonomi
2.       Kufur Nikmat :
-    Maksud :
§          mengingkari Allah sebagai pemberi nikmat kepada manusia dan makhluk ciptaan
-    Contoh :   
§          menggunakan nikmat kejalan maksiat
§          enggan mengeluarkan zakat / sedekah
§          boros membelanjakan harta

·         FAKTOR-FAKTOR YANG MENYEBABKAN SESORANG ITU BOLEH MENJADI KUFUR :
§      pegangan agama yang lemah menyebabkan seseorang tidak dapat membezakan antara perbuatan yang membawa dosa atau pahala
§      terpengaruh dengan hawa nafsu yang inginkan keseronokan dan kebebasan
§      kesempitan hidup menyebabkan seseorang sanggup melakukan kufur untuk memenuhi keperluan hidup

·          KESAN PERBUATAN KUFUR ….


·         RIDDAH
·         MAKSUD :
-          berpaling atau keluar daripada agama islam

·         SESORANG ITU BOLEH DIANGGAP MURTAD MELALUI 3 CARA
-            Iktikad, apabila berniat hendak meninggalkan agama islam
-            Perkataan, apabila mengisytiharkan dirinya keluar daripada agama islam
-            Perbuatan, menganut agama selain daripada agama islam

·         SEBAB / FAKTOR YANG MENYEBABKAN RIDDAH
-            lemah pegangan agama
-            jahil tentang akidah dan hukum-hukum islam
-            terpengaruh dengan tawaran kebendaan

·         AKIBAT BURUK SETELAH MURTAD
-            hubungan suami isteri terfasakh
-            haram menerima harta pusaka daripada waris beragama islam
-            haram dikebumikan diperkuburan Islam
-            menjadi penghuni neraka selama-selamanya

·         CARA BERHADAPAN DENGAN ORANG MURTAD
-            memberi nasihat supaya dia bertaubat dan kembali kepada agama Islam
-            memberi perlindungan atau bantuan sekiranya dia golongan muallaf
-            pemerintah hendaklah menguatkuasakan hukum

·         TINDAKAN YANG PERLU DILAKSANAKAN KEPADA ORANG MURTAD
-           menasihati dan memintanya bertaubat ( sebanyak 3 kali ) supaya kembali kepada Islam
-           sekiranya masih berdegil, ia wajib dibunuh

·         HIKMAH ISLAM MENGANJURKAN HUKUMAN BUNUH TERHADAP ORANG MURTAD
-            memberi amaran bahawa agama islam tidak boleh dipermain-mainkan
-            mengelakkan perbuatan riddah yang mencemar kesucian agama islam
-            menghindarkan masyarakat islam daripada berpecah belah dan huru-hara

·         LANGKAH MENGELAKKAN DIRI DARIPADA MURTAD
-           berpegang teguh dengan ajaran islam
-           menghindari daripada sebarang perbuatan, fahaman dan percakapan yang boleh membawa kepada riddah
-           mendalami ilmu-ilmu agama

·         LANGKAH UNTUK MENGATASI MASALAH MURTAD
-           memberi pendidikan agama dengan sebaiknya kepada setiap orang Islam
-           memberi kefahaman kepada orang Islam tentang akibat buruk perbuatan murtad
-           mengambil tindakan tegas terhadap mereka yang murtad

·         KESAN PERBUATAN MURTAD …


·         KHURAFAT
·         MAKSUD
-            Kepercayaan dan perbuatan karut yang dianggap mempunyai hubungan dengan agama islam sedangkan pada hakikatnya bertentangan dengan konsep tauhid dan syariat

·         CONTOH-CONTOH PERBUATAN KHURAFAT YANG MASIH DIAMALKAN
-            mempercayai azimat yang boleh menahan sesuatu bahaya kepada seseorang
-            mempercayai binatang seperti burung boleh membawa tuah atau sial
-            membuang ancak bagi menghalau hantu
-            mengunjungi kubur yang dianggap keramat

·         FAKTOR PERBUATAN KHURAFAT MASIH LAGI WUJUD DIKALANGAN UMAT ISLAM
-            iman yang kurang mantap kepada Allah menyebabkan sukar membezakan amalan benar dan khurafat
-            terpengaruh dengan masyarakat yang bebas mengamalkan perkara khurafat
-            ingin mencari jalan mudah untuk menjadi kaya dan terkenal

·         CARA MENANGANI & MEMBENTERAS PERBUATAN / AKTIVITI KHURAFAT DIKALANGAN MASYARAKAT ISLAM
-            menggiatkan usaha-usaha dakwah dan majlis-majlis ilmu di semua lapisan masyarakat
-            mengenakan hukuman berat kepada mereka yang terlibat mempengaruhi orang ramai dengan perkara khurafat
-            mengawasi tempat-tempat yang dianggap keramat oleh masyarakat

·         AKIBAT BURUK JIKA MEMPERCAYAI / MENGAMALKAN PERBUATAN KHURAFAT
-            menyebabkan syirik dan batal iman
-            membazir masa, tenaga dan harta dengan perkara sia-sia
-            menyekat akal berfikir secara logik dan sistematik


·         SIHIR
·         MAKSUD
-            ilmu yang berkaitan perbuatan secara halus melalui pertolongan makhluk ghaib, iaitu dengan bantuan syaitan atau jin bertujuan memudharatkan atau mengelirukan manusia

·         CONTOH
-           menggunakan jin atau syaitan melalui santau / guna-guna
-           mengamalkan perubatan dengan mendekatkan diri kepada jin disertai dengan penyembelihan haiwan
-           pertunjukan silap mata yang menggunakan kuasa makhluk-makhluk halus

·         PUNCA BERLAKUNYA PERBUATAN SIHIR
-           perasaan dendam seseorang terhadap orang lain
-           iri hati dengan kelebihan atau kedudukan seseorang
-           ada perasaan benci terhadap seseorang

·         CARA MENANGANI PERBUATAN SIHIR
-           mengambil tindakan tegas terhadap orang yang melakukan perbuatan sihir
-           menerapkan ajaran islam secara menyeluruh dan mendalam kepada masyarakat
-           tidak memberi sokongan atau kerjasama dengan orang yang melakukan perbuatan tersebut

·         AKIBAT BURUK JIKA MENGAMALKAN SIHIR
-            merosakkan akidah dan membatalkan iman
-            memecah-belahkan masyarakat dan menimbulkan fitnah
-            hilang pergantungan kepada Allah kerana mendapat bantuan syaitan

·         HIKMAH ISLAM MENGHARAMKAN SIHIR
-           supaya akidah seseorang tetap terpelihara
-           supaya orang Islam dapat hidup dlam keadaan yang aman dan sejahtera
-           supaya persengketaan dan permusuhan dapat terhindar

·         CARA MENGELAKKAN DIRI DARIPADA TERKENA SIHIR
-           membaca ayat-ayat kursi setiap kali selesai solat
-           membaca surah al-Ikhlas dan sebagainya
-           banyak berlindung dengan kalimah-kalimah Allah


·         NIFAK
·         MAKSUD
-            Berpura-pura melahirkan keimanan sedangkan hati tetap kufur kepada Allah

·         CIRI-CIRI ORANG MUNAFIK
-           berdusta apabila bercakap
-           khianat apabila diberi amanah
-           bersikap melampaui batas apabila bertengkar
-           selalu mungkir janji

·         CARA MENGELAKKAN DIRI DARI MEMILIKI SIFAT MUNAFIK
-           meningkatkan keimanan dan ketakwaan kepada Allah
-           bercakap benar apabila berbicara
-           bersifat jujur dan amanah
-           menunaikan janji

·         AKIBAT BURUK JIKA MENGAMALKAN SIKAP NIFAK
-            menghilangkan sikap percaya-mempercayai
-            melemahkan perpaduan masyarakat
-            menghancurkan kekuatan umat islam



4.       CARA MENGELAKKAN TERBATALNYA IMAN
·         Berpegang teguh pada ajaran Allah
·         Mematuhi segala suruhan dan meninggalkan segala larangan Allah
·         Menghindarkan semua perbuatan yang boleh membatalkan keinanan kepada Allah
5.       KESAN BURUK SEKIRANYA IMAN TERBATAL
·         Segala amal ibadat tidak diterima oleh Allah
·         Amal kebaikan yang dilakukan sia-sia dan tidak mendapat apa-apa ganjaran daripada Allah
·         Dilaknat dan dibenci oleh Allah
·         Terputus hidayat dan rahmat daripada Allah
6.       PERBANDINGAN IMAN ORANG FASIK, MUNAFIK DAN IMAN YANG SEMPURNA
ORANG FASIK
·         Tidak beriman sepenuhnya kepada Allah
·         Masih melakukan perbuatan yang dilarang Allah
ORANG MUNAFIK
·         Keimanan mereka berpura-pura sahaja
·         Menunjukkan diri mereka beriman kepada Allah, tetapi hakikatnya mereka adalah musuh Allah
ORANG YANG SEMPURNA IMAN
·         Terus sujud dan memuji Allah jika dibacakan ayat-yat Allah
·         Sentiasa berdoa kepada Allah dengan penuh harapan
·         Sentiasa membelanjakan harta pada jalan kebaikan

No comments:

Post a Comment