Friday, June 8, 2012

KUAT PEMBANGKANG DAPAT KALI KEDUA RM500..JIKA TAK...ADAKAH DAPAT DUIT....JANGAN CERITA PEMBANGUNAN...SEMUA KERAJAAN PATUT BUAT...URUS DUIT RAKYAT BUKAN DUIT POKET SENDIRI...KITA MUNGKIN SENANG KELEPIT DUIT RAKYAT...KALAU ADA BUAT...AKHIRAT JAWABLAH...JANGAN KITA BERLAGAKLAH SETAKAT KAYA KITA CILUK DUIT ORANG@RAKYAT.....

Pembekuan ditarik balik


KAMPUS Universiti Selangor tersergam indah di Bestari Jaya, Kuala Selangor, Selangor


SHAH ALAM – Pengurusan tertinggi Universiti Selangor (Unisel) menarik nafas lega apabila rayuan mereka supaya pembekuan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) ke atas pelajar baharu universiti itu ditarik balik, akhirnya menjadi kenyataan.
Naib Canselor Unisel, Prof. Dr. Anuar Ahmad berkata, penarikan balik pembekuan tersebut dimaklumkan ketika beliau dan rombongan mengadakan pertemuan dengan Ketua Eksekutif PTPTN, Agus Cholan semalam.
Beliau berkata, serentak itu semua pelajar baharu Unisel boleh membuat permohonan pinjaman PTPTN secara online berkuat kuasa serta-merta.
Perkara tersebut dinyatakan dalam surat yang diserahkan oleh Agus kepada Anuar.
Keputusan itu sekali gus memberi semula peluang kepada kira-kira 80 peratus daripada lebih 1,000 pelajar baharu universiti itu menyambung pengajian.
“Kami menerima panggilan pagi tadi (semalam) meminta pihak kami hadir di pejabat PTPTN di Pusat Bandar Damansara, Kuala Lumpur dan berjumpa dengan Agus Cholan.
“Perbincangan dengan beliau berlangsung kira-kira 10 minit sebelum kami diberi surat daripada Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin yang menyatakan pembekuan tersebut ditarik balik.
“Kami juga berterima kasih kepada semua pihak termasuk Kerajaan Persekutuan dan Kementerian Pengajian Tinggi kerana membantu kami berhubung masalah ini,” katanya pada sidang akhbar di sini semalam.

91 tapak sampah haram di KL

SALAH satu lokasi yang menjadi tempat pembuangan sampah haram oleh pihak yang tidak bertanggungjawab di Kuala Lumpur.


KUALA LUMPUR – Perbadanan Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam (PPSPPA) mengenal pasti 91 kawasan pembuangan sampah haram di sekitar ibu negara.
Pengurus PPSPPA Cawangan Kuala Lumpur Selatan, Mohd. Zahir Shari (gambar) berkata, sampah yang dibuang secara haram itu meliputi sisa binaan, sampah daripada pusat komersial dan sampah domestik.
Menurutnya, terdapat sesetengah pihak yang mengambil jalan mudah dengan membuang sisa binaan di kawasan persendirian dan tersorok bagi mengelak menanggung kos pembuangan sampah di lokasi yang dibenarkan.
“Lazimnya, sisa binaan yang dibuang daripada premis pembinaan adalah dalam bentuk batu, simen dan perabot lama.
“Sepatutnya, mereka membuang sisa berkenaan di lokasi yang diwartakan dengan bayaran antara RM10 ke RM11 bagi satu tan sampah,” katanya ketika dihubungi Kosmo! di sini semalam.

Kesihatan Hosni Mubarak semakin buruk di penjara

GAMBAR fail menunjukkan Hosni berada di dalam kurungan di sebuah mahkamah di Kaherah pada 2 Jun lalu.


KAHERAH - Tahap kesihatan bekas Presiden Mesir, Hosni Mubarak (gambar) semakin merosot sejak dia dipindahkan ke sebuah penjara, lapor sebuah agensi berita semalam.
Keadaan itu berlaku selepas dia dipindahkan ke penjara itu pada Sabtu lalu bagi menjalani hukuman penjara seumur hidup kerana membunuh sejumlah penunjuk perasaan.
Menurut agensi berita MENA, Hosni mengalami kemurungan yang teruk selain tekanan darah tinggi sejak dia tiba di penjara Tora, selatan Kaherah.
Hosni yang berusia 84 tahun dijatuhkan hukuman seumur hidup kerana memerangi satu pemberontakan yang menentang pemerintahannya pada awal tahun 2011.
Dalam pemberontakan itu, hampir 850 orang terbunuh.
Bekas Menteri Dalam Negeri, Habib al-Adly turut menerima hukuman penjara seumur hidup.
Namun, enam lagi bekas pegawai keselamatan semasa zaman pemerintahan Hosni telah dibebaskan daripada tuduhan membunuh penunjuk perasaan itu.
Sebelum dipindahkan ke penjara itu, Hosni dirawat di sebuah hospital tentera. - Agensi

Wanita Malaysia bawa dadah dari Afrika ditahan

PENAHANAN Noor Shahidah oleh pihak kastam Thailand di Bangkok yang dipetik dari sebuah portal berita Thailand.


BANGKOK – Seorang wanita dari Malaysia, Noor Shahidah Osman telah didakwa kerana melakukan penyeludupan dadah kristal methamphetamine (syabu) bernilai lebih AS$500,000 (RM1.58 juta) di sebuah lapangan terbang utama di sini, kata beberapa pegawai kastam semalam.
Noor Shahidah, 47, ditangkap selepas dadah itu yang seberat 4.8 kilogram telah ditemui di dalam bagasinya di lapangan terbang itu kelmarin.
Ketika dadah tersebut ditemui, dia baharu tiba dari Benin, Afrika Barat.
Menurut Pengarah Biro Penyiasatan dan Pencegahan Kastam Thailand, Rakop Srisupaat, beberapa pegawainya menyatakan dadah tersebut yang turut dikenali sebagai ais disembunyikan dalam 11 beg tangan.
“Dia menyatakan beg tersebut dibeli di Benin tanpa menyedari terdapat dadah di dalamnya.
“Dadah yang dirampas akan dijual di sini.
“Kami sedang mencari pengedar yang mungkin telah mengupah suspek untuk membawa dadah tersebut,” katanya.

Durian runtuh BR1M sekali lagi


MUHYIDDIN (kanan) mengibarkan Jalur Gemilang sempena sambutan ulang tahun ke-100 Sekolah Kebangsaan Tambak Jawa di Kuala Selangor, Selangor semalam.


KUALA SELANGOR – Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, beliau telah mencadangkan kepada Kabinet supaya kerajaan memberikan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) buat kali kedua.
Timbalan Perdana Menteri berkata, cadangan tersebut telah dikemukakan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang telah memberikan reaksi positif mengenainya.
Beliau menegaskan, Najib dalam reaksi positifnya berkata: “Apa susah, kita ada sumber tetapi kadangkala pendapatan tidak dikutip.
“Sebab itu pada tahun lalu, beliau (Najib) mengarahkan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) meningkatkan kutipan hasil sehingga dapat menambah RM26 bilion tanpa menaikkan cukai.
“Pada tahun ini, saya dengar pula beliau meminta LHDN supaya meningkatkan hasil kutipan cukai sehingga RM30 bilion,” katanya.

Sri Wani naik angin di mahkamah

KUALA LUMPUR – Isteri ketiga bekas dekan, Sri Wani Choo Abdullah tiba-tiba naik angin di Mahkamah Tinggi di sini semalam dengan menuduh peguam suaminya, Muhammad Hafiz Ab. Rashid bersubahat untuk memenjarakan dirinya.
Sri Wani dengan suara tinggi sambil mengangkat tangan ke arah Muhammad Hafiz berkata, “Saya cukup sabar ni... Inikah orang Islam? Bersongkok dan berjanggut tapi bersubahat memalukan saya, saya ada bukti!”
Tindakan pemilik butik kecantikan itu mengejutkan galeri awam sehingga menyebabkan Hakim Syarie Abdul Walid Abu Hassan campur tangan dan menegur sikap Sri Wani, 37, dengan memintanya supaya bersabar dan tidak membuat bising.
Muhammad Hafiz turut bangun untuk membalas tuduhan Sri Wani namun kembali duduk selepas diarah oleh Abdul Walid supaya tidak mengeruhkan lagi suasana.
Sri Wani dipercayai tidak dapat mengawal kemarahan berikutan permohonan komital yang dibuat suaminya, Prof. Dr. Bahrom Sanugi, 61, kelmarin untuk memenjarakan dirinya selepas didakwa melanggar lapan perintah yang dikeluarkan oleh mahkamah pada 29 Disember 2010.

Duda ditipu kekasih Facebook

KUALA LUMPUR – Seorang duda berusia 60 tahun yang kemaruk bercinta selepas terpedaya dengan ayat-ayat manis oleh ‘kekasihnya’ bergelar Myra Sayed di laman sosial Facebook sejak dua tahun lalu kerugian RM66,000 selepas ditipu satu sindiket melibatkan warga Afrika.
Pengurus di sebuah syarikat swasta di sini terjebak dalam jerat percintaan itu selepas dia termakan kata-kata Myra, 31, yang mendakwa akan pulang ke tanah air selepas sekian lama menetap di United Kingdom.
Sehubungan itu, suspek telah memintanya supaya mencarikan rumah untuk memudahkannya tinggal sebaik tiba di negara ini.
Untuk melicinkan penipuan itu, suspek memberitahu yang dia telah menghantar bungkusan mengandungi wang dan beberapa barangan berharga sebagai penghargaan kerana mangsa telah membantunya.

Lima tahun guna air curi


PRISCILLA (kanan) menunjukkan batang paip jenis ‘poly’ yang digunakan untuk kegiatan mencuri air di Pandamaran, Klang semalam.


KLANG – Tindakan dua pengusaha bengkel lori dan kereta menggunakan air curi sejak lima tahun lalu yang dijangka mencecah kos sehingga RM500,000 terbongkar apabila pihak berkuasa menyerbu premis itu di Jalan Banting, Pandamaran di sini semalam.
Serbuan ke atas kedua-dua premis pada pukul 11 pagi itu dilakukan oleh sepasukan pegawai dan anggota daripada Unit Penguat Kuasa, Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (Syabas) dan Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN).
Penolong Pengurus Besar, Jabatan Komunikasi Korporat dan Hal Ehwal Awam Syabas, Priscilla Alfred berkata, operasi itu dijalankan selepas pihaknya menerima aduan awam pada 16 Mei lalu sebelum membuat intipan selama dua minggu ke atas lokasi tersebut.
“Dalam serbuan ini, hasil pemeriksaan mendapati berlaku penyambungan bekalan air secara haram tanpa melalui meter dengan menggunakan paip jenis ‘poly’ bersaiz 50 milimeter dari paip utama menuju ke bengkel tersebut.
“Paip sambungan sejauh kira-kira 300 meter itu juga ditanam di dalam tanah dan melalui kawasan dua buah kilang bagi mengelakkan kegiatan haram itu dikesan pihak berkuasa,” katanya kepada pemberita selepas operasi itu berakhir semalam.

Sawah digenangi air laut


MOHD. JOHARI (tiga dari kanan) melawat sawah padi yang dimasuki air laut berikutan fenomena air pasang besar di Kampung Kuala Kuar, Alor Setar semalam.


ALOR SETAR – Kawasan sawah padi seluas 62 hektar yang terletak di sepanjang persisiran pantai di negeri ini dan Perlis dikhuatiri terjejas akibat digenangi air laut ekoran kejadian ombak besar sejak kelmarin.
Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Mohd. Johari Baharum berkata, fenomena air pasang besar itu menyebabkan tiga kawasan sawah Lembaga Kemajuan Pertanian Muda (MADA) di Perlis dan Kedah dilimpahi air masin.
Katanya, kawasan sawah yang terjejas ialah di Kampung Alor Akoi, Sungai Padang di Perlis serta Kampung Padang Garam dan Kampung Kuala Kuar di Sungai Dua di Kedah.
“Kira-kira tujuh hektar sawah terjejas di Kampung Alor Akoi, 35 hektar di Kampung Padang Garam dan 20 hektar di Kampung Kuala Kuar,” katanya selepas melawat sawah digenangi air laut di Kampung Kuala Kuar di sini semalam.

Permohonan Azilah tambah alasan rayuan 5 Julai

08/06/2012 4:11pm

PUTRAJAYA — Mahkamah Rayuan akan mendengar pada 5 Julai ini permohonan oleh Ketua Inspektor, Azilah Hadri untuk memasukkan alasan tambahan dalam petisyen rayuannya.
Tarikh itu ditetapkan oleh Timbalan Pendaftar Mahkamah, N.Kanageswari apabila kes itu dikemukakan untuk pengurusan kes di dalam kamarnya hari ini.
Azilah, 34, dan Koperal Sirul Azhar Umar, 39, disabitkan kesalahan dan dijatuhi hukuman mati oleh Mahkamah Tinggi Shah Alam pada 2009 kerana membunuh wanita warga Mongolia Altantuya Shaariibuu di Mukim Raja antara 9.45 malam pada 18 Okt., 2006, dan 9.45 malam keesokan harinya.
Rayuan mereka kepada Mahkamah Rayuan dijadual didengar pada 27 dan 28 Ogos. Terdapat 43 alasan dalam petisyen rayuan Azilah.
Azilah diwakili peguam J.Kuldeep Kumar manakala Sirul Azhar pula diwakili peguam Hasnal Rezua Merican. Timbalan Pendakwa Raya K.Mangai dan Farah Ezlin Yusop Khan hadir bagi pihak pendakwaan.
Pada 30 April tahun ini, Mahkamah Rayuan membenarkan permohonan Sirul Azhar untuk menambah enam alasan kepada sembilan alasan yang sedia ada dalam petisyen rayuannya. — BERNAMA

No comments:

Post a Comment