Friday, June 8, 2012

BILA KES TIPU TELAH JADI PERKARA BIASA...BILA MENIPU TELAH JADI BIASA...MENIPU TAK KIRA JAWATAN...KAYA DAN BIJAKSANA...ALLAH BOLEH HUKUM BILA2 MASA SAJE...

Pekerja kilang tanggung hutang


NOOR LELA (duduk, kiri) bersama Mat Saad (kiri) berbincang sesuatu dengan Micheal (duduk, kanan) di Kuala Lumpur semalam.



KUALA LUMPUR - Seorang operator kilang kini bingung memikirkan nasibnya apabila diburu beberapa bank tempatan selepas kad pengenalannya yang hilang 18 tahun lalu, didakwa telah digunakan oleh individu lain untuk membuat empat pinjaman perumahan dan empat kad kredit berjumlah RM250,000.
Mangsa, Noor Lela Nazri, 40, berkata, kad pengenalan tersebut hilang selepas beg tangannya diragut pada tahun 1994 di Taman Melewar, Gombak.
Ceritanya, dia mula menyedari dirinya menjadi mangsa penipuan selepas menerima surat mengenai tunggakan hutang kad kredit daripada sebuah bank berjumlah RM22,500 pada tahun 2004.
Menurut ibu kepada seorang anak itu, dia kemudian membuat laporan polis mengenai perkara itu.
"Pada awalnya, saya sangka masalah itu akan selesai tetapi sekali lagi saya mendapat surat daripada sebuah lagi bank menyatakan saya mempunyai satu pinjaman perumahan berjumlah RM80,705 pada 29 Jun 2006," katanya pada sidang akhbar di Biro Pengaduan Awam MCA di sini semalam.
Bimbang masalah tersebut semakin serius, Noor Lela lantas mengajak suaminya, Mat Saad Karim, 41, pergi ke Bank Negara Malaysia (BNM) untuk membuat aduan pada tahun 2009.

PM sedia pertimbang BR1M pusingan kedua



ORANG ramai berebut-rebut untuk bersalaman dengan Najib ketika merasmikan Program Jelajah Janji Ditepati di Taman Teknologi Tinggi Kulim di Kulim semalam.



KULIM - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, beliau sedang mempertimbangkan cadangan untuk meneruskan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) pusingan kedua.
"Saya sedang pikiaq (fikir), pikiaq," katanya kepada lebih 30,000 pengunjung pada Program Jelajah Janji Ditepati di Taman Teknologi Tinggi Kulim di sini semalam.
Katanya, BR1M adalah antara janji yang dibuat oleh kerajaan Barisan Nasional (BN) kepada rakyat dalam usaha mengurangkan beban rakyat.
Najib berkata, kerajaan BN adalah sebuah kerajaan yang boleh menjamin perkara-perkara yang penting kepada rakyat seperti keamanan, kestabilan dan keharmonian.
"Hari ini saya tengok ramai yang berhimpun tetapi polis yang ada happy (gembira) sahaja. Tidak ada rasa cemas, tiada pun hendak guna shield (pelindung). Depa (mereka) sana, mereka buat huru-hara, kacau-bilau dan serang polis. Bolehkah sandarkan harapan kepada mereka (pembangkang) untuk menjaga negara," katanya.


Dua lelaki dicari kes guru koma


Dua lelaki ini dicari bagi membantu siasatan kes guru koma yang ditemui di ladang kelapa sawit di Kuala Selangor kelmarin.



KUALA LUMPUR - Polis menyiarkan gambar dua lelaki yang dikehendaki bagi membantu siasatan berhubung penemuan seorang guru wanita dalam keadaan koma selepas disamun di sebuah ladang kelapa sawit di kawasan Kuala Selangor dekat sini kelmarin.
Gambar kedua-dua lelaki tersebut yang dipercayai berusia lingkungan 30-an dirakam menerusi kamera litar tertutup di sebuah bank tempat suspek mengeluarkan wang di Taman Kinrara, Puchong pagi kelmarin.
Imej rakaman itu mempamerkan dua lelaki berkulit gelap dan berbadan sederhana dengan seorang daripadanya memakai baju berwarna putih, jaket hitam dan berseluar jean.
Imej seorang lagi lelaki dilihat memakai baju-T jenama Polo berwarna gelap dengan belang merah, berseluar gelap dan juga mempunyai kumis.
Teoh Soo Kim, 51, ditemui oleh orang awam pada pukul 11.30 pagi kelmarin di sebuah ladang kelapa sawit selepas dipercayai dilarikan empat lelaki ketika keluar dari rumahnya pada pukul 7.30 pagi di Taman Kinrara, Rabu lalu.

Dua Nigeria tipu janda didakwa

KUALA LUMPUR – Dua lelaki Nigeria yang juga ahli sindiket penipuan internet dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini semalam atas dua tuduhan menyalahgunakan wang sebanyak RM36,000 milik seorang janda kaya yang dimasukkan ke dalam akaun bank dua individu lain pada awal tahun ini.
Tertuduh pertama, Oladare Rasheed Kayode, 26, seorang pelajar kolej mengaku bersalah terhadap tuduhan tersebut dan dihukum penjara enam bulan serta sekali sebatan oleh Majistret Nur Azura Murah.
Lelaki itu juga dihukum penjara enam bulan kerana tinggal lebih masa di negara ini dengan hukuman bagi dua kesalahan itu diarah berjalan serentak mulai tarikh ditangkap pada 21 Mei lalu.
Bagaimanapun, rakannya, Okalie Francis Abua, 30, yang mendakwa dirinya seorang ahli perniagaan mengaku tidak bersalah terhadap tuduhan tersebut dan mohon dibicarakan.
Mereka berdua yang dibaca kertas tuduhan secara berasingan didakwa menyalahguna wang milik seorang perunding syarikat, Fatimah Abu Bakar, 64, yang dimasukkan dalam dua akaun CIMB iaitu akaun Nor Aisiah Idris, 52, dan akaun Jasvinder Kaur Singh, 31, (isteri kepada Okalie).
Kesalahan itu didakwa dilakukan pada 27 April lalu antara pukul 1.05 dan pukul 1.08 petang dan 18 Mei lalu, pukul 3.33 petang di mesin pengeluaran wang automatik dan kaunter cawangan Bank CIMB Desa Jaya, No. 4, Jalan 54, Desa Jaya, Kepong.
Timbalan Pendakwa Raya, S. Malini mengendalikan pendakwaan mengikut Seksyen 403 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum lima tahun dan sebatan serta denda jika disabitkan kesalahan.
Terdahulu, peguam Wan Azmir Wan Majid yang mewakili Oladare memohon hukuman ringan terhadap anak guam kerana dia masih belajar dan mahu hukuman berjalan serentak.


Guru rogol murid dipenjara 28 bulan



REAKSI Tone Pulou selepas dijatuhkan hukuman penjara di Samoa Amerika.



PAGO PAGO, Samoa Amerika - Seorang bekas guru di sini dijatuhkan hukuman penjara 28 bulan kerana merogol murid berumur 13 tahun sehingga menyebabkannya mengandung.
Tertuduh, Tone Pulou dijatuhi hukuman kelmarin oleh sebuah mahkamah tinggi di Samoa Amerika. Dia mengaku bersalah atas kesalahan merogol.
Hakim Lyle Richmond berkata, Pulou boleh memohon pelepasan untuk bekerja pada bila-bila masa dalam tempoh dia dipenjarakan.
Sebaik sahaja bekerja, Pulou diarah membayar AS$100 (RM318) sebulan sebagai nafkah kepada anaknya itu.
Dia juga diarah supaya tidak berhubung dengan mangsa dan keluarganya.
Pulou juga perlu mendaftar sebagai pesalah seks, mengambil ujian HIV dan membayar balik kepada kerajaan wilayah sebanyak AS$5,600 (RM17,861) sebagai kos ekstradisi.
Dia ditangkap di Honolulu pada Oktober tahun lalu selepas dikehendaki oleh pihak berkuasa sejak Ogos 2010. - Agensi

No comments:

Post a Comment