Friday, June 22, 2012

BILA ALLAH NAK BERI HIDAYAH....BILA ALLAH NAK MENANGKAN ISLAM...TIADA SAPE BOLEH BANTAH...ITU HAQ ALLAH TAK BOLEH DIGANGGU GUGAT...

Air mandian misteri berwarna keruh ditemui di bilik anak

Posted on the June 22nd, 2012 under Tempatan by admin

Hasan menunjukkan sebungkus uncang teh dan ‘air mandian misteri’ berwarna keruh yang ditemui di bilik tidur anak gadisnya itu.
MARANG – Kebimbangan seorang bapa selepas anak gadisnya berkelakuan pelik dan sering berkurung di dalam bilik sejak lebih seminggu lalu, akhirnya terjawab apabila dia menemui beberapa peralatan termasuk ‘air mandian misteri’ di bilik tidur anaknya itu.
Antara peralatan lain disimpan adalah uncang teh, uncang mengandungi beras, gula dan kertas tertulis ayat al-Quran, cecair jernih diisi di dalam botol mineral untuk diminum dan air berwarna keruh diletakkan di dalam botol plastik digunakan sebagai air mandian.






Hasan Tayib, 48, mendakwa, anak gadisnya juga turut memakai tangkal di leher diberikan seorang bomoh ‘misteri’ namun hanya sebahagian dari peralatan itu ditemuinya manakala selebihnya dilihat oleh isterinya, Latifah Sulong, 44.
Hasan berkata, anak kelima dari enam beradik itu baru berusia 15 tahun dan masih belajar di sebuah sekolah di sini, dipercayai menjadi mangsa bomoh terbabit yang diperkenalkan seorang lelaki berumur 40-an tidak dikenalinya tetapi dikenali anak gadisnya itu.
Menurutnya, perkara itu terbongkar apabila dia mengekori anak gadisnya ke sekolah awal pagi semalam, sebelum dia mendapati sebuah kereta sedang menunggu berdekatan rumah mereka dipercayai untuk membawa anak gadisnya itu ke satu tempat.
“Perkara pertama terlintas difikiran tentulah yang buruk-buruk. Hati bapa mana yang tidak risau. Tambah pula, gejala anak gadis lari dari rumah melibatkan lelaki yang berusia menjadi perkara biasa dan ia memang membimbangkan kami.
“Saya kemudiannya menunggang motosikal ke arah kereta itu sebelum melihat seorang lelaki tidak dikenali berusia sekitar 40-an berada di dalam kenderaan itu lalu bertanyakan kepadanya kenapa menjemput anak perempuan saya di situ,” katanya.
Hasan turut mendakwa rawatan itu membuatkan anak gadisnya mengikut telunjuk lelaki berusia 40-an itu.
Hasan yang ditemui di rumahnya di Gong Merawang di sini, berkata, lelaki itu memberitahu, dia menjemput anak gadisnya itu untuk pergi menemui seorang bomoh di sebuah kampung di daerah itu untuk berubat kerana mengidap sakit dalaman.
“Saya hairan kerana anak saya tidak pernah mengadu sakit dan jika sakit sekalipun dia (anak) ada penjaga iaitu kami. Selepas itu berlaku sedikit pertengkaran dan saya kemudiannya mengambil anak saya dan meminta lelaki itu beredar,” katanya.
Susulan kejadian itu, Hasan kemudiannya menghantar anaknya ke sekolah sebelum pulang semula ke rumah dan menemui beberapa peralatan termasuk ‘air mandian misteri’ di bilik tidur anaknya yang dikatakan digunakan untuk merawat penyakit ‘misteri’ anaknya.
Sementara itu, mungkin tidak ramai sedar bahawa gadis bawah 18 tahun sebenarnya masih lagi tertakluk kepada Akta Kanak-Kanak kerana pada usia itu mereka memerlukan perlindungan, belaian kasih sayang keluarga dan perhatian.
Justeru soal siapa salah tidak seharusnya berbangkit sebaliknya jalan penyelesaian yang mesti dicari. Malah bagi Hasan dan Latifah, mereka tidak malu untuk berkongsi beban ditanggung agar ia tidak berakhir dengan padah termasuk anaknya itu lari mengikut kekasih.
Mereka juga menyifatkan naluri ibu bapa sangat sensitif untuk menyimpulkan apa sebenarnya telah menimpa anak gadis mereka itu namun mereka tidak teragak-agak untuk membuat laporan polis jika anak gadis mereka terus diganggu lelaki terbabit.
Sinar

Ibu paksa dua anak jual tubuh

Posted on the June 22nd, 2012 under Tempatan by admin

GEORGETOWN: Ibu durjana. Itu gelaran paling sesuai untuk seorang wanita yang menjadikan dua anak gadisnya berusia 16 dan 17 tahun sebagai hamba seks dengan melacurkan mereka sejak dua bulan lalu dengan alasan untuk menampung kehidupan.
Perbuatan terkutuk wanita berusia 35 tahun itu terbongkar apabila dia bersama teman lelakinya yang juga orang tengah dalam memperdagangkan tubuh dua beradik terbabit, dicekup dalam Ops Noda di sebuah hotel di Bayan Lepas, dekat sini, awal pagi semalam.
Difahamkan, wanita itu sebelum ini pernah ditahan dan ditempatkan di sebuah pusat pemulihan akhlak kerana melakukan perkara sama, namun dia dibebaskan Disember tahun lalu.






Nyata, dia rupa-rupanya masih belum insaf dan kali ini bersekongkol dengan teman lelakinya berusia 27 tahun untuk melacurkan dua anaknya dengan menjadikan hotel berkenaan sebagai lokasi mencari pelanggan.
Harian Metro


Mimpi Buat Aeril Zafrel Berhijrah

Posted on the June 22nd, 2012 under Artis by admin
KUALA LUMPUR, 21 JUN 2012: Tidak mahu tersasar jauh, pelakon, Aeril Zafrel akui dia kini dalam proses serta usaha membersihkan hati serta mendalami ilmu agama.
Bukan kerana paksaan tetapi Aeril Zafel berkata, keputusan itu dibuat selepas mimpi malamnya sering didatangi oleh arwah ibunya yang menegur kesilapan yang dilakukan.
“Sebelum ini saya sudah beberapa kali didatangi oleh arwah ibu saya dalam mimpi.






“Dalam mimpi itu, dia sering menegur kelakukan saya yang banyak membuat silap supaya tidak terus hanyut.
“Saya pun sedar jika saya tidak berubah dari sekarang, mungkin saya akan lebih tersasar jauh.
“Jadi kini saya lebih mendekatkan diri dengan Tuhan serta mendoakan yang terbaik buat arwah supaya kuburnya tidak akan gelap dan sempit.
“Namun penghijrahan saya bukan sahaja kerana mimpi itu tetapi kerana keinsfan diri saya yang mengenangkan atas kesilapan yang lalu,” katanya yang ditemui ketika tayangan perdana filem HACKS (Hanya Aku Cinta Kau Seorang), kelmarin.
Sudah tiga bulan Aeril Zafrel mempelajari dan menghadiri kelas agama di beberapa tempat pusat pembelajaran agama di dalam Malaysia.
Bercakap mengenai batas yang akan perlu dijaganya selepas membuat keputusan berhijrah, Aeril Zafrel memberitahu HACKS merupakan filem terakhir dia menampakkan separuh anggota badannya.
“Saya dinasihati oleh seorang ustaz supaya tidak akan membuka baju untuk ditayangkan kepada umum.
“Jadi saya membuat keputusan untuk tidak akan menaangkan badan saya lagi selepas ini,” jelasnya.
Namun, Aeril Zafrel berkata dia masih lagi boleh terima jika perlu bersentuhan dengan bukan muhrim kerana tidak mahu terlalu drastik menunjukan penghijrahnnya.
“Saya akui banyak lagi kesilapan yang perlu saya perbaiki dan ramai yang sudah mengenali siapa saya sebenarnya dahulu.
“Jadi saya tidak mahu nampak terlalu poyo apabila mengambil keputusan untuk berhijrah.
“Biarlah ianya berlaku secara perlahan kerana saya juga perlu memenuhi beberapa tuntutan kerja sebagai seorang pelakon,” luahnya lagi.
Aeril yang bakal muncul dengan filem HACKS mulai 21 Jun ini telah digandingkan bersama pelakon, Nuremy Ramli.
Filem terbitan Metrowealth (MIG) dan menerima garapan daripada pengarah Ahmad Rusli Khadri atau Ollynn itu secara ringkas mengisahkan mengenai seorang wanita yang tidak mempercayai cinta kerana sering dikecewakan oleh lelaki.
Namun cinta yang wujud diantara sahabat sehidup semati terpaksa dipendam dek kerana menyangka sahabat baiknya itu homoseksual.
Bagaimanakah kesudahan cinta plantonik mereka? Saksikan kesudahannya dalam HACKS yang akan mula ditanyangkan pada 21 Jun ini.
Murai

22 pelajar histeria, lembaga panjat belakang

Posted on the June 22nd, 2012 under Tempatan by admin

Lokasi berlaku kejadian pelajar diserang histeria.
POKOK SENA – Suasana di sebuah sekolah menengah di sini semalam kecoh apabila 22 pelajar perempuan diserang histeria.
Kejadian dikatakan bermula kira-kira jam 10.15 pagi ketika sekumpulan pelajar yang baru menamatkan latihan sukan di padang sekolah sedang berjalan menuju ke arah kantin.






Pelajar tingkatan empat, Muhammad Nabil Fikri Abdul Rahim berkata, pada masa itu, seorang pelajar perempuan daripada tingkatan yang sama dengannya, tiba-tiba jatuh pengsan dan terus meracau.
“Dia jatuh di sebelah pondok pengawal,” katanya.
Selang beberapa minit kemudian, sekumpulan pelajar perempuan yang berada di kantin tiba-tiba turut meracau.
Kejadian histeria itu turut melibatkan beberapa individu lain di pelbagai lokasi termasuk di blok bangunan yang lain juga di pintu masuk sekolah.
Ia dikatakan melibatkan 22 pelajar kesemuanya.
“Keadaan kelam kabut itu berlarutan sehingga jam 1.30 petang,” katanya.
Menurutnya, dalam situasi kelam kabut itu, dia sendiri terdengar seorang daripada mangsa yang meracau menyebut “nak pi (pergi) kat adik” yang dirujuk kepada pelajar yang mula-mula diserang histeria di sebelah pondok pengawal.
“Walhal mereka bukan adik-beradik dan tidak ada apa-apa hubungan pun,” katanya. Menurutnya, daripada cakap- cakap yang didengar, kejadian itu dipercayai ada kaitan dengan gangguan makhluk halus yang marah apabila tempat mereka yang kononnya dikatakan terletak dalam kawasan sekolah itu diceroboh.
“Petang kelmarin (sehari sebelum), ada kawan yang mendakwa melihat satu lembaga tidak dikenali memanjat belakang seorang pelajar lelaki yang sedang menjalani latihan sukan di padang.
“Pelajar lelaki itu jatuh dan mengadu belakangnya terasa berat namun orang lain tidak nampak apa-apa,” katanya.
Muhammad Nabil berkata, kejadian yang melibatkan pelajar lelaki itu bagaimanapun berakhir begitu sahaja.
“Tidak sangka pula ia akan jadi macam ini hari ini,” katanya.
Difahamkan, itu kejadian yang seumpamanya berlaku sejak sekolah itu dibuka pada 14 Jun 2010.
Sementara itu, pengawal keselamatan sekolah, Kamariah Abd Ghani, 54, berkata, ketika kejadian, dia sedang bertugas dan turut melihat 20 pelajar diserang histeria dalam kawasan sekolah manakala dua lagi di luar pintu pagar sekolah.
“Semua pelajar berkenaan terdiri daripada tingkatan satu hingga lima, manakala seorang pelajar tingkatan tiga turut dimasukkan ke Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) kerana terlalu lemah manakala mangsa lain diarahkan pulang ke rumah masing-masing,” katanya.
Sinar

Kerani cederakan kemaluan murid dengan playar

Posted on the June 22nd, 2012 under Tempatan by admin

REMBAU: Tindakan seorang kerani sekolah mengacah dua murid dengan playar supaya tidak membuat bising disebabkan guru tiada dalam kelas, mengundang padah apabila seorang murid mendakwa kemaluannya cedera terkena alat pertukangan itu.
Menurut sumber, kejadian berlaku jam 9.40 pagi kelmarin apabila kerani lelaki berusia 34 tahun itu masuk ke kelas tahun lima sebuah sekolah kebangsaan di daerah ini, untuk mengambil buku daftar kedatangan murid.
Difahamkan, ketika itu guru tiada di dalam kelas dan disebabkan keadaan terlalu bising, kerani itu meminta murid supaya diam tetapi tidak diendahkan.
“Niatnya untuk bergurau dengan menggunakan playar bagi menakut-nakutkan murid akhirnya mendatangkan kecederaan kepada seorang murid yang mendakwa buah zakarnya dikepit dengan alat itu,” katanya.

Pemain bola sepak Philippe Senderos peluk Islam

Posted on the June 22nd, 2012 under Agama,Sukan by admin

  • 4523Sh

LONDON: Pemain bola profesional Swiss yang kini bermain dengan kelab bolasepak British Fulham, Philippe Senderos telah memeluk Islam, lapor PressTV.
Senderos mengucap dua kalimah Syahadah di Pusat Islam, bandaraya Menchester, sebuah pusat dakwah Islam.
Philippe Senderos (gambar atas kanan), sebelum ini bermain dengan Arsenal, kini adalah salah seorang pemain negaranya, Switzerland.






Senderos, seorang pelajar theology, telah menunjukkan minatnya kepada Islam dengan banyak menghabiskan masa membaca buku-buku agama di luar padang bola.
“Saya sangat minat dengan agama-agama di dunia dan banyak membaca buku-buku mengenai,” kata Senderos dalam satu wawancara dengan Majalah Arsenal.
“Jika saya bukan pemain bola, bola jadi saya sudah menjadi paderi,” tambahnya.
Harakahdaily.net
British footballer Philippe Senderos converts to Islam
The Swiss professional footballer, Philippe Senderos who plays as a defender for the British Premier League club Fulham has embraced Islam and converted to the Shia Muslim religion.
He declared his faith in Islam in the English city of Manchester, in an Islamic center dedicated to propagating the Islamic religion and the teachings of the Ahlul-Bayt (peace be upon them).
Philippe Senderos formerly played for English football giants, Arsenal, and now plays for his country’s national team, Switzerland.
Philippe, a theology graduate, showed much interest in world religions and spent most of his time outside football reading up on religious
matters before he embraced Islam.
“I am very interested in world religions and read a lot of books about that subject”, Senderos once said in an interview with Arsenal Magazine.
“If I wasn’t playing football, I would probably have become a priest”, he added.
Senderos has finally sought knowledge to his benefit and found guidance in the religion of Islam.
PressTV

Pelakon Geofrey Peluk Islam

Posted on the December 4th, 2011 under Artis by admin

Rayyan melafazkan dua kalimah syahadah di sebuah masjid di Kampung Jijan berdekatan Sepang pada minggu lalu. - Foto ihsan RAYYAN
PETALING JAYA: Pelakon baru berketurunan Australia, Geofrey Perrin Williams atau nama Islamnya Jufri Rayyan Williams, 27, berasa lebih bertanggungjawab selepas memeluk Islam pada bulan lepas.
Dia pernah muncul dalam beberapa buah drama tempatan seperti Habil dan Qabil, Cikgu Kemisah Kirby, Jangan Bunuh Matahariku, Jodoh Oh Jodoh, Durja Ningsun, Ar Rayyan dan Lilin Cinta.






Menurut pelakon yang selesa menggunakan nama Islamnya, Rayyan, tanggungjawabnya lebih besar memandangkan banyak perkara yang perlu diambil berat agar semua perkara yang dilakukan diterima oleh Allah.
“Saya sudah buka pintu yang tak pernah buka sebelum ini. Sebaik saya melangkah sekaki ke depan, saya rasa seperti sudah masuk ke dunia baru.
“Saya bersyukur kerana mendapat hidayah untuk memeluk Islam dan merasa tenang walaupun tanggungjawab saya menjadi lebih besar selepas ini.
“Saya bimbang jika ada yang akan gelakkan saya kerana saya masih kekok untuk membaca al-Quran melainkan hanya tahu mengucap dua kalimah syahadan dan membaca Al-Fatihah,” katanya kepada mStar Online.
Bagaimanapun dia tidak malu untuk mendapat tunjuk ajar daripada abangnya, Nordin Abdullah yang telah lama memeluk Islam pada tahun 1992 dan bapa kepada kekasihnya, pramugari Air Asia X, Juiza.
“Saya masih belajar untuk solat melalui abang dan ayah kekasih saya. Selain itu, saya ada merujuk buku-buku agama seperti buku panduan solat untuk mualaf yang diberikan oleh Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi).
“Setiap bulan, saya perlu melapor di Jawi untuk menilai sejauh mana progresif saya mendalami Islam,” katanya.
Jelas Rayyan, banyak perkara yang membuatkan dirinya nekad memeluk Islam.

“Saya memeluk Islam kerana banyak sebab. Pertama, saya menjadikan abang saya, Nordin yang telah lama memeluk Islam sebagai contoh. Walaupun saya mempunyai kekasih berketurunan Melayu dan beragama Islam, tetapi saya memeluk Islam bukan kerana dia.
“Setiap kali berlakon, saya selalu melakonkan watak mualaf dan semua itu membuatkan saya perlu membuat kajian untuk menghayati watak itu dan menimbulkan rasa ingin tahu tentang Islam.
“Selain itu, saya mempunyai beberapa orang kawan iaitu Shahirah Alaiza yang menjadi kawan di pejabat lama dulu dan pelakon Adzriefaiz Azlan yang banyak berkongsi pengetahuan tentang Islam seperti kelebihan dan pantang larang orang Islam. Jadi, semua itu membuka mata saya,” jelasnya panjang lebar.
Mengenai reaksi keluarga setelah dia memeluk Islam, Rayyan agak bertuah kerana mempunyai ahli keluarga terutama ibu dan bapa yang memahami dan memberi sokongan kepada keputusannya itu.
“Ibu saya bertanyakan kepada saya sama ada saya akan berkahwin dengan kekasih saya dalam masa terdekat ini. Tetapi saya tak nak komen apa-apa lagi walaupun kami serius berkawan sejak lebih setahun lalu.
“Bagaimanapun, abang saya, Nordin dan kedua ibu bapa saya sangat gembira apabila saya memaklumkan berita ini,” ujarnya lagi.
Rayyan melafaz dua khalimah syahadah di sebuah masjid di Kampung Jijan berdekatan Sepang seminggu sebelum mendaftar dan sekali lagi melafaz dua kalimah syahadah di pejabat Jawi pada 30 November lalu.
Menyentuh tentang karier seni, Rayyan masih aktif berlakon seperti biasa dan baru selesai menjalani penggambaran drama Tok Ayah dan Jangan Bunuh Matahariku musim kedua serta muncul dalam filem Azura dan filem Hong Kong, Viral Factor.
Selain itu, dia akan menjalani penggambaran sekuel drama Cikgu Kemisah Kirby pada Isnin ini dan selepas itu mendapat tawaran untuk berlakon sebuah telefilem.
mStar

Tertarik dengar laungan azan

Posted on the May 21st, 2012 under Agama,Tempatan by admin

PENDANG – `Penghijrahan’ seorang wanita di Kampung Lubuk Batu Kubur Panjang, Pendang di sini amat bermakna bagi dirinya selepas memeluk Islam dan mengucap dua kalimah syahadah.
Mualaf, Syafiqah Foo Abdullah, 32, mengakui dirinya sentiasa berasa sangat tenang terutamanya selepas menunaikan solat.
Syafiqah kini menjalani kehidupan bahagia bersama suaminya, Abdullah Hanafi, 37, dan lima anak mereka iaitu Nur Batrisyia Abdullah, 11; Nur Nusratina, 9; Nur Nayli Balqis; Muhammad Darwisy, 2; dan Nur Syasya Zulaikha, 1.






Anak sulung daripada dua beradik itu berasal dari Paya Terubong Balik Pulau, Pulau Pinang memeluk Islam pada 19 Oktober 2000.
Berkongsi pengalaman penghijrahannya, menurutnya dia sering mendengar laungan azan setiap kali melalui satu kawasan bukit ketika dalam perjalanan pulang dari tempat kerja menaiki bas, menyebabkannya berfikir panjang mengenai keistimewaan Islam.
“Setiap kali melalui kawasan bukit itu telinga saya pasti mendengar azan yang merdu dan halus kira-kira jam 10 malam, sedangkan kawasan itu tiada masjid serta berjauhan dengan masjid-masjid lain.
“Keadaan itu menyebabkan saya berfikir panjang dan merujuk kepada seorang lelaki yang baru dikenali (suami) mengenai kejadian itu dan rakan saya memaklumkan bahawa kemungkinan kejadian yang dialami itu adalah hidayah kepada saya untuk memeluk Islam,” katanya kepada Sinar Harian.
Justeru, Syafiqah Foo yang ketika itu bekerja sebagai kerani akaun di sebuah salun rambut mengambil keputusan memeluk Islam, walaupun ditentang kedua ibu bapanya, namun keindahan Islam membuatkannya berusaha bersungguh-sungguh memeluk agama itu.
Katanya, minat dan kesungguhan memeluk Islam membawanya seorang diri ke Pejabat Agama Islam Pulau Pinang untuk mengucap dua kalimah syahadah dan seterusnya membuat laporan polis kerana bimbang kedua ibu bapanya mendakwa dia melarikan diri dari rumah.
“Saya dibawa ke sebuah rumah transit di Pematang Tok Gelam kira-kira setahun untuk belajar lebih mendalam mengenai agama Islam.
“Hubungan dengan seorang lelaki yang menjadi tempat saya merujuk sebelum memeluk Islam membawa hubungan kami semakin rapat selepas saya memeluk Islam dan takdir ALLAH kami berkahwin di Mahkamah Balik Pulau,” katanya.
Bawa isteri jumpa keluarga
Penghijrahan Syafiqah Foo tidak pernah dipaksa mana-mana pihak kerana ia dilakukan atas kehendak hatinya sendiri.
Abdullah berkata, selepas bernikah, dia mengambil keputusan membawa isterinya berjumpa dengan keluarga mentuanya walaupun menyedari mentuanya masih memendam rasa marah terhadap isteri kerana memeluk Islam.
“Saya berhadapan dengan mereka (mentua) dan berjanji akan menjaga anak mereka (isteri) dengan baik dan membimbing anak saya dengan agama Islam dengan baik. Saya bersyukur selepas itu hubungan kami baik sehingga kini dan mentua serta saudara-mara yang beragama Buddha dapat menerima kami dan agama Islam.
“Walaupun berlainan agama namun kami sekeluarga tetap pulang ke rumah mentua pada hujung minggu atau sambutan perayaan dan mereka memahami adab dalam Islam seperti dari segi makan dan solat,” katanya.
Dapat terima cara Islam
Dalam pada itu, Syafiqah berkata, dia sangat bahagia dan tenang kerana keluarganya dapat menerima dirinya yang berlainan agama, malah ibu bapanya tidak pernah segan silu berjalan bersamanya walaupun dia bertudung.
“Ibu menghormati agama Islam dan menyediakan ruang solat yang bersih kepada saya serta sediakan makanan yang halal untuk orang Islam,” katanya.
Syafiqah berkata, dia dapat menerima cara Islam dengan mudah seperti belajar membaca Al-Quran, menunaikan solat dan berpuasa dengan bimbingan kuat daripada suaminya yang sentiasa sabar dan bersungguh-sungguh ketika mengajarnya.
Katanya, suaminya sentiasa mengingatkan dirinya dan anak-anak mengenai perkara perlu dilakukan dan tidak boleh dilakukan di dalam Islam serta sentiasa mengingatkan waktu solat serta sentiasa menutup aurat.
Didikan agama pada anak-anak
Walaupun anak-anak dihantar ke sekolah Cina, namun pendidikan agama tidak pernah diabaikan dengan didikan agar membaca al-Quran walaupun Abdullah sibuk dengan kerja sebagai mekanik kereta.
Abdullah berkata, semua anak-anaknya fasih berkomunikasi dalam bahasa Cina termasuk anak bongsu yang memahami apabila ibunya bercakap dalam bahasa Cina.
“Hubungan anak-anak dengan nenek sebelah isteri juga sangat rapat, namun dia sentiasa mengingatkan anak-anak berkaitan perbezaan agama antara nenek mereka, agar semua anaknya memahami.
“Anak-anak faham jika nenek mereka sedang sembahyang atau pergi ke gereja mereka tidak akan ikut kerana semua telah memahami Islam,” katanya.
Sinar

Pelajar Islam tak tahu mengucap

Posted on the April 30th, 2012 under Tempatan by admin

Gambar Hiasan
PUTRAJAYA: Sungguh mengejutkan apabila kajian Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) di sekolah di Kuala Lumpur, mendapati ada di kalangan pelajar yang tidak mempunyai pengetahuan agama, termasuk tidak tahu mengucap dua kalimah syahadah.
Ketua pengarahnya, Datuk Othman Mustapha berkata, kajian itu dibuat tahun lalu membabitkan lima kelas di sekolah itu dan hasil kajian mendapati hanya pelajar di tiga kelas yang mempunyai pengetahuan agama.
“Sementara pelajar dalam dua kelas lagi tidak mempunyai pengetahuan mengenai agama Islam, termasuk ada yang mengaku tidak tahu mengucap dua kalimah syahadah.






“Keputusan kajian ini mengejutkan kami, jika mengucap dua kalimah syahadah pun tak boleh, macam mana mereka nak solat,” katanya ketika merasmikan Penutup Program Pengukuhan Akhlak ‘Smart Solat’ Remaja di Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin, di sini, kelmarin.
Program itu dianjurkan Pertubuhan Pembangunan dan Transformasi Insan Malaysia (P-TIM) yang bertujuan mengajak golongan remaja dan belia menguasai dan memahami asas solat.
Othman berkata, pada 1995, kajian seumpama itu pernah dilakukan terhadap 6,779 pelajar Melayu yang gagal subjek agama dalam peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR).
Katanya, keputusan kajian juga mengejutkan apabila 1,616 gagal mengucap, 1553 gagal dalam aspek Rukun Islam dan 1,901 lagi gagal dalam aspek Rukun Iman.
“Ini kajian yang dilakukan pada 1995 dan sekarang kita percaya mereka ini sudah dewasa dan mungkin sudah mempunyai keluarga dan anak, dan sekiranya mereka tidak berubah tidak mustahil anak mereka mewarisi sifat sama,” katanya.
Sementara itu, beliau berkata selain penguatkuasaan undang-undang, isu keruntuhan akhlak di kalangan remaja di negara ini mampu ditangani melalui pendekatan pendidikan solat.
Katanya, senario gejala sosial di kalangan remaja dan belia ketika ini menakutkan, kebanyakan mereka terbabit dengan penyalahgunaan dadah, merokok, melepak di pasar raya, bohsia, ponteng sekolah, zina dan menonton video lucah. “Kebanyakan remaja yang bermasalah menghadapi masalah solat, iaitu mereka tidak solat di rumah, apatah lagi di masjid atau surau.
“Namun, lebih menyedihkan anak ini tidak pernah nampak ibu bapa mereka bersolat. Walaupun mereka bukan anak kami tetapi atas nama kemanusiaan, kami sangat bersimpati dengan mereka,” katanya.
Justeru, katanya program Smart Solat yang dianjurkan P-TIM sangat bertepatan dengan waktunya bagi membina benteng ampuh dalam diri anak menangani masalah keruntuhan akhlak di kalangan remaja dan belia.
“Bila anak solat dengan sempurna, Insya-Allah mereka terpelihara daripada melakukan perkara negatif dan mereka boleh menjaga diri “Ini kesan suntikan iman yang membajai hati dan sanubari anak kita yang disebut sebagai taqwa,” katanya.
Harian Metro

No comments:

Post a Comment