Tuesday, June 22, 2010

APA KOMEN...UNDANG2 APA SESUAI UTK MEMBENDUNG PERKARA INI....ATAU TERUS BUAT BODOH JE....

9 tuduhan rogol, cabul

Oleh Muhamaad Razis Ismail

2010/06/22

AMPANG: Seorang pemandu teksi dihadapkan ke mahkamah berasingan di sini, semalam atas sembilan pertuduhan merogol, cubaan merogol dan mencabul lima remaja perempuan bawah umur yang masing-masing berusia 15 tahun sejak dua tahun lalu.
DIDAKWA...Chin diiringi polis ketika keluar dari mahkamah selepas 
selesai prosiding, semalam.
DIDAKWA...Chin diiringi polis ketika keluar dari mahkamah selepas selesai prosiding, semalam.
Tertuduh, Chin Hock Nam, 54, bagaimanapun mengaku tidak bersalah terhadap semua pertuduhan yang dibacakan jurubahasa mahkamah.
Chin yang dibawa ke mahkamah dengan berkemeja coklat menghadapi satu pertuduhan cubaan merogol dan dua tuduhan merogol di Mahkamah Sesyen manakala enam pertuduhan cabul di Mahkamah Majistret.

Bagi pertuduhan merogol dan cubaan merogol remaja bawah umur, pendakwaan dijalankan di hadapan Hakim Azwarnida Affandi dan Hakim Roszianayati Ahmad di dua Mahkamah Sesyen berasingan.

Bagi pertuduhan pertama dia didakwa cuba merogol seorang remaja bawah umur berusia 15 tahun di dalam sebuah bilik di No 28/2R, Jalan Maju 1/14, Taman Lembah Maju, Selangor pada jam 1.30 tengah hari pada Ogos 2009.

Bagi perbuatan itu dia didakwa mengikut Seksyen 376(2)(d) yang memperuntukkan hukuman penjara tidak lebih 30 tahun serta sebat dan mengikut Seksyen 511 kanun sama (Akta 574) yang membawa hukuman penjara dan denda.

Bagi pertuduhan kedua dan ketiga di tempat sama dia didakwa merogol dua lagi remaja berusia 15 tahun pada jam 1 tengah hari, masing-masing pada 24 dan 27 Mei lalu dan didakwa mengikut Seksyen 376(2)(d) Kanun Keseksaan yang boleh dikenakan hukuman penjara tidak lebih 30 tahun dan sebat.

Mahkamah menetapkan 16 Ogos ini sebagai tarikh sebutan bagi ketiga-tiga pertuduhan itu.

Pendakwaan dijalankan Pendakwa Raya, Asisten Superintendan A Vassu.

Bagi kesalahan mencabul remaja bawah umur Chin didakwa di dua mahkamah majistret berasingan.

Dia didakwa atas dua pertuduhan di tempat sama menggunakan kekerasan jenayah dengan memeluk, memegang, meraba dan mencium buah dada dan kemaluan dua remaja perempuan dengan niat mencabul kehormatannya

Kedua-dua kesalahan didakwa dilakukan pada jam 3 petang pada pertengahan Februari dan Ogos 2009.

Majistret Aida Mastura Mohamed Amin kemudian menetapkan 12 Julai ini sebagai tarikh sebutan.

Chin turut didakwa atas empat pertuduhan mencabul seorang remaja bawah umur berusia 15 tahun di hadapan Majistret W Karimah A Md Ab Ghani.

Bagi pertuduhan pertama dan kedua, dia didakwa menggunakan kekerasan jenayah dengan meraba dada serta menghisap buah dada dengan niat mencabul kehormatan pada jam 12 tengahari, Mac dan April 2009.
Manakala bagi pertuduhan ketiga dia didakwa meraba, menghisap buah dada dan menjilat kemaluan mangsa pada jam 1 tengah hari pada Mei 2009 dan bagi pertuduhan keempat dia didakwa memegang dan meraba dada mangsa antara jam 3 petang hingga 4 petang di antara Oktober dan November 2008.

Bagi kesalahan mencabul dia didakwa mengikut Seksyen 354 Kanun Keseksaan yang membawa kepada hukuman 10 tahun penjara atau denda dan sebatan jika sabit kesalahan.

Semua kesalahan dilakukan di tempat sama.

Pendakwaan dijalankan Timbalan Pendakwa Raya Noor Husnita Mohd Radhi.

Mahkamah kemudian menetapkan 23 Julai ini bagi tarikh sebutan.
Pihak pendakwaan bagaimanapun tidak mengemukakan sebarang tawaran jaminan dengan alasan kepentingan awam dan keselamatan tertuduh.

“Pihak pendakwaan ada menerima banyak ugutan terhadap perbuatan yang dilakukan oleh tertuduh melalui facebook, sekiranya dia dilepaskan pasti dia berada dalam bahaya,” kata Vassu.
Terdahulu Chin memohon mahkamah menyediakan jurubahasa bagi prosiding sebutan.

Harian Metro sebelum ini melaporkan perbuatan keji seorang pemandu teksi berusia 54 tahun yang gemar menjadikan mangsa rogol dan cabul di kalangan remaja belasan tahun.

No comments:

Post a Comment