Friday, June 22, 2012

SANGGUP MENERIMA SEKSAAN ALLAH DEMI RM50.OOO...AGAMA DIANUT KENA DITUNTUT...ILMU TAK BOLEH DATANG DENGAN SENDIRI...JANGAN MENYESAL KEMUDIAN....

Tragedi buka kotak bom

Oleh Omar Osman
am@hmetro.com.my

SIASAT...anggota polis memeriksa tempat berlakunya letupan bom 
di hadapan rumah mangsa.
SIASAT...anggota polis memeriksa tempat berlakunya letupan bom di hadapan rumah mangsa.
SUNGAI PETANI: “Apabila keluar rumah sejurus mendengar letupan kuat, saya terkejut melihat jiran saya terbaring berlumuran darah dengan sebahagian perut terburai dan cebisan dagingnya berselerak.”
Demikian kata saksi juga jiran kepada Tan Ching Fang, 48, yang parah akibat satu letupan selepas dia membuka bungkusan dipercayai mengandungi bom buatan sendiri di depan banglo miliknya di Taman Angsana Sari, di sini, semalam.
Saksi itu hanya mahu dikenali sebagai Ismail, 40-an, berkata kejadian berlaku jam 8.20 pagi dan mangsa adalah isteri kepada seorang pengusaha kilang mi di sini.

Mangsa dikatakan mengambil bungkusan sebesar kotak pensel di tepi pintu pagar rumahnya dan sebaik dia mengangkat bungkusan itu satu letupan kuat berlaku.

‘Isteri saya cuma Erra’

Oleh Abie Abdullah
abie.headlines@gmail.com

PETALING JAYA: Selepas berbulan berdiam diri, akhirnya suami Erra Fazira, Engku Emran Engku Zainal Abidin tampil menjelaskan mengenai desas-desus kononnya dia berkahwin dua dan menafikan segala cerita itu.
“Demi Allah, isteri saya hanya Erra seorang. Kalau betul saya kahwin lagi, mestilah sekarang sudah ada gambar-gambar upacara itu dikeluarkan di Internet.
“Saya pernah dengar pasal gosip ini sejak tahun lalu, tetapi saya anggap ia tidak serius dan sebahagian mainan dunia hiburan.

“Tetapi lama-kelamaan ia semakin besar dan saya ingin jelaskan yang gosip saya menduakan Erra sama sekali tidak betul. Yang penting Erra, keluarga saya, keluarga mentua tahu perkara sebenar.


“Dan untuk pengetahuan semua, saya dan Erra masih tinggal sebumbung dan tidur sekatil,” kata Emran.

Bakar awek hidup-hidup

Oleh Kalidevi Mogan Kumarappa
kalidevi@hmetro.com.my

HITAM...ruang hadapan rumah mangsa yang terbakar, semalam.
HITAM...ruang hadapan rumah mangsa yang terbakar, semalam.
KUALA LUMPUR: Pertengkaran sepasang kekasih berakhir tragedi apabila lelaki berusia 35 tahun menyimbah petrol sebelum membakar teman wanitanya hingga menyebabkan 90 peratus tubuh mangsa melecur, awal pagi semalam.
Kejadian berlaku kira-kira jam 3 pagi itu turut menyebabkan ruang tamu rumah flat mereka di Taman Segar, Cheras di sini, musnah apabila api merebak.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Khairi Ahrasa berkata, lelaki terbabit dan mangsa yang berusia 23 tahun dikatakan tinggal bersama di rumah itu sejak lebih setahun lalu.

Menurutnya, polis sebelum itu menerima panggilan telefon daripada orang awam mengenai pertengkaran pasangan terbabit di rumah mereka di Blok C yang mengganggu ketenteraman penduduk lain.

Botak demi RM50,000

Oleh Maiamalina Mohamed Amin
maiamalina@hmetro.com.my

BERI SOKONGAN...rambut Ras Adiba dipotong Winnie.
BERI SOKONGAN...rambut Ras Adiba dipotong Winnie.
KUALA LUMPUR: Bukan mudah bagi seorang wanita yang sudah sebati berambut panjang membotakkan kepalanya secara tiba-tiba, tetapi itulah yang dilakukan personaliti televisyen, Ras Adiba Mohd Radzi.
Menurutnya, beliau mengambil keputusan drastik itu bukan untuk menarik perhatian mana-mana pihak, sebaliknya demi menyatakan sokongan dan keprihatinannya terhadap penghidap kanser.

Malah, keberaniannya yang mencukur habis rambut panjang mengurai dan meninggalkan hanya sedikit sisa, memperlihatkan jiwa kentalnya sebagai personaliti wanita pertama berbuat demikian.
“Saya mendapat jemputan daripada Majlis Kanser Nasional (Makna) untuk terbabit dalam kempen Jom Botak ini sebagai menyatakan sokongan kami kepada pesakit kanser khususnya kanak-kanak.

“Kalau bercakap berdasarkan pengalaman sendiri, saya memiliki ahli keluarga yang juga penghidap kanser. Ayah tiri saya meninggal dunia kerana barah kolon manakala pak cik dan beberapa rakan menjalani rawatan atas sakit dihadapi.

“Mereka orang terdekat dengan saya dan saya melihat mereka sangat tabah dan kuat. Bayangkan bagaimana mereka melalui hari-hari mereka dan saya berasa cukup hormatkan mereka,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Ras Adiba membotakkan kepalanya di salun A Cut Above, di sini dan rambutnya dipotong pemilik salun itu sendiri, Winnie Loo.

Beliau berkata, dia tidak kisah jika kerjayanya terjejas kerana beliau percaya kepada niat yang baik membantu mereka yang menderita dan dalam kesusahan.
“Ini adalah sebahagian daripada usaha saya tapi apalah sangat jika dibandingkan dengan kesengsaraan yang pesakit hadapi khususnya kanak-kanak.

“Jadi saya berharap lebih ramai masyarakat menunjukkan rasa prihatin mereka dan bersama-sama kami nyatakan sokongan terhadap pesakit kanser. Saya berharap dapat mengumpul sumbangan peribadi RM50,000 untuk tabung Makna.

Sementara itu, Ketua Projek Kempen Jom Botak, Datuk Dr Arunan Selvaraj berkata, kempen itu bermula sejak sebulan lalu dan baru-baru ini, pihaknya menjayakan rakaman klip video bagi meraih sokongan masyarakat.

Orang ramai boleh melayari www.jombotak.makna.my untuk maklumat lanjut.

‘Saya tidak tahu-menahu’



REMBAU: “Saya tidak tahu-menahu mengenai hal ini dan buat masa ini tidak boleh memberi sebarang komen,” kata Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Pelajaran dan Pengajian Tinggi Negeri Sembilan, Datuk Shamsulkahar Mohd Deli ketika diminta mengulas kejadian kerani sebuah sekolah di daerah ini yang didakwa mencederakan murid menggunakan playar.
Bagaimanapun, menurutnya, pihaknya berjanji untuk segera berhubung dengan Jabatan Pelajaran Negeri Sembilan (JPNS) bagi mengetahui kejadian sebenar sebelum mengambil sebarang tindakan lanjut.

“Saya tidak tahu mengenai hal itu tetapi akan berhubung dengan JPNS untuk mengetahui keadaan sebenar,” katanya ketika dihubungi Harian Metro, semalam.
Dalam perkembangan sama, Pengarah JPNS, Datuk Abdul Halim Abdul Razak gagal dihubungi untuk mendapatkan maklum balas berhubung insiden itu dan panggilan ke pejabatnya hanya dijawab pegawai bertugas yang memaklumkan beliau berkursus.

Nenek diacu parang lelaki bertopeng

KLANG: Seorang nenek berusia 62 tahun berdepan detik ngeri apabila lehernya diacu parang oleh empat lelaki bertopeng yang merompak rumahnya di Taman Desawan, di sini, petang kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira jam 6.30 petang itu, wanita terbabit yang berada di luar rumah tiba-tiba didatangi empat lelaki memakai topeng hitam masing-masing bersenjatakan parang.

Seorang daripada suspek kemudian mengacukan parang ke leher mangsa sebelum membawa mangsa ke dalam rumah. Ketua Polis Daerah Klang Selatan, Asisten Komisioner Mohamad Mat Yusop, berkata sebaik memasuki rumah, mangsa bersama seorang anak perempuan dan orang gajinya yang berada dalam rumah diikat sebelum semua suspek menggeledah rumah.
“Suspek kemudian melarikan barang kemas bernilai lebih RM20,000 dan wang tunai RM1,000. Selain itu suspek turut melarikan sebuah kereta Mitsubishi dan BMW,” katanya di sini, semalam. Mohamad berkata, kereta Mitsubishi berkenaan bagaimanapun ditinggalkan tidak jauh dari rumah mangsa.

Beliau berkata, polis kini sedang mengesan empat lelaki warga tempatan berusia lingkungan 30-an dipercayai suspek kes terbabit.

Dalam kejadian itu, mangsa tidak mengalami apa-apa kecederaan.

Kes disiasat mengikut Seksyen 397 Kanun Keseksaan samun bersenjata.

Minta tolong badan berdarah

Oleh Norul Awatif Romli
am@hmetro.com.my

KLANG: “Saya nampak pemilik restoran itu meminta tolong dengan badannya dipenuhi darah. Bimbang dengan kejadian itu, saya turut melarikan diri,” saksi kejadian seorang lelaki warga emas maut ditetak ketika cuba menghalang dua lelaki merompak restorannya di Lorong Tapah off Jalan Goh Hock Huat, di sini, semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 6.45 pagi itu, mangsa, Tan Ah Kang, 62, dikatakan baru saja membuka restorannya sambil dibantu seorang pekerja wanita warga Indonesia. Saksi itu yang hanya mahu dikenali sebagai Ali, 30-an berkata, ketika kejadian dia sedang bekerja di kedai makan yang terletak bertentangan dengan restoran mangsa.

“Sebelum ini saya mendengar suara orang menjerit sebelum ternampak mangsa dalam keadaan berlumuran darah serta meronta-ronta kesakitan.
“Bimbang penjenayah itu mengapa-apakan kami, saya bersama beberapa pekerja lagi lari menyelamatkan diri,” katanya ketika ditemui di lokasi kejadian.

Ketua Polis Daerah Klang Utara, Superintendan Mohamad Shukor Sulong berkata, selepas mangsa membuka restorannya, tiba-tiba seorang lelaki memakai kemeja-T warna merah meluru ke arah kaunter dan cuba membuka laci kaunter berkenaan, tetapi gagal kerana dikunci.

“Suspek kemudian memaksa mangsa membuka laci berkenaan untuk mengambil wang, tetapi mangsa enggan menyebabkan berlaku pergelutan,” katanya.

Mohamad Shukor berkata, seorang lagi suspek lelaki yang memakai baju berwarna biru kemudian menetak kepala mangsa sebelum mangsa rebah di kawasan belakang restoran berkenaan.

Katanya, kedua-dua suspek yang gagal mengambil wang kemudian melarikan diri bersama seorang lagi suspek yang menunggu dalam sebuah kereta di lorong belakang restoran berkenaan.
Beliau berkata, kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh. “Pekerja wanita itu tidak dicederakan dan kita akan meneliti rakaman kamera litar tertutup yang dipasang di restoran itu bagi mengesan kedua-dua suspek,” katanya.

Mayat Tan dihantar ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) di sini untuk dibedah siasat. Sementara itu, penduduk berhampiran yang mahu dikenali sebagai Nora, 20, berkata dia yang tinggal di rumah kedai di tingkat atas restoran mangsa terjaga dari tidur apabila terdengar suara orang menjerit meminta tolong, tetapi tidak berani meninjau apa yang berlaku. Dia yang ketika itu sedang tidur bersama anak lelakinya yang berusia setahun hanya berdoa tidak berlaku apa-apa berikutan lokasi kejadian adalah ‘kawasan panas’ dan kerap berlaku jenayah.

“Saya terkejut apabila mendapat tahu pemilik restoran itu meninggal dunia akibat dibunuh kira-kira jam 8 pagi. Saya memang mengenali mangsa dan dia seorang yang baik,” katanya.

Buntu anak, isteri ghaib

SENAWANG: “Saya pelik dengan cara kehilangan isteri dan dua anak apabila meninggalkan motosikal dan kunci serta kasut sekolah berlainan pasang di tepi jalan,” kata pekerja kilang getah, Mohd Zaidi Abdul Aziz, 29, yang buntu memikirkan nasib isteri dan dua anak lelakinya yang menghilangkan diri sejak kelmarin.
Mohd Zaidi dari Pasir Besar, Gemas berkata, dia menyedari kehilangan isterinya, Nor Azura Ghazali, 31, apabila wanita itu tidak pulang ke rumah selepas disuruh mengisi minyak motosikal dan menghantar anak, Mohd Alif Izwan, 10, dan Mohd Haikal Izwan, 7, ke sekolah kira-kira 7 pagi.

Berikutan itu, dia kemudian keluar mencari isteri yang dikahwini hampir tujuh tahun lalu di sekitar Gemas, namun gagal sebelum pergi ke Sekolah Kebangsaan Pasir Besar.
“Saya terkejut apabila diberitahu guru yang kedua-dua anak sudah diambil isteri kira-kira jam 8 pagi dan bergegas pulang, namun hampa kerana mereka tiada di rumah.

“Saya tidak tahu apa motif isteri menghilangkan diri bersama anak masih kecil sedangkan sebelum ini kami tidak mempunyai sebarang masalah. Puas saya cari mereka termasuk bertanya di rumah rakan isteri, namun gagal,” katanya ketika ditemui di rumah mentuanya di Taman Widuri Indah, di sini, semalam. Menurutnya, kira-kira jam 11 malam hari sama, dia terkejut apabila dihubungi saudaranya memberitahu mereka menemui motosikal Honda C70 miliknya yang dipercayai ditinggalkan isteri bersama kunci di tepi jalan berhampiran kedai makan di Pasir Besar.

“Apabila pergi, saya terkejut melihat motosikal dan dua pasang kasut sekolah anak berlainan pasang ditinggalkan di tepi jalan.

“Saya sempat bertanya kepada pekerja kedai makan berhampiran yang mendakwa melihat isteri dan anak tergesa-gesa turun daripada motosikal sebelum menaiki sebuah teksi.

Katanya, dia risau keselamatan keluarganya berikutan ketika keluar, isterinya turut membawa wang agak banyak. “Lebih merisaukan, anak bongsu menghidap asma kronik yang memerlukan rawatan sebulan sekali di hospital dan isteri keluar rumah sehelai sepinggang tanpa membawa ubat.
“Pagi itu (kelmarin), isteri memakai kemeja-T merah jambu dan jean biru serta bertudung putih manakala kedua-dua anak memakai seragam sukan,” katanya yang turut membuat laporan di Balai Polis Gemas, kira-kira jam 8 pagi semalam.

Orang ramai yang pernah melihat atau mempunyai maklumat mengenai tiga beranak itu diminta menghubungi Mohd Zaidi di talian 013-6344360. Ketua Polis Daerah Tampin, Superintendan Wooi Kooi Cheang ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan kes itu.

Tergamam suami hancur digilis

Oleh Mohd Husni Mohd Noor
mhusni@hmetro.com.my

IPOH: “Saya tergamam sebaik dimaklumkan sebahagian tubuh arwah suami hancur dilenyek lori balak selepas kemalangan itu,” kata Yoon Mohd Sabar, 65, isteri kepada arwah Idris Othman, 58, yang maut digilis serta diseret lori balak, tengah hari semalam.
Dalam kejadian jam 12.30 tengah hari di Jalan Panglima Bukit Gantang Wahab itu, motosikal dinaiki Idris bergesel dengan lori berkenaan sebelum hilang kawalan dan terpelanting ke bawah lori.

Difahamkan, mangsa dalam perjalanan dari rumahnya di Kampung Seri Murni, Pasir Puteh, di sini, menuju ke bandar raya Ipoh untuk membayar bil utiliti dan pinjaman kereta.
Kejadian ngeri berhampiran Perpustakaan Tun Razak itu menyebabkan mangsa maut serta-merta di lokasi kejadian selepas diseret sejauh lima meter di lokasi kejadian.

Yoon berkata, dia hanya mengetahui kejadian itu selepas dimaklumkan jirannya jam 1 tengah hari.

“Arwah baru saja menamatkan perkhidmatan sebagai pekerja am rendah di Institut Pendidikan Guru (IPG) Hulu Kinta pada Februari lalu sebelum menguruskan gerai menjual buah di pekan Pasir Puteh,” katanya ketika ditemui di pekarangan Unit Forensik Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB), di sini, petang semalam.

Sementara itu, Ketua Trafik dan Ketenteraman Awam Ipoh, Deputi Superintendan Wan Sharuddin Wan Omar berkata, mangsa cedera parah di kepala dan beberapa bahagian badan sebelum dibawa ke HRPB untuk bedah siasat.

Katanya, mangsa dipercayai cuba memotong lori itu sebelum bergesel dengan kenderaan itu menyebabkannya tercampak ke bawah lori.
“Kemalangan menyebabkan kesesakan teruk terutama bagi orang awam yang mahu menuju ke masjid berdekatan untuk menunaikan solat Jumaat.

“Kes disiasat di bawah Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987. Kami turut merekodkan percakapan pemandu lori berusia 45 tahun itu bagi siasatan lanjut,” katanya.

Kepala retak

Oleh Raja Noraina Raja Rahim dan Shahrul Redzuan Zulkifli
am@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Seorang bayi perempuan berusia empat bulan kini koma selepas mengalami pendarahan dalam otak dipercayai terjatuh di pusat asuhan kanak-kanak di Bandar Rahman Putra, Sungai Buloh, Isnin lalu.
Ibu angkatnya, Nazila Ahmad, 33, berkata, kecederaan dialami bayinya Nur Iris Arissa Mohd Amin diumpamakan doktor seperti tercampak keluar dari kereta yang terbabit dalam kemalangan dan peluang bayinya pulih sepenuhnya kabur.

Difahamkan, bayi malang itu baru sebulan diletakkan di bawah penjagaan pusat asuhan berkenaan kini menerima rawatan di Hospital Sungai Buloh (HSB) sebelum dirujuk ke Hospital Kuala Lumpur (HKL).

Menceritakan kejadian itu, Nazila berkata, dia menghantar Arissa ke pusat asuhan berkenaan jam 8 pagi sebelum ke tempat kerjanya di sebuah syarikat swasta di Jalan Duta, di sini.

Rantai emas RM13,000 kena rentap



KAJANG: Seorang wanita berputih mata apabila rantai emas bernilai RM13,000 miliknya disamun ketika sedang menunggu keretanya dibaiki di sebuah bengkel di Semenyih, kelmarin.
Difahamkan, dalam kejadian kira-kira 10 pagi itu, mangsa yang berusia 29 tahun berada di depan bengkel berkenaan apabila tiba-tiba didatangi seorang lelaki dari arah belakang yang terus memegang baju mangsa sebelum mengarahkannya berdiam diri.

Ketua Polis Daerah Kajang, Asisten Komisioner Ab Rashid Ab Wahab, berkata suspek merentap rantai emas dipakai mangsa menyebabkan wanita itu segera berpaling bertujuan untuk melawan dan merampas kembali rantainya.
“Bagaimanapun, suspek mengacukan parang dan memberi amaran agar mangsa tidak melawan jika tidak mahu dicederakan,” katanya.

Menurutnya, mangsa menjerit meminta tolong dan didengari pekerja bengkel yang cuba membantu, namun suspek bertindak agresif dengan melibas parang ke arah pekerja itu.

Balasan segera

Oleh Zaitie Satibi
am@hmetro.com.my

SUNGAI BULOH: “Belumpun seminit lelaki itu meragut rantai saya, Tuhan sudah ‘bayar tunai’ perbuatan jenayahnya apabila dia terbabit kemalangan dengan sebuah kereta menyebabkan mukanya cedera parah,” kata Nurul Ashikin Asri, 20, mangsa ragut di Jalan Sungai Buloh-Kuala Selangor, berhampiran Kampung Paya Jaras Hulu, di sini, Selasa lalu.
Beliau berkata, ketika kejadian, dia menunggang motosikal dari rumahnya di Kampung Kubu Gajah ke Bandar Baru Sungai Buloh apabila dihampiri seorang lelaki yang turut menunggang motosikal, kira-kira jam 2.30 petang.

“Saya menyedari diekori lelaki berpakaian serba hitam itu sejak bertolak dari rumah, namun tidak mengesyaki apa-apa sebelum meneruskan perjalanan ke rumah kawan untuk membantunya membuat kuih.
“Tiba di tempat kejadian, tiba-tiba lelaki itu menghimpit saya dan menarik rantai emas dari arah belakang,” katanya.

Katanya, dia cuba mempertahankan rantai emas pemberian ibunya itu berharga kira-kira RM800 dan sempat memegang tangan lelaki terbabit.

“Tetapi, lelaki itu terus merentap rantai saya dengan kasar menyebabkan leher saya digores kukunya hingga berdarah.

“Sebaik mendapat rantai, lelaki terbabit terus memecut namun kira-kira 25 meter dari tempat kejadian, dia terbabit kemalangan,” katanya.

Nurul Ashikin berkata, motosikal ditunggang peragut itu gagal mengelak sebuah Perodua Kancil yang sedang membelok ke kanan sebelum merempuh belakang kenderaan itu.
“Saya nampak lelaki itu tercampak hingga menyebabkan cermin belakang kereta itu pecah sebelum tercampak pula ke tanah.

“Lelaki itu cuba bangun untuk melarikan diri, tetapi tidak berdaya untuk bergerak kerana cedera parah sebelum rebah semula, manakala motosikalnya rosak teruk,” katanya.

Pembantu jualan itu kemudian berhenti di tempat kemalangan sebelum menemui semula rantai emasnya dan orang ramai mula mengerumuni untuk membantu sebelum masing-masing terkejut apabila dimaklumkan mangsa kemalangan itu adalah peragut.

“Muka lelaki itu cedera parah dan matanya pula tertusuk kaca. Bagaimanapun, pemandu Perodua Kancil berusia 40-an tidak cedera.

“Kira-kira setengah jam selepas kemalangan, ambulans dan anggota polis peronda bermotosikal tiba dan lelaki terbabit dihantar ke Hospital Sungai Buloh (HSB) untuk rawatan,” katanya yang membuat laporan di Balai Polis Sungai Pelong.

Nurul Ashikin berkata, dia difahamkan anggota polis yang melakukan siasatan di tempat kejadian menemui kekunci Allen yang diubahsuai dalam beg galas lelaki terbabit, manakala pemeriksaan lanjut terhadap motosikal itu mendapati nombor pendaftaran digunakan palsu dan nombor enjin serta casis pula dikikis.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed, mengesahkan menerima laporan.

No comments:

Post a Comment