Thursday, June 7, 2012

IMPIAN TERCAPAI..BAGAIMANA PULA...TERCAPAIKAH KITA...MENGAMAL DAN MENGHAYATI CARA HIDUP ISLAM....

Tinggal mayat bawah lori

Oleh Riaty Abada
hmkk@hmetro.com.my

SANDAKAN: Rasa curiga pengguna jalan raya terhadap sebuah lori pasir yang terbiar di bahu jalan dalam keadaan terjungkit membawa kepada penemuan mengejutkan apabila menemui mayat seorang lelaki terperosok di bawah satu daripada tayar belakang jentera berat itu.
Kejadian berlaku di Jalan Labuk Lama, Batu 8, di sini dan ketika mayat penunggang motosikal yang masih memakai topi keledar itu ditemui jam 5.30 petang kelmarin, pemandu lori terbabit sudah menghilangkan diri.
Mangsa dikenali sebagai Suhar Sirini, 23, mati di tempat kejadian akibat parah apabila keseluruhan tubuhnya dilenyek lori terbabit.

Kemalangan ngeri itu berlaku ketika lori terbabit mahu membelok ke Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer (Puspakom) yang terletak berhampiran tempat kejadian lalu terlanggar mangsa yang menunggang motosikal di sebelah kiri kenderaan itu.


Ketua Zon Jabatan Balai Bomba dan Penyelamat Sandakan, Alias Abu berkata, sebaik menerima laporan, sepasukan anggota bomba bergegas ke tempat kejadian dan mendapati mayat seorang penunggang motosikal berada di bawah lori yang tiada pemandu.

Impian Nurul, Eric tercapai

Oleh Murshid Eunos
murshid@hmetro.com.my

DETIK BAHAGIA...Eric mengucup dahi Nurul.
DETIK BAHAGIA...Eric mengucup dahi Nurul.
KUALA LUMPUR: “Alhamdulillah, apa yang saya impikan bersama Eric akhirnya menjadi kenyataan,” kata penyanyi Nurul Huda Abdul Wahab, 35, sebaik saja sah menjadi isteri Eric Daniel Depp, 47, dalam majlis yang diadakan di Duchess Place, di sini, semalam.
Pasangan itu sah sebagai suami isteri dengan sekali lafaz oleh Eric di depan Penolong Pendaftar Perkahwinan, Perceraian Dan Rujuk Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi), Azizan Othman, jam 12.20 tengah hari berwali abang Nurul sendiri, Mohamad Rizal Abdul Wahab.

Nurul berkata, kehadiran Eric mengisi kekosongan hidupnya selepas lebih lima tahun hidup sendirian. “Keikhlasan Eric menerima saya dan anak saya (Ayu Nazirah, 14) sangat-sangat saya syukuri,” kata penyanyi Cinta Azali itu.
Nurul yang anggun dengan persalinan putih dan hitam rekaan Rizman Ruzaini menerima mas kahwin RM80 dan wang hantaran EURO 5,000 (kira-kira RM20,000) serta empat dulang hantaran lagi daripada pengantin lelaki.

Eric pula yang juga perunding kesihatan di sebuah syarikat nutrisi antarabangsa, menerima tujuh dulang hantaran balasan daripada mempelai perempuan termasuk sejadah, senaskah al-Quran dan tepak sirih.

Pada majlis itu, emosi Nurul tersentuh dan dia tidak henti-henti mengalirkan air mata ketika memberikan ucapan kepada 200 tetamu. “Saya terlalu terharu dan bersyukur dengan perkahwinan ini. Maklumlah sepanjang lima tahun bersendirian, saya menempuh pelbagai dugaan secara sendirian sehinggalah Tuhan mempertemukan saya dengan seorang lelaki yang begitu penyayang dan ikhlas. “Eric lelaki yang sangat matang dan menerima diri saya seadanya. Dia juga sangat menghormati semua ahli keluarga saya,” kata Nurul.

Eric yang segak mengenakan sut rekaan Bon Zainal menyifatkan Nurul seorang wanita yang bukan sekadar isteri buatnya sebaliknya sahabat.

“Pertemuan kami terjadi di majlis rumah terbuka hari raya rakan kami, Zahidah Rafik pada September 2010. Sejak mengenali Nurul, saya mulai faham budaya Melayu dan sekarang saya sedang mempelajari bahasa Malaysia,” kata Eric yang ditemani ibu bapanya, Roland dan Germaine Depp.
Turut hadir semalam rakan artis yang rapat dengan Nurul termasuk Zahida Rafik, Ning Baizura, Amy Mastura, Maznah Zulkifli, Jehan Miskin dan guru vokal Siti Hajar Ismail.

Cemas 5 peluru tembus badan

Oleh Mary Victoria Dass
maryvictoria@hmetro.com.my

UMUR PANJANG...pengawal keselamatan yang parah  dibawa ke HSA selepas terkena lima das tembakan, kelmarin.
UMUR PANJANG...pengawal keselamatan yang parah dibawa ke HSA selepas terkena lima das tembakan, kelmarin.
SIASAT...anggota polis memeriksa tempat kejadian.
SIASAT...anggota polis memeriksa tempat kejadian.
JOHOR BAHRU: “Saya hanya ingat mati apabila dua penjenayah bertopeng melepaskan tembakan bertubi-tubi ke arah saya, lima daripadanya terkena badan dan leher.”
Demikian kata pengawal keselamatan, Paul Raja Manikam, 50, ketika menceritakan kejadian dia ditembak ketika mengiringi seorang pengurus pusat pengurup wang di pusat beli-belah di Jalan Datuk Suleiman di sini, jam 8 malam kelmarin.
Dalam kejadian itu, Raja Manikam yang membawa ‘pumpgun’ mengiringi pengurus berusia 30-an, keluar dari kedai untuk menghantar wang ke sebuah kenderaan yang menunggu di luar.

Tiba-tiba sebuah kenderaan pelbagai guna (MPV) berhenti dan dua lelaki bertopeng keluar lalu melepaskan tembakan menggunakan pistol dari jarak kira-kira 10 meter ke arahnya.


Raja Manikam cedera parah apabila lima das tembakan mengenai badannya iaitu leher kiri, lengan kiri, pinggang kiri, perut dan punggung kanan.

Sorok-sorok jual pil cegah hamil



KUALA LUMPUR: Pil pencegah hamil yang didakwa popular di kalangan amah Indonesia di sini didapati dijual secara sembunyi oleh beberapa peniaga ubat tradisional sekitar bandar raya ini.
Biarpun ramai peniaga tidak mengaku menjual ubat haram berkenaan di premis mereka, namun tembelang yang cuba disorok pecah apabila ada segelintir pembantu kedai yang terlepas cakap.

Tinjauan Harian Metro di beberapa kawasan tumpuan sekitar Chow Kit semalam mendapati, ramai yang cuba berbohong dengan mengatakan mereka tidak menjual pil berkenaan, sedangkan ada pihak memaklumkan sebaliknya.
Malah pertanyaan wartawan dijawab dengan nada kurang senang berikutan disangka anggota penguat kuasa Kementerian Kesihatan yang menyamar.

Selepas setengah jam berlegar di Jalan Chow Kit, seorang pembantu kedai dikenali sebagai Siti memberitahu pil berkenaan boleh dibeli di kebanyakan premis menjual ubat tradisional di kawasan terbabit.

Menurutnya, pil berkenaan bukan saja menjadi tumpuan wanita Indonesia, malah turut dibeli orang tempatan kerana didakwa berkesan untuk merancang keluarga.

“Ada pekedai yang menjual pil berkenaan dan biasanya mereka mudah berurusan dengan pembeli terutama pelanggan tetap,” katanya.

Sementara itu, Pengarah Komunikasi Gabungan Persatuan-persatuan Pengguna Malaysia (Fomca), Mohd Yusof Abd Rahman berkata, pihaknya tidak menerima aduan berhubung penggunaan pil berkenaan.
“Kami percaya orang ramai yang menggunakan pil ini masih tidak mengetahui ia diseludup dari negara jiran dan boleh memberi pelbagai kesan sampingan dalam jangka panjang,” katanya.

Kaki putus digilis komuter



KLANG: Seorang wanita maut dalam keadaan ngeri apabila kedua-dua kakinya putus manakala kepalanya pecah selepas digilis komuter ketika mahu melintas landasan kereta api di Kilometer 27 menghala Klang, antara Stesen Komuter Padang Jawa dan Stesen Komuter Bukit Badak, di sini, petang kelmarin.
Ketua Polis Daerah Shah Alam, Asisten Komisioner Zahedi Ayob berkata, ketika kejadian jam 5.15 petang itu, mangsa yang berusia 75 tahun berseorangan dan dipercayai mahu pulang ke rumahnya yang terletak di seberang landasan.

Menurutnya, mangsa mungkin tidak menyedari kehadiran komuter itu walaupun pemandu komuter berkenaan sudah membunyikan hon beberapa kali.
Katanya, berdasarkan maklumat awal, mangsa mengalami masalah pendengaran hingga menyebabkan dia tidak mendengar bunyi hon komuter berkenaan.

“Mangsa yang tinggal di flat Rimba Jaya terletak berdekatan landasan, mati di tempat kejadian kerana parah di kepala dan beberapa bahagian lain,” katanya.

Mati ketika mahu selesai kemelut rumah tangga



KUALA TERENGGANU: Seorang warga emas yang dipercayai dalam perjalanan ke rumah isteri bagi menyelesaikan kemelut rumah tangga mereka terbunuh apabila motosikal ditunggangnya merempuh treler yang keluar mendadak dari simpang di Taman Lembah Bidong, di sini, malam kelmarin.
Dalam kejadian jam 8.20 malam itu, Renils Hussin, 76, yang tinggal di Kampung Tanjung, Batu Rakit, di sini, dipercayai dalam perjalanan untuk bertemu isterinya yang dikahwini awal tahun lalu di Merang, Setiu.

Sebuah treler dari arah Batu Rakit menuju Kemaman keluar dari simpang secara tiba-tiba menyebabkan Renils gagal mengelak lalu motosikal Honda Wave ditunggangnya merempuh treler terbabit. Warga emas itu maut di tempat kejadian dengan tempurung kepala pecah selepas terperosok di bawah lori 36 tan membawa sawit menuju kilang sawit di Cheneh, Kemaman.
Anak mangsa, Rohana Renils, 47, yang tinggal di Kampung Baru Seberang Takir di sini, berkata, bapanya tinggal sendirian di Kampung Batu Rakit selepas mempunyai masalah dengan isteri yang dikahwini awal tahun lalu selepas ibu meninggal dunia lima tahun lalu.

“Rumah tangga bapa bergolak beberapa minggu lalu dan mungkin malam tadi (kelmarin) dia mahu ke rumah isterinya itu untuk membincangkan masalah mereka,” katanya yang kali terakhir berjumpa bapanya minggu lalu.

Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Zamri Shamsuddin yang dihubungi di sini semalam, mengesahkan kejadian berkenaan dan pihaknya sudah mengambil keterangan pemandu lori berusia 44 tahun berasal di Kampung Bukit Kolam, Ajil, Hulu Terengganu.

Menurutnya, kes disiasat mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 kerana memandu secara berbahaya atau melulu hingga menyebabkan kematian.

“Orang ramai yang mempunyai maklumat berhubung kemalangan itu diminta tampil untuk membantu siasatan,” katanya.

No comments:

Post a Comment