Saturday, July 21, 2012

BILA MAUT MENJEMPUT KITA.....ORANG BIJAKSANA...DIMANA IA SERING INGATKAN KEMATIAN

Dosa ‘Tanggang’ dibalas tunai

Oleh Rashidi Karim
am@hmetro.com.my

INSAF...Abdul Rahman kini tinggal di Rumah Sejahtera, Batu Bertangkup.
INSAF...Abdul Rahman kini tinggal di Rumah Sejahtera, Batu Bertangkup.
PADANG BESAR: “Sekarang baru saya sedar dosa saya terhadap ibu dibalas tunai, tidak perlu tunggu di akhirat,” kata Abdul Rahman Talib, 60, yang kini tinggal di Rumah Sejahtera, Batu Bertangkup, di sini, selepas diabaikan isteri dan anaknya.
Kira-kira 10 tahun lalu, ibunya, Allahyarham Lijah Kasa menghuni rumah kebajikan sama selepas Abdul Rahman terlalu mengikut kehendak isteri dan membiarkan isterinya menghalau ibunya keluar dari rumah.
“Saya mengakui terlalu mengikut telunjuk isteri hingga mengabaikan ibu. Saya langsung tidak mengambil peduli nasib ibu dan hanya mengetahui arwah ditempatkan di sini (Rumah Sejahtera) selepas setahun arwah dihalau keluar dari rumah yang didiami bersama isteri di Bukit Kecil, dekat sini.

“Malah, bilik ibu sebelum ini bersebelahan bilik saya duduki sekarang,” kata Abdul Rahman ketika ditemui.


Menurutnya, sebelum ini dia difahamkan ibunya bergelandangan beberapa hari selepas dihalau keluar dari rumah dan ada ketikanya dia bermalam seorang diri di kandang kerbau yang diubah suai buat sementara sebelum diselamatkan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

Empat rentung

Oleh Amir Abd Hamid
amir@hmetro.com.my

RENTUNG...keadaan lori tangki dan pacuan empat roda selepas terbabit kemalangan.
RENTUNG...keadaan lori tangki dan pacuan empat roda selepas terbabit kemalangan.
JEMPOL: Empat individu rentung selepas kenderaan pacuan empat roda dinaiki mereka bertembung sebuah lori tangki sebelum terbakar di Kilometer 37, Jalan Keratong-Bahau, dekat sini, petang semalam.
Difahamkan, dalam kejadian jam 4 petang itu, semua mangsa yang belum dikenal pasti identiti, maut di tempat kejadian, manakala pemandu lori diesel terbabit yang turut cedera dapat menyelamatkan diri.

Jurucakap polis berkata, ketika kejadian, mangsa yang menaiki kenderaan pacuan empat roda Nissan Navara dalam perjalanan dari Bahau ke Keratong, Pahang, manakala lori tangki itu dari arah bertentangan menghala ke Felda Serting.
Menurutnya, difahamkan, pemandu lori tangki terbabit cuba membelok di tempat kejadian selepas satu objek dipercayai tayar ganti terjatuh.

Bagaimanapun, katanya, lori tangki itu dipercayai terbabas lalu merempuh pacuan empat roda dinaiki keempat-empat mangsa menyebabkan kedua-dua kenderaan itu terbakar.

“Pertembungan itu menyebabkan tiga mangsa rentung akibat tersepit dan gagal keluar apabila kenderaan itu terbakar, manakala seorang mangsa dikatakan tercampak keluar di bawah kereta dan turut rentung.

“Bagaimanapun, pemandu lori terbabit yang cedera berjaya keluar dari kenderaannya,’’ katanya.

Menurut jurucakap itu, siasatan polis mengesyaki keempat-empat mangsa terbabit adalah dari satu keluarga, namun masih menunggu laporan bedah siasat lanjut kerana identiti mereka gagal dikenal pasti kerana rentung sama sekali.
Sementara itu, Pegawai Turus Trafik negeri, Asisten Superintendan Abd Halil Hamzah ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu, namun tidak dapat mengulas lanjut kerana belum menerima laporan lengkap.

Mati dibedil jarak dekat

Oleh Ahmad Ismail
am@hmetro.com.my

MAUT...anggota polis memeriksa mayat mangsa.
MAUT...anggota polis memeriksa mayat mangsa.
SEGAMAT: Seorang lelaki maut akibat ditembak tiga das dipercayai dari jarak dekat ketika menunggu isterinya pulang dari kerja di sebuah pusat karaoke di Bandar Utama di sini, awal pagi semalam.
Dalam kejadian jam 3 pagi itu, Asnan Yunos, 28, dari Palong Timur di sini, dikatakan sedang merokok berhampiran kereta Proton Wira rakannya ketika menunggu isterinya keluar dari sebuah bangunan kedai dua tingkat.
Timbalan Ketua Polis Daerah Segamat, Deputi Superintendan Anuar Ismail berkata, sebelum isterinya berusia 27 tahun keluar, seorang lelaki menaiki kenderaan yang belum dikenal pasti tiba-tiba muncul dan melepaskan tiga das tembakan ke arah mangsa.

“Ketika kejadian, mangsa berada dalam Proton Wira berwarna kelabu dipandunya yang diletak di bawah khemah sebuah petak bazar Ramadan bertentangan bangunan yang menempatkan pusat karaoke isterinya bekerja.


“Polis difahamkan, isteri mangsa pergi dan pulang daripada kerja dengan menunggang motosikal dan ketika pulang, mangsa biasanya memandu mengekori motosikal isterinya hingga ke rumah mereka di Kampung Jawa, empat kilometer dari tempat kejadian,” katanya.

Dentuman gegar dapur

Oleh Zaid Salim dan Nazdy Harun
am@hmetro.com.my

TERBABAS...kereta  mangsa  remuk selepas terperosok di ruang dapur kedai makan di Jalan Sultan Mahmud. Gambar kecil, Mohd Shahrizal, maut.
TERBABAS...kereta mangsa remuk selepas terperosok di ruang dapur kedai makan di Jalan Sultan Mahmud. Gambar kecil, Mohd Shahrizal, maut.
SEDIH...Wan Ezereen tidak dapat menahan kesedihan ditenangkan ahli keluarganya.
SEDIH...Wan Ezereen tidak dapat menahan kesedihan ditenangkan ahli keluarganya.
KUALA TERENGGANU: “Saya dengar bunyi dentuman dan terkejut apabila melihat kedai makan ayah runtuh serta ada sebuah kereta terperosok dalam dapur,” kata Abdul Hadi Hamzah, 21, anak pemilik kedai makan yang dirempuh kereta seorang anggota polis di Jalan Sultan Mahmud di sini, awal pagi, semalam.
Mangsa, Mohd Shahrizal Muhammad, 30, terbunuh selepas kereta Proton Inspira dipandunya merempuh kedai makan berkenaan di Jalan Sultan Mahmud, Kuala Ibai, di sini, pada jam 3.05 pagi semalam.
Kejadian berhampiran Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan Sulaiman itu meranapkan kedai makan itu dan gerai menjual pisang goreng selain merosakkan lima kenderaan iaitu dua kereta dan tiga motosikal.

Menurut Abdul Hadi, bunyi rempuhan itu amat kuat menyebabkan mereka sekeluarga terjaga daripada tidur lalu bergegas keluar rumah selepas bekalan elektrik terputus.


Penuntut kimpalan di Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) Wakaf Tapai, Marang, itu berkata ketika kejadian bapanya, Hamzah Harun, 51, dan ibu, Zainon Abdullah, 51, serta kakak tidur dalam bilik manakala dia dan dua adik tidur di ruang tamu. katanya.

Polis cari anak perempuan mangsa



KLANG: Polis masih mengesan dua individu iaitu anak perempuan mangsa dan seorang rakannya yang dipercayai berada di rumah ketika seorang wanita warga emas berusia 72 tahun ditemui mati di Kapar, Sabtu lalu.
Ketua Polis Daerah Klang Utara, Superintendan Mohamad Shukor Sulong berkata, polis sudah mengenal pasti wanita berusia 28 tahun dan 20-an itu serta usaha mengesan mereka giat dijalankan. Katanya, pelajar perempuan berusia 15 tahun yang dipercayai mencekik ibunya ketika cuba merampas gelang emas yang dipakai mangsa kini dibebaskan selepas polis berpuas hati dengan keterangan diberikan.

Semalam Harian Metro melaporkan seorang remaja perempuan berumur 15 tahun bersama dua rakan sebayanya menjerut dan mencekik ibu angkatnya hingga mati ketika cuba merampas gelang emas dipakai wanita itu sebelum membiarkan mayat terbabit terlantar selama tiga hari di rumah mereka di Kapar, di sini.
Dalam kejadian Sabtu lalu itu, remaja terbabit bersama dua rakannya datang ke rumah dihuni ibu angkatnya untuk meminta wang, tetapi wanita terbabit enggan memberikannya.

Berikutan itu, remaja terbabit dan rakannya bergelut dengan mangsa hingga menjerut dan mencekik mangsa hingga pengsan sebelum meninggalkan rumah tanpa menyedari perbuatan mereka itu menyebabkan mangsa sesak nafas dan meninggal dunia.

Tiga hari selepas itu, remaja terbabit pulang semula ke rumah ibu angkatnya itu sebelum terkejut apabila menemui mayat ibunya itu dalam keadaan sudah mereput dan berbau busuk.

Tipu RM400,000

Oleh Kalidevi Mogan Kumarappa
kalidevi@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Berbekalkan skim pemberian wang kepada warga emas, dua lelaki termasuk seorang bergelar Datuk dipercayai sudah menipu lebih lima warga emas dan melarikan wang tunai lebih RM400,000 sejak awal bulan lalu.
Difahamkan, skim terbabit merangkumi wang tunai, wang untuk kos pengebumian, wang sara hidup dan kad perubatan yang memerlukan mangsa membayar antara RM10,000 hingga ratusan ribu ringgit untuk menikmati skim itu.

Seorang warga emas yang menjadi mangsa dan mahu dikenali sebagai Cheah, 82, berkata, dia didatangi dua lelaki terbabit ketika baru keluar dari sebuah bank di Taman Midah, Cheras, yang memperkenalkan diri rakan kepada anak lelakinya.
Menurutnya, ketika itu lelaki terbabit menyatakan pihaknya memperkenalkan sebuah skim pemberian wang kepada warga emas dan dia perlu membayar RM10,000 untuk tujuan berkenaan.

“Lelaki itu berjanji jika saya membayar RM10,000, saya akan diberi wang RM5,000, kos pengebumian RM3,000, kos sara hidup RM600 sebulan hingga saya meninggal dunia dan kad perubatan yang akan menanggung kos perubatan berjumlah RM60,000 setahun,” katanya, semalam.

Beliau berkata, dia tanpa syak wasangka mengeluarkan RM10,000 dan menyerahkan kepada mereka dan dia dibawa ke sebuah bank lain untuk urusan pembukaan akaun.

Katanya, wang tawaran itu akan dimasukkan dalam akaun baru dan mereka berdua meninggalkannya bersama pemandu lelaki bergelar Datuk itu dan menguruskan pembukaan akaun baru tanpa tandatangannya.

“Ketika itu, saya sangka mereka mempunyai kenalan dalam bank dan pemandu berkenaan bertanya sama ada saya mempunyai wang simpanan lagi dan apabila saya mengaku, dia menyatakan sekiranya saya membayar RM150,000 saya akan menerima lebih banyak faedah.
“Ketika saya hendak mengeluarkan wang RM150,000, pegawai bank sangsi dengan tujuan pengeluaran itu dan ketika itu, lelaki bergelar Datuk itu mendakwa dia cucu saya dan wang berkenaan digunakan untuk membeli rumah,” katanya.

Menurutnya, selepas itu, dia dibawa ke bank lain untuk memasukkan wang berkenaan ke dalam akaun baru dan ketika mereka berdua berada di dalam bank, dia diarahkan untuk keluar dari kereta dan menunggu di luar meskipun hujan lebat ketika itu.

Cheah berkata, kira-kira 15 minit kemudian, pemandu berkenaan meminta dia masuk dalam bank semula untuk menandatangani buku simpanan sebelum lelaki itu meninggalkan bank berkenaan. Ketika masuk ke bank, dia terkejut apabila mendapati kedua-dua lelaki itu sudah hilang.

Katanya, selepas bertanya pegawai bank, dia baru sedar dirinya tertipu sebelum membuat laporan di Balai Polis Cheras untuk tindakan lanjut.

Sementara itu, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial, Asisten Komisioner Izhany Abdul Ghani ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan kejadian berkenaan.

Buruh maut dihempap lori bawa baja sawit



KUANTAN: Seorang buruh Indonesia yang duduk bersama sembilan rakannya di belakang lori membawa muatan baja, maut selepas kenderaan berat itu terbalik sebelum menghempapnya di jalan ladang kelapa sawit dekat Felda Tersang 1, Raub, semalam.
Dalam kejadian jam 9 pagi itu, mangsa dikenali sebagai Bahrudin, 47, dari Indonesia yang parah di kepala dan badan disahkan meninggal dunia di tempat kejadian akibat tersepit.

Ketua Jabatan Ketenteraman Awam dan Trafik Negeri, Superintendan Mohamed Fauzi Abdul Rahim berkata, ketika kejadian, mangsa bersama sembilan lagi rakan sekerjanya berada di belakang lori terbabit bersama muatan baja sawit untuk dihantar ke kilang.
Menurutnya, siasatan mendapati ketika lori itu yang dipandu Mohd Halmi Dzulkafli, 29, melalui jalan tanah merah yang licin dan berbukit, tayar belakang kiri kenderaan terbabit tergelincir.

Katanya, kenderaan itu terbalik ke tebing bukit mengakibatkan semua penumpang di belakang lori terjatuh ke atas jalan kecuali mangsa yang gagal menyelamatkan diri, tersepit di bawah lori yang terbalik itu.

“Mayat mangsa dikeluarkan beberapa pekerja ladang sebelum dihantar ke Hospital Raub (HR).

“Polis sudah mengambil keterangan pemandu lori berkenaan bagi membantu siasatan berhubung kejadian itu mengikut Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987,” katanya.

Menurutnya, pada masa sama, polis masih meneruskan siasatan berhubung kejadian itu dan jenazah mangsa akan diserahkan kepada majikannya untuk proses penghantaran pulang ke negara asal.

Mengaku salah jerut pelacur



SHAH ALAM: Seorang pelacur dan pemandu lori dijatuhi hukuman penjara 12 tahun oleh Mahkamah Tinggi di sini semalam, selepas mengaku bersalah menyebabkan kematian seorang lagi pelacur yang dijerut di leher dengan selendangnya, empat tahun lalu.
Hakim Nurchaya Arshad memerintahkan V Mareiyama, 30, dan J Sanmugam, 31, menjalani hukuman itu berkuat kuasa daripada tarikh mereka ditangkap iaitu Mareiyama pada 19 Julai 2008 dan Sanmugam pada 20 Julai 2008.

Kedua-dua tertuduh didakwa bersama-sama menyebabkan kematian L Kamala, 49, di rumah No 41-3 Blok C, Jalan PJS 3/46, Taman Sri Manja, Petaling Jaya, jam 4 petang, 16 Julai 2008.

Mereka didakwa mengikut Seksyen 304(a) Kanun Keseksaan dan dibaca bersama Seksyen 34 kanun sama yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 30 tahun dan boleh juga didenda jika sabit kesalahan.


Kedua-dua tertuduh sebelum ini dibicarakan atas tuduhan membunuh mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.

4 penyangak kebas 17 lembu

Oleh Arifin Salleh
am@hmetro.com.my

ALOR GAJAH: Empat penyangak tidak sempat berjoli dengan hasil lembu dicuri apabila dicekup pihak berkuasa di sebuah kampung di Sungai Petai, di sini, awal pagi semalam.
Difahamkan, empat lelaki warga tempatan berusia antara 20 hingga 52 tahun itu mencuri 17 lembu di sebuah ladang ternakan di Ayer Hitam, Johor, Rabu lalu.

Sindiket itu dipercayai mencuri lembu berkenaan berikutan permintaan tinggi daripada peraih yang membeli daging dengan harga murah sebelum menjualnya mengikut harga pasaran.
Sumber berkata, dalam kejadian jam 9 pagi itu, seorang penternak lembu berusia 42 tahun membuat laporan polis di Ayer Hitam apabila mendapati semua lembunya hilang.

“Bertindak atas maklumat itu, beberapa anggota dari Cawangan Khas Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Batu Pahat, Johor, berjaya mengesan penyangak terbabit di daerah ini, jam 12.15 tengah malam tadi (semalam). “Berdasarkan maklumat, polis menyerbu sebuah rumah di kampung itu dan menahan dua suspek berusia antara 20 dan 29 tahun bagi membantu siasatan.

“Hasil siasatan lanjut kemudian membawa kepada penahanan dua lagi suspek lelaki berusia antara 34 dan 52 tahun di kampung sama,” katanya di sini, semalam.

Menurutnya, selain sebuah telefon bimbit dan dua kad sim, kunci sebuah lori turut dirampas.

“Lori jenis Toyota Hino itu disyaki digunakan untuk mengangkut lembu yang dicuri dan terdapat kesan pecah pada lampu depan sebelah kanan.
“Suspek kemudian menunjukkan lokasi lembu dicuri itu dan mendakwa sebahagian daripada binatang berkenaan sudah dijual atau disembelih,” katanya.

Kata sumber itu, beberapa lembu yang ditemui dirampas, manakala semua suspek ditahan untuk tindakan lanjut.

Harian Metro difahamkan, dua suspek lain turut ditahan bagi membantu siasatan kes itu mengikut Seksyen 379, Kanun Keseksaan.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Alor Gajah, Superintendan Umar Ali Shaifuddin Shaharuddin mengesahkan perkara berkenaan dan kes disiasat oleh IPD Batu Pahat.

No comments:

Post a Comment